Missä autossa erillinen lataus/jännite säädin?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

Missä autossa erillinen lataus/jännite säädin?

ViestiKirjoittaja mico » 9.12.2009 22:23

Elikkä osaako kukaan sanoa mistä autosta löytyy erillinen jännitteen säädin? mönkijään tarviis ku kärähti entinen? vois saada halvemmalla ku alkuperäinen 150€.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 9.12.2009 22:42

Vanhat jenkit, ainakin jenkkifordit. Eiku soitto esim southwest tradeen

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 9.12.2009 23:21

Ja vanhat kuplavolkkarit.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 9.12.2009 23:29

96 Saabbi,vanhat volvot.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.12.2009 1:32

+1970 Moparit on elektroninen jännitteen säädin, vanhemmissa mekaaninen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2009 1:36

Kolvaa sääädinelektroniikan irti tavis boschin paketista?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 10.12.2009 1:48

vanhemmat tojotat, hilux, landcruiser, etc etc

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 10.12.2009 7:27

Jos mönkkärissä on magneettotyyppinen laturi, niin sitten ei kyllä autojen vaihtovirtalaturien jännitteensäätimet toimi ollenkaan.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 10.12.2009 9:50

Jos on magnetolaturi niin vastaavia 12 voltin systeemejä erillisellä säätäjällä on sitten mm Tunturi Tiger aqua ym morini koneiset mopot..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.12.2009 10:25

Kaveri osti lasten noppeliin säätimen parilla kympillä.

p-superstar
-
Viestit: 141
Liittynyt: 2.5.2004 18:33

ViestiKirjoittaja p-superstar » 10.12.2009 10:25

Eikös moottoripyöristä vastaavia löydy paremmin.

Esim. http://www.purkuosat.net/

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 10.12.2009 20:20

Mitä eroa on auton laturista tulevalla virralla ja mönkijän staattorilta tulevalla virralla? molemmista vaihto jännitettä tulee ja diodi sillan jälkeen tasajännitettä...miksi ei käy?

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 10.12.2009 20:38

entä mootorikelkoissa käytetyt säätimet, esim duell bikesta, mustasaaresta (vaasan vierestä)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2009 21:07

Yksinkertaisen laturin jännitettä on vaikeampi kontrolloida.

Auton laturissa magneettikenttää (vai mikä se oli...) säädellään sen mukaan mitä halutaan ulostulojännitteeksi.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.12.2009 21:41

Jossakin Fiat 127 malleissa on erillinen säädin.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 10.12.2009 22:33

moottorikelkan säätimet ei kestä kuin 200W ja tuossa 300W latausteho,

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 11.12.2009 0:26

Nappilamppu ladassa on myös erillinen jännitteen säädin.

Mutta summa summarum, vanhemmista autoista kannattaa noita tsekkailla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2009 7:36

Mitä eroa on auton laturista tulevalla virralla ja mönkijän staattorilta tulevalla virralla? molemmista vaihto jännitettä tulee ja diodi sillan jälkeen tasajännitettä...miksi ei käy?


Niin, no, niin, no... Onhan sitä ladassakin neljä rengasta ja kulkee polttomoottorilla, kuten ferrarissakin, mutta ei sen ladan ihan kaikki osat sovi ferrarriin.

Autoissa olevan vaihtovirtalaturin ja magneettolaturin toimintaperiaatteet ovat ratkaisevasti erilaisia. Autoissa säädetään laturin magnetointivirralla jännitettä, magneettolaturissa pääsääntöisesti jännitteensäädin hukkaa ylijännitteen maadoittamalla sen.

Vähän epäilen että kaikkien moottorikelkkojen jännitteensäätimet loppuisi 200wattiin, sen verran rajusti enempi varsinkin nykyiset suoraruiskumoottorit vaativat tehoa.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 12.12.2009 13:30

^juu eipä ole tullu noihin auton latureihin ja säätimiin ennen noin tarkkaan perehdyttyä, että erillainen toiminta pariaatehan niissä on... kyllä varmaan uudemmista kelkoista voi löytyäkkin mutta hinta varmaan sama kuin mönkijän alkuperäinen. Ajattelin lähinnä noita tarvike säätimiä.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa