"Aihio" siirtyi omistukseeni tuossa syksyllä 2011, jolloin se noudettiin Jyväskylän Laakkoselta. Lähtötilanne oli aivan vakio auto, jolle ei vielä ollut kukaan ehtinyt tuninkia tekemään (pilaamaan)... Jo ennen auton ostoa vannoin (taas kerran) hallituksen vaatimuksesta, ettei tähän autoon laiteta mitään erikoista.
Haaveena oli FL-malli, mutta rahapussi ei antanut sellaiseen myöden, joten piti tuohon 2008 malliin tyytyä. Alunperin netistä lueskeltujen juttujen perusteella päätin kiertää kaukaa suutinvikaiset BMN-koneet, mutta CEGA-koneista yksilöä kun ei ollut silloin tarpeeksi pienillä kilometreillä vaihtoautomarkkinoilla, tyydyin tuohon pumppusuutin koneiseen autoon. Silloin ei ollut vielä tietoa maahantuojan korvaamista suutinvioista...
Jorinat sikseen ja itse "projektin" lähtötilanteeseen. Kukaan täällä ei varmaan ole nähnyt miltä tuo Octavia farmarimallina vakiona näyttää:
Tuolla ajeltiin syksy ja alkutalvi tyytyväisenä. Takaraivossa tykytti kuitenkin ajatus siitä että saisi siinä autossa nyt jotain sellaista olla että sen löytää parkkipaikalta hieman helpommin perus perheautojen harmaasta joukosta...
Talvella sitten eksyin Ebay:n puolelle ihmettelemään mitä kaikkea kivaa Saksanmaalta saa edullisesti ja siitä se mopo sitten karkasi oikein huolella lapasesta. Ensin ostoskoriin tarttui setti 19" vanteita, jotka tosin ovat replicat, kun köyhällä ei ole varaa aitoihin... Vanteiden saapumisen jälkeen piti kuivasovittaa niitä talven pimeinä tunteina ja loppupäätelmänä piti laittaa alustasarja tilaukseen, kun tuolla vakioalustalla olisi mahtunut pää renkaan ja kaaren väliin, puhumattakaan siitä että auton ali olisi hirvikin mahtunut kävelemään. Saksasta tuli sitten VRSclub:n forumilaisten hyvien kokemuksien perusteella H&R:n monotube sarja, joka sitten väännettiin alle kevään tullessa samalla kun kesärenkaat laitoin alle.
Sisustaan tilattiin ne perinteiset S-line Audin vaihdekepin nuppi alkuperäisen kakkosnelosen tilalle, GTI Golfin lepuutustuki ja Columbus soitin, kun kyllästyin vakio Streamin ja CD levyjen kanssa pelleilyyn.
Tuossa vaiheessa auto näytti siis tältä:
Vanteiden speksit tuolloin olivat edessä 8,5x19 et 45 + 8 mm Tommi´s Billet:n sorvaama spaceri ja takana 9,5x19 et 45. Renkaina 225/35/19 ja 235/35/19.
Heinäkuussa 2012 DHL:n kaveri toi pihaan paketin, jonka sisältö oli seuraava:
Tuota sitten lähdettiin hullun innolla sorvaamaan autoon kiinni ja paikallinen marmoritiski tulikin enemmän kuin tutuksi pisteosien metsästyksen aikana. Alunperin toivoin että edes jotain pieniä osia olisi voinut hyödyntää vanhasta puskurista, mutta toiveajatteluahan se oli. Käytettynä noita puskurin osia ei saanut oikein mistään (ei edes Saksan nettivaraosasta), joten oli pakko ostaa kaikki osat uusina. Ritilät, ajovalojen pesurit ja niiden peitelevyt hain marmoritiskiltä, kuten myös liittimet sumuvaloihin ja päiväajovaloihin. Itse sumuvalot, päiväajovalot ja FL mallin maskin tilasin taas skodateile:ltä, koska siellä hintataso oli huomattavasti alhaisempi kuin täällä kotimaassa.
Puskuri ja maski kävivät ammattimaalarin luona, muuten kaiken sovittamisen ja kasaamisen suoritin itse. Lopputulos:
Tuolla ajeltiin taas tyytyväisenä hetken aikaa, kunnes talvi koitti tänne pohjolaan ja eräänä pimeänä marraskuisena iltana tilasin baijerin puolelta uudet kesärinkulat, kun noita BBS replicoita alkoi kesällä olemaan joka toisessa vastaan tulevassa autossa...
Alkuperäiset Audi:n Speedline vanteet 9"x19" ET41 koko kierros:
Noista sitten hinkuteltiin kädet kipeänä lipat "kiiltäviksi" ja keskiöt kävivät soodapuhalluksessa. Maalari kiskaisi sitten päälle uudet hieman kellertävään / kultaan vivahtavan metallisävyn, joka kuvissa valitettavasti näyttää vannehopealta. :/
Välissä tosin "vahingossa" tilasin Saksasta uuden ruorin tuon Skoda:n hieman mitäänsanomattoman ratin tilalle. Samalla tietty vaihtui airbag ja ratin ohjausmoduli, jotta auto ymmärsi edes osan uusien nappien päälle. Asennus, koodaukset ja sopeutukset hoidettiin itse, yritys ja erehdys -tekniikalla.
Keväällä 2013 sitten ruuvailtiin uudet kesävanteet alle ja lopputulos oli varmaankin välttävä:
Tuon jälkeen on poistettu kattokaiteet ja Joey-modasin etuvalot, jolloin päästäänkin jo nykyhetkeen.
Muutamia muitakin pikkujuttuja tuohon on tehty, mutta ne jääkööt katsojan havaittaviksi. =)
Pahoittelen topic:n kuvamäärää, mutta ainakin itse koen että on paljon mukavampi katsoa kuvia näin, kuin linkittää niitä erikseen avautuviksi välilehdiksi tai linkeiksi. Kuvien laatu on mitä on, kun kuvaaja on aivan noviisi ja kuvat on otettu jollakin kivikauden laitteella...