Golf 3 valojen releytys

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

Golf 3 valojen releytys

ViestiKirjoittaja A-j-P » 28.12.2009 20:28

Jees tänään tuli aloiteltua tuota releytystä. Johdot on melkolailla paikallaan.
Piuhat tuli vedettyä tuolla 6mm2 ja heräte piuha 2,5mm2
-virtajohdot laturilta-boxiin puuttuu
-maapiuhan kiinnitys
-kytkentää

Tässä kuvaa asennuksesta:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/boxi.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto2.jpg

Tässä tuo kytkentä kaavio:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/releytys+.bmp

jees täytyy huomenna tehdä valmiiksi...

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 28.12.2009 23:27

Ite tuli tehtyä joulun alla sama projekti kolmoseen, tosin piuhat oli himpun miedommat, 4mm^2 virralle ja 1½mm^2 herätteelle.

Mahtava parannus valotehossa! Nyt näkee sentään jotain.

Vielä kun hommais naarmuttomat umpiot.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

jep

ViestiKirjoittaja A-j-P » 28.12.2009 23:47

Ei ollu paikallisessa puljussa tuota 4mm2 piuhaa niin tuli laitettua sitten hieman järeempää :)

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

rojekti etenee

ViestiKirjoittaja A-j-P » 29.12.2009 18:18

Noonih piuhat sain kytkettyä releille ja liittimet kolvattua lampuille muutako huomenna kytkästä
paikalleen,virtapiuha kytkeä laturilta boxille jne muuta näpläystä
tässä pari potrettia:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... allaan.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/r%E4ps.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... leinen.jpg

Täytyy kohta käydä lenkki tien päällä ottamassa kuvaa nykyisistä valoista ja huomenna releytettynä...no katotaan ny ensin miltä ne vaikuttaa, kannattaako niiitä kuvia tänne laittaa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.12.2009 19:06

Ota mielummin kuva tasaista seinää vasten niin että toisella puolella on paremmat sähköt. Siitä näkee eroa.

GeneralO
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.3.2007 23:37

ViestiKirjoittaja GeneralO » 30.12.2009 2:27

Omaan kolmoseen pitäs myös tehdä sama operaatio, tarvikkeetkin hyllyssä ollu jo pitkään mutta enpä vaan oo saanu aikaseks vaikka ei kovin kummonen projekti olekaan.

Saa nähdä miten valoteho paranee oman kolmosen osalta, kun nyt on paikallaan jotkut angel eyes-tuninkipilipalivalot, jotka on muutenkin ihan paskat ja valokuvio melko outo...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2009 2:28

Vaihda alkuperäiset umpiot niin alkaa näkemään :)

GeneralO
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.3.2007 23:37

ViestiKirjoittaja GeneralO » 30.12.2009 2:44

Juu niin ois tarkotuskin, mutta Venton umpiot, kunhan vaan käy niin hyvä tuuri että löydän valmiiksi oikean värisen venton konepellinkin, että ei tarviis maalailuhommiin ruveta.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

Projekti jatkuu kun talli vapautuu

ViestiKirjoittaja A-j-P » 30.12.2009 13:36

Itellä on nuo In Pro IV-lookit saa nähdä paraneeko tuo valoteho, no tuleehan siinä muita etuja
valojen katkasijan kesto ym...
Boxi ois saanu olla vähän isompi kun joutu survomaan nuo piuhat tuonne omaan boxiin :D

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 30.12.2009 18:02

mulla on ollut oman kolmosen keulalla kolmet eri valot.
orkkis valot mitkä oli ihan sudet.
sitten tuli fk enkelin silmät ehkä viikon näytti kirkkaasti ja hyvä valokuvio sen jälkeen huonompi koko ajan. Katastuksessa inssi sano että pitäis hylätä väärän valokuvion takia koko auto.
nyt on hellan iv-look keulallla ja niihin olen ollut tyytyväinen! aluksi oli vähäsen aikaa xenonit niissä --> poliisilta huomautus! ja sen jälkeen tuli toi motonetin h7+h7 valon vahvistaja sarja ja samalla otin kaikkein halvimmat polttimot noille kavereiksi. valot kestänyt nyt melkin vuoden ettei ole palanut yhtään poltinta! ja tyytyväinen olen ollut noihin (vuoden aikana tuli mittariin 25tkm!)

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 30.12.2009 19:31

otin kaikkein halvimmat polttimot


Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita. Ei noilla halppispaskoilla nää kun pari metriä eteenpäi :D Noissa tais lukee että +80% vrt joku normipolttimo.

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 30.12.2009 20:58

Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita. Ei noilla halppispaskoilla nää kun pari metriä eteenpäi :D Noissa tais lukee että +80% vrt joku normipolttimo.


pitää käydä jossain vaiheessa hakemassa tollaset polttimot ja testa onkos niissä jotain eroa!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 30.12.2009 21:24

Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita. Ei noilla halppispaskoilla nää kun pari metriä eteenpäi :D Noissa tais lukee että +80% vrt joku normipolttimo.

Tehon puolesta suosittelen, keston puolesta en. Ei ollut kestoltaan "tavan" polttimon veroinen mutta siitä huolimatta laitoin uutta samanlaista tilalle.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

Noon nii :)

ViestiKirjoittaja A-j-P » 30.12.2009 21:29

Projekti eteni siihen malliin että tielläkin uskalsi käydä :) Polttimot tuli samalla vaihdettua Osramin Night Breikkerit
tässä potrettia:

kuva lyhyet:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/lyhyet.jpg
kuva lyhyet releellä:tulee huomenna jos tulee :)
kuva pitkillä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/pitk%E4t.jpg
kuva pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ell%E4.jpg

Lisävalot pitää kytkeä vielä ja kahtoa mikä tuota oikean puolesta lyhyttä vaivaa kun ei syty:ei saa maata ilmeisesti...
No joo tosiaan omasta mielestäni ainakin parani valoteho, parhaiten huomas tiellä...

kuvat otettu nokialaisella...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 30.12.2009 23:12

Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita


On muuten ihan aikuisten oikeasti hyvät. Night Breakereiden antauduttua molemmissa kulkineissamme yhden talven jälkeen, ostin nuo tilalle molempiin. Omastani vielä releytin lyhyet ja pitkät (releet meni muuten umpioiden sisään, siis 2x rele molemmille puolille ;) ). Ristus että tuli hyvä...

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

Projekti eteni

ViestiKirjoittaja A-j-P » 31.12.2009 16:56

Siinä lisää potrettia:
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ll%E41.jpg
tien päällä:
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg
pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg

Nuitten pitkien kuvio ei oo kovinkaan häävi täytyy kattoa jos jossain vaiheisssa laittas Hellan IV-lookit. Lisäpitkät jäi vielä kytkemättä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.12.2009 17:01

Joko GL/GTI/Vr6 umpiot tai Hellan IV lookit, siinä on parhaimmat umpiot III golffiin.


A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

umpiot vaihtoon

ViestiKirjoittaja A-j-P » 2.1.2010 20:43

täytyy tilata nuo hellan IV-lookit..

Pitkti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 3.12.2006 22:42

ViestiKirjoittaja Pitkti » 2.1.2010 22:45

Hyvän näköinen toteutus, ainakin noiden johdotusten ym. osalta. Voi kun olisi itsekin ollut niin viihterä ja jaksanut tehdä omaan kolmoseen noin viimesenpäälle. Reilu vuosi sitten tuli tuo opertaatio toteutettua, samalla kun vaihdoin alkuperäset h4 umpiot noihin gti/vr6 umpioihin. Toteutin releytyksen niin, että kun ajaa lyhkäsillä valoilla niin releet eivät ole käytössä, ja kun laittaa pitkät päälle niin sekä pitkille että lyhkäsille valoille tulee virtaa releiden kautta (ajatuksena tässä lähinnä tuo polttimoiden kestoikä, oli toki myös helpompi toteuttaa kun alkuperäisissä nuo lyhyet sammuivat kun laittoi pitkät päälle).

Tässä vielä vauhdista räpsästy otos lopputuloksesta, polttimoina jotkut random lamput, eikä suuntauskaan ehkä ihan viimesen päälle

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 3.1.2010 1:14

Saa nähä miten käy itellä valotehon ku laittaa nämä paikalleen.

Kuva

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

saiskos linkkiä

ViestiKirjoittaja A-j-P » 3.1.2010 19:27

Ihan mielenkiinnosta laitas linkkiä nuihin valoihin...

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 4.1.2010 0:29


Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.1.2010 1:43

Jokos valot on kotona, vaiko tilaus sisällä ja valot matkalla?
Lähinnä kiinnostaisi ko. valojen valmistaja, mikä ilmoituksessa oli näin: Manufacturer: Volkswagen

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 4.1.2010 1:53

^Valot on matkalla. Ilmotellaan jahka tulee perille.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.1.2010 9:13

Nuo lyhdyt ovat sitten vissiin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettu, kun ovat Britanniasta lähtöisin.
Toteutin releytyksen niin, että kun ajaa lyhkäsillä valoilla niin releet eivät ole käytössä, ja kun laittaa pitkät päälle niin sekä pitkille että lyhkäsille valoille tulee virtaa releiden kautta

Eikös sitä valotehoa juuri silloin tarvita, kun ajetaan lyhyillä valoilla esim. kohdattaessa. Mitä hyötyä on pitkillä valaista lähimaastoa, kun valokeila ei ole tuon leveämpi, että voisi penkkoja valaista esim. hirvien varalta?
Miksi pitää säästää polttimoita?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.1.2010 9:37

Nuo lyhdyt ovat sitten vissiin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettu, kun ovat Britanniasta lähtöisin.

Katsoin samaa, voi olla että vastaantulijat vilkuttelevat valojaan...

Pitkti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 3.12.2006 22:42

ViestiKirjoittaja Pitkti » 4.1.2010 9:54

Lukkari, sillon aikoinaan kun tuo releytys oli ajankohtainen niin lueskelin siihen liittyen foorumeita yms. ja aikalailla tasan menivät mielipiteet siitä että lyheneekö polttimoiden kestoikä releytyksellä vai ei. Ajattelin sitten toteuttaa releytyksen tekemälläni tavalla, koska valtaosa ajostani tapahtuu kuitenkin päivänäöllä ja olosuhteissa joissa pitkille ei ole käyttöä.

Tuosta valokuviosta, mainitsin tuolla aiemmin ettei suuntaus ole ihan viimesen päälle, se on tehty ahtaassa autotallissa käsivaralta "sinne päin". Laiskuuttani en ole jaksanut sitä käydä paremmin säädättämässä kun noillakin mielestäni ihan kelvollisesti näkee.

Polttimoita pitää säästää siksi koska liikaa ylimääräistä rahaa ei ole, eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Tuskimpa se talous ajovalopolttimoiden ostoon kaatuisi, mutta kuten aiemmin sanoin, oli tieto polttimoiden kestoiän muuttumisesta releytyksen myötä ristiriitaista niin ajattelin pelata ns. varman päälle.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 4.1.2010 10:17

^^^ Niin en tiiä siitä.

Myyjä vaan ilmotti että käy säätämällä molemmanpuoleiseen liikenteeseen. Voihan se olla tietysti että valokuvio on pyöree noissa..

Tuolla on myös toinen ilmotus jossa kerrotaan että
[url]Suitable for left and right hand drive use.[/url]
http://tiny.cc/toinentuplavaloilmotus

Kattoo sitten ku tulee perille ja kokeilee. jos näyttää ettei kehtaa ajella niin kattelee josko löytys vastaan kokosia umpioita esim bemarista tilalle tai jää odottelemaan että hellan tuplavaloja ilmestyy myyntiin. [/url]

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.1.2010 10:33

Itse pidän tosi tärkeänä hyviä ajovaloja juuri sen takia, että pimeällä tiellä kohtaamistilanteessa näkee esim. jalankulkijat.

Fysiikan lakien mukaan polttimon käyttöikä lyhenee (eksponentiaalisesti) suhteessa käyttöjännitteen nousuun. Samassa suhteessa tosin valovoimakin kasvaa
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Karkeasti käytännössä, jos polttimolle saadaan vain 90% laturin tuottamasta jännitteestä (kolmosgolffille tyypillisessä, releyttämättömässä järjestelmässä 13.9V->12.5V) on valovoima kaksi kolmasosaa normiarvostaan, tosin samassa suhteessa polttimon nimellis käyttöikäkin on pidempi.

Käytännössä kuitenkin releytetyssä järjestelmässä polttimoille syötettävä jännite on sen verran tasaisempaa kuin tavan järjestelmässä, että tämä kompensoi jännitteen noston tuomaa käyttöiän lyhenemistä. Releytetty järjestelmä on myös helppo muuttaa aktivoituvaksi moottorin/laturin käynnistymiseen.

Koska polttimot suositellaan joka tapauksessa vaihdettavaksi vuoden välein (tummuessaan niiden valoteho heikkenee), ei niissä säästämisessä ole oikein mieltä.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 4.1.2010 11:26

Tuo valotehon lisäys lyhyille oli itselläkin nimenomaan haussa tässä releytyksessä. Tosin itsellä onkin kohtalaisen paljon ajoa pimeän aikaan valaisemattomilla teillä joissa kohtalaisen suuri vastaantuleva liikenne. Tuo aikahyvin estää pitkien käytön. Hyvä esimerkki tuollaisesta tiestä on 4/5-tie, kun ajetaan ns. väärään suuntaan eli viikonlopun/loman alkaessa etelään ja loppuessa pohjeiseen päin niin vastaantulijoita on loputtomasti.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

möhlijä :(

ViestiKirjoittaja A-j-P » 4.1.2010 20:38

Voi sfdijg4390432 kun ottaa päähän, kuinka ihminen voikin olla kömpelö...
Otin nuo In Pro umpiot pois että kokeilen huvikseen orggisumpioita tuolla releytyksellä...
Noh pakastimen päälle laitoin ja touhusin siinä Arg!! eiköhän yksi umpio putoa lasi eellä betonilattialle ja tuhannen paskaksi :( voi kettu että pännii...
No ajellaan sitten orggikset keulilla...

Kipe_
-
Viestit: 262
Liittynyt: 21.7.2007 16:59

ViestiKirjoittaja Kipe_ » 22.6.2010 19:34

nyt a-j-p tai joku muu hereillä, mistä tuota mustaa suojaputkea saa minkä sisään olette vetäneet johdot? Oon löytänyt vaan Wurthin valikoimista ja ne myy vain yrityksille.

Eli joku kauppaketju/nettikauppa tms missä tuota ois? (Biltemat ja motonetit käyty läpi, tuloksetta)

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 22.6.2010 20:25

Kuhan käyt Oulussa, niin Puuilosta löytyy tuota ja montaa muuta kivaa würthin kampetta. Sitte sitä hienompaa nylonpunossukkaa saa ainakin Elfalta ja muistakii sähkökaupoista.

Kipe_
-
Viestit: 262
Liittynyt: 21.7.2007 16:59

ViestiKirjoittaja Kipe_ » 22.6.2010 22:07

Kiitos.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 24.6.2010 17:15

itse hain paikallisesta fiksus liikkeestä

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.7.2010 0:56

Clas Ohlson myy kurttuputkea, montaa eri kokoa ja pituutta. Itse hain (muistaakseni) jonkun 15 metrin kiepin ja taisi maksaa kympin.

Oma valojen releytysprojekti näyttää tältä: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/Valojen+releytys/

Jännite ennen releytystä oli polttimon kannalla 12,5 V ja releytyksen jälkeen 13,75 V. Melkoinen ero on myös kirkkaudessa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.7.2010 9:59

Asiallista. Onko tuo asennuskotelo myös CO:n valikoimista? Pitäisi relyttää pakun valot, mutta ei ole vastaan kävellyt sopivaa rasiaa.
Itse en tosin menisi tinailemaan liitoksia, käyttäisin eristämättömiä liittimiä ja koko liittimen päälle (liimautuvaa) kutistesukkaa. Myös relesokkelit ovat hyvä ratkaisu.

Jännite ennen releytystä oli polttimon kannalla 12,5 V ja releytyksen jälkeen 13,75 V
Alkutilannehan on ollut suorastaan erinomainen, ei sieltä monestikaan saa edes 12 volttia. Itsellä oli jännitehäviö kolmosfarkussa laturilta polttimolle 1.5V ja releytyksen jälkeen 0.15V, eli aika paljon samaa luokkaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.7.2010 13:11

lukkari kirjoitti:Asiallista. Onko tuo asennuskotelo myös CO:n valikoimista? Pitäisi relyttää pakun valot, mutta ei ole vastaan kävellyt sopivaa rasiaa.
Itse en tosin menisi tinailemaan liitoksia, käyttäisin eristämättömiä liittimiä ja koko liittimen päälle (liimautuvaa) kutistesukkaa. Myös relesokkelit ovat hyvä ratkaisu.

Kotelo on myös Clasulta. Olin tuon projektin toteuttamisen aikaan kyseisessä lafkassa palkkalistoilla niin tuli henkkarialella ostettua kaikki tarvikkeet sieltä. :) Releet ja sulake"rima" on Biltemasta, niitä kun ei Clasulla ollut. Releitä olisi kai ollut mutta ne oli jo turhan kalliita henkkarialellakin. Kuulin jälkeenpäin että tosiaan tuo abikojen juotos saattaa murtua, mutta eipä nuo liittimet mihinkään liiku tuolla boksin sisällä. Jos hajoaa niin sitten korjataan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.7.2010 13:30

Lähinnä tuo tinarutto liitoksiin ajan mittaan iskee. Onhan tuo ainakin turvassa roiskevedeltä.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 6.7.2010 20:08

itse hain sähköliikkeestä boksin ainut että ois saanu olla pikkasen isompi, kannattaa kyllä kattoa paikka valmiiksi ja hakia siihen mahdollisimman iso boksi vink vink :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa