Talvi lähestyy? millaista vannetta/rengasta
Valvoja: ffp jäsenet
Talvi lähestyy? millaista vannetta/rengasta
Millä ajat talvella?
Tässä oma pohdinta johon kaipaisin muiden ajatuksia.
Ajaakko 18" barzetan halvoilla huuli vanteilla joihin ostais tuliterät kitkat.
Vai ostaakko käytetyt 17" ja hankkia jostain 2kpl käytettyjä kitkoja. (2kpl 17" löytyy entuudestaan varastosta)
Mikä olis mielestänne järkevin ratkaisu näistä 2? Ei kumpikaan varmaan, mutta jos pitäs valita pienempi paha?
Tässä oma pohdinta johon kaipaisin muiden ajatuksia.
Ajaakko 18" barzetan halvoilla huuli vanteilla joihin ostais tuliterät kitkat.
Vai ostaakko käytetyt 17" ja hankkia jostain 2kpl käytettyjä kitkoja. (2kpl 17" löytyy entuudestaan varastosta)
Mikä olis mielestänne järkevin ratkaisu näistä 2? Ei kumpikaan varmaan, mutta jos pitäs valita pienempi paha?
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Haha, meinasin vastata ketjuun ekana, mutta ajattelin että en jaksa haukkua. Muut tekikin sen mun puolesta.
Noh, tarkoitus oli laittaa, että barzetoilla en ajais vaikka olis mitkä renkaat päällä. Se vielä, että noiden halppis vanteiden pinnoitukset ei kestä suolaa. Eli menevät luultavasti jo yhdessä talvessa ihan onnettomiksi. Itse olen ajanut 2 talvea Alession tinavanteilla(vuosia sitten) ja ekana talvena lähti pinnoitus irtoamaan ja toisen talven jälkeen oli enemmän pinnoittamatonta kuin pinnoitettua pintaa vanteissa. Ainakin mun silmään huonokuntoiset barzetat/alessiot on pahemmat kuin vaikka ne mustat peltivanteet(millä itse ajelen talvet).
Käytetyillä talvirenkailla en myöskään laskis arvoa. Paitsi jos ne on yhden talven ajetut ja säilytetty valolta piilossa. Silti luultavasti itse ostaisin uudet renkaat.
Joten vähempi paha on se 17" vaihtoehto jos ostat talvea kestävät vanteet. Maksaa vaan sellaset vanteet enemmän kuin kierros peltivanteita ja uudet talvirenkaat esim 16" koossa.
Noh, tarkoitus oli laittaa, että barzetoilla en ajais vaikka olis mitkä renkaat päällä. Se vielä, että noiden halppis vanteiden pinnoitukset ei kestä suolaa. Eli menevät luultavasti jo yhdessä talvessa ihan onnettomiksi. Itse olen ajanut 2 talvea Alession tinavanteilla(vuosia sitten) ja ekana talvena lähti pinnoitus irtoamaan ja toisen talven jälkeen oli enemmän pinnoittamatonta kuin pinnoitettua pintaa vanteissa. Ainakin mun silmään huonokuntoiset barzetat/alessiot on pahemmat kuin vaikka ne mustat peltivanteet(millä itse ajelen talvet).
Käytetyillä talvirenkailla en myöskään laskis arvoa. Paitsi jos ne on yhden talven ajetut ja säilytetty valolta piilossa. Silti luultavasti itse ostaisin uudet renkaat.
Joten vähempi paha on se 17" vaihtoehto jos ostat talvea kestävät vanteet. Maksaa vaan sellaset vanteet enemmän kuin kierros peltivanteita ja uudet talvirenkaat esim 16" koossa.
Sitä ne sano täälläkin rengas liikkeessä vanteista ,mutta kun halvalla sai niin ostin.
Yllättyivät kyllä miten hyvässä tasapainossa olivat.
eikä mulla ole mitään ongelmaa noiden kanssa ollut.. menee kuin juna kiskoilla ja pintakin on hyvä vielä lopputalven lumilta ja kesän ajoilta.
myyn ne viimeistään ens keväällä pois..eli ei välii kestääkö seuraavat 5v vaiko ei ;)
Mutta peltivanteita en nyt harkitse, aluksi ajoin mutta silloin auto oli perus kuosissa ja sopi kuin hattu päähän.. nyt toi olis huvittava jollain 15" pelti pyörillä
Mutta sen verran asiaa ja järkee tuli että luovun nyt 18" talvirengastus ajatuksesta.. barzetan laadun tiedän ettei kestä suolaa tms. (ajatus oli päällystää opticoatilla ennen talvee)
Mutta joo kulkinen on nyt tällänen ja jotain 17" 16"?vannetta jostain täytyy alkaa haeskeleen..sellasii jotka kestäis ne pakkasetkin.
Mutta oisko 16" hullun näköset tossa? (löytyy aika paljon tollasii laatu renkaita edullisesti tolle koolle)

Yllättyivät kyllä miten hyvässä tasapainossa olivat.
eikä mulla ole mitään ongelmaa noiden kanssa ollut.. menee kuin juna kiskoilla ja pintakin on hyvä vielä lopputalven lumilta ja kesän ajoilta.
myyn ne viimeistään ens keväällä pois..eli ei välii kestääkö seuraavat 5v vaiko ei ;)
Mutta peltivanteita en nyt harkitse, aluksi ajoin mutta silloin auto oli perus kuosissa ja sopi kuin hattu päähän.. nyt toi olis huvittava jollain 15" pelti pyörillä
Mutta sen verran asiaa ja järkee tuli että luovun nyt 18" talvirengastus ajatuksesta.. barzetan laadun tiedän ettei kestä suolaa tms. (ajatus oli päällystää opticoatilla ennen talvee)
Mutta joo kulkinen on nyt tällänen ja jotain 17" 16"?vannetta jostain täytyy alkaa haeskeleen..sellasii jotka kestäis ne pakkasetkin.
Mutta oisko 16" hullun näköset tossa? (löytyy aika paljon tollasii laatu renkaita edullisesti tolle koolle)

Säästöä mietin siltä kannalta kun varastossa ois valmiina 2kpl lähes uusia 17" (winter sport 3d kitkat) kaveriks saa liikkeestä pari kipaletta uusia.
Eli valinta on pitkälti kiinni 16" vs 17" vanteiden hankinta hinnasta ja ulkonäöllisistä tekijöistä :)
(viime talvi meni kitkoilla 225/45/r17 jotka oli Tuplasti mukavemmat kuin 195/60/r15 pelti vanteet joilla ajelin alkutalvesta)
Eli valinta on pitkälti kiinni 16" vs 17" vanteiden hankinta hinnasta ja ulkonäöllisistä tekijöistä :)
(viime talvi meni kitkoilla 225/45/r17 jotka oli Tuplasti mukavemmat kuin 195/60/r15 pelti vanteet joilla ajelin alkutalvesta)
Itse ostin passatin orkkis 17 tuumasille viime syksynä 205/50-17 nokia hakka 7:t, ja on sitten ollut toimiva paketti. Ainoastaan kun tuossa orkkisvanteessa on sen verran paljon puolia, että lumen ja jään putsaaminen on hankalaa sisäkehältä. Kesävanteina toimivat orkkis RS6 Winterfelgenit sen sijaan olisi vallan mainiot talvikäytössä, 7,5x18 ja tilaa on putsata luisuttelun jälkeen täristävät lumet pois.
Pyöri tälläset oudot mutta uudet kitkat vastaan. saisin nämä ilmaseks kun porukka oli tilannu renkaita ja tälläset oli ylimääräisinä mukana, mutta onko noi tarkotettu keskieuroopan teille vai pärjääkö näillä suomessa? Onko kellään oikeata tietoa? vältetään tuota "halvalla eikä ilmaseks voi saada hyvää" asennetta.. vaan oikeata tietoa kaipaisin, eli uskaltaako noilla ajaa, kukaan koittanut ikinä näitä tai vastaavia halppiksia?
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi
Minkä ikäisiä uusia kitkarenkaita kannattaisi edes harkita? Olisi tiedossa uudet Bridgestonen kitkat toiset on paistettu 2008 ja toiset 2010. Molemmat sarjat siis käyttämättömiä ja liike myy.
Jossakin vain olen kuullut, että yli neljä vuotta vanhoihin kitkoihin ei kannata koskea, kovettuvat yms... Onko tässä perää?
Jossakin vain olen kuullut, että yli neljä vuotta vanhoihin kitkoihin ei kannata koskea, kovettuvat yms... Onko tässä perää?
Tuolla porukka ajelee 4-5mm yli 5v vanhoilla renkaillakin.. kun joskus kattelee edes hiukan vanhempii autoja niin voi yllättyy miten vanhaa tavaraa siellä alla oikeasti pyörii.
Mulle kelpaa ainakin heti 2008 uudet ajamattomat kitkat..ei oo niin nöpö nuukaa jos hallittee yleisesti liikenteen ja ennakoi. pääsee hengissä perille jopa sakoillakin kun on asenne kohillaan.
Mulle kelpaa ainakin heti 2008 uudet ajamattomat kitkat..ei oo niin nöpö nuukaa jos hallittee yleisesti liikenteen ja ennakoi. pääsee hengissä perille jopa sakoillakin kun on asenne kohillaan.
jos hallittee yleisesti liikenteen ja ennakoi. pääsee hengissä perille jopa sakoillakin kun on asenne kohillaan.
toi on kyllä totta. tässä vanhemmiten on vaan itellä tullut ton lisäks mukaan se ajatus et "mut jos kuitenkin tulee sellanen tilanne"... kaikkee kun ei aina voi ennakoida, esim. hirvet maanteillä.
dot tekstin jälkeen toinen vai kolmas numero sarja. esim 2412 on valmistettu 24 viikkolla 2012 vuonna. en muista miten on merkattu 90-luvulla valmistetut renkaat.
tuo on ehkä kaikkein naurettavin ajatusmaailma. joo kun osaan ennakoida tilanteet. v'ttu siinä paljon ennakointi auta jos hirvi hyppää suoraan eteen tai juoppo meinaa alle tulla kolmion takaa
tuo on ehkä kaikkein naurettavin ajatusmaailma. joo kun osaan ennakoida tilanteet. v'ttu siinä paljon ennakointi auta jos hirvi hyppää suoraan eteen tai juoppo meinaa alle tulla kolmion takaa
joo kun osaan ennakoida tilanteet. v'ttu siinä paljon ennakointi auta jos hirvi hyppää suoraan eteen tai juoppo meinaa alle tulla kolmion takaa
Tätä juuri tarkoitin. Ja suuntaa antavia mielipiteitäkin on tullut. Kiitos. Renkaista en hirveästi viitsisi tinkiä, varsinkin kun talvella autolla ajaa pääsääntöisesti emäntä.
Seuraava kysymys. Mitekä paljon renkaan leveys vaikuttaa talviajamiseen? Tietysti liukkaalla ajettaessa jonkun verran (kapeampi pitää paremmin yms.), mutta kuinka suuri ero on? Eli kumpi lie kannattavampi hankinta nelosgolfin (hatchback) alle 205/50-17 vai 225/45-17 kitkarengas? Miten paljon lie ajokäytöksessä ja rengasmelussa eroa. Ajatellaan nyt, että rengas on saman mallinen profiili vain eri.
Kyllä niitä hirvi kolareita tulee kesälläkin kun on pitoa ja silloinkin kun juopot ajaa kolmion takaa eteen, pito riittää mutta aika ei.. se on tuolla liukkaalla sit ihan sama mitä on alla kun sulla on 2s aikaa törmäykseen.
Edelleenkin on kuskit pärjänneet vaikka ei uusia talvi rinkuloita ole..mitenköhän? Entä minne ne kaikki käytetyt talvirenkaat katoo? mun villi arvaus on että jotkut niillä ajelee.
Asennetta ja kokemusta kun on niin vähemmälläkin pääsee ja yllättävissä tilanteissa ei välttämättä pelasta edes paras ja kallein rengas.
Monella suomalaisella ei ole varaa laittaa sitä n 400-800e renkaisiin mutta perille täytyy silti päästä ja tässä auttaa terve järki ja taju että alla ei pyöri kaikista parhaimmat renkaat.. On sitä uusillakin renkailla ihmiset kolaroinu...olikohan renkaissa silloin vika?
Mä olen ajanut 6 talvea käytetyillä renkailla enkä kertaakaan ole kolaroinut tai ollut edes lähellä..enkä 4 uudella sarjalla myöskään.
Eli haluan vain sanoa että Uusi rengas antaa pelivaraa, mutta käytetylläkin pärjää. (en tarkoita loppuun ajettuja)
Edelleenkin on kuskit pärjänneet vaikka ei uusia talvi rinkuloita ole..mitenköhän? Entä minne ne kaikki käytetyt talvirenkaat katoo? mun villi arvaus on että jotkut niillä ajelee.
Asennetta ja kokemusta kun on niin vähemmälläkin pääsee ja yllättävissä tilanteissa ei välttämättä pelasta edes paras ja kallein rengas.
Monella suomalaisella ei ole varaa laittaa sitä n 400-800e renkaisiin mutta perille täytyy silti päästä ja tässä auttaa terve järki ja taju että alla ei pyöri kaikista parhaimmat renkaat.. On sitä uusillakin renkailla ihmiset kolaroinu...olikohan renkaissa silloin vika?
Mä olen ajanut 6 talvea käytetyillä renkailla enkä kertaakaan ole kolaroinut tai ollut edes lähellä..enkä 4 uudella sarjalla myöskään.
Eli haluan vain sanoa että Uusi rengas antaa pelivaraa, mutta käytetylläkin pärjää. (en tarkoita loppuun ajettuja)
ainahan näillä voi alkaa jaarittelemaan. ai mitä niille käytetyillä vanhoille renkaille tapahtuu? niistä tulee suomen rengaskierrätyksen omaisuutta kun vaihdetaan uusiin ;) räjäytysmattoja, asfalttiin, pinnoitettuja renkaita yms. aika pieni osa menee kuitenkaan sen jälkeen alle ku ne liikkeessä käydään vaihtaan uusiin
edit: joo ottaahan ne venäläisetkin onnellisina paskat renkaat kierrätykseen menevistä läjistä
edit: joo ottaahan ne venäläisetkin onnellisina paskat renkaat kierrätykseen menevistä läjistä
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Mutta on sillä iälläkin ihan oikeasti väliä niissä renkaissa. Tuossa emännän käytössä olevassa Ocu II:ssä tuli mukana Hakka 5:set melkein kaikilla nastoilla ja pintaakin oli vielä runsaasti kun ostettiin edelliskeväänä. Ajattelin että noillahan ajelee vielä talven tai kaksi hienosti! Emäntä alkoi sitten viime talvena valittelemaan että ei meinaa topata ja joka risteyksessä ne jarrut rutisee... Ajoin sitten jonkun reissun autolla itse ja meinasin laskea alleni kun sehän ei sitten ihan oikeastikkaan meinannut pysähtyä millään!
Rupesin katsomaan renkaita ja olivat 2005 valmistetut eli ilmeisesti auton alkuperäiset talvirenkaat kun samanikäiset kun auto ja olleet vaan sievällä ajolla naisihmisellä. Sitten hommasin heti uudet Michelinin X ice nastat alle ja alko toppaamaan...
E: Sen verran vielä että minusta sivuttaispito noissa Hakkalaisissa oli vielä kohtuullinen mutta veto- ja jarrutuspito oli oikeasti onneton!
Rupesin katsomaan renkaita ja olivat 2005 valmistetut eli ilmeisesti auton alkuperäiset talvirenkaat kun samanikäiset kun auto ja olleet vaan sievällä ajolla naisihmisellä. Sitten hommasin heti uudet Michelinin X ice nastat alle ja alko toppaamaan...
E: Sen verran vielä että minusta sivuttaispito noissa Hakkalaisissa oli vielä kohtuullinen mutta veto- ja jarrutuspito oli oikeasti onneton!
Runflatteja ei saa käyttää autoissa joissa ei ole rengaspainevalvontaa.
Jos rengas jostain syystä tyhjenee niin kuski ei välttämättä ole asiasta tietoinen koska renkaan kyljet ovat vahvistetut ja näin ollen kantavat enemmän kuin ei-runflatin (eli tavallisen renknan).
Toinen ei niin mairitteleva piirre runflateissa on että painoa on enemmän kuin tavallisissa renkaissa ja täällä kun jeesustellaan vanteiden painoista niin tuskin toi extra paino renkaissa hyväksi on...jousittaman painon karsiminen vaikuttaa ajokäytökseen ja käyttäytymiseen (ainakin moottoripyörissä, auto ei välttäämättä ole niin tarkka)
Jos rengas jostain syystä tyhjenee niin kuski ei välttämättä ole asiasta tietoinen koska renkaan kyljet ovat vahvistetut ja näin ollen kantavat enemmän kuin ei-runflatin (eli tavallisen renknan).
Toinen ei niin mairitteleva piirre runflateissa on että painoa on enemmän kuin tavallisissa renkaissa ja täällä kun jeesustellaan vanteiden painoista niin tuskin toi extra paino renkaissa hyväksi on...jousittaman painon karsiminen vaikuttaa ajokäytökseen ja käyttäytymiseen (ainakin moottoripyörissä, auto ei välttäämättä ole niin tarkka)
Jaa? Rengas liike kyllä myi mulle viime talveks runflatit vaikka ei ole mitään paineen valvonta systeemejä.. oli kyllä muuten hyvät renkaat ajaa.
Renkaiden paino erot ei vaikuta omaan autoiluun, ihan niin hifisti en kyllä ole.
Miten se eri akseleilla tekis ajamisen mielenkiintoiseks? Kokemustako? Perusteluita?(Ei painoero jeesustelua, siitä tullut tarpeeksijo vagareenalla) mutta mielenkiintoisempaa olis ajaa huonoilla talvirenkailla saatikka eri akseleilla olevilla tuliterä renkailla..vaikka run flattejä pari olisikin
Yksi runflat renkaistani oli ottanut osumaa ja kyllä sen vaan todella hyvin huomasi että nyt on rengas tyhjenemään päin (uskalsi ajaa silti auton pihaan asti) toi on mutua etteikö sitä ilman katoomista huomaisi runflat renkaasta. Ajo käytös muuttuu ja silmälläkin huomaa hyvin kun osa ilmasta karkaa.
Onkohan laissa pykälä ettei runflattiä voisi käyttää normaali rengastuksen yhteydessä? Kai tota voi kysyä seuraavaks katsurilta kun aikakin on pian.
Renkaiden paino erot ei vaikuta omaan autoiluun, ihan niin hifisti en kyllä ole.
Miten se eri akseleilla tekis ajamisen mielenkiintoiseks? Kokemustako? Perusteluita?(Ei painoero jeesustelua, siitä tullut tarpeeksijo vagareenalla) mutta mielenkiintoisempaa olis ajaa huonoilla talvirenkailla saatikka eri akseleilla olevilla tuliterä renkailla..vaikka run flattejä pari olisikin
Yksi runflat renkaistani oli ottanut osumaa ja kyllä sen vaan todella hyvin huomasi että nyt on rengas tyhjenemään päin (uskalsi ajaa silti auton pihaan asti) toi on mutua etteikö sitä ilman katoomista huomaisi runflat renkaasta. Ajo käytös muuttuu ja silmälläkin huomaa hyvin kun osa ilmasta karkaa.
Onkohan laissa pykälä ettei runflattiä voisi käyttää normaali rengastuksen yhteydessä? Kai tota voi kysyä seuraavaks katsurilta kun aikakin on pian.
Noniin vanteita käyty kattoos 17" ATP Spiderjossa lippa rosteria. (400e sarja kaikkine rengastöineen.
tai sitten tälläset 17" olikohan merkki interaction, (ois 350e töineen)
3.vaihtoehto on audin 17" et45 muissa et35. alkuperäiset käytetyt vanteet (250e töineen)
Jeesakkaas kun ei osaa päättää näiden väliltä ja huomenna pitäs mennä tekeen kauppaa.
E: audin alut tuli, helpompi pestä ja kestää paremmin talven rasitusta ja oli suhkot halvat.

tai sitten tälläset 17" olikohan merkki interaction, (ois 350e töineen)

3.vaihtoehto on audin 17" et45 muissa et35. alkuperäiset käytetyt vanteet (250e töineen)

Jeesakkaas kun ei osaa päättää näiden väliltä ja huomenna pitäs mennä tekeen kauppaa.
E: audin alut tuli, helpompi pestä ja kestää paremmin talven rasitusta ja oli suhkot halvat.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa