VW Golf mk3 käyntiongelmia
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf mk3 käyntiongelmia
Jooh, otsikko kertois kaiken. Käyntiongelmia. Eli, kaikki alkoi about 1.5 kk sitten, yhtäkkiä kun starttasin golffin kylmänä, auto kävi n. 500 kierroksessa. Hieman siinä kenkäsin, auto lähti käymään normaalisti n. 1100 kierroksessa (kylmä kone). Sitä se teki hetken aikaa, ja kone kävi lämpimänä kumminkin ihan hyvin. Noh, oireet alkoi sitten pahentua. Auto ei käynyt tyhjäkäyntiä lainkaan kylmänä, kunnes kone oli tarpeeksi lämmin, se kävi siinä 500rpm pintaan. Epäiltiin kosteutta, ei ollu se, oli lämpimässä tallissa, ja virranjakajaan katsottu onko siellä kosteutta. Noh, tänään sitten päätti erkkasarjaa asennellessa oikkuilla vielä enemmän. Samaa tekee kuinennenkin, mutta nyt se ei käy enään millään kierrosalueella kuin sen 10s - 1 min, ja sammahtaa. Sitten ei lähde käymään, ellei anna seistä minuutin kaksi, ja sama toistuu. Olisiko polttoainepumpun rele tai polttoainapumppu hajalla? Jäi hallille, ei voi ajaa 15s pätkissä ajaa 25km pätkää kotio. :/ Kyseessä ruisku, 1.6 bensa. Vuosimalli -97.
Jos ratin alta tuleva savu ilmenee virta-avainta kääntäessä on kyseessä virtalukon pohjakytkin. Kannattaa puhdistaa silloin starttimoottorin, moottorin ja akun välisten maajohtojen kontaktipinnat. Jos maat ei ole kunnossa, niin startin sähkö kulkee mistä parhaiten pääsee, kuten virtalukon pohjan kautta, joka on kohta entinen. Eipä ihme jos virtalukonpohja aiheuttaisi mainitsemasi käyntihäiriötkin.
Miten ne viikset savuaa, jos virta-avainta kääntää? Virtalukon pohjassahan ne kontaktit on joiden kautta virta alkaa avainta kääntäessä kulkea? Ensin savuaa voitelurasva pois. Sitten messingin kuluessa alkaa tulla kipinoitä kuluneiden kontaktien väliin.
Virtalukon pohjia olen vaihtanut joka autoon, mutta viiksiä en vielä koskaan. Tää on tietysti nyt MUKOa - mun kokemusta kolmoskoppaisista. Virtalukon pohjakytkin on noissa alimitoitettu.
Jos olen väärässä niin jospa joku valistaisi minua tästä asiasta.
Virtalukon pohjia olen vaihtanut joka autoon, mutta viiksiä en vielä koskaan. Tää on tietysti nyt MUKOa - mun kokemusta kolmoskoppaisista. Virtalukon pohjakytkin on noissa alimitoitettu.
Jos olen väärässä niin jospa joku valistaisi minua tästä asiasta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Loppuunkulunut viiksi vois varmaan oikosulusta savutakin. Koskaan ei ole vielä joutunut viikseä vaihtamaan, enkä siis niiden kulumisesta mitään tiedäkään. Virtalukonpohjia on taas vaihdettu. Ensimmäinen meni harjoituksesta, kun en tiennyt putsata startin maata - uusi virtalukonpohja paloi samantien, kun startin virrat meni sen eikä maakaapelin kautta.
Puolassahan se sammumisvika oli. Käytettiin tammelan autohuollossa tätä golffia, ne vaihto polttoainepumpun releen, lämpötilantunnistimen ja jotain pientä.. Toimi hetken aikaa ja nyt taas oikkuilee. Ei sammu enää, se oli puolan syytä se :). Toinen, onko tää joku golffin tyyppivika että bensamittari laskee aika nopeasti välillä ihan "nolliin" liian äkkiä? Esim. Tankkaa 10 e, bensamittari nousee varttitankkiin jajaa sen 40km nii voi olla ihan nollilla. Mun mallissa ku ei tätä varsinaista ajotietokonetta ole, vaikea katsoa keskikulutus. Ja välillä taas voi ajaa enemmänkin eikä bensamittari reagoi noin nopeasti. Vai onkohan vika moottorin kulutuspuolella? Kun nyt ei oo rahaa tankkaa täyteen ja katsoa paljon pääsee täydellä tankilla. sen kyllä teen kun rahaa on tankata täyteen.
Tarkan lukeman saat kulutuksesta kun tankkaat täyteen ja ajat muutamia kertoja esim 300-500km ja tankki täyteen. Sitten lasket keskikulutuksen. yhdestä tankkaamisesta ei vielä välttämättä saa tarkkaa kulutusta...
Itsellä oli kaksi mk3:sta pitempään ja kummassakin polttoainemittari toimi hiukan eri tavalla.... ja kulutuksessa oli myös eroja vaikka kummasakin oli 1,8i kone.
10€ lla pitäs saada bensaa n 6l ja sillä pitäs päästä matka-ajossa 7,5l kulutuksella n 80km ja kaupunkiajossa 11l kulutuksella n 55km eli onko ajomatkasi samanlaista kaupunki/matkaajoa?? Nopeuden nostaminen 80kmh:sta 120kmh nostaa jo mukavasti kulutusta..
Kulutuslukemat on muistikuvia omien Golffien kulutuksista ja siihen vaikuttaa mm onko pakksta, onko auto ollut lämmityksessä, kaupunki/matka ajo, onko tullut annettua Gopperolle vähän sivuliukua liukkailla , onko kuormaa jne myös ilmansuodattimella/tulpilla jne huollolla on vaikutusta kulutukseen..
Itsellä oli kaksi mk3:sta pitempään ja kummassakin polttoainemittari toimi hiukan eri tavalla.... ja kulutuksessa oli myös eroja vaikka kummasakin oli 1,8i kone.
10€ lla pitäs saada bensaa n 6l ja sillä pitäs päästä matka-ajossa 7,5l kulutuksella n 80km ja kaupunkiajossa 11l kulutuksella n 55km eli onko ajomatkasi samanlaista kaupunki/matkaajoa?? Nopeuden nostaminen 80kmh:sta 120kmh nostaa jo mukavasti kulutusta..
Kulutuslukemat on muistikuvia omien Golffien kulutuksista ja siihen vaikuttaa mm onko pakksta, onko auto ollut lämmityksessä, kaupunki/matka ajo, onko tullut annettua Gopperolle vähän sivuliukua liukkailla , onko kuormaa jne myös ilmansuodattimella/tulpilla jne huollolla on vaikutusta kulutukseen..
Jooh, up. Samaa vikaa tekee, sammuilee kesken ajoa, tai melkeempä koska vaan, kävi ait tyhjäkäyntiä tai ajoi. Yleensä oireilee kaikki samaan aikaan, ja toimii taas hetken moitteetta. Eli sammuu kesken ajoa, ja ei käy tyhjäkäyntiä pakkasella kylmänä. Plussa keleillä kylmänä vaeltaa tyhjäkäynti 600-800 rpm paikkeilla. Sen oon huomannu että joku jossain naksuttaa, kun sammuu ajossa, kuuluisi kuskin jalkotilasta. Tyhjäkäynnillä vaan sammuu. Puolan vaihdon jälkeem toimi hetken moitteetta. Vaihdettu pa pumpun rele, lämpötunnistin, puola. 1piste ruisku 1.6 mk3 golf kyseessä. Savuttaa melko paljon ja käy omituisesti. Savu ihan pakokaasun väristä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa