Motonetin valovahvistin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Motonetin valovahvistin

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2008 21:25

Tollaseen ihmelaitteeseen törmäsin kun Motonetissä odottelin vuoroa.

Sanotaan että siinä on hakkurilla nostettu jännitettä ja silti polttimot kestäisivät pehmeän käynnistyksen ansiosta. Vähän hupaisalta laitteelta se kuulostaa tarkemmin tutkimatta. Sanottiin myös että esim. ainakin Saab käyttää vastaavaa kytkentää sarjatuotantoautoissaan.

Suuria lupauksia ainakin oli oheisteksti luonnollisesti täynnä. Onko kukaan uskaltanut kokeilla?

Hinnat n. 50 € - 70 €.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 18.10.2008 22:22

Nykyään ei kovin pitkään tahdo uusissa autoissa polttimot kestää. jännitettähän tulee se 13.5- 14volttia pääsääntöisesti. väitän että jos jännitettä pudotetaan parilla voltilla kestävyys lisääntyy mutta valo himmenee. paljoonko tuo laite sitten jännitteen nostaa? itse joskus moottorikelkassa testanneena polttimoa, tyhjäkäynnillä 6 volttia. ja kun kierroksia antoi niin parhaimmillaan kävi 52 voltissa. ja polttimo tuollaisella jännitteellä suorastaan räjähtää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2008 22:36

Siinä ei ollu kovin eksplisiittisiä selontekoja näkösällä. Sen takia luonnollisesti vähintään suuria epäilyjä laite herättää :)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 18.10.2008 22:49

Kait se pointti on enempi siinä että jännite ei hypi se 6v ja 52v väliä, vaikka autokäytössä Tasainen 14,2v.
Tai vanhemmissa jännitehäviö pienempi ja tasainen käyttö polttimolle.

Väitän että uusissa aivan turhaa höpöhöpöä, on jo tehtaalta..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2008 6:26

Jos polttimolle syötetään korkeampaa jännitettä, tämä kyllä lisää valovoimaa lähes eksponentiaalisesti, mutta polttimon kestoiän kustannuksella. Esim. nostettaessa polttimolle menevää jännitettä 13.8V>14.4V, polttimon valovoima kasvaa noin 20%. Polttimon kestoikä tosin heikkenee samassa suhteessa. Tasainen jännite on toki hehkulankapolttimolle hyväksi.
Onko moottorikelkassa oikeasti tasasuunnattu sähkölähde, jossa on akku "suodattimena"? Kuulostaa tuo 52 volttia ihan siltä, että ei ole yleismittarilla mitattua tehollista arvoa.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 19.10.2008 7:30

itse kanssa motonetissä käydessäni näin ko. valonvahvistimen..

paketissa muistaakseni luvataan 200% valotehon parannusta..

kunhan ei olisi vaan hienosti koteloitu releytys sarja, joita saa muutamalla eurolla ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2008 11:06

luvataan 200% valotehon parannusta
Sähkö- ja valoteoriaa: jos 100% nimellisvalovoima saavutetaan käyttöjännitteen 100% arvolla on polttimon kestoikä tällöin 100%.
Nostettaessa polttimon jännitettä 120%:iin, valovoima kasvaa toki 200%:iin, mutta polttimon kestoikä on tuolloin enää vain 6% alkuperäisestä arvostaan.
Millä muulla keinolla saavutetaan valovoiman lisäys kuin polttimon jännitettä nostamalla?

Näin vaalien alla on paljon liikkeellä sellaisia, jotka lupaavat paljon.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.10.2008 12:11

Kuulostaa humpuukilta, samaan hintaan saa jo halvimpia xenon-muunnossarjoja.

E: Tosin mihin tui ilmoitettu valotehon lisäys perustuu? Johonkin autoon, jossa polttimoille tulee jännitettä 12V ja tuon vahvistimen asennuksen jälkeen 14V? Esimerkiksi jos jännite on jo entuudestaan 14V, niin paljonkohan se teho siitä vielä paranee...

hondafreak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.2.2004 11:02

ViestiKirjoittaja hondafreak » 13.1.2009 8:07

Helpolla ei saa xenon sarjaa asennettua laillisesti! Ja tuo vahvistin on laillinen ja helppo tapa lisätä valo tehoa. Tuollaisen sarjan asensin vanhempaan saksalaiseen ja ranskalaiseen, h1 ja H3 polttimot kyseessä ja kappas kun kirkastuivat valot!! Eron huomaa!!!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.1.2009 8:24

Kyllä tuolla hinnalla pitäisi jotain jo ruveta näkymään. Yhden purkin hinnalla saisi releytyskilkkeet pariinkin autoon ja uudet polttimot päälle.

köli
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.4.2004 13:42

ViestiKirjoittaja köli » 13.1.2009 9:39


hondafreak
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.2.2004 11:02

ViestiKirjoittaja hondafreak » 13.1.2009 13:51

Hinta on kyllä aika suolainen...mutta jos hyvä kerran maksaa.

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 13.1.2009 14:25

Eipä nuo valotehoa lisää, jos polttimolle muutenkin tulis jo se 14V. Mutta tuo polttimoiden kestoikä mietityttää tuolla valonvahvistimella. Tuo kuitenkin pitää käsitääkseni jännitteen koko ajan tasaisena, eikä näin jännitteenvaihtelut näy polttimolla, kuten releissä? Meinaan kun joissain autoissa tyhjäkäynnillä saattaa jännite hiukan heilahdella maksimista.
Ja siis joskus kuullut mutuilua, että jännitteen heilahtelutkin käyvät polttimon kestoiän päälle?

Löytyipä jotkut pienet jännitemittaukset tuosta motonetin purkista.

Tosin haluaisin tarkemmin nähdä vielä, että minkänäköstä jännitettä se suoltaa ulos.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.1.2009 14:35

Polttimo vanhenee käytössä ja pitäisi vaihtaa säännöllisesti (vuoden välein), koska sen valoteho laskee höyrystymisen takia -laskee sitä enemmän, mitä enemmän sille syötetään jännitettä. Vuoden pitäisi polttimon kestää kaikissa tapauksessa.

Linkin mittauksissa ei ole otettu huomioon sitä, että valovahvistin syöttää (kenties) hakkurin työntämää sakara-aaltoa, jota tuskin on paljoa suodatettu (miksi olisi?) ja yleismittari ei ehkä osaa näyttää oikeita lukemia.

Oli juuri se yksi topikki, jossa releytettiin kakkosen valot. Jokseenkin samoja tuloksia sieltäkin saatiin.

Ei tosiaankaan tarvita suurta lisäystä polttimon jännitteeseen, kun eron jo huomaa.

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 13.1.2009 14:49

Linkin mittauksissa ei ole otettu huomioon sitä, että valovahvistin syöttää (kenties) hakkurin työntämää sakara-aaltoa, jota tuskin on paljoa suodatettu (miksi olisi?) ja yleismittari ei ehkä osaa näyttää oikeita lukemia.


Tuotapa juuri meinasin. Jossain vaiheessa vois huvikseen ostella nuo valovahvistimet ja kattella skoopilla, mitä sieltä tulee ulos.

köli
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.4.2004 13:42

ViestiKirjoittaja köli » 13.1.2009 17:03

Oli juuri se yksi topikki, jossa releytettiin kakkosen valot. Jokseenkin samoja tuloksia sieltäkin saatiin.

Golf 2 valojen releytys

Biltemasta saa valmista relesarjaa, jos ei ite haluu vääntää.

Valonvahvistin ala piiltema.

Itse kun väsäilee, tulee vielä puolet halvemmalla.

Sammy86
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.5.2008 10:50

ViestiKirjoittaja Sammy86 » 13.1.2009 19:25

myös törmännyt kyseiseen "relesarjaan" motonetissä..kysyin myyjältä mikä se on...myyjä kertoi sen olevan juurikin se hienoon pikku pakettiin laitettu relesarja..ja hintahan olikin aikamoinen..jos konehuoneessa tilaa tehdä releytykset itse...kannattaa se tehdä itse. noista tollasista valmis "pakkauksista" koskaa tiedä kauan se kestää, ja pääsekö sinne kosteus sun muuta..en suosittele!! :)

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 13.1.2009 21:27

Ei se ihan pelkkä relesarja voi olla, jos nuo avr:n karavaanarilinkin mittaustulokset pitää paikkaansa.
Lainaus:
Sitten mielenkiintoisin vaihe, eli vahvistin kytkettynä. Ensinnä moottori pysähdyksissä;
- akun napajännite 12,3 V
- polttimolle 14,5 V

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.1.2009 21:40

Ei tainnu puhua tuosta vahvistinmokkulasta...

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 14.1.2009 8:47

Mahdollisimman epätieteellinen, mutta itselleni riittävä, perustutkimus on nyt tehty.
Laitteistona oli Motonetin myymä valovahvistin # 48-3970, eli H4-polttimoille. Autona oli Fiat Ducato -98,jossa valojen johdotus alkuperäinen.


tai sitten puhutaan...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.1.2009 9:16

Toiminta perustuu hakkuriin, joka nostaa ja tasaa polttimolle tulevan jännitteen ilman, että se lisäkuormittaisi polttimoita.
Jos todellakin on niin, että tulojännitteestä riippumatta lähtöjännite on aina 14.5V (joka on käytännössä polttimon nimellisjännite), polttimon kestoiän suhde valovoimaan on tällöin optimaalinen.
Kuitenkin, jos on huolella rakennettu releytys järjestelmään, jossa on mainitun suurinen latausjännite, ei polttimoille menevä jännite juurikaan yli puolen voltin rajoissa vaihtele (ajovalot olisi päällä vain moottorin ollessa käynnissä, ei esim. käynnistyksen aikana).

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 14.1.2009 10:19

Mikäli mietityttää tuon valonvahvistimen hakkurin antama jännitteen muoto/taajuus/värähtely niin ei muutaku oscilloscope tulille ja mittaamaan. Sillä se selviää. Mikäli värähtelyä ilmenee ni sitten sopivaa suotokonkkaa siihen lähtöön ni kyllä tasottuu jännite sopivaksi polttimolle.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.1.2009 11:35

Se aalto on melko varmaan niin korkeataajuista, että polttimo ei ehdi reagoida siihen, joten suodatus voi olla turhaa.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 14.1.2009 11:59

lukkari: Luultavasti onkin ja siksi aloitinkin että "Mikäli mietityttää...". Koskee lähinnä niitä jotka asiaa haluavat tutkia tai joille hakkurin ja releen ero ei ole selvinny... ;-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.1.2009 18:24

HeikkiS kirjoitti:tai sitten puhutaan...
Eiku Sammy86 ei tainnu puhua samasta?

Mä ilmoittaudun vapaaehtoiseksi mittaamaan skoopilla jos joku lainaa mulle vahvistinmokkulansa...

Onkos tuo mokkula helposti avattavissa vai onko se jotenkin niitattu kiinni tms.?

KZJ90
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 18:07

ViestiKirjoittaja KZJ90 » 24.1.2009 19:52

Laitoin -01 Avensikseen H7+H7 sarjan. Jännite on polttimon kannalla nyt 14.5 V oli auto käynnissä tai ei, kun se oli aiemmin oli 13.1 V auton käydessä (akulla 14.1 V).

Eron kyllä huomaa, mutta ei se mitään 200 %:ia ole. Releytyksellä + kunnon johdoilla olisi päässyt melkein samaan. Asennus oli helppo, mitä nyt umpion taustalla olevia kumitulppia oli vaikea asennella kun alla oli ylimääräinen liitos (+läpivienti) ja johdot pakkasesta jäykät.

Jormalaiselle: mokkula on ruuveilla kiinni, eli saa sen levautettuakin jos sisuskalut kiinnostaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2009 22:34

Kyllä kiinnostais nähdä :)

Jos joskus avaat niin ota ihmeessä kuva ja laita näytille?

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 24.1.2009 22:57

^ juu samaten, jos joltain löytyy mielenkiintoa avata boksia, ja laitella kuvia ja juttua näkyville niin kiinnostais. Ihan vaan mielenkiinnosta. Jos ei olis noin kallis ja hyödytön (itellä hyvät releet) ni vois tekasta jutun vaikkapa noista.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2009 8:42

Lisää sarjaan pajunvarret ja narun päässä killuvat sormukset, ihmelaite iibeistä.

jopeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.6.2008 23:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja jopeli » 11.2.2009 10:34

^mikäs masinaa tuo on ? tehoa,vääntöä,valot paranee,akku kestää paremmin ??

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2009 10:54

Se on niin hieno laite, että sitä tarjotaan vain etuoikeutetuille: jenkkilässä ei toimituskulja, Suomen postikulu US $148.00 -)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 11.2.2009 20:53

Oishan se kiva kurkata mitä pojat on tuonne purkin sisää väsänneet :D
Tästähän voisi tehdä sellisen tee.se.itse versionkin projekti osastolle :D

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 12.2.2009 19:38

Suosittelen ainakin jättämään tuon Bilteman relesarjan sinne Biltemaan ja rakennuttamaan vaikka kaverilla kunnollisen jos oma taito ei riitä. Siinä nimittäin on muutama ongelma:

a) Ei sulakkeita.
b) Vain kaksi relettä (molemmat pitkät-> 1 rele, molemmat lyhyet -> 1 rele). Hienoa jos lyhyitten rele palaa pimeällä.
c) Kantoihin sopivia releitä et löydä ihan joka liikennemyymälästä, ei ole ihan tavalliset.

Hyvää on se, että onhan siinä ne uros ja naaras liittimet, jos ei halua silpoa auton johtoja.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 7.12.2009 22:57

H7+H7 Valonvahvistinsetin kanssa oli aika ikävä ongelma, yli 20 asteen pakkasilla valot eivät aina syttyneet. Ei kovinkaan mukava ominaisuus. Valonvahvistinhässäkät irti -> Valojen releytys tavallisilla releillä -> Valoteho on aivan samanlainen mutta valot toimivat pakkasellakin.

En suosittele, releyttäminen tulee halvemmaksi ja valot sentään toimivatkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.12.2009 23:47

Veitkö mokkulan takaisin vai joko saadaan tehdä tällaiselle ruumiinavaus? :)

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 8.12.2009 21:45

Tässä olikin sopiva aihe jossa kyssyy asioita.

H**vetin p**seestä on nuo bilipaliteeman relesarjat. Ihan vaan tälleen käytännön kokemuksella ja jo kohta ehkä 1000 relettä vaihtaneena. Aloitetaan siis haukkumalla nykyistä tilannetta.

Muistan nähneeni tällä foorumilla selkeen idiootille tarkoitetun kytkentäkaavion, kuinka releytän valot itse. Tarkoitus nyt ois hommata merkkireleet ja lopettaa pelleilyt noilla bilteman happyfuckday -releillä.

Muistanko mie väärin että sellainen kaavio on/oli. Vai menikö se juurikin noin, ettei oo. Jos joku muistaa paremmin kun minä missä se oli, niin olisko niin ihana mussukka, että kaivelisi sitä esille...?

Tällä haulla ei taaskaan osumaa. :(

Kiitos... :]]

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

siinä kyseinen

ViestiKirjoittaja A-j-P » 8.12.2009 22:18

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289
en oo mikään mussukka :D siitä vaan kun osui silmään..

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 8.12.2009 23:06

pitkään jo sivusta seuranneena (siis yleisellä tasolla), älkää nyt hyvät ihmiset ostako sieltä motonetistä tavaraa, en oo vielä kertaakaan kuullu et ois joku ollu tyytyväinen.. nytkin on yks auto tulos jarrulevyjen vaihtoon, motonetistä ostettu, puoli vuotta kulunu -> joka levy on nyt kierossa..
säästäkää ny jossain muualla

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.12.2009 23:24

Itsellä taas motonetin osien kanssa ei mitään ongelmia. Toisin kuin oem jarruosien. 3kk asennuksen jälkeen palasta pinta pois ja uusi jarrulevy paskaksi. Ei kuittia tallessa, omaan piikkiin uudet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2009 23:59

en oo vielä kertaakaan kuullu et ois joku ollu tyytyväinen..
Mää oon, mutta ostankin vaan jos tuote on jotain hyväksi tunnettua merkkiä :)

Ja releet haetaan autosähköliikkeestä jolloin niissä lukee "Hella", neljän neliömillin johdot samalla metritavarana ja liittimiä kilohinnalla karkkipussillinen.

Noilla eväillä hyvin asennettuna kestää jokseenkin saman kun autokin.

Jättäkää ne nimettömät releet kauppaan ja hakekaa kerralla hyvät. Noi laadukkaat ei maksa niin paljoa että kannattaisi alkaa siinä säästämään. Kerralla kuntoon laatuosilla ja se siitä kymmeneks vuodeks.

Sähköjohto nyt on vaan sähköjohtoa että siinä voi yrittää säästää kun niissä ei mitään megalomaanisia eroja ole...

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 9.12.2009 7:09

Antze kirjoitti:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289
en oo mikään mussukka :D siitä vaan kun osui silmään..

Kiitos Anti-Mussukka. :] Räpeltämisen siis voi aloittaa pikkupieruissa olohuoneen sohvalla. :)

Jättäkää ne nimettömät releet kauppaan ja hakekaa kerralla hyvät. Noi laadukkaat ei maksa niin paljoa että kannattaisi alkaa siinä säästämään. Kerralla kuntoon laatuosilla ja se siitä kymmeneks vuodeks.

Nii, mutta kun ihminen on niin laiska ja aattelee, että 20 eurolla saatas pilipaalihikitemasta hyvät relleytetyt ajovalot ilman suurempaa säveltämistä kolvin ja johtojen kanssa. :/ Sit huomataankin taas yllättäen kun pimeällä tieosuudella täydestä maantielaukasta tipahtaa jokaikinen lyhty keulalta pois pelistä. :D Ymmärrän tosiaan hyvin miks paketissa on maininta "Ei tieliikenne käyttöön" ;) Näiden kanssa pitää vaan oppia elämään.

Näissäkin pilipaliteeman relesarjoissa vaihtelee laatu ihan sen mukaan mille päälle sattuu. Edellisessä Golffissa ei mitään ongelmia ikinä. Toimi kun unelma. Nyt sitten näitten kanssa on saanu telkuta melkein kyllästymiseen asti. Näin pysyy v**utus balanssissa.

En suosittele. Kun tekkee ite on parempi niin. Seuraavana johtokauppaan ja matkalla kävis vielä joko Hellan tai Boschin releet. Mersumiehet ainakin tuota boschilaista kehuu kun vanhaa ruosteista mannelavettia.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

Kallistuin releytykseen

ViestiKirjoittaja A-j-P » 29.12.2009 20:48

Tuli eilen aloitettua tuo releytys homma...
Aikaa tuntuu kuluvan näpläykseen, tuleepahan tehtyä kunnolla :)
Tässä topiccii tuosta omasta releytyksestä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128821

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 10.10.2010 16:29

tuli ostettua motonetistä tuo valovahvistin. kokeilin yhtenä päivänä asentaa sitä mut se ei oikeen onnistunu. malli on h1+h1, eli vahvistaa lyhyet sekä pitkät. autona on c4 koppanen a6. ongelmana on kai se että autossa palavat lyhyet sekä pitkät yhtä aikaa.. ja ko. laitteessa ei varmaan riitä tehot vahvistamaan molempia yhtä aikaa. Eli joutunee vaihtamaan sen sellaiseen malliin mikä vahvistaa pelkästään jommankumman

Benqqu
-
Viestit: 17
Liittynyt: 11.2.2010 14:14

ViestiKirjoittaja Benqqu » 11.10.2010 10:05

Siis tuo H1+H1 valonvahvistin mahdollistaa nimenomaan myös kummankin polttimon käytön samanaikaisesti. Ohjeiden mukaan siinä on se pieni johtolenkki liittimineen jolla valitaan pitkät ja lyhyet palamaan samaan aikaan. Eiköhän se juuri siitä syystä ole selvästi muita kalliimpi kun on tehty kestämään 2*55W.
Vai onko sulla ollut ongelmia kun kytketty tuollain?

harri81
-
Viestit: 268
Liittynyt: 19.2.2004 17:35

ViestiKirjoittaja harri81 » 10.11.2010 20:36

paneuduin tarkemmin koko hommaan. sarjassa on kummallekin valolle 2 maajohtoa mutta vain toiseen kytkettynä valot toimivat


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa