![Kuva](http://thesonic.kuvat.fi/kuvat/Golf%20IV%20GTi%20Sonic/P5200084.JPG/_smaller.jpg)
Vekotin on vuosimallia 1999. Tällä kertaa ei löytynyt Keltaisen Pörssin sivuilta sokealta papalta saaresta. Omistajia minua ennen kuusi, mutta suomiauto kyseessä ja huoltohistoria (lähes täydellinen) löytyy. Ostohetkellä kilometrejä oli karvan vajaa 185 tkm. Koneeltaan AGU 1.8 Turbiino, jota edellisen omistajan toimesta kutiteltu lastulla.
Lastutukseen liittyi hieman hauska tilanne. Minua edeltävä omistaja oli ostanut tämän ”vakiona”. Vasta asennettuaan ahtopainemittarin oli ihmetellyt, kun ahdot nousee 0.9 bariin asti. Dynotus vahvisti epäilykset, eli paperien mukaan löytyy 185 hp/ 320 Nm. Omituista, että tieto lastusta oli hukkunut matkalle. Omistajahistoriasta selvisi, että vuonna 2007 on muutoskatsastettu alustalle, joten oletettavasti siitä lähtien ollut paikoillaan Eibachin Pro System. Minua edeltävä omistaja oli tehnyt jakopäärempan ja asentanut Eberin. Takaluukun avausvipu oli kuulemma sanonut sopimuksen irti ja mekanismi korvattu palalla peltiä ja solenoidilla. Koeajolenkillä kaikki toimi moitteetta, joten ostohommiksi meni. Kuva takasivusta
Ostotilanteessa auto ei ollut samana päivänä pesty. Maalipintaa yritettiin syynätä mahdollisimman tarkasti ja todettiin, että hyvässä kunnossa on. Noo, etelän auton todellinen pinta paljastui vasta kun sen itse ensimmäisen kerran kunnolla pesi. Edestä täynnä kiveniskuja. Lisäksi takakulmassa hennot raapaisujäljet.
Tiedän nyttemmin, että parempiakin aineita on olemassa, mutta kesän vahaus suoritettiin Auto Glymin tuotteilla. Ensin punakorkkista, perään kultakorkkista ja lopulta sai aikaan tällaista kiiltoa:
Vasen sivu
Oikea sivu
Konepelti
Katto
Katto2
Takaluukku
Näillä seteillä mentiikin kesään saakka, kunnes alkoi autonlaittokuume nousta. Vanteet olivat olleet alusta asti vähän ei-niin-omaan-silmään-sopivat, joten joutivat myyntiin. Uutta settiä miettiessä oli tavoitteena siirtyä 18 tuumaisiin kiekkoihin. Tyylinä halusin lähteä asteen verran race-tyyliin, joten silmäilyitten jälkeen päädyin tällaisiin
Kuinka ollakaan, kaikki ei mennyt niinkuin elokuvissa ja ko. vanteita ei saatukaan Suomeen. Samalla ehdin tekemään lisätutkimuksia ja paljastui, ettei nuo Wolfracet ole olleet ainakaan pinnoitukseltaan mitään äärimmäistä huipputasoa. Tilalle tuli Tenzon vanteet, joille pyöräytettiin Nokian Z G2 gummit päälle. Elokuussa kulkine näytti tältä:
Uudet vanteet
Toinen näpsy vanteista
Kolomas näpsy
Neljäs
ja viides
Asteen verran härskimmät kuin mitä oli tarkoitus tulla, mutta omaa silmää miellytti hetken tarkastelun jälkeen. Ainoa miinus oli, että vanteiden ET on 45, eli huutaa aika kipeästi spacereita..
Käytiinpä kesän aikana Golffilla myös Norjassa, meni samalla reissulla 200tkm rikki ja kävipä kesän aikana takakontissa myös mölyloota
Syksyn mittaan tuli muutama vastoinkäyminen. Ensin jumittui pyyhkijäkoneisto. Onneksi mm. FFP:n sivuilta löytyi hyvät purkuohjeet hommaan. Yhden illan äherrys ja pyyhkimet jälleen kunnossa! Ostohetkestä asti käsijarru ei ollut toiminut, joten otin sen tutkimuksen kohteeksi. Ensinnäkin vaijerit oli irroitettu. Ne kun nypläsi paikoilleen, niin huomasi, että vasen takajarrusatula on käsijarrun osalta jumissa. Satula irti ja irroituslitkua miltei joka paikkaan. Tunnin kahden jumppa ja satula rupesi toimimaan. Sitten iski Murphy. Ilmattiin jarrua vajaat kymmenen kertaa ja juurikin kun viimeisen ilmauksen jälkeen kiristin ruuvia, kuului naps ja ruuvi rupesi pyörimään tyhjää. Olevinaan yritin vielä olla kovin hellä, mutta näin kävi. Työkiireiden takia ei auttanut jäädä arpomaan, vaan eikun uutta satulaa hakemaan. Satula paikalleen, ilmaus uudestaan (nyt onnistuneesti) ja auto ajoon!
Marraskuussa oli aika vaihtaa talvirenkaat. Näkyvimmät päivitykset olivat musta GTi merkki etugrillissä ja musta VW-merkki, jolloin auto näytti tältä ja tältä
Jotenkin syksyn mittaan oli ruvennut tuntumaan, että toinen takapää roikkuu toista alempana. Nappasin kuvat talvirenkailla vasemmalta ja oikealta. En tiedä näkyykö ero, mutta mittanauha paljasti toisen puolen olevan n. 10 mm alempana. Siitä saikin alkunsa alustaprojekti. Rupesin pohtimaan, miten pitkään ylipäänsä v. 2007 asennettu alustasarja kestää. Sitten ajatus alkoi harhailemaan ja syntyi tällainen topicci, jossa tarkemmin keltanokan pohdintoja.
Tämän topikin prinsiipit
- Budjetti on mallia opiskelija, joten rojekti etenee hitaasti. Kela ei ole se innokkain maksaja, joten överibudjetin korvaa suuri sydän. Pyrkimys on keskittyä kerrallaan yhden osa-alueen parantamiseen ja syynätä mahdolliset vaihtoehdot tarkkaan läpi.
- Samalla pyrkiä informoimaan näitä välivaiheita tähän topicciin, jos omat pähkäilyni sattuisivat joskus auttamaan muita samoja asioita pohtivia foorumilaisia. Taloustilanne ei anna anteeksi ns. harhaostoja, vaan pitää yrittää löytää hinta-laatusuhteeltaan optimiratkaisuita.
-Tällä hetkellä auton ulkonäköä ei ole tarkoitus päivittää kummoisesti, vaan keskittyä ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Autolla ajamisen pitää olla mukavaa eikä pakkopullaa!
Päivitystä mitä tähän mennessä (2.5.2014) tämä topicci on käsitellyt / mitä osia vaihdettu
- Korkeussäädettävä alustasarja, Eibach Pro Street S
- Eteen alatukivarsien puslat, alapallonivelet, koiranluut
- Iskareiden yläkumit + laakerit
- Raidetangot
- Etujarrulevyt (Brembo) ja jarrupalat (Ferodo Racing DS2500)
- Vanteita: Tenzo Racing Cuzco V2 18x8, Seat Leon Cupra R OEM 18x8, XXR 527 17x8,25
- Kallistuksenvakaajat, Eibach (etu+taka)
- Sytytystulpat
- Venttiilikopan tiiviste
- MAF
- ABS-anturi
- Lukkomoduulin korjaus
- Termostaatti
- Lämpötila-anturi
- Speed Sensor (G28)
- Vetoakselin sisempien suojakumien vaihto
- Etulokareista lohkeili maali, joten niiden kunnollinen hionta, sinkki- ja pintamaalaus
- Maalipinnan käsittely Meguairsin Repair Kitilää
- Ohjausvaihteen (hammastangon) vaihto uuteen
- Cat Back putkisto, Milltek Resonated
- Takajarrulevyt (Brembo) ja jarrupalat (DS2500)
- Käsijarruvaijeri
- Ilmastoinnin temppuilu
- Uusi akku
- Etulaakerit vasen + oikea (FAG)
- Jarrunesteet (ATE Super Racing Blue)
- Vetoakselien ulompien suojakumien vaihto
- Schroth 4pistevyö kuskille
- Alpinen soitin ja Garminin GPS:n integrointi
- S3:m poikkituki konehuoneeseen
- Vaihteistoöljyt (RedLine MT90)
- Dog Bone Mount - Powerflexin puslilla
- Auton äänieristys (STP Vibroplast Silver)
- Hammashihna + rulla 06A198119A
- Vesipumppu 06A121012GX
- Kiristin 06B109477
- Moniurahihna + kiristin T38148, 550-6PKK1195
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Intercoolerin puhdistus
- Forge Motorsport - letkujen vaihto (Turbo Inlet Pipe & Intercooler Pipe)