Golf IV GTin alustan osien päivitys (+osanrot +DIYt)
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV GTin alustan osien päivitys (+osanrot +DIYt)
Nyt puolisen vuotta toiminut -99 vuosimallin 1.8 Turbo Golf liikuttimena ja autonlaittokuume kasvanut hitaasti, mutta varmasti. Lastua ja alustasarjaa lukuun ottamatta Kolopallo on vakio. Alustasarjana Eibachin Pro System, jonka joku edellisistä omistajista asentanut/asennuttanut. Tarkkaa kilometrimäärää ei ole tiedossa, mutta ainakin Trafin lappujen mukaan alusta muutoskatsatettu vuonna 2007 ja veikkasin, että noin 70 tkm pyörinyt alla.
Tavoitteena olisi jättää ulkonäön muokkaukset tähän paikkaan ja lähteä jatkojalostamaan autoa alustan osalta. Eniten kaipaisi lisää tarkkuutta ja nopeutta kaarreajoon.
- Ensimmäiseksi, minkä verran yleensä Eibachit kestää? Tällä hetkellä tuntuu toimivan vielä niinkuin pitääkin. Osaisi edes hieman varautua ajallisesti mahdolliseen uusimistarpeeseen. Mikäli iskareita lähtee uusimaan, niin kestääkö vanhat jouset menossa mukana vai kannattaako suosiolla pistää nekin samalla hankintalistalle?
Mitkä merkit on VW:ssä hyviksi todettuja, ainakin oman mutun mukaan saanut käsityksen, että Eibach, Koni ja Bilstein toimivat kohtuullisen hyvin?
- Mihin kannattaa toimivan alustasarjan jälkeen kiinnittää huomio? Toki kaiken uusimalla saa parhaan lopputuloksen, mutta koska budjetti on mallia opiskelija, olisi tarkoitus hommailla kohtuullisen laadukkaita osia tarkasti harkiten. Millä osilla saa siis hintaansa nähden eniten positiivista muutosta aikaan? Onko parasta lähteä sijoittamaan pusliin, kallistuksenvakaajaan, koiranluihin vai johonkin aivan muuhun??
Ilman omaa tallipaikkaa on hankala tsekkailla parkkipaikalla alustan osien kuntoa. Mihin kuluviin osiin kannattaa kiinnittää Golffeissa erityistä huomiota kun tilaisuus hallilla käyntiin tulee ja saa kikottimen nostettua ylös? Mittarissa tällä hetkellä 205 tkm, ainoa havaittu ääni on mukulakivikadulla pieni ”kolotus” edestäpäin. Jostain foorumin viestistä luin että ”vetari kolisee vakaajaan”. Vanne-rengasmassaa olisi myös tarkoitus pohtia. Tällä hetkellä alla pyörii 18” vanteet 225/40 renkailla (=n. 21 kg yht.), mielessä olisi siirtyminen 16" tai 17" kevyempiin vanteisiin.
Mielipiteitä ja kommentteja otetaan vastaan! Aihetta ainakin yritetty tutkiskella esim. Tekstit –aihealueelta ja hakutoimintoa käyttäen.
Tavoitteena olisi jättää ulkonäön muokkaukset tähän paikkaan ja lähteä jatkojalostamaan autoa alustan osalta. Eniten kaipaisi lisää tarkkuutta ja nopeutta kaarreajoon.
- Ensimmäiseksi, minkä verran yleensä Eibachit kestää? Tällä hetkellä tuntuu toimivan vielä niinkuin pitääkin. Osaisi edes hieman varautua ajallisesti mahdolliseen uusimistarpeeseen. Mikäli iskareita lähtee uusimaan, niin kestääkö vanhat jouset menossa mukana vai kannattaako suosiolla pistää nekin samalla hankintalistalle?
Mitkä merkit on VW:ssä hyviksi todettuja, ainakin oman mutun mukaan saanut käsityksen, että Eibach, Koni ja Bilstein toimivat kohtuullisen hyvin?
- Mihin kannattaa toimivan alustasarjan jälkeen kiinnittää huomio? Toki kaiken uusimalla saa parhaan lopputuloksen, mutta koska budjetti on mallia opiskelija, olisi tarkoitus hommailla kohtuullisen laadukkaita osia tarkasti harkiten. Millä osilla saa siis hintaansa nähden eniten positiivista muutosta aikaan? Onko parasta lähteä sijoittamaan pusliin, kallistuksenvakaajaan, koiranluihin vai johonkin aivan muuhun??
Ilman omaa tallipaikkaa on hankala tsekkailla parkkipaikalla alustan osien kuntoa. Mihin kuluviin osiin kannattaa kiinnittää Golffeissa erityistä huomiota kun tilaisuus hallilla käyntiin tulee ja saa kikottimen nostettua ylös? Mittarissa tällä hetkellä 205 tkm, ainoa havaittu ääni on mukulakivikadulla pieni ”kolotus” edestäpäin. Jostain foorumin viestistä luin että ”vetari kolisee vakaajaan”. Vanne-rengasmassaa olisi myös tarkoitus pohtia. Tällä hetkellä alla pyörii 18” vanteet 225/40 renkailla (=n. 21 kg yht.), mielessä olisi siirtyminen 16" tai 17" kevyempiin vanteisiin.
Mielipiteitä ja kommentteja otetaan vastaan! Aihetta ainakin yritetty tutkiskella esim. Tekstit –aihealueelta ja hakutoimintoa käyttäen.
Viimeksi muokannut Hart, 13.11.2012 20:02. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ok. Onko nuissa kallistuksenvakaajissa miten tuntuvia eroja, tekeekö tuommoisella FK:n kappaleella mitään. Oli ainakin äskettäin jollain foorumilaisella myynnissä? Vai kannattaako panostaa jonkun muun merkin tekeleeseen?
Puslia olisi tarkoitus päivittää kaikki kerralla. Jokunen keskustelu löytyi myös puslista, eli Audi TT:n puslat vs. PowerFlex. Jos madallusta on se 30-50 mm, niin kestääkö uretaanit paria vuotta pidempään?
Puslia olisi tarkoitus päivittää kaikki kerralla. Jokunen keskustelu löytyi myös puslista, eli Audi TT:n puslat vs. PowerFlex. Jos madallusta on se 30-50 mm, niin kestääkö uretaanit paria vuotta pidempään?
En kyllä allekirjoita tuota kw v1 kohtaa että hyvä vedellä mutkapätkää.
Täysin comfort alusta. Jos saisi sopivat rahat, niin voisin myydä skodan alta muutaman kuukauden alla olleet rosteri v1:set.
Tykkään siis todella jämäkästä menosta. Totuin siihen edellisessä autossa.
Vituttaa suunnattomasti kun ruuvaa tarpeeksi alas auton niin alkaa kallisteluissa raapia kiinni.
Olis pitäny vaan pysyä siinä v2 sarjassa mitä edellisessä oli, tai sitten päivittää v3 sarjaan.
Täysin comfort alusta. Jos saisi sopivat rahat, niin voisin myydä skodan alta muutaman kuukauden alla olleet rosteri v1:set.
Tykkään siis todella jämäkästä menosta. Totuin siihen edellisessä autossa.
Vituttaa suunnattomasti kun ruuvaa tarpeeksi alas auton niin alkaa kallisteluissa raapia kiinni.
Olis pitäny vaan pysyä siinä v2 sarjassa mitä edellisessä oli, tai sitten päivittää v3 sarjaan.
Jees, eli homma jatkuu.
Alustakuume kasvanut entisestään ja nyt havaittu, että vasen takapää roikkuu hieman yli 10 mm oikeata alempana. Joltain foorumilta bongailin, että Eibacheissa on "ominaisuutena" jousien kuoleentuminen. Onpahan tälläkin sarjalla tietty jo ikää eli menkööt sen piikkiin. Saapahan hyvän tekosyyn ryhtyä koko alustan päivitykseen.
Ensi viikolle varattu aika LMS Serviceen, jossa tehdään pieni tsekkaus alustaan. Pershiestä maksaa periaatteesta tyhjästä, vaan kun ei ole tallipaikkaa niin ei ole. Selviääpähän ainakin asiat, lähinnä itseäni kiinnostaa tietää mitkä kaikki osat on kuluneita ja kriittisimpiä vaihtokohteita. Jos kerran ruvetaan nyt alustaa uusimaan, niin uusitaan kerralla kunnolla..
Tällä hetkellä alustasarjoista Konin Sport Kit (iskarit + jouset) ja Bilsteinin B12 Sportline vahvimmat ehdokkaat. Vaihtoehtona myös erikseen ostaa Bilsteinin B8:t ja niille kaveriksi H&R:n jouset. Hintaa jokaseilla setillä noin 700-750 erkkiä. Säädettävät sarjat kiinnostaisi, mutta karkaa budjetista. Esim. Eibachin Pro-Street-S:n ja Konin Coilover Kitin hinta jäisi noin 925 egeen.
Puslat tarkoitus vaihtaa joka tapauksessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin TT Mk1:sen takapuslat toimivat hyvin myös Kolohvissa. Tulisiko toimiva paketti jos tuikkais etupäähän Powerflexin setin ja takapäähän nuo TT:n kumipuslat?
Kallistuksenvakaajat himottavat, mutta antaa himon yltyä vielä ja päivitetään niitä sitten kesällä. "Vanhat" vanteet on myös myynnissä, ois tarjolla hyvät valssit pirun hyvillä renkailla. Tarkoitus talven aikana etsiä joko Superleggerat 16" tai Team Dynamicsin Pro Race 1.2:set samassa koossa. Tää on tää opiskelijabudjetti vähän tämmöstä nyhväämistä..
Alustakuume kasvanut entisestään ja nyt havaittu, että vasen takapää roikkuu hieman yli 10 mm oikeata alempana. Joltain foorumilta bongailin, että Eibacheissa on "ominaisuutena" jousien kuoleentuminen. Onpahan tälläkin sarjalla tietty jo ikää eli menkööt sen piikkiin. Saapahan hyvän tekosyyn ryhtyä koko alustan päivitykseen.
Ensi viikolle varattu aika LMS Serviceen, jossa tehdään pieni tsekkaus alustaan. Pershiestä maksaa periaatteesta tyhjästä, vaan kun ei ole tallipaikkaa niin ei ole. Selviääpähän ainakin asiat, lähinnä itseäni kiinnostaa tietää mitkä kaikki osat on kuluneita ja kriittisimpiä vaihtokohteita. Jos kerran ruvetaan nyt alustaa uusimaan, niin uusitaan kerralla kunnolla..
Tällä hetkellä alustasarjoista Konin Sport Kit (iskarit + jouset) ja Bilsteinin B12 Sportline vahvimmat ehdokkaat. Vaihtoehtona myös erikseen ostaa Bilsteinin B8:t ja niille kaveriksi H&R:n jouset. Hintaa jokaseilla setillä noin 700-750 erkkiä. Säädettävät sarjat kiinnostaisi, mutta karkaa budjetista. Esim. Eibachin Pro-Street-S:n ja Konin Coilover Kitin hinta jäisi noin 925 egeen.
Puslat tarkoitus vaihtaa joka tapauksessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin TT Mk1:sen takapuslat toimivat hyvin myös Kolohvissa. Tulisiko toimiva paketti jos tuikkais etupäähän Powerflexin setin ja takapäähän nuo TT:n kumipuslat?
Kallistuksenvakaajat himottavat, mutta antaa himon yltyä vielä ja päivitetään niitä sitten kesällä. "Vanhat" vanteet on myös myynnissä, ois tarjolla hyvät valssit pirun hyvillä renkailla. Tarkoitus talven aikana etsiä joko Superleggerat 16" tai Team Dynamicsin Pro Race 1.2:set samassa koossa. Tää on tää opiskelijabudjetti vähän tämmöstä nyhväämistä..
Minä jättäisin etuvakaajan vaihtamatta ja asentaisin vain takavakaajan, paksun tietysti.
Tämä siis jos auto ei ole niin lintta jotta raapii etuvakaajaan vetari kiinni.
Omassa kopperossa on normivakaaja edessä ja takana vakion lisäksi 28mm säädettävä vakaaja, menee hyvin mutkiin eikä puske kuten tavallisesti, sopivan kovaa kun työntää voi saada perseen hieman irti tiestäkin.
Taakse uretaanipuslat ja eteen etummaiset puslat TT:stä ja takimmaiset uretaanista.
Itsellä on nyt kesällä laitettu Spax RSX korkeus/jäykkyyssäädettävä johon olen tyytyväinen, 26 kliksua säädettävää, jos ruuvaa ihan kiinni on melkein kuin olis kiinteet iskarit, täysin auki olevana on myös jäykkä, talveksi voisi toivoa kyllä löysempää.
Oman auton madalluksella ei ota vakaajaan kiinni edessä, mutta apujousi on melkein länässä joka varmaan aiheuttaa pienen hytkymisen.
Jos kuitenkin tahdot vaihtaa etuvakaajan niin multa löytyy käytetty KW:n etuvakaaja pystytankoineen, tarpeettomana.
Edit:
Spax RSX kitti lähti 700e hintaan rallyracefin mestasta Keravalta, puslat ja vakaajat saa ihan edukkaasti awesomegti:stä
Tämä siis jos auto ei ole niin lintta jotta raapii etuvakaajaan vetari kiinni.
Omassa kopperossa on normivakaaja edessä ja takana vakion lisäksi 28mm säädettävä vakaaja, menee hyvin mutkiin eikä puske kuten tavallisesti, sopivan kovaa kun työntää voi saada perseen hieman irti tiestäkin.
Taakse uretaanipuslat ja eteen etummaiset puslat TT:stä ja takimmaiset uretaanista.
Itsellä on nyt kesällä laitettu Spax RSX korkeus/jäykkyyssäädettävä johon olen tyytyväinen, 26 kliksua säädettävää, jos ruuvaa ihan kiinni on melkein kuin olis kiinteet iskarit, täysin auki olevana on myös jäykkä, talveksi voisi toivoa kyllä löysempää.
Oman auton madalluksella ei ota vakaajaan kiinni edessä, mutta apujousi on melkein länässä joka varmaan aiheuttaa pienen hytkymisen.
Jos kuitenkin tahdot vaihtaa etuvakaajan niin multa löytyy käytetty KW:n etuvakaaja pystytankoineen, tarpeettomana.
Edit:
Spax RSX kitti lähti 700e hintaan rallyracefin mestasta Keravalta, puslat ja vakaajat saa ihan edukkaasti awesomegti:stä
Tattista, noihin puljuihin pitää perehtyä. Eritoten täytyy tosta Spaxista opiskella vähän enemmän, merkki joka jäänyt itseltä erityisemmin noteerammatta.
Autoa ei ole tarkoitus tontittaa muuta kuin sen perus -40 mm verran. Sen takia kiinteä alustasarja täyttäisi tarpeet.
Onko sulla Matzu ollu toi KW vakaaja paikallaan omassa kulkineessa? Että oliko siinä eroa minkä verran havaittavissa vakioon?
Autoa ei ole tarkoitus tontittaa muuta kuin sen perus -40 mm verran. Sen takia kiinteä alustasarja täyttäisi tarpeet.
Onko sulla Matzu ollu toi KW vakaaja paikallaan omassa kulkineessa? Että oliko siinä eroa minkä verran havaittavissa vakioon?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse unohtaisin tuon uretaanipusla pelleilyn kokonaan. Kierros uusia ja alkuperäisiä puslia alle, kaikki muut golffin omia, mutta etutukivarren takapusla audi TT:stä. Etummainen puslahan on sama kuin TT:ssä (ja kakkiksessa). Alustaksi voisi olla sopiva tuo B12. Itselläni oli Eibach vietereillä ja konin STR.T iskareilla, uusilla puslilla, alapalloilla sekä kallistuksenvakaajan koiranluilla auto kuin eri planeetalta. Kilsoja oli joku 230t kun remppa tehtiin.
Tuo Pro-Street S on sitten aivan saatanan jämy, en suosittele arki ajoon, olen vissiin liian vanha.
Tuo Pro-Street S on sitten aivan saatanan jämy, en suosittele arki ajoon, olen vissiin liian vanha.
itse laittasin kyllä vaikka powerflexit tukivarsiin.
sit miettisin vasta lisää vakaajien vaihtoa.
omassa ollut nyt 1½ vuotta ja noin 70tkm alla moiset eikä ole vielä antautuneet. ja mitä nyt muissa merkeissä on kokemuksia samoista puslista niin eipä niitä hajoile samoin kuin vakioita.
oliko se R32 pusla sama kuin se TT pusla? vai mikä juttu niihin liitty.
sit miettisin vasta lisää vakaajien vaihtoa.
omassa ollut nyt 1½ vuotta ja noin 70tkm alla moiset eikä ole vielä antautuneet. ja mitä nyt muissa merkeissä on kokemuksia samoista puslista niin eipä niitä hajoile samoin kuin vakioita.
oliko se R32 pusla sama kuin se TT pusla? vai mikä juttu niihin liitty.
Täällähän alkaa olla jo hyvinkin erilaisia mielipiteitä! Hyvä homma ja eikun vaan lisää tulemaan!
Täytyy pohtia nuita molempia puslavaihtoehtoja. Powerflexin koko sarjalle jäisi hintaa n. 250 euronkia eli ei kovin hirveesti. Täytyy kuitenkin ens viikolla siellä LMS:llä käydessä pyytää hinta-arviota OEM-puslasetistä myös. Tuli mieleen just ajatus, että käykös R32:sen ja GTi:n puslat suoraan yksiin? Ja jos käy, niin onko R32 puslat jotenkin jämäkämmät kuin GTin?
Alustan päivityksellä tavoittelen jämäkämpää ajettavuutta. Siispä voidaan kärsiä hieman ajomukavuudesta ja sen takia nuo uretaanipuslat (mikäli ne oikeasti vaikuttaa ja jämäköittää) kiinnostaa. Itse alustasarjana tää Eibachin Pro System on kyl hyvä ja kohtuullisen tunnokas kun ajaa kovasti, mut välillä tuntuu jopa löysältä. Tietty ikä vaikuttaa sarjan kun sarjan jäykkyyteen.. Edellisessä kulkineessa (lue Opelissa) oli tuo Konin STR.T Kit (iskarit+jouset). Siitä tykkäsin todella paljon.
Kiinteä vai säädettävä. Tuosta Spaxista täytyy tosiaan opiskella vielä lisää, mutta kumpi on järkevämpää;
A) Sijoittaa kohtuu hyvään kiinteään alustaan, esim tuo Bilstein B12
B) Kun kerran rahaa palaa, niin repiä persnahoista vielä +200 egeä lisää ja hommailla kerralla säädettävä sarja? Näistä tuo Konin, Eibachin ja KW:n V1 ovat hintaluokassa n. 900-1000 eskoa.
Kuten jo todettu, alustan päätarkoitus ei ole hieno ulkonäkö ja tontitus, vaan ajo-ominaisuuksien parannus. Olenko kuullut oikein, että tuossa Pro-Street-S:ssä on KW:n iskarit?
Täytyy pohtia nuita molempia puslavaihtoehtoja. Powerflexin koko sarjalle jäisi hintaa n. 250 euronkia eli ei kovin hirveesti. Täytyy kuitenkin ens viikolla siellä LMS:llä käydessä pyytää hinta-arviota OEM-puslasetistä myös. Tuli mieleen just ajatus, että käykös R32:sen ja GTi:n puslat suoraan yksiin? Ja jos käy, niin onko R32 puslat jotenkin jämäkämmät kuin GTin?
Alustan päivityksellä tavoittelen jämäkämpää ajettavuutta. Siispä voidaan kärsiä hieman ajomukavuudesta ja sen takia nuo uretaanipuslat (mikäli ne oikeasti vaikuttaa ja jämäköittää) kiinnostaa. Itse alustasarjana tää Eibachin Pro System on kyl hyvä ja kohtuullisen tunnokas kun ajaa kovasti, mut välillä tuntuu jopa löysältä. Tietty ikä vaikuttaa sarjan kun sarjan jäykkyyteen.. Edellisessä kulkineessa (lue Opelissa) oli tuo Konin STR.T Kit (iskarit+jouset). Siitä tykkäsin todella paljon.
Kiinteä vai säädettävä. Tuosta Spaxista täytyy tosiaan opiskella vielä lisää, mutta kumpi on järkevämpää;
A) Sijoittaa kohtuu hyvään kiinteään alustaan, esim tuo Bilstein B12
B) Kun kerran rahaa palaa, niin repiä persnahoista vielä +200 egeä lisää ja hommailla kerralla säädettävä sarja? Näistä tuo Konin, Eibachin ja KW:n V1 ovat hintaluokassa n. 900-1000 eskoa.
Kuten jo todettu, alustan päätarkoitus ei ole hieno ulkonäkö ja tontitus, vaan ajo-ominaisuuksien parannus. Olenko kuullut oikein, että tuossa Pro-Street-S:ssä on KW:n iskarit?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse olen kaavaillut alustaksi tätä--> http://shop.mamasan.fi/product/show/323 ... 4-a4-98-05
Kaikki mitä olen kuullut on vain positiivista. 2 vuoden takuu, kaikkea mitä voi tolpasta mennä rikki saa varaosina ja säätöjä, jotta saisi tolpat omanmielen mukaiseksi, on tarpeeksi.
Kaikki mitä olen kuullut on vain positiivista. 2 vuoden takuu, kaikkea mitä voi tolpasta mennä rikki saa varaosina ja säätöjä, jotta saisi tolpat omanmielen mukaiseksi, on tarpeeksi.
Etutukivarsien takemmat uretaanipuslat (Powerflex) antautuivat reilussa vuodessa = reipas 30tkm. TT/R32-puslat menossa paikalleen seuraavana. Taka-akselilla ja etuvakaajassa myös uretaanipuslat, ne natisee vaikka rasvattu kunnolla asennettaessa. Pitää rasvata lisää.
Puskee puskee... eli takavakaajaa vois koittaa muutella .
Ja ostaa uuden alustasarjan.
Tehoakin on taas liian vähän.. :D.
jne
Puskee puskee... eli takavakaajaa vois koittaa muutella .
Ja ostaa uuden alustasarjan.
Tehoakin on taas liian vähän.. :D.
jne
aadde:
Toi sarja tuntus olevan monipuolinen eikä oo kyllä hinnalla pilattu! Tuon sarjan isovelikin vois olla aika jämäkkä.
http://shop.mamasan.fi/product/show/323 ... 4-a4-98-05
Eivät vissiin ole vain TÜV-hyväksyttyjä? Tai en minä nyt yöunia menetä jos jotain ns. laitonta autoon asentaa, mutta miten helposti tuollaisen huomaa esimerkiksi katastusmies? Että onko nuiden kanssa ongelmia virkavallan kanssa?
Woo: Minkä verran eroa oli havaittavissa siirryttäessä alkuperäisistä/edellisistä puslista urkkupusliin?
Toi sarja tuntus olevan monipuolinen eikä oo kyllä hinnalla pilattu! Tuon sarjan isovelikin vois olla aika jämäkkä.
http://shop.mamasan.fi/product/show/323 ... 4-a4-98-05
Eivät vissiin ole vain TÜV-hyväksyttyjä? Tai en minä nyt yöunia menetä jos jotain ns. laitonta autoon asentaa, mutta miten helposti tuollaisen huomaa esimerkiksi katastusmies? Että onko nuiden kanssa ongelmia virkavallan kanssa?
Woo: Minkä verran eroa oli havaittavissa siirryttäessä alkuperäisistä/edellisistä puslista urkkupusliin?
vanhat 240tkm ajetut originaalipuslat --> uretaanipuslat = suuri ero; ohjaus tarkentui, tärinä lisääntyi ja resonoi sopivalla kierrosluvulla (= 1750rpm) selvästi. Todellista eroa huono arvioida koska varsinkin taka-akselin puslat oli aika loppu. Taka-akselin kolahtelut kuopissa loppuivat kyllä.
Samalla kylläkin vaihtui kiinteä vauhtipyörä ja kytkin, kytkimen sylinterit sekä torseniperämurikka laatikkoon, joten tuo resonointi tulee varmaankin kiinteästä vauhtipyörästä..
Uretaanipuslat on helpompi asentaa, mutta muuta todellista isoa hyötyä en kyllä osaa kertoa. Pitäisi siirtyä kunnossaolevista originaaleista uretaaniin että todellisen muutoksen voisi oikeasti havaita.
Nyt tilattuna uudet R32-puslat, kunhan tulevat niin ne paikalleen.
Samalla kylläkin vaihtui kiinteä vauhtipyörä ja kytkin, kytkimen sylinterit sekä torseniperämurikka laatikkoon, joten tuo resonointi tulee varmaankin kiinteästä vauhtipyörästä..
Uretaanipuslat on helpompi asentaa, mutta muuta todellista isoa hyötyä en kyllä osaa kertoa. Pitäisi siirtyä kunnossaolevista originaaleista uretaaniin että todellisen muutoksen voisi oikeasti havaita.
Nyt tilattuna uudet R32-puslat, kunhan tulevat niin ne paikalleen.
Kyl tuo Powerflex + TT kumipusla komibinaatio voisi olla se toteuttamisen arvoinen idea.
Alustan kanssa palloillut vielä panostaako nuihin kiinteisiin sarjoihin vai samanhintaisiin "laittomiin" säädettäviin sarjoihin. Sen verran tiukkaa on, että esim. KW:n säädettäviä ei ole mahdollisuuksia hankkia.
Jos auto on jo kerran muutoskatsastettu madaltavalla alustasarjalla, niin miten mulkhuja nuo katastajat on, tarkastaako ne vielä uudestaan esim. merkkiä tai TÜV-hyväksyntää? Eli koituuko tuollaisesta yleishyväksytystä, muttei mallikohtaisesta, alustasarjasta mitään haittaa käytännössä?
Jos laillisilla mennään, niin kuten jo aiemmin mainittu, joko Koni tai Bilstein. Konin jäykkyyssäätö houkuttaa. Bilsteinissä ei ois vaaraa, että jää keulimaan (madallus 45-50/30-35) kun Konit madaltaa eestä ja takaa 40 mm.
Alustan kanssa palloillut vielä panostaako nuihin kiinteisiin sarjoihin vai samanhintaisiin "laittomiin" säädettäviin sarjoihin. Sen verran tiukkaa on, että esim. KW:n säädettäviä ei ole mahdollisuuksia hankkia.
Jos auto on jo kerran muutoskatsastettu madaltavalla alustasarjalla, niin miten mulkhuja nuo katastajat on, tarkastaako ne vielä uudestaan esim. merkkiä tai TÜV-hyväksyntää? Eli koituuko tuollaisesta yleishyväksytystä, muttei mallikohtaisesta, alustasarjasta mitään haittaa käytännössä?
Jos laillisilla mennään, niin kuten jo aiemmin mainittu, joko Koni tai Bilstein. Konin jäykkyyssäätö houkuttaa. Bilsteinissä ei ois vaaraa, että jää keulimaan (madallus 45-50/30-35) kun Konit madaltaa eestä ja takaa 40 mm.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla on toi TT/r32 pusla systeemi edessä powerflexien kanssa, toisin nelikossa., mutta sama tukivarsi siel on, eri vakaajan kiinnityksellä. ÄLÄ laita powerflexia! Mulla tuli 3kk katsastuksessa nootti siitä että liikkuu liikaa. Mikäli olisin sinä ja halukas uhraamaan alustaan rahaan, heittäisin eteen valetut R32/TT tukivarret+ olka-akselit johon puristaisin omat navat. Iskareiksi audi TT ETUvetoisen setti. Mikäli se ei vielä riitä niin defacon puslasetti etutukivarsiin takapusliksi. Iskarin yläpuoliset kumit Cuprasta kanssa.
Taakse laittaisin cupran puslat (etuvetoiseen). Ne on eri. Mikäli oikein haluisi hifistellä vaihtaisin etuapurungon puslat samaan mitä R32, TT ja cupra käyttää, ne on kaksiosaiset.
http://uk-mkivs.net/forums/t/199244.aspx
http://uk-mkivs.net/forums/p/372826/253 ... px#2539497
http://uk-mkivs.net/forums/p/222041/143 ... px#1431135
Taakse laittaisin cupran puslat (etuvetoiseen). Ne on eri. Mikäli oikein haluisi hifistellä vaihtaisin etuapurungon puslat samaan mitä R32, TT ja cupra käyttää, ne on kaksiosaiset.
http://uk-mkivs.net/forums/t/199244.aspx
http://uk-mkivs.net/forums/p/372826/253 ... px#2539497
http://uk-mkivs.net/forums/p/222041/143 ... px#1431135
TT/R32 etunmainen pusla ei ole samanlainen kuin golfin. Sen sisällä on paljon enemmän metallia!
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/a ... pindle.htm
Tossa lisää.
Älä kato tota vasuria se on pois vedetty TT:n tukivarsi. Se korvattiin siksi kun autosta tuli liian vähän aliohjautuva. Mutta tota puslaa ei ole mahdollista laittaa normi golfin tukivarteen, ainakaan minun tietojeni perusteella.
Tossa apurungon puslien ero:

http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/a ... pindle.htm
Tossa lisää.

Älä kato tota vasuria se on pois vedetty TT:n tukivarsi. Se korvattiin siksi kun autosta tuli liian vähän aliohjautuva. Mutta tota puslaa ei ole mahdollista laittaa normi golfin tukivarteen, ainakaan minun tietojeni perusteella.
Tossa apurungon puslien ero:

Viimeksi muokannut MTBE, 23.2.2012 2:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tossa olis linkki noist iskarin yläkumist ja TT etupuslist:
http://www.users.on.net/~graeme86/cupra ... abush.html
http://www.users.on.net/~graeme86/cupra ... abush.html
Thäänks MTBE:lle nuista linkeistä, kuvista ja kokemuksista. Täytyy perehtyä nuihin linkkeihin ja uppoutua eBayn maailmaan/hintahaarukkaan.
Viikko sitten käytin siinä kuntotarkastuksessa. Alustan kunnosta sen verran, että molemmat takaiskarit hikoilivat hiukkasen. Lisäksi katastuksessa voipi kuulemma tulla sanomista nuista taaemmista etupuslista, ne toimivat mutta näyttivät kuulemma ei-toimivilta/ei-vakioilta? Paha sanoa ilman suurempaa kokemusta, hieman lysyssä ne olivat omaan silmääni.
Kyllä näillä vinkeillä saadaan jo tehtyä päätöksiä. Päivitellään sittten lisää kunhan tulee osaa tilattua ja ruuvailtua kiinni!
Viikko sitten käytin siinä kuntotarkastuksessa. Alustan kunnosta sen verran, että molemmat takaiskarit hikoilivat hiukkasen. Lisäksi katastuksessa voipi kuulemma tulla sanomista nuista taaemmista etupuslista, ne toimivat mutta näyttivät kuulemma ei-toimivilta/ei-vakioilta? Paha sanoa ilman suurempaa kokemusta, hieman lysyssä ne olivat omaan silmääni.
Kyllä näillä vinkeillä saadaan jo tehtyä päätöksiä. Päivitellään sittten lisää kunhan tulee osaa tilattua ja ruuvailtua kiinni!
Jos olisin sinä niin laittaisin kerralla kuntoon. Eli hommaisin
cupran yläkumit
cupran taka-akselin puslat
cupran/tt/r32 etuapurungon puslat
tt:n ala poikkitukivarsi + 2 niittimutteria
cupra/tt/r32 alatukivarret ja olka-akselit
Pusliksi tukivarsiin cupran versiot.
Se mitä olen huomannut että cupra käyttää paljon osia seatin rata-autoista, niitä ei muista konsernin vekottimista löydy.
cupran yläkumit
cupran taka-akselin puslat
cupran/tt/r32 etuapurungon puslat
tt:n ala poikkitukivarsi + 2 niittimutteria
cupra/tt/r32 alatukivarret ja olka-akselit
Pusliksi tukivarsiin cupran versiot.

Se mitä olen huomannut että cupra käyttää paljon osia seatin rata-autoista, niitä ei muista konsernin vekottimista löydy.
Mitenkäs se TT/R32 nopeampi hammastanko sopii IV GTI:hin? ja onko kaikissa TT:ssä se 2.5 ratinkierrosta reunasta reunaan? JA onko eroa apurungoissa "normi" gti vs R32 vs tt?
Päässä alkaa kehittyä hassuja ajatuksia.
Cupran puslat on hyllyssä, mutta korvissa kuuluu etäinen mopon pärinä, liekö jo luistaa lapaset ohjaustangolla...
Päässä alkaa kehittyä hassuja ajatuksia.
Cupran puslat on hyllyssä, mutta korvissa kuuluu etäinen mopon pärinä, liekö jo luistaa lapaset ohjaustangolla...
MTBE:
Mikäli tyytyy ehdotuksesi opiskelijaversioon, eli vaihtaa pelkästään puslat ja jättää tukivarret entiselleen, niin käykö nuo edellä mainitut cupran osat (yläkumit, taka-akselin puslat, tukivarsien puslat yms) suoraan Golffin alkuperäisille paikoille vai vaatiiko jotain fiksausta?
Ja toinen kysymys, mistä nuita OEM puslia kannattaa hommailla? Awesom GTI:stä bongasin vain tämän: OEM Leon Cupra R Top Mount Bushes (Pair). Muiksi pusliksi tarjottavat vaihtoehdot olivat Powerflexin kappaleita. Onko helpoin ja edullisin keino marssia merkkiliikkeeseen..?
Unohtui viimeksi mainita, että katsastustarkastuksessa ilmeni väljyyttä toisen raidetangon sisäpäässä. Maksaako vaivaa uusia molempien puolien raidetangot kokonaan eikä vain päitä? Ja kun kerran purkuhommiksi menee, niin kannattaako hommailla alapallot samoin tein uudet?
Mikäli tyytyy ehdotuksesi opiskelijaversioon, eli vaihtaa pelkästään puslat ja jättää tukivarret entiselleen, niin käykö nuo edellä mainitut cupran osat (yläkumit, taka-akselin puslat, tukivarsien puslat yms) suoraan Golffin alkuperäisille paikoille vai vaatiiko jotain fiksausta?
Ja toinen kysymys, mistä nuita OEM puslia kannattaa hommailla? Awesom GTI:stä bongasin vain tämän: OEM Leon Cupra R Top Mount Bushes (Pair). Muiksi pusliksi tarjottavat vaihtoehdot olivat Powerflexin kappaleita. Onko helpoin ja edullisin keino marssia merkkiliikkeeseen..?
Unohtui viimeksi mainita, että katsastustarkastuksessa ilmeni väljyyttä toisen raidetangon sisäpäässä. Maksaako vaivaa uusia molempien puolien raidetangot kokonaan eikä vain päitä? Ja kun kerran purkuhommiksi menee, niin kannattaako hommailla alapallot samoin tein uudet?
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Eibachin b12 alusta joka sisältää bilsteinin nurburing tolpat jotka maksaa bilteinilta suoraan ostettuna mallista riippuen n.1000€ alkaen. Tosin jos sulla on jo otteessa merkitty säädettävä alusta ja vaihdat toiseen niin en usko että rupeavat sitä syynäämään. Bc-racingiltä kopioitu " BC Racing -alustat eivät ole rakenteensa vuoksi mallikohtaisesti tyyppihyväksyttyjä. Hyväksyntäprosessin vuoksi sama koskee kaikkia muitakin vastaavia alustasarjoja. Toimitamme jokaisen alustan mukana kuitenkin valmistuprosessit ja -materiaalit hyväksyvän yleisen TÜV -todistuksen sekä maahantuojan todistuksen siitä, että sarja on tarkoitettu kyseiseen automerkkiin ja malliin asennettavaksi. Emme voi kuitenkaan luvata hyväksyttyä muutoskatsastusta autoihin joihin mallikohtainen tyyppihyväksyntä vaaditaan." Mutta yksi vaihtoehto on myös d2 alusta. Meiltä saat k-sportin,d2 alustaa,eibachin tuotteet että Bc-racing tuotteet.
Puuh, tää tuntuu loppumattomalta suolta kun tähän on nyt ruvennut paneutumaan. Alustasarja on nyt päätetty, Eibachin B12 Sportline tulee.
Sitten osioon puslat:
Tuolta http://uk-mkivs.net sivuilta löytyy kyl aika makeasti tietoutta. Ja kuten ihmiset onkin jo aiemmin todenneet, tuolta saanut vahvistuksen, ettei uretaanipuslat ole se paras vaihtoehto..
...siispä nyt keskitytty Cupran R/TT225:n ja OEM-osiin. Puslista löytyi aika hyvin täältä foorumilta http://uk-mkivs.net/forums/p/254751/2620705.aspx
Edit: Lista osista siirretty alaspäin
Slamitin kautta olen päättänyt ainakin puslat tilailla kunhan saa vielä varmuuden näihin.
Sitten hieman OT:ta, mutta kysytään silti. Alustaprojekti on tarkoitus toteuttaa helmikuun lopussa / maaliskuun alussa. Onko Tampereella päin ketään experttiä, joka on näitä puslien vaihtoja aiemmin tehnyt. Oma kokemus on tasan nolla. Tietty aika hyvät DIY:t on vaihtotyöhön löytynyt, mutta.. kokemus/tietämys olisi aina plussaa! Toki korvausta vastaan.
Sitten osioon puslat:
Tuolta http://uk-mkivs.net sivuilta löytyy kyl aika makeasti tietoutta. Ja kuten ihmiset onkin jo aiemmin todenneet, tuolta saanut vahvistuksen, ettei uretaanipuslat ole se paras vaihtoehto..
...siispä nyt keskitytty Cupran R/TT225:n ja OEM-osiin. Puslista löytyi aika hyvin täältä foorumilta http://uk-mkivs.net/forums/p/254751/2620705.aspx
Edit: Lista osista siirretty alaspäin
Slamitin kautta olen päättänyt ainakin puslat tilailla kunhan saa vielä varmuuden näihin.
Sitten hieman OT:ta, mutta kysytään silti. Alustaprojekti on tarkoitus toteuttaa helmikuun lopussa / maaliskuun alussa. Onko Tampereella päin ketään experttiä, joka on näitä puslien vaihtoja aiemmin tehnyt. Oma kokemus on tasan nolla. Tietty aika hyvät DIY:t on vaihtotyöhön löytynyt, mutta.. kokemus/tietämys olisi aina plussaa! Toki korvausta vastaan.
Viimeksi muokannut Hart, 22.1.2012 17:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vakaajalle ei ole erikseen mitään parempaa oem puslaa, on vain eri kokoisia vakaajia. Uretaani on myös vaihtoehtona vakaajille.
Koiranluut on hyvä pitää vakiona, ei uretaanilla saa oikeastaan mitään hyötyä, jos tarvii uusia niin kokonaiset uudet oem palikat vaan.
Rattiakselin pusla on vähän vaikea kun, ei ole omakohtaisia kokemuksia. Voin kuvitella että värinöitä sillä saisi sisälle lisää.
Jos alapallot ja raidetangon päät vaihdat, niin eiköhän slamitilla osata kattoa rekkarilla sinne sopivat osat.
Ja lisänä vielä uudet yläpään laakerit etuiskareille, niitä ei tossa listassa näyttänyt olevan.
Koiranluut on hyvä pitää vakiona, ei uretaanilla saa oikeastaan mitään hyötyä, jos tarvii uusia niin kokonaiset uudet oem palikat vaan.
Rattiakselin pusla on vähän vaikea kun, ei ole omakohtaisia kokemuksia. Voin kuvitella että värinöitä sillä saisi sisälle lisää.
Jos alapallot ja raidetangon päät vaihdat, niin eiköhän slamitilla osata kattoa rekkarilla sinne sopivat osat.
Ja lisänä vielä uudet yläpään laakerit etuiskareille, niitä ei tossa listassa näyttänyt olevan.
(yläkumit, taka-akselin puslat, tukivarsien puslat)
Muista että cupra käyttää etutukivarressa eri puslaa myös mikä ei sulle sovi,(1ml407182) eli se pienempi ei sovi.Noilla cupran osilla ei voi mennä metsään. Minun mielipide: älä tunge uretaania! NM vaihdoin peltisiin tukivarsiin powerflex ja katsastus oli 1kk päästä asennuksesta. Tuli moite että liikkuu liikaa.
Mikäli meinaat uusia raidetangot ja päät niin suosittelisin niitä tukivarsia ja olka-akseleita-> saisit samalla R32 raidetangot ja päät sinne. Ne on paksumpaa kamaa ja käytetty jos vw asensi 18" vanteita autoon. Voi onnistua kääntämällä päät ylösalasin, en ole tutkinut asiaa.
Apurunko on sama, eri puslat vain.
Uk-mkivs.net Katso erityisesti aRd, graeme86 ja old_n07 posteja. Ne on Brittien/Aussien pioneerejä näissä
Golf on kaiketi 3,6 kiekkaa, tt/cupra/s3 on 2,6 ja R 2,4, jos muistan oikein. Ainakin järjestys on noin. Tuntuisi onnistuvan päivitys helposti etuvetoisiin, joissakin 4motioneissa ongelmia, sillä ESP/ABS mk60--->R32 on oma ESP softa sensorissa.---> lukee ratinliikkeen vääräksi.
Ite kun ole nopiskelija kanssa niin olen kulkenut tuon säästöpolun itsekkin. Siinä olen oppinut että oikeasti pitää kattoa tulevaisuuteen. Kohta alkaa olemaan kaikki vaihdettu pariin kertaan eri osakokonaisuuksien käyttöönotossa. Halvinta on tehdä kaikki kerralla.
Raidetankojen vaihtoon muistaakseni tarviit 34mm lenkkiä,
Muista että cupra käyttää etutukivarressa eri puslaa myös mikä ei sulle sovi,(1ml407182) eli se pienempi ei sovi.Noilla cupran osilla ei voi mennä metsään. Minun mielipide: älä tunge uretaania! NM vaihdoin peltisiin tukivarsiin powerflex ja katsastus oli 1kk päästä asennuksesta. Tuli moite että liikkuu liikaa.
Mikäli meinaat uusia raidetangot ja päät niin suosittelisin niitä tukivarsia ja olka-akseleita-> saisit samalla R32 raidetangot ja päät sinne. Ne on paksumpaa kamaa ja käytetty jos vw asensi 18" vanteita autoon. Voi onnistua kääntämällä päät ylösalasin, en ole tutkinut asiaa.
Apurunko on sama, eri puslat vain.
Uk-mkivs.net Katso erityisesti aRd, graeme86 ja old_n07 posteja. Ne on Brittien/Aussien pioneerejä näissä
Golf on kaiketi 3,6 kiekkaa, tt/cupra/s3 on 2,6 ja R 2,4, jos muistan oikein. Ainakin järjestys on noin. Tuntuisi onnistuvan päivitys helposti etuvetoisiin, joissakin 4motioneissa ongelmia, sillä ESP/ABS mk60--->R32 on oma ESP softa sensorissa.---> lukee ratinliikkeen vääräksi.
Ite kun ole nopiskelija kanssa niin olen kulkenut tuon säästöpolun itsekkin. Siinä olen oppinut että oikeasti pitää kattoa tulevaisuuteen. Kohta alkaa olemaan kaikki vaihdettu pariin kertaan eri osakokonaisuuksien käyttöönotossa. Halvinta on tehdä kaikki kerralla.
Raidetankojen vaihtoon muistaakseni tarviit 34mm lenkkiä,
Ne Cupran tukivarret yms houkuttaisi, mutta alkaa olla oma budjetti jo aika limitillä. Lisäksi puuttuu taidot isomman kikkailun toteuttamiseen. Siksipä päädytty nyt tällaiseen listaan:
Iskarit & jouset:
Eibach B12 Sportline
Etutukivarret
2x Golf Front Bush - 357 407 182
2x Audi TT Rear bush - 8N0 407 181B
2x wishbone stretch bolt - N 904 840 03
2x wishbone stretch bolt - N 102 622 01
2x Cupra Suspension Strut Bush - 1ML 412 331
2x Etuiskarin yläpään laakeri: 1J0412249
2x Takaiskarin yläpään kiinnike: 1J0513353B
Etuvakaajat
2x Front Anti Roll Bar Bushes - 1J0-411-314T
2x Anti Roll Bar Bracket - 1J0-411-336D
Koiranluut
2x Stange/Strebe, Stabilisator - 1J0 411 315 C
Raidetangot
Tie Rod, steering, Front Axle Left, Febi – 1J0 422 803 H
Tie Rod, steering, Front Axle Right, Febi – 1J0 422 804 H
Alapallot
Repair Kit, support/ steering link PROKIT, Left, Febi - 1J0 407 365C
Repair Kit, support/ steering link PROKIT, Right, Febi - 1J0 407 366C
Taka-akseli:
2x Skoda Fabia VRS - 6Q0 501 541 E
Muita nippeleitä
2 x M12 axle bush bolts (18mm: 80 Nm): N.104.099.03
2 x M12 axle bush nuts(18mm): N.101.064.02
2 x shock abosorber to rear axle M10 bolts (16mm: 40Nm + 90 degrees): N.905.173.02
2 x shock abosorber to rear axle M10 nuts(16mm): N.102.861.02
4x Rear strut bolts - N 906 484 01
Mitenkä nyt nuo raidetangot.. Jos ne uusii kokonaan, niin hinta on noin 100 €/kpl. Pelkästään sisempien päiden hinnasta ei ole vielä tietoa. Tosiaan apukuskin puoleinen sisempi pää on väljä, joten riittääkö pelkästään sen vaihto vai kannattaako tässä vaihtaa sitten kokonaan uudet tangot molemmille puolille?
Edit: Ainakaan Laakkosen mukaan ole mahdollista uusia vain raidetangon sisempää päätä AGU Golffiin, joten menee uusiksi koko raidetanko.
Iskarit & jouset:
Eibach B12 Sportline
Etutukivarret
2x Golf Front Bush - 357 407 182
2x Audi TT Rear bush - 8N0 407 181B
2x wishbone stretch bolt - N 904 840 03
2x wishbone stretch bolt - N 102 622 01
2x Cupra Suspension Strut Bush - 1ML 412 331
2x Etuiskarin yläpään laakeri: 1J0412249
2x Takaiskarin yläpään kiinnike: 1J0513353B
Etuvakaajat
2x Front Anti Roll Bar Bushes - 1J0-411-314T
2x Anti Roll Bar Bracket - 1J0-411-336D
Koiranluut
2x Stange/Strebe, Stabilisator - 1J0 411 315 C
Raidetangot
Tie Rod, steering, Front Axle Left, Febi – 1J0 422 803 H
Tie Rod, steering, Front Axle Right, Febi – 1J0 422 804 H
Alapallot
Repair Kit, support/ steering link PROKIT, Left, Febi - 1J0 407 365C
Repair Kit, support/ steering link PROKIT, Right, Febi - 1J0 407 366C
Taka-akseli:
2x Skoda Fabia VRS - 6Q0 501 541 E
Muita nippeleitä
2 x M12 axle bush bolts (18mm: 80 Nm): N.104.099.03
2 x M12 axle bush nuts(18mm): N.101.064.02
2 x shock abosorber to rear axle M10 bolts (16mm: 40Nm + 90 degrees): N.905.173.02
2 x shock abosorber to rear axle M10 nuts(16mm): N.102.861.02
4x Rear strut bolts - N 906 484 01
Mitenkä nyt nuo raidetangot.. Jos ne uusii kokonaan, niin hinta on noin 100 €/kpl. Pelkästään sisempien päiden hinnasta ei ole vielä tietoa. Tosiaan apukuskin puoleinen sisempi pää on väljä, joten riittääkö pelkästään sen vaihto vai kannattaako tässä vaihtaa sitten kokonaan uudet tangot molemmille puolille?
Edit: Ainakaan Laakkosen mukaan ole mahdollista uusia vain raidetangon sisempää päätä AGU Golffiin, joten menee uusiksi koko raidetanko.
Viimeksi muokannut Hart, 28.1.2012 11:16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ostitko iskarit ja jouset jo? Jos niin sitten ei kannata miettiä tukivarren päivityksiä...Ne kun tarvii ne eri koiranluut ja vakain systeemin....Niistä raidetangoista: jos uusit kokonaan niin tutki meneekö paksummat suoraan. Muistaakseni meni. Ne on ensiasennuksena isommille vanteille seat,audi, vw. (18"). Ite ostin ne teilesuch24,de stä, mutta käytän R32 ohjausvaihdetta.
En ole vielä ostanut. Tässä pyrkiny keräämään tuon listan valmiiksi ja tilaamaan lopulta kaikki (tai ainakin mahd. paljon) samasta paikasta. Tuolta Teilesuchesta tuntuu löytyvän aika hyvin ja puoleen hintaan, mitä Suomesta saisi.. Tsiigataas lisää!
Viimeksi muokannut Hart, 22.1.2012 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskas meinasit toteuttaa ton? Sen verran paljon osia oot vaihtamassa, melkein siksi kannattais heitää ne cupran tukivarret. Menis kivuttomasti, sillä kummiskin cupra vaatii uudet alapallot, iskarit....Uudet pyöränlaakerit vain ja vähän hommaa niin sais hyvät. Mulla olis olka-akselit ja tukivarret ylimääräisenä :)
Ja jatketaanpas taasen..
Tällä kertaa lopputuloksena on tyytyminen Golffin alkuperäisiin tukivaristoihin, katotaan sitten seuraavassa kulkineessa jos intoa riittää lähteä kikkailemaan Cuprasta/TT:stä osia. Pusliksi tulee nuo mitä yläpuolella on mainittu.
Alustasarjoista vielä kertaalleen..
Juuri tilaushetkellä tuli tieto, että maahantuojalta loppuneet Eibach/Bilstein B12 sarjat Golffiin ja uusia saadaan vasta huhtikuun puolella. Sen takia tässä seuraavat vaihtoehdot:
1. Koni Sport iskarit + H&R jouset
2. Koni Sport iskarit + Eibach Sportline jouset
3. Koni Sport Kit
4. Eibach Pro Street S
Kertokkee kokemuksia mikäli ko. sarjoista löytyy! Täytys viikonlopun aikana saada tilaus vetämään ja vähän hataraa mitä ottaa. Konin omista jousista maailmalta tullut vähän vaihtelevaa palautetta, H&R Sport jousia haukutaan jollain foorumeilla liian löysiksi ja Eibachin Sportline jousista löytyi FFP:ltä tällaista:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 9ce291a1f3
"anzik5
Vento Tdi
LähetäLähetetty: 11.10.2010 9:56 Viestin aihe: Vento Tdi Eibach/Koni??? Apua!
Kyseessä vento tdi -92 vr6 -93 akseleilla. Ostin uudemman venton -94 eteenpäin eibach sportline jousisetin ja koni sport iskarit. ja eteen uudemman jousilautaset ja yläpäät. Etupää makaa pohjaanlyönti kumien varassa. pitääkö paikkansa että etujousi on liian matala koska lyhensin jo uusia pohjaan lyönti kumeja ja niillä enään korkeutta 3,5 cm??? Konin maahantuonnissa oli sitä mieltä että jousi olis liian matala koska iskarit suunniteltu orkkis jousille. lueskelin netistä et porukka olis kuitenki käyttäny tätä yhdistelmää. Jousien numerot tarkistettu ja on oikeet... jos joku tietää asiasta, saisko jotain infooo!?"
Elikkä mikä tuossa oli lopputulema, saiko tuosta paketista toimivan?
Kiittäen ja kumartaen jokaista mielipiteensä esittänyttä
Tällä kertaa lopputuloksena on tyytyminen Golffin alkuperäisiin tukivaristoihin, katotaan sitten seuraavassa kulkineessa jos intoa riittää lähteä kikkailemaan Cuprasta/TT:stä osia. Pusliksi tulee nuo mitä yläpuolella on mainittu.
Alustasarjoista vielä kertaalleen..
Juuri tilaushetkellä tuli tieto, että maahantuojalta loppuneet Eibach/Bilstein B12 sarjat Golffiin ja uusia saadaan vasta huhtikuun puolella. Sen takia tässä seuraavat vaihtoehdot:
1. Koni Sport iskarit + H&R jouset
2. Koni Sport iskarit + Eibach Sportline jouset
3. Koni Sport Kit
4. Eibach Pro Street S
Kertokkee kokemuksia mikäli ko. sarjoista löytyy! Täytys viikonlopun aikana saada tilaus vetämään ja vähän hataraa mitä ottaa. Konin omista jousista maailmalta tullut vähän vaihtelevaa palautetta, H&R Sport jousia haukutaan jollain foorumeilla liian löysiksi ja Eibachin Sportline jousista löytyi FFP:ltä tällaista:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 9ce291a1f3
"anzik5
Vento Tdi
LähetäLähetetty: 11.10.2010 9:56 Viestin aihe: Vento Tdi Eibach/Koni??? Apua!
Kyseessä vento tdi -92 vr6 -93 akseleilla. Ostin uudemman venton -94 eteenpäin eibach sportline jousisetin ja koni sport iskarit. ja eteen uudemman jousilautaset ja yläpäät. Etupää makaa pohjaanlyönti kumien varassa. pitääkö paikkansa että etujousi on liian matala koska lyhensin jo uusia pohjaan lyönti kumeja ja niillä enään korkeutta 3,5 cm??? Konin maahantuonnissa oli sitä mieltä että jousi olis liian matala koska iskarit suunniteltu orkkis jousille. lueskelin netistä et porukka olis kuitenki käyttäny tätä yhdistelmää. Jousien numerot tarkistettu ja on oikeet... jos joku tietää asiasta, saisko jotain infooo!?"
Elikkä mikä tuossa oli lopputulema, saiko tuosta paketista toimivan?
Kiittäen ja kumartaen jokaista mielipiteensä esittänyttä
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Ajattelin vielä tähän topicciin päivitellä muutamia linkkejä alustanosia vaihtaville. Jos joku näitä vaikka sattuu pohdiskelee. Näistä tsiigailin ite tietoja:
Alustasarjan asennus
Alustan vaihto Golf IV
Golf IV alustasarjan asennus
MKIV Jetta Suspension Installation
Second writeup: mk4 Strut / shock absorber installation for Jetta, Golf, New Beetle
Yläkumit
A DIY Guide to replacing MK IV strut tops
How to replace front strut mount rubber without a spring compressor
Alatukivarret
[PICS & PART HOW-TO] Lower arm bushes
Mkiv 2wd Platform Bushes, Various Options
Front lower arm and rear beam bush how-to
Raidetangot
Golf IV sisemmän raidetangon pään vaihto,apua.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -with-pics!
Etuvakaajatangot
DIY - Replacing and/or lubricating the front sway bar bushings on a MKIV Jetta/Golf/GTI
Sway bar bushing replacement \'How to\'
Etupää sekalainen
Golf IV etupää
Alapallot
Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
A3 alapallonivelien vaihto
Taka-akselin puslat
Guide - Changing Rear Axle Bushes (vRS)
Taka-akselin helat...
Golf IV -00 1.6SR AKL - Taka-akselin puslan vaihto
How to: DIY rear axle bushing replacement, MKIV
Skoda fabia vrs rear axle bushes on mk4 golf?
Taka-akselin puslaa vaihtaessa on erityisen tärkeätä asentaa se oikeeseen asentoon. Viimeisen linkin sivulla 4, siellä kerrotaan miten vRS, LCR tai ICR:n puslat tulee.
Alustasarjan asennus
Alustan vaihto Golf IV
Golf IV alustasarjan asennus
MKIV Jetta Suspension Installation
Second writeup: mk4 Strut / shock absorber installation for Jetta, Golf, New Beetle
Yläkumit
A DIY Guide to replacing MK IV strut tops
How to replace front strut mount rubber without a spring compressor
Alatukivarret
[PICS & PART HOW-TO] Lower arm bushes
Mkiv 2wd Platform Bushes, Various Options
Front lower arm and rear beam bush how-to
Raidetangot
Golf IV sisemmän raidetangon pään vaihto,apua.
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -with-pics!
Etuvakaajatangot
DIY - Replacing and/or lubricating the front sway bar bushings on a MKIV Jetta/Golf/GTI
Sway bar bushing replacement \'How to\'
Etupää sekalainen
Golf IV etupää
Alapallot
Alapallonivelen vaihto golf iv etuvetoinen (suoritettu)
A3 alapallonivelien vaihto
Taka-akselin puslat
Guide - Changing Rear Axle Bushes (vRS)
Taka-akselin helat...
Golf IV -00 1.6SR AKL - Taka-akselin puslan vaihto
How to: DIY rear axle bushing replacement, MKIV
Skoda fabia vrs rear axle bushes on mk4 golf?
Taka-akselin puslaa vaihtaessa on erityisen tärkeätä asentaa se oikeeseen asentoon. Viimeisen linkin sivulla 4, siellä kerrotaan miten vRS, LCR tai ICR:n puslat tulee.
Viimeksi muokannut Hart, 13.11.2012 20:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niinhän se on autolaittokuume vain jatkunut, nyt on alustan osalta auto tikissään, mutta jäykempiä kallistuksenvakaajia huutaisi. Samalla saisi tiputettu vielä 10 mm edestä kohti maata ilman vetarin raapimisia. Kuten jo aiemmin onkin ehdoteltu, jäykemmät vakaajat parantaa mutka-ajettavuutta, mutta onko merkkien suhteen kukaan testaillu eroja? Jälleen talous pistää omat rajansa, joten hintalaatusuhteeltaan täytys saada ns. paras mahtollinen. Mietin tällaisia settejä:
- Eteen: KW
Taakse: Eibach
- Eteen: Eibach
Taakse: Eibach
- Eteen: H&R
Taakse: H&R
- Jokin muu mikstuura?
- Eteen: KW
Taakse: Eibach
- Eteen: Eibach
Taakse: Eibach
- Eteen: H&R
Taakse: H&R
- Jokin muu mikstuura?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Eikös EIbach ja KW molemmat kulje vetarin yli, ainakin tällaisen kuvan löysin: OEM vs KW. KW antaa Eibachia 10 mm enempi madallusvaraa kuulemma.
Tuli myös tarjousta R32 etu- ja takavakaajista tai vaihtoehtoisesti S3:n paketista. Molemmat vain nelivetoja, joten onko kellään kokemusta/tietämystä meneekö ns. heittämällä etuvedon alle? Ja mikä tärkeintä, vaikuttaako ajettavuuteen yhtä paljon kuin esim Eibachin vakaajat?
Jostain luin, että pitäs mennä ihan alkuperäisillä koiranluillakin kiinni (kulkee siis vetarin ali nuissa vakaajat), toisaalta jostain lukenu, että tarviaa nelivedon pidemmät koiranluut. Eibachin tolpista löytys kyllä varaukset nelivedon koiranluille, joten sekään ei periaatteessa ole ongelma. Esimerkiksi Whitelinen vakaaja kulkee näin. Siispä, mitä mieltä?
Tuli myös tarjousta R32 etu- ja takavakaajista tai vaihtoehtoisesti S3:n paketista. Molemmat vain nelivetoja, joten onko kellään kokemusta/tietämystä meneekö ns. heittämällä etuvedon alle? Ja mikä tärkeintä, vaikuttaako ajettavuuteen yhtä paljon kuin esim Eibachin vakaajat?
Jostain luin, että pitäs mennä ihan alkuperäisillä koiranluillakin kiinni (kulkee siis vetarin ali nuissa vakaajat), toisaalta jostain lukenu, että tarviaa nelivedon pidemmät koiranluut. Eibachin tolpista löytys kyllä varaukset nelivedon koiranluille, joten sekään ei periaatteessa ole ongelma. Esimerkiksi Whitelinen vakaaja kulkee näin. Siispä, mitä mieltä?
Täällä on pohdittu nelosen etuvakaajaprobleemaa madaltamisen näkökulmasta aika kattavasti.
Edit:
Tuo vakaajahan ei ole tolpissa kiinni, vaan kiinni vissiin vakio koiranlulla, jotka ovat vinossa. Vai näänkö aivan väärin? Korjatkaa oikeaksi jos näin on.
Edit:
Esimerkiksi Whitelinen vakaaja kulkee näin. Siispä, mitä mieltä?
Tuo vakaajahan ei ole tolpissa kiinni, vaan kiinni vissiin vakio koiranlulla, jotka ovat vinossa. Vai näänkö aivan väärin? Korjatkaa oikeaksi jos näin on.
Tattista, tuolla oli ihan hyviä pointteja myös. Ja löytyhän se vastaus brittilästä kun hetken etsiskeli. "because up to this point (and i am looking into it) the R32 will ONLY fit cars that have the ARB links that fit to the bottom of the shock cup and NOT the bottom wishbones.
the REAR R32 ARB will only fit the 4MOTION and NOT the FWD cars, for this go get yourself a NEUSPEED 25mm rear bar"
Näin näyttäisi olevan, kiinnittyy ihan normi koiranluilla
the REAR R32 ARB will only fit the 4MOTION and NOT the FWD cars, for this go get yourself a NEUSPEED 25mm rear bar"
Tuo vakaajahan ei ole tolpissa kiinni, vaan kiinni vissiin vakio koiranlulla, jotka ovat vinossa. Vai näänkö aivan väärin? Korjatkaa oikeaksi jos näin on.
Näin näyttäisi olevan, kiinnittyy ihan normi koiranluilla
Juu, nuissa Eibachin (Made by KW) tolpissa ois kans paikat, että saa nelivedon vakaajan koiranluut kiinni. Tarviikos KW:n tolppaan enään mitään erikoisosaa vai kiinnittyykö 4wd:n koiranluu suoraan ihan bolt-on? Opiskelin tuosta R:n etuvakaajasta vaan lisää, ainakin briteissä moittivat vain sen liikajäykkyyttä. Lisää siis aliohjattavuutta aika roimasti, tai vaatii todella jämäkän takavakaajan että saa kompensoitua.
Joo, ei tota etuvakaajaa kannata todellakaan ylimitoittaa takavakaajaan verrattuna. Muuten ei pääse autolla mutkista kuin ulkokurvista pihalle, kun puskee niin pirusti. :D
Mun oma mielipide on, että ennemmin jämäkkä takavakaaja, kuin etuvakaaja. Mutta makuasioita toki. Tuskin kukaan vaan aliohjaavaa autoa haluaa. Etenkään, jos sillä olisi tarkoitus kovaa ajaa.
Mun oma mielipide on, että ennemmin jämäkkä takavakaaja, kuin etuvakaaja. Mutta makuasioita toki. Tuskin kukaan vaan aliohjaavaa autoa haluaa. Etenkään, jos sillä olisi tarkoitus kovaa ajaa.
Yeps. Yrittännä etsiskellä aiheeseen tietoutta ja kiinnostaisi tietää minkä verran Eibachin vakaajilla pystyy madaltaa ennenkuin ollaan jälleen samassa raapimisonkelmassa? Löytyi vain tällainen linkki, mutta jos jollain on omakohtaista kokemusta, niin kernaasti otetaan vastaan. Autoa ei ole tarkoitus 10 mm enempää madaltaa nykyhetkestä eikä nykyisin raavi kuin ääriasennossa kanttarin yli ajaessa.
Tämmösiä olen pohtinna:
1. Eibachin tolpista löytys paikat 4wd:n vakaajan koiranluille, joten mahdollinen combo ois R32:n etuvakaaja ja sille kaveriks sitten Neuspeedin 25/28mm takavakaaja
2. Eibachin etu+takavakaajat. Tuota kittiä on kehuttu eri foorumeilla ja vois mätsätä aika hyvin säädöiltään tuon Eibachin alustasarjan kanssa.
3. H&R etu+taka
Edit: Lisää mkivs:n sivuja selailtu. Eibach on ok 60 mm madallukseen asti, joten passaa minulle. Ainut huomio siinä on vakaajan kannakkeet, joissa tulee olla urat (TDi versioissa vuoteen 2000 on erilaiset, urattomat). H&R menee myös vakaajan yläpuolelta.
Tämmösiä olen pohtinna:
1. Eibachin tolpista löytys paikat 4wd:n vakaajan koiranluille, joten mahdollinen combo ois R32:n etuvakaaja ja sille kaveriks sitten Neuspeedin 25/28mm takavakaaja
2. Eibachin etu+takavakaajat. Tuota kittiä on kehuttu eri foorumeilla ja vois mätsätä aika hyvin säädöiltään tuon Eibachin alustasarjan kanssa.
3. H&R etu+taka
Edit: Lisää mkivs:n sivuja selailtu. Eibach on ok 60 mm madallukseen asti, joten passaa minulle. Ainut huomio siinä on vakaajan kannakkeet, joissa tulee olla urat (TDi versioissa vuoteen 2000 on erilaiset, urattomat). H&R menee myös vakaajan yläpuolelta.
100tkm ajetusta golfista tuo osa. Raidetangot myös R32:sta, miten lie sopivat GTI:in. Nähtäväksi jää.
Tuli etutukivarret puhallettua ja maalattua, uudet puslat ja pallonivelet valmiina myös.
Joku alustasarja pitäisi keksiä minkä ostaa, ei kovasti madaltava. Bilstein B12:aa tarjottu, se varmaan olisi ihan OK.
Tuli etutukivarret puhallettua ja maalattua, uudet puslat ja pallonivelet valmiina myös.
Joku alustasarja pitäisi keksiä minkä ostaa, ei kovasti madaltava. Bilstein B12:aa tarjottu, se varmaan olisi ihan OK.
Bil_014793
BILSTEIN - B12 Sportline
Gas Pressure, Conditions see certificates;
Fitting Position Front Axle, Lowering 25-30 mm, To axle load 950 kg;
Fitting Position Rear Axle, Lowering 10-15 mm, To axle load 1000 kg, For vehicles without ride height control;
Bil_014794
BILSTEIN - B12 Sportline
Gas Pressure, Conditions see certificates;
Fitting Position Front Axle, Lowering 25-30 mm, To axle load 1000 kg;
Fitting Position Rear Axle, Lowering 10-15 mm, To axle load 1000 kg, For vehicles without ride height control;
edit: meni vaivaiset puoli minuuttia :=)
BILSTEIN - B12 Sportline
Gas Pressure, Conditions see certificates;
Fitting Position Front Axle, Lowering 25-30 mm, To axle load 950 kg;
Fitting Position Rear Axle, Lowering 10-15 mm, To axle load 1000 kg, For vehicles without ride height control;
Bil_014794
BILSTEIN - B12 Sportline
Gas Pressure, Conditions see certificates;
Fitting Position Front Axle, Lowering 25-30 mm, To axle load 1000 kg;
Fitting Position Rear Axle, Lowering 10-15 mm, To axle load 1000 kg, For vehicles without ride height control;
edit: meni vaivaiset puoli minuuttia :=)
Tuli sitten kuitenkin Bilstein B14 kun semmoinen sattui olemaan tarjolla. Eiköhän se ole ihan OK. Jos R32 raidetankojen sopivuudesta GTIn olka-akseleihin on jollain oikeaa tietoa niin voisi kertoilla, huhuja on että passaisivat käännettyinä jotenkin päin paikalleen.
Nuo ja kaikki muut keulan osat alkaa olla hyllyssä. Taakse myös puslat ja laakerit ja jarrut satuloineen uusiksi. Vähäksi aikaa voimistelua.
Nuo ja kaikki muut keulan osat alkaa olla hyllyssä. Taakse myös puslat ja laakerit ja jarrut satuloineen uusiksi. Vähäksi aikaa voimistelua.
Suoraan ei r32 raidetangot käy. Vaatii toimiakseen pienen muutoksen olkaan, eli vanha reikä pitää porata suoraksi ja sisälle asentaa uusi kartioholkki, että pään saa kiristymään oikein toiselta puolelta.
Sitten tuon lisäksi voi tarvita alapallon jatkoksi koroketta millä saadaan vetari ja raidetanko sellaiseen kulmaan että ne toimii.
Sitten tuon lisäksi voi tarvita alapallon jatkoksi koroketta millä saadaan vetari ja raidetanko sellaiseen kulmaan että ne toimii.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Tähän voisi vielä laittaa VW MK4 MKIV Golf Jetta GTI control arm bushing replacement auto repair DIY
Bilstein B14 + R32 hammastanko + TT/R32 alatukivarren takapuslat = aika tiukasti kääntyvä vehje. Korkeus liki vakio, alusta säädetty maksimikorkeuteen mitä Bilstein suosittelee, eli ehkä pikkuisen (10mm?) vakio GTI:tä matalampi. Ulkona +5C ja märkää ja pimeää että ei kovin ihmeellisiä ajosuorituksia viitsi tehdä yleisen liikenteen seassa. Rataa odotellessa.
R32 hammastanko meni paikalleen heittämällä kun käytti GTI:n raidetankoja ja päitä.
Ja lisäksi tuli uudet pallonivelet, vetonivelet jne, eli välykset on pois. Vedetkin tuli koneesta vaihdettua kun hajosi kannen päädystä se muovinen "termostaattikotelo".
Aika erilainen on nyt ajella. Ei huono...
R32 hammastanko meni paikalleen heittämällä kun käytti GTI:n raidetankoja ja päitä.
Ja lisäksi tuli uudet pallonivelet, vetonivelet jne, eli välykset on pois. Vedetkin tuli koneesta vaihdettua kun hajosi kannen päädystä se muovinen "termostaattikotelo".
Aika erilainen on nyt ajella. Ei huono...
Viimeksi muokannut Woo, 10.10.2012 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uskon kyllä, että on aika bueno laitos ajella nytten. Muuttuu todella paljon kyllä ajettavuus uudella, tosin vakio, raidetangolla. Jonkun verran oli välystä päässyt vuosien saatossa sinnekin syntymään.
Vielä kun kallistuksenvakaajat pistät kiinni, niidenkään vaikutusta ajettavuuteen ei pysty riittävästi korostamaan.
Vielä kun kallistuksenvakaajat pistät kiinni, niidenkään vaikutusta ajettavuuteen ei pysty riittävästi korostamaan.
B14 on aika kova. Takaiskarien pituus ja sitä kautta ulosjousto on todella lyhyt. Lisäksi CupraR:n yläkumit edessä jousilautasten päällä eivät ainakaan pehmennä ajoa. Hieman ehkä liian kova monelle normiajoon, mutta todella tarkka tuntuma. Hieman pudotin alaspäin ja säädin kulmat uusiksi niin pehmeni vähän, pitää keväällä koittaa pudottaa vähän lisää jos jaksaa. Asennusohjeissa taka-akselin korkeudensäädössä oli merkattu 55-75mm säätöpalikoiden mitaksi. Laitoin aluksi 75mm = mahdollisimman ylös, niin se oli aivan liikaa. Terävissä nypyissä loppui ulosjousto ja takarenkaat kävi ilmassa. Ulosjoustoa ei siis ollut tarpeeksi. Laskin 20mm alemmas eli säätöpalikat ohjeenmukaiseen minimiin niin perä on ihan OK. Madalluksesta en tiedä paljonko se on, pitäisi mitata. Alkuperäistä GTIn mittaa minulla ei ole. Madallukseksi veikkaan noin 35mm alle GTIn vakion, eli normialusta -55 ehkä. Jos tästä yrittää ylemmäs niin B14 ei toimi takana. Keulasta voisi säätää ylemmäskin, asento vaan menisi keulivaksi. Lisämadallus taas alkaa kääntämään etutukivarsia kovasti yläviistoon.
Säätövaraa matalammaksi on takana ainakin 40mm vielä, edessä enemmän, toki edessä vetari alkaa jossain kohtaa ottamaan koriin.
Auto on nyt aika mikroauto, nopea ohjaus, jäykkä alusta eikä paljoa kallistele.
"Rakas Joulupukki! Vaikka en aina olekaan olllut kiltti niin pyytäisin tänäjouluna lahjaksi lisää tehoa autooni..."
Säätövaraa matalammaksi on takana ainakin 40mm vielä, edessä enemmän, toki edessä vetari alkaa jossain kohtaa ottamaan koriin.
Auto on nyt aika mikroauto, nopea ohjaus, jäykkä alusta eikä paljoa kallistele.
"Rakas Joulupukki! Vaikka en aina olekaan olllut kiltti niin pyytäisin tänäjouluna lahjaksi lisää tehoa autooni..."
Tuli päiviteltyä yllä mainittuja DIY-ohjeita helpommin luettaviks.
Samalla löytyi kaksi hyvää topiccia uk-mkivs:n puolelta Golffin rakentelu paremmin ratapäiville sopivaksi. Sisältää aika hyviä kuvia ja pohdintaa eri osista, kannattaa seurailla jos alustanlaitto kiinnostaa:
Fairz's Mk4 Trackday Build Thread
Bora 1.8T track car project
Tässä jälkimmäisessä kanssa mukana aika paljon omia DIYtä.
Samalla löytyi kaksi hyvää topiccia uk-mkivs:n puolelta Golffin rakentelu paremmin ratapäiville sopivaksi. Sisältää aika hyviä kuvia ja pohdintaa eri osista, kannattaa seurailla jos alustanlaitto kiinnostaa:
Fairz's Mk4 Trackday Build Thread
Bora 1.8T track car project
Tässä jälkimmäisessä kanssa mukana aika paljon omia DIYtä.
Tässä on samanlainen päivitys edessä, kuin Hart teki omansa kanssa, osathan tuossa on muuten listattuna, mutta vakaajien päivitys mietityttää. Ongelmana on 4Motion, siihen ei tunnu löytyvän muuta kuin se H&R:n vakaajasetti, mutta löytyykö saman pohjalevyn muista nelikoista mitään sopivan järjettömiä vakaajia? Cupra? TT 3.2? S3?
Ihan harhalaukauksia tässä ei viitsisi tehdä, tuo H&R maksaa miltei saman verran kuin muut osat yhteensä...
Ihan harhalaukauksia tässä ei viitsisi tehdä, tuo H&R maksaa miltei saman verran kuin muut osat yhteensä...
Tuossa on H&R setti vertailuun. Siniset on R32/ 4motion, mustat on etuveto TT:hen (cupra). Eli nelikon vakaaja edessä ja etuvetosen vakaaja takana. Kaveri just asensi tuollaset golf gti:hin jossa on cupran/tt/ R32 etuvakaaja muutos. Sinne sujahti hyvin. Tosin takapöntön kanssa voi olla joissain malleissa onkelmaa. Molemmissa kiteissä on sama etuvakaaja. Nelikon takavakaaja on 21mm ja etuvetosen 25mm, etuset on 25mm. Hyvin noi on R:ssä toimineen jo parisen vuotta.
4motion vaihtoehtoja:
H&R 33431-1
Eibach
Neuspeed: Huom merkki vaihtanut valmistajaa vuosi sitten, ongelmana nyt moottorin tukeen osuminen.
R32 :etu 23mm taka:19mm
S3,TT etu 19mm
Cupran etupäällä etuvetoseen:
H&R 33431-2

4motion vaihtoehtoja:
H&R 33431-1
Eibach
Neuspeed: Huom merkki vaihtanut valmistajaa vuosi sitten, ongelmana nyt moottorin tukeen osuminen.
R32 :etu 23mm taka:19mm
S3,TT etu 19mm
Cupran etupäällä etuvetoseen:
H&R 33431-2

Alustoista
Täällä on niin mehevä alustakeskustelu, joten yritän nyt viedä tätä sivuraiteille. :)
Onko noissa GTI-alustoissa eroja vuosimallien mukaan? Käykö esimerkiksi uudempi orkkis alusta vanhempaan, tai vanhempi uudempaan?
Onko noissa GTI-alustoissa eroja vuosimallien mukaan? Käykö esimerkiksi uudempi orkkis alusta vanhempaan, tai vanhempi uudempaan?
Re: Golf IV GTin alustan osien päivitys (+osanrot +DIYt)
Moro! Täällä tuntuu olevan alustatietäjiä, niin kysytääs jos löytys apua. Elikkä olis tommonen 1,9tdi 4-motion golffi, mihin on asenneltu ilma-alusta ja ongelmana nyt että ala asennossa ottaa raudetangot koriin kiinni. Niin oliko jossain audi tt:ssä ta r32 semmoset olka-akselit, että raidetanko kiinnittyisi alapuolelle?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa