Golf 1.8 Gti 8v lisä tenhuja

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jero
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2004 17:08

Golf 1.8 Gti 8v lisä tenhuja

ViestiKirjoittaja Jero » 13.11.2004 20:50

Elikkäs miten tollaseen -85 vuoden 1.8 Gti 8 tappiseen sais helpoimmalla tenhua lissää..?
Varmaankin 16 tappisella kannella, mutta käykö se suoraan tuohon samaan koneeseen
vai täytyykö koko kone vaihtaa..? Ja mistä sitten niitä osia saisi halvimmalla/helpoiten...?
Itse olen niin vähän näinkin "uusia" volkkareita harastanut joten aika yksityiskohtaisia selvityksiä sais olla..
Kiitoksia etukäteen!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.11.2004 20:55

Peltisarja, nokka, kannen porttaus, isompaa imusarjaa...
tai turbo.

16v on höpöhöpö hommia :)))

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.11.2004 21:28

Hyvin sanottu :) Ja jos 8v-lohkoon laittaa 16v-kannen, niin puristussuhde tippuu ties minne, 8v ja 16v-koneissa ku on eri männät nääks.

Jero
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2004 17:08

ViestiKirjoittaja Jero » 14.11.2004 12:02

Mistähän tälläisiä osia kannattaisi tiedustella, mitä kannattaa esiksi ostaa jos ei viitsi kaikkia ostaa kerrallaan...?

Jero
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.11.2004 17:08

ViestiKirjoittaja Jero » 14.11.2004 12:04

Ja mitä kannen porttaaminen noin suurin piirtein maksaa alanliikkeissä?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 14.11.2004 13:08

Sehän vähän riippuu mitä autolta haluaa.
Kevennys on halpaa ja tehokasta mutta monesti mukavuus kärsii.

kasitappisen virityksen hinnalla saa käypäsen 16veen, ja prosentteja säästääkseen voi käyttää orggis lohkoa. virittää sitten talouden mukaan sitä 16veetä.

oletko ajatellut ahtaa?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.11.2004 15:15

Jos enemmän tehoja haluaa niin ahtaminen on järkevintä. Varsinkin kun on jo Gti, ei mene % kovin korkealle.
Mutta jos vaparina pysyy niin eka peltisarja ja isompi putkisto, sit vaikka nokka ja sen jälkeen kansi.
Ei se 16V niin paljoa tehokkaampi ole ja virittely on kalliimpaa kuin 8V:n ainakin kannen ja nokkien osalta.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 12.1.2006 7:43

jos ahtimen laittaa kylkeen kiinni niin
tarvitseeko alustalle tehdä mitään? (8v gti siis)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 12.1.2006 9:11

Alusta täytyy päivittää vastaamaan mallisarjan tehokkainta.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 12.1.2006 10:54

Mutta jos vaparina pysyy niin eka peltisarja ja isompi putkisto, sit vaikka nokka ja sen jälkeen kansi.

Eikös 8v-kansi ole niin kakka, että sen läpi ei mee paljookaan enemmän ilmaa vaikka laittais kireempää nokkaa? Eli mielestäni tässä tapauksessa ensin lähtee melkestä kannesta liikkeelle. Yhellä kaverilla on 8v gti ja siinä on orkkisputkisto ja pakosarja. Gti:n orkkis nokka ja ihan orkkis imusarja. Seetejäkään ei oo muistaakseni pyöristelty. Vauhtipyörä on kevennetty. Kuulemma n.8 sekkaa menee 0-100km/h(kohta joku tulee kirjotteleen, että ei oo mitään järkee mittailla 0-100 kiihtyvyyksiä, koska se ei kerro mitään. 0-200kmh olis parempi :D ). Omalla vempaimella en pääse tollaseen aikaan vaikka on virinokka, putkisto, pakosarja ja pyöreet seetit. Ja tietenkin siis kansi kairattu.

Timppa
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Timppa » 12.1.2006 20:20

Eräs kansivirittäjä sanoi minulle, että GTI:n vakiokansi ei näytä virtauspenkissä kaksisiakaan lukemia, mutta toimii käytössä hyvin eikä pitäisi ihan heti ahdistaa. Mutta kun kannen koneistaa niin kannattaa samalla vaihtaa peltisarja ettei sitä tarvitse värkätä paikalleen koneen ollessa autossa kiinni. Jos viritysnokkaa ei laiteta heti niin pitäisin putkiston vakiona ettei alavääntö häviä. Imusarjaa en ole virittänyt muuten kuin hiekkapuhaltamalla röörit, mutta sen vaikutus taitaa olla ennemminkin ratin ja penkin välissä. ;)

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 12.1.2006 20:36

Eikös tuossa koneessa ole pakosarja suoraan imusarjan alapuolella? Sen eristämällä kunnolla ei saa ainakaa niin pahaa lämpöhalvausta.

Kaveri osti kyseiseen koneeseen peltisarjan 100-150e. Tosin ykköskoriseen.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 12.1.2006 20:55

Alusta täytyy päivittää vastaamaan mallisarjan tehokkainta.


väärin. vaan vastaamaan vertailumallia (joka yleensä on sitten se tehokkain kylläkin) mutta voihan turbotuksen jälkeen olla erikseen katu ja rata ahdot (110hv kadulle ja 400hv radalle tjs) näin ei tarvi mitään erikoisuuksia ruveta vääntämään

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 12.1.2006 21:53

oikein. Vertailu vehkeenä ei voi lain mukaan käyttää muuta, kuin mallisarjan tehokkainta moottoria. Tosin tästäkin poikkeaa noin puolet katsastusasemista/insseistä.

pete-
-
Viestit: 67
Liittynyt: 2.12.2004 7:51

ViestiKirjoittaja pete- » 13.1.2006 10:33

voisitteko kertoa tietämättömälle mitä
eroja on 8v ja 16v gti alustoilla?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 13.1.2006 11:32

8v Gti ja 16v Gti alustoilla ei ole käytännössä eroa, 16v moottorin saa katsastettua ilman muutoksia. Uudemmissa 16 venttiilisissä tosin etujarrut ovat hieman isommat (256mm), mutta myös uudemman PL moottorin saa muutoskatsastettua noilla 239mm jäähdytetyillä etulevyillä. Itselläni inssi tosin merkkasi takajarrut vaihdetuiksi, koska konttorilta löytyvien papereiden mukaan levyjarrut kuuluisivat taakse vasta -90 vuosimallista eteenpäin. En jaksanut alkaa kinaamaan asiasta, kun ei noista jarrupäivityksistä tule prosentteja nykyään.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.1.2006 13:23

kun ei noista jarrupäivityksistä tule prosentteja nykyään

Jossain tapauksissa kyllä, joissakin ei:

Jos vaihdat autoosi isommat esim. mallisarjan tehokkaimman mallin jarrut mutta et kajoa tekniikkaan ei mene prosentteja.

Jos vaihdat autoosi nykyistä tehokkaamman moottorin, tulee jarrut päivittää kyseisestä tehokkaampaa mallia vastaaviksi jolloin prosentit lasketaan myös jarrujen osalta.

Jos vaihdat autoosi tehokkaamman moottorin ja jarruiksi tehokkaammat, mallisarjaan kuulumattomat osat (vaikkapa jotkut Brembon tai Wilwoodin palikat) jarruosista ei lasketa prosentteja.

Näin olen itselleni antanut kertoa, konttori/katsastushenkilö kohtaisia poikkeuksia saattaa esiintyä.
Kun em. asiasta kyselin, jarrujen prosenttiosuudeksi arvioitiin 1-2% per nurkka.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.1.2006 13:30

^samaa mieltä, näin olen lakitekstiä lukenut ja konttuureilta kuullut.
En muista että paljonko mulla oli viimeks jarrujen osuus moottorinvaihdon yhteydessä tehdyssä muutoskatsastuksessa. Kokonaispotti tais olla 21%. Moottori ilman apulaitteita, etujarrut, jouset/vaimentimet(säädettävä setti), ylikokopyörät. Se oli tarkkaa...

[ot]Mulla muuten on ylimääräsenä kireempi nenäkeppi ja säätöpyörä kasivenaseen jos joku kaipailee...[/ot]

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.1.2006 15:49

Imusarjaa en ole virittänyt muuten kuin hiekkapuhaltamalla röörit


Eikös imusarjan periaatteessa vois aikalailla kiillottaakkin, koska enemmänän se bensasumu hilluu siellä kannessa, joten sitä pisaroitumista ei pitäis syntyä imusarjassa?

Timppa
-
Viestit: 64
Liittynyt: 23.7.2003 18:01

ViestiKirjoittaja Timppa » 13.1.2006 21:08

Kyllähän sen voi kiillottaakin, mutta ideana tuossa operaatiossa oli poistaa mahdolliset virtausta haittaavat valuvirheet, yms.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.1.2006 21:27

On muuten yksi maailman vittumaisimmista hommista kiillottaa vinkulla 8v:n imusarja. Tehty on, enkä enään ikinä tee. Kanavat kun on jotain 40cm? pitkät niin ei sinne näe millään peiliviritelmälläkään.

Itse suosittelen katuviritykseksi: Puristussuhteen nostoa(about 11:1 on hyvä), kannen työstöä, about 280 asteinen nokka, peltisatsia, ohjelmoitavaruisku ja parempaa kytkintä(samalla tietty voi keventää vauhtipyörää)

Noilla vireillä saa hiukkasen enemmän kiihtyvyyttä kuin 16v:ssä on. Ehkä jopa vielä vähän enemmän jos on samanvälitteinen laatikko. Mulla joku talouslaatikko, eli pitkät välit niin rakoa saa kasvatettua 16v:hen verrattuna. Tietty onhan sitä aika paljon (pientä) muutakin tullut tohon tehtyä.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.1.2006 22:12

Ei muutaku romusoinille hakeen saumatonta putkee ja rakentaa imusatsin itte. Sitte on ainakin melko tasanen pinta sisältä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 13.1.2006 22:14

Juu ja saa tehtyä "parhaimman" pituiset putket. Tuo ylös "paljon", eikä kauheasti alhaalta vie.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.1.2006 1:36

Joskus tein 1.8 8V virimoottori-ykspisteräkijälle hand made imusarjan. Oli muuten komee: loivat mutkat (alkuperäsessä 90ast kulmassa), ja pituutta hieman enempi ku orggiksessa. Harmi vaan ku ei ehtiny paikalleen koska vaihdoin autoon monipisteruuttakoneen. Olis ollu mielenkiintoista testata että olisko moisesta askartelusta ollu mitää hyötyä...

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 14.1.2006 15:05

jostain luin että vw:n kannet virtaa hyvin, mutta venttiilit ahdistaa, eli venttiilien vaihdosta isompiin olisi parempi hyöty, ku kanavien muokkaamisesta... oli joku joskus testaillut kantta virtaus penkissä...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 14.1.2006 18:56

Vakio PG:n kansi virtaa 127hv, on samanlainen kuin 1.8 Gti:ssä


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa