Lainaus löytyy tuolta xenonit ruotsista topicista..
Toki niitä xenoneja asentaessa kannattaa katsoa, että valokuvio pysyy oikeanlaisena ja suuntaus on oikein. Väärin suunnattuna halogeeni häikäisee siinä missä xenonikin.
LUE TÄMÄ JA MIETI UUDESTAAN
Yksi pointti mihin kukaan ei tunnu kiinnittävän huomiota... tai aika montakin.
-Tuleeko normaalista halogeenipolttimolle tarkoitetusta heijastinumpiosta hajavaloa? Eli siis valoa joka suuntautuu varsinaisen valokeilan yläpuolelle, valaisee liikennemerkkejä jne.
Vastaus: Kyllä
-Oletko mielestäsi koskaan häikäistynyt oikein suunnatuista halogenivaloista?
Vastaus: 90% vastaa kyllä
-Mitä tapahtuu kun kyseiseen umpioon laitetaan 2-3 kertaa kirkkaampi polttimo?
Vastaus: Hajavalon määrä vähintään 2-3 kertaistuu!
-Mitä tämä tarkoitaa?
Vastaus: Oikein suunnatut ajovalosi häikäisevät 2-3 kertaa enemmän kuin aikaisemmin, käytännössä kun tämä auto tulee vastaasi et näe mitään.
-Ovatko heijastinumpiot suunniteltu millimetrin tarkkuudella tietyn kokoiselle ja mittaiselle polttimolle jonka polttopiste jne. ovat tarkoin määritetyt?
Vastaus: Kyllä
-Mitä tuo edellä mainittu vaikuttaa?
Vastaus: Valokuvio vääristyy, polttimon polttopiste on eri mallinen ja eri kokoinen kuin halogeeneissa. Tämä puolestaan lisää hajavalon määrää. Normaali tapaus muistuttaa tilannetta jossa ajaisit kokoajan pitkät valot päällä.
-Saanko laittaa "D2S" tyyppisen polttimon heijastinumpioon (pääasiassa kaikki ennen 2007 myydyt sarjat ovat tälläisiä), eli polttimo jossa ei ole häikäisysuojia?
Vastaus: Ei saa, S tyyppinen polttimo on suunniteltu linssiumpioon. Markkinoille on tullut uusia "D2R" tyypin (mainostetaan lähiajovalopolttimoina) joissa on häikäisysuojat, ne tuovat parannusta nykytilanteseen mutta eivät silti muuta sitä faktaa että ne eivät ole suunniteltu kyseiseen umpioon.
-Edellä mainittiin lähiajovaloxenonit joita saa kaupasta, miksi ne eivät kelpaa?
Vastaus: Polttimot ovat R tyyppisiä, R kuin reflector=heijastin. Tuo ei muuta faktaa että ajovalo on liian kirkas kyseiseen umpioon ja sen fyysiset mitat ovat eri kuin halogeenipolttimon, tämä aiheuttaa edellämainittuja hajavalo-ongelmia. Liikenteessä on autoja joissa on OEM D2R valot, oletteko koskaan todenneet että kyseisten autojen umpiot ovat aivan eri näköiset kuin halogeenimalleissa. Miksiköhän?
-Saako xenonit laittaa autoon jossa on umpioissa rihlattu lasi?
Vastaus: Ei missään nimessä, koko umpion lasi hohkaa kirkkaana kuin taivas
-Kuvitteletko että heijastin halogeeniumpioon asentamasi jälkiasennusxenonit eivät häikäise muita?
Vastaus: Olet väärässä jos vastasit kyllä.
-Teille joilla on jo jälkiasennusxenonit, oletteko koskaan ihmetelleet miksi ne suojatien merkit ja vastaavat näkyvät xenoneilla niin pirun hyvin?
Vastaus: Hajavalon määrä on kasvanut roimasti, valon kuuluu suuntautua tiehen, kuten OEM xenoneilla, ne eivät valaise liikennemerkkejä yhtään enempää kuin halogeenit.
-Ihmetteletkö vielä miksi jälkiasennusxenonit ovat laittomat?
Ja oma ihmetykseni, miksi kaikki ostavat 6000K sarjoja joissa valo on huomattavan sinistä? Oletko koskaan miettinyt miksi OEM xenonit ovat yleensä aina 4000K luokassa..
Polttimo itsessään ei ole sininen vaan tuo sinisyys muodostuu linssin rakenteesta joka tekee sinisen alueen kirkkaan/pimeän alueen rajalle. Heijastinumpiossa et voi koskaan saavuttaa tätä, vaikka polttimot olisivat 8000K. OEM 4000...4300K valinta johtuu että tuolla alueella saadaan paras valoteho.
Yllä olevasta syystä jälkiasennusxenonit tunnistaa 95% tapauksista, hajavalon lisäksi.
Jälkiasennusxenonit linssiumpiossa eivät ole niin vakava rikos koska niiden rakenne on erillainen ja valokuvion rajaus perustuu hieman erillaiseen tekniikkaan. Mutta poikkeuksiakin löytyy, älä siis oleta että xenonit linssiumpiossa on 100% toimiva ratkaisu, toisissa toimii, toisissa menettelee ja toisissa taas mennään puuhun perse edellä ja kovaa.
Järki siis peliin ihmiset, valkoisia polttimoita saa kaupasta kun 90% täällä tavoittelee sitä "ulkonäköä"... muita tienkäyttäjiä ajattelematta.
Minulle on aivan sama mitä teette autollenne niin kauan kunhan ne eivät aiheuta haittaa/vaaraa minulle ja muille.
Ja kohta joku vetoaa siihen että ruotsissa jälkiasennussarjat ovat sallittuja... entäs sitten, onko suomessa tehty mielestäsi joskus fiksuja päätöksiä autoiluun liittyen? Sama ruotsissa, yksi surkea päätös lisää. Toisaalta jos näillä valoilla saavutetaan yhdenkin ihmishengen säästö vuodessa niin ehkä ne ovat sen arvoiset. Montakohan ne aiheuttavat? Tätä tietoa odotellessa..
edit. Miksi katsastusmies ei huomattanut xenon-valoistani vaan katsastin niillä autoni?
Päivänvalossa hajavalon huomaaminen on selkeästi vaikeampaa kuin pimeällä. Valojensuuntauslaitteesta EI voi nähdä miten voimakas hajavalon määrä on, sen voi vain kokeilemalla pimeässä nähdä. Oikeaoppinen valokuvio ei ole tae siitä että valosi ovat ok liikenteeseen. Ja toinen syy voi olla että katsastajaa ei vain ehkä jaksanut kiinnostaa...