autotalli
Valvoja: ffp jäsenet
autotalli
omakotitalon osto olisi kevään pinnassa ajnkohtainen, mutta autotalli puuttu ja suunnitelmissa olisi rakentaa se samalla ku ottaa talolainan. nyt siis kaivattais vinkkejä ja ideoita kun sitä alkaa tarkemmin suunnitteleen, ja mitä tallin rakennus on yleensä kustantanut? mittoiltaan lämpimästä puolesta tulee 7m*7m*3.5m jonne oletettavasti istutetaan nelipilari nosturi, lämmitykseksi joko vesikierto lattiaan tai patterit seinille. kylmä puoli n. 7m*4m.
Saahan sen vedenkin sähköllä lämmitettyä, jos laiskottaa..
Vesikiertoisessa lämmityksessä on se hyvä puoli, että lämmönlähteen voi vapaasti valita/vaihtaa myöhemmin.
Jos laitat sähkökaapelin, niin olet Liliuksen kanssa naimisissa hamaan tappiin saakka..
Itse vedin talliin 500 metriä Ø20mm putkea ja vesi tulee lämpeemään puilla.
Vesikiertoisessa lämmityksessä on se hyvä puoli, että lämmönlähteen voi vapaasti valita/vaihtaa myöhemmin.
Jos laitat sähkökaapelin, niin olet Liliuksen kanssa naimisissa hamaan tappiin saakka..
Itse vedin talliin 500 metriä Ø20mm putkea ja vesi tulee lämpeemään puilla.
No jos vaihtoehtona on joko nosturi tai monttu, niin enpä kauaa miettis kumman hommaisin. Monttu on ihan persiistä ja soveltuu lähinnä juuri öljynvaihtoon IMO. Auto aina väärällä korkeudella, montun laidat tiellä, tunkkailemaan joutuu vähän väliä ja valaistuksen tarve suurehko pimeässä montussa.... Ja sitten vielä se ravaaminen monttuun ja montusta pois.
Plus että monttu kerää vain paskaa/öljypurkkeja sekä vanhoja akkuja :D
Ehdottomasti nosturi..
Kannattaa sitten harkita tarkkaan, millainen nosturi (4, 2 vai 1-pilari) ja tehdä sille laattaan vahvempi paikka.
Itse tein varauksen 2-pilarinosturille. Tein kaksi 1x1m kokoista aluetta, johon valettiin 50mm paksumpi laatta. Raudoitusta vähän enemmän ja niitltä osin lattialämpöputket jätin varmuuden vuoksi pois.
Tuossa näkyy nuo 50mm syvennykset styroxissa:
Ja tuossa raudoitukset sekä lattialämpöputket vedettynä:

Ehdottomasti nosturi..
Kannattaa sitten harkita tarkkaan, millainen nosturi (4, 2 vai 1-pilari) ja tehdä sille laattaan vahvempi paikka.
Itse tein varauksen 2-pilarinosturille. Tein kaksi 1x1m kokoista aluetta, johon valettiin 50mm paksumpi laatta. Raudoitusta vähän enemmän ja niitltä osin lattialämpöputket jätin varmuuden vuoksi pois.
Tuossa näkyy nuo 50mm syvennykset styroxissa:
Ja tuossa raudoitukset sekä lattialämpöputket vedettynä:
Noh, vaikka onkin sitä mettää niin ei se tosiaan ite taapeliin kävele mutta JOS ja KUN itse viitsii nähdä vähän vaivaa jos vehkeet löytyy eikä omille työtunneille laske hintaa niin kyllä se kannattaa käyttää jollain "isäntä"sahalla omia puita, sahaus kun kuitenkin on huban halvan hintaista verrattuna jos ostat puuta kaupasta.. Korostan ettei tää metodi kaikille sovi mutta jos mahdollisuus on niin kannattaa se.
Laskee työtunnit sen mukaan että viikko puiden kanssa = talli
Viikko hioen maxxlookin puskuria jäällä maaten = iskias loppuelämäksi :D
Laskee työtunnit sen mukaan että viikko puiden kanssa = talli
Viikko hioen maxxlookin puskuria jäällä maaten = iskias loppuelämäksi :D
juu näinhän se on meillä kun täällä "sivussa" asutaan, itelle saa rakentaa lähes mistä vaan ja hyvä niin.. mutta kun mennään isompiin kaupunkeihin tuolla eteläisessä suomessa niin pitääkin olla lujuusluokiteltua puutavaraa kaikkeen runkorakentamiseen. Tympäsispäs asua siellä ja omistaa mehtää josta ei saa kun "karvalautaa"...
juu en sua tarkottanutkaan kun sanoin että sivussa.. vaan meitä pohojalaisia. Ja palatakseni aiheeseen niin oon ehottomasti nosturin kannalla, eihän siinä tarvi kun yhen renkaanvaihon niin jo huomaa kumpi on kätevämpi/tarpeellisempi. Kyselitkös muuten oisko kuitubetonilattia tullu paljon kalliimmaksi? ainakin raudottamiselta ois säästyny
mutta kun mennään isompiin kaupunkeihin tuolla eteläisessä suomessa niin pitääkin olla lujuusluokiteltua puutavaraa kaikkeen runkorakentamiseen.
Ihan samalla lailla omista puista sahatun puutavarankin voi lujuusluokitella, aina menee luokkaan T18, todella paskaa täytyy tullien olla ettei tuota täytä.
Ja sehän miten asikas (rakentaja/rakennuttaja) suunnitteluvaiheessa ilmoittaa, että onko käytettävissä omaa sahatavaraa. Jos on, niin rakenteet mitoitetaan sitte lujuusluokan T24 (yleinen) sijaan luokalla T18.
Esimerkkinä vaikka kuvitteellisen ikkunanpäällispalkin mitoitus:
L=2000, kuorm.lev. 2500 mm, rakenteen kuormat 100 kiloa neliölle ja lumikuorma 180 kiloa.
T18 50 x 225 B 2 Cf=1,00 Mit menet RAJA
Mmit/taiv kestävyys [kNm] 5,100 5,192 98 %
Vmit/leikk kestävyys [kN] 10,198 11,538 88 %
Taipumat (Sall taip L/200)
5,6 mm (56 %)
************
T24 50 x 200 B 2 Cf=1,00 Mit menet RAJA
Mmit/taiv kestävyys [kNm] 5,100 5,128 99 %
Vmit/leikk kestävyys [kN] 10,198 10,256 99 %
Taipumat (Sall taip L/200)
6,8 mm (68 %)
************
Eli tässä tapauksessa hieman isompaa puutavaraa alemmassa lujuusluokassa
Mitä on kuitubetoni?
Ainakin itselläni ei raudoittaessa juuri hiki valunut. Heitteli vaan verkot sisään ja korppuja alle. Saumoista silmän verran ristiin ja parilla langalla kiinni.
Eihän siinä voi edes puhua "raudoittamisesta" :)
Mitä nyt jotain nostureita kyselin, niin laadukkaan oloisen saksalaisen lattiavapaan 2-pilarinosturin saa jollain +3000€:lla.
Käytettyinä aikalailla puolet uuden hinnasta.
Mutta jos korjaamokäytössä ollut ja sahattu tsiljoona kertaa ylös alas, niin pelkona on ruuviremontti ja sitten se maksaakin jo melkein uuden hinnan..
Ainakin itselläni ei raudoittaessa juuri hiki valunut. Heitteli vaan verkot sisään ja korppuja alle. Saumoista silmän verran ristiin ja parilla langalla kiinni.
Eihän siinä voi edes puhua "raudoittamisesta" :)
Mitä nyt jotain nostureita kyselin, niin laadukkaan oloisen saksalaisen lattiavapaan 2-pilarinosturin saa jollain +3000€:lla.
Käytettyinä aikalailla puolet uuden hinnasta.
Mutta jos korjaamokäytössä ollut ja sahattu tsiljoona kertaa ylös alas, niin pelkona on ruuviremontti ja sitten se maksaakin jo melkein uuden hinnan..
joku isäntä tossa haukku kuitubetonifirman alimpaan helvettiin ku oli osiaan sellaista kamaa mikä ei edes tullu niitten pumpuista ja letkuista läpi. Joutuivat kolme autollista vetämään talkoovoimin ämpärein ja kotikärryin yms kun autot oli jonossa pihalla ja mokot maksettu. Saivat aika ison talkoo alen kyllä ku asiaa alettiin selvittämään. Ei vissiin tarttennu maksaa tuonnista, eikä juuri itte mokostakaan mitään... No toisaalta, vitunmoinen homma edes viittä myllylistä kärrytellä ittekseen.
^Yep, sekä tää Precut menetelmä tuo harmaita hiuksia pohjan kanssa joka siis pitää olla millilleen kohdalla, muutenhan virheitä on vara korjata kurkihirteen asti :D
Meinaan että saa sitä nyhertääkin, ken haluaa..Kun noita työkseen rakentaa konehalleja/pajoja/taloja ja vaikka viimeisin hullujenhuoneita niin uskallan jopa näin sanoa :)
Meinaan että saa sitä nyhertääkin, ken haluaa..Kun noita työkseen rakentaa konehalleja/pajoja/taloja ja vaikka viimeisin hullujenhuoneita niin uskallan jopa näin sanoa :)
vesi tulee lämpeemään puilla
Onkos tuo lämmitysjärjestelmä yhdistetty talon lämmitykseen? Autotallin rakentamisessahan pitää ottaa myös huomioon, että minkäänlaisia tulitöitä ei siellä saa tehdä. Käytäntö tosin vaihtelee, mutta jos esim. aikoo hitsata tallissaan, pitää tilan täyttää tiettyjä vaatimuksia, muutoin vakuutus ei välttämättä korvaa. Asia kannattaa selvittää palotarkastajalta ja laittaa paperille.
Puukattilan kaverina on 3000l varaaja, jossa on kolme kappaletta kuparikierukoita.
Yksi lämpimälle käyttövedelle, toinen asunnon lämmitykselle ja kolmas tallin lämmitykselle.
Ainakin meilläpäin sai tehdä, eikä siitä tuntunut kukaan olevan kiinnostunut. En sen enempää edes kysellyt :)
Pohjallinen Ø600 betonikaivo, jonka kylkeen porataan reikä Ø110 viemäriputkelle.
Putken päähän vain 90º kulma alaspäin.
Hiekka painuu pohjaan ja öljy jää pintaan.
Yksi lämpimälle käyttövedelle, toinen asunnon lämmitykselle ja kolmas tallin lämmitykselle.
Ainakin meilläpäin sai tehdä, eikä siitä tuntunut kukaan olevan kiinnostunut. En sen enempää edes kysellyt :)
Pohjallinen Ø600 betonikaivo, jonka kylkeen porataan reikä Ø110 viemäriputkelle.
Putken päähän vain 90º kulma alaspäin.
Hiekka painuu pohjaan ja öljy jää pintaan.
^Yep, sekä tää Precut menetelmä tuo harmaita hiuksia pohjan kanssa joka siis pitää olla millilleen kohdalla, muutenhan virheitä on vara korjata kurkihirteen asti :D
Ootke Leskinen törmänny tälläseen noin tuumaa vahvaan sokkelikaistaan? En nyt millään muista sen kauppanimeä, mutta antaa anteeksi jopa parin sentin korkovirheet, mutta tulee kuitenki tiivis liitos alajuoksun ja sokkelin väliin.
^sellaista pohjastaan "nelirivistä" solumuovinauhaa tarkoitatko?
Olen törmannyt ja käyttänytkin ei siinä mitään, en minä sitä sano etteikö precut ole asiansa omaava mutta kyllä siina palkoille pääsee jos itse ne katkoo ja se että kun se precut on kerralla "lyhyt" niin eipä paljon korjata kuin kiiloilla tms..
Ei se rakentaminen ole niin helppoo kun jotku kuvittelee, osat ei aina sovi toisiinsa kuin legopalikat :D
Olen törmannyt ja käyttänytkin ei siinä mitään, en minä sitä sano etteikö precut ole asiansa omaava mutta kyllä siina palkoille pääsee jos itse ne katkoo ja se että kun se precut on kerralla "lyhyt" niin eipä paljon korjata kuin kiiloilla tms..
Ei se rakentaminen ole niin helppoo kun jotku kuvittelee, osat ei aina sovi toisiinsa kuin legopalikat :D
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Autotallista voi tehdä tulityöpaikan jolle löytyy viralliset ohjeistukset. Mutta jos vie auton talliin hitsattavaksi niin se ei ole enää vakituinen tulityöpaikka. Muuttuu siinä vaiheessa väliaikaiseksi tulityöpaikaksi ja silloin täytyy taas tehdä kaikki eri säännösten mukaan. En ole varma mut voi olla että paljasta koria saa siellä hitsata mutta ei autoa jossa on palavia osia paikoillaan.
Kyselin vakuutus-yhtiöltä tuosta ja sanoivat että pitää olla ns. yritysvakuutus että saa tehtyä sen vakituisen tulityöpaikan mutta sanoivat juuri tuosta että jos sinne vie esim. auton hitsattavaksi niin ei vakuutus enää korvaa.
Kyselin vakuutus-yhtiöltä tuosta ja sanoivat että pitää olla ns. yritysvakuutus että saa tehtyä sen vakituisen tulityöpaikan mutta sanoivat juuri tuosta että jos sinne vie esim. auton hitsattavaksi niin ei vakuutus enää korvaa.
Iso lattiakaivo, lattialämmitys, kunnon pinnote lattiaan, koneellinen poistoilmastointi, kunnon ovet, paljon valoja, voimavirtapistorasia (Hitsausvehkeille) jne jne...
Tuossa muutama asia, mitä tuli äkkiseltään mieleen. Porukat kun rakensi talon yhteyteen tallin niin nuo tuli ainakin laitettua. Paljon pitää ottaa huomioon ja silti jää jotain aina tekemättä. :)
Tuossa muutama asia, mitä tuli äkkiseltään mieleen. Porukat kun rakensi talon yhteyteen tallin niin nuo tuli ainakin laitettua. Paljon pitää ottaa huomioon ja silti jää jotain aina tekemättä. :)
Talo on paraikaa tekeillä ja autotallia pitäisi aloitella keväällä/kesällä, kunhan talo on muuttokunnossa. Pitäisiköhän tehdä tänne projektikertomus...
Suunnitteilla 75m2 lämmin kahden auton talli. Laskeskelin karkeasti netistä löytyneillä hinnoilla tarvikkeiden kustannukseksi noin 13500€. Lämmitys hoituu vesikiertoisena, talossa olevan maalämpöpumpun avulla.
Täytyy käydä kysymässä tarjouksia tarvikkeista, että saa tämän päivän hinnan koko toimituksesta.
Suunnitteilla 75m2 lämmin kahden auton talli. Laskeskelin karkeasti netistä löytyneillä hinnoilla tarvikkeiden kustannukseksi noin 13500€. Lämmitys hoituu vesikiertoisena, talossa olevan maalämpöpumpun avulla.
Täytyy käydä kysymässä tarjouksia tarvikkeista, että saa tämän päivän hinnan koko toimituksesta.
Osaisko joku sanoa rakennuskustannuksia tallille jos sellaisen teettäisi? Eli Älvsbytalo kauppaa autotallia kokoa 6.3m*6.3m*3m kahdella nosto-ovella. Talli olisi muuten valmis mutta puuttuisi lattia, villat + levyt seinistä ja katosta. Hintaa tälle olisi 10 000e.
Nuo puutteet pystyn teettämään tutulla mutta mitä samankokoisen tallin teettäminen suorasta tavarasta tulisi maksamaan? Lattiaan vedettäisiin putket mahdollista tulevaa lämmitystä ajatellen sekä lattiakaivo. Nosturia ei tule. Talli eristettäisiin valmiiksi, lämmitys tulisi myöhemmin. Eli saisiko tuolla 10 000e täysin valmiin ja suurinpiirtein samankokoisen tallin?
Nuo puutteet pystyn teettämään tutulla mutta mitä samankokoisen tallin teettäminen suorasta tavarasta tulisi maksamaan? Lattiaan vedettäisiin putket mahdollista tulevaa lämmitystä ajatellen sekä lattiakaivo. Nosturia ei tule. Talli eristettäisiin valmiiksi, lämmitys tulisi myöhemmin. Eli saisiko tuolla 10 000e täysin valmiin ja suurinpiirtein samankokoisen tallin?
jarkko, kyllä tuohon talliin semmoinen 20k€ menee.
Tarvikkeet ehkä jo tuon 10k€ ilman pohjia. Eli levyt, villat, kattotuolit, puutavara, rätit ja kattotarvikkeet. Rännit, ikkunapellit, ovet, ikkunat yms.
Kaivuri paikalle ja ronkkiminen 1000€. Salaojat sadevesiputket, anturat, sokkeli yms. 2000€. Täytöt 1000€. Styroksit 1000€. lattiavalu 1000€ lattian putkitus 1000€. Sähköt 2000€. Viemärit ja putkitukset 1000€ (toi lattiakaivo on varmaan luokkaa 300-400€ jo)
Lattian pinnoitus kannattaa ottaa sirotteena siinä valuvaiheessa. Maksaa, mutta on hyvä. Ainakin kaverilla toimii. Itsellä ei ollut tuosta tietoa, kun tein lattian, niin on sitten pinnoite erikseen.
En halua haaveita kumota, mutta se vaan oikeasti maksaa. Itse tein talon ja tallin tuossa 2005. Kaikki työt tehtiin itse, poislukien sähkö ja viemäröinti, jotka kuului kokonaisurakkaan talolle ja tallille.
Tarvikkeet ehkä jo tuon 10k€ ilman pohjia. Eli levyt, villat, kattotuolit, puutavara, rätit ja kattotarvikkeet. Rännit, ikkunapellit, ovet, ikkunat yms.
Kaivuri paikalle ja ronkkiminen 1000€. Salaojat sadevesiputket, anturat, sokkeli yms. 2000€. Täytöt 1000€. Styroksit 1000€. lattiavalu 1000€ lattian putkitus 1000€. Sähköt 2000€. Viemärit ja putkitukset 1000€ (toi lattiakaivo on varmaan luokkaa 300-400€ jo)
Lattian pinnoitus kannattaa ottaa sirotteena siinä valuvaiheessa. Maksaa, mutta on hyvä. Ainakin kaverilla toimii. Itsellä ei ollut tuosta tietoa, kun tein lattian, niin on sitten pinnoite erikseen.
En halua haaveita kumota, mutta se vaan oikeasti maksaa. Itse tein talon ja tallin tuossa 2005. Kaikki työt tehtiin itse, poislukien sähkö ja viemäröinti, jotka kuului kokonaisurakkaan talolle ja tallille.
^ Hasan kustannusarvio on kyllä ihan järkiperäisen oloinen. Ja miksei olisikin, kun tuosta tekstistä ymmärsin, että annetut summat perustuvat toteutumaan, eikä ennakkoarvioihin.
Itsellä suunnitelmissa piharakennus, jossa 2 auton katos, nosto-ovellinen yhden auton talli ja päähän lämmin varasto. Sokkeli on kokoa 8x14m ja lämmintä alaa muistaaksein 55 neliötä. Aloittanut en vielä ole, mutta budjetti on laadittu siten, että 30t€ koko roska. "Pitkästä tavarasta" itse tehden on tarkoitus tuohon summaan päästä. Ans kattoo miten käy.
Itsellä suunnitelmissa piharakennus, jossa 2 auton katos, nosto-ovellinen yhden auton talli ja päähän lämmin varasto. Sokkeli on kokoa 8x14m ja lämmintä alaa muistaaksein 55 neliötä. Aloittanut en vielä ole, mutta budjetti on laadittu siten, että 30t€ koko roska. "Pitkästä tavarasta" itse tehden on tarkoitus tuohon summaan päästä. Ans kattoo miten käy.
75m2 lämmin talli 13500e? Pienellä oikaisulla tallin tekeminen on ihan yhtäkallista kun asuinneliöiden, eli 75m2 talli kertaa 2 olisi 150m2 talo ja hinta 27te:). okei. keittiö ja sisusteet 20tonnii päälle, mutta yhtälö on kohtuullisen tiukka. Tietty, jos ite kaataa puut, kuorii, käsisahalla vetää lankuiks ja puruista tekee eristeet. Pohjat ruopii audin nelikolla ja harkot tekee ite naapurin kukkapenkin kevytsorapalleroista:).
Jos aikuistenoikeasti laskee, niin 13500 riittää autotallipakettiin, toinen mokoma pohjiin ja perustuksiin ja vielä yksi mokoma sähköt, lvi ym. 50tonnii oli sellanen kohtuullinen budjetti.
Jos aikuistenoikeasti laskee, niin 13500 riittää autotallipakettiin, toinen mokoma pohjiin ja perustuksiin ja vielä yksi mokoma sähköt, lvi ym. 50tonnii oli sellanen kohtuullinen budjetti.
Hallinrakentamista tässä tutkailtu ja keskimäärin voisi sanoa et 400e/m2 + lvi on kustannukset.
Tietenkin tuohon tulis korkeutta normaalitallia enemmän (sisäkorkeus n.4m) mut se ei hintaa hirveesti korota toimittajien mukaan, neliöitä tulis maks. 599m2, eli kustannusarvio on 250-300 000eur. eli halvalla noita autotalleja rakentelee:-)
Tietenkin tuohon tulis korkeutta normaalitallia enemmän (sisäkorkeus n.4m) mut se ei hintaa hirveesti korota toimittajien mukaan, neliöitä tulis maks. 599m2, eli kustannusarvio on 250-300 000eur. eli halvalla noita autotalleja rakentelee:-)
Minkälaisia teollisuushalleja te oikein rakennatte jos 20 000e ei talliin riitä? Eli summasum pikaisella laskennalla mun kannattais ottaa tuo talli talon mukana jos Älväri valitaan. Lattian valaminen vois kökällä onnistua eikä seinien villottaminen ja levyttäminenkään ylivoimaista ole, sähköt tekis kaveri jolla vaadittavat paperit. Vesipistettä ei talliin tule, tai riippuu hommasta. Tuossa jotain kokoa itse -talleja:
http://www.puutalokymppi.com/autovar.htm#KP30
http://www.puutalokymppi.com/autovar.htm#KP30
"...Minkälaisia teollisuushalleja te oikein rakennatte jos 20 000e ei talliin riitä? ..."
Eipähän tuohon 20 tonnin puhkomisen nykykustannuksin mitään halleja tarvita, ja eiköpähän tuossa edellä käy jollakin tapaa ilmi, että mimmosia talleja väki on rakentannu.
Kaikki maksaa, etenkin hyvin tehdyt pohjat, lattiat, LVI:t ja sähköt.
Enkä usko, että tallin kustannusarviolaskelman tekeminen kenellekään täyspäiselle ja laskutaitoiselle elämää suurempia ongelmia aiheuttaa. Kohtuuvaivalla saa kyllä kustannustason selville, kun pikkusen soittelee ja kyselee.
Nii, ja lienee sanomattakin kaikille selvää, että nuo puutalokympin pakettihinnat esittävät tallin kokonaiskustannuksista...ööö...sanoisinko, että 50%. IMO.
Eipähän tuohon 20 tonnin puhkomisen nykykustannuksin mitään halleja tarvita, ja eiköpähän tuossa edellä käy jollakin tapaa ilmi, että mimmosia talleja väki on rakentannu.
Kaikki maksaa, etenkin hyvin tehdyt pohjat, lattiat, LVI:t ja sähköt.
Enkä usko, että tallin kustannusarviolaskelman tekeminen kenellekään täyspäiselle ja laskutaitoiselle elämää suurempia ongelmia aiheuttaa. Kohtuuvaivalla saa kyllä kustannustason selville, kun pikkusen soittelee ja kyselee.
Nii, ja lienee sanomattakin kaikille selvää, että nuo puutalokympin pakettihinnat esittävät tallin kokonaiskustannuksista...ööö...sanoisinko, että 50%. IMO.
Laittaisin omaan autotalliin ainakin seinille johtokavanaa, jonne asentaisin riittävän määrän sähkörasioita. Taitaahan se kalliimmaksi tulla kuin normi putkitukset yms. mutta jotenkin sopisi omasta mielestäni autotalliin tuollainen ratkaisu.
Minkä ihmeen takia autotallissa pitää yleensäkään putkittaa mitään? Vetää seinälle pintaan vaan kaiken sähkön. Helppoa, nopeeta ja halpaa.
Tuota itsekkin ihmettelin. Nykyinen talli jossa värkkään on vanhempien luona ja lämmin osa on kokoa 4*6m, sivussa katos joka muutettu kylmäksi talliksi/varastoksi. Tallissa on iso lattiakaivo, 2 sähköpatteria. Talli on tehty suorasta tavarasta ja sisältä seinät on levytetty,valkoinen maali ja johdotukset pinnassa katon rajassa josta vedetty alas tarpeellisiin paikkoihin esim kahdessa paikassa voimavirtapistokkeet (kompura&hitsi).
Ovi on tavallinen pariovi. Eli jos sinne alkaa putkituksia ym virittelemään niin ei ihme jos rahaa palaa.
Ovi on tavallinen pariovi. Eli jos sinne alkaa putkituksia ym virittelemään niin ei ihme jos rahaa palaa.
Toi 20 000€ menee ihan ilman, että alkaa vielä yhtään hifistelemään.
Tuossa ylhäällä on hieman stetsonilla eriteltynä noita kulunkeja. Mahdoton sanoa, mitä pohjat maksaa, kun ei ole aavistustakaan millaiselle pohjalle pääset tekemään.
Noi puutalokympin paketit ei sisällä käytännössä mitään eristämiseen tarvittavaa. Sehän on vaan tuommoinen lomalauta hökötys. Kattotuolit on ainoa, joka tuossa paketissa on arvokasta. Ikkunoissakaan ei ole laseja.
Ei tuossa tule muuta kuin kasa raakalautaa ja vähän isompaa tavaraa, josta rungon voi tehdä.
Ei ole tuulensuojalevyjä, ei sisälevyjä, ei höyrynsulkua, ei kattotarvikkeita. Kattoon tallissa tulee vielä tuplalevytys.
Tuossa ylhäällä on hieman stetsonilla eriteltynä noita kulunkeja. Mahdoton sanoa, mitä pohjat maksaa, kun ei ole aavistustakaan millaiselle pohjalle pääset tekemään.
Noi puutalokympin paketit ei sisällä käytännössä mitään eristämiseen tarvittavaa. Sehän on vaan tuommoinen lomalauta hökötys. Kattotuolit on ainoa, joka tuossa paketissa on arvokasta. Ikkunoissakaan ei ole laseja.
Ei tuossa tule muuta kuin kasa raakalautaa ja vähän isompaa tavaraa, josta rungon voi tehdä.
Ei ole tuulensuojalevyjä, ei sisälevyjä, ei höyrynsulkua, ei kattotarvikkeita. Kattoon tallissa tulee vielä tuplalevytys.
pekavir kirjoitti:Onko kellään pressutallia? Mitä kannattaa ottaa huomioon sellaista ostaessa? Mitä tuollainen hyvä pressutalli mahtaa maksaa?
Hyviä pressutalleja tuolta -> http://www.mikkelinjoretuote.fi/
Esim. 2,7 m x 5,0 m 310€
Kotona on ollut tuollainen Joretuote Oy:n pressutalli ~17vuotta
Pari vuotta sitten siihen vaihdettiin uusi pressu, vaikka vanhakin olisi varmaan vielä välttänyt.
Miten olette järjestäneet työpisteene, työkalut sun muut tallissanne ja jos kuvia ois laittaa niin ois hyvä. Vinkkejä haeskelen vain tallin järjestykseen. Talli on pienehkö 6*6*2.5m talli. Kuvaa ei ole laittaa mutta tallista löytyy iso pöytä yhdeltä seinämältä, kaapisto toiselta ja jotain hyllyjä. Isot ikkunat kolmella seinällä vaikeuttaa työkalujen sijoittelua.
Pitäs vaan kehitellä jonkinlaiset verkot ikkunoiden eteen, ettei ole lasit heti paskana, ku vähän työkalulla kolauttaa. Tarkotus ois kyllä noin.
Pidättekö parhaana tätä työkalujen seinälle asettelu tapaa, että suunnilleen kaikki tarvittava listat ym. löytyy seiniltä. Vai olisiko laatikostot työpöydän alla tai liikuteltavassa kärryssä parempi josta löytyis sitten hylsyt yms. Järjestelyhomma riippuu kyllä vähän siitä, että mitä kukin itse pitää parhaana.
Pidättekö parhaana tätä työkalujen seinälle asettelu tapaa, että suunnilleen kaikki tarvittava listat ym. löytyy seiniltä. Vai olisiko laatikostot työpöydän alla tai liikuteltavassa kärryssä parempi josta löytyis sitten hylsyt yms. Järjestelyhomma riippuu kyllä vähän siitä, että mitä kukin itse pitää parhaana.
itellä on seinällä pari isoo työkalu"verkkoa" ja yks isompi hyllykkö isommille työkaluille ja työpöytä itte tehty misä alapuolelle saa kans sälää... aika paljo silti jo kertyny työkaluja niin tarvii tilaakin. ja nosturikin viemässä tilaa niin alkaa talli olemaan liian pieni :( 5mx8m on koko.. jos vähänkään enempi roplaa niin tee isompi talli ! ;) ite tein muka tarpeeks ison
Täytyy myöntää, että vanhempien talli kyseessä, vähän epämäräsesti suunniteltu. Jos joskus tähän asetun asumaan niin kyllä sitä tekis mieli kyllä ainakin vähän ainakin laajentaa tjms. 70m2 koko rakennus, että vois ainakin saada vähän tilaa hajoittamalla seinää. Muistelisin ettei kantavia oo nuo sisäseinät. Varasto ja erillinen huone rakennettu tuohon.
Rakentamisesta ei itellä oikeen tietoa, onnistusko tuommonen laajentaminen, lisäosan rakennus. Täytyykö kaikkia kantavat seinät jättää käytännössä ehjiksi, vai onko jotain keinoa jolla voi osan kantavasta seinästä hajoittaa rakentaessa isompaa, korkeampaa hallia jatkeeksi. Rakennuksessa ois lattialämmityn, niin sais kätevästi uuteen osaankin sen vedettyä.
E: Anteeksi että kyselen vaikkei tämä mikään rakennusfoorumi ole. Mittailin tallia, niin 7*8,5m saisi lisää tilaa jos tallissa olevaan autokatososaan tekisi laajennuksen ja jos olisi mahdollisuus hajoittaa 7m ulkoseinää. Näin rakentamisesta hyvin vähän tietävänä laajennus homma ei näyttäisi pahalta, jos vain tuo ulkoseinän hajoitus olisi mahdollista. Autokatososassas olisi jo ns, katto valmiina eristystä yms. vailla vain, käytännössä ei tarvitsisi tehdä kuin lisää seinää. Helppo homma käytännössä jos vain kantavalle ulkoseinä jutulle olisi olemassa ratkaisu. Jääkö tuommonen 2.5m liian matalaksi, että olisiko vain järkevin rakentaa uusi halli.
Rakentamisesta ei itellä oikeen tietoa, onnistusko tuommonen laajentaminen, lisäosan rakennus. Täytyykö kaikkia kantavat seinät jättää käytännössä ehjiksi, vai onko jotain keinoa jolla voi osan kantavasta seinästä hajoittaa rakentaessa isompaa, korkeampaa hallia jatkeeksi. Rakennuksessa ois lattialämmityn, niin sais kätevästi uuteen osaankin sen vedettyä.
E: Anteeksi että kyselen vaikkei tämä mikään rakennusfoorumi ole. Mittailin tallia, niin 7*8,5m saisi lisää tilaa jos tallissa olevaan autokatososaan tekisi laajennuksen ja jos olisi mahdollisuus hajoittaa 7m ulkoseinää. Näin rakentamisesta hyvin vähän tietävänä laajennus homma ei näyttäisi pahalta, jos vain tuo ulkoseinän hajoitus olisi mahdollista. Autokatososassas olisi jo ns, katto valmiina eristystä yms. vailla vain, käytännössä ei tarvitsisi tehdä kuin lisää seinää. Helppo homma käytännössä jos vain kantavalle ulkoseinä jutulle olisi olemassa ratkaisu. Jääkö tuommonen 2.5m liian matalaksi, että olisiko vain järkevin rakentaa uusi halli.
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 5.8.2007 15:08
- Viesti:
Autotalli pääkaupunkiseudulla
Tervehdys kaikille
Minä olen myös tekemässä autotallia Espooseen ja tuo 13500 € meni jo arkkitehdin, LVI suunnittelijan, rakennesuunnittelijan, sähkösuunnittelijan, vastaavan työnjohtajan, kvv työnjohtajan, rakennetarkastajien ja rakennuslupaviranomaisten palkkioihin. Eli siinä ei vielä ollut mitään rakennuskustannuksia.
Nauroivat minut ulos Espoon rakennusvalvonnasta, kun menin ensimmäisen kerran kyselemään neuvoja ilman arkkitehtiä. Edes rakennusinsinööri ei kelvannut.
Neliöitä tulee about 50 ja kustannuksia lähes yhtä monta tuhatta. Mukana on kyllä uusi kaukoilämmön lämmönvaihdin, joka yksinään on 4500 €. Tosin talliin tulee korkeutta melkein 5 metriä, eli se pitää tehdä kattoristikoiden sijasta kurkihirren ja liimapuupalkkien avulla. Rakenne lisää kustannuksia melkoisesti.
Mutta ensi vuonnahan se olisi taas jo kymmeniä prosentteja kallimpaa, joten kannataa tehdä niin kauan kuin rahat riittävät
Minä olen myös tekemässä autotallia Espooseen ja tuo 13500 € meni jo arkkitehdin, LVI suunnittelijan, rakennesuunnittelijan, sähkösuunnittelijan, vastaavan työnjohtajan, kvv työnjohtajan, rakennetarkastajien ja rakennuslupaviranomaisten palkkioihin. Eli siinä ei vielä ollut mitään rakennuskustannuksia.
Nauroivat minut ulos Espoon rakennusvalvonnasta, kun menin ensimmäisen kerran kyselemään neuvoja ilman arkkitehtiä. Edes rakennusinsinööri ei kelvannut.
Neliöitä tulee about 50 ja kustannuksia lähes yhtä monta tuhatta. Mukana on kyllä uusi kaukoilämmön lämmönvaihdin, joka yksinään on 4500 €. Tosin talliin tulee korkeutta melkein 5 metriä, eli se pitää tehdä kattoristikoiden sijasta kurkihirren ja liimapuupalkkien avulla. Rakenne lisää kustannuksia melkoisesti.
Mutta ensi vuonnahan se olisi taas jo kymmeniä prosentteja kallimpaa, joten kannataa tehdä niin kauan kuin rahat riittävät
no nyt alkaa talli oleen pystyssä kallista on rakentaminen. tähän mennessä palanut 20000€ ja vielä pitäs villottaa ja levyttää. lämmintä tilaa on 47neliötä ja 3 metriä korkeutta. lämmitykseksi laitoin vastuksen lattiaan, mielessä kyllä aluksi kävi että laittais patterit tai jotain, mutta sitten lattia laatta olisi ollu kylmä. sivuseinille tulee vielä imurit ja katosta raitis ilma, jos vaikka joskus maalailee.
siinä vähän kuveja
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sivu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sislt.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etusivu.jpg
siinä vähän kuveja
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sivu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sislt.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etusivu.jpg
Isä rakensi tai pikemminkin rakennutti viime vuonna hallin 500m2 mistä lämmintä on 180m2 sisäkorkeus on jotain 6m ja ovet 4mx5m 3kpl. Lämmityksenä on sähköinen lattialämmitys. Ja kokonaishinta kaikkine tarvikkeineen ja töineen oli jotain 120000e. Kylmää puolta vuokrataan ja lämmin on omana varastona/kautta autonhuolto paikkana.
Tuossa itelläkin tallin rakennus hommat meneillään, ja mietiskellyt nuita ovia että mistä hommais ja minkälaiset? Onko porukalla hyviä vai huonoja kokemuksia esim.noista rautakaupan nosto-ovista mitä ne myy,aika laajahan noissa on hintahaitari(300e-1000e) ? Vinkkejä otetaan myös vastaan mistä vois oulun suunnalta käydä katteleen ovia!
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Tuossa itelläkin tallin rakennus hommat meneillään, ja mietiskellyt nuita ovia että mistä hommais ja minkälaiset? Onko porukalla hyviä vai huonoja kokemuksia esim.noista rautakaupan nosto-ovista mitä ne myy,aika laajahan noissa on hintahaitari(300e-1000e) ? Vinkkejä otetaan myös vastaan mistä vois oulun suunnalta käydä katteleen ovia!
Kokemusta aika vähän eri malleista. Meillä on Standoor perus nosto-ovi ja se on 3 vuotta toiminut hyvin. Tiivistys sivuilta on aika huono, sellainen ohut joustava muovilista joka on ovea vasten. Toimii lähinnä vedonestona. Tuolla lisää aiheesta.
Ei muuta kuin viikonloppuna asuntoesittelyhin katselmaan talleja...
-
- -
- Viestit: 536
- Liittynyt: 31.7.2003 22:37
Ilmanvaihtoon poisto lattiaan ja korvausilma katosta sisään. Tekee valuvaiheessa laattaan vähän reilumman kokoisen lattiakaivon (n. 0,5m x 2m piisaa mainiosti) ja käyttää sitä samalla poistokanavana (pumppu vaan sinne ulkopäähän). Korvausilma kannattaa tuoda useammasta pisteestä (esim. n.0,5 m joka kulmasta) sisään. Tosin, jos maalaustoimintaa meinaa "harrastaa" eikä halua kukkahattutätejä tontille pyörimään, kannattaa olla hyvää pataa tarkastajan kanssa.
olis kans toi tallin rakentamien suunitteilla, olen miettiny et minkälainen pitäis tehdä et vois maalata kans silleen et ei olis joka paikka maalipölyssä, kun ei kuitenkaan ole järkee/varaa rakentaan erillistä "maalauskammiota" eli miten pitäisi ilmanvaihto yms huomioida?
Muutama ajatus aiheesta, mitä olen itse päissäni pähkäillyt:
Jos maalamoa tehdään, poisto lattiasta.
Mikään normi 100mm kanavapuhallin ei riitä "täysmittaiseen maalaukseen"
Jos tallissa säilytetään, korjataan, pestään ja maalataan tarvitaan neljä tallia. Muuten tehdään kompromisseja, jokainen tietysti omien tarpeiden mukaan.
Jos mahdollista, kannattaa tehdä talli jossa helposti rajattavissa likainen ja puhdas puoli.
Esim. hiottu kittipöly tai rälläköity metallipöly on mukavampi putsata tilasta missä ei ole hyllyssä miljoonaa pikkulaatikkoa täynnä tavaraa.
Sama asia korostuu tulitöissä turvallisuustekijänä.
Tulitöitä tallissa tehdessä, ei kannata unohtaa kunnon sammutinta.
2kg saksan siwan alennus sammuttimella ei tee mitään, jos oikeasti käy vahinko.
Jos ei ole tarkoitus varsinaista maalaamoa perustaa, on yksi hyvä tapa koteloida työskentelykorkeudelle seinään "imuri". Kanavapuhallin välikatolle, imuputki seinän sisään, yhden koolausvälin kun täyttää villan sijasta suodatin kankaalla ja kyprokin korvaa reikälevyllä, saa hyvän maalaus pisteen esim. osien maalaamiseen.
Reikälevyn eteen jos tekee kaksiosaisen oven, tehostuu imurin vaikutus, koska ovista saa 90 astetta avattuna "tuulitunnelin" maalauskohteen ympärille. Toisaalta jos tekee alas laskeutuvan oven, tulee helposti maalauspöytä kevyille kappaleille.
Toimii tietysti parhaiten väliseinässä, ei tule lämmön karkaamisen kanssa ongelmia.
Pesutilassa ei pitäisi olla mitään mikä ei saa kastua, itsestään selvää, mutta monesti hankala toteuttaa..
Jos työkalut ja säilytystarvikkeet ovat jo olemassa, kannattaa miettiä miten ne on paras asetella. Yleensä lompakko tai viimeistään kaava kertoo tallin maksimi neliöt, mutta itse voi pienellä aivojumpalla saada tallista paljon käytännöllisemmän jos esim. pituudesta ottaa 30cm pois ja käyttää saadut neliöt leveyteen / mahdollistaa esim. täysmittaisen hyllyn asentamiseen tallin päätyyn.
Välikatto voi myös toimia kompuran sijoitus paikkana, kondenssi vesi aiheuttaa mahdollisesti ongelmia joten se kannattaa ottaa huomioon..
Kompuran sijoittaminen katolle tuo tarpeen paineilmaverkolle. Verkostoa tehdessä taas kannattaa käyttää mahdollisimman suurta putkikokoa, koska näin järjestelmän "säiliökoko" kasvaa ja ilmaa on käytettävissä silloin, kun sitä tarvitaan.
Sähkö ja valot. Jos maalaat, ei valoa voi olla liikaa.
Pistorasioita tulisi sijoittaa mahdollisimman paljon, yksi hyvä mittari on vaikka myllytys kone, omalla johdolla pitää pystyä kiertämään auto niin, että aina löytyy vapaa pistorasia käyttöön..
Jos edes tallin rakennusprojektin ajan tuntuu talli oikean kokoiselta, on suunnittelu mennyt hyvin. Sillä viimeistään hetken valmistumisen jälkeen huomaat tallin olevan täynnä ja rakentelutilan kortilla. Rakenna siis niin iso talli kun suinkin vaan pystyt..
Sanoisinpa vielä, katostilaakaan ei ole koskaan liikaa saatikka yleensäkkään mitään romunsäilytystilaa.. mitä isompi halli sitä enempi romua :D
Omassa sentään mahtuu yksi auto lämpöselle puolelle, saa molemmat ovet auki ja sivulta mahtuu vielä kulkemaan sekä edestä löytyy tilaa vielä tehdä vaikka ja mitä... Kylmälle puolelle mahtuukin sitten vielä enempi romua kun tulee haalittua liikaa :P
Omassa sentään mahtuu yksi auto lämpöselle puolelle, saa molemmat ovet auki ja sivulta mahtuu vielä kulkemaan sekä edestä löytyy tilaa vielä tehdä vaikka ja mitä... Kylmälle puolelle mahtuukin sitten vielä enempi romua kun tulee haalittua liikaa :P
Eikö poistoilma pitäisi olla katon rajassa ja korvaus ilma alempana? Epäilen että ei ainakaan ilman kunnollista koneellista ilmanvaihtoa noin päin toimi.
Taitaa se maalipöly olla kuitenkin vielä ilmaa raskaampaa, joten jos poisto katonrajassa, saattaapi leijailla vielä seuraavanakin päivänäkin siellä (se niistä kiiltavistä ja roskattomista pinnoista). Ja eikai kukaan edes kuvittele maalaavansa ainakaan enempiä määriä tilassa, jossa ei ole koneellista ilman vaihtoa. Yhden kerran itse kuvittelin ja jopa toteutin. Ei enää kiitos.
Kuinka onnistuu talon yhteydessä olevan autokatoksen muuttaminen autotalliksi?
Kyllä se kohtuudella onnistuu, palonkatkoseiniä yms. scheissea joutunee rakentamaan ja riippuen katoksen rakentamistavasta. Mahdollisesti myös tontin rakennusoikeuden ja kokonaisneliöiden kanssa saattaa joutua tekemisiin.
Rakennusvalvontaan vain yhteyttä. Toisaalla vaaditaan toimenpidelupa, toisaalla rakennuslupa. Mutta yleisellä tasolla kun liikutaan, niin kyllä tuo mahdollista on.
Olisi kanssa oman tallin tekeminen suunnittulu vaiheessa.
Kokoa tallile tulisi 8mX16m ja jonne tulisi myös erillinen maalauskammio
jossa olis kunnollinen ilmanvaihto ja valaistus, mutta millä saa menemään
tuon maaluskammion rakennusluvasta ja rakennustarkastajalta lävitse.
Talilli tulee haja-asutusalueelle ja merkittäisi talousrakennukseksi
harraste ja varastotiloiksi.
Kokoa tallile tulisi 8mX16m ja jonne tulisi myös erillinen maalauskammio
jossa olis kunnollinen ilmanvaihto ja valaistus, mutta millä saa menemään
tuon maaluskammion rakennusluvasta ja rakennustarkastajalta lävitse.
Talilli tulee haja-asutusalueelle ja merkittäisi talousrakennukseksi
harraste ja varastotiloiksi.
Nostetaas tätä hiukan jos joku vastaisi.. Onkohan kukaan foorumilaisista rakentanut autotallia tämän vuoden puolella? Katselin paria valmistallia joiden hinnat pyörii alle 5teur mutta eihän niissä ole eristeitä, ikkunoita ja ovia mukana. Kahden auton talli + varasto olisi tarkoitus väsätä niin pienellä budjetilla kuin mahdollista kuitenkin eristyksestä tinkaamatta. Ilmalämpöpumppu toimii lämmittäjänä. 10teur ei taida riittää??
edit: ainiin, tulevan tallin paikalla on n.30m2 piharakennus vuodelta 1940 jonka pistän maan tasalle. Tarvitseeko muuta kuin muutosluvan talliin tai ylipäätänsä mitään lupia jos neliöt ja paikka pysyy suunnilleen samana?
edit: ainiin, tulevan tallin paikalla on n.30m2 piharakennus vuodelta 1940 jonka pistän maan tasalle. Tarvitseeko muuta kuin muutosluvan talliin tai ylipäätänsä mitään lupia jos neliöt ja paikka pysyy suunnilleen samana?
Ennen kuin otat kuokan tontille, niin tarkista kaava. Mulla oli tontilla läpimätä vanha sauna+kamari+liiteri noin 50 m2. Tilalle olis saanut rakentaa 25 m2 tallin jos olis purkanut vanhan pois. Mutta kun korjasin tuon lahopaskan sain kaikki neliöt käyttöön. Käyttötarkoituksen mutoksella sain tuon muutettua varastoksi. Vähän jankkasivat kun pistin varastoon parioven, mutta pidin tiukasti pääni.
Tietysti helpomalla olis päässyt tekemällä uuden, mutta näin meillä.
Tietysti helpomalla olis päässyt tekemällä uuden, mutta näin meillä.
Tervehdys. Kaveri tuossa teki vuonna 2011 112m2 kokoisen lämpimän autotallin ja rahaa meni 40K€ tarvikkeineen ja töineen. Itse tein 230m2 kylmän halllin ja rahaa paloi 48K€.
Molemmat teimme itse perustustöitä ja kaveri laitteli itse sähköt ja asensi oven omaansa.
Tuollaisia summia kului tuon kokoisiin v. 2011. Omaan vielä sähköt tänä vuonna, niihin n. 2500 euroo..
Edit1 kaveri on sähkömies...
Ja omaan vedän johdot ja muut tilpehöörit paikoilleen ja sähköinsinööri tekee kytkennät ja tarkastukset sekä sähköpiirustukset.
Molemmat teimme itse perustustöitä ja kaveri laitteli itse sähköt ja asensi oven omaansa.
Tuollaisia summia kului tuon kokoisiin v. 2011. Omaan vielä sähköt tänä vuonna, niihin n. 2500 euroo..
Edit1 kaveri on sähkömies...
Ja omaan vedän johdot ja muut tilpehöörit paikoilleen ja sähköinsinööri tekee kytkennät ja tarkastukset sekä sähköpiirustukset.
Viimeksi muokannut intrax, 28.6.2012 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa