asv:jumittava vnt, apuja,todennäköisesti vika korjattu
Valvoja: ffp jäsenet
asv:jumittava vnt, apuja,todennäköisesti vika korjattu
Moi kaikille,
Olen uusi täällä. Aikaisemmin ei ole ollut näitä vnt ahtimia autoissani, joten niistä ei ole kokemusta. Haulla olen etsinyt tietoa tuosta jumivasta ahtimesta,ja sitä löytyy paljon mutta tähän en suoraan ole vastausta löytänyt, linkkikin käy.
Eli ongelma on seuraava, auto pelaa normaalisti siihen saakka kunnes kierrokset ylittää 3000rpm, sen jälkeen kuuluu sirahtava ääni ja kone alkaa röpöttämään eikä kierrä kunnolla/kierrokset nousevat hitaasti(limp mode?)Ahdin siis ilmeisesti jumittaa tässä vaiheessa.. Myös auton paikallaan ollessa sama ongelma, tosin kierrättää kärsii aavistuksen korkeammalle, koska kuormaa ei ole.
Kun vnt ohjauksen alipaine letkun irroittaa niin auto on täysin puhditon 3000rpm asti ja sit vetää lähestulkoon normaalisti, eikä ääntä kuulu, eikä auto mene vikatilaan.
Oireet alkaneet 2kk sitten ja silloin vaihdettu n75 venttiili. auto vm 00 ja ajettu 295tkm
Käsin kokeilemalla vnt ohjaustanko tuntuisi liikuvan sellaisen 1-1,5cm .
Vikakoodi oli ahtopaineen ohjaus positiivinen poikkeama.
Kysymys onko ahdin täysin loppu(ilmeisesti)/onko koneelle haittaa siitä että ajaa vnt ohjausletku irti?
Voisiko olla vielä pelastettavissa esim mr muscle käsittelyllä?
kiitos jo etukäteen avusta,
-teemu-
Olen uusi täällä. Aikaisemmin ei ole ollut näitä vnt ahtimia autoissani, joten niistä ei ole kokemusta. Haulla olen etsinyt tietoa tuosta jumivasta ahtimesta,ja sitä löytyy paljon mutta tähän en suoraan ole vastausta löytänyt, linkkikin käy.
Eli ongelma on seuraava, auto pelaa normaalisti siihen saakka kunnes kierrokset ylittää 3000rpm, sen jälkeen kuuluu sirahtava ääni ja kone alkaa röpöttämään eikä kierrä kunnolla/kierrokset nousevat hitaasti(limp mode?)Ahdin siis ilmeisesti jumittaa tässä vaiheessa.. Myös auton paikallaan ollessa sama ongelma, tosin kierrättää kärsii aavistuksen korkeammalle, koska kuormaa ei ole.
Kun vnt ohjauksen alipaine letkun irroittaa niin auto on täysin puhditon 3000rpm asti ja sit vetää lähestulkoon normaalisti, eikä ääntä kuulu, eikä auto mene vikatilaan.
Oireet alkaneet 2kk sitten ja silloin vaihdettu n75 venttiili. auto vm 00 ja ajettu 295tkm
Käsin kokeilemalla vnt ohjaustanko tuntuisi liikuvan sellaisen 1-1,5cm .
Vikakoodi oli ahtopaineen ohjaus positiivinen poikkeama.
Kysymys onko ahdin täysin loppu(ilmeisesti)/onko koneelle haittaa siitä että ajaa vnt ohjausletku irti?
Voisiko olla vielä pelastettavissa esim mr muscle käsittelyllä?
kiitos jo etukäteen avusta,
-teemu-
Viimeksi muokannut temes, 1.10.2012 19:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ei kuulosta ahdovuodolta. Tarkistapa vielä että N75:n huohotus on "vapaa" ja että letkut on oikeassa järjestyksessä. Jos vika on alkanut em. osan vaihdon yhteydessä, niin ongelma viittaisi silloin vahvasti remontin yhteydessä käyneeseen asennusvirheeseen, juurikin esim. letkujen järjestyksen osalta.
Se sirahdus kuuluu todennäköisesti korkeasta ahto- ja pakopainepiikistä.
Se sirahdus kuuluu todennäköisesti korkeasta ahto- ja pakopainepiikistä.
kiitos neuvoista,
ei ole tod.näk ahtovuotoa, putket kävin läpi ja ehjiltä vaikuttaa, ja ilman vnt ohjausta pitää kuitenkin paineet normaalisti.
mikä on tuon n75 putkien oikea järjestys? ja mihin n75 huohottaa?
itse en ollut sitä vaihtamassa, aikaisempi omistaja on sen tehnyt, ostinkin auton "ns viallisena".
Egr oli tulpattu aika mielenkiintoisesti ko autosta,, oli meinaa koffin tölkkiä käytetty tarkoitukseen johon se ei kuuna ikuna sovi,, palanu puhki varmaan hetkessä, voiko tuosta irrota alumiini kappaleita jotka ajautuisi koneeseen??
Nyt meinaan tulpata egr 1.5mm vahvalla alumiinipellillä, se varmaan kestää?
-teemu-
ei ole tod.näk ahtovuotoa, putket kävin läpi ja ehjiltä vaikuttaa, ja ilman vnt ohjausta pitää kuitenkin paineet normaalisti.
mikä on tuon n75 putkien oikea järjestys? ja mihin n75 huohottaa?
itse en ollut sitä vaihtamassa, aikaisempi omistaja on sen tehnyt, ostinkin auton "ns viallisena".
Egr oli tulpattu aika mielenkiintoisesti ko autosta,, oli meinaa koffin tölkkiä käytetty tarkoitukseen johon se ei kuuna ikuna sovi,, palanu puhki varmaan hetkessä, voiko tuosta irrota alumiini kappaleita jotka ajautuisi koneeseen??
Nyt meinaan tulpata egr 1.5mm vahvalla alumiinipellillä, se varmaan kestää?
-teemu-
Tuossa näkyy järjestys ainakin ARL, ASZ ja AXR koneille, tuskin eroaa paljoa muista vehkeistä :)
http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx
http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx
N18 voi käyttää n75 tilalla ilman ongelmia.
Kun käynnistät auton (joku toinen) tarkista että vnt kellon tanko liikahtaa.
Paikoilla polkiessa sen pitää myös liikkua. Kuten myös vnt kellon alipaine letkua irrottamalla ees taas.
Pakko ite huudella kun ei muut tohdi eli koita puhdistaa muskelilla ennenkuin alat isompia rahoja laittaan korjauksiin.
Jos vnt jumittelee niin vikaa ei tarvitsekkaan sitten muualta hakea..
Turbo pöydälle, purkaus ja puhdistus tai uusi turbo.. Tai sitten 2.9e purkki uunin puhdistajaa.. Varaa valita :-)
Kun käynnistät auton (joku toinen) tarkista että vnt kellon tanko liikahtaa.
Paikoilla polkiessa sen pitää myös liikkua. Kuten myös vnt kellon alipaine letkua irrottamalla ees taas.
Pakko ite huudella kun ei muut tohdi eli koita puhdistaa muskelilla ennenkuin alat isompia rahoja laittaan korjauksiin.
Jos vnt jumittelee niin vikaa ei tarvitsekkaan sitten muualta hakea..
Turbo pöydälle, purkaus ja puhdistus tai uusi turbo.. Tai sitten 2.9e purkki uunin puhdistajaa.. Varaa valita :-)
Nyt meinaan tulpata egr 1.5mm vahvalla alumiinipellillä, se varmaan kestää?
Pelaisin kyllä senverran varmanpäälle etten alumiinia laittaisi, sen lämmönkesto kun ei ole lähelläkään rautaa tai terästä... Eli pellistä mieluummin, niin ei ainakaan sula.
Asiaan toki vaikuttaa sekin kumpaan päähän sen lätkän laitat..
N75 ja N18 ovat toiminnaltaan samanlaisia ja pitäisi siis toimia kyllä, mutta oikeassa N75 venttiilissä on vissiin hieman avarammat kanavat, eli reagoi nopeammin..
En kyllä usko että vika siitä johtuu...
ajattelin laittaa/laitoin jo sen siihen lähempänä venttiiliä olevaan liitokseen. Ainakin vitossani on kestänyt toi alumiinipelti kohta 4000km, eikä siinä näkyny mitään muutosta.Eilen tarkistin asian, kun sen kaljatölkin jälkeen tuli juurikin mieleen että kuinkahan se alumiini kestää lämpöä.
Asia selvä noiden venttiilien osalta, eli ongelma ei johdu siis niistä.
Tänään töihin mennessä alkoi menemään limp modeen, vaikka oli irti toi alipaineletku joka menee áhtimen kellolle. ilmeisesti se ahdin on loppu suoralla/todella karstainen. Pitää tänään yrittää vielä se mr muskeli käsittely tehdä, jos töiden jälkeen ennättää.
Asia selvä noiden venttiilien osalta, eli ongelma ei johdu siis niistä.
Tänään töihin mennessä alkoi menemään limp modeen, vaikka oli irti toi alipaineletku joka menee áhtimen kellolle. ilmeisesti se ahdin on loppu suoralla/todella karstainen. Pitää tänään yrittää vielä se mr muskeli käsittely tehdä, jos töiden jälkeen ennättää.
Se limppi voi käsittääkseni tulla myös aliahtamisesta, kun alipaineletku on irti niin ei ahda niinkuin ohjelma pyytää....
Eiköhän se alumiini tosiaan siellä EGR-venttiilin päässä kestä, ei sinneasti niin kovia lämpöjä tule ja toisellapuolella lätkää on vilpoinen imu/ahtoilma läähdyttämässä, riippuen toki vähän sen venttiilin kunnosta, mutta jäähdyttää jokatapauksessa
Eiköhän se alumiini tosiaan siellä EGR-venttiilin päässä kestä, ei sinneasti niin kovia lämpöjä tule ja toisellapuolella lätkää on vilpoinen imu/ahtoilma läähdyttämässä, riippuen toki vähän sen venttiilin kunnosta, mutta jäähdyttää jokatapauksessa
nyt on mister muskelit kokeiltu.
Hetken aikaa tuntui että auto särkyy niin kauheaa ääntä piti ekalla startilla, ilmeisesti karsta/kaikki muut tukokset esti normaali käymisen. Sammui pari kertaa, eikä kiertänyt kuin 4000rpm ja senkin vaikeasti. Hetki meni näin sitten käynti normalisoitui ja kesti kierrättää normaalisti.
Testi ajolla kesti neljä kertaa kiihdyttää täyskaasulla sitten kuului sellainen sirahtava ääni ja taas auto limp modessa..
Kai se on pakko uskoa et ahtimen vaihtoon joutuu, eipähän tuo ollu kyllä kallis kokeilu(2,59€)
ja varmaan toimii,jos ahdin ei ole mekaanisesti vaurioitunut.
Hetken aikaa tuntui että auto särkyy niin kauheaa ääntä piti ekalla startilla, ilmeisesti karsta/kaikki muut tukokset esti normaali käymisen. Sammui pari kertaa, eikä kiertänyt kuin 4000rpm ja senkin vaikeasti. Hetki meni näin sitten käynti normalisoitui ja kesti kierrättää normaalisti.
Testi ajolla kesti neljä kertaa kiihdyttää täyskaasulla sitten kuului sellainen sirahtava ääni ja taas auto limp modessa..
Kai se on pakko uskoa et ahtimen vaihtoon joutuu, eipähän tuo ollu kyllä kallis kokeilu(2,59€)
ja varmaan toimii,jos ahdin ei ole mekaanisesti vaurioitunut.
ajattelin huomenna kyllä kokeilla uudestaan,, eihän tuo ota jos ei annakaan....
mikäli asv:ssä on letkujen järjestys sama kuin alla olevassa linkissä niin noiden mukaan se näyttää menevän oikein.
LähetäLähetetty: 20.9.2012 11:27 Viestin aihe:
Tuossa näkyy järjestys ainakin ARL, ASZ ja AXR koneille, tuskin eroaa paljoa muista vehkeistä :)
http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx
anteeksi tyhmä kysymys mut mihin toi n75 huohottaa?
mikäli asv:ssä on letkujen järjestys sama kuin alla olevassa linkissä niin noiden mukaan se näyttää menevän oikein.
LähetäLähetetty: 20.9.2012 11:27 Viestin aihe:
Tuossa näkyy järjestys ainakin ARL, ASZ ja AXR koneille, tuskin eroaa paljoa muista vehkeistä :)
http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx
anteeksi tyhmä kysymys mut mihin toi n75 huohottaa?
tuo öljy EGR-venttiilin seudulla viittais kyllä aika reiluun huohotukseen, samanlaisia havaintoja itsellä oli... Syynä mulla oli alipainevuodot: jarrutehostimelle menevä muovipputki halki liitosten kohdilta juuri sopivasti katseen ulottumattomista ja alipainepumpun liitin löysä pumpun runkoon... Putki korjaantui vulkanoituvalla teipillä ja pumpun vaihdoin uuteen (huomasin sen liittimen väljyyden vasta vaihtaessa).
Huohotus loppui lähes kokonaan, ennen öljykorkki lähes hyppäsi paikoiltaan avatessa ja aukosta tuntui selnä puhallus. Samoin öljyn kulutus loppui lähes kokonaan.
Ei olisi ollenkaan pahasta mittailla alipainetta... onnistuu ihan perus ahtopainemittarilla, jossa asteikko on myös alipaineelle. Pitäis löytyä ainaki sellaiset -0,7bar tyhjäkäynniltä asti.
Ennen korjausta mulla oli lähellä nollaa alakierroksilla... Huomas sen jo jarrutehostimessakin, kerran sai polkaista ihan normaalisti, toisella polkaisulla ei sitten ollu enää tehostinta... siis risteykseen rullatessa, kierroksilla kyllä pelas...
Huohotus loppui lähes kokonaan, ennen öljykorkki lähes hyppäsi paikoiltaan avatessa ja aukosta tuntui selnä puhallus. Samoin öljyn kulutus loppui lähes kokonaan.
Ei olisi ollenkaan pahasta mittailla alipainetta... onnistuu ihan perus ahtopainemittarilla, jossa asteikko on myös alipaineelle. Pitäis löytyä ainaki sellaiset -0,7bar tyhjäkäynniltä asti.
Ennen korjausta mulla oli lähellä nollaa alakierroksilla... Huomas sen jo jarrutehostimessakin, kerran sai polkaista ihan normaalisti, toisella polkaisulla ei sitten ollu enää tehostinta... siis risteykseen rullatessa, kierroksilla kyllä pelas...
KIITOS,,,,tarkistin huohotuksen ja sama oire,,,mulla meinaan kanssa huohottaa kone todella voimakkaasti,,, täytyy tutkia vielä toi alipaine homma ja jarrutehostin...
Ajelin tänään sellasen 10km lenkin ja sinä aikana auto meni pari kertaa limp modeen,,ääni joka kuului kuulosti ihan hukkaportilta ja sen jälkeen auto sammui ja ei meinannut käynnistyä millään uudestaan ja kun lähti käyntiin niin kiersi todella vaivalloisesti max 2000rpm... hetki meni näin ja sit taas pelas lähes normaalisti, paitsi et kun kytkinmen painoi ja kaasun hölläs niin kuului tuo "hukkaportin ääni"....
mystistä,,,
Ajelin tänään sellasen 10km lenkin ja sinä aikana auto meni pari kertaa limp modeen,,ääni joka kuului kuulosti ihan hukkaportilta ja sen jälkeen auto sammui ja ei meinannut käynnistyä millään uudestaan ja kun lähti käyntiin niin kiersi todella vaivalloisesti max 2000rpm... hetki meni näin ja sit taas pelas lähes normaalisti, paitsi et kun kytkinmen painoi ja kaasun hölläs niin kuului tuo "hukkaportin ääni"....
mystistä,,,
Nuo koneen oireet kyllä viittaa kovasti ahtimen jumitteluun -> pakopaineet nousee korkeiksi ja venttiilien hydrulisäätö sekoaa...
Kyllähän sekin on ahtimen tukkeutumista varmasti osaltaan edistänyt jos alipaineessa on pidempään ollut häikkää -> siivet ei liiku kunnolla ja kerää enempi ja enempi karstaa..
Mun kohdallahan nuo alipaineongelmat ei vaikuttannu koneen toimintaan, kun on tuo hukkaportillinen ahdin... niin en esiltäosin omaa käytännön kokemusta.
Kyllähän sekin on ahtimen tukkeutumista varmasti osaltaan edistänyt jos alipaineessa on pidempään ollut häikkää -> siivet ei liiku kunnolla ja kerää enempi ja enempi karstaa..
Mun kohdallahan nuo alipaineongelmat ei vaikuttannu koneen toimintaan, kun on tuo hukkaportillinen ahdin... niin en esiltäosin omaa käytännön kokemusta.
mistähän toi voimakas huohotus voisi johtua ? Öljytikun reiästä ei puhalla ollenkaan, mut öljykorkin kun ottaa pois niin tuntuu selkeä, suht voimakas puhallus. kone ei ole vienyt minun omistusaikana öljyä yhtään olen ajanut sillä kohta 2000km eikä öljyn määrä ole muuttunut.
Ahdin menee vaihtoon näillä näkymin,, oliko asv:ssä mahdollista korvata vakio ahdin jollakin suuremmalla? kun on meinaan noita ahdin versioita vissiin jokaisessa kone tyypissä omansa ja kone tyyppejä sen sata... vakio lienee garret vnt 15. ja toinen vaihtoehto ilmeisesti GT1749V.
Ahdin menee vaihtoon näillä näkymin,, oliko asv:ssä mahdollista korvata vakio ahdin jollakin suuremmalla? kun on meinaan noita ahdin versioita vissiin jokaisessa kone tyypissä omansa ja kone tyyppejä sen sata... vakio lienee garret vnt 15. ja toinen vaihtoehto ilmeisesti GT1749V.
täytyy kokeilla toi maffi huomenna,,, samalla yrittää asentaa ahtomittari.
huohotus laitetaan seurantaan, ilmeisesti näissä koneissa jonkinlainen "ominaisuus" on toi voimakkaan puoleinen puhallus öljykorkin aukosta.
noi venttiilien letkut n18+n75(korvattu n18 venttiilillä) näyttäsi olevan oikein, mikäli toi aikaisemmin oleva kuva pitää paikkansa myös asv koneessa.
huohotus laitetaan seurantaan, ilmeisesti näissä koneissa jonkinlainen "ominaisuus" on toi voimakkaan puoleinen puhallus öljykorkin aukosta.
noi venttiilien letkut n18+n75(korvattu n18 venttiilillä) näyttäsi olevan oikein, mikäli toi aikaisemmin oleva kuva pitää paikkansa myös asv koneessa.
Hukkaportin ääni? Ei hukkaportti pidä ääntä. Jos se on semmonen futututu- ääni niin se kuuluu sammutuläpästä. Se pelaa alipaineella kanssa ja löytyy EGR:n venttiilin ja imusarjan välistä.
Edellisestä autosta minä vetäsin sen sammutusläpän letkun poikki ja tulppasin sen. Loppu futututu- äänet. Tämä tosin AGR-motilla. Sama sammutusventtiili ku sulla.
Edellisestä autosta minä vetäsin sen sammutusläpän letkun poikki ja tulppasin sen. Loppu futututu- äänet. Tämä tosin AGR-motilla. Sama sammutusventtiili ku sulla.
Vetopäällä ne ahdot on parhaillaan.. Ja jos pihahtaa niin joko siellä on ahtovuoto tai turbo ottaa hurjasti ahtoja.
Mulla kuulu toi ns.dumppi pihahdus kun oli limpmode vaivaa ihan ekan kerran. (2. Vaihteellahan se ei sitä kerkiä päälle kytkemään) loppu pihahdukset kun putsas turbon. Ennen 2.putsausta samaa puhinaa oli havaittavissa.
Onko autossas kuinka kauan ollut tämä oire? Onhan se ajan saatossa voinut mennä niin pahaksi ettei auta puhdistukset enään.. Mekaaninen vika siis.
Turbo pöydälle ja kurkkaat mitä on jos ei ite pysty niin sitten on halvempaa ostaa uusi turbo.
Mutta laita se ahtomittari eka niin näet turbon sielunelämää..helpompi siittä päätellä.
Mulla kuulu toi ns.dumppi pihahdus kun oli limpmode vaivaa ihan ekan kerran. (2. Vaihteellahan se ei sitä kerkiä päälle kytkemään) loppu pihahdukset kun putsas turbon. Ennen 2.putsausta samaa puhinaa oli havaittavissa.
Onko autossas kuinka kauan ollut tämä oire? Onhan se ajan saatossa voinut mennä niin pahaksi ettei auta puhdistukset enään.. Mekaaninen vika siis.
Turbo pöydälle ja kurkkaat mitä on jos ei ite pysty niin sitten on halvempaa ostaa uusi turbo.
Mutta laita se ahtomittari eka niin näet turbon sielunelämää..helpompi siittä päätellä.
entisen omistajan mukaan autossa ollut oire noin 2-3kk. Se on ilmeisesti pahentunut kokoajan, aluksi oli mennyt limp modeen silloin tällöin,nyt menee oikeastaan joka täyskaasu kiihdytyksellä. vedot välillä normaalit,välillä kokolailla puhditon ja välillä limp modessa. Silloin kun auto tuntuu puhdittomalta niin ei mene limp modeen vaikka täyskaasulla kiihdyttää.
Huomenna vapaapäivä, täytynee yrittää perehtyä ton sielun elämään tarkemmin.
Huomenna vapaapäivä, täytynee yrittää perehtyä ton sielun elämään tarkemmin.
Minä ite en olis heti laittamssa sinne ahtopaineille mittaria vaan pakopaineille. Tämä kertoo ainaki mulle enemmän ku se ainainen ahtopaine. Senhän näkee vaikka koneellaki nokko hyvin. Toki jos koskaan ei ole noita pakosia seuraillu niin taitaa olla turhaa hakea niillä vikaa mistään.
Sammuuko se aina "normaalisti" vai sammuuko välistä rysähtäen? Se viittaa kans siihen sammutusläppään. Sen tarkotus on lopettaa ilmantulo mottiin sammutettaessa, että sammus nätimmin. AFN:ssä ei ole tätä läppää Daword.
Se saattaa tehä aivan omituisia vikoja ku ei pelaa se läppä. Tuo ääni kuulu mulla just niinku sulla, eikä menny kauaa niin omituisesti alko pukkaamaan N75 vikakoodia. Tässä ei ollu mulla vika vaan siinä sammutusläpässä ja nehän ei liity hukkisvehkeessä sitte mitenkään toisiinsa. Tämän takia sulle tästä vinkkasin, se on ihmepeli se läppä.
Sammuuko se aina "normaalisti" vai sammuuko välistä rysähtäen? Se viittaa kans siihen sammutusläppään. Sen tarkotus on lopettaa ilmantulo mottiin sammutettaessa, että sammus nätimmin. AFN:ssä ei ole tätä läppää Daword.
Se saattaa tehä aivan omituisia vikoja ku ei pelaa se läppä. Tuo ääni kuulu mulla just niinku sulla, eikä menny kauaa niin omituisesti alko pukkaamaan N75 vikakoodia. Tässä ei ollu mulla vika vaan siinä sammutusläpässä ja nehän ei liity hukkisvehkeessä sitte mitenkään toisiinsa. Tämän takia sulle tästä vinkkasin, se on ihmepeli se läppä.
auto ahtoi paikallaan yli 1,7bar eli vnt taitaa olla tod.pahasti jumissa/rikki. Otin ahto putken irti ja starttasin uudestaan putkesta puhalsi kova paine jo tyhjäkäynnillä, sit alipaine letku irti niin puhallus loppui. kuvasin auton oireilua videolle näkyy oheisessa linkssä.
http://www.youtube.com/watch?v=I0MJxAR5 ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=I0MJxAR5 ... e=youtu.be
auto pelaa normaalisti siihen saakka kunnes kierrokset ylittää 3000rpm
Tuolla kertomuksella ei ole ainakaan mitään yhteistä tuon videon kanssa :D Sinulla ei ole tuossa moottorissa jako kohdallaan tai sitten puristuspaineet pääsee karkailemaan joko venttiileiden tai sylinterin kautta harakoille tosi pahasti, eli jos nyt vaikka siitä lähtisi ensin liikenteeseen. Sen jälkeen sitten ahto-ongelmaa selvittelemään, jos sitä vielä ilmenee.
Veikkaisin kuitenkin että jako ei ole kohdallaan -> hajottanut venttiilin ja/tai nostajan.
autolla voi ajaa vaikka heti jos vain ei nosta kiekkoja yli 3000rpm, tuollainen oire tulee vain silloin kun tuo kummaääni kuuluu ja kierrokset nousee yli 3000rpm/ahtopaineet nousee.
oiretta ei tule noin voimakkaasti jos vnt ohjausletku on irti.
Tuo videolla oleva oireilu loppui heti kun otin vnt ohjausletkun irti ja auto toimii nyt normaalin oloisesti, mutta vetoja on heikommin.
Saman kaltainen oire tuli myös sen mr muskelin jälkeen....
täytynee viedä auto pajalle kun ei oikein enää omat taidot riitä.
ohessa video ilman vnt ohjausta
http://www.youtube.com/watch?v=A8bXZLgo ... e=youtu.be
Rupesin tutkimaan tota vnt ohjaus alipainetta ja tossa letkukaaviossa oleva venttiili nro 5 päästää ilmaa molempiin suuntiin olisko vika siinä?
oiretta ei tule noin voimakkaasti jos vnt ohjausletku on irti.
Tuo videolla oleva oireilu loppui heti kun otin vnt ohjausletkun irti ja auto toimii nyt normaalin oloisesti, mutta vetoja on heikommin.
Saman kaltainen oire tuli myös sen mr muskelin jälkeen....
täytynee viedä auto pajalle kun ei oikein enää omat taidot riitä.
ohessa video ilman vnt ohjausta
http://www.youtube.com/watch?v=A8bXZLgo ... e=youtu.be
Rupesin tutkimaan tota vnt ohjaus alipainetta ja tossa letkukaaviossa oleva venttiili nro 5 päästää ilmaa molempiin suuntiin olisko vika siinä?
joo siellähän se n239 luuraskin. ei ollu vaikutusta tuon johdon irroittamisella. uusin kaikki alipaine letkut ja tarkastin vielä ahtoputken kunnon(ei vuotoja)
ahto putkissa kulkee jonkin verran öljyä. auto ei savuuta muulloin kun on toi ihme ääni+oire joka videolla näkyy.... öljykorkista huohotus ihmetyttää kans, olisko kuitenkin jako pielessä ja sen takia oirehtii, mut voiko auto toimia lähes normaalisti jos jako olisi pielessä niin pahoin että tollaset videolla olevat oireet tulis?
tarkistin myös vnt ohjaustangon liikkeen kun alipainetta katkoo-->liikkuu noin 1.5cm liikeradan.
taitaa olla parasta kääntyä diesel pajan puoleen. vaikka täältäkin on upean kiitettävästi apuja ja neuvoja tullut. ei vain omat taidot enää taida riittää vian löytämiseksi.
ahto putkissa kulkee jonkin verran öljyä. auto ei savuuta muulloin kun on toi ihme ääni+oire joka videolla näkyy.... öljykorkista huohotus ihmetyttää kans, olisko kuitenkin jako pielessä ja sen takia oirehtii, mut voiko auto toimia lähes normaalisti jos jako olisi pielessä niin pahoin että tollaset videolla olevat oireet tulis?
tarkistin myös vnt ohjaustangon liikkeen kun alipainetta katkoo-->liikkuu noin 1.5cm liikeradan.
taitaa olla parasta kääntyä diesel pajan puoleen. vaikka täältäkin on upean kiitettävästi apuja ja neuvoja tullut. ei vain omat taidot enää taida riittää vian löytämiseksi.
En kyllä ymmärrä miten starttausääni voi muuttua noin radikaalisti ohjausletku paikallaan tai irtaallaan, koska kertomasi perusteella letkun paikallaan ollessa kuulostaa selkeästi siltä että sylinterien puristuspaineet ei ole tasaiset. Just semmonen tapaus taas ettei osaa sanoo oikein juuta eikä jaata ellei ite pääse tutkimaan, mutta jos nyt jostain lähtisin itse liikenteeseen niin edelleenkin ajoituksen tarkistamisesta sekä vnt-siipien perussäädöstä.
Mut ihan hauska tapaus taas :) Toisaalta jos vika on alkanut tismalleen n75:n vaihdon yhteydessä, niin sillonhan vika on virheellisessä osassa tai asennuksessa.
edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.
Mut ihan hauska tapaus taas :) Toisaalta jos vika on alkanut tismalleen n75:n vaihdon yhteydessä, niin sillonhan vika on virheellisessä osassa tai asennuksessa.
edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.
n75 vaihdon syynä oli ollut auton meneminen limppiin ja vikakoodi ahtopaineen ohjaus positiivinen poikkeama. eli oireilu alkanut ennen n75 vaihtoa(tämä siis entisen omistajan kertomana)
Auto kyllä starttaa normaalisti myös vnt ohjaus letku paikoillaan ja sillä pystyy ajamaan kunhan ei tee täyskaasu kiihdytyksiä tai kierrätä paikoillaan yli 3000rpm. Tuo heikko startti johtuu tuosta videolla näkyvästä ihme "vikatilasta". Ennen tuohon tilaan menemistä auto starttasi normaalisti.
Alkaa olemaan melko mysteeri.
power:
edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.
tämä kyllä kuulostaa minusta järkevältä selitykseltä, auto ahtaa paikallaan ilman kierroksiankin liian paljon ja tosiaan ilman kuormaakin ahdot pyrkii yli 1,7 bar.
daword:
olen samaa mieltä:
ei vnt ilmeisesti jumissa olekkaan koska tankokin liikkuu, todennäköisempää on vikaa sen ohjauksessa.
missä yhteydessä tuon alipaineen pitää katketa vnt ohjaukselta?voisiko ahdin olla täysin loppu ja aihettaa öljyn kulkemisen koneeseen ja sitä kautta ongelmia kuten sammuminen ja hankala startti, Toisaalta eikös koneen pitäisi tuhoutua jo tuossa tilanteessa puristusten kasvaessa liiaksi.?
Auto kyllä starttaa normaalisti myös vnt ohjaus letku paikoillaan ja sillä pystyy ajamaan kunhan ei tee täyskaasu kiihdytyksiä tai kierrätä paikoillaan yli 3000rpm. Tuo heikko startti johtuu tuosta videolla näkyvästä ihme "vikatilasta". Ennen tuohon tilaan menemistä auto starttasi normaalisti.
Alkaa olemaan melko mysteeri.
power:
edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.
tämä kyllä kuulostaa minusta järkevältä selitykseltä, auto ahtaa paikallaan ilman kierroksiankin liian paljon ja tosiaan ilman kuormaakin ahdot pyrkii yli 1,7 bar.
daword:
olen samaa mieltä:
ei vnt ilmeisesti jumissa olekkaan koska tankokin liikkuu, todennäköisempää on vikaa sen ohjauksessa.
missä yhteydessä tuon alipaineen pitää katketa vnt ohjaukselta?voisiko ahdin olla täysin loppu ja aihettaa öljyn kulkemisen koneeseen ja sitä kautta ongelmia kuten sammuminen ja hankala startti, Toisaalta eikös koneen pitäisi tuhoutua jo tuossa tilanteessa puristusten kasvaessa liiaksi.?
Olisit haistanu jo, jos kävis öljyllä. Sitä ei voi olla haistamatta/näkemättä (tulee jonku verran harmaata putkesta). Ei se turbossa ole tämä sinun vika vaan poweria minäki nyt komppaan.
Tosiaan kuulostaa juuri siltä, että pakopaineita kertyy eikä sitte enää pelaa, eikä se pitäs kyllä ahtaa paikallaan ku joku 0.5 baria.
Olisko se juurikin rikki se n75 niin ettei alipaine pääse ollenkaan kellolle, tai sitte letkut väärinpäin. Hommaa joku toinen about samanlainen tdi viereen ja kato ne alipaineletkut uudestaan. Saat varmistuksen niistä letkuista. Tai sitte joku, joka varmasti osaa sanoa onko ne oikein.
Näin olen keskenäni ajatellut tuon n75:n sielunelämän:
Se turbo säätää siipiä alipaineella, mitä enemmän alipainetta n75 päästää läpi sitä enemmän tanko liikkuu. Se n75 toimii sillai jännästi, että sille tuleva ohjaus sähkö ei ole 12v vaan jännite muuttuu sitä mukaa, kuinka paljon n75 pitää aueta. En tiiä miksi sitä kutsutaan, mutta se pelaa pulsseilla Jos mittaat niin huomaat. Tahtoo tarkoittaa sitä, että se solenoidi ei ole on/off vaan vähä niinku portaaton.
Tosiaan kuulostaa juuri siltä, että pakopaineita kertyy eikä sitte enää pelaa, eikä se pitäs kyllä ahtaa paikallaan ku joku 0.5 baria.
Olisko se juurikin rikki se n75 niin ettei alipaine pääse ollenkaan kellolle, tai sitte letkut väärinpäin. Hommaa joku toinen about samanlainen tdi viereen ja kato ne alipaineletkut uudestaan. Saat varmistuksen niistä letkuista. Tai sitte joku, joka varmasti osaa sanoa onko ne oikein.
Näin olen keskenäni ajatellut tuon n75:n sielunelämän:
Se turbo säätää siipiä alipaineella, mitä enemmän alipainetta n75 päästää läpi sitä enemmän tanko liikkuu. Se n75 toimii sillai jännästi, että sille tuleva ohjaus sähkö ei ole 12v vaan jännite muuttuu sitä mukaa, kuinka paljon n75 pitää aueta. En tiiä miksi sitä kutsutaan, mutta se pelaa pulsseilla Jos mittaat niin huomaat. Tahtoo tarkoittaa sitä, että se solenoidi ei ole on/off vaan vähä niinku portaaton.
Pertti, ongelma on nyt juurikin siinä että ahtimelle menee jatkuva alipaine, joka aikaansaa sen että sielä on vnt-ahtimen siivet kiinni, joka taas aikaansaa suuret ahtopaineet ja pakopaineet. Jos alipainetta ei ole, ei siivet ole kiinni, joten ei ole ahto- eikä pakopainettakaan.
Temes, tarkistappa nyt aivan ensimmäisenä N75 venttiilin letkujen kytkentä. Venttiilissä lukee nippojen juuressa miten ne tulee kytkeä:
-ATM = huohotusletku, joka kytketään ns. vapaaseen ilmaan. TDI:ssä tämä letku menee ilmanpuhdistajankotelon yläkanteen. Myös EGR-venttiilin vastaava letku yhdistyy tähän samaan letkuun. Tämä letkulähtö on ns. sähköliittimen puoleisin paksu lähtö.
-OUT = ahtimen kellolle lähtevä letku. Valkoisessa venttiilin päässä oleva paksumpi letkulähtö, kolmesta letkulähdöstä keskimmäinen.
-VAC = tähän letkulähtöön tulee alipainelinjasta jatkuva alipaine. Venttiilin valkoisessa päässä se ulompi ja letkulähdöistä pienin.
Esimerkkinä kuva, jossa nämä lyhenteet näkyvät venttiilin kyljessä:
Ja elä hämäänny venttiilin väristä. Tämä on EGR-venttiili. Otin sen esimerkiksi siksi, koska nämä ATM, VAC ja OUT näkyvät tässä mustassa paljon paremmin. EGR-venttiilin kytkentä on muutoin samanlainen, mutta OUT-letkulähdöstä lähtee letku imusarjan tulossa olevaan kirkkaan väriseen kelloon.
Enempää rautalangasta en pysty taiteilemaan, joten yrittäkää selvitä.
Tässä vielä koko alipaine-ohjauksien kytkentäkaavio.
N75 siis ahtimen ohjaukseen, N18 EGR:n ohjaukseen, sekä N239 sammutinläpän ohjaukseen.
Temes, tarkistappa nyt aivan ensimmäisenä N75 venttiilin letkujen kytkentä. Venttiilissä lukee nippojen juuressa miten ne tulee kytkeä:
-ATM = huohotusletku, joka kytketään ns. vapaaseen ilmaan. TDI:ssä tämä letku menee ilmanpuhdistajankotelon yläkanteen. Myös EGR-venttiilin vastaava letku yhdistyy tähän samaan letkuun. Tämä letkulähtö on ns. sähköliittimen puoleisin paksu lähtö.
-OUT = ahtimen kellolle lähtevä letku. Valkoisessa venttiilin päässä oleva paksumpi letkulähtö, kolmesta letkulähdöstä keskimmäinen.
-VAC = tähän letkulähtöön tulee alipainelinjasta jatkuva alipaine. Venttiilin valkoisessa päässä se ulompi ja letkulähdöistä pienin.
Esimerkkinä kuva, jossa nämä lyhenteet näkyvät venttiilin kyljessä:

Ja elä hämäänny venttiilin väristä. Tämä on EGR-venttiili. Otin sen esimerkiksi siksi, koska nämä ATM, VAC ja OUT näkyvät tässä mustassa paljon paremmin. EGR-venttiilin kytkentä on muutoin samanlainen, mutta OUT-letkulähdöstä lähtee letku imusarjan tulossa olevaan kirkkaan väriseen kelloon.
Enempää rautalangasta en pysty taiteilemaan, joten yrittäkää selvitä.

Tässä vielä koko alipaine-ohjauksien kytkentäkaavio.
N75 siis ahtimen ohjaukseen, N18 EGR:n ohjaukseen, sekä N239 sammutinläpän ohjaukseen.
kiitos ohjeista, olen pyrkinyt käymään tuon alipaine puolen liitokset läpi, tuon kuvan mukaisesti.
tuossa muutama viesti sitten ihmettelin tuossa kuvassa näkyvää(valva unisens) venttiiliä, ilmeisesti sen pitäisi virrata vain toiseen suuntaan, mutta mulla venttiili päästää läpi ilmaa molemmin päin, voisko vika olla siinä.?
Seuraava mahdollisuus on että joku alipaine venttiileistä on rikki. täytyy vielä kerran katsoa letkut ja sit etsiä testiin toiset venttiilit.
tuossa muutama viesti sitten ihmettelin tuossa kuvassa näkyvää(valva unisens) venttiiliä, ilmeisesti sen pitäisi virrata vain toiseen suuntaan, mutta mulla venttiili päästää läpi ilmaa molemmin päin, voisko vika olla siinä.?
Seuraava mahdollisuus on että joku alipaine venttiileistä on rikki. täytyy vielä kerran katsoa letkut ja sit etsiä testiin toiset venttiilit.
Kokeile vaihtaa n18 ja n75 venttiilien paikkaa niin tulee sen venttiilin toiminta testatuks.
Samalla kannattaa puhallella/imeä niistä venttiilin letkulähdöistä niin voi tarkistaa että venttiili ylipäänsä menee kiinni virrattomana. Ei se mikään harvinaisuus olisi että venttiili on mekaanisesti rikki ja päästää alipaineen aina läpi.
Takaiskuventtiili se osa on josta kyselit ja toki saisi kunnossa myös olla, mutta ei se kyllä tämän vian aiheuttaja ole.
Samalla kannattaa puhallella/imeä niistä venttiilin letkulähdöistä niin voi tarkistaa että venttiili ylipäänsä menee kiinni virrattomana. Ei se mikään harvinaisuus olisi että venttiili on mekaanisesti rikki ja päästää alipaineen aina läpi.
Takaiskuventtiili se osa on josta kyselit ja toki saisi kunnossa myös olla, mutta ei se kyllä tämän vian aiheuttaja ole.
nyt on venttiilit vaihdettu päittäin ja letkujen järjestys tarkistettu.
Sama vika jatkuu edelleen ahtaa paikallaan 1,7bar eikä ahdot laske nollaan heti ,vaikka kaasun höllaa. tyhjäkäynnilläkin about 0,3bar...ahtojen nollaan lasku kestää huomattavan kauan.
venttiilit eivät laskeneet ilmaa huohotus liitäntään,kun niitä puhaltelin.ja sisältä kuuli sellainen napsahtava ääni kun imi/puhalsi ilmaa. outista puhaltaessa ilmaa tuli vac liitännästä, ja toisin päin.mutta nuohan näkyy olevan ilmeisti yhteydessä toisiinsa..
voiko vika olla sähköpuolella/ohjelmassa/voiko pakopuoli olla niin tukossa esim katti että alkaa siksi ahistamaan noin rajusti.?
Sama vika jatkuu edelleen ahtaa paikallaan 1,7bar eikä ahdot laske nollaan heti ,vaikka kaasun höllaa. tyhjäkäynnilläkin about 0,3bar...ahtojen nollaan lasku kestää huomattavan kauan.
venttiilit eivät laskeneet ilmaa huohotus liitäntään,kun niitä puhaltelin.ja sisältä kuuli sellainen napsahtava ääni kun imi/puhalsi ilmaa. outista puhaltaessa ilmaa tuli vac liitännästä, ja toisin päin.mutta nuohan näkyy olevan ilmeisti yhteydessä toisiinsa..
voiko vika olla sähköpuolella/ohjelmassa/voiko pakopuoli olla niin tukossa esim katti että alkaa siksi ahistamaan noin rajusti.?
joo siellä on se maali täppä, omassa oli vaikea erottaa oliko säätöön koskettu.
Tuo konehan "tukehtuu" isommilla kierroksilla koska siivekkeet ovat kokoajan lähes kiinni.
Avaa tangon lukitusmutteri ja pidennä tankoa vähän kerrallaan ja käy testaamassa polkemalla kaasua, pidennät niin kauan kun kone ei enää tukehdu kaasua painaessa, sen jälkeen koeajoa ja tangon hienosäätöä.
Tuo konehan "tukehtuu" isommilla kierroksilla koska siivekkeet ovat kokoajan lähes kiinni.
Avaa tangon lukitusmutteri ja pidennä tankoa vähän kerrallaan ja käy testaamassa polkemalla kaasua, pidennät niin kauan kun kone ei enää tukehdu kaasua painaessa, sen jälkeen koeajoa ja tangon hienosäätöä.
Jos lähipiiristä löytyy toinen TDI koneinen kulkine, niin vois kokeilla siitä lainata taatusti toimiva n75 venttiili, niin saa varmuuden tuosta toimivuudesta.... Kun siihen kohtaan tuo ongelma nyt kuitenkin näyttäis kulminoituvan, kerta letku irti oireet on poissa...
Jos on ahtopainemittari jossa asteikko näyttää myös alipainepuolen, niin sen voisi haaroittaa venttiilin ja ahtimen alipainekellon välistä, jolloin näkee tapahtuuko siellä alipaineessa mitään säätymistä, jos ei niin taas venttiiliin viittaisi...
Kummatipäin tuon venttiilin pitäisi toimia? Loogisesti ajatellen ilman sähköä olisi yhteys ulostulosta huohotusliitäntään ja sähkö kytkettynä ulostulosta alipaineliitäntään... saattaahan se toki toimia toisinpäinkin... Joku jos tietää (tai viitsii testata toimivasta venttiilistä) voisi kertoa tänne asian ;)
Jos on ahtopainemittari jossa asteikko näyttää myös alipainepuolen, niin sen voisi haaroittaa venttiilin ja ahtimen alipainekellon välistä, jolloin näkee tapahtuuko siellä alipaineessa mitään säätymistä, jos ei niin taas venttiiliin viittaisi...
Kummatipäin tuon venttiilin pitäisi toimia? Loogisesti ajatellen ilman sähköä olisi yhteys ulostulosta huohotusliitäntään ja sähkö kytkettynä ulostulosta alipaineliitäntään... saattaahan se toki toimia toisinpäinkin... Joku jos tietää (tai viitsii testata toimivasta venttiilistä) voisi kertoa tänne asian ;)
Huohotinliitäntä on vain sen takia, että venttiilin sisäisen kalvon alapuolelle ei muodostu turhaa ilmaloukku, joka estäisi kalvon liikettä. Liitäntä ei ole yhteydessä alipainepuoleen. Jos huohotinputki on tukossa, venttiili ei toimi oikein. Kannattaa siis puhallella ne huohotinletkut läpi. Yksi vikapaikka on siinä huohotinletkujen Y-haarassa. Joskus saattaa tukkiutua.
Ilman "sähköä", eli kapealla pulssisuhteella venttiili on ns. auki, ja alipaine pääsee läpi. -> Siivet kiinni, ahtimen kierrosnopeutta halutaan kasvattaa, eli ahtopainetta pyydetään ahtimelta lisää.
"Sähkön" kanssa, eli leveällä pulssilla, venttiili estää alipaineen pääsyä ahtimen kellolle. -> Siivet auki, ahtimen kierrosnopeutta rajataan, eli pyritään pitämään ahtopaineet kurissa.
Ilman "sähköä", eli kapealla pulssisuhteella venttiili on ns. auki, ja alipaine pääsee läpi. -> Siivet kiinni, ahtimen kierrosnopeutta halutaan kasvattaa, eli ahtopainetta pyydetään ahtimelta lisää.
"Sähkön" kanssa, eli leveällä pulssilla, venttiili estää alipaineen pääsyä ahtimen kellolle. -> Siivet auki, ahtimen kierrosnopeutta rajataan, eli pyritään pitämään ahtopaineet kurissa.
en ole vielä päässyt tarkistamaan tuota tangon säätöä.helpoin vissiin auton alta käsin tarkistaa.
valitettavasti ei ole lähipiirissä kellään vag autoja diesel koneella, josta voisi testin tehdä.
otin muutaman lisävideon oireista
ahdot lman vnt ohjausta:
http://youtu.be/mXzpeUN4C90
ahdot vnt ohjauksella(varovasti kierrättäen)
http://youtu.be/_dVTEQljfiY
vnt ohjauksen alipaine
http://youtu.be/s0HY9Sv6mYg
valitettavasti ei ole lähipiirissä kellään vag autoja diesel koneella, josta voisi testin tehdä.
otin muutaman lisävideon oireista
ahdot lman vnt ohjausta:
http://youtu.be/mXzpeUN4C90
ahdot vnt ohjauksella(varovasti kierrättäen)
http://youtu.be/_dVTEQljfiY
vnt ohjauksen alipaine
http://youtu.be/s0HY9Sv6mYg
Jep, turbo sakkaa rajusti, siitä tuo "kumma ääni".... Ei kai nuo yleensä nosta ahtoja yli puolen kilon paikallaan polkiessa, vaikka kuinka kenkis, ja senkin hetkellisesti... Eli juurikin noin kuten tuossa videossa ILMAN vnt-ohjausta.
Hmm... Eli kun vnt-ohjausta ei ole, niin siivikko on kutakuinkin ei ahtavassa asennossa, eikö? Ja silti mittari värähtää! Ettei olis takapönttö totaalisen tukossa? Mulla oli hiukan samaa oiretta, mutta ei läheskään noin pahana. Jos se on totaalitukossa, niin ahtimen vähänkään ahtaessa pakopaineet nousee järkyttäviksi, ja se näkyy ahtomittarissakin, kun ilma yrittää "päin seinää". Mulla paineet sekoili vaan veto päällä, ja paikoillaan polkaistessa (no okei vähän isompi ahdin oli :) ), eikä ihan hissukseen ajellessa huomannut mitään. Takapöntön vaihdolla korjaantui...
Hmm... Eli kun vnt-ohjausta ei ole, niin siivikko on kutakuinkin ei ahtavassa asennossa, eikö? Ja silti mittari värähtää! Ettei olis takapönttö totaalisen tukossa? Mulla oli hiukan samaa oiretta, mutta ei läheskään noin pahana. Jos se on totaalitukossa, niin ahtimen vähänkään ahtaessa pakopaineet nousee järkyttäviksi, ja se näkyy ahtomittarissakin, kun ilma yrittää "päin seinää". Mulla paineet sekoili vaan veto päällä, ja paikoillaan polkaistessa (no okei vähän isompi ahdin oli :) ), eikä ihan hissukseen ajellessa huomannut mitään. Takapöntön vaihdolla korjaantui...
Viimeksi muokannut Kane, 30.9.2012 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajossa ahdot täyskaasulla:
vnt yli 2bar(asteikko loppuu)
ilman vnt ohjausta 1,3bar 3000rpm jälkeen, ennen sitä noin 0,5bar
tuota kellon vartta en ole vielä päässyt tutkimaan, kun ei ole oikein mahdollisuutta päästä auton alle.
tuota pakopuolen totaali tukkeutumista olen itsekin miettinyt. jos katti tai takapönttö täysin tukossa niin pakopaineet nousee, mut toisaalta ilman vnt ohjausta kärsii kierrättää ja ahtaa sen 1,3 bar ajossa....
vnt yli 2bar(asteikko loppuu)
ilman vnt ohjausta 1,3bar 3000rpm jälkeen, ennen sitä noin 0,5bar
tuota kellon vartta en ole vielä päässyt tutkimaan, kun ei ole oikein mahdollisuutta päästä auton alle.
tuota pakopuolen totaali tukkeutumista olen itsekin miettinyt. jos katti tai takapönttö täysin tukossa niin pakopaineet nousee, mut toisaalta ilman vnt ohjausta kärsii kierrättää ja ahtaa sen 1,3 bar ajossa....
^^On kyllä jännät oireet... Tangon säätö nyt kannattaa kokeilla ekana.
Entä jos MAP-anturi antaisi väärää tietoa? Voiskohan se aiheuttaa tuollaiset oireet?
Mites se alipainelinjaston takaisku? Jos se vuotaa läpi väärään suuntaan? Kokeile tulpata.
Elä hirveesti kokeile noita +2bar paineita, tai on oikeesti mekaaninen vika kohta ahtimessa... :D
Entä jos MAP-anturi antaisi väärää tietoa? Voiskohan se aiheuttaa tuollaiset oireet?
Mites se alipainelinjaston takaisku? Jos se vuotaa läpi väärään suuntaan? Kokeile tulpata.
Elä hirveesti kokeile noita +2bar paineita, tai on oikeesti mekaaninen vika kohta ahtimessa... :D
ISO kiitos kaikille apua antaneille(erityiskiitos p0wer:iile puhelin konsultaatiosta), vika toistaiseksi saatu hallintaan/paikannettu VÄÄRIN säädettyyn kellon tankoon. itse en aikaisemmin hoksannut kuinka tankoa pidennetään ja tein sen väärin, kun oikeat ohjeet sain niin alkoi toimimaan paremmin. Nyt vielä hiukan hienosäätöä ja sit pitäisi pelittää.Enää ei ahda kuin piikkinä 1,.5 bar jatkuvana 1,3bar, sain ohjeeksi hiukan vielä pidentää tankoa,paineet tasolle 1,1-1,3bar.
65km ajettu työmatkaa auton oikuttelematta kertaakaan.
Jos uutta ilmenee niin laittelen taas kysymyksiä.
KIITOS vielä kerran kaikille jotka jaksoivat auttaa.
-Teemu-
65km ajettu työmatkaa auton oikuttelematta kertaakaan.
Jos uutta ilmenee niin laittelen taas kysymyksiä.
KIITOS vielä kerran kaikille jotka jaksoivat auttaa.
-Teemu-
Tuo 1.3bar on todennäköisesti pyydetty ahto siinä sun virisoftassa, joten sen suhteen paine on todennäköisesti OK. Tuo 1.5 piikkailukaan ei ole paha, vaan ihan normaalikin perus pilipalisoftassa. Pikkasen tankoo pidentämällä saattas vielä saada tuota piikkausta pois ilman haittavaikutuksia, vaikkakin tuon se kyllä jo kestää hyvin.
Vanhoista autoista kun on kyse, niin siellä saattaa olla ihan mitä vaan aina vastassa. Tuohon ikään asti siellä on saattanu käydä jo kaheksan asentajaa ja tuunaajaa "vähän säätämässä". Edellämainitut oireet eivät viittaa pakoputken tukkoisuuteen.
Vanhoista autoista kun on kyse, niin siellä saattaa olla ihan mitä vaan aina vastassa. Tuohon ikään asti siellä on saattanu käydä jo kaheksan asentajaa ja tuunaajaa "vähän säätämässä". Edellämainitut oireet eivät viittaa pakoputken tukkoisuuteen.
softa autoon on tehty lahdessa ilmeisesti ihan kohtuullisen ammattitaidon omaavalla henkilöllä.
En tosiaan softasta maininnut aikaisemmissa viesteissä, koska auto on tominut entisen omistajan mukaan softattuna jo 80tkm/2vuotta. Joten tuskin vika olisi siinä ollut.
p0wer infosi syystä miksi oireet paheni minun omistusaikana. Oireiden paheneminen johtui ilmeisesti siitä kun tukin egr:än, egr tulppaaminen vaikuttaa paineisiin ja kun mentiin valmiiksi jo "riskirajalla" niin vika paheni satunnaisesta limp modeen menemisestä videolla näkyviin oireisiin. Auton egr:hän oli ostaeesa tulpattu kuten aikaisemmnin mainitsin kaljatölkin palalla joka oli palanut puhki heti joten se ei estänyt egr:ää toimimasta.
Nyt pidensin tankoa vielä hitusen ja ahdot 3 vaihteella kaasupohjassa 1,3bar samoin 4vaihteella.. suurtakaan piikkiä ei esiinny.
Joten ajellaan ja seurataan tilannetta.
En tosiaan softasta maininnut aikaisemmissa viesteissä, koska auto on tominut entisen omistajan mukaan softattuna jo 80tkm/2vuotta. Joten tuskin vika olisi siinä ollut.
p0wer infosi syystä miksi oireet paheni minun omistusaikana. Oireiden paheneminen johtui ilmeisesti siitä kun tukin egr:än, egr tulppaaminen vaikuttaa paineisiin ja kun mentiin valmiiksi jo "riskirajalla" niin vika paheni satunnaisesta limp modeen menemisestä videolla näkyviin oireisiin. Auton egr:hän oli ostaeesa tulpattu kuten aikaisemmnin mainitsin kaljatölkin palalla joka oli palanut puhki heti joten se ei estänyt egr:ää toimimasta.
Nyt pidensin tankoa vielä hitusen ja ahdot 3 vaihteella kaasupohjassa 1,3bar samoin 4vaihteella.. suurtakaan piikkiä ei esiinny.
Joten ajellaan ja seurataan tilannetta.
Tässä on kyllä esimerkillinen tapaus siitä miten saadaan jonkun ongelmaa ratkottua kun ongelmatapauksen omaava henkilö jaksaa selostaa miten oireilee ja on kärsivällinen. Aivan liian usein foorumille kirjautuu jonne 18w minkä auto ei toimi, kerrotaan että ei oo tehoja ja mitään muuta infoa ei anneta. Sitten haukutaan kaikki kun kukaan ei neuvo tai tiedä mitään tai tietoa ei tule heti samana päivänä.
Tätä topiccia on ollut mukava seurata ja hienoa että ongelmaan saatiin lääkettä...
Ei mulla muuta :)
Tätä topiccia on ollut mukava seurata ja hienoa että ongelmaan saatiin lääkettä...
Ei mulla muuta :)
Moi,
Nostetaas tämä thredi kun on samalla koneella olevan Leonin kanssa samansuuntaisia ongelmia...
Eli 245tkm ajettu ASV koneinen 81kW Leon, joka aikaisemmin satunnaisesti harvoin kiihdytyksissä tipautellut tehot (onko tämä nyt se limb mode?) tämä ilman moottorin vikavalon syttymistä. No olin ajatellut (kolme tällaisen koneen omaavaa VAG autoa omistaneena) että MAF anturi tulee kohta tiensä päähän... mutta sitten peliin tuli tuo moottorin vikavalo. Uusi MAF uusi N75 ja edelleen tekee samaa. Vikavalo kuittaantuu yleensä saman päivän aikana pois, tehot saattaa tipahdella kiihdytyksissä ilman vikavaloakin...
Vikakoodeja ei ole vielä luettu (OBDII lukija tulossa kiinanihmemaasta...)
Alipainevuotoja etsiessä löytyi N239 venttiili joka oli pudonnut kiinnikkeistää ja hieman lepäillyt jonkun lämpöisen päällä (hyvin pienillä vaurioilla)
Kysymys kuuluu; voiko tuo pinnalta lämmennyt N239 ja/tai ERG tehdä mainitunlaisia oireita?
ERGn tulppaaminen on käsittääkseni katsastuksen este Suomessa, onko näin?
Kiitos jo etukäteen!
Nostetaas tämä thredi kun on samalla koneella olevan Leonin kanssa samansuuntaisia ongelmia...
Eli 245tkm ajettu ASV koneinen 81kW Leon, joka aikaisemmin satunnaisesti harvoin kiihdytyksissä tipautellut tehot (onko tämä nyt se limb mode?) tämä ilman moottorin vikavalon syttymistä. No olin ajatellut (kolme tällaisen koneen omaavaa VAG autoa omistaneena) että MAF anturi tulee kohta tiensä päähän... mutta sitten peliin tuli tuo moottorin vikavalo. Uusi MAF uusi N75 ja edelleen tekee samaa. Vikavalo kuittaantuu yleensä saman päivän aikana pois, tehot saattaa tipahdella kiihdytyksissä ilman vikavaloakin...
Vikakoodeja ei ole vielä luettu (OBDII lukija tulossa kiinanihmemaasta...)
Alipainevuotoja etsiessä löytyi N239 venttiili joka oli pudonnut kiinnikkeistää ja hieman lepäillyt jonkun lämpöisen päällä (hyvin pienillä vaurioilla)
Kysymys kuuluu; voiko tuo pinnalta lämmennyt N239 ja/tai ERG tehdä mainitunlaisia oireita?
ERGn tulppaaminen on käsittääkseni katsastuksen este Suomessa, onko näin?
Kiitos jo etukäteen!
moi,
Joo kyllä toi vedossa puutuminen ja sen jälkeinen tehottomuus on se limp mode. jos siis tehot palaa, uudelleen käynnistyksen jälkeen.
egr on helppo testata, siihen sammutusläpälle tulevan putken liitokseen vaan sokea tiiviste,,
tai jos vikavalo syttyy, niin olikos se nyt sitten 8mm reilällä oleva supistava tiiviste.
Onko sulla ahtomittaria asennettuna?
Joo kyllä toi vedossa puutuminen ja sen jälkeinen tehottomuus on se limp mode. jos siis tehot palaa, uudelleen käynnistyksen jälkeen.
egr on helppo testata, siihen sammutusläpälle tulevan putken liitokseen vaan sokea tiiviste,,
tai jos vikavalo syttyy, niin olikos se nyt sitten 8mm reilällä oleva supistava tiiviste.
Onko sulla ahtomittaria asennettuna?
Ahtomittaria ei ole asennettuna (vielä), kun kyseessä on tehdasasetuksilla oleva perheauto ja ongelmia ei aikaisemmin ole ollut.
Paljon olen yrittänyt lukea foorumeilta, ja jos nyt oikein tulkitsin niin ASV-moottorin turbo on muuttuvasiipinen. Ihan hirveitä karstakertymiä auton rööreissä ei pitäisi olla, ainakin viimeiset 30tkm autolla on menty "polttoainekulutuksista piittaamatta" (pääsääntöisesti moottoritieajoa)
Ymmärsinkö oikein että viallinen ERG (tai N239) voi aiheuttaa tuota limb-modea + moottorin vikavaloa kiihdytyksissä?
Paljon olen yrittänyt lukea foorumeilta, ja jos nyt oikein tulkitsin niin ASV-moottorin turbo on muuttuvasiipinen. Ihan hirveitä karstakertymiä auton rööreissä ei pitäisi olla, ainakin viimeiset 30tkm autolla on menty "polttoainekulutuksista piittaamatta" (pääsääntöisesti moottoritieajoa)
Ymmärsinkö oikein että viallinen ERG (tai N239) voi aiheuttaa tuota limb-modea + moottorin vikavaloa kiihdytyksissä?
egr voi aiheuttaa mitä merkillisimpiä oireitä toimiessaan väärin,, samoin kaikki alipaine vuodot,,
aloita vaikka testaamalla alipaine järjestelmästä, eli n75 menevään alipaine letkuun kiinni ahtomittari, jossa alipaine puoli löytyy,, pitäisi olla luokkaa -0,8bar tyhjäkäynnillä.
Kun asensin ahtomittarin ja sitä kautta vika rupesi selviämään,kiitos vaan kaikille apuja antaneille.
Ahtomittari on helppo asentaa siihen välijäähyltä tulevaan putkeen.
Itse käytin rasva nippaa josta porasin sisukset pois ja asensin liiman kanssa siihen kovaan muoviputkeen,poraa ensin pikkusen liianpienen reiän ja sit tekee sopivan kierteen johon nipan laittaa liiman kanssa,,, nipallakin saa tehtyä kierteen kun kiinnittää se akkukoneeseen ja kairaa paikalleen..
..
aloita vaikka testaamalla alipaine järjestelmästä, eli n75 menevään alipaine letkuun kiinni ahtomittari, jossa alipaine puoli löytyy,, pitäisi olla luokkaa -0,8bar tyhjäkäynnillä.
Kun asensin ahtomittarin ja sitä kautta vika rupesi selviämään,kiitos vaan kaikille apuja antaneille.
Ahtomittari on helppo asentaa siihen välijäähyltä tulevaan putkeen.
Itse käytin rasva nippaa josta porasin sisukset pois ja asensin liiman kanssa siihen kovaan muoviputkeen,poraa ensin pikkusen liianpienen reiän ja sit tekee sopivan kierteen johon nipan laittaa liiman kanssa,,, nipallakin saa tehtyä kierteen kun kiinnittää se akkukoneeseen ja kairaa paikalleen..
..
Kuten tuossa mainitsin, niin MAF ja N75 on uusittu, ja nyt nyppäisin ERG:lle menevän alipaineletkun irti ja tulppasin. Pitäisikö tuo ERG:n letkunippakin tulpata?
No kotimatkalla (60km motaria ) ei tullut yhtään limp modepudotusta... Tosin eilinen kelikin oli sllainen että mitään äärimmäisiä kiihdytyksiä ei tullut harrastettua.
Jostain syystä tuo N239 venttiili ei suostu pysymään omalla paikallaan (vaikka klipsi napsahtaakin...) joten repsottaa siellä imusarjan takana...
Ollisiko jollain muistissa viestiketjua/ohjetta ERG:n toiminnan testaamiseen?
No kotimatkalla (60km motaria ) ei tullut yhtään limp modepudotusta... Tosin eilinen kelikin oli sllainen että mitään äärimmäisiä kiihdytyksiä ei tullut harrastettua.
Jostain syystä tuo N239 venttiili ei suostu pysymään omalla paikallaan (vaikka klipsi napsahtaakin...) joten repsottaa siellä imusarjan takana...
Ollisiko jollain muistissa viestiketjua/ohjetta ERG:n toiminnan testaamiseen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa