Mk1 Jetta 1.5T

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

Mk1 Jetta 1.5T

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 29.7.2012 20:04

Tämmöinen pikku projekti on ollut vireillä jo muutaman vuoden, lopulta kun sen sai ajokuntoon kehtaa alkaa kirjoittelemaan nettiinkin :)

Autoa kytättiin edelliseltä omistajalta muutama vuosi, kunnes lopulta kysyntä ja tarjonta kohtasivat ja auto päästiin hakemaan tarkempaan syyniin tallille. Tarkemmissa tutkimuksissa kunto osoittautui erittäin hyväksi, muutama ruostepaikkaus toki piti tehdä. Samalla käytettiin moottorista kansi auki ja huollettiin se täydellisesti uusilla venttiileillä ja ohjureilla. Tässä kunnossa auto sitten muutaman vuoden viettikin, kunnes iski inspiraatio alkaa laittamaan kaikki kuntoon.
Kaikki ruostepaikat käytiin läpi ja ylimaalattiin alkuperäisellä värillä, LA1V Metallic sand. Kun ulkopuoli saatiin kuosiin pääsi puuhaamaan tekniikan kanssa. Kun edellinen jetta oli turbodieseltekniikalla päätettiin tähän rakentaa bensaturbo. Internetin ihmemaasta yritin etsiskellä onko kukaan turbottanut tällaista JB moottoria, kukaan ei ilmeisesti ole moista rakentanut, tai ainakaan ei ole siitä nettiin kirjoitellut kun tietoa ei löydy.

Sinänsä moottorin turbotus ei ollut mikään amerikantemppu, edellisestä dieselmoottorista jäänyt Schwitzer S1BG heitettiin sarjoineen koneen kylkeen kiinni. 1.6TD moottorissa turbo toimi kohtuullisen hyvin, kuitenkin pakopesä oli ehkä hitusen liian pieni, joten josko se tähän olisi tarpeeksi likelle sopiva. Imusarjaksi valmistettiin GTI Sciroccon imusarjasta suuttimenpaikat lisäämällä sopiva malli. Suuttimet ovat 170heppaisen 1.8T koneen suuttimet paineensäätimineen. Moottorinohjauksesta huolehtii Megasquirt II. Katsastusta varten käytiin penkissä joillakin noin suurinpiirtein ehkä sinneppäin olevilla säädöillä, jolloin 0.8bar paineilla tehoa irtosi 135hp. Nykyisin painetta on noin 1bar. Vesiruiskutus olisi tarkoitus laittaa toimintaan lähiaikoina että kärsii ottaa pitempiä vetoja vailla pelkoa nakutuksesta. Tehotavoitteena tästä moottorista maltilliset 150hp Katsotaan mikäpaikka pettää ensimmäisenä, vahvistetaan sitten tarvittaessa :) Muuten konehuone on mallia kootut teokset, osia on haalittu vähän sieltätäältä, löytyy puimuria, kaivuria, traktoria, saabbia, pomminkujetustrukkia jne jne

Muita muutoksia tässä ei sitten perus tonttisarjan lisäksi oikein olekkaan kuin scirocon paremmat etupenkit jotka olisi tarkoitus verhoiluttaa takapenkkien kanssa ensi talvena perinteiseen GTI lookkiin skottiruutuineen. Äänentoistosta huolehtii turbon kikattelun lisäksi Blaupunkt Stockholm nännimankka ja hattuhyllylle etsittiin aikakauden hifikaiuttimet. Paikallisesta kodinkoneliikkeestä löytyi hyllystä vielä tehtaan paketissa olevat Unisound kolmitiekajarit, made in Japan.

Ja sitten niitä kuvia
Kuva
Kuva

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 30.7.2012 19:02

Hyvähän siitä tuli! Pongasinki tänään ku oulaisissa pyörähin.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.7.2012 20:50

Eiköhän 020 laatikko toimi varosulakkeena, tosin veikkaan et noin kevyessä korissa kestää ihan hyvin, vaikka tehot alkais 2:sella :)

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 30.7.2012 21:04

Tuon laatikko on jo testattu, kesti ainakin 180hp ja reilun 300Nm. Perä saattaa olla vähä kärsiny kun siittä on tullu mallia kitkalukollinen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 31.7.2012 13:23

Hieno peli! Ja plussat tekniikasta, ettei ole mitään tusinapatoja :)

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 4.5.2013 17:54

Hitaasti etenee, mutta edetköön. Penkit kävi saamassa pintaan uutta verhoilua. Briteistä tuli alkuperäisellä kuosilla kangasta, loput kääräistiin nahkaan. Istuinosan reunat jopa aitoon (kuulemma) härkään.
Kuva
Kuva

Moottorikin tuli käytyä läpi savutuksen syytä etsiessä. Samalla vaihtui kannentiiviste peltiseen AAZin pahviin. Passasi paikalleen muutaman ylimääräisen reiän tukkimisella. Helppo ja halpa konsti lisätä vähän luotettavuutta kun kuitenkin ajellaan 1bar ahdoilla, ei vakio massatiiviste ole välttämättä paras vaihtoehto.
Moottorin sisältä ei löytynyt savutuksen kuitenkaan syytä joten turbohan se seuraava kohde oli ja siellähän se, lähes uusi turbo laakerit väljänä... Uutta keskiötä odotellessa.

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 4.5.2013 18:21

Todella hyvännäköset penkit!

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 4.5.2013 19:06

Miksiköhän siltä sonnilta on viety pallit ennenkuin on vedetty nahka korviin? :P Sori oli pakko...


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa