Uudet rekisteriotteet ja AKE:n järjestemän bugit...?!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Heikki
-
Viestit: 29
Liittynyt: 22.9.2005 17:30

Uudet rekisteriotteet ja AKE:n järjestemän bugit...?!

ViestiKirjoittaja Heikki » 23.11.2007 14:18

Vilkaiskaapas keskustelua Overdrive.fi:llä. Monet jenkkiautoilijat on vieneet ajokkinsa talviseisontaan ja uuden liikenteestäpoiston yhteydessä saaneet uudenmalliset rekisteriotteet - jotka tuntuvat liki jokaisella heittävän miten sattuu.

Keskustelua ja lisätietoa aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=125767

Käsittääkseni AKE ei ole vieläkään myöntänyt että järjestelmässä olisi vikoja eikä AKE:n sivuilla ole asiasta minkäänlaista tiedotetta. Silti outouksia tutkineet autoharrastajat ovat löytäneet ensin havaittujen vetopainotietojen ja kokonaismassojen muutosten lisäksi yhä vaan enemmän virheellisiksi tai puutteellisiksi muuttuneita rekisteriotteita, kuten esim.

* Autojen korimallia ei enää mainita otteessa mikä on ongelma esim. autojen myynnin yhteydessä, keräily- ja klassikkoautokaupoissa tämäkin on merkittävä tieto.

* Jotkin massat ja painotiedot ovat muuttuneet jopa radikaalisti ilman että omistajaa olisi asiasta informoitu tai kerrottu mihin "direktiiviin" muutokset perustuvat. Monella on nyt vetoauto, jolla ei saakaan enää otteen mukaan vetää traileria jonka vetämiseen auto on ostettu...

* Autoihin tehdyt muutostyöt, joita esim. poliisi valvonnassaan tarkkailee juuri rekisteritietojen avulla ovat osittain kadonneet harrasteautojen otteista ja tällä voi olla seuraamuksia auton omistajalle - autojen muuttaminenhan on tiukasti säädeltyä

* Monista pakettiautoista on hävinnyt niihin katsastetut lisäistuimet rekisteriotteesta eli 2+2 paikkaisesta autosta onkin tullut yhtäkkiä 2-paikkainen ja poliisin pysäyttäessä auton tällaisen rekisteriotteen kanssa seurauksena voi olla rangaistus..

Aiheesta muualla:
DigiToday

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 23.11.2007 15:16

Tää on salaliitto tai ainakin itse haistan kyllä tarkoituksellista toimintaa tässä.
Painot nousee jotta voidaan verottaa enemmän ja yritetään saada viritettyjä laitteita pois tieliikenteestä. Tiedän yhdeltä hävinneen rek.otteesta A merkinnän, joka siis tarkoittaa ahdettua.
Nyt kun poliisi pysäyttää ja syynää auton, voi repiä kilvet pois koska tekniikka ei vastaa rek.otteessa olevaa ja sakottaa kaupan päälle.

Vittu mitä pelleilyä taas! onhan tää AKEN toimnta ennenkin ollut ihmeellistä mutta nyt vasta yritetäänkin kusta silmään. Paskat se kuitenkaan 100% ole mikään "ohjelmistovirhe"

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 23.11.2007 16:54

Sainpahan minäkin hiljattain uuden otteen ja teknisen osan, kun kävin tekemässä liikennekäytöstä poiston. Nyt ei puutu otteesta kuin auton malli!, edellinen rekisteritunnus ja perävaunumassat.

Noista jälkimmäisellä nyt ei niin väliä olekaan, mutta onhan toi nyt vähän arsesta.

edit: Vanhoilla luvilla laitettu moottori+vermeet sentään säilyivät.

Hienoa AKE, kiitos!

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 23.11.2007 16:59

Toihan onkin hauskaa, jos sillä pystyy esim 2-kilpisyyden poistamaan... Heja AKE!

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 23.11.2007 17:00

Noista on tosiaan kadonnut erikseen tehtyjä lisämerkintöjä, jotka ennen näkyivät isona listana lisätiedoissa. Noihin saa kuulemma lisättyä vanhoja tietoja, mutta ne pitää erikseen pyytää.
Yksi iso MIINUS on, että esim. kaksikilpisestä autosta ei välttämättä enää näy vanhaa kilpeä!! Eli ei tiedä kysymättä AKElta. Olkaa tarkkoina, sillä joku kokee tuon isoksi plussaksi ja toinen saa yllätyksen.

edit. pahimmat kirjoitusvirheet
Viimeksi muokannut zero, 23.11.2007 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.11.2007 17:01

Eilen kuulin kanssa, että tosiaan nuo 2-kilpisyystiedot on puuttuneet. Pikkuveli poisti cabrionsa käytöstä talveksi, sai uuden otteen, jossa ei ollut enää mainintaa kaksikilpisyydestä. Samoin kävi yhden AVK:lta ostetun korjatun kolariauton kanssa, uudelleenrekisteröinnin yhteydessä ei tullut merkintää edellisestä tunnuksesta.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.11.2007 17:18

Painot nousee jotta voidaan verottaa enemmän ja yritetään saada viritettyjä laitteita pois tieliikenteestä. Tiedän yhdeltä hävinneen rek.otteesta A merkinnän, joka siis tarkoittaa ahdettua.

En tiedä kuuluuko GTI 1.8T Golffin rekisteriotteessa lukea tuota A-kirjainta, mutta tänään saatiin uusi rekisteriote eikä siinä lue missään kohdassa tuota :-/

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.11.2007 17:21

Kyllä turbovehkeessä pitää tehojen kohdalla lukea kilowatit ja A-kirjain.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.11.2007 18:29

Mielenkiintoista "viranomaistoimintaa". Saakohan AKElta hakea korvausta hinnan alennuksesta jo ostaa kaksikilpisen auton ykskilpisenä ja seuraava ostaja huomaa virheen?

Jotenkin kun seuraa AKEn touhuja, niin alkaa tuntua, että siellä ei olla asian tasalla. MIkään uudistus ei pysy aikataulussa ja sittenkin homma menee päin honkia. Olis kirveellä töitä?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.11.2007 18:36

Kyllä turbovehkeessä pitää tehojen kohdalla lukea kilowatit ja A-kirjain.


Mutta nyt ei näytä olevan tuota A:ta!

Tällaiset tiedot on paperilla ja ajattelin laittaa nyt malliksi. Viisaammat kommentoikoon lisää!(x-merkintä tarkoittaa merkintää jota en täällä ilmoita ja tyhjä osio on myös paperilla tyhjä kohta!)

A. Rek.tunnus: xxx-xxx, Järj.nro/Osa 1/2: 00x/00x
J. Ajoneuvoluokka: M1 / Henkilöauto
Vakuutusyhtiö: Xxxxxxx
Rajoitukset:

Ajoneuvo
D.1 Merkki: Volkswagen
D.3 Kauppanimi:
Ajoneuvoryhmä:
E. Valmistenumero: WVW..............................
Ajoneuvon käyttö: Yksityinen
B. Käyttöönottopäivä: xx.xx.xxxx

Tyyppihyväksyntä
K. Tyyppihyväksyntänro:
D.2 Tyyppi:
D.2 Variantti:
D.2 Versio:

Katsastus
Edellinen katsastus suoritettu, pvm: xx.xx.2007
Edellisen katsastuksen toimipaikka: Xxxxxxxxx....
Seuraavan määräaikaiskatsastuksen aikaväli: xx.xx.2007 - xx.xx.2008
VAK/ADR-todistuksen voimassaolopvm:

Muut tekniset tiedot (massat kg)
S.1 Istuimien lukumäärä. 5
P.1 Iskutilavuus (cm3): 1780
P.2 Suurin nettoteho (kW): 110
Q Teho/omamassa (kw/kg):
P.3 Käyttövoima: Bensiini
Ajoneuvon kokonaispituus (mm): 4150
Ajoneuvon leveys (mm): 1740
Jarrujärjestelmän lisätieto: ABS
F.1 Tekn. suurin sallittu kok.massa: 1780
G Ajoneuvon omamassa: 1356
F.2 Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa: 1780
F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik.:
Auton kokonaismassa pv-käytössä:
O.1 Perävaunumassa jarruin: 1300
O.2 jarruitta: 600
Akselit edessä: 1. akseli, 2. akseli
Tieliik. sall. akselimass: 985, 920

Tyyppihyväksytyt renkaat
Koko, kuormitustunnus, nopeusluokka:

Katsastuksessa merkityt renkaat:
Koko, kuormitustunnus, nopeusluokka:

Erikoisehdot ja huomautukset
Katsastuksen huomautukset
LTJ-tyyppikoodi: xxxxxxxx
Vetojärjstelmä: 4x2
Valmistusmaa: Saksa
RENKAAT: 205/60R15 91, 205/55R16 91, 195/65R15 91.

VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO 235/35ZR19
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä xxx mm ja takana xxx mm.

E: Niin ja kyseessä on sitten VW Golf GTI 1.8 Turbo
------------------------------------------------------------------------------------------------------
EE: Vanha rekisteriote, joka on vielä tallessa ;) Joten tässä hiukan vertailukohdetta!

A. Rekisteritunnus: xxx-xxx
Järjestysnro: 0x
E. Valmistenumero: WVW................
Ajoneuvolaji: HA
J. Ajoneuvoluokka: M1
D.1 Merkki: Volkswagen
D.3 Kauppanimi:
B. Käyttöönottopvm.: xx.xx.xxxx
K. Tyyppihyväksyntänumero:
D.2 Tyyppi:
D.2 Variantti:
D.2 Versio:
Vuoden katsastus toimitettu: xx.xx.xxxx
Muutoskatsastus: xx.xx.xxxx
Käyttö: YKSIT.
Kuntakoodi: xxx
Istumapaikat kuljettajan vieressä: 1
S.1 Istumapaikkoja: 5
S.2 Seisomapaikkoja:

Malli: 4D GOLF 1.8T-1J/250
R.: MUS
Jarut: NAPL
Korirakenne: UMPI
Pituus, cm: 425
Leveys, cm: 174
Vakuutusyhtiö: POHJOLA
G. Omamassa, kg: 1356
F.2 kok.massa, kg: 1780
N. Akselimassat, kg: 985, 920
M. Akselivälit, cm: 250
P.1 Moottorin tilavuus, l/cm3: 1.78
P.2 Teho, kW: 110A
P.3 Käyttövoima: BENSIINI
Renkaat: KS. HUOM.
Akselistorakenne: 1OV, 2.

Huomautuksia tai erikoisehtoja:
Tyyppikoodi: xxxxxxxx
F.1 Tekn suurin sallittu massa: 1780kg
Renkaat ...: 205/60R15 91, 205/55R16 91, 195/65R15 91
Erikoisehdot: Vähäpäästöinen, Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko 235/35ZR19. Autoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: Edestä xxx mm ja takana xxx mm.
Kytk. tiedot: Ajoneuvolle sallittu perävaunun suurin massa jarruin (O.1) 1300 kg, massa jarruitta (O.2) 600 kg.

Kyllähän tuossa eroa on!
Viimeksi muokannut Murre, 24.11.2007 7:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 23.11.2007 18:40

Heh, ei se aina paha asia ole, jos siellä joku kämmi on. Näinpä tuossa semmosen lapun, joka miellytti varmasti virittäjän mieltä. Olipa unohtunut yksi pikku rivi lisätiedoista, joka määrittelee pakoputkeen kukkahattukuristimen...

Kuinka pysyviä noista virheistä sitten tulee vai korjaillaanko niitä myöhemmin (todennäköisesti ja asiakkaan laskuun tottakai)...mutta melkoista vääntöä syntyy kyllä varmasti.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 23.11.2007 18:49

Kuinka pysyviä noista virheistä sitten tulee vai korjaillaanko niitä myöhemmin (todennäköisesti ja asiakkaan laskuun tottakai)...mutta melkoista vääntöä syntyy kyllä varmasti.

Eiköhän noista ajoneuvon omistajan kannata ilmoittaa katsastuksessa, tai viimeistään seuraavassa, jos puutteita havaitsee!?!

Ajattelin itse kuitenkin ilmoittaa asiasta maanantaina, kun eilen saatiin uusi rekisteriote.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 23.11.2007 18:59

Minullakin on aika vajaa tuon Corollan uusi rekisteriote.
Jospa värillä, edellisellä rekisteritunnuksella ja auton mallilla ym ei ole AKE:n mielestä mitään väliä noissa Japanilaisissa =)

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 23.11.2007 21:49

Jokin tässä uudessa rekisteriotteessa haisee. Otteesta lähti luettelo vaihdetuista osista ja vaihtoprosentit. Pitääkö jatkossa katsoa prosentit pilvenreunasta?

Yksilöintitiedoissa oli vanhassa otteessa tehot merkattu xxxKw A. Nyt se kohta on tyhjä, 0-pollea. Aika tehotonta touhua. Kuinka näin pahasti voi pissiä AKEn uudet systeemit?

Vertailin vanhaa ja uutta otetta niin merkki, rek. numero ja runkonumero on samaa muut tiedot puuttuu tai virheellisiä. Lisätiedot lähti otteesta. Ei vetokoukkuu, renkaita tai muutoskatsastettuja osia. Suosittelen pitämän välivuoden tai pari ennenkuin asioi katsastusasemalla ettei joudu uuden järjestelmän koekaniiniksi. Voi säästää aikaa, rahaa ja hermoja.
Viimeksi muokannut jimmy, 25.11.2007 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 23.11.2007 22:33

Eikös se omistajan pidä tarkastaa, että ote on asianmukainen? Ei muuta kun konttorille oikeanlaista otetta vaatimaan.

Ville H
-
Viestit: 82
Liittynyt: 23.7.2003 16:56

ViestiKirjoittaja Ville H » 23.11.2007 22:46

Mulla hävis rekisteriotteesta alkuperäinen rengaskoko ja tilalle tuli puolenkymmentä kokoa jotka ei edes mahdu jarrujenpuolesta alle :)

Pitää kyllä käydä kyselemässä tuosta ettei vaan tule tienpäällä ongelmia

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 24.11.2007 0:59

Sopii topcin puolesta tämä munkin tapaus.
Autoni on otettu käyttöön syssyllä 2002
ja siitä lähtien on rekisteriotteessa lukenut VIHREÄ, vaikka oikea väri ois vaal.rus./beige/shamppanja tms.
Eipä siitä oo kukaan viranomainen koskaan valittanut, saatikka edes huommannut.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.11.2007 7:58

Lisäsin nyt vertailukohteeksi myös edellisen (Vanhan!) rekisteriotteen tietoja aiempaan viestiini!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 24.11.2007 9:40

Jatkossahan autoista ei enää lähde kilvet pois, joten miksi kaksikilpisyyttä pitäisi merkitä? Käsittääkseni jatkossa autossa joko on kilvet tai se on romutettu ja sille löytyy romutustodistus, ei muita vaihtoehtoja.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 24.11.2007 10:40

JUMA: Voit seuraavas katsastuksen pyytää katsuria korjaamaan värin.

Ja kyllä ne kaikki muutoskatsastetut tiedot ja rengaskoot löytyy vielä sieltä atp:n tiedostoista, joten tienpäällä voivat kyllä miliisit sieltä tarkistaa asian. Sikäli mitenkään tuota uutta otetta tai sen ulkonäköä tai otteella olevia riittämättömiä tietoja puollustelematta, paskan myivät.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.11.2007 11:10

joo mutta suomen poliisi kun on niin vitun laiska ja rahan ahne ettei sinne järjestelmään millään halua mennä kattelemaan tietoja. Helpompaa änkyttää ja sakottaa=helppoa rahaa kun otteessa ei lue muutoksia, niin tottakai siellä ei silloin järjestelmässäkään lue.

Kerran unohdin ajokortin kotia niin skoude rupes änkyttää että mä vähän luulen ettei sulla oo korttia ollenkaan ja valehtelet. Tuumasin että ei poliisillakaan ole oikeus herjata tuosta vaan rehellisiä ihmisiä ilman todisteita että jos ei muuta suhtautumistaan, käräjillä tavataan. Pitkän kädenvääntämisen jälkeen nappas radion ja sanoin henkilötunnuksen keskukseen ja katos, alta minuutissa sillä oli tiedot minusta ja kas kummaan, ajokorttikin oli.
Se nyt ois vaan ollu valtiolle tuloa kun ois saana sakottaa minua huvikseen.

Olkaa tarkkana ja pitäkää vanhasta otteesta kopio ja korjatkaa HETI ne virheet siellä konttorilla. Mulla on semmoinen tunne että joku joutuu pian vielä kuseen tuon aken pelleilyn takia.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.11.2007 12:41

Olkaa tarkkana ja pitäkää vanhasta otteesta kopio ja korjatkaa HETI ne virheet siellä konttorilla. Mulla on semmoinen tunne että joku joutuu pian vielä kuseen tuon aken pelleilyn takia.

Tähän on jo varauduttu :(

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.11.2007 13:24

Hyvä kun tämä topic oli esillä, ostin viikkoa aikaisemmin auton, joka oli katsastettu samana päivänä, itselläni parista ongelmasta papereissa johtuen meni se 7 päivää ennekuin siitä kävin hakemassa nimiini. Nyt katsoin tänään tuota uutta otetta, niin se on katsastettu viime vuonna viimeksi, vaikka totuus olisi kaksi viikkoa sitten! Ihme jos nykyaikana ei data kulje viikossa tietojärjestelmästä toiseen, vaan auto on nyt uuden otteen mukaan katsastamaton. Olkaa tarkkoina tuon kanssa, sanoin vielä tiskillä, että "auto on juuri katsastettu", ei näköjään virkailija yhtään katsonut sitä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.11.2007 17:18

Mulla oli kanssa sellanen case, edellisen auton, 80 TDI:n myin, niin ostaja tsekkasi textarilla katsastustiedot, kappas, katsastettu viimeksi 2005, itse olin että mitä hittoa, ja soitin konttorille, näin on.. Onneksi löysin kuitin että katsastettu 2007 niin homma hoitui. Kannattaa olla tarkkana kyllä..

Kuulemma on AKE:n järjestelmän ongelma, ettei päivity...

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 24.11.2007 22:15

Mulla kans puuttui sieltä tieto että on quattro.
uudessa otteessa auto sitten keveni hieman.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 25.11.2007 2:04

Täältä löytyy matkailuautoksi rekisteröity pallokeula, johon saa nykyään ottaa hurjat 128kg lastia. On sentään viispaikkanen auto. Pärjääköhän viis 25 kilosta kaverusta viikon reissun yhteensä kolmenkilon matkatavaroilla? :D

svc
-
Viestit: 13
Liittynyt: 14.8.2004 19:29

ViestiKirjoittaja svc » 25.11.2007 12:41

Se lastin määrä on kuorma minkä saa ottaa matkustajien lisäksi.
Matkustajan painoksi lasketaan 75 kg.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 29.11.2007 21:57

tänään kävin yhen kipon leimaamasa niin tuli lappuun lisätietoja kohtaan korjattu ajoneuvo. vanhas ei näkyny mitää =) asiakas tykkäs kovasti :D

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 30.11.2007 6:06

Käsittämättömiä virheitä tässä uudessa systeemissä. Katsoin oman autonkin kohdalla rekisteristä poiston tarpeettomaksi, kun on näin vaikeeta ja mitä sitten keväällä tuleman pitää. Soitto vakuutus yhtiöön ja vakuutukset minimiin, ei 4kk aikana hirveitä menetyksiä tule.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.11.2007 9:03

Kyllä seuraavan leiman kohdalla sitten kumminkin uuden otteen saat.

Itsellänikin yhdessä harrasteajoneuvossa moottorin koko nyt väärin, kyseisen kokoista konetta ei koskaan ole ollut sen merkkisessä autossa :)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 30.11.2007 11:28

Nyt tulee tosiaan sitten joka katsastuksestakin uusi ote. Otteiden lukumäärä merkintä on jatkossa merkitty erikseen määrät osalle I ja II. Eli II on se mikä tarkoittaa niiden luovutusosoien määrää.

Jatkossahan autoista ei enää lähde kilvet pois, joten miksi kaksikilpisyyttä pitäisi merkitä? Käsittääkseni jatkossa autossa joko on kilvet tai se on romutettu ja sille löytyy romutustodistus, ei muita vaihtoehtoja.

Tarkoitatko, että et halua tietää, onko auto kolarikorjattu vai ei? Suurin osa ihmisistä kun yleensä kysyy ensimmäisenä on ko kolaroitu/kaksikilpinen. Ennen sen näki heti otteesta, nyt pitää soittaa AKEen. Ja enää esim. nuo Elisan/Soneran palvelut eivät kerro miksi on kaksikilpinen (seisonta, kolari, tms.) vaan se tieto pitää soittaa AKEn tietopalveluista.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.11.2007 13:33

a-lähti myös pois tuosta 66kw:n perästä TDI:n rekisteriotteesta

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.11.2007 13:35

^ kannattaa varmaan pyytää uusi ote, ettei tule tienpäällä ongelmia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 30.11.2007 13:43

Tarkoitatko, että et halua tietää, onko auto kolarikorjattu vai ei? Suurin osa ihmisistä kun yleensä kysyy ensimmäisenä on ko kolaroitu/kaksikilpinen. Ennen sen näki heti otteesta, nyt pitää soittaa AKEen. Ja enää esim. nuo Elisan/Soneran palvelut eivät kerro miksi on kaksikilpinen (seisonta, kolari, tms.) vaan se tieto pitää soittaa AKEn tietopalveluista.

Se merkintä siellä vanhan mallin otteessa ei tosiaankaan ole mikään tae siitä, etteikö auto voisi olla korjattu. Kyllä meilläkinpäin on korjattu monia autoja, jotka on ostettu suoraan kolarin ajaneelta, auto koko ajan rekisterissä. Syy voi olla esimerkiksi kännissä kolaroiminen tai muu syy, että autoa ei olla lunastettu.

Joten joka tapauksessa, luki otteessa mitä tahansa ja väitti myyjä mitä tahansa, pitää ja kannattaa se auto tutkia ihan oikeastikin.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 30.11.2007 13:45

Itselläkin tuo autonvaihto oli ajankohtainen ja sainkin uuden rek otteen. Tarkastelin sitä ja totesin saman kuin täällä monet ovat todennee, että tehoista A merkintä oli jäänyt pois. Soitin sitten AKE:een ja kysyin tilannetta, neito ei osannut vastata mitään asiasta totesi vain että lomakkeen standardi on muuttunut ja tietoja päivitellään ja kehoitti soittamaan katsastusasemalle, sen tein. Siellä neito ei heti osannut vastata asiaan, hetken taustamusiikkia kuunneltuani neito palasi asiaan ja totesi että AKE korjaa tietoja ja lähettää uudet rek otteet virheellisten tilalle. Tämä tieto K1 katsastajilta Kuopista 30.11 klo 1340, A-Katsastus ei vaivautunut vastaamaan puheluun.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.11.2007 14:27

En nyt näe miksi ihmeessä on mutinaa jos uusissa otteissa ei ole tehon perässä A:ta alunperin ahdetuissa autoissa? Mikäli sitä ei ole alunperin sielä ollut, pitäisi lisätiedoissa lukea ahtimen tyyppi yms tiedot. En nyt ole selvittänyt pitäisikö sitä edes sielä olla, mutta yhtään uutta ahdetun auton otetta ei ole mulle tullut vastaan missä se olisi, joten varmaan merkintä jätetty historiaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.11.2007 14:32

Kyllä ainakin mulla on ollu jokaisessa ahdetussa pelissä tuo maaginen A. Viimeisin uusi auto oli vuosimallia 2006, oli myös 2003 rekisteröidyssä octaviassa ja nykyisessä 1999 cordobassa tuo on.

Tuo A:han on myös tippunut pois jälkeenpäin ahdetuista ja osassa jälkiahdetuista myös kaikki lisäinfo on jäänyt jonnekin bittiavaruuteen. Jälkeenpäin ahdetun ajoneuvon omistajan on kyllä fiksuinta pyytää kyseisiä tietoja paperilleen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.11.2007 14:40

Nyt puhuin uusista otteista luonnollisesti, vanhat oli/on ja meni, turha niitten perään on itkeä. Mikäli on jälkiahdettu eikä lisätiedoissa lue siitä enää mitään, niin tottakai se kannattaa oikoa. Mutta en nyt millään käsitä mikä ihme on ongelmana jos ei esim 2003 TDI Passatin tehokohdassa lue enään 66A, vaan 66. No, ne itkee kenelle tuo on esson baarissa tärkeetä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.11.2007 14:44

Tuolla tienpäällä kun tuntuu välillä virkamiehiltä puuttuvan täysin maalaisjärki, niin siihen tilanteeseen olisi hyvä olla itsellä dokumentaatio kunnossa. Eriasia on sitten, josko näitä virkamiehiä on ohjeistettu ettei kyseistä tietoa tartvitse enää kytätä. Ja uskon, että tässäkin tulee oikeusmurhia, jos virkamiehellä on huonopäivä / emäntä ei oo antanu / kuu on väärässä asennossa jne.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 30.11.2007 15:23

^ Nimenomaan. Tuskin se kenenkään Essonpaari -statusta kohottaa se A siellä kiisselivehkeen tehokohdassa. Ainoastaan pääsee helpommalla poliisivoimien kanssa tapellessa tien päällä.
Tosin, pieni murhe tuo on minun mielestäni kun vertaa jenkkiharrastajia joilta piilovarkuista on lähtenyt merkinnät kovista takapenkeistä, isojen autojen vetopainot on tippunut, jarruton vs jarrullinen on jotain ihan järjetöntä (vaikkapa 1500kg jarrutonta ja 750kg jarrullista tms).

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 30.11.2007 21:43

joo just, essonbaarin takiahan se A siellä on. Mietippä kun sut pysäyttää pikkuisen pätemisen tarpeessa oleva skoude ja vilkaisee pellin alle ja sulla on esim. jälkiasennuksena asennettu ahdin ja otteessa ei merkintää. Tälle pätemisen tarpeessa olevalle skoudelle ei kelpaa sun selitykset, olet ilman muutoskatsastusta lyönyt sinne ahtimen se väittää. Sitten vie sulta kilvet ja iskee sakkoa päälle ja muuta mukavaa.

Vastaavia tapauksia on nähty joten ei se mitää vitun esson baaria se A ole siellä todellakaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.11.2007 22:04

Kyllä jälkiahdetuissa jotain muutakin pitää otteella olla kuin tehon perässä A, jos ei ole niin sitten on lisätiedot väärin ja tottakai ne pitää oikaista. Edelleenkin esimerkkinä oli monien itkemä asia että alunperin ahdetusta se puuttuu.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 1.12.2007 3:23

ÖÖ - Mitens mulla, kun Cabrioletissa kokonaismassa otteen mukaan yli 16t, onko ensivuonna odotettavissa kohtuullisen suuri autovero ´95 : sta?

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 1.12.2007 11:58

^ Riitääkö ajokorttiluokkasi varmasti cabrion ajamiseen?

Määttä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 26.11.2007 20:17

ViestiKirjoittaja Määttä » 1.12.2007 18:43

Pari viikkoa sitten tuli r.ote akelta ja nyt kun lueskelin tätä niin melkein heti arvasin että A puuttuu tehon perästä ja puuttuuhan se... Uudessa otteessa ei myöskään ilmoitettu auton väriä??? Myös lisähuomio ''vähäpäästöinen'' on hävinnyt.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 1.12.2007 22:17

ÖÖ - Mitens mulla, kun Cabrioletissa kokonaismassa otteen mukaan yli 16t, onko ensivuonna odotettavissa kohtuullisen suuri autovero ´95 : sta?


tuo oli kyllä paras tähän mennessä=)

no mutta vakavasti puhuen, ake pitäisi kyllä omasta pussistaan maksaa muutoskatsastukset noissa tapauksissa. auttaisko jos kuluttaja-asiamiestä informoisi näistä tapauksista. eihän tuommonen peli vetele että saavat lähettää tarkistamatta tommosia papereita joilla voi lähinnä pyyhkiä sitä pimeää reikää, vaikka kuinka tärkeä laitos olisi. käykää nyt ihmeessä valittamassa noista papereista konttorilla, että tajuavat itekkin virheensä. ja mitään ei kyllä saisi maksaa.

kaspian
-
Viestit: 110
Liittynyt: 30.10.2006 21:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaspian » 3.1.2010 10:24

No voi sun perke..

Ostin eilen caddyn ja vanha omistaja sanoi, et autossa otteessa akseliflipit ja yleensäkkin madallus ja 1,6 TD kone.

Kun tota otetta kattelin, niin erikoisehdot / huomautukset:

LTJ-tyyppikoodi 4267061305 <- meinaa mitä?

Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 300mm ja takana 330mm.


Autoon vaihdettujen osien määrä 8.9.09 on 15 % Mahtuuko tohon 15 % kone ja alusta???

Ja suurin nettoteho on 51 kw. Ilman A:ta...

Ja sit se hauskin juttu...

Haettiin auto tuosta kouvolan läheltä ja poliisi toppas mut kouvolan ja helsingin välissä...
Kiukutteli, et ei ole muutoksia otteessa perkele.

Antoi kuitenkin luvan ajaa kotiin ( saloon )

Mitäs nyt? Maanantaina tietty konttorille, mut...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.1.2010 10:41

Itselläkin muutoskatsastettu G60 Golffi oli ja uuden rekisteriotteen mukana siitä katosi merkintä "A" tehokentästä. Kysyin konttorilta asiaa ja sanoi että sitä ei nykyään enää siinä olisi.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 3.1.2010 11:15

Ensimmäinen katsastus suoritettu muutama viikkon sitten ja aloin tutkimaan tuota rekisteriotetta vasta myöhemmin kotona. Yksi asia herättää kysymyksiä näin tulevan CO2 -verotuksen aikakaudella, rekisteriotteeseen merkitty CO2- päästö nousi katsastuksen yhteydessä 3-4g. Vuositasolla merkitsee vajaata 10e mutta ihan perjaatteessa kiinnostaa mihin moinen muutos perustuu, ymmärtääkseni auto on rekisteröity jollekkin tietylle päätömäärälle eikä se jälkikäteen muutu kuin korkeintaan jonkin moottoriin liittyvän muutoksen yhteydessä ja tällöinkin varmasti tarvitaan jotain faktaa. Samassa yhteydessä muutoskatsastettiin alustasarja, väittäsin että tämä ei ainakaan saa aiheuttaa em. muutosta.

Lisäksi kohtaan "Renkaat" on nyt lisätty rengaskoko joka ei kuulu/sovi autoon, aikaisemmin oli maininta ks.huom ja sitten lisätiedoissa nuo tehdaskoot 225/45/17 ja 225/40/18. Näin merkittynä esim. 235/35/19 rengas ei tarvitse muutoskatsastusta, nykyisellä merkintätavalla tuota pitäisi verrata kohtaan renkaat joillon jo 18" koko pitäisi erikseen muutoskatsastaa vaikka on ns. ensiasennuskoko.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 3.1.2010 11:20

Hieno nosto parin vuoden takaa kieltämättä, mutta tosiaan sitä A-merkintää ei ole enää uudenmallisessa otteessa ja 15% kattaa moottorin ilman apulaitteita ja madalluksen pelkillä jousilla. Yleensä otteella lukee muiden kuin madallusmuutosten osalta lisäksi mitä osia siihen on vaihdettu, esimerkiksi "Ajoneuvoon vaihdettu: MOOTTORI". Mutta vaikka tuota ei otteella lukisikaan niin poliisin ja katsastusmiehen pitäisi kyllä nähdä osaluettelo ajoneuvotietojärjestelmästään.
Tuosta tyyppikoodista ei tarvitse tavallisen tallaajan välittää mitään, se purkautuu vain ajoneuvon luokaksi, merkiksi, malliksi jne varustetietoineen.

Ja tuo CO2 päästömuutos voi johtua esimerkiksi virheellisesti syötetyistä teknisista tiedoista ajoneuvon rekisteröintihetkellä. Jos virhe on myöhemmin huomattu niin se päivittyy otteeseen luonnollisesti vasta ensimmäisessä katsastuksessa ellei autoa myydä tai uutta otetta tulosteta muusta syystä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.1.2010 16:49

Lisäksi kohtaan "Renkaat" on nyt lisätty rengaskoko joka ei kuulu/sovi autoon, aikaisemmin oli maininta ks.huom ja sitten lisätiedoissa nuo tehdaskoot 225/45/17 ja 225/40/18. Näin merkittynä esim. 235/35/19 rengas ei tarvitse muutoskatsastusta, nykyisellä merkintätavalla tuota pitäisi verrata kohtaan renkaat joillon jo 18" koko pitäisi erikseen muutoskatsastaa vaikka on ns. ensiasennuskoko.


No lukeeko nuo 225/45/17 ja 235/35/18 lisätiedot kentässä uudessa otteessa?
Jos lukee niin nehän toimii edelleen ihan normaalisti vertailurenkaina. Jos ei lue niin konttorille vaaatimaan että ne lisätään sinne. Tästä syystä itse otin vanhan rekisterin itselle jos jokin radikaalisti muuttuu uudessa otteessa niin voi käydä reklamoimassa.

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 3.1.2010 17:23

Co2 päästömäärä on siis nyt tuon 4g korkeampi kuin viralliset dokumentit osoittaa (esim. verrattuna myyntiesitteeseen, nettiauton tms. palvelun kautta tulevaan lukemaan kun haetaan auton tietoja tyypin/mallin/vuosimallin kautta, toisen vastaavan yksilön lukemaan tai vanhan rekisteriotteen tietoihin). Kaikki viittaa siis siihen että nyt printattu lukema on virheellinen, mielenkiintoista nähdä onko tulevan veron pohjana tuo rekisteriotteen lukema vai se oikea mikä kyseiselle automallille kuuluu.

Kohdassa lisätiedot on mainittuna siis nuo em. 17" ja 18" koot, muutaman rengaskoko muutoskatsastuksen tehneenä muistelen että 1" halkaisijan suurentamista verrataan aina ensisijaisesti kohtaan "Renkaat" jos tässä ei ole mainittu kokoa vaan maininta "ks. lisätiedot" vertailu tehdään kohtaan lisätiedot. Mutta kun maininta nyt löytyy kohdasta "Renkaat" on lisätiedoissa ikäänkuin muutoskatsastuksessa hyväksytyt koot ja näitä kokoja ei saa enään kasvattaa tuolla 1" säännöllä.

kaspian
-
Viestit: 110
Liittynyt: 30.10.2006 21:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja kaspian » 3.1.2010 19:15

Juurikin näin se on mennytkin, eli 15 % tullut koneesta ja poliisi perkele ei vaan
ole viitsiny selvittää asiaa vaan alko kettuilemaan.

Ex-omistajalta saatu laput ja todistukset / katsastuspäätökset koneesta ja alustasta meiliin.

Hyvä homma.

Ei kai se päivämäärää katso jos on ongelma... ( 2007 uppaus... )

= )

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.1.2010 22:22

Kohdassa lisätiedot on mainittuna siis nuo em. 17" ja 18" koot, muutaman rengaskoko muutoskatsastuksen tehneenä muistelen että 1" halkaisijan suurentamista verrataan aina ensisijaisesti kohtaan "Renkaat" jos tässä ei ole mainittu kokoa vaan maininta "ks. lisätiedot" vertailu tehdään kohtaan lisätiedot. Mutta kun maininta nyt löytyy kohdasta "Renkaat" on lisätiedoissa ikäänkuin muutoskatsastuksessa hyväksytyt koot ja näitä kokoja ei saa enään kasvattaa tuolla 1" säännöllä.


Käy ne vertailurenkaiksi,onhan ne siellä uudesta asti olleet.
Ainoastaan "muutoskatsatuksessa merkitty rengaskoko" ei käy vertailuun ja tämä on kyllä eri kohdassa kuin nuo "lisätieto"renkaat..

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 3.1.2010 22:46

Joskus ne ainakin oli:

Vaihtoehtoiset renkaat (näitä kokoja voi kasvattaa tuuman)

Katsastuksessa merkityt vaihtoehtoiset renkaat (täytyy olla just tän kokoiset renkaat)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.1.2010 22:54

^juurikin näin. Nyt vaan nuo vaihtoehtoiset löytyy lisätiedot kentästä ilman "vaihtoehtoiset renkaat" tekstiä. Ja "muutoskatsastuksessa merkitty rengaskoko" löytyy erikseen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.1.2010 9:33

Eihän vanhassakaan otteessa yleensä kaikki orginaalirenkaat mahtunut varsinaiseen rengas kohtaan, lisätiedoissa nekin oli. En näe mitään ongelmaa että ne uudessakin otteessa siellä ovat, kunhan tosiaan vaan merkintä on selkeä ja oikein. Näissä uusissa otteissahan on todella paljon virheitä, tietokantojen siirron takia.

Esim nyt renkaat oman Audini osalta, kaikki tämä lisätiedoissa:
Renkaat:195/65R15
Vaihtoehtoiset renkaat 205/55ZR16
Katsastuksessa merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko 255/35ZR18
Vaihtoehtoinen rengaskoko 225/40ZR18

Kaikissa käytetty aivan eri sanamuotoa, vaikka mielestäni kahta eri sanamuotoa vaan tarvitisi käyttää. Noistakin renkaista kaksi kokoa on muutoskatsastettu, mutta itse käsittäisin tuosta litanjasta että vain 255/35/18 on muutoskatsatettu rengaskoko, ja muut alkuperäisiä.

Lisätään nyt vielä samasta autosta toinen "ongelma", Lisätiedoissa lukee:
Tieliikenteessä sallittu perävaunumassa jarruin 1600 kg
Mutta otteen kohdassa O.1 missä normaalisti perävaunumassajarruin on, lukee 1400. Onko toi nyt ihan jotain eri painoyksikköä kuin kilogramaa :D

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 4.1.2010 18:03

Taitaa olla niin että kansalliset määräykset sallisivat tuon 1600 kiloa mutta valmistaja vain 1400.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 5.1.2010 8:02

tai vetokoukun valmistaja vain 1400kg.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 5.1.2010 9:01

Kumpaas tässä tapauksessa nyt uskotaan?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.1.2010 14:53

Vetokoukkua autossa ei ole, eikä ole ollut. Esimerkkinä vaan että tosiaan uusia otteita pitää lukea välillä kuin piru raamattua...

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 13.1.2010 1:33

Itse kyselin joskus konttorilta tuosta rengaskoon suurentamisesta/muutoskatsastamisesta. Kuulemma nykyään katsotaan kyseisen auton mallisarjan suurin rengaskoko, jota saa suurentaa yhden tuuman ja renkaan leveyttä kasvattaa 30mm. Sitä suurempi rengas täytyy muutoskatsastaa. Elikkäs esim. edellisessä autossa oli otteessa (erikoisehdot ja huomautukset) merkintä; renkaat 175/65 R14 ja sen lisäksi (erityisehdot ja huomautukset) merkintä; 205/45 R16. Katsastin auton 205/40 R17 renkailla ja sitä ei tarvinnut muutoskatsastaa. Tämä siis uudella rekisteriotteella.
Sitä edellisen auton kanssa joka oli täysin samanlainen kuin edellä mainittu (se vanhempi rek.ote) merkinnät; renkaat 175/65 R14 ja kohdassa erik.ehdot; vaihtoehtoiset renkaat 185/60 R14, 195/60 R14 tai 195/55 R15.
Ensimmäisellä kerralla katsastin auton renkailla 205/45 R16 ja se piti muutoskatsastaa. Katsotaan kohtaa renkaat ja siihen yksi tuuma korkeutta ja 30mm leveyttä lisää. Seuraavana vuonna renkailla 205/40 R17 ja taas uusi muutoskatsastus. Elikkäs nykyään ei enää olisi tarvinnut muutoskatsastaa edes sitä 205/40 R17 kokoa.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 21.5.2010 12:52

Nyt iski katsastusongelma. Vuosimallin 2002 Caravelle. Rekisteriotteessa 1+1 eli yhden istuttava vänkärin penkki. Autossa on kuitenkin kahden istuttava penkki. Soittelin tuossa vielä volkkarillekin ja heidän mukaan on tullut suomeen ja rekisteröity tuolla samalla kahden istuttavalla penkillä. Täti katsastusasemalla väitti että toi ei voi olla virhe joka on tullut AKE:n tietojärjestelmäuudistuksen mukana.

Katsastajan mielestä ei riitä jos otta turvavyön pois keskipaikalta ja vaatii että auto pitäisi muutoskatsastaa. Minua jo periaatteesta tympäsee maksaa jostain joka on autossa aina ollut ja on jo katsastettu monta kertaa ilman ongelmia.
Mikä nyt neuvoksi?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 21.5.2010 13:10

Ike
ÖÖ - Mitens mulla, kun Cabrioletissa kokonaismassa otteen mukaan yli 16t, onko ensivuonna odotettavissa kohtuullisen suuri autovero ´95 : sta?

chinz
^ Riitääkö ajokorttiluokkasi varmasti cabrion ajamiseen?


Vastataan tähän omaan aiempaan viestiin: eli homma hoidettiin vuosikatsastuksen yhteydessä: Tiedot haettiin ja korjattiin uudelle otteelle tyyppihyväksynnästä ja samalla otteeseen tuli alkuperäiset, valmistajan ilmoittamat vaihtoehtoiset rengaskoot, jotka oli päässeet kadoksiin. Homma hoitui vuosikatsatuksen yhteydessä (A-katsastus) ilman eri veloitusta.

Jas vastaus Chinz:n kysymykseen eli ajokortistani on jo kaikki *-merkit karisseet vuosien varrella, eli tuo 16t ei nyt siltä osin tuntunut enää missään ;D.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.5.2010 13:57

Katsastajan mielestä ei riitä jos otta turvavyön pois keskipaikalta ja vaatii että auto pitäisi muutoskatsastaa. Minua jo periaatteesta tympäsee maksaa jostain joka on autossa aina ollut ja on jo katsastettu monta kertaa ilman ongelmia.
Mikä nyt neuvoksi?

Voisiko Akeen olla suoraan yhteydessä ja pyytää virallinen kanta/ratkaisu asiaan? Tai mitäs jos vaan ajaa toiselle konttorille ja koittaa leimaa siellä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.5.2010 14:53

Tuli lappu autonne on käyttökiellossa? Mitä vit.... Soitto Trafiin vai mikä vittu nykyään onkin. Joo, asiakkaan pitää osoittaa että lasku ei ole tullut perille....Millä vitulla sen osoitat.
Noh onneksi asia korjaintui maksamalla se, olin sit ajellu kuukauden käyttökiellossa olevalla autolla.
Huhujen mukaan oli kuulema postilla jäänyt nippu laskuja toimittamatta...

Eli asiakkaan pitää itse vahtia että laskut tulee ajallaan.

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 21.5.2010 19:10

Just tänään tuli lappu trafilta koskien tota perikunnan orkkua, peräsivät maksamatonta veroa.. Kumma kyllä moista laskua ei oo ees näkyny täälläpäin.. Mihin tääkin menee?? Kohta on meno ku neukkulas.. Ja Valtio säästää.. EPÄILEN!!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.5.2010 5:46

^/^^ Juu, näin on näreet: Auton omistajan pitää kuulemma seurata, että ko.lappu tulee postissa tai ainakin vero maksetuksi tuli lappua tai ei, sillä veroasiahan on ns. "ennalta tiedossa": se tulee vuosittain maksuun aina samaan aikaan ja täten asia ei voi tulla kenellekkään yllätyksenä; eli ei voi vedota siihen, että laskua ei ole tullutkaan ja ei ole tietoinen asiasta.
Tästä voimme päätellä, että verottajan näkökulmasta katsottuna jokainen meistä verovelvollisista seuraa aktiivisesti mihin päivään asti käyttöverot on ajoneuvosta maksettu ja näin ollen tietää suoralta kädeltä kertoa minä päivänä auto on käyttökiellossa, mikäli verot on maksamatta.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa