Mistä 8v kanteen kisaventtiilit?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

Mistä 8v kanteen kisaventtiilit?

ViestiKirjoittaja janneza » 18.11.2004 18:17

Elikkäs mistähän sais tollasee 8v kantee kunnon venttiilit... kansi on 1.8 gu moottorista

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.11.2004 18:50

Juu rosteri 42mm imu ja 35mm pako, 7mm varrella ja mekaanisen kannen pituudella kiinnostaisi.

Slaver
-
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2004 9:22

ViestiKirjoittaja Slaver » 18.11.2004 19:50

Tuleeko kovaankin käyttöön?, Vakio venttiilitkin kestää hyvin eikä tarvi erikoisia ohjureita. Moottorikoneistamossa tehdään niihin sitten asialliset ohennukset ja oikeat kulmat venttiililautaseen.
Mutta kyllä ne koneistamostakin sulle teräsventtiilit myy, niitä saa blankkona eli katkaistaan oikeaan pituuteen ja tehdään lukkourat.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 18.11.2004 21:33

joo oon nyt koneistanu seetit 30 asteen kulmille (vakio 45) ja pitäs saada paremman muotoset venttiilit varsinkin pakovena on turhan massiivinen... voishan sitä ostaa vakiot ja sorvata ne mutta aattelin saisko valmiita kilpa venttiileitä. Enkä epäile kestävyyttä vaan painoa ja virtausta...

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 18.11.2004 21:54

miks seiskat?

kuplan 8mm varrella olevia rst-venat ajattelin itse laittaa..... niitä on 32mm - 50mm kokoisia.... :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.11.2004 21:59

Niin noh... paljons muuten 7->8mm varrella olevilla on paino eroa? Varmaan joku osaa laskea ton, noin arvo riittää.
Niin ja 7mm varrella menisi lukot ja retainereit uusiksi kanssa....

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 18.11.2004 22:44

7mm varsilla kansi virtaa paremmin ja säästää painossa. Mutta voihan noita 8mm varsiakin sorvata/kaventaa muulla tavoin :)

Edit: Asiasta haravaan, mitä noi rosterivenat tykkää vakioseeteistä? Taitaa olla jotain kovempaa metallia noissa vesivolkkarin kansissa..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.11.2004 0:04

En ole ainakaan kuullu että ois mitään ongelmia rosteri venoilla, paitsi jos koneistamo tekee ohjurien välykset vakiovenojen mukaan :)))

Mites noi katkastut rosterivenat vaatiiko ne uudelleen karkaisun vai lash capsit vai meneekö ihan sillein vaan?

Slaver
-
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2004 9:22

ViestiKirjoittaja Slaver » 19.11.2004 9:15

Itselläni on vakio pakoventtiileistä sorvattu just se myhkyrä pois ja ohennettu, sekä pyöristys venttiililautasen alareunaan.
Lopputulos oli ettei samaksi enää usko.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 19.11.2004 19:47

-> sagg: kuinka paljon paremmin sama kanava virtaa hevosvoimiksi muutettuna 7mm varrella olevilla venttiileillä kuin vastaavasti 8mm?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 19.11.2004 20:27

http://www.porttuning.com/8V%20Flow%20numbers.htm

Tossa faktaa kannesta johon vaihdettu läpivirtaavan ABA koneen venat.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 19.11.2004 21:35

No ei kai se venttiili varren paksuus siihen virtauksee paljon vaikuta vaan siihen että se on kevyempi jolloin konetta voi kierrättää enemmän koska venttiilit ei sekoa niin helposti... jos haluaa virtaavuutta lisää voi tietysti katkoa ohjurit kanavasta, mutta silloin ohjurin käyttöikä lyhenee huomattavasti. Paljoa ei voi tuosta kyseisestä gu koneen kannesta venttiileitä isontaa koska ne osuvat yhteen ja laitimmaiset reunat menee niin lähelle palotilan seiniä että ei sieltä välistä paljon enää kaasu virtaa jolloin pinta-ala muutos on +-0...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.11.2004 22:10

Se ohjureiden katkominen ei välttämättä paranna virtausta, vaan päinvastoin. Venttiilin edestakainen liike aiheuttaa pyörteilyä ilmassa (ihan aikuisten oikeasti, monet testannut), ja siten virtaukset kanavissa sotkeutuu.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.11.2004 22:14

Sopiiko noi läpihöökivän (esim ABA) koneen venttiilin ohjurit 'normaaliin' kanteen, vai joutuuko tekemään ne jostain muusta?

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 20.11.2004 0:18

-> sagg: no eipä oikein kysymykseeni vastausta tuoltakaan löytynyt......no en kyllä odottanutkaan......

-> janneza: ei venttiilit sekoa vaan venttiilijousista loppuu jousipaine kun on painavaa tavaraa lätkytettävänä.....jos tarkkoja ollaan.... Mutta joku materiaalitekniikkaan erikoistunut voisi äkkiä laskea että paljonko potentiaalista painonsäästöä tulee vaikkapa ruostumattomasta teräksestä (niin....näitäkin on sataa ja toista miljoonaa eri luokkaa..) valmistettujen 8mm ja 7mm venttiilien varsien välinen painoero on? Veikkaisin että kokolailla +-0 tämäkin.

....taikka sitten ei.....määhän en tunnetusti mistään mitään tiedä.......kunhan tässä höpöttelen ja jeesustelen.... =)

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 20.11.2004 1:10

.....määhän en tunnetusti mistään mitään tiedä.......kunhan tässä höpöttelen ja jeesustelen....


Sittenhän meitä on useampikin täällä :) Kai noilla jotain vaikutusta tehoonkin on, mutta rohkenen epäillä tota 8,5% virtauksen kasvua pelkillä ohuemmilla venttiilinvarsilla, kun tuolla sivuillakin lukee notta on samalla kohdistettu kanavia.

Edit: Sitä pitikin kysyä, että ootko jonkun porsaanreiän löytänyt jonka avulla saa "isolohko" vesimoottorin kuplaan muutoskatsastettua? En oo ainakaan törmänny 60hp tehoiseen vesivehkeeseen :/

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 10:54

Tosiaan materiaaleja on miljoonia... Mutta jos oletetaan että rosterivenan ominaispaino on 7900kg/m3, ja valurautavenan 7300kg/m3. Tuolloin rosterivena painisi ehkä vajaa 10g enemmän kuin valurautaventtiili, tosin kesto on parempi joten todellisuudessa rosterivenan saa kevyemmäksi.

Ja jos ajatellaan mekaanisen kannen venttiilejä, niin silloin 7mm varrella saadaan noin 8g painonsäästö. 8mm varsi (siis pelkkä varsi) painaa noin 35g ja 7mm noin 27g.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 20.11.2004 10:55

-> sägg: ai. mulla juurikin sellainen moottori on tallinperällä jolla ei porsaanreikiä tarvita. ;)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 20.11.2004 11:54

Kuinkas suuria hyötyjä saa suurentamalla venttiileitä esim. 40>42 ja 33>35?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 20.11.2004 14:31

MikaJ -> Entä auttaako se että ohjureiden päitä viistää / kaventaa hieman ?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 20.11.2004 14:43

Tai jos sorvaa venttiilien lautasesta ylöspäin olevaa osaa ohkaisemmaksi ohjuriin asti ja vähän ehkä yli? Ainakin tuota varren ja lautasen "kaarta" usein näkee muutettavan. Liekö VW:n venttiileissä tuossa varaa ottaa? Ja mitenkä käy lämmönsiirtymisen lautasesta ohuella varrella, onko merkitystä?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 14:54

Viistetyt ohjurin päät ovat se mitä minä olen yleisimmin nähnyt, eli tulee sellaisen 10-20mm kanavan sisälle. Tuollaisethan on ihan helppo tehdä sorvilla normaaleista ohjureista.

Myös noita kavennettuja varsia on näkynyt, mutta pumppausilmiötä tulee niistäkin. Joissain toimii, joissain ei. Ainut tapahan on selvittää toimivuus on pistää kone moottoridynoon, ja testata eri venttiileillä. Hirveä homma, mutta kilpakoneissa välttämätöntä. Kukaan täysjärkinen ei tuollaista rupea tekemään missään keskinkertaisesti viritetyssä koneessa. Jostain VW-kirjallisuudesta voi löytää tiedot (?) että miten mikin toimii normaalisti kairatussa 8venasessa kannessa.

Imuventtiilin lautaseen, palotilan puolelle kannattaa yleensä tehdä ura venttiilin reunalle. Tuo estää ilman takaisinvirtausta imukanavaan.

Lämmönsiirtyminen ei tuota varmaan vapareissa ja remmipeleissä ongelmia, mutta turboissa voi aiheuttaa harmaita hiuksia.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.11.2004 15:47

Miks katkaistu ohjuri aiheuttaa sen enempää ilman pumppausliikettä kuin vakio? IMO jos kone ei kierrä vakiota enempää tai vain hyvin vähän enemmän, ei ohjureitten katkasemisesta ole hyötyä. Jos sen sijaan pyöritetään paljon korkeemmalle, niin varmasti saadaan etua muotoilluista tai katkaistuista ohjureista. Ohjureiden plaanaaminen aivan kanavan tasolle taas on harvoin järkevää.
Kun kerta niitä hardkoremoottoreita teette, ni pankaa vaikka titaaniventtiilit :)

btw, onks kukaa kattonu kuinka iso natriumvenassa on se reikä siellä?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 19:10

Sen takia kun venttiilin vartta on enemmän näkyvissä kanavassa, mikä sitten taas 'hiertää' kaasuja. Itse en ole koskaan nähnyt kunnolla tehdyissä kansissa katkottuja ohjureitä, juurikin tuon takia.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 20.11.2004 23:01

Täällähän saa sen käsityksen että millään ei ole mitään hyötyä...=)
Mutta miksiköhän niitä 7mm varrella olevia venttiileitä tehtäisiin jos siitä ei olisi kuin haittaa... ja se venttiilin varren hiertämis ilmiö on niin pientä että vaikka se lisääntyykin ohjurin katkaisun yhteydessä kanavan virtaus paranee suhteessa enemmän, vähän sama kuin kannen lasku kyllähän siinäkin kone hidastuu enemmän kun mäntä on puristus tahdissa mutta kun taas hyöty on niin paljon parempi että haitalla ei ole väliä... eli jos se homma vie tehoja 7 hv ja tuo vastaavasti 20hv:ta lisää niin silloinhan teho nousee 13hv ja homma kannattaa...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.11.2004 23:23

Eihän milliä ohkasemmista venttiileistä ole mitään haittaa (paitsi huonompi lämmönsiirtyminen ohjuriin). Mutta näyttäkää mulle jonkun maineikkaan kansipajan (siis sellaisen joka todella on testannut kymmeniä eri variaatiota) tekemä kansi missä on katkaistut ohjurit, itse en ole nähnyt yhtäkään. Moni on testannut mutta todennut että vaikka se kanavan pinta-ala kasvaa niin virtaus huonontuu.

En siis itse ole koskaan testannut tuota, enkä testaa. Minulle riittää se että isot virityspajat on moisen testannut. Itselläkin harrasteautossa Longmanin tekemä kansi ja siinäkin on pronssisilikoniohjurit mitkä tulee sen noin 10-20mm kanavan sisälle.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 21.11.2004 11:09

No mites kun täällä nyt tuntus olevan pätevää porukkaa ni mitä mieltä te ootte pitääkö imukanavan olla peili vai sellanen sametin omainen vähän mattapintainen... ja miten te olette koneistanut seetit mihin kulmaan näissä teidän viri kansissa?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.11.2004 11:25

Kanavan pinta riippuu täysin käyttötarkoituksesta. Jos on tarkoitus tehdä lähemmäs 10trpm kiertävä kone, niin silloin mitä sileämmät niin sitä parempi. Mutta normaalisti paljonkin viritettyihin koneisiin ei kannata tehdä todella kiiltävää, koska polttoaine pisaroituu pienillä virtausnopeuksilla kanavan seiniin.

Venturiseetit taitaa olla toimivimmat nykypäivän seeteistä. Mutta jos perinteisistä seeteistä puhutaan niin se on vähän moottorikohtainen mikä toimii parhaiten. Voisin kuvitella että 1.8 8v volkkarin koneessa ei 30asteen seeti toimisi hirveän hyvin, syy tähän on se että imuventtiili on perkuleen lähellä sylinterin seinää. Näin ainakin on BMC:n A-sarjan koneessa jos käytetään isoja venttiileitä, silloin 45astetta toimii paremmin. Kun testaatte virtauspenkissä noita eroja niin muistakaa että se ns. sylinteriputki pitää olla millilleen sama kuin oma sylinterikokonne, jos se on parikin milliä isompi niin tuollainen seetikulman vertailu on ihan turhaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.11.2004 11:27

eikös ne imukanavat pitäis olla vähän samettiset tasaisemman seoksen muodostamiseksi

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 21.11.2004 13:02

Jos kanavia joutuu käyttämään paremman seoksen muodostamiseen on homma menny reisille jo jossain....
Yleensä noissa jutuissa mitä olen lukenu niin 120-200karkeus hiomapaperilla riittää.

Aivan väärät kannet ja olen laittanu ennenkin, mutta kertaus tekee hyvää :D
Osa 1
Osa 2
Osa 3
Jos joku haluaa VW Guruksi niin eikun tekemään samanlaiset jutut, noissa on ihan hyvin yleistietoa joka sovellettavissa melkein kaikkiin koneisiin...

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 21.11.2004 21:07

Mun mielestä jos tolle linjalle lähetää ni hyvää ei enää ikinä saakkaa koska tolla tasolla ei enää tyydyttävää tulosta saa aikaseks kosko aina jää parantamisen varaa ja mun mielestä nää on sellasia asioita että tuloksia on yhtä paljon ku tekijöitä koska kaikkien mielestä oma teos on aina paras... ja homma lähtee helposti käsistä mutta idea oli vaan vähän parannella vakio kantta, koska jos ruvettas tekemään ns kunnon kansia niistä olis turha jossain netissä keskustella... mutta pidettäköön nää kansihommat vaan harrastuksena koska kilpakansien teko on täyspäivästä työtä. Sillä minun mielestäni tuollaisest pienet muutokset kuten imukanavan muotoilu ja purseiden poisto on ihan hyvä projekti kannen peruskunnostuksen yhteydessä ja varmasti jos käyttää vähän järkeä niin tuloksetkin on ihan hyviä ja autokin saattaa käydä tyhjäkäyntiä vielä alle 6000rpm =)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.11.2004 21:21

Ihan oikeat mielikuvat. Isoimpana kannattaa pitää mielessä se että EI ISONNA niitä kanavia, vaan tekee niistä jouhempia. Isommat kanavat tulee vain silloin tarpeeseen kun tehdään oikein kunnolla kiertäviä koneita, Taikka kunnon paineilla käyviä turbokoneita missä ei ole alaväännöllä mitään merkitystä.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 21.11.2004 21:55

Kyllä ei niitä kanavia tosiaan kannata isontaa ainakaan jos venttiileitä ei isonna sillä muoto on itse asiassa tärkeämpi kuin koko ja nokkaakaan ei aina kannata tosiaankaan valita kireintä mahdollista...

guest2
-
Viestit: 20
Liittynyt: 21.11.2004 22:58

ViestiKirjoittaja guest2 » 21.11.2004 23:06

TITAANI venttiileitä 7mm varrella
150€/8 venttiiliä (vähän käytetyt)
näistä saa koneistamalla venttiilit lähes kaikkiin kansiin ja on ainakin kevyet
050-5445383

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.11.2004 15:11

Miten pitkälle noi 40/33 venttiilit riittää? Varsinkin jos laittaa Audi/Volvo imusarjan....

TH
-
Viestit: 253
Liittynyt: 24.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja TH » 22.11.2004 15:54

Ainakin +400.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 22.11.2004 16:06

:) No varmasti... mutta onko hyötyä laittaa 42/35 venat, eli saada lisää tehoa menettämättä täysin alavääntöä sen seurauksena.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 22.11.2004 17:01

eikai siitä hyötyä ole jos +400hp riittää........ :)

mutta miten mä olisin sellaista mieltä että ilman epäkesko-ohureita ei 42/35 venttiilit sovi......mittailin ja pähkäilin vähän siihen suuntaan jotta tulee siiamilaiset seetit......?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 22.11.2004 18:29

minkälainen on epäkesko ohjuri oon kyllä juttua kuullu mutta en tiedä tarkkaan voisko joku selventää asiaa

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 22.11.2004 18:41

Minkälainen on MikaJ:n mainitsema venturiseeti? Käsitteenä olen kuullut, mutta tarkemmin en tiedä. Voisko joku selittää?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 23.11.2004 18:48

mitenkähän tänne lisätään kuvia voisin laittaa kuvia kannesta ni pääsisitte arvostelee... =)

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 24.11.2004 13:07

venturiseeti on pyöreä tai kiristyvällä kaarella oleva seeti jossa on kapea (leveys käyttötarkoituksen mukaan) 0,3-1,0mm 45ast tiivistyspinta

virtaus seuraa pyöreää muotoa paremmin

tosi paljon paremmin kuin leveä 45ast kulma "ns ralliseeti kyläsepän pajalta"

tai

selvästi paremmin kuin 3-kulma seeti (normaali seeti nykyautossa)

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 24.11.2004 13:09

seeteistä ja kannenteosta:

nokan ajoituksesta:

http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjeet/index.html
Viimeksi muokannut prostreet, 24.11.2004 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 24.11.2004 14:24

1,8-8v 3-uraisia viritysventtiileitä saa imu 42mm pako 35mm koossa

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.11.2004 18:57

Parista 38/33 kannesta mittasin venojen etäisyyden toisistaan. Se oli 4mm.
Eikös siihen jää 1mm väliä 42/35mm venoilla, riittääkö se?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.11.2004 19:24

Niin kauan kun venttiilit ei ota toisiinsa kiinni niin välys on riittävä, ihan oikeasti. Tosin mitä lähempänä sitä suurempi riski vaurioon, milli on jo aika vähän. Eiköhän se ainakin joku 30tkm kestä. Itsellä varmaan milli, tai hieman alle, tosin kilometrejä ei ole varmasti kansitöiden välillä kertynyt edes 2tkm.

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 26.11.2004 22:39

jos venttiilit ovat samansuuntaiset riittää 0,5mm "värinävaraksi" niiden lautasten väliin

venttiili voi maksimissaan olla yhtä iso kuin seetirengas

seetirenkaat voivat koskea toisiinsa ja kisakansissa ne usein menevät limittäin ts toisesta "puuttuu kuunsirppi"

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.7.2005 11:58

Imuventtiilin lautaseen, palotilan puolelle kannattaa yleensä tehdä ura venttiilin reunalle. Tuo estää ilman takaisinvirtausta imukanavaan.

Tarkotakko tällasta? http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/vena.GIF

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.7.2005 12:43

Periaatteessa, mutta taitaa olla aina puolipyöreä tuo ura, ettei lähde halkeamaan siitä.

Tuo hyöty on varmasti moottorikohtaista, ja vaikutuksen näkee ainoastaan dynamometrissä, ei virtauspenkissä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.7.2005 14:43

Toinen asiahan mitä joissakin porttausohjeissa höpötetään, että tehä venasta tällanen, parantaa kuulemma virtausta pienillä nostoilla:
http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/vena2.GIF
Kasvaakohan tuossa se takasivirtaus sitten toisaalta. Konekohtasta tosiaan on tää.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.7.2005 18:38

^Toi ohje on yleensä pakovenoille.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.7.2005 20:32

Periaatteessa, mutta taitaa olla aina puolipyöreä tuo ura, ettei lähde halkeamaan siitä.

Onkohan olemassa jotakin yleissääntöä kuinka reunaan sen uskaltaa laittaa ja kuinka syvä/leveä ura on?

petsku73
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.4.2005 21:17

ViestiKirjoittaja petsku73 » 7.7.2005 20:18

Jannezalle.

Olet ilmeisesti hieman piristämässä mk3 1,8 90 heposta konetta?
Jaksaisitko millään hieman kertoa, mitä olet siihen teetättänyt. Kuinka hyvin tehdyt asiat on vaikuttaneet, ja paljonko on rahaa uponnut.

Myös jos joku osaisi ottaa kantaa koneen kestävyyteen, tuolla on nyt työnnetty 200tkm.

Itse olen myös ajatellut piristää tuota konetta hieman, siitäkin huolimatta että täällä saa neuvoksi heti kättelyssä ettei kannata.
Ei siitä ole tarkoitus mitään huipputehoja saada irti. Ajatuksissa on tuommoinen 120. Se ei varmaan ole sula mahdottomuus?

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 7.7.2005 21:21

no mulla on tommonen noin 270 asteinen nenä ja tehty kansi missä venttiilit muotoiltu ja kanavat siloitettu sekä milli laskettu... sytytys aikaistettu perusennakosta+2 astetta (vaatii 98 pensan) pensanpaine 2.5 ja tietty ohjainlaite sopeutettu sen jälkeen ... tehon nousu noin 10 kw pyörätehoa ... ja raja on tainnut tulla vastaan =( eli läppärunko on auttamatta liian pieni (38mm) jos rakentaa haluaa niin uusi imupuoli ja kunnon ruisku ja pakoputki eli korvataan 4-1 etuputki vaikka 2e koneen alkuputkella ja sarjalla tai peltisarjalla... rahaa ei paljoa menny kun tein itse kannen ja vaihdoin myös...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 7.7.2005 21:40

Jatkan offtopiccia: jossain alan opuksessa kerrottiin jotta 56mm lämiskä piisaa 140hv, ja 60millinen riittää 160:een. Eikä tarvi edes olla ydinfyysikko, jotta voi tuon perusteella päätellä että se 38mm läppärunko ei anna mahdollisuutta paljoakaan yli sen vakion...

petsku73
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.4.2005 21:17

ViestiKirjoittaja petsku73 » 7.7.2005 22:55

Njuu. Miltäs nuo viritykset on tuntuneet noin perstuntumalta? Alavääntöä tullut lisää? Kuinka hyvin/nopeasti ottaa kierroksia, kierrosherkkyys ym??

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 7.7.2005 23:00

no onhan ne tuntunut jonkin verran ja se riippuu missä asennossa nokkapyörä on ... mutta laiskalta tuntuu nykyään auttamatta... mutta lääkkeet löytyy jo tallista asennusta odotellessa...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 8.7.2005 1:20

Läppärungon muokkaminen isommaksi ei välttämättä rp-moottorin 1.-ruiskun tapauksessa olisi mahdottomuus. Olen tutkinut tuota murikkaa ja sen koneistaminen isommalle läpälle ei välttämättä olisi mikään mahdottomuus. Kovin suuriin muutoksiin tuossa ei kyllä ole materiaalia, mutta johonki asti siinä voisi päästä... pitääpä rassata jotain tuollaista vanhaa murikkaa kun pääsee taas tallille... toisaalta joku voisi selvittää millaisia malleja tuosta monojetronicista on käytössä muissa automerkeissäkin, tuohan on todella yleinen ruutta ranskiksissa ym.

janneza
-
Viestit: 268
Liittynyt: 18.8.2004 21:44

ViestiKirjoittaja janneza » 8.7.2005 7:57

tein itselleni 41 mm lääppärungon en vain jaksa enää asentaa sitä kun odottelen isompia muutoksia mutta 41 siitä saa

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.7.2005 8:06

Zemial: Mulla on sellanen tehtynä, itseasiassa pitäs edelleen olla jossain jemmassa. Alaosaan hitsattiin lisää materiaalia koska se seinämä on siellä niin ohut, sitten alaosan tiivistepinnat taso koneistettiin kuntoon ja rumpsautettiin murkulaan isompi rööri. Billettipötkylästä sorvattiin uus lämiskä. Läpän akselin koloa pitää viilata isommaksi että suurempi läppä menee paikalleen.
Myös imusarja vedettiin poikki jotta kanavat voi kairata kunnolla ja tämän jälkeen hitsattiin takas nippuun.

Läppärunko pelitti hyvin. Imusarjan kanavan ronkkimisessa tais karata mopedi lapasesta ja tulla liian suuret kanavat, kun ei oikein alakierroksilla ja tyhjäkäynnillä pelittänyt. Täyskaasulla veti hyvin, eron vakioon tunnisti persiillään.

Onhan se rassailu aina kivaa, mutta jos kaikki pitäs teettää ja maksaa täys hinta, niin suhteetoman kalliita heposia ne muutamat jotka sieltä saa kiusattua.

petsku: ei se huipputeho, vaan käytettävyys ja toimivuus. Siis jos kyse on käyttöautosta. Jos on se ~120hv paukkua ja alle 3500rpm vaan röpeltää, niin ei se mitään kivaa ole. Alle 2000rpm ei voi oikeestaan edes ajaa kun nykii niin perkeleesti. Kaupunkiajossa ja etenkin ruhkassa erittäin mukavia ominaisuuksia :D Jos taas on se 95hv ja alle 3500rpm kiskoo suunnilleen paremmin kun tdi, niin on se vaan paljon mukavempi ajettava päivittäisessä työmatka- ym lliikennöinnissä. Ja siihen tuo monomotronic antaa jotain mahdollisuuksia, mutta ei kierroskoneeseen eikä hyvännäkösiin numeroihin huipputehon kohdalla. Tämä pitää huomioida myös nokka-akselivalinnnoissa. Vähänkin kireempi keppi tappaa alaominaisuudet, joten jäljelle jää vain sitä röpeltämistä ja ylemmillä kierroksilla puutumista. GTI:n nenä on hyvä: toimii koko kierrosalueella ja tarjoilee muhkeaa alavääntöä.

petsku73
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.4.2005 21:17

ViestiKirjoittaja petsku73 » 8.7.2005 9:19

Juuh. Kyllä sitä alavääntöäkin olisi kiva olla. Njaa, ehkäpä taas jälleen kerran alan miettimään tuota viritystä. Ehkäpä sitä pitää vaan siirtää katse tuonne mk4 Gti:n puolelle. Ne vaan maksaa niin kerpeleen paljon. Mutta siellähän sitä viripotentiaaliakin olisi sitten hieman roimemmin?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 12.9.2005 12:47

Onks tän venan ura parempi koskien sitä takaisinvirtauksen estämistä? http://www.saunalahti.fi/~markusco/roina/vena.GIF Ja kuinka lähelle reunaa sen uskaltaa tuikata sen uran? Kuinka syvä se paranis olla?

Voikos sitte näitä venoja http://www.hm-osatuonti.fi/hinnasto.php?view=1783 käyttää myös pakovenoina? Ku orkkiksethan on tukevammat siitä lautasen päältä. Eli voiko imuvenan näköstä venaa käyttää pakopuolella? Mikä sen orkkisvenan ylimäärämöhkylän tarkotus on?

edit: jos tietenkin sokeilla silmilläni pystyisin paremmin hahmottamaan tekstiä, niin sanotaanhan noista venoista, että ne on tehty ainakin pakovena-aineesta... Mitäs ainetta noi ohjurit kakkakopan kansissa on? Voiko rosterivenoja käyttää niiden kanssa? Mites välys? Täytyykö olla väljempi ohjuri?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 15.1.2006 15:02

Kukkuu kaipais viä tietoa :) Jos hankkii ne SS 42mm imut ja jättää pakovenat orkkiksiksi, niin mitäpä 40mm venttiileille tarkoitetuille seetirenkaille tehään? Sorvataan sisähalkaisijaa 2mm isommaks? Vai onko olemassa jotakin isompia seetirenkaita saatavilla? Kelpaisko kuplan seetirenkaat? http://www.moposport.fi/sivut/autolu03/sivu96.html

Vai olisko kenties täällä sopivia osia myös: http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1114.ASP

mika evesti
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.12.2005 19:54

ViestiKirjoittaja mika evesti » 30.1.2006 13:22

jos kevyitä osia kaipaatte niin LREngineering jossain rapakon takana myy 5,5 millisiä venttiili sarjoja jotka sisältävät tarpeelliset osat.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 30.1.2006 22:48

joutuu ne seetit tietääkseni vaihtaa isommiksi jos niissä ei ole koneistusvaraa. ohjurit noissa on visiin jotain messinkiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa