Shellin V-Power bensa
Valvoja: ffp jäsenet
Muuta en tiedä mutta ilmeisesti oli taas aika saada "uusi" polttoaine markkinoille, sopivaan hintaan rikastuttamaan valtion kassaa.
Paljonkohan tuosta todellisuudessa on veroa jos tämä v-power maksaa 1.46e/l? Yli sen 75% kuitenkin erilaisia veroja.
Tuskin tulee tämänkään v-powerin hinta laskemaan, eihän valtiolla ole varaa pudottaa minkään kassaa rikastuttavan tuotteen hintaa koskaan.
Paljonkohan tuosta todellisuudessa on veroa jos tämä v-power maksaa 1.46e/l? Yli sen 75% kuitenkin erilaisia veroja.
Tuskin tulee tämänkään v-powerin hinta laskemaan, eihän valtiolla ole varaa pudottaa minkään kassaa rikastuttavan tuotteen hintaa koskaan.
-
- -
- Viestit: 148
- Liittynyt: 6.10.2003 19:54
Viikonlopun aikana sain verrattua kohtuullisen tarkasti kulutuslukemia v-powerin ja 98:an välillä. Menomatka (~530 km) v-powerit tankissa, kulutus sekä ajotietokoneen että laskennan mukaan hiukan alle 6.7 l/100km. Paluumatka lähes identtistä reittiä ysikasit tankissa, kulutus 7.1 l/100 km.
Vahvisti siis uskoa siihen mitä on aiemmin jo todennut. Autona edelleen Golf III 2.0 gti.
Vahvisti siis uskoa siihen mitä on aiemmin jo todennut. Autona edelleen Golf III 2.0 gti.
Hieman OT, mutta jotenkin harhaanjohtavaa tuo Shellin mainonta. Äkkiseltään voisi kuvitella, että F-Ykkösissä käytettäisiin juurikin tätä samaa litkua. Todellisuudessahan siellä käytetään 102-oktaanista bensaa, kukin talli omalta toimittajaltaan.
Edit: tuli vaan mieleen tuosta "vormulapensaa" -sanasta :)
Edit: tuli vaan mieleen tuosta "vormulapensaa" -sanasta :)
SS, eikai tuo nyt mitään oikeeta formulabensaa ole. Tuohan 99.7oktaania vai mikäs oli raja - on alaraja. Eli bensa voi olla siitä yli helposti mutta alle 99.7oktaanista erää ei pitäisi löytyä.
Tuttava lanseeraustilaisuudessa olisi kuullut että käytännössä pitäisi olla yli 100oktaanista... tiedän.. tuttu kuullut.. :D
Edit: SS - Tarkoitin että ei kai kukaan oikeasti edes luule? ;)
Tuttava lanseeraustilaisuudessa olisi kuullut että käytännössä pitäisi olla yli 100oktaanista... tiedän.. tuttu kuullut.. :D
Edit: SS - Tarkoitin että ei kai kukaan oikeasti edes luule? ;)
Viimeksi muokannut Jacques, 13.7.2006 7:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kun nyt kerran bensoista puhutaan, niin mainitaanpa sekin kun joskus kevari-iässä n.10v.sitten eräälä tutulla -85 Suzuki GS 125 (nelaripotpotin) tiputti huippunopeuden 115kmh:sta 110kmh:een jos sattui laittamaan silloin paljon mainostettua Terraa tankkiin, normaalisti se käytti nesteen tavaraa (vai oliko se kesoil..) Sen jälkeen oon tankannu Tepoililla vaan pakon edessä, jotenkin jäi tavaksi..
Meneekö ne muka "vaan" 102 oktaanista?
Sääntöjen mukaan ajettaessa kyllä:
Unit Min Max test method
Octane 95 102 ASTM D 2699-86&2700-86
Oxygen %m/m 2.7 elemental analysis
Nitrogen %m/m .02 ASTM D 3228
Benzine %v/v 1.0 EM 238
vapour
pressure kPa 450 600 ASTM D 323
Lead g/l .005 ASTM 3237
Density @15'c kg/m3 720 775 ASTM D 4052
Oxygen
stability minutes 360 ASTM d 525
Gum mg/100m l5.0 5.0 EM-ISO/DIS 14596
Sulpher ppm 50 150 ISO 8754
Electric
conductivity pS/m 200 ASTM D 2624
Distillation
at 70'C 20 48
at 100'C 46 71
at 140'C 75 ISO 3405
Poimittu täältä: http://www.f1-forum.fi/vb/printthread.php?s=a302f9d414eb4325b1b9ffacde56a236&threadid=7554&perpage=40
Oliko oktaaniluku sama? Eikös Terraa ollut aluksi vain 95-oktaanisena. Lisäksi tuon kanssa oli jotain ongelmia, liimasi ooppeleiden venttiilejä ja sai uuden nimen Tarra-bensa :) Itse kyllä tankkaan usein TB:llä, ihan samanlailla ainakin auto kulkee sillä kuin muillakin litkuilla.Kun nyt kerran bensoista puhutaan, niin mainitaanpa sekin kun joskus kevari-iässä n.10v.sitten eräälä tutulla -85 Suzuki GS 125 (nelaripotpotin) tiputti huippunopeuden 115kmh:sta 110kmh:een jos sattui laittamaan silloin paljon mainostettua Terraa tankkiin, normaalisti se käytti nesteen tavaraa (vai oliko se kesoil..) Sen jälkeen oon tankannu Tepoililla vaan pakon edessä, jotenkin jäi tavaksi..
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tankkasinpas kokeeksi. Hinnasta en osaa sanoa mitään, ei suuremmin ole tullut hintoja katseltua, alkaisi kuitenkin vain vituttamaan. ¨- Ja saihan tuosta S-Bonukset kotiin:)
Aavistus lisää alavääntöä, muutoin erot melko pieniä.. Kasvaneen alaväännön mielestäni huomasi aika helposti. Kait tuota voi jatkossakin tankkailla, kunhan vain ko. polttoainetta on lähistöllä saatavissa.
Aavistus lisää alavääntöä, muutoin erot melko pieniä.. Kasvaneen alaväännön mielestäni huomasi aika helposti. Kait tuota voi jatkossakin tankkailla, kunhan vain ko. polttoainetta on lähistöllä saatavissa.
Minua hiukan jo huvittaa nämä "tyhjäkäynti parani" ja "kulutus putosi litralla" asiat, bensaa se vaan on, jos auto on vakio, niin edes suomen pikku helteessä ei vaikutusta varmasti kummoisesti ole. Toki viritetyssä kovalla ahdolla olevassa koneessa jota ajetaan nakun äärirajoilla voi vaikutuksen havaita, mutta että matka-ajossa nakuttaa, niin oliskos jo aika vähän säätää muutakin?
Ja kotimaisilla asemilla myytävä bensa on varmasti sen verran tasalaatuista ja puhdasta, että tuskin vanhassa Audissa joka kulkee muutenkin 95E:llä on mitään hyötyä laittaa enää tuota V-Poweria, tai jos rahaa on liikaa, niin sitten.
PS. Koeajoin itsekin tuota ainetta ja kaupunkiliikenteessäkään en Corradossa eroa havainnut. Kulutusta pitäisi tarkkailla aika pitkällä jaksolla ja eri olosuhteet juomioiden, ei puolen tankin ajolla.
Odotellaan testejä lehdissä.
Ja kotimaisilla asemilla myytävä bensa on varmasti sen verran tasalaatuista ja puhdasta, että tuskin vanhassa Audissa joka kulkee muutenkin 95E:llä on mitään hyötyä laittaa enää tuota V-Poweria, tai jos rahaa on liikaa, niin sitten.
PS. Koeajoin itsekin tuota ainetta ja kaupunkiliikenteessäkään en Corradossa eroa havainnut. Kulutusta pitäisi tarkkailla aika pitkällä jaksolla ja eri olosuhteet juomioiden, ei puolen tankin ajolla.
Odotellaan testejä lehdissä.
Kyllä tuota vois koittaa tankata lähes tyhjään tankkiin vähäsen, jos vain täällä olis SHELL. Ku ei oo, niin eipä tuu tankattua...
No sitte ku joskus taas rahaa tulee, vois koittaa josko naapurikunnan shellillä jo myytäs...
Ei sitä tiiä jos vaikka mullaki paranis Omegasta tyhjäkäynti (tyhjäkäyntimoottorissa/säätimessä/mikäli lienee kuitenkin vika:)
No sitte ku joskus taas rahaa tulee, vois koittaa josko naapurikunnan shellillä jo myytäs...
Ei sitä tiiä jos vaikka mullaki paranis Omegasta tyhjäkäynti (tyhjäkäyntimoottorissa/säätimessä/mikäli lienee kuitenkin vika:)
Tankkasin kanssa kovin tyhjään tankkiin sillä menovesi loppui kun juuri pääsin pois työpaikan pihasta ja jouduin kävelemään huoltsikalle. Shell oli lähin joten pääsin testaamaan Super-petroolia. Tankkasin vielä hieman lisää palauttaessani kanisteria ja näin muutaman kilometrin perusteella tyhjäkäynti parani ja alavääntö myöskin. Normaalilla bensalla tuolla määrällä minkä tankkasin pitäisi päästä ajotietokoneen mukaan aika tarkasti 200km, joten pitää verrata kun mittari näyttää jälleen nollaa mikä on silloinen km-määrä ja keskikulutus.
Toisaalta palvelu oli NIIN pohjalta ja töykeää että luulen että Simpukkahuoltoasemalla käynti unohtuu meikäläiseltä tästä eteenpäin hyvinkin useasti.
Ja olihan sillä hintaakin. Joku 1.514 / l muistaakseni.
Kilpailijoiden vastauksia jään odottamaan.
Toisaalta palvelu oli NIIN pohjalta ja töykeää että luulen että Simpukkahuoltoasemalla käynti unohtuu meikäläiseltä tästä eteenpäin hyvinkin useasti.
Ja olihan sillä hintaakin. Joku 1.514 / l muistaakseni.
Kilpailijoiden vastauksia jään odottamaan.
Kukas sut sitten on saanut vakuuttuneeksi siitä et JETin bensa on hyvää:-)
Tarkoitin lähinnä sitä, että voisiko tuosta aiheutua mitään komplikaatioita, kun on normaalisti syöttänyt autolle 95:ttä ja sitten heittäisi yhtäkkiä 99+ -oktaanista tankkiin. Konekin kun on ihan ns. perusmylly.
Ei minulla ole juurikaan käsitystä JETin löpöjen laadusta, mutta se vain sattuu olemaan lähes aina halvinta mitä Kotkassa saa, joten sitä tulee siksi tankkailtua. =)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Tuskimpa mitään haittaa koituu kunhan autosta löytyy nakutuksen tunnistin niin että auto osaa säätää ennakot ja muut kohdalleen. Jos ei löydy niin en kyllä itse ainakaan 99 käyttäisi...
Oon kuullu puhuttavan että suurempioktaaninen ei haittaa, mutta mahdollisesti ongelmia tulee jos auto on tarkotettu esim. 98:lle ja tankkaa vain 95:ttä.. Tiiä sitte onko essonbaarin juttuja mutta kuitenki...
Ja oli mulla tosiaan se Fiesta, siinä luku bensaluukussa että MIN 97 OCT. ja ihan 95:ttä lorottelin, toimi ok.
Moni on kyllä sitä sanonu että ku normaalisti 95:ttä tankkaavat että ovat perstuntumalla huomanneet 98:n tankkaamisen jälkeen koneen olevan pirteämmän, ite en huomannu moista millään autolla kylläkään :)
Ja oli mulla tosiaan se Fiesta, siinä luku bensaluukussa että MIN 97 OCT. ja ihan 95:ttä lorottelin, toimi ok.
Moni on kyllä sitä sanonu että ku normaalisti 95:ttä tankkaavat että ovat perstuntumalla huomanneet 98:n tankkaamisen jälkeen koneen olevan pirteämmän, ite en huomannu moista millään autolla kylläkään :)
No, korkeampi oktaaniluku tarkoittaa että se bensa kestää enemmän puristusta ennen kuin alkaa nakuttaa. Nakutus taas saattaa olla tuhoisaa. Jos moottori on suunniteltu ysikasille, se alkaa kuormitettaessa nakuttaa ysivitosella. Taitaa vaan kaikki uudet moottorit olla varustettu nakutustunnistimilla jotka pudottavat sytytysennakkoa nakutuksen ilmetessä. Tällöin nakutusriski pienenee, mutta myös hyötysuhde ja suorituskyky putoavat. Suunniteltua korkeammasta oktaaniluvusta taas ei ole haittaa. Eri asia on, kannattaako siitä korkeammasta oktaaniluokituksesta aina maksaa sitä ekstrahintaa.
Tässä nyt täytyy muistaa että toisten autossa tämä ihmelitku ihan oikeasti tuntuu muuttavan toimintaa - vääntö paranee - kulutus tippuu.
Käsittääkseni mikäli auto on varustettu nakutustunnistimella JA ruiskun ohjelma salliin sytkän muutokset isompi-oktaanisella bensalla. Euroopassahan tämä litku ei ole mitään uutta, tai vastaavat korkeaoktaaniset bensat.
Itse huomasin välittömän eron kulutuksessa ja nyt olen tankannut jo ~10tankillista, eikä ero tunnu syntyneen ainakaan ajotavan muutoksesta.
Referenssiksi 100kmh nopeudella ajoin länsiväylää edestakas tapiolasta kivenlahteen(hiljensin toki tietöiden takia) ja keskikulutus näytti 6.9l/100km. Tämä vakionopeudensäätimellä.
140-150kmh vauhdissa kulutus on vasta 10l/100km.
Käsittääkseni eräs henkilö on S4 Audilla katsonut että sytkäennakko muuttui selvästi v-powerin tankkauksen jälkeen verrattuna 98.
Käsittääkseni mikäli auto on varustettu nakutustunnistimella JA ruiskun ohjelma salliin sytkän muutokset isompi-oktaanisella bensalla. Euroopassahan tämä litku ei ole mitään uutta, tai vastaavat korkeaoktaaniset bensat.
Itse huomasin välittömän eron kulutuksessa ja nyt olen tankannut jo ~10tankillista, eikä ero tunnu syntyneen ainakaan ajotavan muutoksesta.
Referenssiksi 100kmh nopeudella ajoin länsiväylää edestakas tapiolasta kivenlahteen(hiljensin toki tietöiden takia) ja keskikulutus näytti 6.9l/100km. Tämä vakionopeudensäätimellä.
140-150kmh vauhdissa kulutus on vasta 10l/100km.
Käsittääkseni eräs henkilö on S4 Audilla katsonut että sytkäennakko muuttui selvästi v-powerin tankkauksen jälkeen verrattuna 98.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Eli lyhyesti:
Jos sun autossa on turbo JA nakutustunnistin, saatat saada hyötyä. Suurin etu uusimmissa laitteissa joissa tuo sytkän (yms juttujen) säätö on "reaaliaikainen".
Ahtopaine periaatteessa on sama kuin isompi puristussuhde, eli jos bensa ei kestä tarpeeksi puristusta alkaa nakutustunnistimen takia ennakot pienenemään => Vähemmän tehoa ulos.
Toisaalta, jos on turbo muttei tunnistinta, voi ahtopaineita nostaa hiukan (mikäli moottorinohjauksen systeemit antaa myöden => Lastu), mutta raja tulee siinäkin vastaan.
Vapareissa uskoisin hyödyn olevan jotain marginaalisen ja nollan välillä, ellei ole joku über -siisti moottorinohjaussysteemi käytössä...
Tosimoottoreihin (ilman kattia) voisin suositella avgas 100LL:ää, jolla saa sitten ahtaa ihan kunnolla ;-)
Jos sun autossa on turbo JA nakutustunnistin, saatat saada hyötyä. Suurin etu uusimmissa laitteissa joissa tuo sytkän (yms juttujen) säätö on "reaaliaikainen".
Ahtopaine periaatteessa on sama kuin isompi puristussuhde, eli jos bensa ei kestä tarpeeksi puristusta alkaa nakutustunnistimen takia ennakot pienenemään => Vähemmän tehoa ulos.
Toisaalta, jos on turbo muttei tunnistinta, voi ahtopaineita nostaa hiukan (mikäli moottorinohjauksen systeemit antaa myöden => Lastu), mutta raja tulee siinäkin vastaan.
Vapareissa uskoisin hyödyn olevan jotain marginaalisen ja nollan välillä, ellei ole joku über -siisti moottorinohjaussysteemi käytössä...
Tosimoottoreihin (ilman kattia) voisin suositella avgas 100LL:ää, jolla saa sitten ahtaa ihan kunnolla ;-)
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
Minimissään 99.7, yli *saa* mennä vapaasti.
Edit: krhm. :) esson paarista kuultua. Shellin edustaja olisi sanonut kaverille lanseeraustilanteessa.
En lähde väittämään että mun mutuja pitäis vetää yhtään yli Shellin tiedoitteiden. Mutta onko Shellillä velvollisuus täysin tarkkaan ilmoittaa netissä noita tietoja, esim autotehtaiden suorituskyky - kulutus ilmoitukset?
Totuutta jos lähdetään etsimään niin pitäisi ottaa näyte bensasta ja tutkia(saivartelua). :)
Edit: krhm. :) esson paarista kuultua. Shellin edustaja olisi sanonut kaverille lanseeraustilanteessa.
En lähde väittämään että mun mutuja pitäis vetää yhtään yli Shellin tiedoitteiden. Mutta onko Shellillä velvollisuus täysin tarkkaan ilmoittaa netissä noita tietoja, esim autotehtaiden suorituskyky - kulutus ilmoitukset?
Totuutta jos lähdetään etsimään niin pitäisi ottaa näyte bensasta ja tutkia(saivartelua). :)
Viimeksi muokannut Jacques, 15.7.2006 18:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
Jacquesilla ilmeisesti parempaa tietoa kun shellillä :)
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf
http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf
Sikäli mielenkiintoista tietoa löysinkin, että Ruotsissa yleisemmin käytetyn E85:n oktaaniluku on 106!
Se johtuu siitä kun se on 86% etanolia, 11,6% bensiiniä, 2% MTBE ja 0,4% isobutanolia. Talvella bensan osuus on n. 20%. Bensaa siksi, että kylmäkäynnistys paranisi. Tätä sai vuodenvaihteessa n. 300 huoltoasemalta ympäri ruotsin (vuoteen 2010 mennessä 2400 asemaa) ja se on 20-35% halvempaa kuin bensa, riippuen siitä onko se minkälaista sekotusta.
Saabin mukaan sama moottori tuottaa 30hp/40Nm enemmän tehoja E85 kuin Shell 99+ bensalla, samoihin lukemiin on päässyt myös Volvo ja Ford. Kulutus on korkeampi Saab 9-5 E85 mallissa verrattuna tavalliseen bensaan. Autoon voidaan tankanta joko E85 tai tavallista korkeaoktaanista bensaa. Mutta jokatapauksessa kokonais polttoainekustannukset on noin 15% alhaisemmat nykyisellä hintatasolla.
Ruotsissa bioautot saa vielä verohelpotusta, eli auton hankintahinnassa säästää joitakin prosentteja ja vuotuinen käyttövero on reilusti alhaisempi.
Ööötota.. Siis käykö toi E85 normaaliin moottoriin vai pitääkö olla eri moottori joka on E85:lle suunniteltu?
Jos toimii normaalimoottorissa, niin pitänee koittaa joskus tehä litkua jossa on 86% etanolia, 11,6% bensiiniä, 2% MTBE ja 0,4% isobutanolia...
Tai sitten jos vain etanolia kaatas vähän tankkiin...
Jos toimii normaalimoottorissa, niin pitänee koittaa joskus tehä litkua jossa on 86% etanolia, 11,6% bensiiniä, 2% MTBE ja 0,4% isobutanolia...
Tai sitten jos vain etanolia kaatas vähän tankkiin...
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Taas joutuu ottamaan lopputilin kun palkka ei riitä töissä käymiseen... Noh, kerrankos jos sitten toisenkin.
BTW: Metanoli ei enää suhteessa ole niin kallista ;-) Hiukan tosin vaatii muutoksia kumiosiin, mutta silti...
BTW: Metanoli ei enää suhteessa ole niin kallista ;-) Hiukan tosin vaatii muutoksia kumiosiin, mutta silti...
No huh huh!
Pikkusen kirpasee jo tollanen bensan hinta. Ja 98:a menee tankkiin...Mut en mie autoilua silti lopeta...Varppina en lopeta.
Mites se on, tietääkö kukaan...En ihan ajatuksella lukenu tätä topikkia läpi. Oulu on kuulemma pohjoisin paikka, missä saa tankata tätä v-poweria. Olen huhuja kuullut, ettei pohjoisemmas välttämättä tule ollenkaan kyseistä litkua....Harmi sinänsä, täällä ylempänäkin on kuites markkinoita tuolle aineelle :(
Pikkusen kirpasee jo tollanen bensan hinta. Ja 98:a menee tankkiin...Mut en mie autoilua silti lopeta...Varppina en lopeta.
Mites se on, tietääkö kukaan...En ihan ajatuksella lukenu tätä topikkia läpi. Oulu on kuulemma pohjoisin paikka, missä saa tankata tätä v-poweria. Olen huhuja kuullut, ettei pohjoisemmas välttämättä tule ollenkaan kyseistä litkua....Harmi sinänsä, täällä ylempänäkin on kuites markkinoita tuolle aineelle :(
Sehän on ihan varma, että yksityisautoilu ei lopu vaikka bensa maksaisi 2 euroa litra... Ehkä vain vähenisi hieman hetkellisesti, ja lopulta palautuisi lähes ennalleen.
Autokanta saattaisi uudistua, tulisi enemmän uusia vähänkuluttavia autoja katukuvaan.
Henk. koht. olen sitä mieltä että auton omistamisen verotus pitäisi lopettaa (autovero hankittaessa ja ajoneuvovero) ja vero pitäisi siirtää kokonaan "käytön verottamiseen" eli polttoaineeseen. Sitten bensa maksaisi varmaan sen 2 euroa, mutta autot olisi halvempia hankkia/pitää.
V-power dieseliä odotellessa.
Autokanta saattaisi uudistua, tulisi enemmän uusia vähänkuluttavia autoja katukuvaan.
Henk. koht. olen sitä mieltä että auton omistamisen verotus pitäisi lopettaa (autovero hankittaessa ja ajoneuvovero) ja vero pitäisi siirtää kokonaan "käytön verottamiseen" eli polttoaineeseen. Sitten bensa maksaisi varmaan sen 2 euroa, mutta autot olisi halvempia hankkia/pitää.
V-power dieseliä odotellessa.
Kylläpäs vain Joensuussa mainostetaan V-poweria!
Jukolan portin kohdalla Joensuussa on ollut mainos V-powerista. Enteilisköhän se sitä että Veetä aletaan lähitulevaisuudessa myydä Joensuussakin?
jos sulla oli tankissa yli 10% muuta bensaa niin tuo v-power ei "toimi" niinkuin pitäisi eli tankissa tulis olla vain sitä että pelittää kuin verrari, näin olivat kuulemma shelliltä kertonut.
Viikonloppuna katson miten auto kuluttaa kun nyt tankissa on jälleen teboilin 98, viimeksi maantiellä 99+ kulutti 8litraa lämpötilan ollessa 22-24astetta joten toivotaan et keli olisi nyt suurinpiirtein sama, reitti toki on eri mutta maantietä kuitenkin.
Viikonloppuna katson miten auto kuluttaa kun nyt tankissa on jälleen teboilin 98, viimeksi maantiellä 99+ kulutti 8litraa lämpötilan ollessa 22-24astetta joten toivotaan et keli olisi nyt suurinpiirtein sama, reitti toki on eri mutta maantietä kuitenkin.
Kokeilin huvikseen tankillisen (tankkasin 51 litraa) omalla kulkineella. Kylmänä käynnistettäessä kuuluva nakutus/"kalkatus" hävisi, nykiminen kylmänä vähempää, auto kulkee kuin ferrari ;) (lue paremmin), kulutus pieneni ~0.4l/100 km reippaassa moottoritie/ maantieajossa sen ollessa nyt 6.3l/100km. Ysivitosella kulutus ollut tasaisesti 6.7-6.9 välillä.
Siinä omakohtaiset kokemukset kyseisestä bensasta. 1.51€/litra tuntui kovin suolaiselta, joten tankkillisen jälkeen palasin takaisin 95:seen. Mutta eiköhän 95 maksa kohta tuon saman puolitoista egua...
Siinä omakohtaiset kokemukset kyseisestä bensasta. 1.51€/litra tuntui kovin suolaiselta, joten tankkillisen jälkeen palasin takaisin 95:seen. Mutta eiköhän 95 maksa kohta tuon saman puolitoista egua...
Orm: Jos tuo kulutus oikeasti aleni 0.4 eikä pelkästään ajotavan pienestä muutoksesta, kannattaa laskea onko se V-bensa niin kallista.
Litrahinta on toki korkeampi, mutta tärkeätähän on minkä verran kilometrejä sillä euromäärällä pääsee.
Tosiasia on että jos ei kulutuksessa ei tapahdu tippumista, on tuota turha tankata.
Litrahinta on toki korkeampi, mutta tärkeätähän on minkä verran kilometrejä sillä euromäärällä pääsee.
Tosiasia on että jos ei kulutuksessa ei tapahdu tippumista, on tuota turha tankata.
Diesel versiota odotellessa mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua. Kovasti olen ihmetellyt kun bensa vehkeillä porukka ajaa tosi tarkoilla kulutuksilla. Itse ole kiisseliä saanut koskaan kulkemaan niin tarkasti samoja lukemia että pystyisin sanomaan mitään kulutuksesta. Puolisen litraa heittää ihan normi ajossakin kulutus. Joskus yritin katsella ilmastointilaitteen vaikutusta mutta mitään eroa en saanut kun normi ajossa tuli jo tarpeeksi suuret heitot vaikka tasasesti motarilla yritti seurata.
Tonzu, kyllä mulla on aika tarkka käsitys syntyny mitä auto kuluttaa.
Ajotietokoneen kanssa tulee aktiivisesti seurattua tilannetta.
Kyllä ne puolen litran tai suuremmatkin erot yleensä selittyy suoraan oikean jalan oikaisuilla tai liikennevaloilla tms.
Tankillisessa pääasia on että suurinpiirtein vakioreittejä ajelee ja samalla tavalla kuina aina ennenkin.
Ajotietokoneen kanssa tulee aktiivisesti seurattua tilannetta.
Kyllä ne puolen litran tai suuremmatkin erot yleensä selittyy suoraan oikean jalan oikaisuilla tai liikennevaloilla tms.
Tankillisessa pääasia on että suurinpiirtein vakioreittejä ajelee ja samalla tavalla kuina aina ennenkin.
Ajotapa oli samanlainen kuin ennenkin. Maantiellä kulutus ollut tosiaan aina sen 6.7 tai 6.8. Ihmetyttänyt itseäänkin että aina se sama, suurempia heittoja ei ole ollut. Joo, voisihan sitä laskeskella että miten paljon pitemmälle pääsee tankillisella. Äkkiä laskettuna tolla 0.4 litran erolla rahallinen hyöty on aika lailla +/- 0 (olettaen V-power 1.51€/l ja 95 1.41€/l).
Siis jos tota v-poweria menee 0.4l/100km vähemmän kuin 95:tä, ja rahallinen hyöty on 0.00 euroa, pääsee tankillisella silti pidemmälle...
75 litran tankilla 7,5l/100km kulutuksella pääsis 95:llä sen 1000km.
75 litran tankilla 7,1l/100km kulutuksella pääsis 99+:lla 1056km.
Jos kulutus tippuis 6,5l/100km:iin, pääsis 99+:lla 1153km.
(arvot käyttöautonani olevasta Opel Omegasta vm88 jonka keskikulutus tällä hetkellä taitaa olla 7.0l/100km, 95E bensalla.)
Ei siinä paljoa lisäkilometrejä tule, mutta tulee kuitenkin JOS kulutus laskee.
Kaikkea ei kannata mitata rahassa.
75 litran tankilla 7,5l/100km kulutuksella pääsis 95:llä sen 1000km.
75 litran tankilla 7,1l/100km kulutuksella pääsis 99+:lla 1056km.
Jos kulutus tippuis 6,5l/100km:iin, pääsis 99+:lla 1153km.
(arvot käyttöautonani olevasta Opel Omegasta vm88 jonka keskikulutus tällä hetkellä taitaa olla 7.0l/100km, 95E bensalla.)
Ei siinä paljoa lisäkilometrejä tule, mutta tulee kuitenkin JOS kulutus laskee.
Kaikkea ei kannata mitata rahassa.
Tuli kokeiltua perjantaina kanssa tota V-power pensiiniä omaan.
Hetken toimi hienosti sitte ryntäytti reilummin kierroksia ja sammus. Nyt ei lähe enää käymään ja vikavalokin jäi palamaan. Eipä sitten keritty testaamaan tehoa/kulutusta..
Hinuri vei autoni huoltoon, lupasivat soitella kun selviää mikä vaivaa. Onneksi on takuu voimassa, Shelliinkin olin yhteydessä eivät osanneet sanoa mitään, niillä oli vissiin perjantai hulina jo alkanut kun siellä vaan, naurettiin...
Hetken toimi hienosti sitte ryntäytti reilummin kierroksia ja sammus. Nyt ei lähe enää käymään ja vikavalokin jäi palamaan. Eipä sitten keritty testaamaan tehoa/kulutusta..
Hinuri vei autoni huoltoon, lupasivat soitella kun selviää mikä vaivaa. Onneksi on takuu voimassa, Shelliinkin olin yhteydessä eivät osanneet sanoa mitään, niillä oli vissiin perjantai hulina jo alkanut kun siellä vaan, naurettiin...
^^toivottavsti tosiaan ei ollut tuo profiilin auto.Silloin on kyllä turha takuuseen korjausta haikailla ja saattaa ne shellin päässä vähän nauraakkin.
Yllättävän paljon muuten tuota sattuu että tankataan väärää ainetta.Ja huomataan se kun auto sammuu hetken kuluttua vikavalot palaen.Tosin aina se ei ole tankaajankaan syytä.Ei tästä kovin kauaan ole kun paikallisen kylmäaseman bensasäiliö täytettiin dieselillä.Siinä riitti hinausautoille keikkaa;)
Yllättävän paljon muuten tuota sattuu että tankataan väärää ainetta.Ja huomataan se kun auto sammuu hetken kuluttua vikavalot palaen.Tosin aina se ei ole tankaajankaan syytä.Ei tästä kovin kauaan ole kun paikallisen kylmäaseman bensasäiliö täytettiin dieselillä.Siinä riitti hinausautoille keikkaa;)
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Nyt tankkasin neljännen kerran hesusbensaa, ja kulutukset on ollu laskussa koko ajan.. Neljän viimesen tankkauksen saldot: 7.30, 7.04, 6,69 ja 6.37..:) Ennen käytin halvinta 95:sta, ja nykyään v-poweria, mistä sattuu saamaan.. Kyllähän se hirvittää kun tankatessa kattelee 1.549e/litra hintaa, mutta tankilla pääsee yli sata kilsaa pidemmälle, ja laskin että tässä viime tankilla käteen jäi ~5e, vaikka kakku kalliimpaa onkin..
No okei, paskaahan toi oli..
Noita vaan tuntuu olevan taas liikkeellä, useasta diisselistä taas imetty penssiniä pois töissä.. Itte en o vielä hairahtunu, sen verran tullu tota pistoolia heilutettua. Joskus meinaan olin asemalla töissä, silloin kun vielä asiakasta palveltiin tankkaamalla kulkineet..
Noita vaan tuntuu olevan taas liikkeellä, useasta diisselistä taas imetty penssiniä pois töissä.. Itte en o vielä hairahtunu, sen verran tullu tota pistoolia heilutettua. Joskus meinaan olin asemalla töissä, silloin kun vielä asiakasta palveltiin tankkaamalla kulkineet..
Ajokkina on VW Corrado G60 -90.
Ajan kaksi kertaa viikossa Rovaniemi-Jyväskylä-väliä. Aiemmin ajoin Teboilin 95 oktaanisella bensalla, jolla pääsin tankillisella noin 150km päähän JKL:sta.
Nykyisin ajan TB:n 98:lla ja tankillisella pääsen Rovaniemeltä JKL:ään ja vielä jää hieman ylikin... ;)
Eli nopeasti laskettuna: 95:n kulutus: 12,5 l/100km, 98:n kulutus 9,0l/100km
ps. ja kuka sitä nyt rekkojen ja jonojen taakse 4-tiellä jää? ;)
Ajan kaksi kertaa viikossa Rovaniemi-Jyväskylä-väliä. Aiemmin ajoin Teboilin 95 oktaanisella bensalla, jolla pääsin tankillisella noin 150km päähän JKL:sta.
Nykyisin ajan TB:n 98:lla ja tankillisella pääsen Rovaniemeltä JKL:ään ja vielä jää hieman ylikin... ;)
Eli nopeasti laskettuna: 95:n kulutus: 12,5 l/100km, 98:n kulutus 9,0l/100km
ps. ja kuka sitä nyt rekkojen ja jonojen taakse 4-tiellä jää? ;)
Muutama viikko sitten 99+:lla Rauma-Veteli-Rauma 8l/100km (85km/h) ja nyt viimevkloppuna Rauma-Himos-Rauma 7,6l/100km (85km/h) polttoaineena Teboilin 98, shell siis kulutti enemmän mutta saattaa selittyä sillä että tuon reissun jälkeen huomasimme katin olevan inan löysässä eli raitista ilmaa on voinut päästä siitä putkistoon.
Ensivkloppuna saanee shell vielä yhdeen mahdollisuuden näyttää kyntensä muussa tapauksessa tankkiin lorahtelee teboilia jatkossakin.
Ensivkloppuna saanee shell vielä yhdeen mahdollisuuden näyttää kyntensä muussa tapauksessa tankkiin lorahtelee teboilia jatkossakin.
Eikö sitä sanottu ettei se joka autossa tehoakaan :)
Mun pitäs jossain vaiheessa tuota päästä koittamaan kans, en niin usko kulutusta laskevan mutta perspotkua se vois enempi antaa Omegaan kun nyt sattuu RON plugi olemaan "98" asennossa aikasemman "95" asennon sijaan (vastuksilla säätää motronicia, ääretön vastus eli 5% enempi bensaa, 5 astetta sytytys myöhässä(?) antamaan paremman paineen bensalle tjsp..).
Mun pitäs jossain vaiheessa tuota päästä koittamaan kans, en niin usko kulutusta laskevan mutta perspotkua se vois enempi antaa Omegaan kun nyt sattuu RON plugi olemaan "98" asennossa aikasemman "95" asennon sijaan (vastuksilla säätää motronicia, ääretön vastus eli 5% enempi bensaa, 5 astetta sytytys myöhässä(?) antamaan paremman paineen bensalle tjsp..).
Sorruin tankkaamaan V-Poweria tänään Lauttasaaren Shellillä hintaan 1,47/L.
Jotakuinkin 100 km kerkesin päivän aikana ajelemaan,tosin kaikki pää-asiassa kehäteillä.Kulutuksesta ei vielä osaa sanoo mitään,mutta ihan kun mjootori kävis vähän siistimmin!?Hirveemmin autoa repimättä tuntui että kiihdytyksissä veto olis vähän tasasempaa ja "ehkä"alavääntö olisi pikkasen parantunut(tai sitten ei).Noh...pitää katella mitä näyttää tän tankin jälkeen litkua menneen...
Ajoin tankin enne tankkausta niin tyhjäksi että näyttö näytti jäljellä olevan ajomatkan määräksi 20 km.
Jotakuinkin 100 km kerkesin päivän aikana ajelemaan,tosin kaikki pää-asiassa kehäteillä.Kulutuksesta ei vielä osaa sanoo mitään,mutta ihan kun mjootori kävis vähän siistimmin!?Hirveemmin autoa repimättä tuntui että kiihdytyksissä veto olis vähän tasasempaa ja "ehkä"alavääntö olisi pikkasen parantunut(tai sitten ei).Noh...pitää katella mitä näyttää tän tankin jälkeen litkua menneen...
Ajoin tankin enne tankkausta niin tyhjäksi että näyttö näytti jäljellä olevan ajomatkan määräksi 20 km.
1.412 oli tänään enää hintaa (Itäkeskuksessa)
Ps. Shell myy syyskuun ajan joka tiistai V-Poweria 95 hinnalla.
Se pitää mainita että kun täällä osa on sitä mieltä että ero on suuri ja osa että ei mitään eroa niin kannattaa muistaa että osa tyypeistä ajaa yleensä 95:llä ja osa 98:lla. Itse kun siirryin suoraan 95 --> V-Power niin ero on huomattava, niin tehon, väännön kuin kulutuksenkin osalta.
Ps. Shell myy syyskuun ajan joka tiistai V-Poweria 95 hinnalla.
Se pitää mainita että kun täällä osa on sitä mieltä että ero on suuri ja osa että ei mitään eroa niin kannattaa muistaa että osa tyypeistä ajaa yleensä 95:llä ja osa 98:lla. Itse kun siirryin suoraan 95 --> V-Power niin ero on huomattava, niin tehon, väännön kuin kulutuksenkin osalta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa