Mk3 lämppärin kennon vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

Mk3 lämppärin kennon vaihto

ViestiKirjoittaja TDIT » 8.9.2006 21:10

Eli tällanen projekti pitäis toteuttaa..Kenno poksahti ja pitäis nyt sit purkaa kojetaulu ja kattoo menikö pahasti. Ajattelin itse hoitaa ku on nii pirun kallis. Tai puran kojetaulun ja sit vien kennon korjattavaks jos sen voi korjata. Eli onko miten iso homma purkaa kojetaulu et pääsee kennoon käsiks..? Kiitos jo etukäteen.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 8.9.2006 21:18

Kaikki mahdollinen pois. Jopa siellä koelaudan takana olevat raudat. Pikku hiljaa alkaa kenno tulemaan esiin :)

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 8.9.2006 23:49


itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 9.9.2006 9:37

Kennoa ei kyllä kannata korjata missään nimessä. Uusi kenno maksaa volkkarilla noin 80 € ja motonetissä 40 €. Ei kannata ottaa riskiä uudelleen hajoamisesta vaan suosiolla vaihtaa uuteen. Tein tuon homman passattiin muutama viikko takaperin, ja seuraavat piti ainakin siinä irrottaa autosta:

-keskikonsoli
-ratti
-kojetaulu kaikkine hiluineen

Sitten katkaista ilmastoinnin kotelot lämpötilaläpän vierestä, missä on sauma klipseineen, ottaa toinen puoli autosta ulos ja vaihtaa kenno. Meni siinä pari päivää kun samalla vähän kikkaili ylimääräistä kun kaikki oli purettuna.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.9.2006 9:57

Tuolla on vaihto-ohje Golf mk2:een: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=100

Golf mk3:sta varten saa kirjoittaa vastaavan ohjeen ja lähettää minulle, kiitokseksi saa kauheesti mainetta ja kunniaa.
Viimeksi muokannut Tuomas, 12.4.2014 7:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 9.9.2006 13:25

Eipä tarvi purkaa kojelautaa. Purat vaan sieltä apparin puolelta ja sieltä yrität päästä käsiksi. Mun autoon on vaihdettu toi kenno ilman että kojelautaa purettiin,mutta en itse hommaa tehnyt...

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 11.9.2006 8:41

Ite oon vaihtanu kakkoskoppaseen aikanaan ja tän kesän alussa tohon kolmoskoppaseen. Ja helpoimmalla pääsee kun purkaa kaiken eli kojelauta irti
ja kojelaudan tukirauta.

Haluaisinpa nähdä kuvasarjan kuinka sen kenno vaihdetaan irroittamatta kojetaulua ja sen tukirautoja. Ongelmana on se, että kennosta lähtevät putket tulevat sen verran sivuun ettei kennoa saa kovin kapeasta välistä paikalleen.
Viimeksi muokannut Jarmo, 18.6.2009 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 11.9.2006 19:38

Minua myös kiinnostaa nähdä, miten kenno vaihdetaan ilman kojelaudan purkua? Vaikka tuo Golffin palkki onkin tuossa kojelaudan sisällä 5 kertaa pienempi kuin Passatissa, niin ei kai tuolta rintapellistä nosteta kennon kokoista palikkaa suoraan ylöspäin millään kojelautaa purkamatta?

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 11.9.2006 20:29

imho: ei sitä sieltä millään ilman kojelautaa irrottamatta helposti saa on sen verta vaikeessa paikassa ja vaikka irrottaakin sen niin siltikin saa tehdä töitä että saa sen sitten takasi sormet verillä. 8 tuntia meni kun omaan golfiin se vaihdettiin kaikkine purkuine ->kasauksineen.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 11.9.2006 21:00

Minun mielestä Aziz vaihtoi corroonkin hantin jalkatilasta kojetaulu paikoillaan kennon.Voi olla että olen väärässäkin,mutta odotellaan kun hän ilmestyy kertomaan asiasta.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 13.9.2006 13:32

Ainakin corron vaihto onnistuu kojelauta paikallaa, eilen sain oman kennon vaihdon valmiiks :) tilaahan ei kauheasti ylimääräistä ole, mutta kyllä se sieltä tulee, itkonen miksi ihmeessä kenno pitäisi nostaa kojelaudan sisällä pois paikoiltaan??? ottaa koko pömpelin helvettiin niin onnistuu helpommin ja voi vielä pestä kennosta valuneet paskat kunnolla pois, uskosin että 3 golffissakin onnistuu, jos corrossain. Niin ja ite oon sitä mieltä että on nopeempaa tehä homma kojelauta paikallaan kun uhrata huomattava määrä aikaa kojelaudan purkamiseen irti. Tod näk se hantin puolelta mahtuu sieltä ulos tulemaan, vois tänään vaikka koittaa kurkistaa ton pihassa makaavan kolmosen tilannetta että mitenhän sieltä kenno pois tulisi.

^Jonski^
-
Viestit: 22
Liittynyt: 23.3.2006 11:19

ViestiKirjoittaja ^Jonski^ » 30.12.2006 0:18

Sen mää sanon etttä voi ristuksen v**un v**un v***u! Paskinta hommaa mitä tiiän tuo kennon vaihto. Aattelin et kojelauta lähtöö irti jos en purkaasi viiksiä ja ratin ympärys muoveja, onnistuun sitte hajottaa ne ympärys muovit ja vilkkuviiksen.. tana. Mitään ei pitäisi tehdä vittuuntuneena ja väsyneenä. Sitten taas entisen omistajan jäljiltä oli sellaasetkin rca-johto ja kaijutinpiuha helvetit, että justiinsa. Piti lopettaa tuo räppääminen etten riko tai poista sieltä mitään olennaista, joten jatketaan huomenna. Saa nähdä miten tuo itte kennon vaihto onnistuu..

^Jonski^
-
Viestit: 22
Liittynyt: 23.3.2006 11:19

ViestiKirjoittaja ^Jonski^ » 30.12.2006 18:56

Juu tuota tuota.. eikös ventos ja kolmos kolohvis oo samanlaiset lämppärin härpäkkeet ja kenno? Nimittäin ku kävin hakemas ad varaosalta vahvistetun kennon joka käy golf III nii eipäs mennykkää ventoon. tana

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.12.2006 22:49

Perhealbumin mukaan ainakin Golfissa ja Ventossa sama kenno.

^Jonski^
-
Viestit: 22
Liittynyt: 23.3.2006 11:19

ViestiKirjoittaja ^Jonski^ » 30.12.2006 23:27

No mikähän ihme siinä sitte oikeen on.. saakeli loodan kyljes lukoo notta käypi kolmos kolperoon. Mut ku alkasin asenteleen ventoon niin on vähäsen ahdas ja se jää noin kaks senttiä yli siitä lovestansa. Kun sitten mittailin vanhan ja uuden kennon pituuksia, niin tuo uus kenno on just tuon kaks senttiä pitempi. Saakeli ja kaupatkin aukee vasta tiistaina, etten pääse niitä ad:n herroja jututtamaan. Niin tuos uuden kennon loodan kyljes lukoo myös notta se sopis myös kakkos ja nelos kolhveihin ja myös corradoon, voiko tämä pitää kutinsa, eli käytetäänkö niissäkin samoja kennoja?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 31.12.2006 0:25

lukoo myös notta se sopis myös kakkos ja nelos kolhveihin ja myös corradoon


Sama kenno Golfeissa/Jetoissa/Ventoissa -84-98, Golf Cabrioletissa 94-02, Passateissa -88-97, Polossa -95-00, Caddyissa -96-03, New Beetlessa -99-01, A3/S3:ssa -97-00, Corradossa/Sciroccossa -89-95 ja Lupossa -99-05.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 31.12.2006 12:31

Mites onkohan ilmastoiduissa ja ei-ilmastoiduissa samat kennot?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 31.12.2006 13:11

On samat kennot. Osanumero on muuten 1H1 819 031A jos joku sitä kaipaa.

ETKAn kuvissa ne letkuille tulevat putket kyllä näyttää hiukan erilaisilta esim. vanhimmissa Passateissa kuin monissa muissa. Osanumero on silti kuitenkin sama, liekö tuo ero johtuu vain piirtäjän taiteellisesta näkemyksestä.

Golf -97 kennot, ylempi ilmastoimaton ja alempi ilmastoituun

Passat -88 kenno, ilmastoimaton

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 2.11.2008 13:58

Kennon vaihto itselläkin menossa. Nyt on kojelauta kokonaan irti. Ongelma onkin että miten sen kennon ympärillä olevan kotelon saa pois? Sekä kennon siinä samalla? Missä niitten kiinnitykset on?
Pitääkö siitä muovikopasta ottaa ne kiiltävät klipsit auki jotta sen saa halkaistua, vai lähteekö koko paketti irti?

Niin, auto on siis VR6 syncro mk3 ja climatronic löytyy.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.11.2008 14:18

Eikös ne ole sieltä konehuoneen puolelta kolmella ruuvilla kiinni.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.11.2008 15:05

Siellähän ne konehuoneen puolella majailee.
Ei sitä muovikoppaa varmaankaan kannata halkaista vaan vetää kokonaisena sen siitä irti ja vaihtaa kennon niin.
Tai ainakin itse tein niin kun tuohon corradoon kennon viime viikolla vaihdoin, kun ne taaimmaiset klipsitkin on niin hankalassa paikassa että ei niitä oikeen saa auottua.
Siinä se koko mötikkä lähti irti kun avasi sielä konehuoneen puolelta 2 mutteria koneen takaa (kolmatta ei tuossa ollut lainkaan vaan reikä oli tulpattu, lienee siis ilmastoidussa erilainen) ja 2 mutteria siitä mistä ilmastoinnin putket menee tulipellistä läpi. Ja tietysti ne ilmastoinnin putket piti irroittaa samasta kohtaa.
En sitten tiedä onko tuo kolmos golffi kovinkin erilainen. Tosin luulisin olevan melko sama.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 2.11.2008 15:49

2 mutteria on siinä ilmastoinnin putkien ympärillä. Muita en kyllä löydä, pitäskö ne olla sen lämppärin kennon putkien lähellä? Ilmastoinnin putket pitää irrottaa siis moottoritilan puolelta. Ilmastoinnin kylmäaineet karkaa ja se on sitte tyhjillään?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.11.2008 17:13

Jaa, tuosta kylmäaine jutusta en kyllä tiedä yhtikäs mitään, mulla nimittäin ilmastointi on ollut niistä tyhjä jo tovin aikaa, kiitos katkenneen kompuralle johtavan putken...
Voihan se tosiaan olla että ne aineet sieltä karkaa jos putket irroittaa ;D

Ne 2 muuta on siellä koneen takana, jotakuinkin keskellä tulipeltiä muistaakseni. Ovat samanlaisia kun ne 2 mitä jo löysit. Toinen on edestäpäin katsottuna niistä kennon putkista aavistus vasemmalle ja oliskohan ollut joku 10cm alaspäin. Seuraava on samassa linjassa n. 30cm sen alapuolella. Toi alempi on aikas vittumaisessa paikassa ja sinne joutuu vähän kurottamaan että yltää.
(mitat ei kyllä välttämättä ole ihan tarkkoja kun ihan (huonon)muistin varassa mennään)

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 2.11.2008 18:26

Oli niin hyvät eristeet tuolla konetilan puolella, että piti jonkinaikaa kaivella, mutta sieltä ne löytyi. tosiaan, lämppärinkennokotelohässäkkää ei irti saa ilmeisesti jos ei ilmastoinnin putkia ota irti?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.11.2008 19:45

ei se ainakaan kokonaisena sieltä tule pois jos niitä putkia ei irroita.
Mutta jos sen saisi halkaistua puoliksi niiden klipsien kohdalta niin sittenhän se varmaankin onnistuisi ilman niiden putkien irroittamista?
Mulla tosin oli ne taaimmaiset klipsit melko hankalassa paikassa, mutta jospa ne sieltä jotenkin saisi auki. Itse pystyin tosiaan huoletta ne putket irroittamaan kun siellä ei niitä aineita ole sisällä lainkaan.

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 3.11.2008 7:27

Pistetääs nyt tänne ku tuossa pari päivää sitte alko ihme lorina kuuluu golfista (mk2) niin kohta katoin niin nestettä valui vänkärin jalkatilaan puhaltimen ollessa päällä.

Lämmintä ilmaa kyllä puskee että onko kenno vaihdon tarpeessa vai?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.11.2008 7:45

Onkos se syylärinnestettä? Maistamalla selviää helpoiten.
Jos se kenno on puhki niin koneen ollessa lämmin sen taatusti huomaa, koska puhaltimen suuttiimista puskee höyryä. Kylmänä ei vielä luonnollisestikaan näin käy.
Kyllä mä veikkaan että sulla kenno vuotaa. Tosin ei sillä puhaltimella pitäisi olla vaikutusta hirveemmin siihen veden tuloon, kyllä se vuotaa vaikka puhallin ei olisikaan päällä.
Voihan se tietysti olla että sulla on päässyt jostain ihan sadevettäkin sinne. Mutta tosiaan kun sitä nestettä kielenpäähän vähän ottaa niin tietää onko siinä glygolia (imelää silloin).

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 3.11.2008 13:07

Pitää kattoa ku pääsee autoon käsiksi. Lämpimällä koneella ei puskenu hyöryä suuttimista.

Heti kun puhaltimen laitto päälle niin alko lorina kuuluu ja valu nestettä. Puhallin 0-asentoon niin ei vuoda tippaakaan. Pitää käydä tutkimassa asiaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.11.2008 14:16

Ettei olis vaan sadevettä päässyt sinne jostain niin, että puhallin päällä ollessaan työntää sitä sisälle. Ja jos ihan lorinalla tulee niin pitäisihän mittaristossa alkaa melko pihaiseen vilkkumaan nesteiden valokin.

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 3.11.2008 16:10

Voi olla mahollista kun katoin nesteet heti sen jälkeen kun oli valunu vettä sisälle niin ei ollut nestettä hävinnyt yhtään.

Jos sinne on sadevettä päässyt niin pitääkö purkaa että saa tyhjennettyä vai antaako suoraa vaan lorista pihalle sieltä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.11.2008 16:46

Tarkistappa että sielä tuulilasin edestä siitä kaukalosta on sieltä kulmista ne vedenpoistoreiät auki. Nimittäin jos ne on tukossa niin se kaukalo mahdollisesti pääsee tulvimaan sinne puhaltimelle sen puhaltimen ilmanoton kautta

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.11.2008 10:21

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.11.2008 21:30

Hieman aihetta sivuten mutta kuinka nuo lämmönsäätimet toimii, vaijerilla?

Corradossa ainakin alipaineletkuilla. Tiedä sit miten kolmosessa. Veikkaan että sulla on jotain siellä välissä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 5.11.2008 14:44

Vaijerit siellä on.

Riba
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.11.2008 18:28

ViestiKirjoittaja Riba » 8.11.2008 18:35

No voi saamari, nyt meni täälläkin kenno ja juuri kun vesipumpun vaihdon jälkeen olin päässyt ajamaan 30km. Onko nyt ihan varmaa että kojetaulu ja ratti ja viikset on pakko purkaa, vai pääsisikö vaihtamaan irroittamatta? Ketju hajos jotenkin, että varmuutta oli vaikea tästä saada. Auto on Golf III -92 1.8

Kiitti,
Risto

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.11.2008 17:32

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 16.11.2008 21:26

Riba;
Kyllä ainekin itse jouduin ottamaan ratin, viikset, airbagit, keskikonsolin, vaihdekepin ympärysmuovit, koko kojelaudan, kojelaudan rungon, yms yms yms.. kaikki pois, että mahtui kennon irrottamaan.. tosin mulla on 2.9l sekä autom. ilmastointi.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.11.2008 21:38

Vaikkakin olisi mahdollista jollain ihmeen konstilla saada puljattua se kenno sieltä pois ilman purkamista niin uskoisin että helpoin se silti on vaihtaa jos ensin purkaa koko kojelaudan. Loppujen lopuksi se kojeluadan irroittaminen on melko simppeli homma.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 16.11.2008 22:20

Totta puhut Eemeli. En tiedä millainen se kennon ympärillä olevan kotelon rakenne on tuossa, kun ei taida olla bägejä, eikä ilmastointia yms, mutta jokatapauksessa helpoin ja järkevin ratkaisu on purkaa pois kojelauta, sekä kojelaudan runkoa vähän siirtää pois edestä.. Eikä se kyllä loppupeleissä vaativa homma ollutkaan, aikaa siinä kyllä vierähtää..

Ja kiitos Eemeli kun neuvoit meikäläistä tuossa tovi sitten samassa asiassa :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.11.2008 20:22

Eipä kestä, mm. siitähän tämä foorumi on hyvä että aupua yleensä löytyy asiaan kuin asiaan.

Riba
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.11.2008 18:28

ViestiKirjoittaja Riba » 24.11.2008 12:30

Ok, kiitti varmistuksesta.

Pahapepa
-
Viestit: 32
Liittynyt: 22.7.2008 19:59

joopa

ViestiKirjoittaja Pahapepa » 14.4.2009 17:46

ei se kyllä nyt niin vaikeaa ole, tuon kennon vaihdon tein itse viiteen tuntiin purkamatta kojelautaa, harvinaisen helppo itseasiassa, en ymmärrä mikä siinä niin ylitsepääsemätöntä on. purkaa vaan huolella kaiken niin koko lämmityslaite tulee nätisti pois..

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 18.5.2009 21:40

Minkähänlainen homma olisi MK1 jettaan (diesel) kenno vaihtaa?

Oltze
-
Viestit: 19
Liittynyt: 22.9.2008 15:08

ViestiKirjoittaja Oltze » 5.6.2009 22:40

Osaisko joku nyt vähän antaa vinkkiä mitä pitäs tehä kun se puhallin on otettu pois ja kennokotelon mutterit irrotettu. Keskellä kaikki kyllä liikahtelee kuin ei olisi mistään enää kii, mutta en saa mitään revittyä apukuskin jalkatilan kautta. Ilmeisesti pitäs saada pakkaa liikutettua ulospäin tulipellistä mutta eihän se millään mahu liikkumaan tarpeeksi...

E: jalkatilan kanavat on nyt irti muttei siltikään liikuu se pömpeli. Alkaa pian usko loppumaan tohon myyttiin että kennon saisi vaihdettua ilman kojelaudan purkua.

E2: Purin koko p**kan niin pääsi huomattavasti helpommin käsiks kaikkeen.

Juho_K
-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.6.2009 1:21

lasit huurussa..

ViestiKirjoittaja Juho_K » 14.6.2009 0:12

Lueskelin näitä keskusteluja tästä lämppärin kennosta ja tuli mieleen oisko kolvissa menny se.. Piru jos on. Elikkäs mul sellai ongelma et lasit puskee aivan huuruun vaik laskee kylmää ilmaa jasit ku käännät kuumalle ni tulee sellast kitkerälle haisevaa höyryä kabiiniin.. Kertokaapa fiksummat onko se menny paskaksi.
Ei ole ilmastoitu malli.

mnky
-
Viestit: 92
Liittynyt: 2.12.2008 19:55

ViestiKirjoittaja mnky » 17.6.2009 23:53

Päivän aherrus takana itsellä ja kenno saatu vaihdettua. Joutui purkamaan kojelaudan ja osan noita muoveja mitä pitkin ilma sitten kulkuee eripuolelle autoa. Itsellä juuri samallailla ilmeny kuin Juho_K:lla, eli kun lähdin talven jälkeen ajamaan niin puski täysin huuruun ja haisevaa höyryä tuli niin kuumalla että kylmällä. Aikamoinen homma tuon irroitus kyllä ja päälle tunti meni kun saatiin tuo kenno sitten puoliksi puretusta golffisita irrotettua.

*ittumainen homma, ei voi muuta sanoo. Huomenna sitten edessä auton kokoominen taas. Muutaman kuvankin kävin tuosta nappaamassa, tosin vasta kun kenno vaihdettu, mutta toivottavasti niistä nyt jotakin hyötyä jollekin on. Juuri homman tehneenä täytyy hattua niille nostaa, jotka sen kennon sieltä kojelautaa irroittamatta ovat saaneet vaihdettua.

Kuvissa tuossa näkyykin tuo alkukesän ollut "patentti", eli otettu kennolle menevät letkut irti ja pätkä alumiini putkea väliin ja letkut yhteen. Toiminut moitteettomasti. Ja sisältä olevissa kuvissa näkyy nahkahousumiesten tekemiä sähköjohtohelvettejä.

Täältä kuvat: http://yfrog.com/6pp6170027tjx

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 18.6.2009 9:06

mk 3/ventossa ei todellakaan voi kennoa vaihtaa ottamatta kojelautaa pois, koska kenno on siellä ilmanvaihtokotelossa sisällä.ja ilmanvaihtokotelo pitää irrottaa rintapellistä etupuolelta että kenno mahtuu nousemaan ylös sieltä.

BL4ST
-
Viestit: 73
Liittynyt: 1.4.2005 13:44

ViestiKirjoittaja BL4ST » 24.8.2009 1:17

Mulla tulee oleen toi kennon vaihto edessä justiinsa lähi päivinä ja yks kysymys on nyt se että mites toi vännkärin puolen airbägi mites sen sais toimimattomaksi eli riittääkö että ottaa akun irti vai mikä ja onkohan siinä jotain muuta kikkaa viellä??

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 24.8.2009 1:55

Akun napa irti. Jos haluat varmanpäälle pelata, niin odota navan irroituksen jälkeen 30 min, ennenkuin alat irrottelemaan airbägiä. Tuo sellanen yleinen ohje noiden bägien kanssa, mutta olen kuullu puhuttavan, että kolmoskoppasessa voi ottaa bägin irti vaikkei akun napaa irrottaisikaan. Suosittelen kuitenkin irrottamaan ja odottamaan puolituntia.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.8.2009 9:51

Vaikeutuuko homma pahastikin kun itsellä on myös bägin lisäksi ilmastointikin? Vai muuttaako se hommaa yhtään? Vois ihan varmuuden vuoksi vaihtaa kun ei tietoa onko vaihdettu.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 24.8.2009 12:02

Kyllä homma muuttuu ilmastoinnin takia. Ilmastoinnin kennon ympärillä on iso koppa ja se on aavistuksen tiellä. Itse ainekin otin konehuoneen puolelta ilmastoinnin putket irti, että sain kennoa siirrettyä pois edestä. Eli kylmäaineet pääsee karkuun.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.8.2009 13:40

Eli ne voi huoletta aukaista ihan kotonakin? Huolto siihen täytyy tehdä joka tapauksessa joten se ei haittaa.
Mitenkäs toi bägi lähtee irti?

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 24.8.2009 16:45

Ei ainekaan meikäläiselle mitään ongelmia siitä syntynyt, kunhan ei vaan käytä sitä ilmastointia tyhjänä. Eikä sen kyllä edes pitäis lähtä päälle tyhjänä.. Repsikan bägin kiinnitysruuvit on siinä bägin alapuolella, ne tulee esille kun ottaa siitä alapuolelta sen hanskalokeron pois.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.8.2009 17:56

Kylmäainetta ei saisi missään nimessä päästää tuosta noin vaan ilmatilaan. Se kun on melkoista myrkkyä, etenkin otsonikerrokselle. Ilmastoinnin voi käydä tietääkseni tyhjennyttämässä kylmäaineesta melkein missä vaan korjaamolla, joka tekee ilmastointihuoltojakin.

BL4ST
-
Viestit: 73
Liittynyt: 1.4.2005 13:44

ViestiKirjoittaja BL4ST » 24.8.2009 19:08

mites yks kysymys mitenkäkö kun kävin motonetissä kysymässä kennoa ni sanosivat ettei ole 96- vuosimalliin kun yks kenno että käyköse sitten vr6 ilmastoituun ja vaikka johkin muihinkin??

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 24.8.2009 19:50

Kyllähän ne aineet talteen otettiin, mutta kotikonstein. Muistaakseni kolmoskoppaan on vain sitä yhtä kennoa joka sopii myös ilmastoituun. Hintaki tais olla alle kolmekymppiä.

BL4ST
-
Viestit: 73
Liittynyt: 1.4.2005 13:44

ViestiKirjoittaja BL4ST » 24.8.2009 19:54

muistaakseni motnetis 39€ mut ei paha kuitenkaan

BL4ST
-
Viestit: 73
Liittynyt: 1.4.2005 13:44

ViestiKirjoittaja BL4ST » 28.8.2009 21:16

jos joku liikkuu huomenna päivällä turussa päin ketä on joskus vaihtanu tän kennon ni vois tulla vähän neuvvomaan meinaan jumalauta mikä homma nyt on kojetaulu irti sun muut mutta viellä ois matkaa kaikki apu ois tarpeen.........hermot menee näihin peleihin perkele

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.8.2009 21:46

Eikös se mene tässä järjestyksessä:
1.Vanha pois
2.uusi tilalle

Ei vaan, itselläkin mietityttää monestiko ehtii hermot mennä ennenkuin se on vaihdettu. =D

BL4ST
-
Viestit: 73
Liittynyt: 1.4.2005 13:44

ViestiKirjoittaja BL4ST » 29.8.2009 20:50

enää on kiinno kojelaudan tuki runko ja se ei lähe irti mitenkäs se täytyis irottaa se ohjaus pylväs hässäkkä siitä runkosta että se runko irtois ja sais kenno vaihettua pe***le että voi olla v*ttumaista hommaa

mnky
-
Viestit: 92
Liittynyt: 2.12.2008 19:55

ViestiKirjoittaja mnky » 30.8.2009 1:54

Ei tuossa itellä ainakaa mennyt g3 vr6:ssa kuin se yksi ilta kuin räpelsi kaverin kanssa. Eniten päänvaivaa taisi tuottaa tuo vanhan kennon saaminen pois sieltä, piti juuri oikeassa asennossa kiskoa että suostui tulemaan. Sai aikansa kääntää ja vääntää että löysi asennon. Ja ilmastoitu malli vielä. Sekin taitaa jonkin verran hankaloittaa projektia?

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 31.8.2009 14:04

enää on kiinno kojelaudan tuki runko ja se ei lähe irti mitenkäs se täytyis irottaa se ohjaus pylväs hässäkkä siitä runkosta että se runko irtois ja sais kenno vaihettua pe***le että voi olla v*ttumaista hommaa


Muistelen, että itsekin tuon kanssa tuskailin. Muistaakseni ohjauspylväs on kiinni siinä kojelaudan rungossa sellaisilla pulteilla joissa on pyöreät päät, eli niihin ei käy mikään hylsy/lenkki, mutta lyömällä noi omat avattiin.

Sen jälkeen homma helpottuukin jo:D

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 31.8.2009 15:29

Mun muistaakseni se pylväs oli kiinni neljällä torx-ruuvilla siinä rungossa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.7.2010 17:03

Tänään tuli vastaus kaikkiin rukouksiini ja kenno sanoi sopimuksen irti kesken kuumimpien helteiden.
Mistähän tuo puski tuota nestettä ku ajelin vielä ~1km kämpille ja nyt se valutti tuohon pihallekin sitä nestettä? Öljyn lämmöt oli kokoajan 94 joten tuskin kone ainakaan kovin siitä kärsi? Ei kai se auta ku lähtee purkaa,eka kertaa pägejä purkamaan niin himppasen jännittää.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.7.2010 18:26

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.7.2010 20:54

Korjaamolla (vaikka eihän volkkareita korjata,niitä vain huolletaan) sanoivat remonttiajaksi 4,2tuntia. Kyllä se aika liki totta on,aikalailla tasan 2 tuntia meni ja romut on irti. Tein peräti jonkinmoisia muistiinpanojakin niin vois jälkipolville jättää hieman jotain tietoa.
Huomenna jos sais nippuun vielä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 5.7.2010 21:40

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.7.2010 18:24

Tässä jonkunnäköistä kertomusta.
Ei välttämättä loogisin järjestys kun silloin tällöin laittelin muistiin.
Kohteena -95 GTi,airbägeillä ja manuaali-ilmastoinnilla.

-Apurin hyllykkö/lokero irti, 5 ruuvia

-Kuskinpuolen alamuovit pois,5 ruuvia joista ylhäällä 2 peitelevyn alla

-Takatuhkakuppi pois,lähtee nostamalla. Alta paljastuvat ruuvit (2kpl) irti jolloin käsijarrun kehys lähtee irti. Alta paljastuu 10mm muovinen mutteri,sekin irti.

-Vaihdekepin pussi irti,lähtee kehyksineen kun nostaa ja pyörittää kepistä irti. Alta paljastuu 2kpl 10mm muovisia muttereita.Nekin irti. Vielä keskikonsolin sivuilta edestä ruuvit molemmin puolin irti niin keskikonsoli on purettu.

-Ratin ympärysmuovit,altapäin kahdella ruuvilla kiinni

-Radion purku,säätöpaneelin kehys irti jonka alla ruuvit,kaksi muuta tuhkakupin alla.Mahdolliset kytkimet irroittaa,itsellä oli penkinlämppäri.Myös peitelevyt pois,alta paljastuu kehyksen kiinnitysruuveja lisää.

-Ratin takaa 2kpl 5mm kuusiokoloja irti jolla irtoaa airbag.(MUISTA AKUN NAPOJEN IRROITUS 30MIN AIKAISEMMIN!!!) Liitin irti varovasti bägistä vaikka pienellä meisselillä kampeamalla.

-Apurin puolen airbäg irti,alapuoleta 3kpl 8mm pulttia ja liitin irti taas bägistä.

-Ratti irti,24mm hylsyllä.kannattaa merkata akseliin ja rattiin merkki että sattuu suunnilleen oikeaan kohtaan.

-Viikset irti,3 ruuvilla ja 5 liittimellä

-llmasuulakkeet irti,ritilät irtoaa vetämällä jonka alla ruuvit.Lisäksi mittariston kehys irti.

-Valokatkaisin irti

-Mittaristo irti,2 ruuvia ja liitin(onko joissain malleissa lisäksi vaijeri?)

-Kojetaulu 8 pulttia(muistaakseni 10mm) irti kabiinin puolelta,kolme kuskin puolella,kolme apurin ja kaksi keskellä kohtuu "piilossa". Lisäksi konehuoneen puolelta sadevesikaukalosta 2kpl 10mm mutteria irti. Kuskin puolella on kaks päällekkäin,toinen pitää poikittaispalkkia kiinni. Voi senkin irroittaa.

-Nyt kojetaulu pitäisi olla siirrettävissa ulos,johtoja joutuu irroittelee kiinnikkeistään.

-Ovien välistä torxit(?)T40 irti 2kpl puoleltaan ja se sadevesikaukalon kolmas mutteri irti(jos et jo irroittanut)

-Poikittaispalkin kannatin irti keskikonsolista,4kpl 13mm pultteja

-Nyt pitäis poikittaispalkki olla liikuteltavissa taaksepäin. Itse en ainakaan sen enempää sitä irroittanut vaan sain tarpeeksi tilaa jo noin.

-Puhaltimesta jalkasuulakket yms irti sekä se ala"pömpeli" lähtee kans irti.

-Keskisuuttimille puhaltava pömpeli irti,oli itsellä väriltään valkoinen ja kiinni 2kpl 10mm muovimuttereilla ja alhaalta sellaisella "kiskon" tapaisella.

-Konehuoneesta pakosarjan kohdilla alumiiniläppien alla 2kpl 10mm muttereita irti jolla irtoaa kotelo jossa kenno on. Omassa autossani ilmastoinnin kotelo siis jäi paikoilleen sillä kotelo katkeaa puoliksi auton pituussuunnassa. Jos sen haluaa irroittaa niin sille kans löytyy mutteri konehuoneen puolelta ilmastoinnin liittimien alapuolelta.

-Seuraavaksi tukipalkkia taaksepäin,vedin kennon koteloa taaksepäin ja käänsin vasemmalle jolloin se sopii kääntymään niin että kenno nostettavissa ylös.

En ota vastuuta mahdollisista vaurioista mitä ohjeista voi seurata. Itse onnistuin purkamaan systeemin ilman että mitään rikkoontui.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 8.6.2012 15:13

Edit


Jouduin ottamaan rattiakselin irti sieltä raidetangon päästä, jotta poikittaispolkkia sai taaksepäin tarpeeksi o_O

Eli siis kuskin jalkotilasta kumisuojan sisältä putken kyljestä kaks 13mm kantaista pulttia löysälle ja nykäsy irti

Tuntuu kyllä että nää kolmoskoriset on suunniteltu niin, että ensin lämppärinkenno, ja sen ympärille alettu rakentaan autoa ...

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 8.1.2013 18:31

kyseinen homma hoidettu ja väittäisin että eipä saa tehtyä ilman kojelaudan pois ottoa ja raudan taaksepäin siirtoa mitenkään :D

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.1.2013 20:32

Kyllä saa ilman poikkiraudan irroitusta vaihdettua. Joutuu vain sen puhallinmoottorin jälkeisen "tunnelin" katkaisemaan siitä kohdin mistä se on yhdistetty kenno-osaan niillä pelti-klipsuilla. Tuon "tunnelin" eli pääkanavan kun saa pois sieltä niin pienellä purkamisella saa sitä kenno-osaa sen verran venkslattua että pääsee kennon vetämään pois paikaltaan. Kenno-osasta pitää se valkoinen osa ottaa pois, niin antaa huomattavasti lisää tilaa.

Hieman epäselvä sepostus mutta tulipahan itse ainakin tuo purkuvaihe kuvattua mutteri-mutterilta perusteellisesti, joten tarkempi faktakin löytyy ja materiaali DIY-oppaaseen kun vaan jaksaisi kirjotella. :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 8.1.2013 21:06

Mä purin kojelaudan kokonaan, mutta poikkirautaan en minäkään koskenut. Ainoa osa minkä irroitin oli kennoa pitävä boksi muusta puhallin "putkistosta" sekä sen kotelon se etureuna. Siinä sitten ärräpäitä lennellen käänsin boksia 90astetta, jotta sain kennon pois.

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 8.1.2013 23:32

Tukiraudan irroitus on kuitenkin nopea ja helppo homma, niin miksi sitä ei ottaisi irti? Selviää huomattavasti helpommalla.

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 9.1.2013 10:25

jep kyllähän sen tosiaan noin saa kun ne mustat muovit purkAa puhaltimelta alkaen. mutta oneks on sekin prkl homma tehty. :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.1.2013 18:06

Tukiraudan irroitus on kuitenkin nopea ja helppo homma, niin miksi sitä ei ottaisi irti?


Mulla oli joku jo aikasemmin kalvanut toisen niistä rattiakselin luona olevista muttereista huonoksi enkä tätä huomannut -> avatessa sitten lipsahti se niin koko mutteri pyöreänä. Muuten olisinkin ottanut sen pois edestä.

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 9.1.2013 21:36

onko muuten väellä ollut kennon vaihdon jälkeen ongelmaa veden kierron kanssa? kun tuntuu että kennossa olis ilmaa eikä vesi kierrä välillä vaikka lämmöt säädetty paneelista täysille niin joskus tulee ihan ok "kuumaa" toisinaan haaleaa. letkuja kun painelee niin alkaa puhaltamaan normaalisti. letkut ovat oikein päin en tosin tiedä onko sillä merkitystä.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.1.2013 21:37

Oli aluksi, mutta ilmasi itse itsensä aikaa myöten.

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 9.1.2013 21:41

tämä selvä ei siis tarvitse alkaa toimen piteisiin :) kiitos tästä

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.1.2013 21:44

Riippuu tietenkin kuinka kauan sulla on vaihdosta? N. 1kk ajoa niin mulla oli ilmannut itsensä niin, että neste pysyi samassa tasossa. Ja onhan sulla paisarin korkki kunnossa?

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 9.1.2013 21:50

eilen tuli mulla kuntoon elikkä tuore tapaus. tietoa miten todeta korkin kunto? vois toki koittaa lainata golffista korkkia.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 9.1.2013 22:33

ite oon testannu ihan kompressorilla ja ilmapistoolilla, pätkällä 8mm? letkua ja muutama pieni klemmari.

vähän kerrallaan lisää paisarin nipasta ilmaa sisään, kunnes korkki alkaa viheltämään ilmaa ulos.

oikeaa rajapainetta en tähän hätään kyllä muista/tiedä.
Viimeksi muokannut Tekno, 9.1.2013 22:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.1.2013 22:34

Miten oot avautumispaineen mitannu?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 9.1.2013 22:35

kompressorin painemittarilla, mikä on siis paineensäätimessä, niinkuin noissa halvoissa 20L vehkeissä nyt yleesä on.
toisesta näkee säiliön paineen ja toisesta sen "pistoolin" ("liipasin pohjassa") tuossa tilanteessa. alkuun siis säätimen ruuvi kiinni ja siitä kääntää lisää pikkasen kerrallaan.

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 12.1.2013 12:08

voiko tosiaan olla että siellä kennossa on ilmaa. tyhjä käynnillä tulee ihan viileää ilmaa ja kun on vähän kierroksia niin hiukan lämpeämpää mutta silti sellainen lehmänhönkäys. kennolle menevät letkut ovat kuumat ettei kättä pitele kauaa.

d_spec
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2005 22:13

ViestiKirjoittaja d_spec » 27.1.2013 21:25

Joo ite taistelen saman ongelman kanssa, kohde on kyllä vähän vanhempi. Eli -84 golf 2:nen. Johon uusittu sisäkenno, jäähdytin ja termari. Sinällään lämmitti mieltä (siis vain mieltä) ku sai releet kasaan ja luulin ilmanneeni järjestelmän. Ni lämppäriltä tulee sellainen lehmän henkäys... no pari päivää palelleena (150km) koettanu sitä ilmailla.

Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.

No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...

Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.

Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?

Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.

Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...

No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.

Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...

d_spec
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2005 22:13

ViestiKirjoittaja d_spec » 27.1.2013 21:29

Joo ite taistelen saman ongelman kanssa, kohde on kyllä vähän vanhempi. Eli -84 golf 2:nen. Johon uusittu sisäkenno, jäähdytin ja termari. Sinällään lämmitti mieltä (siis vain mieltä) ku sai releet kasaan ja luulin ilmanneeni järjestelmän. Ni lämppäriltä tulee sellainen lehmän henkäys... no pari päivää palelleena (150km) koettanu sitä ilmailla.

Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.

No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...

Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.

Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?

Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.

Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...

No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.

Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...

d_spec
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2005 22:13

ViestiKirjoittaja d_spec » 28.1.2013 19:07

No joo... lämpiää hyvin ku paisarin korkin jättää löysälle. By the way motonetin korkki on ihan roskiskamaa... no kumminkin... ku korkki on kiinni ni lämpiää hitaasti. Ja vaikuttas alkavan kerääämään ilmaa sisäkennolle.

Ku puristelee letkuja ni alkaa sisäkennon paluupuoleltakin tulee kuumaa. Kuumaa tulee aikansa. Alkaa sitte ajossa viilenemään.

Ja vaikuttais ilmaa tulevan järjestelmään kun pitää kierroksia 2500-3000 välissä.

Eli luultavimmin tarttee uusia tuo kannentiiviste tässä omassa tapauksessa...

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 24.3.2014 23:05

Omasta ventostani huurtuu ikkunat vaikka puhallus olisi täysillä, mistäköhän ongelma johtuisi? Kyseessä siis -96 Vento, jossa ei ole ilmastointia.

Kun ikkunaa piti auki ajaessa, niin huurtumista ei tapahtunut eli onko näissä jotkin ulostuloaukot auton takana, josta ilma pääsee ulos eikä jäisi kiertämään kabiinaan? Mielessä myös kävi, että lämppärin kennossa olisi vikaa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 25.3.2014 9:55

Vento huurtuu, jos matot on huomattavan kosteat. Jos ajaa pientä matkaa, niin matto ei kerkeä kuivua.

Jalat kannattaa kopistella lumesta auton ulkopuolella. Matot kuiviksi.
Muita syitä, jotka juohtuu mieleen...

Sisäilmansuodatin puuttuu, kenno täynnä möhnää, koivunsiemeniä ym.
Puhaltimen ilmanottokaukalon vedenpoisto tukossa.
Ruostereikä korissa. Etukulmat sisälokarin takaa tai pohjan kumitulpan ympäriltä.
Kattoluukun vedenpoistoputket tukossa.

Nämä siis jos huurre on vettä. Jos lämppärin kenno vuotaa, huurre on sitkeää töhnää.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.3.2014 10:44

Poistoilma räppänät on takapuskurin alla kummallakin kyljellä.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 25.3.2014 11:31

Voikohan ne mennä tukkoon? Ei ole mulla tullut semmoisa eteen.

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 25.3.2014 16:37

Matot ovat kuivat. Pitää vielä tarkistaa nuo poistoilman räppänät, jos niistä ei löydy mitään niin joutuu varmaan kennon vaihtamaan. Se taitaakin olla aikamoinen urakka, kun joutuu koko kojetaulun purkamaan.

Vai löytyisikö kymenlaakson alueelta halukasta vaihtamaan kennon korvausta vastaan?

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 7.4.2014 22:36

Kennon vaihto näköjään edessä ventoon.
Pieni kysymys ennen kuin aloitan purkamisen. Joutuuko irroittamaan tuollaisia http://www.ecstuning.com/ES470261/ pultteja ratin alta http://farm5.static.flickr.com/4005/417 ... f908_b.jpg vai liikkuuko poikittaispalkki tarpeeksi ilman noiden irroittamista?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2014 5:47

Ei tarvi irroittaa.
Ainakaan itselläni ollut tuommoiseen avainta joten tuskin avattukaan.

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 8.4.2014 11:50

Liikkuuko poikittaispalkki tarpeeksi taaksepäin, jos ohjauspylvästä ei irroiteta vai auheuttaako ongelmia lämmityslaitteen irroituksessa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2014 11:59

Ainakin itselläni liikkui tarpeeksi taaksepäin jotta sai kennon vaihdettua.

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 11.4.2014 21:47

Sain kennon nyt vaihdettua, mutta edelleenkin ikkunat menee huuruun. Mistäköhän johtuu?
Oli kyllä aika paljon jäähytinnestettä kennon kotelon pohjalla. Putsasin tietysti ennen uuden laittoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2014 21:51

Lattialla nestettä?

_Antsa_
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.1.2013 18:35

ViestiKirjoittaja _Antsa_ » 11.4.2014 22:01

Ei ollu lattialla nestettä, ehkä hieman nihkeän tuntuinen oli matto.
Auttaisikohan, jos laittaisi puhaltamaan sisätilanlämmittimen kojelaudan päälle ja toinen lattialle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2014 23:16

Jos ei ilma vaihdu niin eipä se taida auttaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa