Golf 4 iskarin yläpäitten vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

Golf 4 iskarin yläpäitten vaihto

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.5.2011 17:00

Golf 4 farkkuun pitäis yläpäät vaihtaa, saako tolpan irrotettua ilman olka-akselin irrotusta eli ns. ilman kulmien säätöä?

Onko tarvike osat huonoja, vai pitääkö heittäytyä OEM mieheksi?

Auto -03 70tkm ajettu.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.5.2011 18:54

Tolpan irroitus olka-kappaleesta (navasta) ei sekoita kulmia. Osista ei ole tietoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2011 19:02

Eikö siinä mene Camber-säätö?

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.5.2011 19:07

Kyllä camber menee, koska jos ne kolme irrottaa alapallosta siellä on säädöt. Ja jos taas alapallon sitä isoa mutteria irrottaa tarttee vetari ottaa pois, tai vähintään aukipäin.

Mietin vaan että mahtuisko tulemaan "välistä" tuo tolppa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2011 19:34

Niin siis alapallonivelen sijainnilla ei saa säätää Camberia vetonivelten liikevaran takia, jos sitä meinasit?

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.5.2011 19:48

Tarkotin jos otan olka-akselin irti joko:

1) 3 pulttia alapallosta ja tukivarren välistä = aika mahdottomuus saada samaan kohtaan (säätö siinä)

2) se isompi mutteri alapallon ja olka-akselin välissä vaatii vetarin pois oton, tai ainakin vähintään vetarin ulkopään löysäämistä? (onnistuu, mutta aika työlästä kun se vetari noissa mk4 on aika helvetin lujaa aina kiinni)

Eli kyllä saa alapallolla säätää camberia, siihenhän se säätö on tehtykkin. Ja on siinä vetarissa sen verran varaa kun niissä säädöissäkin on.

Taisin selittää huonosti aluksi? ;)

Edelleen vaan mietin saisinko sen tolpan pois olka-akselista jos alatukivartta painaa alaspäin... Saa nähdä, täytyy vissiin koittaa. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.5.2011 20:11

Eikö siinä mene Camber-säätö?
Muistin väärin. Kyllä Mikhauta on oikeassa.

A3:een sain vaivalla vaihdettua yläpään laakerit kun puristin jousta kasaan ja otin tolpan olkakappaleesta irti.

Alapalloremontissa mun korjausmanuaali kielsi säätämästä alapallolla Camberia. Pultit piti laittaa justiinsa keskelle niitä ovaalireikiä sen takia että nivelen sisuskalujen asento on oikealla kohtaa.

Luulisi että jos alapallon kolme pulttia irrotat niin niistä jäisi jäljet jolla uudet saisi samaan kohtaan?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.5.2011 21:34

Mä en ymmärrä kuinka siinä voi mennä kulmat sekaisin kun se rakenne on samanlainen kuin tässä :
http://i65.photobucket.com/albums/h208/ ... rontTT.jpg
Tuosta vaan pultti nro.8 irti niin tolpan alapää irtoaa.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.5.2011 21:37

Voihan ton numeron 8 irrottaa, mutta mahtuuko se jousi/tolppa paketti tulemaan pois. Sitä olen kysynyt nyt ensimmäisestä postauksesta asti?!

Ilmeisesti sitten saa jos A3:ssakin saa.

Hirvee vänkääminen. :D
Viimeksi muokannut puliukk0, 23.5.2011 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.5.2011 21:38

Kyllä se mahtuu.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.5.2011 21:39

Kiitos!

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 24.5.2011 7:48

juu ja virallisesti alapallosta säädetään vain casteria.
Camper arvoa ei kovin paljoa saa muutettua moisesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.5.2011 15:59

Ei toi alapallonivel tunnu Casterin suuntaisesti liikkuvan ollenkaan?

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 19.9.2014 7:48

Mulla on työn alla kanssa noiden jousien yläpään tukilaakerien vaihto ja samlla vaihdan etu jouset.

Ymmärsinkö nyt oikein että alapallosta kun irroittaa sen ison mutterin niin napa siirtyy senverran että iskarin saa irti ja pöydälle?

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 19.9.2014 8:57

Kuten pari viestiä ylempänä on todettu, niin ei tarvitse irroittaa alapalloa. Iskari mahtuu tulemaan ulos ilmankin.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 19.9.2014 8:57

Niin ja joutuuko puristaa jousen kasaan että se mahtuu pois paikaltaan?

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 19.9.2014 9:06

Pitää puristaa.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 19.9.2014 9:10

Kiitos! Nyt on iskari pöydällä. Jousipuristimet on vaan aivan paskat mitkä mulla on...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.9.2014 11:11

Tolppa tulee kyllä ilman puristeluitakin.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 19.9.2014 12:45

Iskarin järjestys

Kuvan osa 4 pitää jousta paikallaan

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 19.9.2014 13:54

Kiitoksia hyvistä ohjeista. Nyt on etujouset ja iskarien tukikumit selä laakerit vaihdettu.
Kyllä sitä jousta sai aika paljon puristaa kasaan että mahtui nousemaan riittävästi ylöspäin ja irti navasta.
Oikealla puolella meni yli kolme tuntia että sai jousen vaihdettua mutta vasen meni jo alle tunnissa =)
Ei ollut niin paha homma kun pelkäsin.

Vaggilaine88
-
Viestit: 3
Liittynyt: 15.6.2016 19:10

Re: Golf 4 iskarin yläpäitten vaihto

ViestiKirjoittaja Vaggilaine88 » 26.6.2016 10:21

Nostetaanpas vielä..

Eilen illalla aloin tekemään tuota laakerin vaihtoa niin eipä se menny niinku elokuvissa, ensin yläpään mutteri oli niin *****tin tiukassa että piti miehissä vääntää, sitte alapään mutteri ei auennu -> jousi puristuksiin ja paikallaan vaihtoa, ei ihan helppo homma.. no, hilut saatiin paikalleen ja tolppa takas, mutta mutta, jokin ei vissiin menny putkeen kun iskarin yläpää ei yltänytkään enää ylös asti :) ja eiku uudestaan pois..
kysymys siis, eli tuleehan laakeri sen yläpään kumin ja jousilautasen väliin, ehkä hassu kymysys mutta kysynpähän vaan.. tänään uutta jousilautasta hakemaan ku entinen oli jo aika entinen ja samalla taidan ottaa sen yläpään kumin myös..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa