Talvi lähestyy? millaista vannetta/rengasta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

Talvi lähestyy? millaista vannetta/rengasta

ViestiKirjoittaja Daword » 15.8.2012 2:03

Millä ajat talvella?
Tässä oma pohdinta johon kaipaisin muiden ajatuksia.

Ajaakko 18" barzetan halvoilla huuli vanteilla joihin ostais tuliterät kitkat.
Vai ostaakko käytetyt 17" ja hankkia jostain 2kpl käytettyjä kitkoja. (2kpl 17" löytyy entuudestaan varastosta)

Mikä olis mielestänne järkevin ratkaisu näistä 2? Ei kumpikaan varmaan, mutta jos pitäs valita pienempi paha?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 15.8.2012 8:18

barzettoihin en koskis pitkällä tikullakaan, enkä myöskään ajais halpisrenkailla. eli itse sijottaisin "kunnon" vanteisiin, mitkä kestää talven suolakelit (noissakin on paljon eroja), sekä kunnon renkaisiin ihan vaan turvallisuussyistä. mut jos jostain pitäs tinkiä, ni vanteista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.8.2012 8:26

Näin juurikin, jos jostain tingittävä niin vanteista.

Ennemmin ajaa vaikka peltivanteilla ja paremmilla renkailla.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 15.8.2012 8:56

Eikä kannata niitä kaikkein monipuolaisimpia ja isoimmalla huulella olevia vanteita talveksi muutenkaan laittaa. Kerää lunta ja jäätä ja paskaa ja vittumainen putsata...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 15.8.2012 14:42

Haha, meinasin vastata ketjuun ekana, mutta ajattelin että en jaksa haukkua. Muut tekikin sen mun puolesta.

Noh, tarkoitus oli laittaa, että barzetoilla en ajais vaikka olis mitkä renkaat päällä. Se vielä, että noiden halppis vanteiden pinnoitukset ei kestä suolaa. Eli menevät luultavasti jo yhdessä talvessa ihan onnettomiksi. Itse olen ajanut 2 talvea Alession tinavanteilla(vuosia sitten) ja ekana talvena lähti pinnoitus irtoamaan ja toisen talven jälkeen oli enemmän pinnoittamatonta kuin pinnoitettua pintaa vanteissa. Ainakin mun silmään huonokuntoiset barzetat/alessiot on pahemmat kuin vaikka ne mustat peltivanteet(millä itse ajelen talvet).

Käytetyillä talvirenkailla en myöskään laskis arvoa. Paitsi jos ne on yhden talven ajetut ja säilytetty valolta piilossa. Silti luultavasti itse ostaisin uudet renkaat.

Joten vähempi paha on se 17" vaihtoehto jos ostat talvea kestävät vanteet. Maksaa vaan sellaset vanteet enemmän kuin kierros peltivanteita ja uudet talvirenkaat esim 16" koossa.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.8.2012 17:05

Sitä ne sano täälläkin rengas liikkeessä vanteista ,mutta kun halvalla sai niin ostin.
Yllättyivät kyllä miten hyvässä tasapainossa olivat.
eikä mulla ole mitään ongelmaa noiden kanssa ollut.. menee kuin juna kiskoilla ja pintakin on hyvä vielä lopputalven lumilta ja kesän ajoilta.

myyn ne viimeistään ens keväällä pois..eli ei välii kestääkö seuraavat 5v vaiko ei ;)

Mutta peltivanteita en nyt harkitse, aluksi ajoin mutta silloin auto oli perus kuosissa ja sopi kuin hattu päähän.. nyt toi olis huvittava jollain 15" pelti pyörillä

Mutta sen verran asiaa ja järkee tuli että luovun nyt 18" talvirengastus ajatuksesta.. barzetan laadun tiedän ettei kestä suolaa tms. (ajatus oli päällystää opticoatilla ennen talvee)

Mutta joo kulkinen on nyt tällänen ja jotain 17" 16"?vannetta jostain täytyy alkaa haeskeleen..sellasii jotka kestäis ne pakkasetkin.

Mutta oisko 16" hullun näköset tossa? (löytyy aika paljon tollasii laatu renkaita edullisesti tolle koolle)

Kuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.8.2012 17:16

hommaa 16" perus viispuolavanteet semmosilla pyöreillä puolilla. kaikkein helpoin pitää puhtaana jäästä ja lumesta.
ja talvirenkaissa en itse ainaskaan säästäis

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 15.8.2012 17:26

Säästöä mietin siltä kannalta kun varastossa ois valmiina 2kpl lähes uusia 17" (winter sport 3d kitkat) kaveriks saa liikkeestä pari kipaletta uusia.

Eli valinta on pitkälti kiinni 16" vs 17" vanteiden hankinta hinnasta ja ulkonäöllisistä tekijöistä :)
(viime talvi meni kitkoilla 225/45/r17 jotka oli Tuplasti mukavemmat kuin 195/60/r15 pelti vanteet joilla ajelin alkutalvesta)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 15.8.2012 22:35

Itse ostin passatin orkkis 17 tuumasille viime syksynä 205/50-17 nokia hakka 7:t, ja on sitten ollut toimiva paketti. Ainoastaan kun tuossa orkkisvanteessa on sen verran paljon puolia, että lumen ja jään putsaaminen on hankalaa sisäkehältä. Kesävanteina toimivat orkkis RS6 Winterfelgenit sen sijaan olisi vallan mainiot talvikäytössä, 7,5x18 ja tilaa on putsata luisuttelun jälkeen täristävät lumet pois.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 16.8.2012 21:41

Pyöri tälläset oudot mutta uudet kitkat vastaan. saisin nämä ilmaseks kun porukka oli tilannu renkaita ja tälläset oli ylimääräisinä mukana, mutta onko noi tarkotettu keskieuroopan teille vai pärjääkö näillä suomessa? Onko kellään oikeata tietoa? vältetään tuota "halvalla eikä ilmaseks voi saada hyvää" asennetta.. vaan oikeata tietoa kaipaisin, eli uskaltaako noilla ajaa, kukaan koittanut ikinä näitä tai vastaavia halppiksia?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=Wi

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 16.8.2012 23:01

tuskin ajaisin metriäkään tollasilla.
Rengas-Onlinesta ei taida saada yksiäkään "kunnollisia" kitkarenkaita, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän tarkotettu keskieuroopan teille...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.8.2012 23:27

Itse olen pari talvea ajanut "saksan kitkoilla". Tosin ihan merkkirenkaita, ei mitään pingpongeja. Kyllähän niillä pärjäsi, kun ajeli riittävästi ennakoiden.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.8.2012 7:53

No en sitten itse ajele noilla, mutta uskaltaako noita myydäkkään? Ovatko esim paremmat kuin 5mm kulutus pinnalla olevat laatu kitkat?
tai ei kai ne millit mitään vaikuta jos renkaan kumi "jäätyy" kun on jotain kovaa seosta.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.8.2012 8:57

no mieluummin ajaisin vaikka sillä 5mm pinnalla olevalla kunnollisella kitkalla, mutta eipä siitäkään oo enää ku 2mm talvirenkaan sallittuun minimiurasyvyyteen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.8.2012 10:18

Mikä on matalin/halkasijaltaa pienin 17" nastarengas?
Jarrujen takia pitäs olla 17" nakit, mutta taas G3 kotelojen takia, tarvii mahd pienet talvinakit.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 17.8.2012 10:36

Oliskohan se 205/40 pienin joita saa suhkot helposti.. Taitaa vastata 225/35 profiililtaan. (halkaisijaltaan)

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 17.8.2012 16:14

Minkä ikäisiä uusia kitkarenkaita kannattaisi edes harkita? Olisi tiedossa uudet Bridgestonen kitkat toiset on paistettu 2008 ja toiset 2010. Molemmat sarjat siis käyttämättömiä ja liike myy.
Jossakin vain olen kuullut, että yli neljä vuotta vanhoihin kitkoihin ei kannata koskea, kovettuvat yms... Onko tässä perää?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.8.2012 17:51

riippuu säilytyksestä mutta yli kolme vuotta vanhoja ei sais täydellä hinnalla myydä uusina ja yli 5 vuotta vanhoja ei sais virallisesti uusina myydä

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 18.8.2012 13:33

Tuolla porukka ajelee 4-5mm yli 5v vanhoilla renkaillakin.. kun joskus kattelee edes hiukan vanhempii autoja niin voi yllättyy miten vanhaa tavaraa siellä alla oikeasti pyörii.

Mulle kelpaa ainakin heti 2008 uudet ajamattomat kitkat..ei oo niin nöpö nuukaa jos hallittee yleisesti liikenteen ja ennakoi. pääsee hengissä perille jopa sakoillakin kun on asenne kohillaan.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 18.8.2012 13:39

jos hallittee yleisesti liikenteen ja ennakoi. pääsee hengissä perille jopa sakoillakin kun on asenne kohillaan.

toi on kyllä totta. tässä vanhemmiten on vaan itellä tullut ton lisäks mukaan se ajatus et "mut jos kuitenkin tulee sellanen tilanne"... kaikkee kun ei aina voi ennakoida, esim. hirvet maanteillä.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 18.8.2012 14:11

Mistäs muuten renkaista näkee ton valmistusvuoden? On meinaan ollu ny pari talvee alla halppis nastat, jotka tuntuu pitävän melkein huonommin kuin kesärenkaat... Ei oo ollu vaan varaa ostella uusia :/. Vois kattoo onko edes 2000 luvulla tehdyt renkaat x)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 14:56

dot tekstin jälkeen toinen vai kolmas numero sarja. esim 2412 on valmistettu 24 viikkolla 2012 vuonna. en muista miten on merkattu 90-luvulla valmistetut renkaat.

tuo on ehkä kaikkein naurettavin ajatusmaailma. joo kun osaan ennakoida tilanteet. v'ttu siinä paljon ennakointi auta jos hirvi hyppää suoraan eteen tai juoppo meinaa alle tulla kolmion takaa

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 18.8.2012 15:19

joo kun osaan ennakoida tilanteet. v'ttu siinä paljon ennakointi auta jos hirvi hyppää suoraan eteen tai juoppo meinaa alle tulla kolmion takaa

Tätä juuri tarkoitin. Ja suuntaa antavia mielipiteitäkin on tullut. Kiitos. Renkaista en hirveästi viitsisi tinkiä, varsinkin kun talvella autolla ajaa pääsääntöisesti emäntä.

Seuraava kysymys. Mitekä paljon renkaan leveys vaikuttaa talviajamiseen? Tietysti liukkaalla ajettaessa jonkun verran (kapeampi pitää paremmin yms.), mutta kuinka suuri ero on? Eli kumpi lie kannattavampi hankinta nelosgolfin (hatchback) alle 205/50-17 vai 225/45-17 kitkarengas? Miten paljon lie ajokäytöksessä ja rengasmelussa eroa. Ajatellaan nyt, että rengas on saman mallinen profiili vain eri.

mosir
-
Viestit: 419
Liittynyt: 16.2.2007 8:40

ViestiKirjoittaja mosir » 18.8.2012 16:04

Se on ilmeisesti tullut syksy taas.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 16:49

eipä se oo noin yksinkertaista kumpi on parempi. tietyissä olosuhteissa kapea mutta toisissa leveä.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 18.8.2012 20:09

Kyllä niitä hirvi kolareita tulee kesälläkin kun on pitoa ja silloinkin kun juopot ajaa kolmion takaa eteen, pito riittää mutta aika ei.. se on tuolla liukkaalla sit ihan sama mitä on alla kun sulla on 2s aikaa törmäykseen.

Edelleenkin on kuskit pärjänneet vaikka ei uusia talvi rinkuloita ole..mitenköhän? Entä minne ne kaikki käytetyt talvirenkaat katoo? mun villi arvaus on että jotkut niillä ajelee.

Asennetta ja kokemusta kun on niin vähemmälläkin pääsee ja yllättävissä tilanteissa ei välttämättä pelasta edes paras ja kallein rengas.

Monella suomalaisella ei ole varaa laittaa sitä n 400-800e renkaisiin mutta perille täytyy silti päästä ja tässä auttaa terve järki ja taju että alla ei pyöri kaikista parhaimmat renkaat.. On sitä uusillakin renkailla ihmiset kolaroinu...olikohan renkaissa silloin vika?

Mä olen ajanut 6 talvea käytetyillä renkailla enkä kertaakaan ole kolaroinut tai ollut edes lähellä..enkä 4 uudella sarjalla myöskään.

Eli haluan vain sanoa että Uusi rengas antaa pelivaraa, mutta käytetylläkin pärjää. (en tarkoita loppuun ajettuja)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 20:21

ainahan näillä voi alkaa jaarittelemaan. ai mitä niille käytetyillä vanhoille renkaille tapahtuu? niistä tulee suomen rengaskierrätyksen omaisuutta kun vaihdetaan uusiin ;) räjäytysmattoja, asfalttiin, pinnoitettuja renkaita yms. aika pieni osa menee kuitenkaan sen jälkeen alle ku ne liikkeessä käydään vaihtaan uusiin

edit: joo ottaahan ne venäläisetkin onnellisina paskat renkaat kierrätykseen menevistä läjistä

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 18.8.2012 22:16

Mitäs nää vannehaun, nettivaraosan, netti liikkeiden ja paikallisten rengasliikkeiden käytetyt renkaat? Kun ovat ihan tosissaan niitä myymässä joissa vielä pintaa 5-8mm

4v sitten ostin käytetyt R15 norantsat 130e sarja joilla pääsi talven ja putkeen vielä kesänkin :-)

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 18.8.2012 22:41

Mutta on sillä iälläkin ihan oikeasti väliä niissä renkaissa. Tuossa emännän käytössä olevassa Ocu II:ssä tuli mukana Hakka 5:set melkein kaikilla nastoilla ja pintaakin oli vielä runsaasti kun ostettiin edelliskeväänä. Ajattelin että noillahan ajelee vielä talven tai kaksi hienosti! Emäntä alkoi sitten viime talvena valittelemaan että ei meinaa topata ja joka risteyksessä ne jarrut rutisee... Ajoin sitten jonkun reissun autolla itse ja meinasin laskea alleni kun sehän ei sitten ihan oikeastikkaan meinannut pysähtyä millään!

Rupesin katsomaan renkaita ja olivat 2005 valmistetut eli ilmeisesti auton alkuperäiset talvirenkaat kun samanikäiset kun auto ja olleet vaan sievällä ajolla naisihmisellä. Sitten hommasin heti uudet Michelinin X ice nastat alle ja alko toppaamaan...

E: Sen verran vielä että minusta sivuttaispito noissa Hakkalaisissa oli vielä kohtuullinen mutta veto- ja jarrutuspito oli oikeasti onneton!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.8.2012 23:14

no meinaaks että kaikki käyttökelposet menee myyntiin? kyllä meillä ainaski töissä pistetään aika surutta kohtalaisiakin renkaita kierrätykseen koska aika turhauttavaa kerätä kaikkia käyttökelposia varastoon oottelemaan josko joku haluais käytettyjä ostaa. varasto tilatkaan eivät ole rajattomat.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 12:11

Olisi aika hullua jos esim. tollasia 17" hyviä käytettyjä lähdettäs hävittään
Mutta ainakin 13-15" voi olla niin tuhoton määrä että on pakko laittaa pois.

Voiko 2kpl Runflat renkaiden kavereina käyttää tavallisia renkaita? ja jos ei voi niin onko siitä jotain haittaa käytännössä?

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 19.8.2012 12:20

Runflatteja ei saa käyttää autoissa joissa ei ole rengaspainevalvontaa.
Jos rengas jostain syystä tyhjenee niin kuski ei välttämättä ole asiasta tietoinen koska renkaan kyljet ovat vahvistetut ja näin ollen kantavat enemmän kuin ei-runflatin (eli tavallisen renknan).
Toinen ei niin mairitteleva piirre runflateissa on että painoa on enemmän kuin tavallisissa renkaissa ja täällä kun jeesustellaan vanteiden painoista niin tuskin toi extra paino renkaissa hyväksi on...jousittaman painon karsiminen vaikuttaa ajokäytökseen ja käyttäytymiseen (ainakin moottoripyörissä, auto ei välttäämättä ole niin tarkka)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.8.2012 12:35

ja voi mennä ajettavuus aika mielenkiintoiseksi jos toisella akselilla on runflatit ja toisella normaalit :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 17:04

Jaa? Rengas liike kyllä myi mulle viime talveks runflatit vaikka ei ole mitään paineen valvonta systeemejä.. oli kyllä muuten hyvät renkaat ajaa.
Renkaiden paino erot ei vaikuta omaan autoiluun, ihan niin hifisti en kyllä ole.

Miten se eri akseleilla tekis ajamisen mielenkiintoiseks? Kokemustako? Perusteluita?(Ei painoero jeesustelua, siitä tullut tarpeeksijo vagareenalla) mutta mielenkiintoisempaa olis ajaa huonoilla talvirenkailla saatikka eri akseleilla olevilla tuliterä renkailla..vaikka run flattejä pari olisikin

Yksi runflat renkaistani oli ottanut osumaa ja kyllä sen vaan todella hyvin huomasi että nyt on rengas tyhjenemään päin (uskalsi ajaa silti auton pihaan asti) toi on mutua etteikö sitä ilman katoomista huomaisi runflat renkaasta. Ajo käytös muuttuu ja silmälläkin huomaa hyvin kun osa ilmasta karkaa.

Onkohan laissa pykälä ettei runflattiä voisi käyttää normaali rengastuksen yhteydessä? Kai tota voi kysyä seuraavaks katsurilta kun aikakin on pian.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 19.8.2012 18:10

eräs asiakas valitteli että on kauhea auto ajaa. no suuntaukseen ja koeajolle sama vika. tutkittiin niin huomattiin että pari runflattia ja pari normaalia. ei muutaku renkaat vaihtoon ja ongelmat loppu siihen. pikkusen erinlaisia renkaita nuo runflatit.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 19.8.2012 19:02

Noniin vanteita käyty kattoos 17" ATP Spiderjossa lippa rosteria. (400e sarja kaikkine rengastöineen.

Kuva

tai sitten tälläset 17" olikohan merkki interaction, (ois 350e töineen)
Kuva

3.vaihtoehto on audin 17" et45 muissa et35. alkuperäiset käytetyt vanteet (250e töineen)
Kuva

Jeesakkaas kun ei osaa päättää näiden väliltä ja huomenna pitäs mennä tekeen kauppaa.

E: audin alut tuli, helpompi pestä ja kestää paremmin talven rasitusta ja oli suhkot halvat.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa