Uudet rekisteriotteet ja AKE:n järjestemän bugit...?!
Valvoja: ffp jäsenet
Uudet rekisteriotteet ja AKE:n järjestemän bugit...?!
Vilkaiskaapas keskustelua Overdrive.fi:llä. Monet jenkkiautoilijat on vieneet ajokkinsa talviseisontaan ja uuden liikenteestäpoiston yhteydessä saaneet uudenmalliset rekisteriotteet - jotka tuntuvat liki jokaisella heittävän miten sattuu.
Keskustelua ja lisätietoa aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=125767
Käsittääkseni AKE ei ole vieläkään myöntänyt että järjestelmässä olisi vikoja eikä AKE:n sivuilla ole asiasta minkäänlaista tiedotetta. Silti outouksia tutkineet autoharrastajat ovat löytäneet ensin havaittujen vetopainotietojen ja kokonaismassojen muutosten lisäksi yhä vaan enemmän virheellisiksi tai puutteellisiksi muuttuneita rekisteriotteita, kuten esim.
* Autojen korimallia ei enää mainita otteessa mikä on ongelma esim. autojen myynnin yhteydessä, keräily- ja klassikkoautokaupoissa tämäkin on merkittävä tieto.
* Jotkin massat ja painotiedot ovat muuttuneet jopa radikaalisti ilman että omistajaa olisi asiasta informoitu tai kerrottu mihin "direktiiviin" muutokset perustuvat. Monella on nyt vetoauto, jolla ei saakaan enää otteen mukaan vetää traileria jonka vetämiseen auto on ostettu...
* Autoihin tehdyt muutostyöt, joita esim. poliisi valvonnassaan tarkkailee juuri rekisteritietojen avulla ovat osittain kadonneet harrasteautojen otteista ja tällä voi olla seuraamuksia auton omistajalle - autojen muuttaminenhan on tiukasti säädeltyä
* Monista pakettiautoista on hävinnyt niihin katsastetut lisäistuimet rekisteriotteesta eli 2+2 paikkaisesta autosta onkin tullut yhtäkkiä 2-paikkainen ja poliisin pysäyttäessä auton tällaisen rekisteriotteen kanssa seurauksena voi olla rangaistus..
Aiheesta muualla:
DigiToday
Keskustelua ja lisätietoa aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=125767
Käsittääkseni AKE ei ole vieläkään myöntänyt että järjestelmässä olisi vikoja eikä AKE:n sivuilla ole asiasta minkäänlaista tiedotetta. Silti outouksia tutkineet autoharrastajat ovat löytäneet ensin havaittujen vetopainotietojen ja kokonaismassojen muutosten lisäksi yhä vaan enemmän virheellisiksi tai puutteellisiksi muuttuneita rekisteriotteita, kuten esim.
* Autojen korimallia ei enää mainita otteessa mikä on ongelma esim. autojen myynnin yhteydessä, keräily- ja klassikkoautokaupoissa tämäkin on merkittävä tieto.
* Jotkin massat ja painotiedot ovat muuttuneet jopa radikaalisti ilman että omistajaa olisi asiasta informoitu tai kerrottu mihin "direktiiviin" muutokset perustuvat. Monella on nyt vetoauto, jolla ei saakaan enää otteen mukaan vetää traileria jonka vetämiseen auto on ostettu...
* Autoihin tehdyt muutostyöt, joita esim. poliisi valvonnassaan tarkkailee juuri rekisteritietojen avulla ovat osittain kadonneet harrasteautojen otteista ja tällä voi olla seuraamuksia auton omistajalle - autojen muuttaminenhan on tiukasti säädeltyä
* Monista pakettiautoista on hävinnyt niihin katsastetut lisäistuimet rekisteriotteesta eli 2+2 paikkaisesta autosta onkin tullut yhtäkkiä 2-paikkainen ja poliisin pysäyttäessä auton tällaisen rekisteriotteen kanssa seurauksena voi olla rangaistus..
Aiheesta muualla:
DigiToday
Tää on salaliitto tai ainakin itse haistan kyllä tarkoituksellista toimintaa tässä.
Painot nousee jotta voidaan verottaa enemmän ja yritetään saada viritettyjä laitteita pois tieliikenteestä. Tiedän yhdeltä hävinneen rek.otteesta A merkinnän, joka siis tarkoittaa ahdettua.
Nyt kun poliisi pysäyttää ja syynää auton, voi repiä kilvet pois koska tekniikka ei vastaa rek.otteessa olevaa ja sakottaa kaupan päälle.
Vittu mitä pelleilyä taas! onhan tää AKEN toimnta ennenkin ollut ihmeellistä mutta nyt vasta yritetäänkin kusta silmään. Paskat se kuitenkaan 100% ole mikään "ohjelmistovirhe"
Painot nousee jotta voidaan verottaa enemmän ja yritetään saada viritettyjä laitteita pois tieliikenteestä. Tiedän yhdeltä hävinneen rek.otteesta A merkinnän, joka siis tarkoittaa ahdettua.
Nyt kun poliisi pysäyttää ja syynää auton, voi repiä kilvet pois koska tekniikka ei vastaa rek.otteessa olevaa ja sakottaa kaupan päälle.
Vittu mitä pelleilyä taas! onhan tää AKEN toimnta ennenkin ollut ihmeellistä mutta nyt vasta yritetäänkin kusta silmään. Paskat se kuitenkaan 100% ole mikään "ohjelmistovirhe"
Sainpahan minäkin hiljattain uuden otteen ja teknisen osan, kun kävin tekemässä liikennekäytöstä poiston. Nyt ei puutu otteesta kuin auton malli!, edellinen rekisteritunnus ja perävaunumassat.
Noista jälkimmäisellä nyt ei niin väliä olekaan, mutta onhan toi nyt vähän arsesta.
edit: Vanhoilla luvilla laitettu moottori+vermeet sentään säilyivät.
Hienoa AKE, kiitos!
Noista jälkimmäisellä nyt ei niin väliä olekaan, mutta onhan toi nyt vähän arsesta.
edit: Vanhoilla luvilla laitettu moottori+vermeet sentään säilyivät.
Hienoa AKE, kiitos!
Noista on tosiaan kadonnut erikseen tehtyjä lisämerkintöjä, jotka ennen näkyivät isona listana lisätiedoissa. Noihin saa kuulemma lisättyä vanhoja tietoja, mutta ne pitää erikseen pyytää.
Yksi iso MIINUS on, että esim. kaksikilpisestä autosta ei välttämättä enää näy vanhaa kilpeä!! Eli ei tiedä kysymättä AKElta. Olkaa tarkkoina, sillä joku kokee tuon isoksi plussaksi ja toinen saa yllätyksen.
edit. pahimmat kirjoitusvirheet
Yksi iso MIINUS on, että esim. kaksikilpisestä autosta ei välttämättä enää näy vanhaa kilpeä!! Eli ei tiedä kysymättä AKElta. Olkaa tarkkoina, sillä joku kokee tuon isoksi plussaksi ja toinen saa yllätyksen.
edit. pahimmat kirjoitusvirheet
Viimeksi muokannut zero, 23.11.2007 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eilen kuulin kanssa, että tosiaan nuo 2-kilpisyystiedot on puuttuneet. Pikkuveli poisti cabrionsa käytöstä talveksi, sai uuden otteen, jossa ei ollut enää mainintaa kaksikilpisyydestä. Samoin kävi yhden AVK:lta ostetun korjatun kolariauton kanssa, uudelleenrekisteröinnin yhteydessä ei tullut merkintää edellisestä tunnuksesta.
Painot nousee jotta voidaan verottaa enemmän ja yritetään saada viritettyjä laitteita pois tieliikenteestä. Tiedän yhdeltä hävinneen rek.otteesta A merkinnän, joka siis tarkoittaa ahdettua.
En tiedä kuuluuko GTI 1.8T Golffin rekisteriotteessa lukea tuota A-kirjainta, mutta tänään saatiin uusi rekisteriote eikä siinä lue missään kohdassa tuota :-/
Mielenkiintoista "viranomaistoimintaa". Saakohan AKElta hakea korvausta hinnan alennuksesta jo ostaa kaksikilpisen auton ykskilpisenä ja seuraava ostaja huomaa virheen?
Jotenkin kun seuraa AKEn touhuja, niin alkaa tuntua, että siellä ei olla asian tasalla. MIkään uudistus ei pysy aikataulussa ja sittenkin homma menee päin honkia. Olis kirveellä töitä?
Jotenkin kun seuraa AKEn touhuja, niin alkaa tuntua, että siellä ei olla asian tasalla. MIkään uudistus ei pysy aikataulussa ja sittenkin homma menee päin honkia. Olis kirveellä töitä?
Kyllä turbovehkeessä pitää tehojen kohdalla lukea kilowatit ja A-kirjain.
Mutta nyt ei näytä olevan tuota A:ta!
Tällaiset tiedot on paperilla ja ajattelin laittaa nyt malliksi. Viisaammat kommentoikoon lisää!(x-merkintä tarkoittaa merkintää jota en täällä ilmoita ja tyhjä osio on myös paperilla tyhjä kohta!)
A. Rek.tunnus: xxx-xxx, Järj.nro/Osa 1/2: 00x/00x
J. Ajoneuvoluokka: M1 / Henkilöauto
Vakuutusyhtiö: Xxxxxxx
Rajoitukset:
Ajoneuvo
D.1 Merkki: Volkswagen
D.3 Kauppanimi:
Ajoneuvoryhmä:
E. Valmistenumero: WVW..............................
Ajoneuvon käyttö: Yksityinen
B. Käyttöönottopäivä: xx.xx.xxxx
Tyyppihyväksyntä
K. Tyyppihyväksyntänro:
D.2 Tyyppi:
D.2 Variantti:
D.2 Versio:
Katsastus
Edellinen katsastus suoritettu, pvm: xx.xx.2007
Edellisen katsastuksen toimipaikka: Xxxxxxxxx....
Seuraavan määräaikaiskatsastuksen aikaväli: xx.xx.2007 - xx.xx.2008
VAK/ADR-todistuksen voimassaolopvm:
Muut tekniset tiedot (massat kg)
S.1 Istuimien lukumäärä. 5
P.1 Iskutilavuus (cm3): 1780
P.2 Suurin nettoteho (kW): 110
Q Teho/omamassa (kw/kg):
P.3 Käyttövoima: Bensiini
Ajoneuvon kokonaispituus (mm): 4150
Ajoneuvon leveys (mm): 1740
Jarrujärjestelmän lisätieto: ABS
F.1 Tekn. suurin sallittu kok.massa: 1780
G Ajoneuvon omamassa: 1356
F.2 Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa: 1780
F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik.:
Auton kokonaismassa pv-käytössä:
O.1 Perävaunumassa jarruin: 1300
O.2 jarruitta: 600
Akselit edessä: 1. akseli, 2. akseli
Tieliik. sall. akselimass: 985, 920
Tyyppihyväksytyt renkaat
Koko, kuormitustunnus, nopeusluokka:
Katsastuksessa merkityt renkaat:
Koko, kuormitustunnus, nopeusluokka:
Erikoisehdot ja huomautukset
Katsastuksen huomautukset
LTJ-tyyppikoodi: xxxxxxxx
Vetojärjstelmä: 4x2
Valmistusmaa: Saksa
RENKAAT: 205/60R15 91, 205/55R16 91, 195/65R15 91.
VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO 235/35ZR19
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä xxx mm ja takana xxx mm.
E: Niin ja kyseessä on sitten VW Golf GTI 1.8 Turbo
------------------------------------------------------------------------------------------------------
EE: Vanha rekisteriote, joka on vielä tallessa ;) Joten tässä hiukan vertailukohdetta!
A. Rekisteritunnus: xxx-xxx
Järjestysnro: 0x
E. Valmistenumero: WVW................
Ajoneuvolaji: HA
J. Ajoneuvoluokka: M1
D.1 Merkki: Volkswagen
D.3 Kauppanimi:
B. Käyttöönottopvm.: xx.xx.xxxx
K. Tyyppihyväksyntänumero:
D.2 Tyyppi:
D.2 Variantti:
D.2 Versio:
Vuoden katsastus toimitettu: xx.xx.xxxx
Muutoskatsastus: xx.xx.xxxx
Käyttö: YKSIT.
Kuntakoodi: xxx
Istumapaikat kuljettajan vieressä: 1
S.1 Istumapaikkoja: 5
S.2 Seisomapaikkoja:
Malli: 4D GOLF 1.8T-1J/250
R.: MUS
Jarut: NAPL
Korirakenne: UMPI
Pituus, cm: 425
Leveys, cm: 174
Vakuutusyhtiö: POHJOLA
G. Omamassa, kg: 1356
F.2 kok.massa, kg: 1780
N. Akselimassat, kg: 985, 920
M. Akselivälit, cm: 250
P.1 Moottorin tilavuus, l/cm3: 1.78
P.2 Teho, kW: 110A
P.3 Käyttövoima: BENSIINI
Renkaat: KS. HUOM.
Akselistorakenne: 1OV, 2.
Huomautuksia tai erikoisehtoja:
Tyyppikoodi: xxxxxxxx
F.1 Tekn suurin sallittu massa: 1780kg
Renkaat ...: 205/60R15 91, 205/55R16 91, 195/65R15 91
Erikoisehdot: Vähäpäästöinen, Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko 235/35ZR19. Autoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: Edestä xxx mm ja takana xxx mm.
Kytk. tiedot: Ajoneuvolle sallittu perävaunun suurin massa jarruin (O.1) 1300 kg, massa jarruitta (O.2) 600 kg.
Kyllähän tuossa eroa on!
Viimeksi muokannut Murre, 24.11.2007 7:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Heh, ei se aina paha asia ole, jos siellä joku kämmi on. Näinpä tuossa semmosen lapun, joka miellytti varmasti virittäjän mieltä. Olipa unohtunut yksi pikku rivi lisätiedoista, joka määrittelee pakoputkeen kukkahattukuristimen...
Kuinka pysyviä noista virheistä sitten tulee vai korjaillaanko niitä myöhemmin (todennäköisesti ja asiakkaan laskuun tottakai)...mutta melkoista vääntöä syntyy kyllä varmasti.
Kuinka pysyviä noista virheistä sitten tulee vai korjaillaanko niitä myöhemmin (todennäköisesti ja asiakkaan laskuun tottakai)...mutta melkoista vääntöä syntyy kyllä varmasti.
Kuinka pysyviä noista virheistä sitten tulee vai korjaillaanko niitä myöhemmin (todennäköisesti ja asiakkaan laskuun tottakai)...mutta melkoista vääntöä syntyy kyllä varmasti.
Eiköhän noista ajoneuvon omistajan kannata ilmoittaa katsastuksessa, tai viimeistään seuraavassa, jos puutteita havaitsee!?!
Ajattelin itse kuitenkin ilmoittaa asiasta maanantaina, kun eilen saatiin uusi rekisteriote.
Jokin tässä uudessa rekisteriotteessa haisee. Otteesta lähti luettelo vaihdetuista osista ja vaihtoprosentit. Pitääkö jatkossa katsoa prosentit pilvenreunasta?
Yksilöintitiedoissa oli vanhassa otteessa tehot merkattu xxxKw A. Nyt se kohta on tyhjä, 0-pollea. Aika tehotonta touhua. Kuinka näin pahasti voi pissiä AKEn uudet systeemit?
Vertailin vanhaa ja uutta otetta niin merkki, rek. numero ja runkonumero on samaa muut tiedot puuttuu tai virheellisiä. Lisätiedot lähti otteesta. Ei vetokoukkuu, renkaita tai muutoskatsastettuja osia. Suosittelen pitämän välivuoden tai pari ennenkuin asioi katsastusasemalla ettei joudu uuden järjestelmän koekaniiniksi. Voi säästää aikaa, rahaa ja hermoja.
Yksilöintitiedoissa oli vanhassa otteessa tehot merkattu xxxKw A. Nyt se kohta on tyhjä, 0-pollea. Aika tehotonta touhua. Kuinka näin pahasti voi pissiä AKEn uudet systeemit?
Vertailin vanhaa ja uutta otetta niin merkki, rek. numero ja runkonumero on samaa muut tiedot puuttuu tai virheellisiä. Lisätiedot lähti otteesta. Ei vetokoukkuu, renkaita tai muutoskatsastettuja osia. Suosittelen pitämän välivuoden tai pari ennenkuin asioi katsastusasemalla ettei joudu uuden järjestelmän koekaniiniksi. Voi säästää aikaa, rahaa ja hermoja.
Viimeksi muokannut jimmy, 25.11.2007 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JUMA: Voit seuraavas katsastuksen pyytää katsuria korjaamaan värin.
Ja kyllä ne kaikki muutoskatsastetut tiedot ja rengaskoot löytyy vielä sieltä atp:n tiedostoista, joten tienpäällä voivat kyllä miliisit sieltä tarkistaa asian. Sikäli mitenkään tuota uutta otetta tai sen ulkonäköä tai otteella olevia riittämättömiä tietoja puollustelematta, paskan myivät.
Ja kyllä ne kaikki muutoskatsastetut tiedot ja rengaskoot löytyy vielä sieltä atp:n tiedostoista, joten tienpäällä voivat kyllä miliisit sieltä tarkistaa asian. Sikäli mitenkään tuota uutta otetta tai sen ulkonäköä tai otteella olevia riittämättömiä tietoja puollustelematta, paskan myivät.
joo mutta suomen poliisi kun on niin vitun laiska ja rahan ahne ettei sinne järjestelmään millään halua mennä kattelemaan tietoja. Helpompaa änkyttää ja sakottaa=helppoa rahaa kun otteessa ei lue muutoksia, niin tottakai siellä ei silloin järjestelmässäkään lue.
Kerran unohdin ajokortin kotia niin skoude rupes änkyttää että mä vähän luulen ettei sulla oo korttia ollenkaan ja valehtelet. Tuumasin että ei poliisillakaan ole oikeus herjata tuosta vaan rehellisiä ihmisiä ilman todisteita että jos ei muuta suhtautumistaan, käräjillä tavataan. Pitkän kädenvääntämisen jälkeen nappas radion ja sanoin henkilötunnuksen keskukseen ja katos, alta minuutissa sillä oli tiedot minusta ja kas kummaan, ajokorttikin oli.
Se nyt ois vaan ollu valtiolle tuloa kun ois saana sakottaa minua huvikseen.
Olkaa tarkkana ja pitäkää vanhasta otteesta kopio ja korjatkaa HETI ne virheet siellä konttorilla. Mulla on semmoinen tunne että joku joutuu pian vielä kuseen tuon aken pelleilyn takia.
Kerran unohdin ajokortin kotia niin skoude rupes änkyttää että mä vähän luulen ettei sulla oo korttia ollenkaan ja valehtelet. Tuumasin että ei poliisillakaan ole oikeus herjata tuosta vaan rehellisiä ihmisiä ilman todisteita että jos ei muuta suhtautumistaan, käräjillä tavataan. Pitkän kädenvääntämisen jälkeen nappas radion ja sanoin henkilötunnuksen keskukseen ja katos, alta minuutissa sillä oli tiedot minusta ja kas kummaan, ajokorttikin oli.
Se nyt ois vaan ollu valtiolle tuloa kun ois saana sakottaa minua huvikseen.
Olkaa tarkkana ja pitäkää vanhasta otteesta kopio ja korjatkaa HETI ne virheet siellä konttorilla. Mulla on semmoinen tunne että joku joutuu pian vielä kuseen tuon aken pelleilyn takia.
Hyvä kun tämä topic oli esillä, ostin viikkoa aikaisemmin auton, joka oli katsastettu samana päivänä, itselläni parista ongelmasta papereissa johtuen meni se 7 päivää ennekuin siitä kävin hakemassa nimiini. Nyt katsoin tänään tuota uutta otetta, niin se on katsastettu viime vuonna viimeksi, vaikka totuus olisi kaksi viikkoa sitten! Ihme jos nykyaikana ei data kulje viikossa tietojärjestelmästä toiseen, vaan auto on nyt uuden otteen mukaan katsastamaton. Olkaa tarkkoina tuon kanssa, sanoin vielä tiskillä, että "auto on juuri katsastettu", ei näköjään virkailija yhtään katsonut sitä.
Mulla oli kanssa sellanen case, edellisen auton, 80 TDI:n myin, niin ostaja tsekkasi textarilla katsastustiedot, kappas, katsastettu viimeksi 2005, itse olin että mitä hittoa, ja soitin konttorille, näin on.. Onneksi löysin kuitin että katsastettu 2007 niin homma hoitui. Kannattaa olla tarkkana kyllä..
Kuulemma on AKE:n järjestelmän ongelma, ettei päivity...
Kuulemma on AKE:n järjestelmän ongelma, ettei päivity...
Nyt tulee tosiaan sitten joka katsastuksestakin uusi ote. Otteiden lukumäärä merkintä on jatkossa merkitty erikseen määrät osalle I ja II. Eli II on se mikä tarkoittaa niiden luovutusosoien määrää.
Tarkoitatko, että et halua tietää, onko auto kolarikorjattu vai ei? Suurin osa ihmisistä kun yleensä kysyy ensimmäisenä on ko kolaroitu/kaksikilpinen. Ennen sen näki heti otteesta, nyt pitää soittaa AKEen. Ja enää esim. nuo Elisan/Soneran palvelut eivät kerro miksi on kaksikilpinen (seisonta, kolari, tms.) vaan se tieto pitää soittaa AKEn tietopalveluista.
Jatkossahan autoista ei enää lähde kilvet pois, joten miksi kaksikilpisyyttä pitäisi merkitä? Käsittääkseni jatkossa autossa joko on kilvet tai se on romutettu ja sille löytyy romutustodistus, ei muita vaihtoehtoja.
Tarkoitatko, että et halua tietää, onko auto kolarikorjattu vai ei? Suurin osa ihmisistä kun yleensä kysyy ensimmäisenä on ko kolaroitu/kaksikilpinen. Ennen sen näki heti otteesta, nyt pitää soittaa AKEen. Ja enää esim. nuo Elisan/Soneran palvelut eivät kerro miksi on kaksikilpinen (seisonta, kolari, tms.) vaan se tieto pitää soittaa AKEn tietopalveluista.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Tarkoitatko, että et halua tietää, onko auto kolarikorjattu vai ei? Suurin osa ihmisistä kun yleensä kysyy ensimmäisenä on ko kolaroitu/kaksikilpinen. Ennen sen näki heti otteesta, nyt pitää soittaa AKEen. Ja enää esim. nuo Elisan/Soneran palvelut eivät kerro miksi on kaksikilpinen (seisonta, kolari, tms.) vaan se tieto pitää soittaa AKEn tietopalveluista.
Se merkintä siellä vanhan mallin otteessa ei tosiaankaan ole mikään tae siitä, etteikö auto voisi olla korjattu. Kyllä meilläkinpäin on korjattu monia autoja, jotka on ostettu suoraan kolarin ajaneelta, auto koko ajan rekisterissä. Syy voi olla esimerkiksi kännissä kolaroiminen tai muu syy, että autoa ei olla lunastettu.
Joten joka tapauksessa, luki otteessa mitä tahansa ja väitti myyjä mitä tahansa, pitää ja kannattaa se auto tutkia ihan oikeastikin.
Itselläkin tuo autonvaihto oli ajankohtainen ja sainkin uuden rek otteen. Tarkastelin sitä ja totesin saman kuin täällä monet ovat todennee, että tehoista A merkintä oli jäänyt pois. Soitin sitten AKE:een ja kysyin tilannetta, neito ei osannut vastata mitään asiasta totesi vain että lomakkeen standardi on muuttunut ja tietoja päivitellään ja kehoitti soittamaan katsastusasemalle, sen tein. Siellä neito ei heti osannut vastata asiaan, hetken taustamusiikkia kuunneltuani neito palasi asiaan ja totesi että AKE korjaa tietoja ja lähettää uudet rek otteet virheellisten tilalle. Tämä tieto K1 katsastajilta Kuopista 30.11 klo 1340, A-Katsastus ei vaivautunut vastaamaan puheluun.
En nyt näe miksi ihmeessä on mutinaa jos uusissa otteissa ei ole tehon perässä A:ta alunperin ahdetuissa autoissa? Mikäli sitä ei ole alunperin sielä ollut, pitäisi lisätiedoissa lukea ahtimen tyyppi yms tiedot. En nyt ole selvittänyt pitäisikö sitä edes sielä olla, mutta yhtään uutta ahdetun auton otetta ei ole mulle tullut vastaan missä se olisi, joten varmaan merkintä jätetty historiaan.
Kyllä ainakin mulla on ollu jokaisessa ahdetussa pelissä tuo maaginen A. Viimeisin uusi auto oli vuosimallia 2006, oli myös 2003 rekisteröidyssä octaviassa ja nykyisessä 1999 cordobassa tuo on.
Tuo A:han on myös tippunut pois jälkeenpäin ahdetuista ja osassa jälkiahdetuista myös kaikki lisäinfo on jäänyt jonnekin bittiavaruuteen. Jälkeenpäin ahdetun ajoneuvon omistajan on kyllä fiksuinta pyytää kyseisiä tietoja paperilleen.
Tuo A:han on myös tippunut pois jälkeenpäin ahdetuista ja osassa jälkiahdetuista myös kaikki lisäinfo on jäänyt jonnekin bittiavaruuteen. Jälkeenpäin ahdetun ajoneuvon omistajan on kyllä fiksuinta pyytää kyseisiä tietoja paperilleen.
Nyt puhuin uusista otteista luonnollisesti, vanhat oli/on ja meni, turha niitten perään on itkeä. Mikäli on jälkiahdettu eikä lisätiedoissa lue siitä enää mitään, niin tottakai se kannattaa oikoa. Mutta en nyt millään käsitä mikä ihme on ongelmana jos ei esim 2003 TDI Passatin tehokohdassa lue enään 66A, vaan 66. No, ne itkee kenelle tuo on esson baarissa tärkeetä.
Tuolla tienpäällä kun tuntuu välillä virkamiehiltä puuttuvan täysin maalaisjärki, niin siihen tilanteeseen olisi hyvä olla itsellä dokumentaatio kunnossa. Eriasia on sitten, josko näitä virkamiehiä on ohjeistettu ettei kyseistä tietoa tartvitse enää kytätä. Ja uskon, että tässäkin tulee oikeusmurhia, jos virkamiehellä on huonopäivä / emäntä ei oo antanu / kuu on väärässä asennossa jne.
^ Nimenomaan. Tuskin se kenenkään Essonpaari -statusta kohottaa se A siellä kiisselivehkeen tehokohdassa. Ainoastaan pääsee helpommalla poliisivoimien kanssa tapellessa tien päällä.
Tosin, pieni murhe tuo on minun mielestäni kun vertaa jenkkiharrastajia joilta piilovarkuista on lähtenyt merkinnät kovista takapenkeistä, isojen autojen vetopainot on tippunut, jarruton vs jarrullinen on jotain ihan järjetöntä (vaikkapa 1500kg jarrutonta ja 750kg jarrullista tms).
Tosin, pieni murhe tuo on minun mielestäni kun vertaa jenkkiharrastajia joilta piilovarkuista on lähtenyt merkinnät kovista takapenkeistä, isojen autojen vetopainot on tippunut, jarruton vs jarrullinen on jotain ihan järjetöntä (vaikkapa 1500kg jarrutonta ja 750kg jarrullista tms).
joo just, essonbaarin takiahan se A siellä on. Mietippä kun sut pysäyttää pikkuisen pätemisen tarpeessa oleva skoude ja vilkaisee pellin alle ja sulla on esim. jälkiasennuksena asennettu ahdin ja otteessa ei merkintää. Tälle pätemisen tarpeessa olevalle skoudelle ei kelpaa sun selitykset, olet ilman muutoskatsastusta lyönyt sinne ahtimen se väittää. Sitten vie sulta kilvet ja iskee sakkoa päälle ja muuta mukavaa.
Vastaavia tapauksia on nähty joten ei se mitää vitun esson baaria se A ole siellä todellakaan.
Vastaavia tapauksia on nähty joten ei se mitää vitun esson baaria se A ole siellä todellakaan.
ÖÖ - Mitens mulla, kun Cabrioletissa kokonaismassa otteen mukaan yli 16t, onko ensivuonna odotettavissa kohtuullisen suuri autovero ´95 : sta?
tuo oli kyllä paras tähän mennessä=)
no mutta vakavasti puhuen, ake pitäisi kyllä omasta pussistaan maksaa muutoskatsastukset noissa tapauksissa. auttaisko jos kuluttaja-asiamiestä informoisi näistä tapauksista. eihän tuommonen peli vetele että saavat lähettää tarkistamatta tommosia papereita joilla voi lähinnä pyyhkiä sitä pimeää reikää, vaikka kuinka tärkeä laitos olisi. käykää nyt ihmeessä valittamassa noista papereista konttorilla, että tajuavat itekkin virheensä. ja mitään ei kyllä saisi maksaa.
No voi sun perke..
Ostin eilen caddyn ja vanha omistaja sanoi, et autossa otteessa akseliflipit ja yleensäkkin madallus ja 1,6 TD kone.
Kun tota otetta kattelin, niin erikoisehdot / huomautukset:
LTJ-tyyppikoodi 4267061305 <- meinaa mitä?
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mm ja takana 330mm.
Autoon vaihdettujen osien määrä 8.9.09 on 15 % Mahtuuko tohon 15 % kone ja alusta???
Ja suurin nettoteho on 51 kw. Ilman A:ta...
Ja sit se hauskin juttu...
Haettiin auto tuosta kouvolan läheltä ja poliisi toppas mut kouvolan ja helsingin välissä...
Kiukutteli, et ei ole muutoksia otteessa perkele.
Antoi kuitenkin luvan ajaa kotiin ( saloon )
Mitäs nyt? Maanantaina tietty konttorille, mut...
Ostin eilen caddyn ja vanha omistaja sanoi, et autossa otteessa akseliflipit ja yleensäkkin madallus ja 1,6 TD kone.
Kun tota otetta kattelin, niin erikoisehdot / huomautukset:
LTJ-tyyppikoodi 4267061305 <- meinaa mitä?
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mm ja takana 330mm.
Autoon vaihdettujen osien määrä 8.9.09 on 15 % Mahtuuko tohon 15 % kone ja alusta???
Ja suurin nettoteho on 51 kw. Ilman A:ta...
Ja sit se hauskin juttu...
Haettiin auto tuosta kouvolan läheltä ja poliisi toppas mut kouvolan ja helsingin välissä...
Kiukutteli, et ei ole muutoksia otteessa perkele.
Antoi kuitenkin luvan ajaa kotiin ( saloon )
Mitäs nyt? Maanantaina tietty konttorille, mut...
Ensimmäinen katsastus suoritettu muutama viikkon sitten ja aloin tutkimaan tuota rekisteriotetta vasta myöhemmin kotona. Yksi asia herättää kysymyksiä näin tulevan CO2 -verotuksen aikakaudella, rekisteriotteeseen merkitty CO2- päästö nousi katsastuksen yhteydessä 3-4g. Vuositasolla merkitsee vajaata 10e mutta ihan perjaatteessa kiinnostaa mihin moinen muutos perustuu, ymmärtääkseni auto on rekisteröity jollekkin tietylle päätömäärälle eikä se jälkikäteen muutu kuin korkeintaan jonkin moottoriin liittyvän muutoksen yhteydessä ja tällöinkin varmasti tarvitaan jotain faktaa. Samassa yhteydessä muutoskatsastettiin alustasarja, väittäsin että tämä ei ainakaan saa aiheuttaa em. muutosta.
Lisäksi kohtaan "Renkaat" on nyt lisätty rengaskoko joka ei kuulu/sovi autoon, aikaisemmin oli maininta ks.huom ja sitten lisätiedoissa nuo tehdaskoot 225/45/17 ja 225/40/18. Näin merkittynä esim. 235/35/19 rengas ei tarvitse muutoskatsastusta, nykyisellä merkintätavalla tuota pitäisi verrata kohtaan renkaat joillon jo 18" koko pitäisi erikseen muutoskatsastaa vaikka on ns. ensiasennuskoko.
Lisäksi kohtaan "Renkaat" on nyt lisätty rengaskoko joka ei kuulu/sovi autoon, aikaisemmin oli maininta ks.huom ja sitten lisätiedoissa nuo tehdaskoot 225/45/17 ja 225/40/18. Näin merkittynä esim. 235/35/19 rengas ei tarvitse muutoskatsastusta, nykyisellä merkintätavalla tuota pitäisi verrata kohtaan renkaat joillon jo 18" koko pitäisi erikseen muutoskatsastaa vaikka on ns. ensiasennuskoko.
Hieno nosto parin vuoden takaa kieltämättä, mutta tosiaan sitä A-merkintää ei ole enää uudenmallisessa otteessa ja 15% kattaa moottorin ilman apulaitteita ja madalluksen pelkillä jousilla. Yleensä otteella lukee muiden kuin madallusmuutosten osalta lisäksi mitä osia siihen on vaihdettu, esimerkiksi "Ajoneuvoon vaihdettu: MOOTTORI". Mutta vaikka tuota ei otteella lukisikaan niin poliisin ja katsastusmiehen pitäisi kyllä nähdä osaluettelo ajoneuvotietojärjestelmästään.
Tuosta tyyppikoodista ei tarvitse tavallisen tallaajan välittää mitään, se purkautuu vain ajoneuvon luokaksi, merkiksi, malliksi jne varustetietoineen.
Ja tuo CO2 päästömuutos voi johtua esimerkiksi virheellisesti syötetyistä teknisista tiedoista ajoneuvon rekisteröintihetkellä. Jos virhe on myöhemmin huomattu niin se päivittyy otteeseen luonnollisesti vasta ensimmäisessä katsastuksessa ellei autoa myydä tai uutta otetta tulosteta muusta syystä.
Tuosta tyyppikoodista ei tarvitse tavallisen tallaajan välittää mitään, se purkautuu vain ajoneuvon luokaksi, merkiksi, malliksi jne varustetietoineen.
Ja tuo CO2 päästömuutos voi johtua esimerkiksi virheellisesti syötetyistä teknisista tiedoista ajoneuvon rekisteröintihetkellä. Jos virhe on myöhemmin huomattu niin se päivittyy otteeseen luonnollisesti vasta ensimmäisessä katsastuksessa ellei autoa myydä tai uutta otetta tulosteta muusta syystä.
Lisäksi kohtaan "Renkaat" on nyt lisätty rengaskoko joka ei kuulu/sovi autoon, aikaisemmin oli maininta ks.huom ja sitten lisätiedoissa nuo tehdaskoot 225/45/17 ja 225/40/18. Näin merkittynä esim. 235/35/19 rengas ei tarvitse muutoskatsastusta, nykyisellä merkintätavalla tuota pitäisi verrata kohtaan renkaat joillon jo 18" koko pitäisi erikseen muutoskatsastaa vaikka on ns. ensiasennuskoko.
No lukeeko nuo 225/45/17 ja 235/35/18 lisätiedot kentässä uudessa otteessa?
Jos lukee niin nehän toimii edelleen ihan normaalisti vertailurenkaina. Jos ei lue niin konttorille vaaatimaan että ne lisätään sinne. Tästä syystä itse otin vanhan rekisterin itselle jos jokin radikaalisti muuttuu uudessa otteessa niin voi käydä reklamoimassa.
Co2 päästömäärä on siis nyt tuon 4g korkeampi kuin viralliset dokumentit osoittaa (esim. verrattuna myyntiesitteeseen, nettiauton tms. palvelun kautta tulevaan lukemaan kun haetaan auton tietoja tyypin/mallin/vuosimallin kautta, toisen vastaavan yksilön lukemaan tai vanhan rekisteriotteen tietoihin). Kaikki viittaa siis siihen että nyt printattu lukema on virheellinen, mielenkiintoista nähdä onko tulevan veron pohjana tuo rekisteriotteen lukema vai se oikea mikä kyseiselle automallille kuuluu.
Kohdassa lisätiedot on mainittuna siis nuo em. 17" ja 18" koot, muutaman rengaskoko muutoskatsastuksen tehneenä muistelen että 1" halkaisijan suurentamista verrataan aina ensisijaisesti kohtaan "Renkaat" jos tässä ei ole mainittu kokoa vaan maininta "ks. lisätiedot" vertailu tehdään kohtaan lisätiedot. Mutta kun maininta nyt löytyy kohdasta "Renkaat" on lisätiedoissa ikäänkuin muutoskatsastuksessa hyväksytyt koot ja näitä kokoja ei saa enään kasvattaa tuolla 1" säännöllä.
Kohdassa lisätiedot on mainittuna siis nuo em. 17" ja 18" koot, muutaman rengaskoko muutoskatsastuksen tehneenä muistelen että 1" halkaisijan suurentamista verrataan aina ensisijaisesti kohtaan "Renkaat" jos tässä ei ole mainittu kokoa vaan maininta "ks. lisätiedot" vertailu tehdään kohtaan lisätiedot. Mutta kun maininta nyt löytyy kohdasta "Renkaat" on lisätiedoissa ikäänkuin muutoskatsastuksessa hyväksytyt koot ja näitä kokoja ei saa enään kasvattaa tuolla 1" säännöllä.
Juurikin näin se on mennytkin, eli 15 % tullut koneesta ja poliisi perkele ei vaan
ole viitsiny selvittää asiaa vaan alko kettuilemaan.
Ex-omistajalta saatu laput ja todistukset / katsastuspäätökset koneesta ja alustasta meiliin.
Hyvä homma.
Ei kai se päivämäärää katso jos on ongelma... ( 2007 uppaus... )
= )
ole viitsiny selvittää asiaa vaan alko kettuilemaan.
Ex-omistajalta saatu laput ja todistukset / katsastuspäätökset koneesta ja alustasta meiliin.
Hyvä homma.
Ei kai se päivämäärää katso jos on ongelma... ( 2007 uppaus... )
= )
Kohdassa lisätiedot on mainittuna siis nuo em. 17" ja 18" koot, muutaman rengaskoko muutoskatsastuksen tehneenä muistelen että 1" halkaisijan suurentamista verrataan aina ensisijaisesti kohtaan "Renkaat" jos tässä ei ole mainittu kokoa vaan maininta "ks. lisätiedot" vertailu tehdään kohtaan lisätiedot. Mutta kun maininta nyt löytyy kohdasta "Renkaat" on lisätiedoissa ikäänkuin muutoskatsastuksessa hyväksytyt koot ja näitä kokoja ei saa enään kasvattaa tuolla 1" säännöllä.
Käy ne vertailurenkaiksi,onhan ne siellä uudesta asti olleet.
Ainoastaan "muutoskatsatuksessa merkitty rengaskoko" ei käy vertailuun ja tämä on kyllä eri kohdassa kuin nuo "lisätieto"renkaat..
Eihän vanhassakaan otteessa yleensä kaikki orginaalirenkaat mahtunut varsinaiseen rengas kohtaan, lisätiedoissa nekin oli. En näe mitään ongelmaa että ne uudessakin otteessa siellä ovat, kunhan tosiaan vaan merkintä on selkeä ja oikein. Näissä uusissa otteissahan on todella paljon virheitä, tietokantojen siirron takia.
Esim nyt renkaat oman Audini osalta, kaikki tämä lisätiedoissa:
Renkaat:195/65R15
Vaihtoehtoiset renkaat 205/55ZR16
Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko 255/35ZR18
Vaihtoehtoinen rengaskoko 225/40ZR18
Kaikissa käytetty aivan eri sanamuotoa, vaikka mielestäni kahta eri sanamuotoa vaan tarvitisi käyttää. Noistakin renkaista kaksi kokoa on muutoskatsastettu, mutta itse käsittäisin tuosta litanjasta että vain 255/35/18 on muutoskatsatettu rengaskoko, ja muut alkuperäisiä.
Lisätään nyt vielä samasta autosta toinen "ongelma", Lisätiedoissa lukee:
Tieliikenteessä sallittu perävaunumassa jarruin 1600 kg
Mutta otteen kohdassa O.1 missä normaalisti perävaunumassajarruin on, lukee 1400. Onko toi nyt ihan jotain eri painoyksikköä kuin kilogramaa :D
Esim nyt renkaat oman Audini osalta, kaikki tämä lisätiedoissa:
Renkaat:195/65R15
Vaihtoehtoiset renkaat 205/55ZR16
Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko 255/35ZR18
Vaihtoehtoinen rengaskoko 225/40ZR18
Kaikissa käytetty aivan eri sanamuotoa, vaikka mielestäni kahta eri sanamuotoa vaan tarvitisi käyttää. Noistakin renkaista kaksi kokoa on muutoskatsastettu, mutta itse käsittäisin tuosta litanjasta että vain 255/35/18 on muutoskatsatettu rengaskoko, ja muut alkuperäisiä.
Lisätään nyt vielä samasta autosta toinen "ongelma", Lisätiedoissa lukee:
Tieliikenteessä sallittu perävaunumassa jarruin 1600 kg
Mutta otteen kohdassa O.1 missä normaalisti perävaunumassajarruin on, lukee 1400. Onko toi nyt ihan jotain eri painoyksikköä kuin kilogramaa :D
Itse kyselin joskus konttorilta tuosta rengaskoon suurentamisesta/muutoskatsastamisesta. Kuulemma nykyään katsotaan kyseisen auton mallisarjan suurin rengaskoko, jota saa suurentaa yhden tuuman ja renkaan leveyttä kasvattaa 30mm. Sitä suurempi rengas täytyy muutoskatsastaa. Elikkäs esim. edellisessä autossa oli otteessa (erikoisehdot ja huomautukset) merkintä; renkaat 175/65 R14 ja sen lisäksi (erityisehdot ja huomautukset) merkintä; 205/45 R16. Katsastin auton 205/40 R17 renkailla ja sitä ei tarvinnut muutoskatsastaa. Tämä siis uudella rekisteriotteella.
Sitä edellisen auton kanssa joka oli täysin samanlainen kuin edellä mainittu (se vanhempi rek.ote) merkinnät; renkaat 175/65 R14 ja kohdassa erik.ehdot; vaihtoehtoiset renkaat 185/60 R14, 195/60 R14 tai 195/55 R15.
Ensimmäisellä kerralla katsastin auton renkailla 205/45 R16 ja se piti muutoskatsastaa. Katsotaan kohtaa renkaat ja siihen yksi tuuma korkeutta ja 30mm leveyttä lisää. Seuraavana vuonna renkailla 205/40 R17 ja taas uusi muutoskatsastus. Elikkäs nykyään ei enää olisi tarvinnut muutoskatsastaa edes sitä 205/40 R17 kokoa.
Sitä edellisen auton kanssa joka oli täysin samanlainen kuin edellä mainittu (se vanhempi rek.ote) merkinnät; renkaat 175/65 R14 ja kohdassa erik.ehdot; vaihtoehtoiset renkaat 185/60 R14, 195/60 R14 tai 195/55 R15.
Ensimmäisellä kerralla katsastin auton renkailla 205/45 R16 ja se piti muutoskatsastaa. Katsotaan kohtaa renkaat ja siihen yksi tuuma korkeutta ja 30mm leveyttä lisää. Seuraavana vuonna renkailla 205/40 R17 ja taas uusi muutoskatsastus. Elikkäs nykyään ei enää olisi tarvinnut muutoskatsastaa edes sitä 205/40 R17 kokoa.
Nyt iski katsastusongelma. Vuosimallin 2002 Caravelle. Rekisteriotteessa 1+1 eli yhden istuttava vänkärin penkki. Autossa on kuitenkin kahden istuttava penkki. Soittelin tuossa vielä volkkarillekin ja heidän mukaan on tullut suomeen ja rekisteröity tuolla samalla kahden istuttavalla penkillä. Täti katsastusasemalla väitti että toi ei voi olla virhe joka on tullut AKE:n tietojärjestelmäuudistuksen mukana.
Katsastajan mielestä ei riitä jos otta turvavyön pois keskipaikalta ja vaatii että auto pitäisi muutoskatsastaa. Minua jo periaatteesta tympäsee maksaa jostain joka on autossa aina ollut ja on jo katsastettu monta kertaa ilman ongelmia.
Mikä nyt neuvoksi?
Katsastajan mielestä ei riitä jos otta turvavyön pois keskipaikalta ja vaatii että auto pitäisi muutoskatsastaa. Minua jo periaatteesta tympäsee maksaa jostain joka on autossa aina ollut ja on jo katsastettu monta kertaa ilman ongelmia.
Mikä nyt neuvoksi?
Ike
ÖÖ - Mitens mulla, kun Cabrioletissa kokonaismassa otteen mukaan yli 16t, onko ensivuonna odotettavissa kohtuullisen suuri autovero ´95 : sta?
chinz
^ Riitääkö ajokorttiluokkasi varmasti cabrion ajamiseen?
Vastataan tähän omaan aiempaan viestiin: eli homma hoidettiin vuosikatsastuksen yhteydessä: Tiedot haettiin ja korjattiin uudelle otteelle tyyppihyväksynnästä ja samalla otteeseen tuli alkuperäiset, valmistajan ilmoittamat vaihtoehtoiset rengaskoot, jotka oli päässeet kadoksiin. Homma hoitui vuosikatsatuksen yhteydessä (A-katsastus) ilman eri veloitusta.
Jas vastaus Chinz:n kysymykseen eli ajokortistani on jo kaikki *-merkit karisseet vuosien varrella, eli tuo 16t ei nyt siltä osin tuntunut enää missään ;D.
Katsastajan mielestä ei riitä jos otta turvavyön pois keskipaikalta ja vaatii että auto pitäisi muutoskatsastaa. Minua jo periaatteesta tympäsee maksaa jostain joka on autossa aina ollut ja on jo katsastettu monta kertaa ilman ongelmia.
Mikä nyt neuvoksi?
Voisiko Akeen olla suoraan yhteydessä ja pyytää virallinen kanta/ratkaisu asiaan? Tai mitäs jos vaan ajaa toiselle konttorille ja koittaa leimaa siellä?
Tuli lappu autonne on käyttökiellossa? Mitä vit.... Soitto Trafiin vai mikä vittu nykyään onkin. Joo, asiakkaan pitää osoittaa että lasku ei ole tullut perille....Millä vitulla sen osoitat.
Noh onneksi asia korjaintui maksamalla se, olin sit ajellu kuukauden käyttökiellossa olevalla autolla.
Huhujen mukaan oli kuulema postilla jäänyt nippu laskuja toimittamatta...
Eli asiakkaan pitää itse vahtia että laskut tulee ajallaan.
Noh onneksi asia korjaintui maksamalla se, olin sit ajellu kuukauden käyttökiellossa olevalla autolla.
Huhujen mukaan oli kuulema postilla jäänyt nippu laskuja toimittamatta...
Eli asiakkaan pitää itse vahtia että laskut tulee ajallaan.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
^/^^ Juu, näin on näreet: Auton omistajan pitää kuulemma seurata, että ko.lappu tulee postissa tai ainakin vero maksetuksi tuli lappua tai ei, sillä veroasiahan on ns. "ennalta tiedossa": se tulee vuosittain maksuun aina samaan aikaan ja täten asia ei voi tulla kenellekkään yllätyksenä; eli ei voi vedota siihen, että laskua ei ole tullutkaan ja ei ole tietoinen asiasta.
Tästä voimme päätellä, että verottajan näkökulmasta katsottuna jokainen meistä verovelvollisista seuraa aktiivisesti mihin päivään asti käyttöverot on ajoneuvosta maksettu ja näin ollen tietää suoralta kädeltä kertoa minä päivänä auto on käyttökiellossa, mikäli verot on maksamatta.
Tästä voimme päätellä, että verottajan näkökulmasta katsottuna jokainen meistä verovelvollisista seuraa aktiivisesti mihin päivään asti käyttöverot on ajoneuvosta maksettu ja näin ollen tietää suoralta kädeltä kertoa minä päivänä auto on käyttökiellossa, mikäli verot on maksamatta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa