Autoa kytättiin edelliseltä omistajalta muutama vuosi, kunnes lopulta kysyntä ja tarjonta kohtasivat ja auto päästiin hakemaan tarkempaan syyniin tallille. Tarkemmissa tutkimuksissa kunto osoittautui erittäin hyväksi, muutama ruostepaikkaus toki piti tehdä. Samalla käytettiin moottorista kansi auki ja huollettiin se täydellisesti uusilla venttiileillä ja ohjureilla. Tässä kunnossa auto sitten muutaman vuoden viettikin, kunnes iski inspiraatio alkaa laittamaan kaikki kuntoon.
Kaikki ruostepaikat käytiin läpi ja ylimaalattiin alkuperäisellä värillä, LA1V Metallic sand. Kun ulkopuoli saatiin kuosiin pääsi puuhaamaan tekniikan kanssa. Kun edellinen jetta oli turbodieseltekniikalla päätettiin tähän rakentaa bensaturbo. Internetin ihmemaasta yritin etsiskellä onko kukaan turbottanut tällaista JB moottoria, kukaan ei ilmeisesti ole moista rakentanut, tai ainakaan ei ole siitä nettiin kirjoitellut kun tietoa ei löydy.
Sinänsä moottorin turbotus ei ollut mikään amerikantemppu, edellisestä dieselmoottorista jäänyt Schwitzer S1BG heitettiin sarjoineen koneen kylkeen kiinni. 1.6TD moottorissa turbo toimi kohtuullisen hyvin, kuitenkin pakopesä oli ehkä hitusen liian pieni, joten josko se tähän olisi tarpeeksi likelle sopiva. Imusarjaksi valmistettiin GTI Sciroccon imusarjasta suuttimenpaikat lisäämällä sopiva malli. Suuttimet ovat 170heppaisen 1.8T koneen suuttimet paineensäätimineen. Moottorinohjauksesta huolehtii Megasquirt II. Katsastusta varten käytiin penkissä joillakin noin suurinpiirtein ehkä sinneppäin olevilla säädöillä, jolloin 0.8bar paineilla tehoa irtosi 135hp. Nykyisin painetta on noin 1bar. Vesiruiskutus olisi tarkoitus laittaa toimintaan lähiaikoina että kärsii ottaa pitempiä vetoja vailla pelkoa nakutuksesta. Tehotavoitteena tästä moottorista maltilliset 150hp Katsotaan mikäpaikka pettää ensimmäisenä, vahvistetaan sitten tarvittaessa :) Muuten konehuone on mallia kootut teokset, osia on haalittu vähän sieltätäältä, löytyy puimuria, kaivuria, traktoria, saabbia, pomminkujetustrukkia jne jne
Muita muutoksia tässä ei sitten perus tonttisarjan lisäksi oikein olekkaan kuin scirocon paremmat etupenkit jotka olisi tarkoitus verhoiluttaa takapenkkien kanssa ensi talvena perinteiseen GTI lookkiin skottiruutuineen. Äänentoistosta huolehtii turbon kikattelun lisäksi Blaupunkt Stockholm nännimankka ja hattuhyllylle etsittiin aikakauden hifikaiuttimet. Paikallisesta kodinkoneliikkeestä löytyi hyllystä vielä tehtaan paketissa olevat Unisound kolmitiekajarit, made in Japan.
Ja sitten niitä kuvia

