Poliisin oikeudet auton tutkintaan tien päällä
Valvoja: ffp jäsenet
Poliisin oikeudet auton tutkintaan tien päällä
Tulipas tässä yövuorossa omiani ajatellessa mieleen seuraava skenaario:
Odotat vuoroasi ensimmäisenä liikennevaloissa, allasi on tietysti volkswagenin hinnat-alkaen-mallin 90 hevosvoiman 1.9TDI Golf/Bora/Passat. Autoa on piristetty huomattavasti, sanotaan vaikka että pellin alla on 260 hevosvoimaa, eli isompi turbo ja keulalla IC jne jne.
Takanasi on poliisin siviiliauto. Valot vaihtuvat vihreäksi ja polkaiset kunnon kisastartin, kiihdyttäen muutamassa sekunnissa sallittuun 80km/h nopeuteen mustan voimasavun saattelemana. Poliisit toki tästä innostuvat ja heittävät vilkut päälle ja pyytävät tien laitaan. Veivaat ikkunan auki (ei hinnat-alkaen malleissa mitään sähköjä ole) ja poliisit toteavat että ei noin nopeasti kiihtyvä auto voi olla vakiotekniikalla.
Kun rekisteriotteessakaan ei puhuta mitään kasvaneista tehoista, niin saako poliisi ryhtyä tutkimaan autoa tarkemmin, eli purkamaan konehuoneesta muoveja ja tutkimaan mitä siellä on piilotettuna?
Odotat vuoroasi ensimmäisenä liikennevaloissa, allasi on tietysti volkswagenin hinnat-alkaen-mallin 90 hevosvoiman 1.9TDI Golf/Bora/Passat. Autoa on piristetty huomattavasti, sanotaan vaikka että pellin alla on 260 hevosvoimaa, eli isompi turbo ja keulalla IC jne jne.
Takanasi on poliisin siviiliauto. Valot vaihtuvat vihreäksi ja polkaiset kunnon kisastartin, kiihdyttäen muutamassa sekunnissa sallittuun 80km/h nopeuteen mustan voimasavun saattelemana. Poliisit toki tästä innostuvat ja heittävät vilkut päälle ja pyytävät tien laitaan. Veivaat ikkunan auki (ei hinnat-alkaen malleissa mitään sähköjä ole) ja poliisit toteavat että ei noin nopeasti kiihtyvä auto voi olla vakiotekniikalla.
Kun rekisteriotteessakaan ei puhuta mitään kasvaneista tehoista, niin saako poliisi ryhtyä tutkimaan autoa tarkemmin, eli purkamaan konehuoneesta muoveja ja tutkimaan mitä siellä on piilotettuna?
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... ikatsastus
Eipä ole omaa autoa koskaan roplattu tuollalailla, mutta tuollainen tarkastustapa tuli vaan mieleen ensimmäisenä. Mistään "nyt puretaan puoliautoa"-tyyppisestä tarkastuksesta tuossakaan ei ole kyse, mutta jos epäily isosta solmusta, muhkeasta IC:stä ym on niin voivat kurkata ja viimeistään laittaa uudelleen katsastuskonttorilla käymään.
Teknisiä tienvarsitarkastuksia suorittavat poliisi-, tulli- ja rajavartiomies. Ajoneuvon tekninen tienvarsitarkastus voi sisältää yhden tai useamman seuraavista:
-pysähtyneenä olevan ajoneuvon kunnon silmämääräinen tarkastus
-ajoneuvon teknisen kunnon, katsastusten suorittamisen ja muiden säännösten mukaisuuden osoittavien asiakirjojen tarkastus
-ajoneuvon teknisen kunnon tarkastus
Eipä ole omaa autoa koskaan roplattu tuollalailla, mutta tuollainen tarkastustapa tuli vaan mieleen ensimmäisenä. Mistään "nyt puretaan puoliautoa"-tyyppisestä tarkastuksesta tuossakaan ei ole kyse, mutta jos epäily isosta solmusta, muhkeasta IC:stä ym on niin voivat kurkata ja viimeistään laittaa uudelleen katsastuskonttorilla käymään.
kuten ConD linkkasi niin kyllä ne voi :) kaveri oli tingannu tästä että tarvii lupia niin poliisi oli kommentoinu että voihan he tietenki kilvetkin ruuvata irti ja ne saa katsastusta vastaan konttorilta. eipä siinä muu auttanu ku avata konepelti ja sitten oliki alettu tarkastamaan muutoskatsastuksen paikkaansa pitävyys(kyseessä st-mersu). tämä episodi laittomien xenonien takia :)
Osku :D
Jos poliisi epäilee auton olevan tieliikennekelvoton, voidaan ajoneuvolle suorittaa teknisen kunnon tarkastus sisältäen tarvittaessa myös koeajon. Jos epäilykselle on merkittävää katetta, tämän teknisen tarkastuksen toki voi, ja kannattaakin estää luovuttamalla kilvet pois koska henkilökohtaisesti en luota poliisin arviointikykyyn niin paljoa kuin katsastusviranomaiseen teknisessä tarkastuksessa. Mutta, jokainen tietysti tavallaan aina niissä puitteissa miten asian voi ylipäätänsä henkilökohtaisesti aina hoitaa.
Jos minulla olisi edellämainitusti viritetty auto ja siitä tulisi polemiikkia, jättäisin kilvet vähäksi aikaa seikkailemaan kilpikonnille, ja ottasin pihasta jonkun toisen auton siksi aikaa ajoon.
Kannattaa myös muistaa että mikäli poliisi määrää ajoneuvon valvontakatsastukseen, eikä viitteitä laittomuuksista ole, Trafi maksaa tämän valvontakatsastuksen ja siitä aiheutuneet kulut.
"Mikäli ajoneuvossa on todettu vikoja tai puutteita jo tienvarsitarkastuksen tai muun tar-kastuksen yhteydessä, maksaa valvontakatsastuksen kustannukset aina asiakas itse. Trafi korvaa valvontakatsastukseen liittyvät kohtuulliset kustannukset toimipaikalle vain siinä tapauksessa, että tarkastuksessa, jossa ajoneuvo on aiemmin määrätty valvonta-katsastukseen, vian laajuutta tai vakavuutta ei ole pystytty tienpäällä käytettävissä olevin keinoin riittävän hyvin selvittämään, jolloin ajoneuvo on ollut aihetta määrätä tarkempaan tarkastukseen ajoneuvon epäkuntoisuuden selvittämiseksi."
Jos poliisi epäilee auton olevan tieliikennekelvoton, voidaan ajoneuvolle suorittaa teknisen kunnon tarkastus sisältäen tarvittaessa myös koeajon. Jos epäilykselle on merkittävää katetta, tämän teknisen tarkastuksen toki voi, ja kannattaakin estää luovuttamalla kilvet pois koska henkilökohtaisesti en luota poliisin arviointikykyyn niin paljoa kuin katsastusviranomaiseen teknisessä tarkastuksessa. Mutta, jokainen tietysti tavallaan aina niissä puitteissa miten asian voi ylipäätänsä henkilökohtaisesti aina hoitaa.
Jos minulla olisi edellämainitusti viritetty auto ja siitä tulisi polemiikkia, jättäisin kilvet vähäksi aikaa seikkailemaan kilpikonnille, ja ottasin pihasta jonkun toisen auton siksi aikaa ajoon.
Kannattaa myös muistaa että mikäli poliisi määrää ajoneuvon valvontakatsastukseen, eikä viitteitä laittomuuksista ole, Trafi maksaa tämän valvontakatsastuksen ja siitä aiheutuneet kulut.
"Mikäli ajoneuvossa on todettu vikoja tai puutteita jo tienvarsitarkastuksen tai muun tar-kastuksen yhteydessä, maksaa valvontakatsastuksen kustannukset aina asiakas itse. Trafi korvaa valvontakatsastukseen liittyvät kohtuulliset kustannukset toimipaikalle vain siinä tapauksessa, että tarkastuksessa, jossa ajoneuvo on aiemmin määrätty valvonta-katsastukseen, vian laajuutta tai vakavuutta ei ole pystytty tienpäällä käytettävissä olevin keinoin riittävän hyvin selvittämään, jolloin ajoneuvo on ollut aihetta määrätä tarkempaan tarkastukseen ajoneuvon epäkuntoisuuden selvittämiseksi."
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Annatte ne kilvet vaan suosiolla poliisille ja laittelette auton vakioksi ja viette sitten vasta leimalle.
Eli ihan samanlailla kun vuosikatsastukseenkin joutuisitte tekemään, jos viritykset ei ole otteessa ja/tai ei kestä suikkalakin taskulampun valoa.
En ole tosin koskaan kuullut, että poliisi persdynottelisi autoja tien päällä. Mopoja ne kyllä kellottaa.
Autoista ne testaa lähinnä jarruja, valoja, yms liikennekelpoisuuteen ja -turvallisuuteen liittyvää, mikä on ihan hyvä juttu.
Eli ihan samanlailla kun vuosikatsastukseenkin joutuisitte tekemään, jos viritykset ei ole otteessa ja/tai ei kestä suikkalakin taskulampun valoa.
En ole tosin koskaan kuullut, että poliisi persdynottelisi autoja tien päällä. Mopoja ne kyllä kellottaa.
Autoista ne testaa lähinnä jarruja, valoja, yms liikennekelpoisuuteen ja -turvallisuuteen liittyvää, mikä on ihan hyvä juttu.
Annatte ne kilvet vaan suosiolla poliisille ja laittelette auton vakioksi ja viette sitten vasta leimalle.
Eli ihan samanlailla kun vuosikatsastukseenkin joutuisitte tekemään, jos viritykset ei ole otteessa ja/tai ei kestä suikkalakin taskulampun valoa.
ja meinaat että saat viedä auton kotia siinä vaiheessa ku kilvet lähtee?
ja meinaat että saat viedä auton kotia siinä vaiheessa ku kilvet lähtee?
Meinaan.
Antaahan ne ajoaikaa, jos vuosikatsastuskin on suorittamatta ja kysyy mihin konttorille haluaa kilvet toimitettavan. Sitten soittamalla varataan katsastusaika sieltä ja sinnekin saa ajaa.
Ei sitä autoa nyt tien varteen tarvitse jättää.
Ellei se nyt sitten satu olemaan täysin jarruton, ratti puuttuu, tms. Isompi turbo tuskin estää ajamista.
Ohjauspyörän puuttuessa kehoitettiin hankkimaan sellainen ennen auton seuraavaa käyttöä tieliikenteessä. (Tilalla oli lukkopihdit booreissa ohjaamisen mahdollistamiseksi.)Ellei se nyt sitten satu olemaan täysin jarruton, ratti puuttuu, tms. Isompi turbo tuskin estää ajamista.
Ilmoitus tuli suullisena, eikä aiheuttanut muita toimenpiteitä. (90-luku)
Katsastuskonttorilla jouduin työtehtävissä purkamaan ilmeisesti kolarissa ollutta mopoa mahdollisen virityksen selvittämiseksi. En tiedä oliko mopo yksityishenkilön vai vakuutusyhtiön omaisuutta, mutta viritettyhän se oli. (-98)Katsastuksessakaan ei käsittääkseni saada purkaa tai availla mitään, niin tuskin sitten poliisikaan. Eli käsikopelolla ja silmämääräisesti.
[edit:]
Myös katsastuskonttorille epäselvyyksien takia tarkistukseen tulleet autot tulivat vapaavarikolta hinausauton kyydissä, eli ne oli "takavarikoitu" ennen tarkistusta. Nämähän liittyivät tuohon aikaan lähinnä korinvaihtoihin yms. tapauksiin, jotka kiinnostivat syystä tai toisesta lähinnä poliisia tai/ja verokarhua. Tänäpäivänä intressi voisi olla juuri verotuksellisesta/rahastuksellisesta näkökulmasta "väärä, tehokkaampi tekniikka konehuoneessa".
[/edit]
3bg passatilla tuli eteen seuraava tilanne muutamia vuosia sitten...
Pohjanmaan lakeuksilla ajeltiin 5 auton letkassa, minä keulilla ja
vakkarissa 106km/h navin mukaan.
Peltoaukeella saavutimme traktorin joka isoine kyntövehkeineen oli kääntymässä vasemmalle, heinäpellolle.
Vauhti siis pois, käytännösä lähes nollaan.
Kun tie aukesi löin pedaalin pohjaan, en kuitenkaan sudittanut tms.
Reipas kiihdytys 110 tuntumaan ja sitten vakkari päälle.
Meni hetki niin takanani ajanut octavia oli saavuttanut minut ja paljasti maskin takaa sinipunaisen yllätyksen.
Bussipysäkille parkkiin ja puhallus + rekisteriote.
Poliisi kysyi paljon hevosia löytyy.
Otteesahan luki 74kw/101hv.
Sanoin että on vähän piristetty ja on noin 120hv.
Poliisi kertoi että ei pidä paikkaansa koska skodassa 140hv ja jäi kuin tikku pas****
Ei päästy lukemasta yhteisymmärrykseen, päättivät ruuvata kilvet pois ja kirjoittaa ottteseen ajoaikaa 6 tuntia että pääsin kotiin (matkaa kotiin yli 300km..
Sitten katsastukseen, tekemättä mitään muutoksia.
Katsastumies sanoi että heitä kiinnostaa enemmän miten auto pysähtyy, ei niinkään miten kiihtyy. Kävi kuitenkin auton läpi ja totesi lailliseksi. Tarkasti coolerin, koneentyypin, ohjelmaversion ja syöttöpumpun tyypin. Yritti tarkistaa myös suuttimien tyypin mutta ei näkynyt mitään merkintää.
Hain kilvet paikalliselta poiliisilaitokselta kun eivät olleet konttorille ehtineet.
Pohjanmaan lakeuksilla ajeltiin 5 auton letkassa, minä keulilla ja
vakkarissa 106km/h navin mukaan.
Peltoaukeella saavutimme traktorin joka isoine kyntövehkeineen oli kääntymässä vasemmalle, heinäpellolle.
Vauhti siis pois, käytännösä lähes nollaan.
Kun tie aukesi löin pedaalin pohjaan, en kuitenkaan sudittanut tms.
Reipas kiihdytys 110 tuntumaan ja sitten vakkari päälle.
Meni hetki niin takanani ajanut octavia oli saavuttanut minut ja paljasti maskin takaa sinipunaisen yllätyksen.
Bussipysäkille parkkiin ja puhallus + rekisteriote.
Poliisi kysyi paljon hevosia löytyy.
Otteesahan luki 74kw/101hv.
Sanoin että on vähän piristetty ja on noin 120hv.
Poliisi kertoi että ei pidä paikkaansa koska skodassa 140hv ja jäi kuin tikku pas****
Ei päästy lukemasta yhteisymmärrykseen, päättivät ruuvata kilvet pois ja kirjoittaa ottteseen ajoaikaa 6 tuntia että pääsin kotiin (matkaa kotiin yli 300km..
Sitten katsastukseen, tekemättä mitään muutoksia.
Katsastumies sanoi että heitä kiinnostaa enemmän miten auto pysähtyy, ei niinkään miten kiihtyy. Kävi kuitenkin auton läpi ja totesi lailliseksi. Tarkasti coolerin, koneentyypin, ohjelmaversion ja syöttöpumpun tyypin. Yritti tarkistaa myös suuttimien tyypin mutta ei näkynyt mitään merkintää.
Hain kilvet paikalliselta poiliisilaitokselta kun eivät olleet konttorille ehtineet.
Jännä tarina, mutta Trafihan tuollaiset ainakin nykyisemmin maksaa jos kohdalle sattuu. 74kW 3BG:ssä tosin ei ole lainkaan syöttöpumppua mitä tarkistaa, eikä suuttimien ( saatika suutinkärkien ) malliakaan tarkisteta venttiilikoppaa, tai suuttimia + rullakeinuja irroittamatta.
Ohjelmaversiokaan ei kerro, onko ohjelmaa muokattu.
Ohjelmaversiokaan ei kerro, onko ohjelmaa muokattu.
Jos on v.mäinen katsastusmies, niin määrää että teholappu näytille. Jos ok niin trafi maksaa, jos ei.....
Ja jos oikein supervmäinen katsatusmies, niin vaatii että se pitää tehdä päästömääräykset täyttävässä paikassa.... Koska on epäilys että auto ei täytä teho/vähäpäästöisyys rajoja.... VTT ja holaa 3k euroa jotka tosin saa takasin jos auto on vakio...
Syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Ja jos oikein supervmäinen katsatusmies, niin vaatii että se pitää tehdä päästömääräykset täyttävässä paikassa.... Koska on epäilys että auto ei täytä teho/vähäpäästöisyys rajoja.... VTT ja holaa 3k euroa jotka tosin saa takasin jos auto on vakio...
Syyllinen kunnes toisin todistetaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En nyt löytänyt äkkiä pykälää, mutta tieliikennelaissa on pykälä minkä nojalla mikä tahansa tieliikennekäytössä oleva auto voidaan määrätä päästötesteihin (kunnolliseen, ei mihinkään katsastuskonttorin testiin) viranomaisen toimesta. En tiedä että onko tuota koskaan käytetty. Pääasiassahan tuolla haetaan sitä, että voidaan tehdä pistotestejä että ajoneuvovalmistajat noudattavat päästörajoja.
Maksumies sitten tapauksen mukaan muistaakseni. Jos autoa on itse muuteltu niin maksumies saattaa löytyä auton omistajasta.
Muistin varassa mennään, mutta kieltäytyminen ei tietenkään ole mahdollista. Lakihan on säädetty sitä varten että autovalmistajia valvomaan, ei niinkään yksittäisiä autotallivirittäjiä. Voi olla että testistä pääsee itsevirittäjä luistamaan sillä että myöntää auton olevan laiton.
Muistin varassa mennään, mutta kieltäytyminen ei tietenkään ole mahdollista. Lakihan on säädetty sitä varten että autovalmistajia valvomaan, ei niinkään yksittäisiä autotallivirittäjiä. Voi olla että testistä pääsee itsevirittäjä luistamaan sillä että myöntää auton olevan laiton.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eihän tuossa päästötesti hommassa ole mitään järkeä jos ei ole selvää muutosta. Vittuillessaanhan vois pistää täysin vakionkin kohtuu uuden auton tekisi meinaan silläkin varmasti jo vaikeuksia päästä näihin uusiin päästöihin.
Tämähän on just ideana, auton pitää ehjänä käytettynäkin mennä päästöistä läpi, ja niinhän ne meneekin. Tämän takiahan autoissa on jo pitkään ollut mm. katalysaattorin kunnon valvonta. Eihän sitä kukaan autovalmistaja sinne olisi laittanut jos ei olisi mitään säädöstä siitä että autoja myös valvotaan käytettynä. Ei tämmöisiä testejä siis poliisi määräile vakioautoihin, vaan ihan muu virkakoneisto tarvittaessa ja todennäköisesti niitä ei valkata mistään ratsiasta tien päältä.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa