Onko työnantaja velvollinen hommaamaan sähkötolpan autolle?
Valvoja: ffp jäsenet
Onko työnantaja velvollinen hommaamaan sähkötolpan autolle?
Mitenkäs on asianlaita, onko työnantajan pakko hankkia työntekijöille mahdollisuus saada auto tavella hetkeksi sähkötolppaan kiinni?
Tekivät sitten emännän työpaikalla uuden parkkipaikan työntekijöiden autoille, ja ei aikomustakaan hommatta sinne sähkötolppia jotta sais auton lämmittimeen hetkeksi. Mukava lähtee kotio töistä kun on -25 pakkasta. Tekee hyvää autolle.
Kommentti eräältä päättäjältä: "voi voi, jos ei oo webastoa. Hanki sellanen sit."
Työntekijöitä on siellä väh. 50kpl.
Tälläistä mukavaa toimintaa vaasan Käyttöautossa.
Tekivät sitten emännän työpaikalla uuden parkkipaikan työntekijöiden autoille, ja ei aikomustakaan hommatta sinne sähkötolppia jotta sais auton lämmittimeen hetkeksi. Mukava lähtee kotio töistä kun on -25 pakkasta. Tekee hyvää autolle.
Kommentti eräältä päättäjältä: "voi voi, jos ei oo webastoa. Hanki sellanen sit."
Työntekijöitä on siellä väh. 50kpl.
Tälläistä mukavaa toimintaa vaasan Käyttöautossa.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Eikai se mitenkään pakollista ole, mutta kertoo paljon työnantajan suhtautumisesta työntekijöihinsä (mikäli tolppien järjestäminen ylipäätään on mahdollista)...
Eihän monet työnantajat pysty järjestämään edes parkkipaikkaakaan työntekijöilleen.
Itse asuin yhden talven semmosessa kämpässä mihin ei kuulunut tolppapaikkaa, sen lisäksi työpaikan tolppapaikkojen "arvonnassa" lohkesi uudelle työntekijälle paikka reilun kilometrin päässä työpisteestä. (arvatkaa ajoinko oven viereen tolpattomille vieraspaikoille) Kyllähän se preluden kone sitten keväällä jo vähän kilkattelikin ennenkuin vaihdoin koko auton pois... Mutta jos on uudempi auto, niin eikai toi webasto niin mahdoton investointi ole.
Eihän monet työnantajat pysty järjestämään edes parkkipaikkaakaan työntekijöilleen.
Itse asuin yhden talven semmosessa kämpässä mihin ei kuulunut tolppapaikkaa, sen lisäksi työpaikan tolppapaikkojen "arvonnassa" lohkesi uudelle työntekijälle paikka reilun kilometrin päässä työpisteestä. (arvatkaa ajoinko oven viereen tolpattomille vieraspaikoille) Kyllähän se preluden kone sitten keväällä jo vähän kilkattelikin ennenkuin vaihdoin koko auton pois... Mutta jos on uudempi auto, niin eikai toi webasto niin mahdoton investointi ole.
No ei tod. ole velvollisuutta. Ihan tosissaan sitten lähdit oikein nimellä haukkumaan ko. yritystä. Voi hyvää päivää
Ensinnäkään haukkumaan en ole ruvennut ketään. Ihmettelen vain kyseistä toimintaa ja tapaa vasta asioihin tuollaseen tapaan.
Kyseiset tolpat oli vanhalla parkkipaikalla.
Luulisi vain että autokauppiaana tietäisi mitä 8h seisonta -25 pakkasessa tekee kun sitten starttaa auton. Ei kovinkaan hyvää.
Onneksi niitä tosi kovia pakkasia on aika harvoin. Normaali käyttöauto kyllä kestää kylmäkäynnistykset ihan hyvin.. jotkut -40 asteen pakkaskelit sit erikseen, mut silloin ei yleensä edes startti jaksa pyöriä :)
Suurin osa autoista taitaa kuitenkin tulla tiensä päähän ihan muulla tavalla kuin niin, että moottorin kuluminen olisi sen aiheuttanut..
nm. ei minullakaan tolppapaikkaa töissä, mutta autokatos sentään.
Suurin osa autoista taitaa kuitenkin tulla tiensä päähän ihan muulla tavalla kuin niin, että moottorin kuluminen olisi sen aiheuttanut..
nm. ei minullakaan tolppapaikkaa töissä, mutta autokatos sentään.
OT: Olipa kerran tammi-helmikuu 1999 ja lämpömittari näytti -52c. Uudenkarheat henkilöautot eivät joko lähteneet käyntiin lämmityksestä huolimatta tai liikkeelle päästyään työnsivät öljyt pihalle, vetonivelen suojakumia murskaantu kilokaupalla työpaikkojen parkkipaikoilla ja dieselautoihin jouduttiin tankkaamaan litra bensaa. Autojen penkit oli kuin betonista valetut ja moottoriöljyt muuttuivat sitkeäksi tervaksi. Harakat jäätyivät taivaalle ja kusi kaarelle ennen kuin ehti maahan asti.
Niin ja koulubussin ovi jäätyi auki 7km matkan ajaksi. Traumoja...sori OT.
Niin ja koulubussin ovi jäätyi auki 7km matkan ajaksi. Traumoja...sori OT.
Luulisi vain että autokauppiaana tietäisi mitä 8h seisonta -25 pakkasessa tekee kun sitten starttaa auton. Ei kovinkaan hyvää.
Saavathan enemmän autoja kaupaksi :)
No joo, kylmäkäynnistys kyllä rassaa autoa aika rajusti, mutta onneksi -25 asteen pakkasia ei suomen talvessa kovin usein ole. Edes Vaasassa. Mutta jos paikat tulevat työnantajalle liian kalliiksi, voisivathan ne järjestää edes maksullista sähköä.
Eipä ole meikäläiselläkään lämmitysmahdollisuutta, työntekijöitä on kyllä useampi kymmenen. Vieressä on opiskelijoiden ruutuja ja niillä on kyllä tolppapaikat :(
Joskus on tullut käytettyä duunipaikan vieressä sijaitsevaa
marketin autohallia, kun on ruvennut satamaan kunnolla
puuroa taivaalta tai ollu sikapakkaset.
Ei työnantajalla ole mitään velvollisuuksia hoitaa tolppapaikkaa
kenellekään, sen enempää kuin parkkistakaan, ellei se lue sitten
sopimuksessa erikseen.
marketin autohallia, kun on ruvennut satamaan kunnolla
puuroa taivaalta tai ollu sikapakkaset.
Ei työnantajalla ole mitään velvollisuuksia hoitaa tolppapaikkaa
kenellekään, sen enempää kuin parkkistakaan, ellei se lue sitten
sopimuksessa erikseen.
Kyllä oli viime talvena noin 15 päivää jolloin oli yli -20C pakkasta. Sitä edellisenä oli 4 viikkoa koska ammattini on sellainen että ei paljon tehä mitään yli -15C pakkasella.
Pidettiin silloin talvilomat ja pekkaset ja seuraavan vuodenkin pekkasia pois. Vaasa on keskitalvella pirun kylmä paikka. Kiitos tuosta merestä vieressä, joka jäätyy ja tuuli puhaltaa kovaa.
Oli kans 3v sitten diesel golffi niin 3h seisomisen jälkeen piti käydä 15min käyttämässä jos ei saanu tolpan päähän. Pahoja kokemuksia seinäjoelta. Lähti golffi justiinsa viimesillä akun virroilla käyntiin, kiitos uuden akun.
Pidettiin silloin talvilomat ja pekkaset ja seuraavan vuodenkin pekkasia pois. Vaasa on keskitalvella pirun kylmä paikka. Kiitos tuosta merestä vieressä, joka jäätyy ja tuuli puhaltaa kovaa.
Oli kans 3v sitten diesel golffi niin 3h seisomisen jälkeen piti käydä 15min käyttämässä jos ei saanu tolpan päähän. Pahoja kokemuksia seinäjoelta. Lähti golffi justiinsa viimesillä akun virroilla käyntiin, kiitos uuden akun.
Ei ole mikään pakko hankkia sähköä tai edes parkkipaikkaa.
Tosin täällä Hangossa oma duunipaikka tarjoaa tolpan ja sähköt, emännän työpaikka maksaa bussimatkan kaupungista tehtaalle (n. 15 km) ja samoin tarvittaessa tarjoaa tolpasta sähköä jos viitsii omalla autolla kulkea.
Ammatinvalintakysymys :-D
Tosin täällä Hangossa oma duunipaikka tarjoaa tolpan ja sähköt, emännän työpaikka maksaa bussimatkan kaupungista tehtaalle (n. 15 km) ja samoin tarvittaessa tarjoaa tolpasta sähköä jos viitsii omalla autolla kulkea.
Ammatinvalintakysymys :-D
Mites on?
Mieluummin ne 50työpaikkaa vai 45työpaikkaa ja kaikille lämpötolpat?
ps.Meillä oli vielä 90-luvun alussa ilmainen työpaikkalounas... nyt sitä firmaa ei enää ole olemassakaan. Se oli silloin ja nyt on nyt!
Älkääkä kuvitelkokaan, että tänä päivänä joku yksittäinen "pikkupomo" jonkun ison konsernin rattaissa voi mitään osakkeenomistajien voiton maksimoinnille. Se on joko "tulos tai ulos"!
Mieluummin ne 50työpaikkaa vai 45työpaikkaa ja kaikille lämpötolpat?
ps.Meillä oli vielä 90-luvun alussa ilmainen työpaikkalounas... nyt sitä firmaa ei enää ole olemassakaan. Se oli silloin ja nyt on nyt!
Älkääkä kuvitelkokaan, että tänä päivänä joku yksittäinen "pikkupomo" jonkun ison konsernin rattaissa voi mitään osakkeenomistajien voiton maksimoinnille. Se on joko "tulos tai ulos"!
Juu kyllä tolppapaikka on vaan yksi plussa muiden joukossa. Jos on, niin hyvä. Jos ei, niin so what. En minä ainakaan ala moisen puutteen takia työpaikkaa vaihtamaan.
Jos auto ei kestä kylmäkäynnistystä niin kannattaa vaihtaa kulkinetta. Ei kai aina voi olettaa että auton saa joka paikassa roikan päähän.
Jos auto ei kestä kylmäkäynnistystä niin kannattaa vaihtaa kulkinetta. Ei kai aina voi olettaa että auton saa joka paikassa roikan päähän.
Mun työpaikalla (henkilöstö kans jotain 50hlöä) on kyl tolppapaikat joissa 2h ajastin, mutta kukaan ei käytä niitä, koska ne on niin vaikeat käyttää ne ajastimet. (oikeesti, siinä ei ole ydinfysiikka mitään kun kattoo sitä kelloa, viime talvena muutaman kerran pidin sillai piuhassa että kävin kahta tuntia enne pääsyä naksauttamassa sen päälle, silloinkin piti kuunnella sisätilanlämppäristä että onko se päällä..) Kotona lähtee kyl joka aamu katoksesta ja 2h lämmenneenä sekä sisältä että koneesta, naurattaa kun vieressä on "avoparkkis" ja jengi skrapailee suunnilleen puku päällä jotain uudempia autoja vittuuntuneen näköisinä kun mä lähden vanhemmalla golffilla kun palmun alta, luulis että jos on varaa uudempaan autoon olis varaa 13€/kk katospaikkaan ettei tarttis kokoajan olla raapan kanssa ikkunoita hieromassa, lisäksi siinä parkkiksen puolellakin on kyllä tolpat, mutta kukaan ei käytä niitä, ymmärrä en..
Voi pojat tulkaapa töihin ns. julkiselle sektorille ja saatte olla tyytyväisiä että on edes joku parkkipaikka jossakin 10 km säteellä työpaikasta.
Jos työmotivaatio on tolpasta kiinni, niin musta ootte pikkasen väärillä jäljillä.
Jos autoanne pelkäätte, niin menkää pussilla töihin. Ei muuten moottori narahda.
Jos työmotivaatio on tolpasta kiinni, niin musta ootte pikkasen väärillä jäljillä.
Jos autoanne pelkäätte, niin menkää pussilla töihin. Ei muuten moottori narahda.
Täällä en tiedä yhtään työpaikka missä ei olisi tolppapaikkoja, mutta täällä onkin joskus talvella niitä oikeita pakkasia.
Kakkoskoppa ei kestänyt kylmäkäynnistystä -35ºC:sta. Käyntiin kyllä lähti, mutta seuraavien kuukausien öljynkulutus oli huomattavaa..
Sitä bussia joka tulisi suurinpiirtein kotiovelta hakemaan ja veisi töihin saakin odotella hautaan asti.
Kakkoskoppa ei kestänyt kylmäkäynnistystä -35ºC:sta. Käyntiin kyllä lähti, mutta seuraavien kuukausien öljynkulutus oli huomattavaa..
Sitä bussia joka tulisi suurinpiirtein kotiovelta hakemaan ja veisi töihin saakin odotella hautaan asti.
Meillä piti aikaisemmin "tapella" aamulla tolppapaikoista, lopuille oli 2h paikkoja, sitten toimipiste muutti ja uudessa paikassa otettiin oman tiimin väelle tallipaikat, muutkin ottivat osalle porukasta. Ihmettelin kun ei tullut mitään kyselyä siitä että haluaako joku ja mitä maksaa kuussa.
Joskus Kauhavalla Finn-Powerilla käydessä ei voinut kuin ihmetellä, kun kaikilla oli siellä tolppapaikat (yli 300 paikkaa), jopa vieraillakin. No niillähän on lentokonekin. =D
Joskus Kauhavalla Finn-Powerilla käydessä ei voinut kuin ihmetellä, kun kaikilla oli siellä tolppapaikat (yli 300 paikkaa), jopa vieraillakin. No niillähän on lentokonekin. =D
taitaahan tuo vaan olla hieman mukavampi lähteä töistä, kun autokin lämpenee hieman nopeampaa, kun on ollut roikassa. puhumattakaan jos pystyy pitämään sisälämppäriä. kyllähän suurin osa autoista lähtee vielä -20 käyntiin, vaikka ovatkin päivän seisoneet, mutta on se s******n tympeä ajella ensimmäiset 5 km ikkunat huurussa/jäässä odotellen että auto lämpenee :)
nimim. tolppapaikka 2 tunnin ajastimella ja sisälämppärillä.
nimim. tolppapaikka 2 tunnin ajastimella ja sisälämppärillä.
Joo niin se vaan ikävä kyllä on että yrityksellä ei ole velvollisuutta tarjota työntekijöilleen edes parkkipaikkoja. Sitten kun valittaa että ei ole tarpeeksi paikkoja niin vastaus on yleensä että kulje bussilla...
Meidänkin kompleksiin tulee varmasti yli tuhat ihmistä päivittäin autolla töihin, niin tulee aika kalliiksi jos kaikille vedetään tolppa. Onneksi osassa paikoista on tolppa ja siellä mäkin pidän autoani. Se on säädetty niin että on päällä ja pois 15 min vuorollaan, ihan fiksua mun mielestä. Tosin sisätilan lämmitintä ei saisi pitää päällä mutta ei taida vaksit jaksaa kokoaikaa olla niitä satoja autoja tarkistamassa että onko lämmitin päällä. Sen takia olen young rebellian ja käytän sisätilan lämmitintä (tosin heikommalla teholla)...noh, olihan joku kerran viime talvena käynyt irroittamassa töpselin autostani ja jättänyt ystävällisen lapun tuosta sisätilan lämppäristä.
Meidänkin kompleksiin tulee varmasti yli tuhat ihmistä päivittäin autolla töihin, niin tulee aika kalliiksi jos kaikille vedetään tolppa. Onneksi osassa paikoista on tolppa ja siellä mäkin pidän autoani. Se on säädetty niin että on päällä ja pois 15 min vuorollaan, ihan fiksua mun mielestä. Tosin sisätilan lämmitintä ei saisi pitää päällä mutta ei taida vaksit jaksaa kokoaikaa olla niitä satoja autoja tarkistamassa että onko lämmitin päällä. Sen takia olen young rebellian ja käytän sisätilan lämmitintä (tosin heikommalla teholla)...noh, olihan joku kerran viime talvena käynyt irroittamassa töpselin autostani ja jättänyt ystävällisen lapun tuosta sisätilan lämppäristä.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kuinka paljon lohkolämppäri sitten mahtaa jaksaa lämmittää auton moottoria öljystä puhumattakaan jos pakkasta on 25 ja tuulee?
Vaikka lohko nyt hiukan lämpiäisi niin öljy on kuitenkin miinus 25 asteista ja sieltä pohjalta se yrittää lähteä kiertoon.. Eli ei se ole koneelle terveellistä käynnistää sitä kovilla pakkasilla ,vaikka siinä olisikin lohkolämppäri pari tuntia päällä..
Käyttäkää fillaria jos lämpötila laskee alle -20 asteen..
Vaikka lohko nyt hiukan lämpiäisi niin öljy on kuitenkin miinus 25 asteista ja sieltä pohjalta se yrittää lähteä kiertoon.. Eli ei se ole koneelle terveellistä käynnistää sitä kovilla pakkasilla ,vaikka siinä olisikin lohkolämppäri pari tuntia päällä..
Käyttäkää fillaria jos lämpötila laskee alle -20 asteen..
Meidän firmassa on reilu 200 tyntekijää. Kaikkien työntekijöiden lisäksi vierailla on ilmainen sähkötolppa käytössään.
Meillä vaan jaksetaan silti olla tyytymättömiä. Sähkö on kytkettynä vain tiettyihin kellonaikoihin. Lähinnä herättää närää, kun töissä on liukuva työaika ja saa mennä ja tulla koska tykkää, mutta tolppa lämpiää klo 14-16. Illemmalla on kyllä pidempään päällä.
Käytössä on myös tietty pakkasraja. Olisko viime talvena ollut -5 astetta. Ja tuntui siltä, että tässä Porin korkeudella ei montaakaan viikkoa ollut jolloin lämppäri oli päällä. Sisätilalämppärit on myöskin kiellettyjä. On niin monta tolppaa saman sulakkeen takana, että jos on riittävästi kuormaa, paukahtaa sulake ja aika monta työkaveria kiertää katsomassa, että kenen autoissa on sisätilalämppärin johto paikoillaan.
Lisäksi aikaisemmin joku porasi, kuinka kunnon pakkasilla dieseli jäätyy ja vetarien suojakumit paukkuu. Luulempa, että noihin ei lohkolämppäristä ole juurikaan iloa.
"Ei kohden koskaan"
Meillä vaan jaksetaan silti olla tyytymättömiä. Sähkö on kytkettynä vain tiettyihin kellonaikoihin. Lähinnä herättää närää, kun töissä on liukuva työaika ja saa mennä ja tulla koska tykkää, mutta tolppa lämpiää klo 14-16. Illemmalla on kyllä pidempään päällä.
Käytössä on myös tietty pakkasraja. Olisko viime talvena ollut -5 astetta. Ja tuntui siltä, että tässä Porin korkeudella ei montaakaan viikkoa ollut jolloin lämppäri oli päällä. Sisätilalämppärit on myöskin kiellettyjä. On niin monta tolppaa saman sulakkeen takana, että jos on riittävästi kuormaa, paukahtaa sulake ja aika monta työkaveria kiertää katsomassa, että kenen autoissa on sisätilalämppärin johto paikoillaan.
Lisäksi aikaisemmin joku porasi, kuinka kunnon pakkasilla dieseli jäätyy ja vetarien suojakumit paukkuu. Luulempa, että noihin ei lohkolämppäristä ole juurikaan iloa.
"Ei kohden koskaan"
OW-40 Mobiilissa on jähmepiste jotain -54 ja VS200 vaihteistoöljyllä -45 astetta Celciusta. Dieseleille Delvac 15W40, jähmepiste -45. Oikein tehty glykooli seos kestää alle -45 asteen lämpötiloja ja jarruneste ei tietääkseni pahemmin jähmety. Pentosin 11S (G002000) jähmettyy alle -55 asteen kylmyydessä. Pentosin 7.1 kestää vielä kovempaa pakkasta. Lisäksi voin todeta, että Audi 100 lähtee käyntiin ilman lämmitystä ihan kiltisti vaikka mistä pakkasesta. Voi olla, että 10W30 öljyillä tulee ongelmia, mutta muuten pitäis kyllä Suomen oloissa pärjätä oikeilla öljyvalinnoilla.
Edellisessä firmassa isopomo sanoi, että autojahan ei lämmitellä. Parkkipaikka tehtiin metsään, mutta vaikka oltaisiin itse maksettu tolpat, sähköt jne ei kelvannut. Silloin tuli nykyisen auton osto ajankohtaiseksi + eberin asennus.
Ongelma taitaa olla siinä, että työpaikat eivät saisi ottaa maksua sähköstä. Joutuisivat maksamaan veroa, joku tietää kertoa paremmin.
Ongelma taitaa olla siinä, että työpaikat eivät saisi ottaa maksua sähköstä. Joutuisivat maksamaan veroa, joku tietää kertoa paremmin.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En mä ainakaan ole oikeastaan ikinä pelännyt, ettei autoni lähtisi käyntiin, vaikka pakkasta olisi kuinka paljon. Minusta se on vaan niin tyhmää vetäistä väkisin auto käyntiin ku kämpötila on pakkasen puolella. Ja en varmaan ole näin tehnytkään, kun alle 20 kertaa. Aina on ollut sellainen työpaikka, että on saanut auton lämmitykseen. Ja aina on myös sisätilan lämppäri päällä, en tiedä montaa niin vit..maista hommaa kuin raaputella joka päivä pari kertaa ikkunoita. Ja lämmitykseen laitto ei ole iso vaiva ja siitä on paljon hyötyä. Esim. minulla kun on ollut niin lyhyt työmatka, ei auto olisi edes kunnolla lämmennyt ilman lohkolämmitintä. Bensaa menee paljon vähemmän, ikkunat ei naarmutu......ym....Ite oon pitänyt autoa aina roikassa ku lämpötila on laskenut noin nollaan tai siitä alaspäin. Siitä käyntiin lähtemisestä ei todellakaan ole kyse, vaan siitä mikä rasitus kylmäkäynnistys autolle on.
Tuntuisi noin näppituntumalta olevan niin, että tolppapaikkoja on aina vaan vähemmän työpaikoilla, kun nykyautoilla ei ole ongelmia lähteä käyntiin, kuten 20 vuotta sitten oli. Tämän vuoksi valtaosa ei vaadi sitä, joten myöskään työnantajat eivät tarjoa paikkoja... nykyisellä työmaalla lämmityssolppa riittää karkeasti joka viidennelle, hassua on se, että jos on parkkitalo, niin ei se auto vaadi lämmitystä! Vain taivasalla ja parkkitalojen katoilla on tolpat!
Posted: 7.11.2005 16:56 Post subject:
No onneks on sen verran tuoreempaa ja ruostesuojattua kalustoa, että ei tarvii murehtia sitä ruostumista... ;-)
--------------------------------------------------------------------------------
^ Pakko on Hondan ja myös "Datsunin" entisenä omistajana tokaista, että tuolla kalustolla se talli on tarpeeseen, eivät ole ruostumisen suhteen mitenkään parhaasta päästä. :uD
No onneks on sen verran tuoreempaa ja ruostesuojattua kalustoa, että ei tarvii murehtia sitä ruostumista... ;-)
-
- -
- Viestit: 101
- Liittynyt: 9.1.2004 23:41
Terokki: kyllä mä mielummin starttaan vaikka koko talven auton kylmästä kotopihasta kun Suomen Turusta. ;) ei herneitä, pakko oli taas kuittaa. ;)
Mutta joo itselläkin tosiaan lämmin talli nykyisessä duunissa, mutta pidänkin sitä isona etuna, en itsestään selvyytenä. Yhdessä ainoassa duunissa ollut tolppapaikka firman puolesta, kaikissa muissa pysäköinti omalla vastuulla niin kesät kuin talvetkin.
Mutta joo itselläkin tosiaan lämmin talli nykyisessä duunissa, mutta pidänkin sitä isona etuna, en itsestään selvyytenä. Yhdessä ainoassa duunissa ollut tolppapaikka firman puolesta, kaikissa muissa pysäköinti omalla vastuulla niin kesät kuin talvetkin.
just eilen sain tolppapaikan.. 15e/kk ja n. 250m päässä työpaikan ovelta.
en ole vielä käyny tarkemmin tutustumassa tolppaan ku en tuota volvoa jaksa siihen köyttää päiväksi kiinni :)
pitää vain toivoa että ei ole tämmönen valmiiksi ajastettu tolppa että sais ite säädettyä omalla ajastimella käyttöajan...
en ole vielä käyny tarkemmin tutustumassa tolppaan ku en tuota volvoa jaksa siihen köyttää päiväksi kiinni :)
pitää vain toivoa että ei ole tämmönen valmiiksi ajastettu tolppa että sais ite säädettyä omalla ajastimella käyttöajan...
Tolppa on kaikille töissä ja siinä on ajastin,lämmin pesuhalli käytössä ja molemmat ilmaisia.Suurin osa työautoissa lämpimässä tallissa josta mukava päräyttää käyntiin.Niin ja mukavat pomot.Ja kyllä se auto kärsii aikalailla kylmäkäynnistyksistä,vaikka lähteekin käyntiin.Myös polttoaineen kulutus nousee roimasti.
Jatketaas tähän topikkiin....
Eli multa on autosta vuoden sisällä mennyt jo kaksi ulkoroikkaa paskaksi. Lisäksi sisätilan lämmitin on hajonnut. Samassa tolpassa kaikki. Voiko kyseinen tolppa olla jotenkin oudostu rikki vai onkohan mun johtosarjassa vikaa? Taloon muuttaessa tolppa ei toiminut ja siinä oli uudesta asti ajastinkello rikki, mutta se korjattiin.
Jos vika ei siis ole tolpassa, niin riittääkö mittaukseksi autosta se, että johtimien välinen resistanssi on ääretön ja sama rungon välillä. Vastusten ollessa siis irti johdoista. Jos siis jotain vastusta tulisi, sehän tarkoittaisi johtojen olevan yhdessä. Voiko tähän mittaukseen luottaa?
Uudella piuhalla sekä lohko että sisätilat kyllä taas lämpiävät, mutta olisi kiva tietää voiko vika olla jossain autoni johdoista ennen kuin alkaa talkkarilla soitteleen.
Eli multa on autosta vuoden sisällä mennyt jo kaksi ulkoroikkaa paskaksi. Lisäksi sisätilan lämmitin on hajonnut. Samassa tolpassa kaikki. Voiko kyseinen tolppa olla jotenkin oudostu rikki vai onkohan mun johtosarjassa vikaa? Taloon muuttaessa tolppa ei toiminut ja siinä oli uudesta asti ajastinkello rikki, mutta se korjattiin.
Jos vika ei siis ole tolpassa, niin riittääkö mittaukseksi autosta se, että johtimien välinen resistanssi on ääretön ja sama rungon välillä. Vastusten ollessa siis irti johdoista. Jos siis jotain vastusta tulisi, sehän tarkoittaisi johtojen olevan yhdessä. Voiko tähän mittaukseen luottaa?
Uudella piuhalla sekä lohko että sisätilat kyllä taas lämpiävät, mutta olisi kiva tietää voiko vika olla jossain autoni johdoista ennen kuin alkaa talkkarilla soitteleen.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 18.12.2005 16:52
Ekasta roikasta suli maa ja toinen johdin ilmeisesti yhteen, koska niiden välillä oli vastusta. Toisesta roikasta johdin on ilmeisesti vaan poikki, päiden navat eivät ole yhteydessä.
Mittasin vielä autossa olevat johdot myös ja mikään johto ei ollut maissa tai yhteydessä toisiinsa.
Ja lohko lämmitin siis toimii ja sisälämppärikin kun uuden piuhan laittaa.
Ehkä mulla on vaan olut huonoa säkää noiden johtojen kanssa??
Mittasin vielä autossa olevat johdot myös ja mikään johto ei ollut maissa tai yhteydessä toisiinsa.
Ja lohko lämmitin siis toimii ja sisälämppärikin kun uuden piuhan laittaa.
Ehkä mulla on vaan olut huonoa säkää noiden johtojen kanssa??
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa