autotalli

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

autotalli

ViestiKirjoittaja lape85 » 15.12.2006 16:08

omakotitalon osto olisi kevään pinnassa ajnkohtainen, mutta autotalli puuttu ja suunnitelmissa olisi rakentaa se samalla ku ottaa talolainan. nyt siis kaivattais vinkkejä ja ideoita kun sitä alkaa tarkemmin suunnitteleen, ja mitä tallin rakennus on yleensä kustantanut? mittoiltaan lämpimästä puolesta tulee 7m*7m*3.5m jonne oletettavasti istutetaan nelipilari nosturi, lämmitykseksi joko vesikierto lattiaan tai patterit seinille. kylmä puoli n. 7m*4m.

tepi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 23.7.2003 20:51

ViestiKirjoittaja tepi » 15.12.2006 16:29

Männä kesänä rakennettiin talli. Pohja 6x10m. Eristetty on mutta kiinteää lämmitystä ei ole. Aika tarkkaan se kympin maksaa.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 15.12.2006 16:45

vesikierto lattiaan... siinä ei kannata kustannuksissa säästää jos siellä tallissa meinaa enemmänkin jotain tehdä...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 15.12.2006 17:38

Voi sinne lattiaan laittaa ihan hyvin sähkölämmityskaapelinkin.. Jos sitä satunnaisesti käyttää niin ei huolta jäätymisestä etc eikä tartte tuhraa puiden tms kanssa JOS sitä ei sitten halua harrastaa/ole kaukolämmössä..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 16.12.2006 22:53

Saahan sen vedenkin sähköllä lämmitettyä, jos laiskottaa..

Vesikiertoisessa lämmityksessä on se hyvä puoli, että lämmönlähteen voi vapaasti valita/vaihtaa myöhemmin.
Jos laitat sähkökaapelin, niin olet Liliuksen kanssa naimisissa hamaan tappiin saakka..

Itse vedin talliin 500 metriä Ø20mm putkea ja vesi tulee lämpeemään puilla.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 16.12.2006 23:24

puilla se olla pitää...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 17.12.2006 12:50

Ja voihan sinne järjestelmään laittaa glykolit, niin eipähän jäädy.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 17.12.2006 13:21

kait se sitten täytynee laittaa vesikierto lattiaan, turhan tyyristä alkaa sähköllä lämmittään. miten stten kannattaisko laittaa monttu vai nosturi? ja kuinka veemäinen tuo monttu on alkaa väsäämään.

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 17.12.2006 13:28

Kaveri aikoinaan ois montun tehny mutta muistelisin se maininneen että ois tullu liian kalliiksi. Ois vissiin pitäny kaivo olla siinä ja siihen sitte kaiken maailman öljyn erottimet jne. Voi ola että muistan väärinkin.. mutta ei se ainakaan sitte monttua tehnyt.

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 17.12.2006 15:03

No jos vaihtoehtona on joko nosturi tai monttu, niin enpä kauaa miettis kumman hommaisin. Monttu on ihan persiistä ja soveltuu lähinnä juuri öljynvaihtoon IMO. Auto aina väärällä korkeudella, montun laidat tiellä, tunkkailemaan joutuu vähän väliä ja valaistuksen tarve suurehko pimeässä montussa.... Ja sitten vielä se ravaaminen monttuun ja montusta pois.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.12.2006 22:13

Plus että monttu kerää vain paskaa/öljypurkkeja sekä vanhoja akkuja :D

Ehdottomasti nosturi..

Kannattaa sitten harkita tarkkaan, millainen nosturi (4, 2 vai 1-pilari) ja tehdä sille laattaan vahvempi paikka.

Itse tein varauksen 2-pilarinosturille. Tein kaksi 1x1m kokoista aluetta, johon valettiin 50mm paksumpi laatta. Raudoitusta vähän enemmän ja niitltä osin lattialämpöputket jätin varmuuden vuoksi pois.

Tuossa näkyy nuo 50mm syvennykset styroxissa:
Kuva

Ja tuossa raudoitukset sekä lattialämpöputket vedettynä:
Kuva

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 18.12.2006 9:34

Nythän on muutenkin hyvä aika alkaa rakentamaan kun puutavaran hinta nousee 40% ja muutkin materiaalit jonkinverran..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.12.2006 12:17

^joillakin nousee joillakin ei :D Mettästä kun hakee..........

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 19.12.2006 18:07

eipä ne sieltäkään itekseen taapeliin kävele ;) ne ylivieskan mehtät kans on yhtä tyhyjän kans... semmosta tikkua...

teemu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 23.7.2003 9:55

ViestiKirjoittaja teemu » 19.12.2006 19:41

^ hehe :D

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.12.2006 11:16

^^ onko joku sanonu että mein metät on vieskan puolella :D

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.12.2006 12:15

Ja nyt loppuu offtopic.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.12.2006 17:26

Noh, vaikka onkin sitä mettää niin ei se tosiaan ite taapeliin kävele mutta JOS ja KUN itse viitsii nähdä vähän vaivaa jos vehkeet löytyy eikä omille työtunneille laske hintaa niin kyllä se kannattaa käyttää jollain "isäntä"sahalla omia puita, sahaus kun kuitenkin on huban halvan hintaista verrattuna jos ostat puuta kaupasta.. Korostan ettei tää metodi kaikille sovi mutta jos mahdollisuus on niin kannattaa se.

Laskee työtunnit sen mukaan että viikko puiden kanssa = talli
Viikko hioen maxxlookin puskuria jäällä maaten = iskias loppuelämäksi :D

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.12.2006 22:46

Omalta tontilta sahatut puutavarat maksoi sahauksineen/kuljetuksineen 700€ ja niiden arvo puutavaraliikkeessä olisi ollut varmasti useita tuhansia euroja..

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 21.12.2006 17:22

juu näinhän se on meillä kun täällä "sivussa" asutaan, itelle saa rakentaa lähes mistä vaan ja hyvä niin.. mutta kun mennään isompiin kaupunkeihin tuolla eteläisessä suomessa niin pitääkin olla lujuusluokiteltua puutavaraa kaikkeen runkorakentamiseen. Tympäsispäs asua siellä ja omistaa mehtää josta ei saa kun "karvalautaa"...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.12.2006 17:45

Juu ja omalta tontilta ajaa Turkuun 20min. :)

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 22.12.2006 16:27

juu en sua tarkottanutkaan kun sanoin että sivussa.. vaan meitä pohojalaisia. Ja palatakseni aiheeseen niin oon ehottomasti nosturin kannalla, eihän siinä tarvi kun yhen renkaanvaihon niin jo huomaa kumpi on kätevämpi/tarpeellisempi. Kyselitkös muuten oisko kuitubetonilattia tullu paljon kalliimmaksi? ainakin raudottamiselta ois säästyny

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 22.12.2006 20:45

mutta kun mennään isompiin kaupunkeihin tuolla eteläisessä suomessa niin pitääkin olla lujuusluokiteltua puutavaraa kaikkeen runkorakentamiseen.


Ihan samalla lailla omista puista sahatun puutavarankin voi lujuusluokitella, aina menee luokkaan T18, todella paskaa täytyy tullien olla ettei tuota täytä.

Ja sehän miten asikas (rakentaja/rakennuttaja) suunnitteluvaiheessa ilmoittaa, että onko käytettävissä omaa sahatavaraa. Jos on, niin rakenteet mitoitetaan sitte lujuusluokan T24 (yleinen) sijaan luokalla T18.

Esimerkkinä vaikka kuvitteellisen ikkunanpäällispalkin mitoitus:
L=2000, kuorm.lev. 2500 mm, rakenteen kuormat 100 kiloa neliölle ja lumikuorma 180 kiloa.

T18 50 x 225 B 2 Cf=1,00 Mit menet RAJA
Mmit/taiv kestävyys [kNm] 5,100 5,192 98 %
Vmit/leikk kestävyys [kN] 10,198 11,538 88 %


Taipumat (Sall taip L/200)
5,6 mm (56 %)
************
T24 50 x 200 B 2 Cf=1,00 Mit menet RAJA
Mmit/taiv kestävyys [kNm] 5,100 5,128 99 %
Vmit/leikk kestävyys [kN] 10,198 10,256 99 %


Taipumat (Sall taip L/200)
6,8 mm (68 %)
************


Eli tässä tapauksessa hieman isompaa puutavaraa alemmassa lujuusluokassa

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 23.12.2006 9:56

toisinsanoen vähemmällä puutavaralla pääsee kun soittaa puukeskukseen ja saa höylättyä/mitallistettua tavaraa. Vaan menipä sitä puuta vaikka tuplamäärä (tosin meilläpäin ei oo vielä niin tarkkaa)niin kyllä itekki omasta mehtästä hajen pöllit. eikö ookki ympäripyöreää kommentointia

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 23.12.2006 17:06

Missähän hinnoissa autonosturit liikkuu, ja minkälaisia nostimia porukalla on? nimimerkillä: tahtoo nosturin ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.12.2006 2:32

Mitä on kuitubetoni?
Ainakin itselläni ei raudoittaessa juuri hiki valunut. Heitteli vaan verkot sisään ja korppuja alle. Saumoista silmän verran ristiin ja parilla langalla kiinni.
Eihän siinä voi edes puhua "raudoittamisesta" :)

Mitä nyt jotain nostureita kyselin, niin laadukkaan oloisen saksalaisen lattiavapaan 2-pilarinosturin saa jollain +3000€:lla.

Käytettyinä aikalailla puolet uuden hinnasta.
Mutta jos korjaamokäytössä ollut ja sahattu tsiljoona kertaa ylös alas, niin pelkona on ruuviremontti ja sitten se maksaakin jo melkein uuden hinnan..

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 24.12.2006 10:36

kuitubetonissa on betonin seassa semmosia n.50mm pitkiä teräslangan pätkiä ja sitä on sen kovetuttua tosi hankala rikkoa/piikata. Sitä käytetään nykyään aika paljon just hallien lattioissa, tosin jos ei kovin suuri pinta-ala oo niin eihän noita verkkojakaan kauvaa levittele. Jouluja!

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 24.12.2006 15:02

mitä säännöksiä on montun teossa nykyään?
siinä ei tieten riitä enään täysin muusta maailmasta erotettu lattiakaivo? pitänee tieten olla öljynerotus?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 24.12.2006 15:33

joku isäntä tossa haukku kuitubetonifirman alimpaan helvettiin ku oli osiaan sellaista kamaa mikä ei edes tullu niitten pumpuista ja letkuista läpi. Joutuivat kolme autollista vetämään talkoovoimin ämpärein ja kotikärryin yms kun autot oli jonossa pihalla ja mokot maksettu. Saivat aika ison talkoo alen kyllä ku asiaa alettiin selvittämään. Ei vissiin tarttennu maksaa tuonnista, eikä juuri itte mokostakaan mitään... No toisaalta, vitunmoinen homma edes viittä myllylistä kärrytellä ittekseen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.12.2006 11:34

Öljyn ja hiekanerotuskaivo pitänee vissiin olla, oli monttu tahi ei..

Semmonen on onneksi helppo tehä itte ja halvalla.. Ei tarvii ostaa mitään ylikalliita muovikaivoja sinne..

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 25.12.2006 11:49

Semmonen on onneksi helppo tehä itte ja halvalla.. Ei tarvii ostaa mitään ylikalliita muovikaivoja sinne..


Onko tuo fakta, että kaivon saa tehdä itse? Joku viisaas minulle väitti, että niiden tarvii olla tehdastekoisia, direktiivin mukaisia.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 25.12.2006 13:44

onkohan valmis autotalli paketit minkäälaisia? tossa muutamien firmojen talleja kattelin niin ei pian kovin kalliitakaan ole.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 26.12.2006 13:28

Meille talomyyjä sanoi, että niissä pre-cut autotalleissa on aika hyvät katteet pelkästä puutavaran valmiista katkaisusta. Samoin kannattaa tarkaan katsoa mitä tarvikkeita siellä on mukana. Kaikilla ei esim. ole villoja.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 26.12.2006 14:01

^Yep, sekä tää Precut menetelmä tuo harmaita hiuksia pohjan kanssa joka siis pitää olla millilleen kohdalla, muutenhan virheitä on vara korjata kurkihirteen asti :D

Meinaan että saa sitä nyhertääkin, ken haluaa..Kun noita työkseen rakentaa konehalleja/pajoja/taloja ja vaikka viimeisin hullujenhuoneita niin uskallan jopa näin sanoa :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.12.2006 15:55

vesi tulee lämpeemään puilla

Onkos tuo lämmitysjärjestelmä yhdistetty talon lämmitykseen? Autotallin rakentamisessahan pitää ottaa myös huomioon, että minkäänlaisia tulitöitä ei siellä saa tehdä. Käytäntö tosin vaihtelee, mutta jos esim. aikoo hitsata tallissaan, pitää tilan täyttää tiettyjä vaatimuksia, muutoin vakuutus ei välttämättä korvaa. Asia kannattaa selvittää palotarkastajalta ja laittaa paperille.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.12.2006 23:51

Puukattilan kaverina on 3000l varaaja, jossa on kolme kappaletta kuparikierukoita.
Yksi lämpimälle käyttövedelle, toinen asunnon lämmitykselle ja kolmas tallin lämmitykselle.

Ainakin meilläpäin sai tehdä, eikä siitä tuntunut kukaan olevan kiinnostunut. En sen enempää edes kysellyt :)

Pohjallinen Ø600 betonikaivo, jonka kylkeen porataan reikä Ø110 viemäriputkelle.
Putken päähän vain 90º kulma alaspäin.
Hiekka painuu pohjaan ja öljy jää pintaan.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 27.12.2006 9:17

^Yep, sekä tää Precut menetelmä tuo harmaita hiuksia pohjan kanssa joka siis pitää olla millilleen kohdalla, muutenhan virheitä on vara korjata kurkihirteen asti :D


Ootke Leskinen törmänny tälläseen noin tuumaa vahvaan sokkelikaistaan? En nyt millään muista sen kauppanimeä, mutta antaa anteeksi jopa parin sentin korkovirheet, mutta tulee kuitenki tiivis liitos alajuoksun ja sokkelin väliin.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.12.2006 11:56

^sellaista pohjastaan "nelirivistä" solumuovinauhaa tarkoitatko?

Olen törmannyt ja käyttänytkin ei siinä mitään, en minä sitä sano etteikö precut ole asiansa omaava mutta kyllä siina palkoille pääsee jos itse ne katkoo ja se että kun se precut on kerralla "lyhyt" niin eipä paljon korjata kuin kiiloilla tms..

Ei se rakentaminen ole niin helppoo kun jotku kuvittelee, osat ei aina sovi toisiinsa kuin legopalikat :D

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 27.12.2006 18:50

Kyselin rakennustarkastajalta (Hollolassa) tuon montun vaatimuksista ja niitä oli öljyn/hiekanerotuskaivo, koneellinen ilmanvaihto montun lattiatasosta, vähintään liipattu betonilattia, suistumisen estävät sivuraudat tai vaihtoehtoisesti kannet jotka kestävät auton kuorman.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 27.12.2006 19:49

Autotallin rakentamisessahan pitää ottaa myös huomioon, että minkäänlaisia tulitöitä ei siellä saa tehdä.

Saa, varsinkin jos on tulityökortti.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 27.12.2006 22:46

ja parit riittävän kokoiset sammuttimet käsittääkseni.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 28.12.2006 0:54

Pari 12 kiloista jauhesammutinta tai yksi 12 kiloinen ja pari 6 kiloista. Sit tarvii olla peite.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 28.12.2006 1:09

Autotallista voi tehdä tulityöpaikan jolle löytyy viralliset ohjeistukset. Mutta jos vie auton talliin hitsattavaksi niin se ei ole enää vakituinen tulityöpaikka. Muuttuu siinä vaiheessa väliaikaiseksi tulityöpaikaksi ja silloin täytyy taas tehdä kaikki eri säännösten mukaan. En ole varma mut voi olla että paljasta koria saa siellä hitsata mutta ei autoa jossa on palavia osia paikoillaan.

Kyselin vakuutus-yhtiöltä tuosta ja sanoivat että pitää olla ns. yritysvakuutus että saa tehtyä sen vakituisen tulityöpaikan mutta sanoivat juuri tuosta että jos sinne vie esim. auton hitsattavaksi niin ei vakuutus enää korvaa.

HemmoX
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.1.2007 20:02

ViestiKirjoittaja HemmoX » 10.1.2007 20:27

Iso lattiakaivo, lattialämmitys, kunnon pinnote lattiaan, koneellinen poistoilmastointi, kunnon ovet, paljon valoja, voimavirtapistorasia (Hitsausvehkeille) jne jne...

Tuossa muutama asia, mitä tuli äkkiseltään mieleen. Porukat kun rakensi talon yhteyteen tallin niin nuo tuli ainakin laitettua. Paljon pitää ottaa huomioon ja silti jää jotain aina tekemättä. :)

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 10.1.2007 20:42

Ja myös kattoon kannattaa laittaa muutama pistorasia, niin silloin ei ole sähkötyökaluja käyttäessä aina johdot jaloissa.

HemmoX
-
Viestit: 20
Liittynyt: 10.1.2007 20:02

ViestiKirjoittaja HemmoX » 10.1.2007 21:15

Tuo muuten oli yks niistä unohdetuista asioista...

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 11.1.2007 9:16

Talo on paraikaa tekeillä ja autotallia pitäisi aloitella keväällä/kesällä, kunhan talo on muuttokunnossa. Pitäisiköhän tehdä tänne projektikertomus...

Suunnitteilla 75m2 lämmin kahden auton talli. Laskeskelin karkeasti netistä löytyneillä hinnoilla tarvikkeiden kustannukseksi noin 13500€. Lämmitys hoituu vesikiertoisena, talossa olevan maalämpöpumpun avulla.

Täytyy käydä kysymässä tarjouksia tarvikkeista, että saa tämän päivän hinnan koko toimituksesta.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.1.2007 12:43

voi laittaa myös kiskon ja siihen ketjulla vanerilevy vaikka johon sitten pistorasioita.. saa ilmaan, korkeus säätyy ja saa työkohteen viereen ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.4.2007 19:04

Osaisko joku sanoa rakennuskustannuksia tallille jos sellaisen teettäisi? Eli Älvsbytalo kauppaa autotallia kokoa 6.3m*6.3m*3m kahdella nosto-ovella. Talli olisi muuten valmis mutta puuttuisi lattia, villat + levyt seinistä ja katosta. Hintaa tälle olisi 10 000e.
Nuo puutteet pystyn teettämään tutulla mutta mitä samankokoisen tallin teettäminen suorasta tavarasta tulisi maksamaan? Lattiaan vedettäisiin putket mahdollista tulevaa lämmitystä ajatellen sekä lattiakaivo. Nosturia ei tule. Talli eristettäisiin valmiiksi, lämmitys tulisi myöhemmin. Eli saisiko tuolla 10 000e täysin valmiin ja suurinpiirtein samankokoisen tallin?

mks900
-
Viestit: 441
Liittynyt: 27.7.2003 2:53

ViestiKirjoittaja mks900 » 9.4.2007 21:21

villat + levyt seinistä ja katosta


Noihinkin menee vielä ihan mukavasti rahaa...

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 10.4.2007 11:03

jarkko, kyllä tuohon talliin semmoinen 20k€ menee.

Tarvikkeet ehkä jo tuon 10k€ ilman pohjia. Eli levyt, villat, kattotuolit, puutavara, rätit ja kattotarvikkeet. Rännit, ikkunapellit, ovet, ikkunat yms.

Kaivuri paikalle ja ronkkiminen 1000€. Salaojat sadevesiputket, anturat, sokkeli yms. 2000€. Täytöt 1000€. Styroksit 1000€. lattiavalu 1000€ lattian putkitus 1000€. Sähköt 2000€. Viemärit ja putkitukset 1000€ (toi lattiakaivo on varmaan luokkaa 300-400€ jo)
Lattian pinnoitus kannattaa ottaa sirotteena siinä valuvaiheessa. Maksaa, mutta on hyvä. Ainakin kaverilla toimii. Itsellä ei ollut tuosta tietoa, kun tein lattian, niin on sitten pinnoite erikseen.

En halua haaveita kumota, mutta se vaan oikeasti maksaa. Itse tein talon ja tallin tuossa 2005. Kaikki työt tehtiin itse, poislukien sähkö ja viemäröinti, jotka kuului kokonaisurakkaan talolle ja tallille.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 10.4.2007 12:06

^ Hasan kustannusarvio on kyllä ihan järkiperäisen oloinen. Ja miksei olisikin, kun tuosta tekstistä ymmärsin, että annetut summat perustuvat toteutumaan, eikä ennakkoarvioihin.

Itsellä suunnitelmissa piharakennus, jossa 2 auton katos, nosto-ovellinen yhden auton talli ja päähän lämmin varasto. Sokkeli on kokoa 8x14m ja lämmintä alaa muistaaksein 55 neliötä. Aloittanut en vielä ole, mutta budjetti on laadittu siten, että 30t€ koko roska. "Pitkästä tavarasta" itse tehden on tarkoitus tuohon summaan päästä. Ans kattoo miten käy.

Nismo9
-
Viestit: 72
Liittynyt: 23.7.2003 9:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nismo9 » 10.4.2007 12:19

75m2 lämmin talli 13500e? Pienellä oikaisulla tallin tekeminen on ihan yhtäkallista kun asuinneliöiden, eli 75m2 talli kertaa 2 olisi 150m2 talo ja hinta 27te:). okei. keittiö ja sisusteet 20tonnii päälle, mutta yhtälö on kohtuullisen tiukka. Tietty, jos ite kaataa puut, kuorii, käsisahalla vetää lankuiks ja puruista tekee eristeet. Pohjat ruopii audin nelikolla ja harkot tekee ite naapurin kukkapenkin kevytsorapalleroista:).

Jos aikuistenoikeasti laskee, niin 13500 riittää autotallipakettiin, toinen mokoma pohjiin ja perustuksiin ja vielä yksi mokoma sähköt, lvi ym. 50tonnii oli sellanen kohtuullinen budjetti.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 10.4.2007 12:28

Hallinrakentamista tässä tutkailtu ja keskimäärin voisi sanoa et 400e/m2 + lvi on kustannukset.
Tietenkin tuohon tulis korkeutta normaalitallia enemmän (sisäkorkeus n.4m) mut se ei hintaa hirveesti korota toimittajien mukaan, neliöitä tulis maks. 599m2, eli kustannusarvio on 250-300 000eur. eli halvalla noita autotalleja rakentelee:-)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.4.2007 15:58

Minkälaisia teollisuushalleja te oikein rakennatte jos 20 000e ei talliin riitä? Eli summasum pikaisella laskennalla mun kannattais ottaa tuo talli talon mukana jos Älväri valitaan. Lattian valaminen vois kökällä onnistua eikä seinien villottaminen ja levyttäminenkään ylivoimaista ole, sähköt tekis kaveri jolla vaadittavat paperit. Vesipistettä ei talliin tule, tai riippuu hommasta. Tuossa jotain kokoa itse -talleja:

http://www.puutalokymppi.com/autovar.htm#KP30

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 10.4.2007 19:54

"...Minkälaisia teollisuushalleja te oikein rakennatte jos 20 000e ei talliin riitä? ..."

Eipähän tuohon 20 tonnin puhkomisen nykykustannuksin mitään halleja tarvita, ja eiköpähän tuossa edellä käy jollakin tapaa ilmi, että mimmosia talleja väki on rakentannu.

Kaikki maksaa, etenkin hyvin tehdyt pohjat, lattiat, LVI:t ja sähköt.

Enkä usko, että tallin kustannusarviolaskelman tekeminen kenellekään täyspäiselle ja laskutaitoiselle elämää suurempia ongelmia aiheuttaa. Kohtuuvaivalla saa kyllä kustannustason selville, kun pikkusen soittelee ja kyselee.

Nii, ja lienee sanomattakin kaikille selvää, että nuo puutalokympin pakettihinnat esittävät tallin kokonaiskustannuksista...ööö...sanoisinko, että 50%. IMO.

Grazzi
-
Viestit: 47
Liittynyt: 8.5.2005 10:25

ViestiKirjoittaja Grazzi » 10.4.2007 20:05

Laittaisin omaan autotalliin ainakin seinille johtokavanaa, jonne asentaisin riittävän määrän sähkörasioita. Taitaahan se kalliimmaksi tulla kuin normi putkitukset yms. mutta jotenkin sopisi omasta mielestäni autotalliin tuollainen ratkaisu.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 10.4.2007 21:51

Laittaisin omaan autotalliin ainakin seinille johtokavanaa, jonne asentaisin riittävän määrän sähkörasioita. Taitaahan se kalliimmaksi tulla kuin normi putkitukset yms. mutta jotenkin sopisi omasta mielestäni autotalliin tuollainen ratkaisu.


Minkä ihmeen takia autotallissa pitää yleensäkään putkittaa mitään? Vetää seinälle pintaan vaan kaiken sähkön. Helppoa, nopeeta ja halpaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.4.2007 22:49

Tuota itsekkin ihmettelin. Nykyinen talli jossa värkkään on vanhempien luona ja lämmin osa on kokoa 4*6m, sivussa katos joka muutettu kylmäksi talliksi/varastoksi. Tallissa on iso lattiakaivo, 2 sähköpatteria. Talli on tehty suorasta tavarasta ja sisältä seinät on levytetty,valkoinen maali ja johdotukset pinnassa katon rajassa josta vedetty alas tarpeellisiin paikkoihin esim kahdessa paikassa voimavirtapistokkeet (kompura&hitsi).
Ovi on tavallinen pariovi. Eli jos sinne alkaa putkituksia ym virittelemään niin ei ihme jos rahaa palaa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 11.4.2007 9:19

No eipä tuo sähköjen vetäminen putkessa nyt hirveitä kustannuksia tuo, mutta tarpeetonta se kyllä on vaikka haluaisi johdot piiloonkin.

KaMu78
-
Viestit: 500
Liittynyt: 23.7.2003 8:58
Viesti:

ViestiKirjoittaja KaMu78 » 11.4.2007 11:00

Onko kellään pressutallia? Mitä kannattaa ottaa huomioon sellaista ostaessa? Mitä tuollainen hyvä pressutalli mahtaa maksaa? Ajattelin, että jos veneelle sellasen hommais talvisäilytystä varten. Vene on 4,5 m pitkä + perämoottori.

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 11.4.2007 15:39

Toi 20 000€ menee ihan ilman, että alkaa vielä yhtään hifistelemään.

Tuossa ylhäällä on hieman stetsonilla eriteltynä noita kulunkeja. Mahdoton sanoa, mitä pohjat maksaa, kun ei ole aavistustakaan millaiselle pohjalle pääset tekemään.

Noi puutalokympin paketit ei sisällä käytännössä mitään eristämiseen tarvittavaa. Sehän on vaan tuommoinen lomalauta hökötys. Kattotuolit on ainoa, joka tuossa paketissa on arvokasta. Ikkunoissakaan ei ole laseja.

Ei tuossa tule muuta kuin kasa raakalautaa ja vähän isompaa tavaraa, josta rungon voi tehdä.

Ei ole tuulensuojalevyjä, ei sisälevyjä, ei höyrynsulkua, ei kattotarvikkeita. Kattoon tallissa tulee vielä tuplalevytys.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 11.4.2007 16:20

pekavir kirjoitti:Onko kellään pressutallia? Mitä kannattaa ottaa huomioon sellaista ostaessa? Mitä tuollainen hyvä pressutalli mahtaa maksaa?

Hyviä pressutalleja tuolta -> http://www.mikkelinjoretuote.fi/
Esim. 2,7 m x 5,0 m 310€

Kotona on ollut tuollainen Joretuote Oy:n pressutalli ~17vuotta
Pari vuotta sitten siihen vaihdettiin uusi pressu, vaikka vanhakin olisi varmaan vielä välttänyt.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 2.8.2007 0:05

Miten olette järjestäneet työpisteene, työkalut sun muut tallissanne ja jos kuvia ois laittaa niin ois hyvä. Vinkkejä haeskelen vain tallin järjestykseen. Talli on pienehkö 6*6*2.5m talli. Kuvaa ei ole laittaa mutta tallista löytyy iso pöytä yhdeltä seinämältä, kaapisto toiselta ja jotain hyllyjä. Isot ikkunat kolmella seinällä vaikeuttaa työkalujen sijoittelua.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.8.2007 8:40

Isot ikkunat kolmella seinällä vaikeuttaa työkalujen sijoittelua.


Pistät työkalukoukkujen kiinnityskiskot kulkemaan ikkunoiden päältä/yli.

Ei niistä ikkunoista kuitenkaan tule valoa riittävästi, varsinkaan yösydännä rempatessa ;)

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 2.8.2007 14:43

Pitäs vaan kehitellä jonkinlaiset verkot ikkunoiden eteen, ettei ole lasit heti paskana, ku vähän työkalulla kolauttaa. Tarkotus ois kyllä noin.

Pidättekö parhaana tätä työkalujen seinälle asettelu tapaa, että suunnilleen kaikki tarvittava listat ym. löytyy seiniltä. Vai olisiko laatikostot työpöydän alla tai liikuteltavassa kärryssä parempi josta löytyis sitten hylsyt yms. Järjestelyhomma riippuu kyllä vähän siitä, että mitä kukin itse pitää parhaana.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 2.8.2007 16:23

itellä on seinällä pari isoo työkalu"verkkoa" ja yks isompi hyllykkö isommille työkaluille ja työpöytä itte tehty misä alapuolelle saa kans sälää... aika paljo silti jo kertyny työkaluja niin tarvii tilaakin. ja nosturikin viemässä tilaa niin alkaa talli olemaan liian pieni :( 5mx8m on koko.. jos vähänkään enempi roplaa niin tee isompi talli ! ;) ite tein muka tarpeeks ison

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 2.8.2007 19:46

Täytyy myöntää, että vanhempien talli kyseessä, vähän epämäräsesti suunniteltu. Jos joskus tähän asetun asumaan niin kyllä sitä tekis mieli kyllä ainakin vähän ainakin laajentaa tjms. 70m2 koko rakennus, että vois ainakin saada vähän tilaa hajoittamalla seinää. Muistelisin ettei kantavia oo nuo sisäseinät. Varasto ja erillinen huone rakennettu tuohon.

Rakentamisesta ei itellä oikeen tietoa, onnistusko tuommonen laajentaminen, lisäosan rakennus. Täytyykö kaikkia kantavat seinät jättää käytännössä ehjiksi, vai onko jotain keinoa jolla voi osan kantavasta seinästä hajoittaa rakentaessa isompaa, korkeampaa hallia jatkeeksi. Rakennuksessa ois lattialämmityn, niin sais kätevästi uuteen osaankin sen vedettyä.

E: Anteeksi että kyselen vaikkei tämä mikään rakennusfoorumi ole. Mittailin tallia, niin 7*8,5m saisi lisää tilaa jos tallissa olevaan autokatososaan tekisi laajennuksen ja jos olisi mahdollisuus hajoittaa 7m ulkoseinää. Näin rakentamisesta hyvin vähän tietävänä laajennus homma ei näyttäisi pahalta, jos vain tuo ulkoseinän hajoitus olisi mahdollista. Autokatososassas olisi jo ns, katto valmiina eristystä yms. vailla vain, käytännössä ei tarvitsisi tehdä kuin lisää seinää. Helppo homma käytännössä jos vain kantavalle ulkoseinä jutulle olisi olemassa ratkaisu. Jääkö tuommonen 2.5m liian matalaksi, että olisiko vain järkevin rakentaa uusi halli.

controlleR
-
Viestit: 3
Liittynyt: 5.8.2007 15:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja controlleR » 5.8.2007 17:02

...
Viimeksi muokannut controlleR, 6.8.2007 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ABE
-
Viestit: 135
Liittynyt: 20.1.2005 22:20

ViestiKirjoittaja ABE » 6.8.2007 0:19

^ No niin tais tulla.

hparviai
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.8.2007 21:55

Autotalli pääkaupunkiseudulla

ViestiKirjoittaja hparviai » 27.8.2007 22:27

Tervehdys kaikille

Minä olen myös tekemässä autotallia Espooseen ja tuo 13500 € meni jo arkkitehdin, LVI suunnittelijan, rakennesuunnittelijan, sähkösuunnittelijan, vastaavan työnjohtajan, kvv työnjohtajan, rakennetarkastajien ja rakennuslupaviranomaisten palkkioihin. Eli siinä ei vielä ollut mitään rakennuskustannuksia.

Nauroivat minut ulos Espoon rakennusvalvonnasta, kun menin ensimmäisen kerran kyselemään neuvoja ilman arkkitehtiä. Edes rakennusinsinööri ei kelvannut.

Neliöitä tulee about 50 ja kustannuksia lähes yhtä monta tuhatta. Mukana on kyllä uusi kaukoilämmön lämmönvaihdin, joka yksinään on 4500 €. Tosin talliin tulee korkeutta melkein 5 metriä, eli se pitää tehdä kattoristikoiden sijasta kurkihirren ja liimapuupalkkien avulla. Rakenne lisää kustannuksia melkoisesti.

Mutta ensi vuonnahan se olisi taas jo kymmeniä prosentteja kallimpaa, joten kannataa tehdä niin kauan kuin rahat riittävät

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 28.8.2007 9:23

no nyt alkaa talli oleen pystyssä kallista on rakentaminen. tähän mennessä palanut 20000€ ja vielä pitäs villottaa ja levyttää. lämmintä tilaa on 47neliötä ja 3 metriä korkeutta. lämmitykseksi laitoin vastuksen lattiaan, mielessä kyllä aluksi kävi että laittais patterit tai jotain, mutta sitten lattia laatta olisi ollu kylmä. sivuseinille tulee vielä imurit ja katosta raitis ilma, jos vaikka joskus maalailee.
siinä vähän kuveja
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sivu.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/sislt.jpg
http://i25.photobucket.com/albums/c66/jedi_tuning/etusivu.jpg

seatts
-
Viestit: 167
Liittynyt: 14.10.2004 16:02

ViestiKirjoittaja seatts » 28.8.2007 14:11

Isä rakensi tai pikemminkin rakennutti viime vuonna hallin 500m2 mistä lämmintä on 180m2 sisäkorkeus on jotain 6m ja ovet 4mx5m 3kpl. Lämmityksenä on sähköinen lattialämmitys. Ja kokonaishinta kaikkine tarvikkeineen ja töineen oli jotain 120000e. Kylmää puolta vuokrataan ja lämmin on omana varastona/kautta autonhuolto paikkana.

Rane
-
Viestit: 252
Liittynyt: 23.7.2003 14:41

ViestiKirjoittaja Rane » 2.9.2008 21:50

Tuossa itelläkin tallin rakennus hommat meneillään, ja mietiskellyt nuita ovia että mistä hommais ja minkälaiset? Onko porukalla hyviä vai huonoja kokemuksia esim.noista rautakaupan nosto-ovista mitä ne myy,aika laajahan noissa on hintahaitari(300e-1000e) ? Vinkkejä otetaan myös vastaan mistä vois oulun suunnalta käydä katteleen ovia!

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 2.9.2008 22:21

täälä on rahamiehiä......=) ite tein pari kolme vuotta sitte 40 neliöisen, sisäkorkeus 3m, tosin ei vetta lainkaan, pelkkä sähkölämmitys, villat seiniin niin tais 5000€ mennä kaikkines... kaikki tehtiin itte mitä voitiin.. köyhän on pakko yrittää ;)

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 3.9.2008 12:30

Riittääkö tallin sisäkorkeudeksi 3m jos laittaa nosturin vai olisiko 3,5m tarpeen?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 3.9.2008 12:41

Jos nostat henkilöauton niin että katto on kolmessa metrissä, et mahdu alle vielä seisomaan... mielellään 4m niin jää vähän pelivaraakin.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 3.9.2008 14:22

Mulla on tallin katossa saksiristikot. Keskellä on korkeutta 3,5metriä ja reunoilla 3metriä. Tuolla mahtuu nostamaan sedanin ylösasti (n.1,8m), mutta avantin kanssa menee todella hilkulle. Paketti/tilaautot jää tietty vielä matalammalle.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 3.9.2008 20:40

Tuossa itelläkin tallin rakennus hommat meneillään, ja mietiskellyt nuita ovia että mistä hommais ja minkälaiset? Onko porukalla hyviä vai huonoja kokemuksia esim.noista rautakaupan nosto-ovista mitä ne myy,aika laajahan noissa on hintahaitari(300e-1000e) ? Vinkkejä otetaan myös vastaan mistä vois oulun suunnalta käydä katteleen ovia!


Kokemusta aika vähän eri malleista. Meillä on Standoor perus nosto-ovi ja se on 3 vuotta toiminut hyvin. Tiivistys sivuilta on aika huono, sellainen ohut joustava muovilista joka on ovea vasten. Toimii lähinnä vedonestona. Tuolla lisää aiheesta.

Ei muuta kuin viikonloppuna asuntoesittelyhin katselmaan talleja...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.9.2008 21:45

ei pitäny nosturia tulla mut tuli sit kummiskin... =) olis pitäny tehä vaan korkeempi mut ei jälki8viisaus tota kattoa nosta ;) toinen talli tai halli tulee kyllä aikanaa ja paljo isompi =)

johankoskinen
-
Viestit: 536
Liittynyt: 31.7.2003 22:37

ViestiKirjoittaja johankoskinen » 4.9.2008 10:40

Hommattiin taloyhtiölle 3 nosto-ovea Renecom oy:ltä. Löytyy sähköovea koodilukolla ja kaukosäädöllä. Miinuksena se ettei abloyn lukot sopineet. Toimitus ja asennus meni sovitusti ja hyvin ovat toimineet.

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 7.10.2008 15:47

olis kans toi tallin rakentamien suunitteilla, olen miettiny et minkälainen pitäis tehdä et vois maalata kans silleen et ei olis joka paikka maalipölyssä, kun ei kuitenkaan ole järkee/varaa rakentaan erillistä "maalauskammiota" eli miten pitäisi ilmanvaihto yms huomioida?

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 7.10.2008 21:19

Ilmanvaihtoon poisto lattiaan ja korvausilma katosta sisään. Tekee valuvaiheessa laattaan vähän reilumman kokoisen lattiakaivon (n. 0,5m x 2m piisaa mainiosti) ja käyttää sitä samalla poistokanavana (pumppu vaan sinne ulkopäähän). Korvausilma kannattaa tuoda useammasta pisteestä (esim. n.0,5 m joka kulmasta) sisään. Tosin, jos maalaustoimintaa meinaa "harrastaa" eikä halua kukkahattutätejä tontille pyörimään, kannattaa olla hyvää pataa tarkastajan kanssa.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 8.10.2008 11:02

Eikö poistoilma pitäisi olla katon rajassa ja korvaus ilma alempana? Epäilen että ei ainakaan ilman kunnollista koneellista ilmanvaihtoa noin päin toimi.

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 8.10.2008 16:11

olis kans toi tallin rakentamien suunitteilla, olen miettiny et minkälainen pitäis tehdä et vois maalata kans silleen et ei olis joka paikka maalipölyssä, kun ei kuitenkaan ole järkee/varaa rakentaan erillistä "maalauskammiota" eli miten pitäisi ilmanvaihto yms huomioida?


Muutama ajatus aiheesta, mitä olen itse päissäni pähkäillyt:

Jos maalamoa tehdään, poisto lattiasta.
Mikään normi 100mm kanavapuhallin ei riitä "täysmittaiseen maalaukseen"

Jos tallissa säilytetään, korjataan, pestään ja maalataan tarvitaan neljä tallia. Muuten tehdään kompromisseja, jokainen tietysti omien tarpeiden mukaan.
Jos mahdollista, kannattaa tehdä talli jossa helposti rajattavissa likainen ja puhdas puoli.
Esim. hiottu kittipöly tai rälläköity metallipöly on mukavampi putsata tilasta missä ei ole hyllyssä miljoonaa pikkulaatikkoa täynnä tavaraa.
Sama asia korostuu tulitöissä turvallisuustekijänä.
Tulitöitä tallissa tehdessä, ei kannata unohtaa kunnon sammutinta.
2kg saksan siwan alennus sammuttimella ei tee mitään, jos oikeasti käy vahinko.

Jos ei ole tarkoitus varsinaista maalaamoa perustaa, on yksi hyvä tapa koteloida työskentelykorkeudelle seinään "imuri". Kanavapuhallin välikatolle, imuputki seinän sisään, yhden koolausvälin kun täyttää villan sijasta suodatin kankaalla ja kyprokin korvaa reikälevyllä, saa hyvän maalaus pisteen esim. osien maalaamiseen.
Reikälevyn eteen jos tekee kaksiosaisen oven, tehostuu imurin vaikutus, koska ovista saa 90 astetta avattuna "tuulitunnelin" maalauskohteen ympärille. Toisaalta jos tekee alas laskeutuvan oven, tulee helposti maalauspöytä kevyille kappaleille.
Toimii tietysti parhaiten väliseinässä, ei tule lämmön karkaamisen kanssa ongelmia.

Pesutilassa ei pitäisi olla mitään mikä ei saa kastua, itsestään selvää, mutta monesti hankala toteuttaa..

Jos työkalut ja säilytystarvikkeet ovat jo olemassa, kannattaa miettiä miten ne on paras asetella. Yleensä lompakko tai viimeistään kaava kertoo tallin maksimi neliöt, mutta itse voi pienellä aivojumpalla saada tallista paljon käytännöllisemmän jos esim. pituudesta ottaa 30cm pois ja käyttää saadut neliöt leveyteen / mahdollistaa esim. täysmittaisen hyllyn asentamiseen tallin päätyyn.

Välikatto voi myös toimia kompuran sijoitus paikkana, kondenssi vesi aiheuttaa mahdollisesti ongelmia joten se kannattaa ottaa huomioon..
Kompuran sijoittaminen katolle tuo tarpeen paineilmaverkolle. Verkostoa tehdessä taas kannattaa käyttää mahdollisimman suurta putkikokoa, koska näin järjestelmän "säiliökoko" kasvaa ja ilmaa on käytettävissä silloin, kun sitä tarvitaan.

Sähkö ja valot. Jos maalaat, ei valoa voi olla liikaa.
Pistorasioita tulisi sijoittaa mahdollisimman paljon, yksi hyvä mittari on vaikka myllytys kone, omalla johdolla pitää pystyä kiertämään auto niin, että aina löytyy vapaa pistorasia käyttöön..


Jos edes tallin rakennusprojektin ajan tuntuu talli oikean kokoiselta, on suunnittelu mennyt hyvin. Sillä viimeistään hetken valmistumisen jälkeen huomaat tallin olevan täynnä ja rakentelutilan kortilla. Rakenna siis niin iso talli kun suinkin vaan pystyt..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 8.10.2008 16:27

Sanoisinpa vielä, katostilaakaan ei ole koskaan liikaa saatikka yleensäkkään mitään romunsäilytystilaa.. mitä isompi halli sitä enempi romua :D

Omassa sentään mahtuu yksi auto lämpöselle puolelle, saa molemmat ovet auki ja sivulta mahtuu vielä kulkemaan sekä edestä löytyy tilaa vielä tehdä vaikka ja mitä... Kylmälle puolelle mahtuukin sitten vielä enempi romua kun tulee haalittua liikaa :P

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 8.10.2008 22:40

Eikö poistoilma pitäisi olla katon rajassa ja korvaus ilma alempana? Epäilen että ei ainakaan ilman kunnollista koneellista ilmanvaihtoa noin päin toimi.


Taitaa se maalipöly olla kuitenkin vielä ilmaa raskaampaa, joten jos poisto katonrajassa, saattaapi leijailla vielä seuraavanakin päivänäkin siellä (se niistä kiiltavistä ja roskattomista pinnoista). Ja eikai kukaan edes kuvittele maalaavansa ainakaan enempiä määriä tilassa, jossa ei ole koneellista ilman vaihtoa. Yhden kerran itse kuvittelin ja jopa toteutin. Ei enää kiitos.

Mikkox9x
-
Viestit: 199
Liittynyt: 27.3.2005 20:39

ViestiKirjoittaja Mikkox9x » 10.10.2008 10:02

"Omassa" tallissa on katon rajassa imuri, kannattasko vetää sieltä haitariputki maan rajaan maalatessa ja laittaa joku isompi räppänä/räppänät vielä katonrajaan? Melkone pölly käy kun maalaa vähän enempi ruiskulla. Ei taida tuo systeemi nyt ainakaan oikein toimia hyvin.

TeroK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 25.1.2005 10:02

ViestiKirjoittaja TeroK » 14.10.2008 21:25

Kuinka onnistuu talon yhteydessä olevan autokatoksen muuttaminen autotalliksi?

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 15.10.2008 7:03

Kuinka onnistuu talon yhteydessä olevan autokatoksen muuttaminen autotalliksi?


Kyllä se kohtuudella onnistuu, palonkatkoseiniä yms. scheissea joutunee rakentamaan ja riippuen katoksen rakentamistavasta. Mahdollisesti myös tontin rakennusoikeuden ja kokonaisneliöiden kanssa saattaa joutua tekemisiin.

Rakennusvalvontaan vain yhteyttä. Toisaalla vaaditaan toimenpidelupa, toisaalla rakennuslupa. Mutta yleisellä tasolla kun liikutaan, niin kyllä tuo mahdollista on.

viju
-
Viestit: 4
Liittynyt: 22.12.2007 12:43

ViestiKirjoittaja viju » 9.12.2010 17:04

Olisi kanssa oman tallin tekeminen suunnittulu vaiheessa.

Kokoa tallile tulisi 8mX16m ja jonne tulisi myös erillinen maalauskammio
jossa olis kunnollinen ilmanvaihto ja valaistus, mutta millä saa menemään
tuon maaluskammion rakennusluvasta ja rakennustarkastajalta lävitse.

Talilli tulee haja-asutusalueelle ja merkittäisi talousrakennukseksi
harraste ja varastotiloiksi.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 24.6.2012 20:04

Nostetaas tätä hiukan jos joku vastaisi.. Onkohan kukaan foorumilaisista rakentanut autotallia tämän vuoden puolella? Katselin paria valmistallia joiden hinnat pyörii alle 5teur mutta eihän niissä ole eristeitä, ikkunoita ja ovia mukana. Kahden auton talli + varasto olisi tarkoitus väsätä niin pienellä budjetilla kuin mahdollista kuitenkin eristyksestä tinkaamatta. Ilmalämpöpumppu toimii lämmittäjänä. 10teur ei taida riittää??

edit: ainiin, tulevan tallin paikalla on n.30m2 piharakennus vuodelta 1940 jonka pistän maan tasalle. Tarvitseeko muuta kuin muutosluvan talliin tai ylipäätänsä mitään lupia jos neliöt ja paikka pysyy suunnilleen samana?

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.6.2012 21:27

Ennen kuin otat kuokan tontille, niin tarkista kaava. Mulla oli tontilla läpimätä vanha sauna+kamari+liiteri noin 50 m2. Tilalle olis saanut rakentaa 25 m2 tallin jos olis purkanut vanhan pois. Mutta kun korjasin tuon lahopaskan sain kaikki neliöt käyttöön. Käyttötarkoituksen mutoksella sain tuon muutettua varastoksi. Vähän jankkasivat kun pistin varastoon parioven, mutta pidin tiukasti pääni.

Tietysti helpomalla olis päässyt tekemällä uuden, mutta näin meillä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 25.6.2012 6:20

sain tuon muutettua varastoksi. Vähän jankkasivat kun pistin varastoon parioven, mutta pidin tiukasti pääni.
Saako tässä pariovellisessa varastossa säilyttää jo ihan palomääräysten mukaan polttomoottorilla varustettua ajoneuvoa?

intrax
-
Viestit: 37
Liittynyt: 22.10.2004 18:20

ViestiKirjoittaja intrax » 25.6.2012 18:00

Tervehdys. Kaveri tuossa teki vuonna 2011 112m2 kokoisen lämpimän autotallin ja rahaa meni 40K€ tarvikkeineen ja töineen. Itse tein 230m2 kylmän halllin ja rahaa paloi 48K€.
Molemmat teimme itse perustustöitä ja kaveri laitteli itse sähköt ja asensi oven omaansa.
Tuollaisia summia kului tuon kokoisiin v. 2011. Omaan vielä sähköt tänä vuonna, niihin n. 2500 euroo..

Edit1 kaveri on sähkömies...
Ja omaan vedän johdot ja muut tilpehöörit paikoilleen ja sähköinsinööri tekee kytkennät ja tarkastukset sekä sähköpiirustukset.
Viimeksi muokannut intrax, 28.6.2012 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 25.6.2012 18:44

Saakos noihin vedellä sähköjä kuka tahansa Matti Meikäläinen vai pitääkö olla ne jotkut sähköluvat, mitä ainakin taloihin tarvitaan?

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 25.6.2012 21:21

Ihan samalla tavalla vaatii luvat.

Kuka tahansa saa niitä johtoja vedellä ja pistorasioita ruuvata kunhan luvat omaava kytkee(tai hyväksyy valmiiksi kytketyt)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa