Golf 1.8 Gti 8v lisä tenhuja
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 1.8 Gti 8v lisä tenhuja
Elikkäs miten tollaseen -85 vuoden 1.8 Gti 8 tappiseen sais helpoimmalla tenhua lissää..?
Varmaankin 16 tappisella kannella, mutta käykö se suoraan tuohon samaan koneeseen
vai täytyykö koko kone vaihtaa..? Ja mistä sitten niitä osia saisi halvimmalla/helpoiten...?
Itse olen niin vähän näinkin "uusia" volkkareita harastanut joten aika yksityiskohtaisia selvityksiä sais olla..
Kiitoksia etukäteen!
Varmaankin 16 tappisella kannella, mutta käykö se suoraan tuohon samaan koneeseen
vai täytyykö koko kone vaihtaa..? Ja mistä sitten niitä osia saisi halvimmalla/helpoiten...?
Itse olen niin vähän näinkin "uusia" volkkareita harastanut joten aika yksityiskohtaisia selvityksiä sais olla..
Kiitoksia etukäteen!
-
- -
- Viesti:
Jos enemmän tehoja haluaa niin ahtaminen on järkevintä. Varsinkin kun on jo Gti, ei mene % kovin korkealle.
Mutta jos vaparina pysyy niin eka peltisarja ja isompi putkisto, sit vaikka nokka ja sen jälkeen kansi.
Ei se 16V niin paljoa tehokkaampi ole ja virittely on kalliimpaa kuin 8V:n ainakin kannen ja nokkien osalta.
Mutta jos vaparina pysyy niin eka peltisarja ja isompi putkisto, sit vaikka nokka ja sen jälkeen kansi.
Ei se 16V niin paljoa tehokkaampi ole ja virittely on kalliimpaa kuin 8V:n ainakin kannen ja nokkien osalta.
-
- -
- Viesti:
Eikös 8v-kansi ole niin kakka, että sen läpi ei mee paljookaan enemmän ilmaa vaikka laittais kireempää nokkaa? Eli mielestäni tässä tapauksessa ensin lähtee melkestä kannesta liikkeelle. Yhellä kaverilla on 8v gti ja siinä on orkkisputkisto ja pakosarja. Gti:n orkkis nokka ja ihan orkkis imusarja. Seetejäkään ei oo muistaakseni pyöristelty. Vauhtipyörä on kevennetty. Kuulemma n.8 sekkaa menee 0-100km/h(kohta joku tulee kirjotteleen, että ei oo mitään järkee mittailla 0-100 kiihtyvyyksiä, koska se ei kerro mitään. 0-200kmh olis parempi :D ). Omalla vempaimella en pääse tollaseen aikaan vaikka on virinokka, putkisto, pakosarja ja pyöreet seetit. Ja tietenkin siis kansi kairattu.
Eräs kansivirittäjä sanoi minulle, että GTI:n vakiokansi ei näytä virtauspenkissä kaksisiakaan lukemia, mutta toimii käytössä hyvin eikä pitäisi ihan heti ahdistaa. Mutta kun kannen koneistaa niin kannattaa samalla vaihtaa peltisarja ettei sitä tarvitse värkätä paikalleen koneen ollessa autossa kiinni. Jos viritysnokkaa ei laiteta heti niin pitäisin putkiston vakiona ettei alavääntö häviä. Imusarjaa en ole virittänyt muuten kuin hiekkapuhaltamalla röörit, mutta sen vaikutus taitaa olla ennemminkin ratin ja penkin välissä. ;)
Alusta täytyy päivittää vastaamaan mallisarjan tehokkainta.
väärin. vaan vastaamaan vertailumallia (joka yleensä on sitten se tehokkain kylläkin) mutta voihan turbotuksen jälkeen olla erikseen katu ja rata ahdot (110hv kadulle ja 400hv radalle tjs) näin ei tarvi mitään erikoisuuksia ruveta vääntämään
8v Gti ja 16v Gti alustoilla ei ole käytännössä eroa, 16v moottorin saa katsastettua ilman muutoksia. Uudemmissa 16 venttiilisissä tosin etujarrut ovat hieman isommat (256mm), mutta myös uudemman PL moottorin saa muutoskatsastettua noilla 239mm jäähdytetyillä etulevyillä. Itselläni inssi tosin merkkasi takajarrut vaihdetuiksi, koska konttorilta löytyvien papereiden mukaan levyjarrut kuuluisivat taakse vasta -90 vuosimallista eteenpäin. En jaksanut alkaa kinaamaan asiasta, kun ei noista jarrupäivityksistä tule prosentteja nykyään.
kun ei noista jarrupäivityksistä tule prosentteja nykyään
Jossain tapauksissa kyllä, joissakin ei:
Jos vaihdat autoosi isommat esim. mallisarjan tehokkaimman mallin jarrut mutta et kajoa tekniikkaan ei mene prosentteja.
Jos vaihdat autoosi nykyistä tehokkaamman moottorin, tulee jarrut päivittää kyseisestä tehokkaampaa mallia vastaaviksi jolloin prosentit lasketaan myös jarrujen osalta.
Jos vaihdat autoosi tehokkaamman moottorin ja jarruiksi tehokkaammat, mallisarjaan kuulumattomat osat (vaikkapa jotkut Brembon tai Wilwoodin palikat) jarruosista ei lasketa prosentteja.
Näin olen itselleni antanut kertoa, konttori/katsastushenkilö kohtaisia poikkeuksia saattaa esiintyä.
Kun em. asiasta kyselin, jarrujen prosenttiosuudeksi arvioitiin 1-2% per nurkka.
^samaa mieltä, näin olen lakitekstiä lukenut ja konttuureilta kuullut.
En muista että paljonko mulla oli viimeks jarrujen osuus moottorinvaihdon yhteydessä tehdyssä muutoskatsastuksessa. Kokonaispotti tais olla 21%. Moottori ilman apulaitteita, etujarrut, jouset/vaimentimet(säädettävä setti), ylikokopyörät. Se oli tarkkaa...
[ot]Mulla muuten on ylimääräsenä kireempi nenäkeppi ja säätöpyörä kasivenaseen jos joku kaipailee...[/ot]
En muista että paljonko mulla oli viimeks jarrujen osuus moottorinvaihdon yhteydessä tehdyssä muutoskatsastuksessa. Kokonaispotti tais olla 21%. Moottori ilman apulaitteita, etujarrut, jouset/vaimentimet(säädettävä setti), ylikokopyörät. Se oli tarkkaa...
[ot]Mulla muuten on ylimääräsenä kireempi nenäkeppi ja säätöpyörä kasivenaseen jos joku kaipailee...[/ot]
-
- -
- Viesti:
On muuten yksi maailman vittumaisimmista hommista kiillottaa vinkulla 8v:n imusarja. Tehty on, enkä enään ikinä tee. Kanavat kun on jotain 40cm? pitkät niin ei sinne näe millään peiliviritelmälläkään.
Itse suosittelen katuviritykseksi: Puristussuhteen nostoa(about 11:1 on hyvä), kannen työstöä, about 280 asteinen nokka, peltisatsia, ohjelmoitavaruisku ja parempaa kytkintä(samalla tietty voi keventää vauhtipyörää)
Noilla vireillä saa hiukkasen enemmän kiihtyvyyttä kuin 16v:ssä on. Ehkä jopa vielä vähän enemmän jos on samanvälitteinen laatikko. Mulla joku talouslaatikko, eli pitkät välit niin rakoa saa kasvatettua 16v:hen verrattuna. Tietty onhan sitä aika paljon (pientä) muutakin tullut tohon tehtyä.
Itse suosittelen katuviritykseksi: Puristussuhteen nostoa(about 11:1 on hyvä), kannen työstöä, about 280 asteinen nokka, peltisatsia, ohjelmoitavaruisku ja parempaa kytkintä(samalla tietty voi keventää vauhtipyörää)
Noilla vireillä saa hiukkasen enemmän kiihtyvyyttä kuin 16v:ssä on. Ehkä jopa vielä vähän enemmän jos on samanvälitteinen laatikko. Mulla joku talouslaatikko, eli pitkät välit niin rakoa saa kasvatettua 16v:hen verrattuna. Tietty onhan sitä aika paljon (pientä) muutakin tullut tohon tehtyä.
-
- -
- Viesti:
Joskus tein 1.8 8V virimoottori-ykspisteräkijälle hand made imusarjan. Oli muuten komee: loivat mutkat (alkuperäsessä 90ast kulmassa), ja pituutta hieman enempi ku orggiksessa. Harmi vaan ku ei ehtiny paikalleen koska vaihdoin autoon monipisteruuttakoneen. Olis ollu mielenkiintoista testata että olisko moisesta askartelusta ollu mitää hyötyä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”