Onko työnantaja velvollinen hommaamaan sähkötolpan autolle?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

Onko työnantaja velvollinen hommaamaan sähkötolpan autolle?

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 1.11.2004 17:19

Mitenkäs on asianlaita, onko työnantajan pakko hankkia työntekijöille mahdollisuus saada auto tavella hetkeksi sähkötolppaan kiinni?

Tekivät sitten emännän työpaikalla uuden parkkipaikan työntekijöiden autoille, ja ei aikomustakaan hommatta sinne sähkötolppia jotta sais auton lämmittimeen hetkeksi. Mukava lähtee kotio töistä kun on -25 pakkasta. Tekee hyvää autolle.

Kommentti eräältä päättäjältä: "voi voi, jos ei oo webastoa. Hanki sellanen sit."

Työntekijöitä on siellä väh. 50kpl.
Tälläistä mukavaa toimintaa vaasan Käyttöautossa.

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 1.11.2004 17:21

sisältä sitten vaan roikka autolle :D

ei kai siinä muu auta.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.11.2004 17:26

Ei todellakaan oo mitään velvollisuutta hommata tolppaa työntekijöille. Ei niillä ole velvollisuutta skrapata lasejakaan auki tai vaihtaa öljyjä.

jBee
-
Viestit: 151
Liittynyt: 25.7.2003 23:24

ViestiKirjoittaja jBee » 1.11.2004 17:31

No ei tod. ole velvollisuutta. Ihan tosissaan sitten lähdit oikein nimellä haukkumaan ko. yritystä. Voi hyvää päivää

Sport6N
-
Viestit: 871
Liittynyt: 23.7.2003 14:52

ViestiKirjoittaja Sport6N » 1.11.2004 17:31

Eikai se mitenkään pakollista ole, mutta kertoo paljon työnantajan suhtautumisesta työntekijöihinsä (mikäli tolppien järjestäminen ylipäätään on mahdollista)...

Eihän monet työnantajat pysty järjestämään edes parkkipaikkaakaan työntekijöilleen.

Itse asuin yhden talven semmosessa kämpässä mihin ei kuulunut tolppapaikkaa, sen lisäksi työpaikan tolppapaikkojen "arvonnassa" lohkesi uudelle työntekijälle paikka reilun kilometrin päässä työpisteestä. (arvatkaa ajoinko oven viereen tolpattomille vieraspaikoille) Kyllähän se preluden kone sitten keväällä jo vähän kilkattelikin ennenkuin vaihdoin koko auton pois... Mutta jos on uudempi auto, niin eikai toi webasto niin mahdoton investointi ole.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.11.2004 17:43

No vaikka ei velvollisuus oliskaan, niin järkeä sais kyllä käyttää. Ei voi olla 50 työntekijän yritykselle niin iso investointi vetää sähköt parkkipaikalle jos sitä ollaan muutenkin remontoimassa. "Ei ihminen ole työpaikkaa, vaan työpaikka ihmisiä varten".

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 1.11.2004 17:50

nyt on pakko mainita et eräs raumalainen työnantaja näkee punaista jos vaan työntekijät lämmittää autoja ja hän maksaa sähkön!!! teki nimittäin mun johdosta joskus aikanaan 5cm pätkiä!! et sellanen mulk....!!!

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.11.2004 17:54

Meillä taas lohkolämppärin käyttö on sallittu mutta sisätilan ei :) Työntekijät joutuu maksamaan (olikohan 20€?) jonkun summan vuodessa tuosta.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 1.11.2004 18:20


No ei tod. ole velvollisuutta. Ihan tosissaan sitten lähdit oikein nimellä haukkumaan ko. yritystä. Voi hyvää päivää


Ensinnäkään haukkumaan en ole ruvennut ketään. Ihmettelen vain kyseistä toimintaa ja tapaa vasta asioihin tuollaseen tapaan.
Kyseiset tolpat oli vanhalla parkkipaikalla.

Luulisi vain että autokauppiaana tietäisi mitä 8h seisonta -25 pakkasessa tekee kun sitten starttaa auton. Ei kovinkaan hyvää.

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 1.11.2004 18:25

teki nimittäin mun johdosta joskus aikanaan 5cm pätkiä!! et sellanen mulk....!!!


Haasta se oikeuteen, saat ainakin uuden puihan.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 1.11.2004 18:26

Mieti, mitä maksaa vetää piuhat sinne tolpille, ja sitten se tolppien käyttö maksaa myös, moni pitää siinä johdon päässä koko päivän autoaan.

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, kökkö homma.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 1.11.2004 18:31

^Samallahan sitä laittais tolppiin kiinteet ajastimet, jotka antaa autolle sähköä maks.tunnin ajan ennen kotiin lähtöä.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.11.2004 18:49

Ottakoot kulut vaikka työntekijöiden palkasta, halvemmaksi kai sekin työntekijälle tulee ku hajottaa autonsa siperianpakkasissa. Ajastin max 2h niin turhalta käytöltä vältyttäis, eikä se tee autollekkaan hyvää olla roikassa 24/7.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 1.11.2004 18:57

Vanhoissa tolpissa oli 2h ajastin. Meil on talo-yhtiön tolpissakin 2h ajastin, ei mitään järkee pitää sitä kauempaa kiinni. Ei se sen enempää lämpiä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 1.11.2004 19:39

Onneksi niitä tosi kovia pakkasia on aika harvoin. Normaali käyttöauto kyllä kestää kylmäkäynnistykset ihan hyvin.. jotkut -40 asteen pakkaskelit sit erikseen, mut silloin ei yleensä edes startti jaksa pyöriä :)

Suurin osa autoista taitaa kuitenkin tulla tiensä päähän ihan muulla tavalla kuin niin, että moottorin kuluminen olisi sen aiheuttanut..

nm. ei minullakaan tolppapaikkaa töissä, mutta autokatos sentään.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 1.11.2004 20:17

Vanha dieselipä ei lähdekkään päivän jälkeen. Kyllä minua niin ärsytti, kun oli vanha golf. Kesken päivän piti käydä autoa käyttämässä, että pääsi iltapäivällä takaisin kotiin.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 1.11.2004 20:24

OT: Olipa kerran tammi-helmikuu 1999 ja lämpömittari näytti -52c. Uudenkarheat henkilöautot eivät joko lähteneet käyntiin lämmityksestä huolimatta tai liikkeelle päästyään työnsivät öljyt pihalle, vetonivelen suojakumia murskaantu kilokaupalla työpaikkojen parkkipaikoilla ja dieselautoihin jouduttiin tankkaamaan litra bensaa. Autojen penkit oli kuin betonista valetut ja moottoriöljyt muuttuivat sitkeäksi tervaksi. Harakat jäätyivät taivaalle ja kusi kaarelle ennen kuin ehti maahan asti.

Niin ja koulubussin ovi jäätyi auki 7km matkan ajaksi. Traumoja...sori OT.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 1.11.2004 20:31

Niin ja koulubussin ovi jäätyi auki 7km matkan ajaksi. Traumoja...sori OT.


Hehe, "linjuriauto on maantien ässä" :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.11.2004 20:34

Luulisi vain että autokauppiaana tietäisi mitä 8h seisonta -25 pakkasessa tekee kun sitten starttaa auton. Ei kovinkaan hyvää.

Saavathan enemmän autoja kaupaksi :)

No joo, kylmäkäynnistys kyllä rassaa autoa aika rajusti, mutta onneksi -25 asteen pakkasia ei suomen talvessa kovin usein ole. Edes Vaasassa. Mutta jos paikat tulevat työnantajalle liian kalliiksi, voisivathan ne järjestää edes maksullista sähköä.

Eipä ole meikäläiselläkään lämmitysmahdollisuutta, työntekijöitä on kyllä useampi kymmenen. Vieressä on opiskelijoiden ruutuja ja niillä on kyllä tolppapaikat :(

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 1.11.2004 20:47

Joskus on tullut käytettyä duunipaikan vieressä sijaitsevaa
marketin autohallia, kun on ruvennut satamaan kunnolla
puuroa taivaalta tai ollu sikapakkaset.
Ei työnantajalla ole mitään velvollisuuksia hoitaa tolppapaikkaa
kenellekään, sen enempää kuin parkkistakaan, ellei se lue sitten
sopimuksessa erikseen.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 1.11.2004 21:16

no vaa kyllä se kuuluu jo yleismukavuuteen että hommataan edes rahaa vastaan lämmityspaikka. aika surkeeta toimintaa.

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 1.11.2004 21:24

Kyllä oli viime talvena noin 15 päivää jolloin oli yli -20C pakkasta. Sitä edellisenä oli 4 viikkoa koska ammattini on sellainen että ei paljon tehä mitään yli -15C pakkasella.
Pidettiin silloin talvilomat ja pekkaset ja seuraavan vuodenkin pekkasia pois. Vaasa on keskitalvella pirun kylmä paikka. Kiitos tuosta merestä vieressä, joka jäätyy ja tuuli puhaltaa kovaa.

Oli kans 3v sitten diesel golffi niin 3h seisomisen jälkeen piti käydä 15min käyttämässä jos ei saanu tolpan päähän. Pahoja kokemuksia seinäjoelta. Lähti golffi justiinsa viimesillä akun virroilla käyntiin, kiitos uuden akun.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 1.11.2004 21:26

Kertoo kyllä jotain työnantajan arvostuksesta työntekijöitä kohtaan.
Jos ei ole ollut selkeästi osoitettua paikkaa auton lämmittämiseen,
niin olen kyllä aina sellaisen etsinyt jos olen lämmittämisen nähnyt tarpeelliseksi.
Ennemmin vaikka työpaikan vaihto, kuin riski öljyjen pullahtamisesta pihalle.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.11.2004 23:51

No huh huh... enpä oo kuullutkaan että joku valkkais työpaikkansa sillä perusteella onko lämmitysmahdollisuus autolle vai ei. Ei oo mullakaan, eikä oo hirveästi haitannutkaan. Auto kun on kunnossa, kyllä se aika pakkasessa käyntiin lähtee.

svc
-
Viestit: 13
Liittynyt: 14.8.2004 19:29

ViestiKirjoittaja svc » 1.11.2004 23:56

Ei ole mikään pakko hankkia sähköä tai edes parkkipaikkaa.
Tosin täällä Hangossa oma duunipaikka tarjoaa tolpan ja sähköt, emännän työpaikka maksaa bussimatkan kaupungista tehtaalle (n. 15 km) ja samoin tarvittaessa tarjoaa tolpasta sähköä jos viitsii omalla autolla kulkea.
Ammatinvalintakysymys :-D

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 2.11.2004 0:33

Kyllähän autot käyntiin lähtee, mutta eri asia on sitten kuinka järkevää niitä on käynnistellä < -30ºC:ssa ilman lämmitystä.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 2.11.2004 0:35

Heh, pitäs kai olla kerrankin tyytyväinen, duunista löytyy sähköä lämppärille, joskus ollu auto sisällä lämpimässäkin ja jopa pari jotain 160 Ah akkua kärryissä kaapelien kera, jne. :)

Kuten joku mainitsi, ammatinvalintakysymys.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 2.11.2004 2:07

Mites on?
Mieluummin ne 50työpaikkaa vai 45työpaikkaa ja kaikille lämpötolpat?

ps.Meillä oli vielä 90-luvun alussa ilmainen työpaikkalounas... nyt sitä firmaa ei enää ole olemassakaan. Se oli silloin ja nyt on nyt!

Älkääkä kuvitelkokaan, että tänä päivänä joku yksittäinen "pikkupomo" jonkun ison konsernin rattaissa voi mitään osakkeenomistajien voiton maksimoinnille. Se on joko "tulos tai ulos"!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.11.2004 8:36

Juu kyllä tolppapaikka on vaan yksi plussa muiden joukossa. Jos on, niin hyvä. Jos ei, niin so what. En minä ainakaan ala moisen puutteen takia työpaikkaa vaihtamaan.

Jos auto ei kestä kylmäkäynnistystä niin kannattaa vaihtaa kulkinetta. Ei kai aina voi olettaa että auton saa joka paikassa roikan päähän.

iHuichée!
-
Viestit: 622
Liittynyt: 20.10.2003 9:09

ViestiKirjoittaja iHuichée! » 2.11.2004 8:52

Mun työpaikalla (henkilöstö kans jotain 50hlöä) on kyl tolppapaikat joissa 2h ajastin, mutta kukaan ei käytä niitä, koska ne on niin vaikeat käyttää ne ajastimet. (oikeesti, siinä ei ole ydinfysiikka mitään kun kattoo sitä kelloa, viime talvena muutaman kerran pidin sillai piuhassa että kävin kahta tuntia enne pääsyä naksauttamassa sen päälle, silloinkin piti kuunnella sisätilanlämppäristä että onko se päällä..) Kotona lähtee kyl joka aamu katoksesta ja 2h lämmenneenä sekä sisältä että koneesta, naurattaa kun vieressä on "avoparkkis" ja jengi skrapailee suunnilleen puku päällä jotain uudempia autoja vittuuntuneen näköisinä kun mä lähden vanhemmalla golffilla kun palmun alta, luulis että jos on varaa uudempaan autoon olis varaa 13€/kk katospaikkaan ettei tarttis kokoajan olla raapan kanssa ikkunoita hieromassa, lisäksi siinä parkkiksen puolellakin on kyllä tolpat, mutta kukaan ei käytä niitä, ymmärrä en..

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 2.11.2004 10:18

Voi pojat tulkaapa töihin ns. julkiselle sektorille ja saatte olla tyytyväisiä että on edes joku parkkipaikka jossakin 10 km säteellä työpaikasta.

Jos työmotivaatio on tolpasta kiinni, niin musta ootte pikkasen väärillä jäljillä.

Jos autoanne pelkäätte, niin menkää pussilla töihin. Ei muuten moottori narahda.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.11.2004 10:24

Onneksi joka työpaikassa, missä oon ollu, on ollut mahdollisuus pistää auto roikkaan, vaikka ei ole ollu suoranaisia tolppia. Työnantajan hommaamia jatkoroikkia ollaan vedelty.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 2.11.2004 11:33

Täällä en tiedä yhtään työpaikka missä ei olisi tolppapaikkoja, mutta täällä onkin joskus talvella niitä oikeita pakkasia.
Kakkoskoppa ei kestänyt kylmäkäynnistystä -35ºC:sta. Käyntiin kyllä lähti, mutta seuraavien kuukausien öljynkulutus oli huomattavaa..
Sitä bussia joka tulisi suurinpiirtein kotiovelta hakemaan ja veisi töihin saakin odotella hautaan asti.

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 2.11.2004 12:06

Voi pojat tulkaapa töihin ns. julkiselle sektorille ja saatte olla tyytyväisiä että on edes joku parkkipaikka jossakin 10 km säteellä työpaikasta.

No, julkisella sektorilla ollaan ja tolppa on työpaikan ovesta noin viiden metrin päässä (voi olla lähempänäkin, mittaan jos jaksan)...

Suttu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2003 15:18

ViestiKirjoittaja Suttu » 2.11.2004 15:07

Vai pitäs työnantajan vielä tolppapaikkakin kustantaa.
Meikäläisen työpaikassa ei ole edes parkkipaikkoja työntekijöille, että silleen. Jos tulee töihin tarpeeksi ajoissa (eli ennen puolta kahdeksaa aamulla) voi saada autonsa parkkiin jopa alle 200 metrin päähän työpaikasta. :)

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 2.11.2004 16:04

Meillä piti aikaisemmin "tapella" aamulla tolppapaikoista, lopuille oli 2h paikkoja, sitten toimipiste muutti ja uudessa paikassa otettiin oman tiimin väelle tallipaikat, muutkin ottivat osalle porukasta. Ihmettelin kun ei tullut mitään kyselyä siitä että haluaako joku ja mitä maksaa kuussa.

Joskus Kauhavalla Finn-Powerilla käydessä ei voinut kuin ihmetellä, kun kaikilla oli siellä tolppapaikat (yli 300 paikkaa), jopa vieraillakin. No niillähän on lentokonekin. =D

Tero L
-
Viestit: 1384
Liittynyt: 25.1.2004 16:10

ViestiKirjoittaja Tero L » 2.11.2004 16:33

taitaahan tuo vaan olla hieman mukavampi lähteä töistä, kun autokin lämpenee hieman nopeampaa, kun on ollut roikassa. puhumattakaan jos pystyy pitämään sisälämppäriä. kyllähän suurin osa autoista lähtee vielä -20 käyntiin, vaikka ovatkin päivän seisoneet, mutta on se s******n tympeä ajella ensimmäiset 5 km ikkunat huurussa/jäässä odotellen että auto lämpenee :)

nimim. tolppapaikka 2 tunnin ajastimella ja sisälämppärillä.

Clio
-
Viestit: 119
Liittynyt: 24.7.2003 11:17

ViestiKirjoittaja Clio » 2.11.2004 20:10

Joo niin se vaan ikävä kyllä on että yrityksellä ei ole velvollisuutta tarjota työntekijöilleen edes parkkipaikkoja. Sitten kun valittaa että ei ole tarpeeksi paikkoja niin vastaus on yleensä että kulje bussilla...
Meidänkin kompleksiin tulee varmasti yli tuhat ihmistä päivittäin autolla töihin, niin tulee aika kalliiksi jos kaikille vedetään tolppa. Onneksi osassa paikoista on tolppa ja siellä mäkin pidän autoani. Se on säädetty niin että on päällä ja pois 15 min vuorollaan, ihan fiksua mun mielestä. Tosin sisätilan lämmitintä ei saisi pitää päällä mutta ei taida vaksit jaksaa kokoaikaa olla niitä satoja autoja tarkistamassa että onko lämmitin päällä. Sen takia olen young rebellian ja käytän sisätilan lämmitintä (tosin heikommalla teholla)...noh, olihan joku kerran viime talvena käynyt irroittamassa töpselin autostani ja jättänyt ystävällisen lapun tuosta sisätilan lämppäristä.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 2.11.2004 21:20

Wittu joo, en ookkaan muuten varma onko meillä tolppia. Jos ei oo, niin en aio mennä töihin alle -20C kelillä; Sen verran on pitämättömiä sairaslomia aina. Ei muuten, mutta kun valitettavasti satun tietämään paljonko S4:n moottorin osat maksaa...

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 2.11.2004 21:42

Ja sitten on joulukuusta helmikuuhun tasaisesti se alle 20 astetta pakkasta... voi käydä lomapäivät vähiin :/

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 2.11.2004 23:09

;-) Ei välttämättä...
edit: Ts. Jos ei täällä pitkien välimatkojen (okei, lappi erikseen) pohjanmaalla työnantaja viitsi sen vertaa vaivautua; Kärsiköön p*ska.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 3.11.2004 5:09

Kuinka paljon lohkolämppäri sitten mahtaa jaksaa lämmittää auton moottoria öljystä puhumattakaan jos pakkasta on 25 ja tuulee?

Vaikka lohko nyt hiukan lämpiäisi niin öljy on kuitenkin miinus 25 asteista ja sieltä pohjalta se yrittää lähteä kiertoon.. Eli ei se ole koneelle terveellistä käynnistää sitä kovilla pakkasilla ,vaikka siinä olisikin lohkolämppäri pari tuntia päällä..

Käyttäkää fillaria jos lämpötila laskee alle -20 asteen..

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 3.11.2004 7:15

Viimetalvena en kertaakaan käyttäny lohkolämmitintä ja joka aamu lähti gti kuin palmun alta... Mitenköhän ton japskin kanssa käy =)

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 5.11.2004 12:43

työntekijät olis ollut sillo jopa valmiita maksamaan sähköstä mut sepä ei käynyt!!! no sen verran tuli huudettua ettei kyseinen johtaja uskaltanut enää kertaakaan volvoansa lämmittää kun uhkasin kanssa pätkiä hänen johtonsa...

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 5.11.2004 12:59

Edellinen työnantaja myi työntekijöileen Eberin sisään ostohintaan,
eli lämmitin jäi maksaan n. 650€. Kun ei ollut tarjota lämpötolppia remontin jälkeen. Tämä siis oulun Pörhöllä...

cimo
-
Viestit: 84
Liittynyt: 3.11.2004 11:25

ViestiKirjoittaja cimo » 5.11.2004 13:18

Meidän firmassa on reilu 200 tyntekijää. Kaikkien työntekijöiden lisäksi vierailla on ilmainen sähkötolppa käytössään.

Meillä vaan jaksetaan silti olla tyytymättömiä. Sähkö on kytkettynä vain tiettyihin kellonaikoihin. Lähinnä herättää närää, kun töissä on liukuva työaika ja saa mennä ja tulla koska tykkää, mutta tolppa lämpiää klo 14-16. Illemmalla on kyllä pidempään päällä.

Käytössä on myös tietty pakkasraja. Olisko viime talvena ollut -5 astetta. Ja tuntui siltä, että tässä Porin korkeudella ei montaakaan viikkoa ollut jolloin lämppäri oli päällä. Sisätilalämppärit on myöskin kiellettyjä. On niin monta tolppaa saman sulakkeen takana, että jos on riittävästi kuormaa, paukahtaa sulake ja aika monta työkaveria kiertää katsomassa, että kenen autoissa on sisätilalämppärin johto paikoillaan.

Lisäksi aikaisemmin joku porasi, kuinka kunnon pakkasilla dieseli jäätyy ja vetarien suojakumit paukkuu. Luulempa, että noihin ei lohkolämppäristä ole juurikaan iloa.

"Ei kohden koskaan"

Sport6N
-
Viestit: 871
Liittynyt: 23.7.2003 14:52

ViestiKirjoittaja Sport6N » 5.11.2004 14:43

Se on kyllä totta että aina siellä työpaikoilla joku on perseellään, vaikka ois lämpöset tallit jokaiselle erikseen =D
Nimm. lottovoittoa odotellessa

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 5.11.2004 23:43

OW-40 Mobiilissa on jähmepiste jotain -54 ja VS200 vaihteistoöljyllä -45 astetta Celciusta. Dieseleille Delvac 15W40, jähmepiste -45. Oikein tehty glykooli seos kestää alle -45 asteen lämpötiloja ja jarruneste ei tietääkseni pahemmin jähmety. Pentosin 11S (G002000) jähmettyy alle -55 asteen kylmyydessä. Pentosin 7.1 kestää vielä kovempaa pakkasta. Lisäksi voin todeta, että Audi 100 lähtee käyntiin ilman lämmitystä ihan kiltisti vaikka mistä pakkasesta. Voi olla, että 10W30 öljyillä tulee ongelmia, mutta muuten pitäis kyllä Suomen oloissa pärjätä oikeilla öljyvalinnoilla.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.11.2004 11:25

Itselläni on autot lähteneet aina käyntiin pakkasella kuin pakkasella ilman lämmitystä, kunhan akku on vain jaksanut pyörittää starttia.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 6.11.2004 11:46

Pitääpä sitä puolusvoimissa palvellessakin maksaa roikkapaikasta parkkialueella. Muistaakseni 8?/kk eli aika paljon päivärahaan suhteutettuna.

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 6.11.2004 11:54

itel ei oo ollu himas eikä töis tolppapaikkaa ja ollu pari dieseliikin ni ain o lähteny käymään ja ei oo menny kyl mottejakaan rikki ku ain on ollu mobilin ykköset konees.autoja o ollu uusista 70 luvun romuihin.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 6.11.2004 18:39

Edellisistä kommenteista päätellen meillä on työpaikalla asiat vissiin aika hyvin kun on iso parkkis ja tolpat (ja sauna :) ).Kysessä on metallialan yritys Järvenpäässä.Ei nämäkään tolpat kestä sisälämppäriä mut äkkiäpä tuo kone lämpiää palelevia sormia ja varpaita lämmittiämään...

karvis
-
Viestit: 199
Liittynyt: 23.7.2003 10:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 6.11.2004 19:52

Yx tuttu käynnisti TDI golfinsa -38 asteen pakkasesta ilman roikkaa ->kampiakselin stefa korkkas,ja öljynä oli 0w-40. Ei se auto tommosista kylmäkäynnistyksistä tykkää hyvää,eikö sitä jossain öljy mainoksessa sanottu,että vastaa ajoa rovaniemeltä helsinkiin. Tuskin ihan paskapuhetta sekään.

eki_boomer
-
Viestit: 472
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja eki_boomer » 6.11.2004 20:08

Onnex on duunissa lämmin parkkihalli... :)

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 6.11.2005 13:07

Edellisessä firmassa isopomo sanoi, että autojahan ei lämmitellä. Parkkipaikka tehtiin metsään, mutta vaikka oltaisiin itse maksettu tolpat, sähköt jne ei kelvannut. Silloin tuli nykyisen auton osto ajankohtaiseksi + eberin asennus.
Ongelma taitaa olla siinä, että työpaikat eivät saisi ottaa maksua sähköstä. Joutuisivat maksamaan veroa, joku tietää kertoa paremmin.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.11.2005 11:14

Kummallista, kyllä meikäläisen dieselkakkis pärähti aina tulille, kelillä kuin kelillä jos vaan akussa oli virtaa, ts. ei ollu jättäny valoja päälle :) öljyinä tais olla yleensä mobilin täyssynteettistä 0W-40.
Ja sehän on tosiaan ammatinvalintakysymys... :)

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 7.11.2005 11:20

Oisko yli 50 tolppaa kahden tunnin maksimiajalla itsevalittavissa + 1500W sisätilanlämmitin teho maksimi tolppaa kohden. En valita. Saunaa ei perhana ole. 8€/1vuosi

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 7.11.2005 14:00

No PRKL, kesällä tuli tolpat työpaikan pihaan. Niin se vaan BYRAKESkin kehittyy, en olis ikinä uskonu. No, eihän niitä tietenkään oo kukaan kytkeny, oli kuulemma "unohtunu".... No ehkä ens vuonna niihin saadaan jo sähköäkin (positiivista ajattelua).

"onni on oman tolppa"

terokki
-
Viestit: 32
Liittynyt: 15.8.2005 23:24

ViestiKirjoittaja terokki » 7.11.2005 15:46

Mulla on kyllä asiat huonosti, työpaikka ja lämmin talli Turun keskustassa... Pitäisköhän valittaa jollekin? ;-) Ei vaan, pitäis koittaa muistaa että aika harvalla on moista "etuoikeutta".

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.11.2005 15:56

^ Pakko on Hondan ja myös "Datsunin" entisenä omistajana tokaista, että tuolla kalustolla se talli on tarpeeseen, eivät ole ruostumisen suhteen mitenkään parhaasta päästä. :uD

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2005 16:06

Noh... Kemialliset reaktiot kiihtyy lämpimässä. Kuten raudan yhtyminen happeen :(

Ellei sitten saa autoa kuivaksi asti lämpimässä.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 7.11.2005 17:51

En mä ainakaan ole oikeastaan ikinä pelännyt, ettei autoni lähtisi käyntiin, vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Minusta se on vaan niin tyhmää vetäistä väkisin auto käyntiin ku kämpötila on pakkasen puolella. Ja en varmaan ole näin tehnytkään, kun alle 20 kertaa. Aina on ollut sellainen työpaikka, että on saanut auton lämmitykseen. Ja aina on myös sisätilan lämppäri päällä, en tiedä montaa niin vit..maista hommaa kuin raaputella joka päivä pari kertaa ikkunoita. Ja lämmitykseen laitto ei ole iso vaiva ja siitä on paljon hyötyä. Esim. minulla kun on ollut niin lyhyt työmatka, ei auto olisi edes kunnolla lämmennyt ilman lohkolämmitintä. Bensaa menee paljon vähemmän, ikkunat ei naarmutu......ym....Ite oon pitänyt autoa aina roikassa ku lämpötila on laskenut noin nollaan tai siitä alaspäin. Siitä käyntiin lähtemisestä ei todellakaan ole kyse, vaan siitä mikä rasitus kylmäkäynnistys autolle on.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.11.2005 18:14

Tuntuisi noin näppituntumalta olevan niin, että tolppapaikkoja on aina vaan vähemmän työpaikoilla, kun nykyautoilla ei ole ongelmia lähteä käyntiin, kuten 20 vuotta sitten oli. Tämän vuoksi valtaosa ei vaadi sitä, joten myöskään työnantajat eivät tarjoa paikkoja... nykyisellä työmaalla lämmityssolppa riittää karkeasti joka viidennelle, hassua on se, että jos on parkkitalo, niin ei se auto vaadi lämmitystä! Vain taivasalla ja parkkitalojen katoilla on tolpat!

terokki
-
Viestit: 32
Liittynyt: 15.8.2005 23:24

ViestiKirjoittaja terokki » 8.11.2005 13:15

Posted: 7.11.2005 16:56 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

^ Pakko on Hondan ja myös "Datsunin" entisenä omistajana tokaista, että tuolla kalustolla se talli on tarpeeseen, eivät ole ruostumisen suhteen mitenkään parhaasta päästä. :uD




No onneks on sen verran tuoreempaa ja ruostesuojattua kalustoa, että ei tarvii murehtia sitä ruostumista... ;-)

SpezialAudi
-
Viestit: 101
Liittynyt: 9.1.2004 23:41

ViestiKirjoittaja SpezialAudi » 10.11.2005 8:36

Pyörätelineitten hommaamisvelvotteessa sama laulu.

Antti P
-
Viestit: 457
Liittynyt: 13.9.2004 10:42

ViestiKirjoittaja Antti P » 10.11.2005 16:50

Terokki: kyllä mä mielummin starttaan vaikka koko talven auton kylmästä kotopihasta kun Suomen Turusta. ;) ei herneitä, pakko oli taas kuittaa. ;)

Mutta joo itselläkin tosiaan lämmin talli nykyisessä duunissa, mutta pidänkin sitä isona etuna, en itsestään selvyytenä. Yhdessä ainoassa duunissa ollut tolppapaikka firman puolesta, kaikissa muissa pysäköinti omalla vastuulla niin kesät kuin talvetkin.

terokki
-
Viestit: 32
Liittynyt: 15.8.2005 23:24

ViestiKirjoittaja terokki » 11.11.2005 9:01

Antti (PJ): Kyllä se kuule lämmittää mieltä kun Turusta starttaa kohti Naantalia... ;-) Aamulla onkin sitten eri juttu kun pitää starttailla kohti Turkua.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 11.11.2005 12:23

tuolla missä oon oleskellu töissä niin työpaikka antaa ilmatteeks sähköt ja työntekijöitä on kohtalaisen paljon.

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 18.11.2005 7:46

just eilen sain tolppapaikan.. 15e/kk ja n. 250m päässä työpaikan ovelta.
en ole vielä käyny tarkemmin tutustumassa tolppaan ku en tuota volvoa jaksa siihen köyttää päiväksi kiinni :)
pitää vain toivoa että ei ole tämmönen valmiiksi ajastettu tolppa että sais ite säädettyä omalla ajastimella käyttöajan...

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 18.11.2005 16:41

Tolppa on kaikille töissä ja siinä on ajastin,lämmin pesuhalli käytössä ja molemmat ilmaisia.Suurin osa työautoissa lämpimässä tallissa josta mukava päräyttää käyntiin.Niin ja mukavat pomot.Ja kyllä se auto kärsii aikalailla kylmäkäynnistyksistä,vaikka lähteekin käyntiin.Myös polttoaineen kulutus nousee roimasti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.12.2005 14:18

Jatketaas tähän topikkiin....

Eli multa on autosta vuoden sisällä mennyt jo kaksi ulkoroikkaa paskaksi. Lisäksi sisätilan lämmitin on hajonnut. Samassa tolpassa kaikki. Voiko kyseinen tolppa olla jotenkin oudostu rikki vai onkohan mun johtosarjassa vikaa? Taloon muuttaessa tolppa ei toiminut ja siinä oli uudesta asti ajastinkello rikki, mutta se korjattiin.

Jos vika ei siis ole tolpassa, niin riittääkö mittaukseksi autosta se, että johtimien välinen resistanssi on ääretön ja sama rungon välillä. Vastusten ollessa siis irti johdoista. Jos siis jotain vastusta tulisi, sehän tarkoittaisi johtojen olevan yhdessä. Voiko tähän mittaukseen luottaa?

Uudella piuhalla sekä lohko että sisätilat kyllä taas lämpiävät, mutta olisi kiva tietää voiko vika olla jossain autoni johdoista ennen kuin alkaa talkkarilla soitteleen.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 22.12.2005 14:21

Kerroppa nyt vielä, että miten ovat menneet rikki? Pelkkä paskaksi ei ole kovinkaan tarkka määritelmä ja vikadiagnooseja on aika monta.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 22.12.2005 14:34

Laita se roikka kiinni autoon ja mittaa resistanssi roikan päässä. Jos näkyy n luokkaa 100ohmia niin lohkolämmitin ainakin ok.

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 22.12.2005 16:26

Alkuperäseen viestiin viitaten. Webasto autoon jos kylmäkäynnistys häiritsee.

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 23.12.2005 5:02

*ot*
eipä tullu sitten tuotakaan tolppapaikkaa käytettyä ku tuli fudut soppelisti, mutta onneks kerkesin avaimen saamaan joka tuntuu käyvän kaikkiin vastaavanlaisilla avaimella varustettuihin tolppiin ympäri oulua ;D
*ot*

jaNNe1
-
Viestit: 78
Liittynyt: 24.7.2003 13:43

ViestiKirjoittaja jaNNe1 » 23.12.2005 8:08

j4k3: vaan eipä käy meiän halliin.. Itselläni työpaikalla on autohallipaikka, johon laskeudutaan autohissillä ja juurikin hissin hitaudesta johtuen lauhemmilla ilmoilla tulee monesti syötettyä noita parkkimittareita ku ei jaksa/viitsi aina ajaa halliin asti. Kyllä tiedän että laiskuutta se vaan on.

BeetleFreak
-
Viestit: 191
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 23.12.2005 9:43

Jaa-a onkohan tulevaisuudessa työn antaja velvollinen jonkun direktiivin nojalla hommaamaan sytkärit tupakoitsioille..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 23.12.2005 13:10

Ekasta roikasta suli maa ja toinen johdin ilmeisesti yhteen, koska niiden välillä oli vastusta. Toisesta roikasta johdin on ilmeisesti vaan poikki, päiden navat eivät ole yhteydessä.

Mittasin vielä autossa olevat johdot myös ja mikään johto ei ollut maissa tai yhteydessä toisiinsa.

Ja lohko lämmitin siis toimii ja sisälämppärikin kun uuden piuhan laittaa.

Ehkä mulla on vaan olut huonoa säkää noiden johtojen kanssa??


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa