Läm. kennon vaihto Golf vs. Corrado?(kuvia)
Valvoja: ffp jäsenet
Läm. kennon vaihto Golf vs. Corrado?(kuvia)
Eli onko toi teksti osion "http://ffp-motorsport.com/tuning/mk2kenno.php" juttu miten pitkälti pätevä corradoonkin? Vai onko otettava jotain muutakin huomioon? Eilen tuli yht.äkkiä vedet sisään eli eikös se meinaa sitä et se kenno pamahti?
Viimeksi muokannut j0ne, 9.5.2006 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos tuli nesteet sisään ja lämmintä ilmaa ei tule niiin kyllähän se rikki on. Oliko lämpiämisteho kennossa millaista ennen tapahtumaa? Uudella ja hyvällä kennolla ilmaa voisi kuvailla "lähes polttavaksi".
T.Hell:n kenno räjähti kanssa pari viikkoa sitten, mutta se teettei vaihdon JPM autohuollossa. Oli kuulema aikasta työläs homma, toivottavasti omasta ei räjähdä, koska itse en haluaisi sitä vaihtaa, enkä toiselle työstä maksaa :)
T.Hell:n kenno räjähti kanssa pari viikkoa sitten, mutta se teettei vaihdon JPM autohuollossa. Oli kuulema aikasta työläs homma, toivottavasti omasta ei räjähdä, koska itse en haluaisi sitä vaihtaa, enkä toiselle työstä maksaa :)
Viimeksi muokannut Levis, 2.5.2006 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo eli viime kesänä kyseisen homman tein ja kyllähän sekin on aika helppo kun vain on hyvät ohjeet :)
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb.htm
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb.htm
^toi ei yllättäs yhtään! Ainahan näissä on jotain speciaalia :)
VAihda samalla se puhaltimen motti jos se sattuu vinkumaan tai ainakin rasvaa se. Mulla autto rasvaaminen kesäkäyttöön. Viime kesän lopulla purin motin esiin ku se hieman rallatti ja piti laahaavaa ääntä. Rasvasin sen WD40:llä ja oli kuin uusi, ei mitään ääntä.
Tuli talvi ja kylmät ilmat ni alkoi vinkumaan ku käynnisti puhaltimen. Välillä ajon aikanakin vinkui, etenkin jos kengitti autoa (ihme ilmiö?). Kevät tuli ja taas on puhallin täysin äänetön joka nopeudella! Mystinen ilmiö. Ennen siis voitelua oli puhallin äänetön talvellakin, mitä nyt ykkönen oli hieman äänekkäämpi.
VAihda samalla se puhaltimen motti jos se sattuu vinkumaan tai ainakin rasvaa se. Mulla autto rasvaaminen kesäkäyttöön. Viime kesän lopulla purin motin esiin ku se hieman rallatti ja piti laahaavaa ääntä. Rasvasin sen WD40:llä ja oli kuin uusi, ei mitään ääntä.
Tuli talvi ja kylmät ilmat ni alkoi vinkumaan ku käynnisti puhaltimen. Välillä ajon aikanakin vinkui, etenkin jos kengitti autoa (ihme ilmiö?). Kevät tuli ja taas on puhallin täysin äänetön joka nopeudella! Mystinen ilmiö. Ennen siis voitelua oli puhallin äänetön talvellakin, mitä nyt ykkönen oli hieman äänekkäämpi.
No nyt on kaikki tehty niinkun tossa ohjeessa mutta ei silti lähe toi mustalaatikko irti... Vissiin noi ilmastoinnin putket pitäs irrottaa kans? Yritin kyllä mutta eihän ne minnekkään lähe. Puhaltimen sain öljyttyä ja sieltä kautta sentään näky ees se kenno ekaa kertaa =)
reply: toi puhallin systeemi on ainakin ihan erinäkönen ->
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb22.jpg
ja tossa kohin o kaks pulttia ja ilmastoinnin putket jotka aiheuttaa päänvaivaa ->
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb25.jpg
reply: toi puhallin systeemi on ainakin ihan erinäkönen ->
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb22.jpg
ja tossa kohin o kaks pulttia ja ilmastoinnin putket jotka aiheuttaa päänvaivaa ->
http://club.corrado.free.fr/fiches/tdb/tdb25.jpg
Tos ois kuvia tosta mun raadon purusta:
toi ilmastoinnin hässäkkä se minua vastustaa: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/1.JPG
johtohelvetti: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/IMG_0001.JPG
lisää: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/IMG_0003.JPG
tosiaan puola yms. oli tossa tiellä: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/2.JPG
toi ilmastoinnin hässäkkä se minua vastustaa: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/1.JPG
johtohelvetti: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/IMG_0001.JPG
lisää: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/IMG_0003.JPG
tosiaan puola yms. oli tossa tiellä: http://personal.inet.fi/koti/jouni.miettinen/2.JPG
Itsekin nyt päivä kennon hajoamisen aiheuttaman komean sisäsumuefektin jälkimainingeissa...
Tuloksena yksi Corrado, ilmastoinnilla tietysti, tuhannen palasina sisältä; kojelauta on irti ja johtoviidakko suunnaton. Ruuvejakin löytyy enemmän kuin Würthin varastolta...
On muuten ton lämmityskennon kotelon irrottaminen hieman hankalaa, jos ei tajua ottaa kaikkia kolmea pulttia irti konehuoneen puolelta.. Ja tokihan ilmastoinnin putket olivat niin ihanassa paikkaa, että ihan erikoistyökalu piti siihen väsätä että sai väännettyä mutterit auki...
Huomenna kun uusi kenno tulee, alkaa uusi kokoperheen seurapeli: "Arvaa osan paikka"
Toivottavasti kokoaminen on helpompaa kuin purkaminen.. Miksi muuten saksalainen insinörtti on älynnyt laittaa kaiken alipaineistetuksi?
Tuloksena yksi Corrado, ilmastoinnilla tietysti, tuhannen palasina sisältä; kojelauta on irti ja johtoviidakko suunnaton. Ruuvejakin löytyy enemmän kuin Würthin varastolta...
On muuten ton lämmityskennon kotelon irrottaminen hieman hankalaa, jos ei tajua ottaa kaikkia kolmea pulttia irti konehuoneen puolelta.. Ja tokihan ilmastoinnin putket olivat niin ihanassa paikkaa, että ihan erikoistyökalu piti siihen väsätä että sai väännettyä mutterit auki...
Huomenna kun uusi kenno tulee, alkaa uusi kokoperheen seurapeli: "Arvaa osan paikka"
Toivottavasti kokoaminen on helpompaa kuin purkaminen.. Miksi muuten saksalainen insinörtti on älynnyt laittaa kaiken alipaineistetuksi?
Toi kuulostaa just siltä hommalta mitä en ikinä halua tehdä tai teettää. Mä olen oikea spesialisti unohtaa osien kasausjärjestyksen ja saan tehdä monet purkamiset asennuksen aikana ku jotai unohtuu välistä. Onko tuo kojetaulun irroitus muuten sitten aivan pakko homma vai onnistuisiko se muutenkin jos tietää mitä tehdä?
Levis kirjoitti:Toi kuulostaa just siltä hommalta mitä en ikinä halua tehdä tai teettää. Mä olen oikea spesialisti unohtaa osien kasausjärjestyksen ja saan tehdä monet purkamiset asennuksen aikana ku jotai unohtuu välistä. Onko tuo kojetaulun irroitus muuten sitten aivan pakko homma vai onnistuisiko se muutenkin jos tietää mitä tehdä?
Ei se käsittääkseni onnistu ilman kojelaudan irroitusta mitenkään.
Tää lämppärin kennohan on perinteisesti se osa, jonka ympärille autoa aletaan tehtaalla kasata :) Kenno laitetaan ilmaan leijumaan, ja siitä se sitten alkaa… ;)
Ja nyt se sitten tapahtui, ihana makean katku leijaili hetken ja ajattelin jo että joku letku se vaan on tuolla konehuoneessa. No eipä mennyt montaa sekunttia sitä ja PUFFFF kabiini täynnä sumua ja juuri kun olin kaupan pihaan menossa... no siinä sitten hetken tuulettelin ja putsasin pahimmat höyryt ja kävin kaupassa. Vielä ei edes ketuta koko homma, jotenkin se oli odotettavissa kuitenkin, ilman autoa siis vierähtää viikko pari. Huomenna täytyy tarkistaa VW:n hinta ja Motonetin... Onni koko hommassa oli se, että kotio ei ollut kun kilsa matkaa.
sammio voisi kertoa jos vain osaa, että miten se onnistuu ilman koko auton purkamista, kun itseäni ei pelota alkaa yrittää sitä vaikeinta reittiä. Ois nyt pamahtanut paria viikkoa aikaisemmin, kun oli jo purku puolitiessä hälyä laitellessa...
sammio voisi kertoa jos vain osaa, että miten se onnistuu ilman koko auton purkamista, kun itseäni ei pelota alkaa yrittää sitä vaikeinta reittiä. Ois nyt pamahtanut paria viikkoa aikaisemmin, kun oli jo purku puolitiessä hälyä laitellessa...
Terve!
Eipä tarvi kojelautaa irrotella.
mittaristo kuskinpuolen puhaltimen suutin ja sille suuttimelle menevä putki saa jäädä kiinni. M
uuten kaikki irti kojelaudasta:hanskalokero, keksikonsolista kaikki irtoova, puhaltimenputket ja lämppärinkennon kotelo on sitten konehuoneen puolelta kiinni. kohtuu helppo irroittaa, jos haluat tarkempia ohjeita niin kysele ihmeessä :)
Eipä tarvi kojelautaa irrotella.
mittaristo kuskinpuolen puhaltimen suutin ja sille suuttimelle menevä putki saa jäädä kiinni. M
uuten kaikki irti kojelaudasta:hanskalokero, keksikonsolista kaikki irtoova, puhaltimenputket ja lämppärinkennon kotelo on sitten konehuoneen puolelta kiinni. kohtuu helppo irroittaa, jos haluat tarkempia ohjeita niin kysele ihmeessä :)
Jep, AziZ tuossa kertoilikin aika kattavasti, eli kaikki irtoava + tietysti lämppärin kaapelit. Puhaltimen moottori kannattanee ottaa myös irti, kun se helposti lähtee. Lämppärinkenno oli muistaakseni kolmella pikku mutskulla kiinni konehuoneen puolelta. Radion irroitus helpottanee myös operaatiota.
Homma eteni muutoin ihan kivasti, mutta lämppärin letkujen kanssa meni vähän hermo ja kädetkin verille, niin kivassa paikkaa siellä ne jousiklemmarit. En purkanut kuin sen mitä pakko, eli kaikki keskikonsolista ja hanskalokeron ja alusmuovit. Kyllä se hökötys ulos tuli, vaikkakin kohtalaisen kovakouraisesti sai repiä. Ihmettelin tosin sitä, että minulla se tuuletinkanava kyllä oli klipsuista hiukan rikki ja vain etupuolelta kiinni, eli ilmeisesti joskus ko. kanava oli otettu pois aikaisemmin. Otin siis sen ensin irti erikseen. Kokonaisaika kun oli hyvä kuvamateriaali noin viisi tuntia irti-kiinni, tosin vielä vähän pitää kasata, kun on vielä kesken...
Mutta yksi hyvä kysymys: pitääkö sen lämmityslaitteen paneelin tosiaan olla sellainen punaisilla narujohdoilla piuhoitettu ja johdot tungettu erääseen lampunkantaan, veikkaan että ei. Pitäisi se paaneeli vaihtaa, kun osa valoista on pimeänä, mutta tuo taitaa olla jonkin Golf/Jetta kakkosen?
Mutta yksi hyvä kysymys: pitääkö sen lämmityslaitteen paneelin tosiaan olla sellainen punaisilla narujohdoilla piuhoitettu ja johdot tungettu erääseen lampunkantaan, veikkaan että ei. Pitäisi se paaneeli vaihtaa, kun osa valoista on pimeänä, mutta tuo taitaa olla jonkin Golf/Jetta kakkosen?
Muuttui corrado turkkilaiseksi saunaksi ja onneksi lähes kotipihassa. Siihen se onni loppukin, alkoi armoton purkaminen. Päädyimme ratkaisuun, jossa yksi mies purki kuskinpuolta ja toinen repsikkaa. Kojelautaa käännettiin repsikan puolelta auton sisäänpäin ja kuskinpuoli lepäsi ratin päällä. Johtoja irroitettiin mahdollisimman vähän. Ja sit minä pienimpänä sullouduin auton uumeniin ottaan pois koteloa, jossa kenno on. Kenno vaihtoon ja taas jokainen kasasi oman osuutensa. Kolme iltaa meni rattoisasti. Aika paikkaan ovat kennon laittaneet ja vielä niin surkean onnettoman version. Kaikki muu saatiin toimimaan, mutta moottorin lämpötilan varoitusvalo vilkkuu jatkuvasti. Mikähän meni pieleen??
Jep eli ihan vielä voisin omat kokemukset tähän lisätä, on muuten aika raskas homma noin kokonaisuudessaan, hetki meni löytää mistä tuo kojetaulu lähtee irti tuolta konehuoneen puolelta,
Se mihin en osannut vaurautua oli se että kenno oli puskenut kaikki nesteet pelkääjän puolen jalkatilaan ja siellä oli "hyvin märkää" eli kuivaamiseen meni eniten aikaa. En tiedä kuinka pitkään sitä nestettä sinne oli tullut koska vaikutti että
siellä hyvin paljon enemmän kuin ihan vaan tältä kerralta, mutta mitään pahempaa korroosiota ei ollut päässyt tapahtumaan.(ainakaan silmämääräisesti.)
Kaikki puhaltimen putket oli täynnä sellaista limaista/maatunutta siemeniä yms. muuta roinaa joka lillu jäähdytin nesteessä.
Eilen aloitin tossa kahden pintaan ja lopetin joskus ysin aikaan illalla. Homma jatkuu vielä tänään mutta voiton puolella ollaan jo reippaasti. (loppu on oikeestaan vaan oikeiden johtojen pujottamasti edes lähellekään oikeille paikoille)
Se mihin en osannut vaurautua oli se että kenno oli puskenut kaikki nesteet pelkääjän puolen jalkatilaan ja siellä oli "hyvin märkää" eli kuivaamiseen meni eniten aikaa. En tiedä kuinka pitkään sitä nestettä sinne oli tullut koska vaikutti että
siellä hyvin paljon enemmän kuin ihan vaan tältä kerralta, mutta mitään pahempaa korroosiota ei ollut päässyt tapahtumaan.(ainakaan silmämääräisesti.)
Kaikki puhaltimen putket oli täynnä sellaista limaista/maatunutta siemeniä yms. muuta roinaa joka lillu jäähdytin nesteessä.
Eilen aloitin tossa kahden pintaan ja lopetin joskus ysin aikaan illalla. Homma jatkuu vielä tänään mutta voiton puolella ollaan jo reippaasti. (loppu on oikeestaan vaan oikeiden johtojen pujottamasti edes lähellekään oikeille paikoille)
Juu tänään sitten minun Corrado muuttui saunaksi, eikai siinä, vielä joutu ~20km ajaan kotia, vaihto näyttää suuritöiseltä mutta ei tässä kiirekkään ole koska elokuussa saan kortin :P
Ärh, mistäs ton kojelaudan saa irti sieltä konehuoneen puolelta? en löydä mistään mistä se irtois
EDIT. onkelma ratkaistu, kiitos |rahina|:n
Ärh, mistäs ton kojelaudan saa irti sieltä konehuoneen puolelta? en löydä mistään mistä se irtois
EDIT. onkelma ratkaistu, kiitos |rahina|:n
Viimeksi muokannut Kipe_, 8.10.2007 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin, nyt se on irti mutta lattiamatto on märkä sieltä alta, ei tuo kuivatus varmasti vaikeaa oo ko raottaa sitä ja antaa tuulettua lämpimässä tallissa mutta haiskahtaako teillä se matto vielä sittenkö auto lämpiää? itse enoo siis vielä kasannut mutta semmonen pelko on perseessä että sain juuri pysyvän wunderbaumin tuohon autoon..
No mitä tuossa kattelin niin pelkän lattiaverhoilun nostaminen pois autosta on niin helvetin iso homma joten pistin tuon sisäilmalämmittimen kuivattaan tuon jalkatilan yhden kohdan ( 10cm x 10cm kokoinen alue, muut alueet kuivu kun raotin mattoa ja jätin yön yli lämpimään talliin) ja sitten jos koittas vielä hinkata sitä jollaki puhtaammaksi niin katotaa miten onnistuu
Tadaadadaa!!! Olen onnellinen seuraava täysosuman voittaja!! Omistan juuri saksalaisen höyrysaunan! Tuoksuisi edes eucalyptus vaan kun ei, tuoksuu vaan vittu glykoli :D
Mä olen niin onnellinen...
Jooh, kävin tuossa muuan korjaamolla niin 8-10h ja 65e tunti. Halpaa kuin saippua. Helvetti kun ei oikein itse viitsisi alkaa tuota purkamaan ja korjaamolla maksaa niin pirusti.
Sattusko kukaan tietämään Helsingin seudulta pajaa jolta tuo kävisi oikeen näppärästi muutamassa tunnissa ja ei olisi pahaksi vaikka olisi ihan puoli-ilmainen paikka...Sen kummempia vaatimuksia ei oikeastaan edes ole... ;D
edit. Ja niin, tässä kapistuksessahan on sitten vielä tuo ilmastointikin kiusana (ja se saatana ei edes toimi...)
edit. MItäs jos nappaisi noi tulipeltiin menevät letkut irti ja tekisi niiden päähän U-mallisen putken jolla yhdistäisi ne. Näin ollen auto olisi edes ajokuntoinen vaikka lämmitys ei toimisikaan. Vaan voiko kyseinen operaatio aiheuttaa jotain muita ongelmia?
Mä olen niin onnellinen...
Jooh, kävin tuossa muuan korjaamolla niin 8-10h ja 65e tunti. Halpaa kuin saippua. Helvetti kun ei oikein itse viitsisi alkaa tuota purkamaan ja korjaamolla maksaa niin pirusti.
Sattusko kukaan tietämään Helsingin seudulta pajaa jolta tuo kävisi oikeen näppärästi muutamassa tunnissa ja ei olisi pahaksi vaikka olisi ihan puoli-ilmainen paikka...Sen kummempia vaatimuksia ei oikeastaan edes ole... ;D
edit. Ja niin, tässä kapistuksessahan on sitten vielä tuo ilmastointikin kiusana (ja se saatana ei edes toimi...)
edit. MItäs jos nappaisi noi tulipeltiin menevät letkut irti ja tekisi niiden päähän U-mallisen putken jolla yhdistäisi ne. Näin ollen auto olisi edes ajokuntoinen vaikka lämmitys ei toimisikaan. Vaan voiko kyseinen operaatio aiheuttaa jotain muita ongelmia?
No ei se nyt NIIN paha case ole (tosin mulla ei oo tota ilmastointia riesana) ja sitä paitsi
pääset tutustumaan autoosi paremmin. =)
Aikaahan se vei itselläni, varsinkaan kun en ollut aikasemmin purkanut noi pitkälle tota autoa mutta silloin kun vuos sitten ton vaihdon niin tuttu korjaaja sano sitä että toi on sen verran paskamainen homma että sen takia siitä myös veloitetaan vähän enemmän.
Toi osa ei mun muistaakseni 30€ enempää maksanut mätänetissä ja viikonlopuks on luvattu hyvää ilmaa, joten asennuskaljaa ja vähän pitempää pinnaa niin saat sen itsekkin tehtyä.
pääset tutustumaan autoosi paremmin. =)
Aikaahan se vei itselläni, varsinkaan kun en ollut aikasemmin purkanut noi pitkälle tota autoa mutta silloin kun vuos sitten ton vaihdon niin tuttu korjaaja sano sitä että toi on sen verran paskamainen homma että sen takia siitä myös veloitetaan vähän enemmän.
Toi osa ei mun muistaakseni 30€ enempää maksanut mätänetissä ja viikonlopuks on luvattu hyvää ilmaa, joten asennuskaljaa ja vähän pitempää pinnaa niin saat sen itsekkin tehtyä.
Juu, 34e makso uus kenno. Eivät tosiaan riemusta kiljuneet korjaamollakaan kun kävin tuota vaihtoa kysymässä. Itse kai tuo on koitettava vaihtaa. Nämä ohjeet kyllä varmaan auttaa aikalailla. Babelfish käänti vielä aika selkeäksi englanniksi tuon koko sivun.
Niin eihän tuo varmaan mikään kauhean paha homma ole, mutta jokseenkin vaan työläs ja vittumainen.
Ajattelin nyt tekaista putken pätkän noiden letkujen päihin millä ohitan tuon kennon kokonaan niin pystyy nyt ainakin ajamaan tuolla autolla. Kun ei millään nyt ehdi tuota alkaa korjaamaan kun kaikki aika menee töissä. Ja sinnekin pitäisi päästä jollain kulkemaan.
Niin sanokaan nyt viisaammat kerjäänkö itselleni ongelmia kun tuollaisen patentin ajattelin väliaikaisesti tehdä?
Täytyy sitten tässä jossain välissä järkätä sen pari päivää aikaa (ja pari koria asennusolutta) että ehtii tuon kennon vaihtaa.
Niin eihän tuo varmaan mikään kauhean paha homma ole, mutta jokseenkin vaan työläs ja vittumainen.
Ajattelin nyt tekaista putken pätkän noiden letkujen päihin millä ohitan tuon kennon kokonaan niin pystyy nyt ainakin ajamaan tuolla autolla. Kun ei millään nyt ehdi tuota alkaa korjaamaan kun kaikki aika menee töissä. Ja sinnekin pitäisi päästä jollain kulkemaan.
Niin sanokaan nyt viisaammat kerjäänkö itselleni ongelmia kun tuollaisen patentin ajattelin väliaikaisesti tehdä?
Täytyy sitten tässä jossain välissä järkätä sen pari päivää aikaa (ja pari koria asennusolutta) että ehtii tuon kennon vaihtaa.
Äh, millläs pirulla tuon toisen tulipeltiin menevän letkun saa irti. Nahkapöksy kun on tietysti laittanut sen klemmarin niin päin että sitä joutuu alhaaltapäin puristamaan ja eihä sinne mahdun pihdeillä ei sitten millään. (Ja tahallaan tietysti, ihan vaan vittuillessaan kun tietää että joskus se kenno laukee, siellä se on vaan myhäillyt natsipartaansa tehtaan uumenissa)
Eikös tuo putken pää mihin letku menee ole jo sitä itse kennoa? Ajattelin vaan että jos rautasahan terän saisi ujutettua sinne niin sahaan sen poikki siitä juuresta.
Toisen sain väännettyä niin päin että pääsi sivusta puristamaan. Ja senkin tilan saamiseksi irrotin paisuntasäiliön ja puolan(vai mikähän se olikaan)
Eikös tuo putken pää mihin letku menee ole jo sitä itse kennoa? Ajattelin vaan että jos rautasahan terän saisi ujutettua sinne niin sahaan sen poikki siitä juuresta.
Toisen sain väännettyä niin päin että pääsi sivusta puristamaan. Ja senkin tilan saamiseksi irrotin paisuntasäiliön ja puolan(vai mikähän se olikaan)
Viimeksi muokannut Eemeli, 3.6.2008 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heh, nuinhan se onnistuu, itelläkin piti rautasahan terällä hinkata poikki toinen niistä
Se tulipellin läpi tuleva kennon kiinikekkin piti sahata sisäpuolelta irti, ko se ei muuten halunnut irrota.
Mulla oli kenno niin rapeassa kunnossa, että tuota u-putkipatenttia tehdessä molemmat kennon putket katkesivat käsiin ihan klemmareiden irroittamista suunnitellessa :D
Se kennon ohittava kierto on muuten ihan turvallinen patentti, itselläkin oli koko kesän käytössä ja vasta syksyllä ilmojen kylmettyä oli pakko ryhtyä auto-pura-ja-kokoa -hommiin.
Se kennon ohittava kierto on muuten ihan turvallinen patentti, itselläkin oli koko kesän käytössä ja vasta syksyllä ilmojen kylmettyä oli pakko ryhtyä auto-pura-ja-kokoa -hommiin.
Patentti rakennettu ja ainakin toistaiseksi toimii. Piru kun aika iso mutka tuli putkista letkujen päähän niin meinasi aika ahtaaksi mennä.
Töissä putkimies tekas mulle parista 22mm kupariputken 90 asteen kulmasta mutkan siihen.
Hitto kun jostain sais ihan putkesta taitetun kulman niin tulisi pienempi.
Ei suorasta putkesta voinut vääntää kun täytyy lämmittämällä varmaan tehdä, koska ei tuo putki muuten kestä niin jyrkkää taitosta mitä toi vaatisi, eikä sillä ollut vermeitä siihen mukana.
Mutta jospa tuo nyt tuolla kestää sen aikaa että saa tuon kennon vaihdettua.
Tietysti jos joku kertoo mistä saa 20-22mm putkesta tehtyjä 180 asteen mutkan minkä säde olisi putken keskeltä keskellä vaan jotain 40-50mm luokkaa niin voisi sinne sellaisen vaihtaa.
Töissä putkimies tekas mulle parista 22mm kupariputken 90 asteen kulmasta mutkan siihen.
Hitto kun jostain sais ihan putkesta taitetun kulman niin tulisi pienempi.
Ei suorasta putkesta voinut vääntää kun täytyy lämmittämällä varmaan tehdä, koska ei tuo putki muuten kestä niin jyrkkää taitosta mitä toi vaatisi, eikä sillä ollut vermeitä siihen mukana.
Mutta jospa tuo nyt tuolla kestää sen aikaa että saa tuon kennon vaihdettua.
Tietysti jos joku kertoo mistä saa 20-22mm putkesta tehtyjä 180 asteen mutkan minkä säde olisi putken keskeltä keskellä vaan jotain 40-50mm luokkaa niin voisi sinne sellaisen vaihtaa.
Jooh, niinhän siinä kävi että tuota kennon vaihtoa tuli lykättyä ja lykättyä kunnes nyt alkaa olemaan aika vilpoista ajella ilman lämppäriä. Aika siis vaihta kenno. Viikonloppuna pitäisi sitä alkaa purkamaan.
Nyt sitten saa antaa viime hetken vinkkejä koskien tuota ilmastointia. Noissa ohjeissa kun ei käsitellä sen tuomaa osuutta laisinkaan. Tarvitseeko sen purkamiseen nyt jotain "erikoistyökalua"?
Nyt sitten saa antaa viime hetken vinkkejä koskien tuota ilmastointia. Noissa ohjeissa kun ei käsitellä sen tuomaa osuutta laisinkaan. Tarvitseeko sen purkamiseen nyt jotain "erikoistyökalua"?
Noniin, homma paketissa, lähti ilmastoinnin putketkin suht kivuttomasti irti.
Aamulla yhdeksän jälkeen aloitin ja tuossa kuuden aikaan oli homma valmis, joten sellainen reilu 8 tuntia siihen meni ja ehti vielä reilun ruokatunninkin pitämään välissä.
Paljon helpompi homma tuo oli mitä kuvittelin, vaan sen verran vittumainen silti, että ei ihan heti huvittaisi alkaa uudelleen tekemään....
Noi kuvalliset ohjeet autto kyllä pirusti.
edit. ja ei muuten edes jäänyt kuin pari prikkaa ylimääräisiä osiakaan :D
Aamulla yhdeksän jälkeen aloitin ja tuossa kuuden aikaan oli homma valmis, joten sellainen reilu 8 tuntia siihen meni ja ehti vielä reilun ruokatunninkin pitämään välissä.
Paljon helpompi homma tuo oli mitä kuvittelin, vaan sen verran vittumainen silti, että ei ihan heti huvittaisi alkaa uudelleen tekemään....
Noi kuvalliset ohjeet autto kyllä pirusti.
edit. ja ei muuten edes jäänyt kuin pari prikkaa ylimääräisiä osiakaan :D
Jaahas, vaihdettiin veljen kans eilen mk3 golfiin lämppärinkenno. Huolimatta haynes:n kuvauksesta: vaativat ja monimutkainen työ, selvittiin tuosta noin kuudessa tunnissa, eikä kyllä ollut edes hankala jopi.
Suoraan päätettiin irroittaa kojelauta. Ainut ikävä oli kaivaa ne kolme pulttia tuolta tulipellin eristeen sisästä esille. Muutenhan tuossa ei mitään ihmeellistä ollut. Se kojelaudan tukirauta meinaa hieman olla tiellä, muttei kyllä jaksettu sitä irroitella. Tuota kojelaudan irroitusta tunnutaan vierastavan, mutta eipä siinä kyllä mitään ikävää ollut.
Suoraan päätettiin irroittaa kojelauta. Ainut ikävä oli kaivaa ne kolme pulttia tuolta tulipellin eristeen sisästä esille. Muutenhan tuossa ei mitään ihmeellistä ollut. Se kojelaudan tukirauta meinaa hieman olla tiellä, muttei kyllä jaksettu sitä irroitella. Tuota kojelaudan irroitusta tunnutaan vierastavan, mutta eipä siinä kyllä mitään ikävää ollut.
Omia kokemuksia... vaihtoon meni tunteja noin 10 koko työhön, purkuun ja kasaukseen. Ensimmäistä kertaa koskaan purin mk3 kojelautaa. Piti purkaa kaikki pois edestä eli kojelauta, keskikonsoli, se tukirauta yms yms. Kaikki mahdollinen irti edestä. Eniten aikaa meni melkein tiettyjen ruuvien irroitukseen kun on niin mukavassa paikassa.. Niin ja autoni on Golf vr6 -92.
En kyllä ymmärrä kuka saa sen tuolta hantinpuolen jalkatilasta ujutettua.
En kyllä ymmärrä kuka saa sen tuolta hantinpuolen jalkatilasta ujutettua.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”