Motonetin valovahvistin
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Motonetin valovahvistin
Tollaseen ihmelaitteeseen törmäsin kun Motonetissä odottelin vuoroa.
Sanotaan että siinä on hakkurilla nostettu jännitettä ja silti polttimot kestäisivät pehmeän käynnistyksen ansiosta. Vähän hupaisalta laitteelta se kuulostaa tarkemmin tutkimatta. Sanottiin myös että esim. ainakin Saab käyttää vastaavaa kytkentää sarjatuotantoautoissaan.
Suuria lupauksia ainakin oli oheisteksti luonnollisesti täynnä. Onko kukaan uskaltanut kokeilla?
Hinnat n. 50 € - 70 €.
Sanotaan että siinä on hakkurilla nostettu jännitettä ja silti polttimot kestäisivät pehmeän käynnistyksen ansiosta. Vähän hupaisalta laitteelta se kuulostaa tarkemmin tutkimatta. Sanottiin myös että esim. ainakin Saab käyttää vastaavaa kytkentää sarjatuotantoautoissaan.
Suuria lupauksia ainakin oli oheisteksti luonnollisesti täynnä. Onko kukaan uskaltanut kokeilla?
Hinnat n. 50 € - 70 €.
Nykyään ei kovin pitkään tahdo uusissa autoissa polttimot kestää. jännitettähän tulee se 13.5- 14volttia pääsääntöisesti. väitän että jos jännitettä pudotetaan parilla voltilla kestävyys lisääntyy mutta valo himmenee. paljoonko tuo laite sitten jännitteen nostaa? itse joskus moottorikelkassa testanneena polttimoa, tyhjäkäynnillä 6 volttia. ja kun kierroksia antoi niin parhaimmillaan kävi 52 voltissa. ja polttimo tuollaisella jännitteellä suorastaan räjähtää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos polttimolle syötetään korkeampaa jännitettä, tämä kyllä lisää valovoimaa lähes eksponentiaalisesti, mutta polttimon kestoiän kustannuksella. Esim. nostettaessa polttimolle menevää jännitettä 13.8V>14.4V, polttimon valovoima kasvaa noin 20%. Polttimon kestoikä tosin heikkenee samassa suhteessa. Tasainen jännite on toki hehkulankapolttimolle hyväksi.
Onko moottorikelkassa oikeasti tasasuunnattu sähkölähde, jossa on akku "suodattimena"? Kuulostaa tuo 52 volttia ihan siltä, että ei ole yleismittarilla mitattua tehollista arvoa.
Onko moottorikelkassa oikeasti tasasuunnattu sähkölähde, jossa on akku "suodattimena"? Kuulostaa tuo 52 volttia ihan siltä, että ei ole yleismittarilla mitattua tehollista arvoa.
Sähkö- ja valoteoriaa: jos 100% nimellisvalovoima saavutetaan käyttöjännitteen 100% arvolla on polttimon kestoikä tällöin 100%.luvataan 200% valotehon parannusta
Nostettaessa polttimon jännitettä 120%:iin, valovoima kasvaa toki 200%:iin, mutta polttimon kestoikä on tuolloin enää vain 6% alkuperäisestä arvostaan.
Millä muulla keinolla saavutetaan valovoiman lisäys kuin polttimon jännitettä nostamalla?
Näin vaalien alla on paljon liikkeellä sellaisia, jotka lupaavat paljon.
Kuulostaa humpuukilta, samaan hintaan saa jo halvimpia xenon-muunnossarjoja.
E: Tosin mihin tui ilmoitettu valotehon lisäys perustuu? Johonkin autoon, jossa polttimoille tulee jännitettä 12V ja tuon vahvistimen asennuksen jälkeen 14V? Esimerkiksi jos jännite on jo entuudestaan 14V, niin paljonkohan se teho siitä vielä paranee...
E: Tosin mihin tui ilmoitettu valotehon lisäys perustuu? Johonkin autoon, jossa polttimoille tulee jännitettä 12V ja tuon vahvistimen asennuksen jälkeen 14V? Esimerkiksi jos jännite on jo entuudestaan 14V, niin paljonkohan se teho siitä vielä paranee...
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 10.2.2004 11:02
Tuossa on linkki kyseiseen kapistukseen:
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=48-3970
http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=48-3970
http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748
-
- -
- Viestit: 55
- Liittynyt: 10.2.2004 11:02
Eipä nuo valotehoa lisää, jos polttimolle muutenkin tulis jo se 14V. Mutta tuo polttimoiden kestoikä mietityttää tuolla valonvahvistimella. Tuo kuitenkin pitää käsitääkseni jännitteen koko ajan tasaisena, eikä näin jännitteenvaihtelut näy polttimolla, kuten releissä? Meinaan kun joissain autoissa tyhjäkäynnillä saattaa jännite hiukan heilahdella maksimista.
Ja siis joskus kuullut mutuilua, että jännitteen heilahtelutkin käyvät polttimon kestoiän päälle?
Löytyipä jotkut pienet jännitemittaukset tuosta motonetin purkista.
Tosin haluaisin tarkemmin nähdä vielä, että minkänäköstä jännitettä se suoltaa ulos.
Ja siis joskus kuullut mutuilua, että jännitteen heilahtelutkin käyvät polttimon kestoiän päälle?
Löytyipä jotkut pienet jännitemittaukset tuosta motonetin purkista.
Tosin haluaisin tarkemmin nähdä vielä, että minkänäköstä jännitettä se suoltaa ulos.
Polttimo vanhenee käytössä ja pitäisi vaihtaa säännöllisesti (vuoden välein), koska sen valoteho laskee höyrystymisen takia -laskee sitä enemmän, mitä enemmän sille syötetään jännitettä. Vuoden pitäisi polttimon kestää kaikissa tapauksessa.
Linkin mittauksissa ei ole otettu huomioon sitä, että valovahvistin syöttää (kenties) hakkurin työntämää sakara-aaltoa, jota tuskin on paljoa suodatettu (miksi olisi?) ja yleismittari ei ehkä osaa näyttää oikeita lukemia.
Oli juuri se yksi topikki, jossa releytettiin kakkosen valot. Jokseenkin samoja tuloksia sieltäkin saatiin.
Ei tosiaankaan tarvita suurta lisäystä polttimon jännitteeseen, kun eron jo huomaa.
Linkin mittauksissa ei ole otettu huomioon sitä, että valovahvistin syöttää (kenties) hakkurin työntämää sakara-aaltoa, jota tuskin on paljoa suodatettu (miksi olisi?) ja yleismittari ei ehkä osaa näyttää oikeita lukemia.
Oli juuri se yksi topikki, jossa releytettiin kakkosen valot. Jokseenkin samoja tuloksia sieltäkin saatiin.
Ei tosiaankaan tarvita suurta lisäystä polttimon jännitteeseen, kun eron jo huomaa.
Linkin mittauksissa ei ole otettu huomioon sitä, että valovahvistin syöttää (kenties) hakkurin työntämää sakara-aaltoa, jota tuskin on paljoa suodatettu (miksi olisi?) ja yleismittari ei ehkä osaa näyttää oikeita lukemia.
Tuotapa juuri meinasin. Jossain vaiheessa vois huvikseen ostella nuo valovahvistimet ja kattella skoopilla, mitä sieltä tulee ulos.
Oli juuri se yksi topikki, jossa releytettiin kakkosen valot. Jokseenkin samoja tuloksia sieltäkin saatiin.
Golf 2 valojen releytys
Biltemasta saa valmista relesarjaa, jos ei ite haluu vääntää.
Valonvahvistin ala piiltema.
Itse kun väsäilee, tulee vielä puolet halvemmalla.
myös törmännyt kyseiseen "relesarjaan" motonetissä..kysyin myyjältä mikä se on...myyjä kertoi sen olevan juurikin se hienoon pikku pakettiin laitettu relesarja..ja hintahan olikin aikamoinen..jos konehuoneessa tilaa tehdä releytykset itse...kannattaa se tehdä itse. noista tollasista valmis "pakkauksista" koskaa tiedä kauan se kestää, ja pääsekö sinne kosteus sun muuta..en suosittele!! :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos todellakin on niin, että tulojännitteestä riippumatta lähtöjännite on aina 14.5V (joka on käytännössä polttimon nimellisjännite), polttimon kestoiän suhde valovoimaan on tällöin optimaalinen.Toiminta perustuu hakkuriin, joka nostaa ja tasaa polttimolle tulevan jännitteen ilman, että se lisäkuormittaisi polttimoita.
Kuitenkin, jos on huolella rakennettu releytys järjestelmään, jossa on mainitun suurinen latausjännite, ei polttimoille menevä jännite juurikaan yli puolen voltin rajoissa vaihtele (ajovalot olisi päällä vain moottorin ollessa käynnissä, ei esim. käynnistyksen aikana).
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laitoin -01 Avensikseen H7+H7 sarjan. Jännite on polttimon kannalla nyt 14.5 V oli auto käynnissä tai ei, kun se oli aiemmin oli 13.1 V auton käydessä (akulla 14.1 V).
Eron kyllä huomaa, mutta ei se mitään 200 %:ia ole. Releytyksellä + kunnon johdoilla olisi päässyt melkein samaan. Asennus oli helppo, mitä nyt umpion taustalla olevia kumitulppia oli vaikea asennella kun alla oli ylimääräinen liitos (+läpivienti) ja johdot pakkasesta jäykät.
Jormalaiselle: mokkula on ruuveilla kiinni, eli saa sen levautettuakin jos sisuskalut kiinnostaa.
Eron kyllä huomaa, mutta ei se mitään 200 %:ia ole. Releytyksellä + kunnon johdoilla olisi päässyt melkein samaan. Asennus oli helppo, mitä nyt umpion taustalla olevia kumitulppia oli vaikea asennella kun alla oli ylimääräinen liitos (+läpivienti) ja johdot pakkasesta jäykät.
Jormalaiselle: mokkula on ruuveilla kiinni, eli saa sen levautettuakin jos sisuskalut kiinnostaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lisää sarjaan pajunvarret ja narun päässä killuvat sormukset, ihmelaite iibeistä.
Suosittelen ainakin jättämään tuon Bilteman relesarjan sinne Biltemaan ja rakennuttamaan vaikka kaverilla kunnollisen jos oma taito ei riitä. Siinä nimittäin on muutama ongelma:
a) Ei sulakkeita.
b) Vain kaksi relettä (molemmat pitkät-> 1 rele, molemmat lyhyet -> 1 rele). Hienoa jos lyhyitten rele palaa pimeällä.
c) Kantoihin sopivia releitä et löydä ihan joka liikennemyymälästä, ei ole ihan tavalliset.
Hyvää on se, että onhan siinä ne uros ja naaras liittimet, jos ei halua silpoa auton johtoja.
a) Ei sulakkeita.
b) Vain kaksi relettä (molemmat pitkät-> 1 rele, molemmat lyhyet -> 1 rele). Hienoa jos lyhyitten rele palaa pimeällä.
c) Kantoihin sopivia releitä et löydä ihan joka liikennemyymälästä, ei ole ihan tavalliset.
Hyvää on se, että onhan siinä ne uros ja naaras liittimet, jos ei halua silpoa auton johtoja.
H7+H7 Valonvahvistinsetin kanssa oli aika ikävä ongelma, yli 20 asteen pakkasilla valot eivät aina syttyneet. Ei kovinkaan mukava ominaisuus. Valonvahvistinhässäkät irti -> Valojen releytys tavallisilla releillä -> Valoteho on aivan samanlainen mutta valot toimivat pakkasellakin.
En suosittele, releyttäminen tulee halvemmaksi ja valot sentään toimivatkin.
En suosittele, releyttäminen tulee halvemmaksi ja valot sentään toimivatkin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tässä olikin sopiva aihe jossa kyssyy asioita.
H**vetin p**seestä on nuo bilipaliteeman relesarjat. Ihan vaan tälleen käytännön kokemuksella ja jo kohta ehkä 1000 relettä vaihtaneena. Aloitetaan siis haukkumalla nykyistä tilannetta.
Muistan nähneeni tällä foorumilla selkeen idiootille tarkoitetun kytkentäkaavion, kuinka releytän valot itse. Tarkoitus nyt ois hommata merkkireleet ja lopettaa pelleilyt noilla bilteman happyfuckday -releillä.
Muistanko mie väärin että sellainen kaavio on/oli. Vai menikö se juurikin noin, ettei oo. Jos joku muistaa paremmin kun minä missä se oli, niin olisko niin ihana mussukka, että kaivelisi sitä esille...?
Tällä haulla ei taaskaan osumaa. :(
Kiitos... :]]
H**vetin p**seestä on nuo bilipaliteeman relesarjat. Ihan vaan tälleen käytännön kokemuksella ja jo kohta ehkä 1000 relettä vaihtaneena. Aloitetaan siis haukkumalla nykyistä tilannetta.
Muistan nähneeni tällä foorumilla selkeen idiootille tarkoitetun kytkentäkaavion, kuinka releytän valot itse. Tarkoitus nyt ois hommata merkkireleet ja lopettaa pelleilyt noilla bilteman happyfuckday -releillä.
Muistanko mie väärin että sellainen kaavio on/oli. Vai menikö se juurikin noin, ettei oo. Jos joku muistaa paremmin kun minä missä se oli, niin olisko niin ihana mussukka, että kaivelisi sitä esille...?
Tällä haulla ei taaskaan osumaa. :(
Kiitos... :]]
siinä kyseinen
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289
en oo mikään mussukka :D siitä vaan kun osui silmään..
en oo mikään mussukka :D siitä vaan kun osui silmään..
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
pitkään jo sivusta seuranneena (siis yleisellä tasolla), älkää nyt hyvät ihmiset ostako sieltä motonetistä tavaraa, en oo vielä kertaakaan kuullu et ois joku ollu tyytyväinen.. nytkin on yks auto tulos jarrulevyjen vaihtoon, motonetistä ostettu, puoli vuotta kulunu -> joka levy on nyt kierossa..
säästäkää ny jossain muualla
säästäkää ny jossain muualla
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mää oon, mutta ostankin vaan jos tuote on jotain hyväksi tunnettua merkkiä :)en oo vielä kertaakaan kuullu et ois joku ollu tyytyväinen..
Ja releet haetaan autosähköliikkeestä jolloin niissä lukee "Hella", neljän neliömillin johdot samalla metritavarana ja liittimiä kilohinnalla karkkipussillinen.
Noilla eväillä hyvin asennettuna kestää jokseenkin saman kun autokin.
Jättäkää ne nimettömät releet kauppaan ja hakekaa kerralla hyvät. Noi laadukkaat ei maksa niin paljoa että kannattaisi alkaa siinä säästämään. Kerralla kuntoon laatuosilla ja se siitä kymmeneks vuodeks.
Sähköjohto nyt on vaan sähköjohtoa että siinä voi yrittää säästää kun niissä ei mitään megalomaanisia eroja ole...
Antze kirjoitti:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289
en oo mikään mussukka :D siitä vaan kun osui silmään..
Kiitos Anti-Mussukka. :] Räpeltämisen siis voi aloittaa pikkupieruissa olohuoneen sohvalla. :)
Jättäkää ne nimettömät releet kauppaan ja hakekaa kerralla hyvät. Noi laadukkaat ei maksa niin paljoa että kannattaisi alkaa siinä säästämään. Kerralla kuntoon laatuosilla ja se siitä kymmeneks vuodeks.
Nii, mutta kun ihminen on niin laiska ja aattelee, että 20 eurolla saatas pilipaalihikitemasta hyvät relleytetyt ajovalot ilman suurempaa säveltämistä kolvin ja johtojen kanssa. :/ Sit huomataankin taas yllättäen kun pimeällä tieosuudella täydestä maantielaukasta tipahtaa jokaikinen lyhty keulalta pois pelistä. :D Ymmärrän tosiaan hyvin miks paketissa on maininta "Ei tieliikenne käyttöön" ;) Näiden kanssa pitää vaan oppia elämään.
Näissäkin pilipaliteeman relesarjoissa vaihtelee laatu ihan sen mukaan mille päälle sattuu. Edellisessä Golffissa ei mitään ongelmia ikinä. Toimi kun unelma. Nyt sitten näitten kanssa on saanu telkuta melkein kyllästymiseen asti. Näin pysyy v**utus balanssissa.
En suosittele. Kun tekkee ite on parempi niin. Seuraavana johtokauppaan ja matkalla kävis vielä joko Hellan tai Boschin releet. Mersumiehet ainakin tuota boschilaista kehuu kun vanhaa ruosteista mannelavettia.
Kallistuin releytykseen
Tuli eilen aloitettua tuo releytys homma...
Aikaa tuntuu kuluvan näpläykseen, tuleepahan tehtyä kunnolla :)
Tässä topiccii tuosta omasta releytyksestä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128821
Aikaa tuntuu kuluvan näpläykseen, tuleepahan tehtyä kunnolla :)
Tässä topiccii tuosta omasta releytyksestä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128821
tuli ostettua motonetistä tuo valovahvistin. kokeilin yhtenä päivänä asentaa sitä mut se ei oikeen onnistunu. malli on h1+h1, eli vahvistaa lyhyet sekä pitkät. autona on c4 koppanen a6. ongelmana on kai se että autossa palavat lyhyet sekä pitkät yhtä aikaa.. ja ko. laitteessa ei varmaan riitä tehot vahvistamaan molempia yhtä aikaa. Eli joutunee vaihtamaan sen sellaiseen malliin mikä vahvistaa pelkästään jommankumman
Siis tuo H1+H1 valonvahvistin mahdollistaa nimenomaan myös kummankin polttimon käytön samanaikaisesti. Ohjeiden mukaan siinä on se pieni johtolenkki liittimineen jolla valitaan pitkät ja lyhyet palamaan samaan aikaan. Eiköhän se juuri siitä syystä ole selvästi muita kalliimpi kun on tehty kestämään 2*55W.
Vai onko sulla ollut ongelmia kun kytketty tuollain?
Vai onko sulla ollut ongelmia kun kytketty tuollain?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa