Golf 3 valojen releytys
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 valojen releytys
Jees tänään tuli aloiteltua tuota releytystä. Johdot on melkolailla paikallaan.
Piuhat tuli vedettyä tuolla 6mm2 ja heräte piuha 2,5mm2
-virtajohdot laturilta-boxiin puuttuu
-maapiuhan kiinnitys
-kytkentää
Tässä kuvaa asennuksesta:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/boxi.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto2.jpg
Tässä tuo kytkentä kaavio:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/releytys+.bmp
jees täytyy huomenna tehdä valmiiksi...
Piuhat tuli vedettyä tuolla 6mm2 ja heräte piuha 2,5mm2
-virtajohdot laturilta-boxiin puuttuu
-maapiuhan kiinnitys
-kytkentää
Tässä kuvaa asennuksesta:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/boxi.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/veto2.jpg
Tässä tuo kytkentä kaavio:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/releytys+.bmp
jees täytyy huomenna tehdä valmiiksi...
rojekti etenee
Noonih piuhat sain kytkettyä releille ja liittimet kolvattua lampuille muutako huomenna kytkästä
paikalleen,virtapiuha kytkeä laturilta boxille jne muuta näpläystä
tässä pari potrettia:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... allaan.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/r%E4ps.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... leinen.jpg
Täytyy kohta käydä lenkki tien päällä ottamassa kuvaa nykyisistä valoista ja huomenna releytettynä...no katotaan ny ensin miltä ne vaikuttaa, kannattaako niiitä kuvia tänne laittaa :D
paikalleen,virtapiuha kytkeä laturilta boxille jne muuta näpläystä
tässä pari potrettia:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... allaan.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/r%E4ps.jpg
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... leinen.jpg
Täytyy kohta käydä lenkki tien päällä ottamassa kuvaa nykyisistä valoista ja huomenna releytettynä...no katotaan ny ensin miltä ne vaikuttaa, kannattaako niiitä kuvia tänne laittaa :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omaan kolmoseen pitäs myös tehdä sama operaatio, tarvikkeetkin hyllyssä ollu jo pitkään mutta enpä vaan oo saanu aikaseks vaikka ei kovin kummonen projekti olekaan.
Saa nähdä miten valoteho paranee oman kolmosen osalta, kun nyt on paikallaan jotkut angel eyes-tuninkipilipalivalot, jotka on muutenkin ihan paskat ja valokuvio melko outo...
Saa nähdä miten valoteho paranee oman kolmosen osalta, kun nyt on paikallaan jotkut angel eyes-tuninkipilipalivalot, jotka on muutenkin ihan paskat ja valokuvio melko outo...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Projekti jatkuu kun talli vapautuu
Itellä on nuo In Pro IV-lookit saa nähdä paraneeko tuo valoteho, no tuleehan siinä muita etuja
valojen katkasijan kesto ym...
Boxi ois saanu olla vähän isompi kun joutu survomaan nuo piuhat tuonne omaan boxiin :D
valojen katkasijan kesto ym...
Boxi ois saanu olla vähän isompi kun joutu survomaan nuo piuhat tuonne omaan boxiin :D
mulla on ollut oman kolmosen keulalla kolmet eri valot.
orkkis valot mitkä oli ihan sudet.
sitten tuli fk enkelin silmät ehkä viikon näytti kirkkaasti ja hyvä valokuvio sen jälkeen huonompi koko ajan. Katastuksessa inssi sano että pitäis hylätä väärän valokuvion takia koko auto.
nyt on hellan iv-look keulallla ja niihin olen ollut tyytyväinen! aluksi oli vähäsen aikaa xenonit niissä --> poliisilta huomautus! ja sen jälkeen tuli toi motonetin h7+h7 valon vahvistaja sarja ja samalla otin kaikkein halvimmat polttimot noille kavereiksi. valot kestänyt nyt melkin vuoden ettei ole palanut yhtään poltinta! ja tyytyväinen olen ollut noihin (vuoden aikana tuli mittariin 25tkm!)
orkkis valot mitkä oli ihan sudet.
sitten tuli fk enkelin silmät ehkä viikon näytti kirkkaasti ja hyvä valokuvio sen jälkeen huonompi koko ajan. Katastuksessa inssi sano että pitäis hylätä väärän valokuvion takia koko auto.
nyt on hellan iv-look keulallla ja niihin olen ollut tyytyväinen! aluksi oli vähäsen aikaa xenonit niissä --> poliisilta huomautus! ja sen jälkeen tuli toi motonetin h7+h7 valon vahvistaja sarja ja samalla otin kaikkein halvimmat polttimot noille kavereiksi. valot kestänyt nyt melkin vuoden ettei ole palanut yhtään poltinta! ja tyytyväinen olen ollut noihin (vuoden aikana tuli mittariin 25tkm!)
Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita. Ei noilla halppispaskoilla nää kun pari metriä eteenpäi :D Noissa tais lukee että +80% vrt joku normipolttimo.
pitää käydä jossain vaiheessa hakemassa tollaset polttimot ja testa onkos niissä jotain eroa!
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita. Ei noilla halppispaskoilla nää kun pari metriä eteenpäi :D Noissa tais lukee että +80% vrt joku normipolttimo.
Tehon puolesta suosittelen, keston puolesta en. Ei ollut kestoltaan "tavan" polttimon veroinen mutta siitä huolimatta laitoin uutta samanlaista tilalle.
Noon nii :)
Projekti eteni siihen malliin että tielläkin uskalsi käydä :) Polttimot tuli samalla vaihdettua Osramin Night Breikkerit
tässä potrettia:
kuva lyhyet:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/lyhyet.jpg
kuva lyhyet releellä:tulee huomenna jos tulee :)
kuva pitkillä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/pitk%E4t.jpg
kuva pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ell%E4.jpg
Lisävalot pitää kytkeä vielä ja kahtoa mikä tuota oikean puolesta lyhyttä vaivaa kun ei syty:ei saa maata ilmeisesti...
No joo tosiaan omasta mielestäni ainakin parani valoteho, parhaiten huomas tiellä...
kuvat otettu nokialaisella...
tässä potrettia:
kuva lyhyet:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/lyhyet.jpg
kuva lyhyet releellä:tulee huomenna jos tulee :)
kuva pitkillä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys/pitk%E4t.jpg
kuva pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ell%E4.jpg
Lisävalot pitää kytkeä vielä ja kahtoa mikä tuota oikean puolesta lyhyttä vaivaa kun ei syty:ei saa maata ilmeisesti...
No joo tosiaan omasta mielestäni ainakin parani valoteho, parhaiten huomas tiellä...
kuvat otettu nokialaisella...
Jos haluaa jotain nähä oikeen kunnolla suosittelen esim. Philipsin Xtreme power vai mitä onkaan polttimoita
On muuten ihan aikuisten oikeasti hyvät. Night Breakereiden antauduttua molemmissa kulkineissamme yhden talven jälkeen, ostin nuo tilalle molempiin. Omastani vielä releytin lyhyet ja pitkät (releet meni muuten umpioiden sisään, siis 2x rele molemmille puolille ;) ). Ristus että tuli hyvä...
Projekti eteni
Siinä lisää potrettia:
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ll%E41.jpg
tien päällä:
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg
pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg
Nuitten pitkien kuvio ei oo kovinkaan häävi täytyy kattoa jos jossain vaiheisssa laittas Hellan IV-lookit. Lisäpitkät jäi vielä kytkemättä...
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/r%E4pl%E4ys ... ll%E41.jpg
tien päällä:
lyhyet releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg
pitkät releellä:
http://antze.kuvat.fi/kuvat/lis%E4kuvat ... ell%E4.jpg
Nuitten pitkien kuvio ei oo kovinkaan häävi täytyy kattoa jos jossain vaiheisssa laittas Hellan IV-lookit. Lisäpitkät jäi vielä kytkemättä...
umpiot vaihtoon
täytyy tilata nuo hellan IV-lookit..
Hyvän näköinen toteutus, ainakin noiden johdotusten ym. osalta. Voi kun olisi itsekin ollut niin viihterä ja jaksanut tehdä omaan kolmoseen noin viimesenpäälle. Reilu vuosi sitten tuli tuo opertaatio toteutettua, samalla kun vaihdoin alkuperäset h4 umpiot noihin gti/vr6 umpioihin. Toteutin releytyksen niin, että kun ajaa lyhkäsillä valoilla niin releet eivät ole käytössä, ja kun laittaa pitkät päälle niin sekä pitkille että lyhkäsille valoille tulee virtaa releiden kautta (ajatuksena tässä lähinnä tuo polttimoiden kestoikä, oli toki myös helpompi toteuttaa kun alkuperäisissä nuo lyhyet sammuivat kun laittoi pitkät päälle).
Tässä vielä vauhdista räpsästy otos lopputuloksesta, polttimoina jotkut random lamput, eikä suuntauskaan ehkä ihan viimesen päälle
Tässä vielä vauhdista räpsästy otos lopputuloksesta, polttimoina jotkut random lamput, eikä suuntauskaan ehkä ihan viimesen päälle
saiskos linkkiä
Ihan mielenkiinnosta laitas linkkiä nuihin valoihin...
Nuo lyhdyt ovat sitten vissiin vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitettu, kun ovat Britanniasta lähtöisin.
Eikös sitä valotehoa juuri silloin tarvita, kun ajetaan lyhyillä valoilla esim. kohdattaessa. Mitä hyötyä on pitkillä valaista lähimaastoa, kun valokeila ei ole tuon leveämpi, että voisi penkkoja valaista esim. hirvien varalta?
Miksi pitää säästää polttimoita?
Toteutin releytyksen niin, että kun ajaa lyhkäsillä valoilla niin releet eivät ole käytössä, ja kun laittaa pitkät päälle niin sekä pitkille että lyhkäsille valoille tulee virtaa releiden kautta
Eikös sitä valotehoa juuri silloin tarvita, kun ajetaan lyhyillä valoilla esim. kohdattaessa. Mitä hyötyä on pitkillä valaista lähimaastoa, kun valokeila ei ole tuon leveämpi, että voisi penkkoja valaista esim. hirvien varalta?
Miksi pitää säästää polttimoita?
Lukkari, sillon aikoinaan kun tuo releytys oli ajankohtainen niin lueskelin siihen liittyen foorumeita yms. ja aikalailla tasan menivät mielipiteet siitä että lyheneekö polttimoiden kestoikä releytyksellä vai ei. Ajattelin sitten toteuttaa releytyksen tekemälläni tavalla, koska valtaosa ajostani tapahtuu kuitenkin päivänäöllä ja olosuhteissa joissa pitkille ei ole käyttöä.
Tuosta valokuviosta, mainitsin tuolla aiemmin ettei suuntaus ole ihan viimesen päälle, se on tehty ahtaassa autotallissa käsivaralta "sinne päin". Laiskuuttani en ole jaksanut sitä käydä paremmin säädättämässä kun noillakin mielestäni ihan kelvollisesti näkee.
Polttimoita pitää säästää siksi koska liikaa ylimääräistä rahaa ei ole, eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Tuskimpa se talous ajovalopolttimoiden ostoon kaatuisi, mutta kuten aiemmin sanoin, oli tieto polttimoiden kestoiän muuttumisesta releytyksen myötä ristiriitaista niin ajattelin pelata ns. varman päälle.
Tuosta valokuviosta, mainitsin tuolla aiemmin ettei suuntaus ole ihan viimesen päälle, se on tehty ahtaassa autotallissa käsivaralta "sinne päin". Laiskuuttani en ole jaksanut sitä käydä paremmin säädättämässä kun noillakin mielestäni ihan kelvollisesti näkee.
Polttimoita pitää säästää siksi koska liikaa ylimääräistä rahaa ei ole, eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa. Tuskimpa se talous ajovalopolttimoiden ostoon kaatuisi, mutta kuten aiemmin sanoin, oli tieto polttimoiden kestoiän muuttumisesta releytyksen myötä ristiriitaista niin ajattelin pelata ns. varman päälle.
^^^ Niin en tiiä siitä.
Myyjä vaan ilmotti että käy säätämällä molemmanpuoleiseen liikenteeseen. Voihan se olla tietysti että valokuvio on pyöree noissa..
Tuolla on myös toinen ilmotus jossa kerrotaan että
[url]Suitable for left and right hand drive use.[/url]
http://tiny.cc/toinentuplavaloilmotus
Kattoo sitten ku tulee perille ja kokeilee. jos näyttää ettei kehtaa ajella niin kattelee josko löytys vastaan kokosia umpioita esim bemarista tilalle tai jää odottelemaan että hellan tuplavaloja ilmestyy myyntiin. [/url]
Myyjä vaan ilmotti että käy säätämällä molemmanpuoleiseen liikenteeseen. Voihan se olla tietysti että valokuvio on pyöree noissa..
Tuolla on myös toinen ilmotus jossa kerrotaan että
[url]Suitable for left and right hand drive use.[/url]
http://tiny.cc/toinentuplavaloilmotus
Kattoo sitten ku tulee perille ja kokeilee. jos näyttää ettei kehtaa ajella niin kattelee josko löytys vastaan kokosia umpioita esim bemarista tilalle tai jää odottelemaan että hellan tuplavaloja ilmestyy myyntiin. [/url]
Itse pidän tosi tärkeänä hyviä ajovaloja juuri sen takia, että pimeällä tiellä kohtaamistilanteessa näkee esim. jalankulkijat.
Fysiikan lakien mukaan polttimon käyttöikä lyhenee (eksponentiaalisesti) suhteessa käyttöjännitteen nousuun. Samassa suhteessa tosin valovoimakin kasvaa
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Karkeasti käytännössä, jos polttimolle saadaan vain 90% laturin tuottamasta jännitteestä (kolmosgolffille tyypillisessä, releyttämättömässä järjestelmässä 13.9V->12.5V) on valovoima kaksi kolmasosaa normiarvostaan, tosin samassa suhteessa polttimon nimellis käyttöikäkin on pidempi.
Käytännössä kuitenkin releytetyssä järjestelmässä polttimoille syötettävä jännite on sen verran tasaisempaa kuin tavan järjestelmässä, että tämä kompensoi jännitteen noston tuomaa käyttöiän lyhenemistä. Releytetty järjestelmä on myös helppo muuttaa aktivoituvaksi moottorin/laturin käynnistymiseen.
Koska polttimot suositellaan joka tapauksessa vaihdettavaksi vuoden välein (tummuessaan niiden valoteho heikkenee), ei niissä säästämisessä ole oikein mieltä.
Fysiikan lakien mukaan polttimon käyttöikä lyhenee (eksponentiaalisesti) suhteessa käyttöjännitteen nousuun. Samassa suhteessa tosin valovoimakin kasvaa
jännite% valovoima%
120 200
110 145
105 120
100 100
95 83
90 67
85 53
Karkeasti käytännössä, jos polttimolle saadaan vain 90% laturin tuottamasta jännitteestä (kolmosgolffille tyypillisessä, releyttämättömässä järjestelmässä 13.9V->12.5V) on valovoima kaksi kolmasosaa normiarvostaan, tosin samassa suhteessa polttimon nimellis käyttöikäkin on pidempi.
Käytännössä kuitenkin releytetyssä järjestelmässä polttimoille syötettävä jännite on sen verran tasaisempaa kuin tavan järjestelmässä, että tämä kompensoi jännitteen noston tuomaa käyttöiän lyhenemistä. Releytetty järjestelmä on myös helppo muuttaa aktivoituvaksi moottorin/laturin käynnistymiseen.
Koska polttimot suositellaan joka tapauksessa vaihdettavaksi vuoden välein (tummuessaan niiden valoteho heikkenee), ei niissä säästämisessä ole oikein mieltä.
Tuo valotehon lisäys lyhyille oli itselläkin nimenomaan haussa tässä releytyksessä. Tosin itsellä onkin kohtalaisen paljon ajoa pimeän aikaan valaisemattomilla teillä joissa kohtalaisen suuri vastaantuleva liikenne. Tuo aikahyvin estää pitkien käytön. Hyvä esimerkki tuollaisesta tiestä on 4/5-tie, kun ajetaan ns. väärään suuntaan eli viikonlopun/loman alkaessa etelään ja loppuessa pohjeiseen päin niin vastaantulijoita on loputtomasti.
möhlijä :(
Voi sfdijg4390432 kun ottaa päähän, kuinka ihminen voikin olla kömpelö...
Otin nuo In Pro umpiot pois että kokeilen huvikseen orggisumpioita tuolla releytyksellä...
Noh pakastimen päälle laitoin ja touhusin siinä Arg!! eiköhän yksi umpio putoa lasi eellä betonilattialle ja tuhannen paskaksi :( voi kettu että pännii...
No ajellaan sitten orggikset keulilla...
Otin nuo In Pro umpiot pois että kokeilen huvikseen orggisumpioita tuolla releytyksellä...
Noh pakastimen päälle laitoin ja touhusin siinä Arg!! eiköhän yksi umpio putoa lasi eellä betonilattialle ja tuhannen paskaksi :( voi kettu että pännii...
No ajellaan sitten orggikset keulilla...
Clas Ohlson myy kurttuputkea, montaa eri kokoa ja pituutta. Itse hain (muistaakseni) jonkun 15 metrin kiepin ja taisi maksaa kympin.
Oma valojen releytysprojekti näyttää tältä: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/Valojen+releytys/
Jännite ennen releytystä oli polttimon kannalla 12,5 V ja releytyksen jälkeen 13,75 V. Melkoinen ero on myös kirkkaudessa.
Oma valojen releytysprojekti näyttää tältä: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/Valojen+releytys/
Jännite ennen releytystä oli polttimon kannalla 12,5 V ja releytyksen jälkeen 13,75 V. Melkoinen ero on myös kirkkaudessa.
Asiallista. Onko tuo asennuskotelo myös CO:n valikoimista? Pitäisi relyttää pakun valot, mutta ei ole vastaan kävellyt sopivaa rasiaa.
Itse en tosin menisi tinailemaan liitoksia, käyttäisin eristämättömiä liittimiä ja koko liittimen päälle (liimautuvaa) kutistesukkaa. Myös relesokkelit ovat hyvä ratkaisu.
Itse en tosin menisi tinailemaan liitoksia, käyttäisin eristämättömiä liittimiä ja koko liittimen päälle (liimautuvaa) kutistesukkaa. Myös relesokkelit ovat hyvä ratkaisu.
Alkutilannehan on ollut suorastaan erinomainen, ei sieltä monestikaan saa edes 12 volttia. Itsellä oli jännitehäviö kolmosfarkussa laturilta polttimolle 1.5V ja releytyksen jälkeen 0.15V, eli aika paljon samaa luokkaa.Jännite ennen releytystä oli polttimon kannalla 12,5 V ja releytyksen jälkeen 13,75 V
lukkari kirjoitti:Asiallista. Onko tuo asennuskotelo myös CO:n valikoimista? Pitäisi relyttää pakun valot, mutta ei ole vastaan kävellyt sopivaa rasiaa.
Itse en tosin menisi tinailemaan liitoksia, käyttäisin eristämättömiä liittimiä ja koko liittimen päälle (liimautuvaa) kutistesukkaa. Myös relesokkelit ovat hyvä ratkaisu.
Kotelo on myös Clasulta. Olin tuon projektin toteuttamisen aikaan kyseisessä lafkassa palkkalistoilla niin tuli henkkarialella ostettua kaikki tarvikkeet sieltä. :) Releet ja sulake"rima" on Biltemasta, niitä kun ei Clasulla ollut. Releitä olisi kai ollut mutta ne oli jo turhan kalliita henkkarialellakin. Kuulin jälkeenpäin että tosiaan tuo abikojen juotos saattaa murtua, mutta eipä nuo liittimet mihinkään liiku tuolla boksin sisällä. Jos hajoaa niin sitten korjataan.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa