asv:jumittava vnt, apuja,todennäköisesti vika korjattu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

asv:jumittava vnt, apuja,todennäköisesti vika korjattu

ViestiKirjoittaja temes » 20.9.2012 9:29

Moi kaikille,

Olen uusi täällä. Aikaisemmin ei ole ollut näitä vnt ahtimia autoissani, joten niistä ei ole kokemusta. Haulla olen etsinyt tietoa tuosta jumivasta ahtimesta,ja sitä löytyy paljon mutta tähän en suoraan ole vastausta löytänyt, linkkikin käy.

Eli ongelma on seuraava, auto pelaa normaalisti siihen saakka kunnes kierrokset ylittää 3000rpm, sen jälkeen kuuluu sirahtava ääni ja kone alkaa röpöttämään eikä kierrä kunnolla/kierrokset nousevat hitaasti(limp mode?)Ahdin siis ilmeisesti jumittaa tässä vaiheessa.. Myös auton paikallaan ollessa sama ongelma, tosin kierrättää kärsii aavistuksen korkeammalle, koska kuormaa ei ole.

Kun vnt ohjauksen alipaine letkun irroittaa niin auto on täysin puhditon 3000rpm asti ja sit vetää lähestulkoon normaalisti, eikä ääntä kuulu, eikä auto mene vikatilaan.

Oireet alkaneet 2kk sitten ja silloin vaihdettu n75 venttiili. auto vm 00 ja ajettu 295tkm

Käsin kokeilemalla vnt ohjaustanko tuntuisi liikuvan sellaisen 1-1,5cm .

Vikakoodi oli ahtopaineen ohjaus positiivinen poikkeama.

Kysymys onko ahdin täysin loppu(ilmeisesti)/onko koneelle haittaa siitä että ajaa vnt ohjausletku irti?

Voisiko olla vielä pelastettavissa esim mr muscle käsittelyllä?

kiitos jo etukäteen avusta,

-teemu-
Viimeksi muokannut temes, 1.10.2012 19:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

notsonew
-
Viestit: 9
Liittynyt: 16.9.2012 9:39

ViestiKirjoittaja notsonew » 20.9.2012 9:37

Tai sit sulla on ahtovuoto jossain?? Itsellä on samanlainen ongelma, vielä en auton alle ole päässy kattoo ahtoputkia kunnolla mutta vakavasti veikkaan että ahtovuoto jossain kun tuolleen toimii.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.9.2012 10:34

Ei kuulosta ahdovuodolta. Tarkistapa vielä että N75:n huohotus on "vapaa" ja että letkut on oikeassa järjestyksessä. Jos vika on alkanut em. osan vaihdon yhteydessä, niin ongelma viittaisi silloin vahvasti remontin yhteydessä käyneeseen asennusvirheeseen, juurikin esim. letkujen järjestyksen osalta.

Se sirahdus kuuluu todennäköisesti korkeasta ahto- ja pakopainepiikistä.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 20.9.2012 11:32

kiitos neuvoista,

ei ole tod.näk ahtovuotoa, putket kävin läpi ja ehjiltä vaikuttaa, ja ilman vnt ohjausta pitää kuitenkin paineet normaalisti.

mikä on tuon n75 putkien oikea järjestys? ja mihin n75 huohottaa?

itse en ollut sitä vaihtamassa, aikaisempi omistaja on sen tehnyt, ostinkin auton "ns viallisena".

Egr oli tulpattu aika mielenkiintoisesti ko autosta,, oli meinaa koffin tölkkiä käytetty tarkoitukseen johon se ei kuuna ikuna sovi,, palanu puhki varmaan hetkessä, voiko tuosta irrota alumiini kappaleita jotka ajautuisi koneeseen??

Nyt meinaan tulpata egr 1.5mm vahvalla alumiinipellillä, se varmaan kestää?

-teemu-

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.9.2012 11:38

voiko tuosta irrota alumiini kappaleita jotka ajautuisi koneeseen


Kaikki on mahdollista, eli voi. Letkujen järjestyksen löydät mm. ETKA:sta tai kysymällä tuloste volkkarilta. Googlesta löytyy myös varmasti kun etsii vain.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 20.9.2012 12:27

Tuossa näkyy järjestys ainakin ARL, ASZ ja AXR koneille, tuskin eroaa paljoa muista vehkeistä :)

http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 20.9.2012 14:58

kiitos linkistä ja vastauksista, huomasin sellaisen asian että egr ja vnt ohjaavat venttiilit ovat samanlaisia/samalla osanumerolla, kuuluuko näin olla?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 20.9.2012 20:39

kyllä noi n75 ja muiden venttiilien putket näyttäisi menevän oikeaan kohtaan, mistähän vikaa sitten etsimaan?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.9.2012 22:39

N18 voi käyttää n75 tilalla ilman ongelmia.

Kun käynnistät auton (joku toinen) tarkista että vnt kellon tanko liikahtaa.
Paikoilla polkiessa sen pitää myös liikkua. Kuten myös vnt kellon alipaine letkua irrottamalla ees taas.

Pakko ite huudella kun ei muut tohdi eli koita puhdistaa muskelilla ennenkuin alat isompia rahoja laittaan korjauksiin.
Jos vnt jumittelee niin vikaa ei tarvitsekkaan sitten muualta hakea..

Turbo pöydälle, purkaus ja puhdistus tai uusi turbo.. Tai sitten 2.9e purkki uunin puhdistajaa.. Varaa valita :-)

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 20.9.2012 23:06

täytyy huomenna tarkistaa tuo tangon liikkuminen.

jos jumittaa niin, sit testata tota mr muskelia,,,

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.9.2012 0:55

Nyt meinaan tulpata egr 1.5mm vahvalla alumiinipellillä, se varmaan kestää?


Pelaisin kyllä senverran varmanpäälle etten alumiinia laittaisi, sen lämmönkesto kun ei ole lähelläkään rautaa tai terästä... Eli pellistä mieluummin, niin ei ainakaan sula.
Asiaan toki vaikuttaa sekin kumpaan päähän sen lätkän laitat..

N75 ja N18 ovat toiminnaltaan samanlaisia ja pitäisi siis toimia kyllä, mutta oikeassa N75 venttiilissä on vissiin hieman avarammat kanavat, eli reagoi nopeammin..
En kyllä usko että vika siitä johtuu...

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 21.9.2012 13:13

ajattelin laittaa/laitoin jo sen siihen lähempänä venttiiliä olevaan liitokseen. Ainakin vitossani on kestänyt toi alumiinipelti kohta 4000km, eikä siinä näkyny mitään muutosta.Eilen tarkistin asian, kun sen kaljatölkin jälkeen tuli juurikin mieleen että kuinkahan se alumiini kestää lämpöä.

Asia selvä noiden venttiilien osalta, eli ongelma ei johdu siis niistä.

Tänään töihin mennessä alkoi menemään limp modeen, vaikka oli irti toi alipaineletku joka menee áhtimen kellolle. ilmeisesti se ahdin on loppu suoralla/todella karstainen. Pitää tänään yrittää vielä se mr muskeli käsittely tehdä, jos töiden jälkeen ennättää.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.9.2012 17:49

Se limppi voi käsittääkseni tulla myös aliahtamisesta, kun alipaineletku on irti niin ei ahda niinkuin ohjelma pyytää....

Eiköhän se alumiini tosiaan siellä EGR-venttiilin päässä kestä, ei sinneasti niin kovia lämpöjä tule ja toisellapuolella lätkää on vilpoinen imu/ahtoilma läähdyttämässä, riippuen toki vähän sen venttiilin kunnosta, mutta jäähdyttää jokatapauksessa

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 21.9.2012 21:50

nyt on mister muskelit kokeiltu.

Hetken aikaa tuntui että auto särkyy niin kauheaa ääntä piti ekalla startilla, ilmeisesti karsta/kaikki muut tukokset esti normaali käymisen. Sammui pari kertaa, eikä kiertänyt kuin 4000rpm ja senkin vaikeasti. Hetki meni näin sitten käynti normalisoitui ja kesti kierrättää normaalisti.

Testi ajolla kesti neljä kertaa kiihdyttää täyskaasulla sitten kuului sellainen sirahtava ääni ja taas auto limp modessa..
Kai se on pakko uskoa et ahtimen vaihtoon joutuu, eipähän tuo ollu kyllä kallis kokeilu(2,59€)

ja varmaan toimii,jos ahdin ei ole mekaanisesti vaurioitunut.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 21.9.2012 22:26

Koitappa huvikses toistaa käsittely pari kertaa, ja anna vaikuttaa kauan, eipähän siinä hävii mitään :).

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.9.2012 22:32

Se N75:n huohotus ja letkujen järjestys tarkistettu?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 21.9.2012 22:43

ajattelin huomenna kyllä kokeilla uudestaan,, eihän tuo ota jos ei annakaan....


mikäli asv:ssä on letkujen järjestys sama kuin alla olevassa linkissä niin noiden mukaan se näyttää menevän oikein.


LähetäLähetetty: 20.9.2012 11:27 Viestin aihe:
Tuossa näkyy järjestys ainakin ARL, ASZ ja AXR koneille, tuskin eroaa paljoa muista vehkeistä :)

http://uk-mkivs.net/forums/t/393238.aspx

anteeksi tyhmä kysymys mut mihin toi n75 huohottaa?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2012 1:23

^ Se letku joka menee ilmanputsarikoteloon. Kokeile puhaltaa läpi ettei ole tukossa.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 22.9.2012 8:13

kiitos,

kokeilin ilman kulkemisen n75 huohotus putkessa, eikä siinä ollut tukosta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 22.9.2012 11:04

Jos nyt vielä teet muskeli käsittelyn niin elä ihan heti laita käyntiin.. Anna aineen olla rauhassa siellä ainakin sellaset reilut30min ja voit tuupata vielä lisää tavaraa tuon jälkeen perään..säästellä ei saa :-)

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 22.9.2012 11:13

joo aine vaikutti sellaisen 30min,,, ja tavaraa lisäilin tarpeen mukaan silleen et tuli yli egr reiästä.(pohja muovikin muskeloitu :) )

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 22.9.2012 17:17

meinäsin että teen uudestaan sen mr muskeli käsittelyn ja huomasin että eilen puhdistamani egr venttiilin ympäristö oli aivan moottoriöljyssä(siis se ylempi liitoskohta+venttiilin koneen puoleinen kylki.9 Se oli eilenkin karstoittuneen öljyn peitossa...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2012 20:42

tuo öljy EGR-venttiilin seudulla viittais kyllä aika reiluun huohotukseen, samanlaisia havaintoja itsellä oli... Syynä mulla oli alipainevuodot: jarrutehostimelle menevä muovipputki halki liitosten kohdilta juuri sopivasti katseen ulottumattomista ja alipainepumpun liitin löysä pumpun runkoon... Putki korjaantui vulkanoituvalla teipillä ja pumpun vaihdoin uuteen (huomasin sen liittimen väljyyden vasta vaihtaessa).
Huohotus loppui lähes kokonaan, ennen öljykorkki lähes hyppäsi paikoiltaan avatessa ja aukosta tuntui selnä puhallus. Samoin öljyn kulutus loppui lähes kokonaan.

Ei olisi ollenkaan pahasta mittailla alipainetta... onnistuu ihan perus ahtopainemittarilla, jossa asteikko on myös alipaineelle. Pitäis löytyä ainaki sellaiset -0,7bar tyhjäkäynniltä asti.
Ennen korjausta mulla oli lähellä nollaa alakierroksilla... Huomas sen jo jarrutehostimessakin, kerran sai polkaista ihan normaalisti, toisella polkaisulla ei sitten ollu enää tehostinta... siis risteykseen rullatessa, kierroksilla kyllä pelas...

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 22.9.2012 21:20

KIITOS,,,,tarkistin huohotuksen ja sama oire,,,mulla meinaan kanssa huohottaa kone todella voimakkaasti,,, täytyy tutkia vielä toi alipaine homma ja jarrutehostin...

Ajelin tänään sellasen 10km lenkin ja sinä aikana auto meni pari kertaa limp modeen,,ääni joka kuului kuulosti ihan hukkaportilta ja sen jälkeen auto sammui ja ei meinannut käynnistyä millään uudestaan ja kun lähti käyntiin niin kiersi todella vaivalloisesti max 2000rpm... hetki meni näin ja sit taas pelas lähes normaalisti, paitsi et kun kytkinmen painoi ja kaasun hölläs niin kuului tuo "hukkaportin ääni"....

mystistä,,,

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2012 22:09

Nuo koneen oireet kyllä viittaa kovasti ahtimen jumitteluun -> pakopaineet nousee korkeiksi ja venttiilien hydrulisäätö sekoaa...

Kyllähän sekin on ahtimen tukkeutumista varmasti osaltaan edistänyt jos alipaineessa on pidempään ollut häikkää -> siivet ei liiku kunnolla ja kerää enempi ja enempi karstaa..

Mun kohdallahan nuo alipaineongelmat ei vaikuttannu koneen toimintaan, kun on tuo hukkaportillinen ahdin... niin en esiltäosin omaa käytännön kokemusta.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 23.9.2012 8:06

alipaineet tarkistettu, tyhjäkäynnillä oli -0,7bar. eli vissiin ok.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 23.9.2012 17:54

mistähän toi voimakas huohotus voisi johtua ? Öljytikun reiästä ei puhalla ollenkaan, mut öljykorkin kun ottaa pois niin tuntuu selkeä, suht voimakas puhallus. kone ei ole vienyt minun omistusaikana öljyä yhtään olen ajanut sillä kohta 2000km eikä öljyn määrä ole muuttunut.

Ahdin menee vaihtoon näillä näkymin,, oliko asv:ssä mahdollista korvata vakio ahdin jollakin suuremmalla? kun on meinaan noita ahdin versioita vissiin jokaisessa kone tyypissä omansa ja kone tyyppejä sen sata... vakio lienee garret vnt 15. ja toinen vaihtoehto ilmeisesti GT1749V.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 24.9.2012 19:56

nyt auto ei ole mennyt limp modeen, mut vedot puuttuu täysin, kiertää kyllä, mutta on laiska,, mistähän tossa olis viisainta mitata ahtopaineet, kun äkkiseltään kaikki näkyvät letkut on alipaineisia.

edit haulla löytykin tuosta ahtomittarin asennuksesta, eli pora hommia tiedossa..

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.9.2012 22:58

Ahtoputkeen reikä. Mä tein siihen pehmoseen kohtaan ja laitoin siihen nipan ja tuntuu pysyvän liiman avustuksella.

Onkohan maf ok.? Ota kokeeks se maf liitin irti ja aja testi lenkki.

Auto tuntuu myös nuhaselta jos n75, n18 alipaine letkut väärinpäin.

Eetyzk
-
Viestit: 22
Liittynyt: 3.9.2009 14:20

-

ViestiKirjoittaja Eetyzk » 24.9.2012 23:21

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, 19.2.2019 19:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 24.9.2012 23:37

täytyy kokeilla toi maffi huomenna,,, samalla yrittää asentaa ahtomittari.

huohotus laitetaan seurantaan, ilmeisesti näissä koneissa jonkinlainen "ominaisuus" on toi voimakkaan puoleinen puhallus öljykorkin aukosta.

noi venttiilien letkut n18+n75(korvattu n18 venttiilillä) näyttäsi olevan oikein, mikäli toi aikaisemmin oleva kuva pitää paikkansa myös asv koneessa.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 25.9.2012 0:28

Hukkaportin ääni? Ei hukkaportti pidä ääntä. Jos se on semmonen futututu- ääni niin se kuuluu sammutuläpästä. Se pelaa alipaineella kanssa ja löytyy EGR:n venttiilin ja imusarjan välistä.

Edellisestä autosta minä vetäsin sen sammutusläpän letkun poikki ja tulppasin sen. Loppu futututu- äänet. Tämä tosin AGR-motilla. Sama sammutusventtiili ku sulla.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.9.2012 7:50

Asv= muuttuvasiipinen, ja agr= hukkis
Eli käsitykseni mukaan asv ei ole hukkista?
Vai meneeköhän mulla nyt jokin ohi?

Niissä autogaugen mittareissa on valmiina nippa ja letkuu niin niitä ei tarvi erikseen ettiä.. Ollut suhkot tarkkoja + - 0.05 ja edullisia.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 25.9.2012 8:12

mulla meni hukkaportti ja dumppi sekasi tarkoitin siis juurikin dumpipin päästämää ääntä, Ääni kuuluu kylmällä moottorilla, lämmetessään ääni häviää. Ääni tulee ahtimelta.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 25.9.2012 11:54

testattu ajaa maffin liitin irti, toimi vielä huononmin, eli tuskin maffissa vikaa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.9.2012 12:24

Oiskos ahtovuoto josain?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 25.9.2012 12:35

ei kuulu ainakaan mitään ylimääräisiä puhinoita, kun paikallaan kierrättää,tosin eipä se taida kauheasti ahtaakkaan paikallaan ollessa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.9.2012 19:06

Vetopäällä ne ahdot on parhaillaan.. Ja jos pihahtaa niin joko siellä on ahtovuoto tai turbo ottaa hurjasti ahtoja.

Mulla kuulu toi ns.dumppi pihahdus kun oli limpmode vaivaa ihan ekan kerran. (2. Vaihteellahan se ei sitä kerkiä päälle kytkemään) loppu pihahdukset kun putsas turbon. Ennen 2.putsausta samaa puhinaa oli havaittavissa.

Onko autossas kuinka kauan ollut tämä oire? Onhan se ajan saatossa voinut mennä niin pahaksi ettei auta puhdistukset enään.. Mekaaninen vika siis.
Turbo pöydälle ja kurkkaat mitä on jos ei ite pysty niin sitten on halvempaa ostaa uusi turbo.

Mutta laita se ahtomittari eka niin näet turbon sielunelämää..helpompi siittä päätellä.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 25.9.2012 20:39

entisen omistajan mukaan autossa ollut oire noin 2-3kk. Se on ilmeisesti pahentunut kokoajan, aluksi oli mennyt limp modeen silloin tällöin,nyt menee oikeastaan joka täyskaasu kiihdytyksellä. vedot välillä normaalit,välillä kokolailla puhditon ja välillä limp modessa. Silloin kun auto tuntuu puhdittomalta niin ei mene limp modeen vaikka täyskaasulla kiihdyttää.

Huomenna vapaapäivä, täytynee yrittää perehtyä ton sielun elämään tarkemmin.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.9.2012 7:30

Minä ite en olis heti laittamssa sinne ahtopaineille mittaria vaan pakopaineille. Tämä kertoo ainaki mulle enemmän ku se ainainen ahtopaine. Senhän näkee vaikka koneellaki nokko hyvin. Toki jos koskaan ei ole noita pakosia seuraillu niin taitaa olla turhaa hakea niillä vikaa mistään.

Sammuuko se aina "normaalisti" vai sammuuko välistä rysähtäen? Se viittaa kans siihen sammutusläppään. Sen tarkotus on lopettaa ilmantulo mottiin sammutettaessa, että sammus nätimmin. AFN:ssä ei ole tätä läppää Daword.

Se saattaa tehä aivan omituisia vikoja ku ei pelaa se läppä. Tuo ääni kuulu mulla just niinku sulla, eikä menny kauaa niin omituisesti alko pukkaamaan N75 vikakoodia. Tässä ei ollu mulla vika vaan siinä sammutusläpässä ja nehän ei liity hukkisvehkeessä sitte mitenkään toisiinsa. Tämän takia sulle tästä vinkkasin, se on ihmepeli se läppä.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.9.2012 8:53

auto kyllä sammuu normaalisti aina. pitää tutkia tuonkin sammutusläpän toimintaa,,,

itse en ole koskaan pakopaineita mittaillut(tarpeen kylllä olisi ollut) joten siitä ei kokemusta ole,pitää siksi laittaa toi ahtopainemittari niin edes jotain käsitystä saa turbon elämästä.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.9.2012 12:37

auto ahtoi paikallaan yli 1,7bar eli vnt taitaa olla tod.pahasti jumissa/rikki. Otin ahto putken irti ja starttasin uudestaan putkesta puhalsi kova paine jo tyhjäkäynnillä, sit alipaine letku irti niin puhallus loppui. kuvasin auton oireilua videolle näkyy oheisessa linkssä.

http://www.youtube.com/watch?v=I0MJxAR5 ... e=youtu.be

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.9.2012 13:03

auto pelaa normaalisti siihen saakka kunnes kierrokset ylittää 3000rpm


Tuolla kertomuksella ei ole ainakaan mitään yhteistä tuon videon kanssa :D Sinulla ei ole tuossa moottorissa jako kohdallaan tai sitten puristuspaineet pääsee karkailemaan joko venttiileiden tai sylinterin kautta harakoille tosi pahasti, eli jos nyt vaikka siitä lähtisi ensin liikenteeseen. Sen jälkeen sitten ahto-ongelmaa selvittelemään, jos sitä vielä ilmenee.

Veikkaisin kuitenkin että jako ei ole kohdallaan -> hajottanut venttiilin ja/tai nostajan.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.9.2012 13:09

autolla voi ajaa vaikka heti jos vain ei nosta kiekkoja yli 3000rpm, tuollainen oire tulee vain silloin kun tuo kummaääni kuuluu ja kierrokset nousee yli 3000rpm/ahtopaineet nousee.

oiretta ei tule noin voimakkaasti jos vnt ohjausletku on irti.

Tuo videolla oleva oireilu loppui heti kun otin vnt ohjausletkun irti ja auto toimii nyt normaalin oloisesti, mutta vetoja on heikommin.

Saman kaltainen oire tuli myös sen mr muskelin jälkeen....

täytynee viedä auto pajalle kun ei oikein enää omat taidot riitä.

ohessa video ilman vnt ohjausta

http://www.youtube.com/watch?v=A8bXZLgo ... e=youtu.be

Rupesin tutkimaan tota vnt ohjaus alipainetta ja tossa letkukaaviossa oleva venttiili nro 5 päästää ilmaa molempiin suuntiin olisko vika siinä?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.9.2012 19:58

kuuluisko asv:ssä olla n239 venttiili ohjaamassa sammutusläppää?.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 26.9.2012 20:59

kuuluu. löytyy imusarjan takaa. kiinni imusarjassa. alipaine tulee siihen venttiiliin ja se vaan avaa linjan että se alipaine pääsee sille sammutushäkkyrälle. kokeile ottaa sen n239:n piuha irti?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.9.2012 21:27

joo siellähän se n239 luuraskin. ei ollu vaikutusta tuon johdon irroittamisella. uusin kaikki alipaine letkut ja tarkastin vielä ahtoputken kunnon(ei vuotoja)


ahto putkissa kulkee jonkin verran öljyä. auto ei savuuta muulloin kun on toi ihme ääni+oire joka videolla näkyy.... öljykorkista huohotus ihmetyttää kans, olisko kuitenkin jako pielessä ja sen takia oirehtii, mut voiko auto toimia lähes normaalisti jos jako olisi pielessä niin pahoin että tollaset videolla olevat oireet tulis?

tarkistin myös vnt ohjaustangon liikkeen kun alipainetta katkoo-->liikkuu noin 1.5cm liikeradan.

taitaa olla parasta kääntyä diesel pajan puoleen. vaikka täältäkin on upean kiitettävästi apuja ja neuvoja tullut. ei vain omat taidot enää taida riittää vian löytämiseksi.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.9.2012 23:59

En kyllä ymmärrä miten starttausääni voi muuttua noin radikaalisti ohjausletku paikallaan tai irtaallaan, koska kertomasi perusteella letkun paikallaan ollessa kuulostaa selkeästi siltä että sylinterien puristuspaineet ei ole tasaiset. Just semmonen tapaus taas ettei osaa sanoo oikein juuta eikä jaata ellei ite pääse tutkimaan, mutta jos nyt jostain lähtisin itse liikenteeseen niin edelleenkin ajoituksen tarkistamisesta sekä vnt-siipien perussäädöstä.

Mut ihan hauska tapaus taas :) Toisaalta jos vika on alkanut tismalleen n75:n vaihdon yhteydessä, niin sillonhan vika on virheellisessä osassa tai asennuksessa.

edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 27.9.2012 0:49

Ne letkut menee herkästi ristiin.. Kannattaa tarkistuttaa ne varmuudeksi.
Ei jumittava vnt saa tollasta ääntä ja tärinää aikaan mitä ekassa videossa oli.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 27.9.2012 7:58

n75 vaihdon syynä oli ollut auton meneminen limppiin ja vikakoodi ahtopaineen ohjaus positiivinen poikkeama. eli oireilu alkanut ennen n75 vaihtoa(tämä siis entisen omistajan kertomana)

Auto kyllä starttaa normaalisti myös vnt ohjaus letku paikoillaan ja sillä pystyy ajamaan kunhan ei tee täyskaasu kiihdytyksiä tai kierrätä paikoillaan yli 3000rpm. Tuo heikko startti johtuu tuosta videolla näkyvästä ihme "vikatilasta". Ennen tuohon tilaan menemistä auto starttasi normaalisti.

Alkaa olemaan melko mysteeri.

power:
edit: Kyllä siellä on nyt niin käyny että siellä on uus n75:n rikki tai letkut on menny totaalisen väärin. Kellolle menee selkeesti jatkuva alipaine, ja tuo koneen ryske ja starttiongelma johtuu älyttömistä pakopaineista ja sen tuomasta nostajien sekoamisesta.

tämä kyllä kuulostaa minusta järkevältä selitykseltä, auto ahtaa paikallaan ilman kierroksiankin liian paljon ja tosiaan ilman kuormaakin ahdot pyrkii yli 1,7 bar.

daword:
olen samaa mieltä:
ei vnt ilmeisesti jumissa olekkaan koska tankokin liikkuu, todennäköisempää on vikaa sen ohjauksessa.

missä yhteydessä tuon alipaineen pitää katketa vnt ohjaukselta?voisiko ahdin olla täysin loppu ja aihettaa öljyn kulkemisen koneeseen ja sitä kautta ongelmia kuten sammuminen ja hankala startti, Toisaalta eikös koneen pitäisi tuhoutua jo tuossa tilanteessa puristusten kasvaessa liiaksi.?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 27.9.2012 8:28

Olisit haistanu jo, jos kävis öljyllä. Sitä ei voi olla haistamatta/näkemättä (tulee jonku verran harmaata putkesta). Ei se turbossa ole tämä sinun vika vaan poweria minäki nyt komppaan.

Tosiaan kuulostaa juuri siltä, että pakopaineita kertyy eikä sitte enää pelaa, eikä se pitäs kyllä ahtaa paikallaan ku joku 0.5 baria.

Olisko se juurikin rikki se n75 niin ettei alipaine pääse ollenkaan kellolle, tai sitte letkut väärinpäin. Hommaa joku toinen about samanlainen tdi viereen ja kato ne alipaineletkut uudestaan. Saat varmistuksen niistä letkuista. Tai sitte joku, joka varmasti osaa sanoa onko ne oikein.

Näin olen keskenäni ajatellut tuon n75:n sielunelämän:
Se turbo säätää siipiä alipaineella, mitä enemmän alipainetta n75 päästää läpi sitä enemmän tanko liikkuu. Se n75 toimii sillai jännästi, että sille tuleva ohjaus sähkö ei ole 12v vaan jännite muuttuu sitä mukaa, kuinka paljon n75 pitää aueta. En tiiä miksi sitä kutsutaan, mutta se pelaa pulsseilla Jos mittaat niin huomaat. Tahtoo tarkoittaa sitä, että se solenoidi ei ole on/off vaan vähä niinku portaaton.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.9.2012 10:30

Pertti, ongelma on nyt juurikin siinä että ahtimelle menee jatkuva alipaine, joka aikaansaa sen että sielä on vnt-ahtimen siivet kiinni, joka taas aikaansaa suuret ahtopaineet ja pakopaineet. Jos alipainetta ei ole, ei siivet ole kiinni, joten ei ole ahto- eikä pakopainettakaan.

Temes, tarkistappa nyt aivan ensimmäisenä N75 venttiilin letkujen kytkentä. Venttiilissä lukee nippojen juuressa miten ne tulee kytkeä:

-ATM = huohotusletku, joka kytketään ns. vapaaseen ilmaan. TDI:ssä tämä letku menee ilmanpuhdistajankotelon yläkanteen. Myös EGR-venttiilin vastaava letku yhdistyy tähän samaan letkuun. Tämä letkulähtö on ns. sähköliittimen puoleisin paksu lähtö.

-OUT = ahtimen kellolle lähtevä letku. Valkoisessa venttiilin päässä oleva paksumpi letkulähtö, kolmesta letkulähdöstä keskimmäinen.

-VAC = tähän letkulähtöön tulee alipainelinjasta jatkuva alipaine. Venttiilin valkoisessa päässä se ulompi ja letkulähdöistä pienin.

Esimerkkinä kuva, jossa nämä lyhenteet näkyvät venttiilin kyljessä:

Kuva

Ja elä hämäänny venttiilin väristä. Tämä on EGR-venttiili. Otin sen esimerkiksi siksi, koska nämä ATM, VAC ja OUT näkyvät tässä mustassa paljon paremmin. EGR-venttiilin kytkentä on muutoin samanlainen, mutta OUT-letkulähdöstä lähtee letku imusarjan tulossa olevaan kirkkaan väriseen kelloon.

Enempää rautalangasta en pysty taiteilemaan, joten yrittäkää selvitä.

Kuva

Tässä vielä koko alipaine-ohjauksien kytkentäkaavio.

N75 siis ahtimen ohjaukseen, N18 EGR:n ohjaukseen, sekä N239 sammutinläpän ohjaukseen.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 27.9.2012 12:09

kiitos ohjeista, olen pyrkinyt käymään tuon alipaine puolen liitokset läpi, tuon kuvan mukaisesti.

tuossa muutama viesti sitten ihmettelin tuossa kuvassa näkyvää(valva unisens) venttiiliä, ilmeisesti sen pitäisi virrata vain toiseen suuntaan, mutta mulla venttiili päästää läpi ilmaa molemmin päin, voisko vika olla siinä.?

Seuraava mahdollisuus on että joku alipaine venttiileistä on rikki. täytyy vielä kerran katsoa letkut ja sit etsiä testiin toiset venttiilit.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 27.9.2012 14:02

Tosta kuvasta asentelin letkut oikein kun huollossa sotkivat egr ohjaavat väärinpäin.

Eiks toi takaisku venttiili ole jonka ei kuuluis päästää ilmaa läpi?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.9.2012 14:50

Kokeile vaihtaa n18 ja n75 venttiilien paikkaa niin tulee sen venttiilin toiminta testatuks.
Samalla kannattaa puhallella/imeä niistä venttiilin letkulähdöistä niin voi tarkistaa että venttiili ylipäänsä menee kiinni virrattomana. Ei se mikään harvinaisuus olisi että venttiili on mekaanisesti rikki ja päästää alipaineen aina läpi.

Takaiskuventtiili se osa on josta kyselit ja toki saisi kunnossa myös olla, mutta ei se kyllä tämän vian aiheuttaja ole.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 28.9.2012 7:37

nyt on venttiilit vaihdettu päittäin ja letkujen järjestys tarkistettu.

Sama vika jatkuu edelleen ahtaa paikallaan 1,7bar eikä ahdot laske nollaan heti ,vaikka kaasun höllaa. tyhjäkäynnilläkin about 0,3bar...ahtojen nollaan lasku kestää huomattavan kauan.

venttiilit eivät laskeneet ilmaa huohotus liitäntään,kun niitä puhaltelin.ja sisältä kuuli sellainen napsahtava ääni kun imi/puhalsi ilmaa. outista puhaltaessa ilmaa tuli vac liitännästä, ja toisin päin.mutta nuohan näkyy olevan ilmeisti yhteydessä toisiinsa..

voiko vika olla sähköpuolella/ohjelmassa/voiko pakopuoli olla niin tukossa esim katti että alkaa siksi ahistamaan noin rajusti.?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 28.9.2012 16:45

sorry. meni puurot ja vellit sekasin eli just päinvastoin ku sanoin.

anzelmi-
-
Viestit: 42
Liittynyt: 17.7.2007 18:39

ViestiKirjoittaja anzelmi- » 28.9.2012 16:58

Onko vnt tankoa säädetty?

Itsellä oli aivan samat oireet koska jumittuneen ahtimen tankoa oli lyhennetty, kun sain siivekkeet irroiteltua rupesi ahtamaan liikaa

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 28.9.2012 19:50

en ole varma onko tankoa säädetty,, eikai tuosta haittaa ole jos kokeilee pidentää tankoa?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 28.9.2012 20:51

Vakio turbon tangossa pitäs olla maali täppä siinä säädön kohdalla. Jos se on kohdillaan ns. tehtaan jäljiltä niin vika ei ole siinä, vaikka se turbo tankoa säätämällä paremmin alkaiski pelata. Mutta joo, ei siitä tuon käyntiäänen perusteella enää mitään haittaa varmaan ole jos kokeilet.

anzelmi-
-
Viestit: 42
Liittynyt: 17.7.2007 18:39

ViestiKirjoittaja anzelmi- » 28.9.2012 22:32

joo siellä on se maali täppä, omassa oli vaikea erottaa oliko säätöön koskettu.

Tuo konehan "tukehtuu" isommilla kierroksilla koska siivekkeet ovat kokoajan lähes kiinni.

Avaa tangon lukitusmutteri ja pidennä tankoa vähän kerrallaan ja käy testaamassa polkemalla kaasua, pidennät niin kauan kun kone ei enää tukehdu kaasua painaessa, sen jälkeen koeajoa ja tangon hienosäätöä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.9.2012 2:03

Jos lähipiiristä löytyy toinen TDI koneinen kulkine, niin vois kokeilla siitä lainata taatusti toimiva n75 venttiili, niin saa varmuuden tuosta toimivuudesta.... Kun siihen kohtaan tuo ongelma nyt kuitenkin näyttäis kulminoituvan, kerta letku irti oireet on poissa...
Jos on ahtopainemittari jossa asteikko näyttää myös alipainepuolen, niin sen voisi haaroittaa venttiilin ja ahtimen alipainekellon välistä, jolloin näkee tapahtuuko siellä alipaineessa mitään säätymistä, jos ei niin taas venttiiliin viittaisi...

Kummatipäin tuon venttiilin pitäisi toimia? Loogisesti ajatellen ilman sähköä olisi yhteys ulostulosta huohotusliitäntään ja sähkö kytkettynä ulostulosta alipaineliitäntään... saattaahan se toki toimia toisinpäinkin... Joku jos tietää (tai viitsii testata toimivasta venttiilistä) voisi kertoa tänne asian ;)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.9.2012 9:12

Huohotinliitäntä on vain sen takia, että venttiilin sisäisen kalvon alapuolelle ei muodostu turhaa ilmaloukku, joka estäisi kalvon liikettä. Liitäntä ei ole yhteydessä alipainepuoleen. Jos huohotinputki on tukossa, venttiili ei toimi oikein. Kannattaa siis puhallella ne huohotinletkut läpi. Yksi vikapaikka on siinä huohotinletkujen Y-haarassa. Joskus saattaa tukkiutua.

Ilman "sähköä", eli kapealla pulssisuhteella venttiili on ns. auki, ja alipaine pääsee läpi. -> Siivet kiinni, ahtimen kierrosnopeutta halutaan kasvattaa, eli ahtopainetta pyydetään ahtimelta lisää.

"Sähkön" kanssa, eli leveällä pulssilla, venttiili estää alipaineen pääsyä ahtimen kellolle. -> Siivet auki, ahtimen kierrosnopeutta rajataan, eli pyritään pitämään ahtopaineet kurissa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 29.9.2012 12:26

Yksi vikapaikka on siinä huohotinletkujen Y-haarassa. Joskus saattaa tukkiutua.


Tai liitäntäkohdassa ilmansuodatinkoteloon, ei siis kannata irroittaa letkua ilmansuodattimen päästä kun testaa linjan virtausta.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 29.9.2012 21:09

en ole vielä päässyt tarkistamaan tuota tangon säätöä.helpoin vissiin auton alta käsin tarkistaa.

valitettavasti ei ole lähipiirissä kellään vag autoja diesel koneella, josta voisi testin tehdä.

otin muutaman lisävideon oireista

ahdot lman vnt ohjausta:
http://youtu.be/mXzpeUN4C90

ahdot vnt ohjauksella(varovasti kierrättäen)

http://youtu.be/_dVTEQljfiY

vnt ohjauksen alipaine

http://youtu.be/s0HY9Sv6mYg

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 30.9.2012 12:05

Kuulosti ihan ku turbo sakkais.

Mitä ne ahdot oli täys kiihdytyksessä?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.9.2012 13:08

Yllättävän paljon ahtaa paikallaan kierrättäen ilman vnt ohjausta. Ettei vaan ois siivet hiukka jumissa tai kellon varsi aivan liian lyhyt.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 30.9.2012 13:47

Jep, turbo sakkaa rajusti, siitä tuo "kumma ääni".... Ei kai nuo yleensä nosta ahtoja yli puolen kilon paikallaan polkiessa, vaikka kuinka kenkis, ja senkin hetkellisesti... Eli juurikin noin kuten tuossa videossa ILMAN vnt-ohjausta.

Hmm... Eli kun vnt-ohjausta ei ole, niin siivikko on kutakuinkin ei ahtavassa asennossa, eikö? Ja silti mittari värähtää! Ettei olis takapönttö totaalisen tukossa? Mulla oli hiukan samaa oiretta, mutta ei läheskään noin pahana. Jos se on totaalitukossa, niin ahtimen vähänkään ahtaessa pakopaineet nousee järkyttäviksi, ja se näkyy ahtomittarissakin, kun ilma yrittää "päin seinää". Mulla paineet sekoili vaan veto päällä, ja paikoillaan polkaistessa (no okei vähän isompi ahdin oli :) ), eikä ihan hissukseen ajellessa huomannut mitään. Takapöntön vaihdolla korjaantui...
Viimeksi muokannut Kane, 30.9.2012 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 30.9.2012 13:47

ajossa ahdot täyskaasulla:

vnt yli 2bar(asteikko loppuu)

ilman vnt ohjausta 1,3bar 3000rpm jälkeen, ennen sitä noin 0,5bar

tuota kellon vartta en ole vielä päässyt tutkimaan, kun ei ole oikein mahdollisuutta päästä auton alle.

tuota pakopuolen totaali tukkeutumista olen itsekin miettinyt. jos katti tai takapönttö täysin tukossa niin pakopaineet nousee, mut toisaalta ilman vnt ohjausta kärsii kierrättää ja ahtaa sen 1,3 bar ajossa....

anzelmi-
-
Viestit: 42
Liittynyt: 17.7.2007 18:39

ViestiKirjoittaja anzelmi- » 30.9.2012 16:58

Ainakin tangon säätö onnistuu ihan ylhäältä, 10mm lenkillä lukitusmutteri auki ja sormin pyörittelet säätömutteria.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 30.9.2012 19:22

^^On kyllä jännät oireet... Tangon säätö nyt kannattaa kokeilla ekana.

Entä jos MAP-anturi antaisi väärää tietoa? Voiskohan se aiheuttaa tuollaiset oireet?

Mites se alipainelinjaston takaisku? Jos se vuotaa läpi väärään suuntaan? Kokeile tulpata.

Elä hirveesti kokeile noita +2bar paineita, tai on oikeesti mekaaninen vika kohta ahtimessa... :D

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 30.9.2012 21:36

kellon varren pidentämisellä ei vaikutusta ongelmaan,jos siis pidentäminen tapahtuu siten että lukitusmutteri avataan joitakin kierroksia ja sit sitä säätöä pyöritetään samaan suuntaan. mut voisko itse kello olla rikki?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 30.9.2012 22:45

Testasitko sitä vnt:n alipainetta ajaessa? eli siis tippuuko se kun ahdot nousee... Toisinsanoen yrittääkö säätää ahtoja alemmas...

Toisaalta on kyllä niin sitkeät oireet että ahtimen tai pakoputkiston puolella alkaa viimeiset vaihtoehdot oleen...

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 30.9.2012 22:52

täytyy vielä huomenna kokeilla kahdella ahtopaine mittarilla, ottaa toiseen alipaine mittaus ja toiseen ahtopaine ja ajella lenkki ja seurailla molempiä. ainakin paikallaan alipaine oli ilman kasua -0,8bar ja kierroksia kun nosti niin oli jotain -0,3bar

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.10.2012 0:38

Takapöntrö pois ja suoraputki tilalle.. Sitten testaan.
Jos samat oireet niin katti pois ja kato mitä on syönyt.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 1.10.2012 19:30

ISO kiitos kaikille apua antaneille(erityiskiitos p0wer:iile puhelin konsultaatiosta), vika toistaiseksi saatu hallintaan/paikannettu VÄÄRIN säädettyyn kellon tankoon. itse en aikaisemmin hoksannut kuinka tankoa pidennetään ja tein sen väärin, kun oikeat ohjeet sain niin alkoi toimimaan paremmin. Nyt vielä hiukan hienosäätöä ja sit pitäisi pelittää.Enää ei ahda kuin piikkinä 1,.5 bar jatkuvana 1,3bar, sain ohjeeksi hiukan vielä pidentää tankoa,paineet tasolle 1,1-1,3bar.

65km ajettu työmatkaa auton oikuttelematta kertaakaan.

Jos uutta ilmenee niin laittelen taas kysymyksiä.

KIITOS vielä kerran kaikille jotka jaksoivat auttaa.

-Teemu-

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.10.2012 20:45

Mikäs tai kukas sitä tankoa on alustavasti säädellyt? Onko turbo putsattu/vaihdettu joskus ja tanko ronkittu väärän mittaseks?

Mutta hyvä että vika korjaantui :-)

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 1.10.2012 21:30

voisin veikata et aikaisemman omistajan toimesta tankoa säädelty, kun turboa olivat tutkineet/putsailleet.

tai sitten vain poistin oireen ja ongelma on jossakin muualla,mut auto ainakin toimii tällä hetkellä normaalisti. Täytyy ajella ja seurailla tilannetta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.10.2012 1:43

Tuo 1.3bar on todennäköisesti pyydetty ahto siinä sun virisoftassa, joten sen suhteen paine on todennäköisesti OK. Tuo 1.5 piikkailukaan ei ole paha, vaan ihan normaalikin perus pilipalisoftassa. Pikkasen tankoo pidentämällä saattas vielä saada tuota piikkausta pois ilman haittavaikutuksia, vaikkakin tuon se kyllä jo kestää hyvin.

Vanhoista autoista kun on kyse, niin siellä saattaa olla ihan mitä vaan aina vastassa. Tuohon ikään asti siellä on saattanu käydä jo kaheksan asentajaa ja tuunaajaa "vähän säätämässä". Edellämainitut oireet eivät viittaa pakoputken tukkoisuuteen.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 2.10.2012 7:34

Juu eihän siel putket tukos voikkaan olla kun auto nyt toimii.. Tod.näkösesti joku säädellyt tankoa ties minkä syyn takia.

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 2.10.2012 8:12

softa autoon on tehty lahdessa ilmeisesti ihan kohtuullisen ammattitaidon omaavalla henkilöllä.

En tosiaan softasta maininnut aikaisemmissa viesteissä, koska auto on tominut entisen omistajan mukaan softattuna jo 80tkm/2vuotta. Joten tuskin vika olisi siinä ollut.

p0wer infosi syystä miksi oireet paheni minun omistusaikana. Oireiden paheneminen johtui ilmeisesti siitä kun tukin egr:än, egr tulppaaminen vaikuttaa paineisiin ja kun mentiin valmiiksi jo "riskirajalla" niin vika paheni satunnaisesta limp modeen menemisestä videolla näkyviin oireisiin. Auton egr:hän oli ostaeesa tulpattu kuten aikaisemmnin mainitsin kaljatölkin palalla joka oli palanut puhki heti joten se ei estänyt egr:ää toimimasta.

Nyt pidensin tankoa vielä hitusen ja ahdot 3 vaihteella kaasupohjassa 1,3bar samoin 4vaihteella.. suurtakaan piikkiä ei esiinny.

Joten ajellaan ja seurataan tilannetta.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 2.10.2012 10:13

Tässä on kyllä esimerkillinen tapaus siitä miten saadaan jonkun ongelmaa ratkottua kun ongelmatapauksen omaava henkilö jaksaa selostaa miten oireilee ja on kärsivällinen. Aivan liian usein foorumille kirjautuu jonne 18w minkä auto ei toimi, kerrotaan että ei oo tehoja ja mitään muuta infoa ei anneta. Sitten haukutaan kaikki kun kukaan ei neuvo tai tiedä mitään tai tietoa ei tule heti samana päivänä.
Tätä topiccia on ollut mukava seurata ja hienoa että ongelmaan saatiin lääkettä...
Ei mulla muuta :)

JRi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2008 17:40

ViestiKirjoittaja JRi » 25.10.2012 20:31

Moi,
Nostetaas tämä thredi kun on samalla koneella olevan Leonin kanssa samansuuntaisia ongelmia...

Eli 245tkm ajettu ASV koneinen 81kW Leon, joka aikaisemmin satunnaisesti harvoin kiihdytyksissä tipautellut tehot (onko tämä nyt se limb mode?) tämä ilman moottorin vikavalon syttymistä. No olin ajatellut (kolme tällaisen koneen omaavaa VAG autoa omistaneena) että MAF anturi tulee kohta tiensä päähän... mutta sitten peliin tuli tuo moottorin vikavalo. Uusi MAF uusi N75 ja edelleen tekee samaa. Vikavalo kuittaantuu yleensä saman päivän aikana pois, tehot saattaa tipahdella kiihdytyksissä ilman vikavaloakin...
Vikakoodeja ei ole vielä luettu (OBDII lukija tulossa kiinanihmemaasta...)
Alipainevuotoja etsiessä löytyi N239 venttiili joka oli pudonnut kiinnikkeistää ja hieman lepäillyt jonkun lämpöisen päällä (hyvin pienillä vaurioilla)
Kysymys kuuluu; voiko tuo pinnalta lämmennyt N239 ja/tai ERG tehdä mainitunlaisia oireita?
ERGn tulppaaminen on käsittääkseni katsastuksen este Suomessa, onko näin?

Kiitos jo etukäteen!

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.10.2012 7:19

moi,

Joo kyllä toi vedossa puutuminen ja sen jälkeinen tehottomuus on se limp mode. jos siis tehot palaa, uudelleen käynnistyksen jälkeen.

egr on helppo testata, siihen sammutusläpälle tulevan putken liitokseen vaan sokea tiiviste,,
tai jos vikavalo syttyy, niin olikos se nyt sitten 8mm reilällä oleva supistava tiiviste.

Onko sulla ahtomittaria asennettuna?

JRi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2008 17:40

ViestiKirjoittaja JRi » 26.10.2012 8:00

Ahtomittaria ei ole asennettuna (vielä), kun kyseessä on tehdasasetuksilla oleva perheauto ja ongelmia ei aikaisemmin ole ollut.
Paljon olen yrittänyt lukea foorumeilta, ja jos nyt oikein tulkitsin niin ASV-moottorin turbo on muuttuvasiipinen. Ihan hirveitä karstakertymiä auton rööreissä ei pitäisi olla, ainakin viimeiset 30tkm autolla on menty "polttoainekulutuksista piittaamatta" (pääsääntöisesti moottoritieajoa)

Ymmärsinkö oikein että viallinen ERG (tai N239) voi aiheuttaa tuota limb-modea + moottorin vikavaloa kiihdytyksissä?

temes
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.9.2012 9:07

ViestiKirjoittaja temes » 26.10.2012 20:45

egr voi aiheuttaa mitä merkillisimpiä oireitä toimiessaan väärin,, samoin kaikki alipaine vuodot,,

aloita vaikka testaamalla alipaine järjestelmästä, eli n75 menevään alipaine letkuun kiinni ahtomittari, jossa alipaine puoli löytyy,, pitäisi olla luokkaa -0,8bar tyhjäkäynnillä.

Kun asensin ahtomittarin ja sitä kautta vika rupesi selviämään,kiitos vaan kaikille apuja antaneille.

Ahtomittari on helppo asentaa siihen välijäähyltä tulevaan putkeen.
Itse käytin rasva nippaa josta porasin sisukset pois ja asensin liiman kanssa siihen kovaan muoviputkeen,poraa ensin pikkusen liianpienen reiän ja sit tekee sopivan kierteen johon nipan laittaa liiman kanssa,,, nipallakin saa tehtyä kierteen kun kiinnittää se akkukoneeseen ja kairaa paikalleen..

..

JRi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 24.11.2008 17:40

ViestiKirjoittaja JRi » 27.10.2012 6:18

Kuten tuossa mainitsin, niin MAF ja N75 on uusittu, ja nyt nyppäisin ERG:lle menevän alipaineletkun irti ja tulppasin. Pitäisikö tuo ERG:n letkunippakin tulpata?
No kotimatkalla (60km motaria ) ei tullut yhtään limp modepudotusta... Tosin eilinen kelikin oli sllainen että mitään äärimmäisiä kiihdytyksiä ei tullut harrastettua.
Jostain syystä tuo N239 venttiili ei suostu pysymään omalla paikallaan (vaikka klipsi napsahtaakin...) joten repsottaa siellä imusarjan takana...

Ollisiko jollain muistissa viestiketjua/ohjetta ERG:n toiminnan testaamiseen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa