Skoda Octavia II RS TDI -08
Valvoja: ffp jäsenet
Skoda Octavia II RS TDI -08
Laitetaan nyt pitkällisen harkinnan jälkeen omastakin perhevankkurista tänne pieni juttu, kun siinä alkaa jo jotain näytettävääkin olemaan. Taso täällä forumilla tosin on niin kova, että vähän hävettää laittaa tämä pirkkavolkkari näytille...
"Aihio" siirtyi omistukseeni tuossa syksyllä 2011, jolloin se noudettiin Jyväskylän Laakkoselta. Lähtötilanne oli aivan vakio auto, jolle ei vielä ollut kukaan ehtinyt tuninkia tekemään (pilaamaan)... Jo ennen auton ostoa vannoin (taas kerran) hallituksen vaatimuksesta, ettei tähän autoon laiteta mitään erikoista.
Haaveena oli FL-malli, mutta rahapussi ei antanut sellaiseen myöden, joten piti tuohon 2008 malliin tyytyä. Alunperin netistä lueskeltujen juttujen perusteella päätin kiertää kaukaa suutinvikaiset BMN-koneet, mutta CEGA-koneista yksilöä kun ei ollut silloin tarpeeksi pienillä kilometreillä vaihtoautomarkkinoilla, tyydyin tuohon pumppusuutin koneiseen autoon. Silloin ei ollut vielä tietoa maahantuojan korvaamista suutinvioista...
Jorinat sikseen ja itse "projektin" lähtötilanteeseen. Kukaan täällä ei varmaan ole nähnyt miltä tuo Octavia farmarimallina vakiona näyttää:
Tuolla ajeltiin syksy ja alkutalvi tyytyväisenä. Takaraivossa tykytti kuitenkin ajatus siitä että saisi siinä autossa nyt jotain sellaista olla että sen löytää parkkipaikalta hieman helpommin perus perheautojen harmaasta joukosta...
Talvella sitten eksyin Ebay:n puolelle ihmettelemään mitä kaikkea kivaa Saksanmaalta saa edullisesti ja siitä se mopo sitten karkasi oikein huolella lapasesta. Ensin ostoskoriin tarttui setti 19" vanteita, jotka tosin ovat replicat, kun köyhällä ei ole varaa aitoihin... Vanteiden saapumisen jälkeen piti kuivasovittaa niitä talven pimeinä tunteina ja loppupäätelmänä piti laittaa alustasarja tilaukseen, kun tuolla vakioalustalla olisi mahtunut pää renkaan ja kaaren väliin, puhumattakaan siitä että auton ali olisi hirvikin mahtunut kävelemään. Saksasta tuli sitten VRSclub:n forumilaisten hyvien kokemuksien perusteella H&R:n monotube sarja, joka sitten väännettiin alle kevään tullessa samalla kun kesärenkaat laitoin alle.
Sisustaan tilattiin ne perinteiset S-line Audin vaihdekepin nuppi alkuperäisen kakkosnelosen tilalle, GTI Golfin lepuutustuki ja Columbus soitin, kun kyllästyin vakio Streamin ja CD levyjen kanssa pelleilyyn.
Tuossa vaiheessa auto näytti siis tältä:
Vanteiden speksit tuolloin olivat edessä 8,5x19 et 45 + 8 mm Tommi´s Billet:n sorvaama spaceri ja takana 9,5x19 et 45. Renkaina 225/35/19 ja 235/35/19.
Heinäkuussa 2012 DHL:n kaveri toi pihaan paketin, jonka sisältö oli seuraava:
Tuota sitten lähdettiin hullun innolla sorvaamaan autoon kiinni ja paikallinen marmoritiski tulikin enemmän kuin tutuksi pisteosien metsästyksen aikana. Alunperin toivoin että edes jotain pieniä osia olisi voinut hyödyntää vanhasta puskurista, mutta toiveajatteluahan se oli. Käytettynä noita puskurin osia ei saanut oikein mistään (ei edes Saksan nettivaraosasta), joten oli pakko ostaa kaikki osat uusina. Ritilät, ajovalojen pesurit ja niiden peitelevyt hain marmoritiskiltä, kuten myös liittimet sumuvaloihin ja päiväajovaloihin. Itse sumuvalot, päiväajovalot ja FL mallin maskin tilasin taas skodateile:ltä, koska siellä hintataso oli huomattavasti alhaisempi kuin täällä kotimaassa.
Puskuri ja maski kävivät ammattimaalarin luona, muuten kaiken sovittamisen ja kasaamisen suoritin itse. Lopputulos:
Tuolla ajeltiin taas tyytyväisenä hetken aikaa, kunnes talvi koitti tänne pohjolaan ja eräänä pimeänä marraskuisena iltana tilasin baijerin puolelta uudet kesärinkulat, kun noita BBS replicoita alkoi kesällä olemaan joka toisessa vastaan tulevassa autossa...
Alkuperäiset Audi:n Speedline vanteet 9"x19" ET41 koko kierros:
Noista sitten hinkuteltiin kädet kipeänä lipat "kiiltäviksi" ja keskiöt kävivät soodapuhalluksessa. Maalari kiskaisi sitten päälle uudet hieman kellertävään / kultaan vivahtavan metallisävyn, joka kuvissa valitettavasti näyttää vannehopealta. :/
Välissä tosin "vahingossa" tilasin Saksasta uuden ruorin tuon Skoda:n hieman mitäänsanomattoman ratin tilalle. Samalla tietty vaihtui airbag ja ratin ohjausmoduli, jotta auto ymmärsi edes osan uusien nappien päälle. Asennus, koodaukset ja sopeutukset hoidettiin itse, yritys ja erehdys -tekniikalla.
Keväällä 2013 sitten ruuvailtiin uudet kesävanteet alle ja lopputulos oli varmaankin välttävä:
Tuon jälkeen on poistettu kattokaiteet ja Joey-modasin etuvalot, jolloin päästäänkin jo nykyhetkeen.
Muutamia muitakin pikkujuttuja tuohon on tehty, mutta ne jääkööt katsojan havaittaviksi. =)
Pahoittelen topic:n kuvamäärää, mutta ainakin itse koen että on paljon mukavampi katsoa kuvia näin, kuin linkittää niitä erikseen avautuviksi välilehdiksi tai linkeiksi. Kuvien laatu on mitä on, kun kuvaaja on aivan noviisi ja kuvat on otettu jollakin kivikauden laitteella...
"Aihio" siirtyi omistukseeni tuossa syksyllä 2011, jolloin se noudettiin Jyväskylän Laakkoselta. Lähtötilanne oli aivan vakio auto, jolle ei vielä ollut kukaan ehtinyt tuninkia tekemään (pilaamaan)... Jo ennen auton ostoa vannoin (taas kerran) hallituksen vaatimuksesta, ettei tähän autoon laiteta mitään erikoista.
Haaveena oli FL-malli, mutta rahapussi ei antanut sellaiseen myöden, joten piti tuohon 2008 malliin tyytyä. Alunperin netistä lueskeltujen juttujen perusteella päätin kiertää kaukaa suutinvikaiset BMN-koneet, mutta CEGA-koneista yksilöä kun ei ollut silloin tarpeeksi pienillä kilometreillä vaihtoautomarkkinoilla, tyydyin tuohon pumppusuutin koneiseen autoon. Silloin ei ollut vielä tietoa maahantuojan korvaamista suutinvioista...
Jorinat sikseen ja itse "projektin" lähtötilanteeseen. Kukaan täällä ei varmaan ole nähnyt miltä tuo Octavia farmarimallina vakiona näyttää:
Tuolla ajeltiin syksy ja alkutalvi tyytyväisenä. Takaraivossa tykytti kuitenkin ajatus siitä että saisi siinä autossa nyt jotain sellaista olla että sen löytää parkkipaikalta hieman helpommin perus perheautojen harmaasta joukosta...
Talvella sitten eksyin Ebay:n puolelle ihmettelemään mitä kaikkea kivaa Saksanmaalta saa edullisesti ja siitä se mopo sitten karkasi oikein huolella lapasesta. Ensin ostoskoriin tarttui setti 19" vanteita, jotka tosin ovat replicat, kun köyhällä ei ole varaa aitoihin... Vanteiden saapumisen jälkeen piti kuivasovittaa niitä talven pimeinä tunteina ja loppupäätelmänä piti laittaa alustasarja tilaukseen, kun tuolla vakioalustalla olisi mahtunut pää renkaan ja kaaren väliin, puhumattakaan siitä että auton ali olisi hirvikin mahtunut kävelemään. Saksasta tuli sitten VRSclub:n forumilaisten hyvien kokemuksien perusteella H&R:n monotube sarja, joka sitten väännettiin alle kevään tullessa samalla kun kesärenkaat laitoin alle.
Sisustaan tilattiin ne perinteiset S-line Audin vaihdekepin nuppi alkuperäisen kakkosnelosen tilalle, GTI Golfin lepuutustuki ja Columbus soitin, kun kyllästyin vakio Streamin ja CD levyjen kanssa pelleilyyn.
Tuossa vaiheessa auto näytti siis tältä:
Vanteiden speksit tuolloin olivat edessä 8,5x19 et 45 + 8 mm Tommi´s Billet:n sorvaama spaceri ja takana 9,5x19 et 45. Renkaina 225/35/19 ja 235/35/19.
Heinäkuussa 2012 DHL:n kaveri toi pihaan paketin, jonka sisältö oli seuraava:
Tuota sitten lähdettiin hullun innolla sorvaamaan autoon kiinni ja paikallinen marmoritiski tulikin enemmän kuin tutuksi pisteosien metsästyksen aikana. Alunperin toivoin että edes jotain pieniä osia olisi voinut hyödyntää vanhasta puskurista, mutta toiveajatteluahan se oli. Käytettynä noita puskurin osia ei saanut oikein mistään (ei edes Saksan nettivaraosasta), joten oli pakko ostaa kaikki osat uusina. Ritilät, ajovalojen pesurit ja niiden peitelevyt hain marmoritiskiltä, kuten myös liittimet sumuvaloihin ja päiväajovaloihin. Itse sumuvalot, päiväajovalot ja FL mallin maskin tilasin taas skodateile:ltä, koska siellä hintataso oli huomattavasti alhaisempi kuin täällä kotimaassa.
Puskuri ja maski kävivät ammattimaalarin luona, muuten kaiken sovittamisen ja kasaamisen suoritin itse. Lopputulos:
Tuolla ajeltiin taas tyytyväisenä hetken aikaa, kunnes talvi koitti tänne pohjolaan ja eräänä pimeänä marraskuisena iltana tilasin baijerin puolelta uudet kesärinkulat, kun noita BBS replicoita alkoi kesällä olemaan joka toisessa vastaan tulevassa autossa...
Alkuperäiset Audi:n Speedline vanteet 9"x19" ET41 koko kierros:
Noista sitten hinkuteltiin kädet kipeänä lipat "kiiltäviksi" ja keskiöt kävivät soodapuhalluksessa. Maalari kiskaisi sitten päälle uudet hieman kellertävään / kultaan vivahtavan metallisävyn, joka kuvissa valitettavasti näyttää vannehopealta. :/
Välissä tosin "vahingossa" tilasin Saksasta uuden ruorin tuon Skoda:n hieman mitäänsanomattoman ratin tilalle. Samalla tietty vaihtui airbag ja ratin ohjausmoduli, jotta auto ymmärsi edes osan uusien nappien päälle. Asennus, koodaukset ja sopeutukset hoidettiin itse, yritys ja erehdys -tekniikalla.
Keväällä 2013 sitten ruuvailtiin uudet kesävanteet alle ja lopputulos oli varmaankin välttävä:
Tuon jälkeen on poistettu kattokaiteet ja Joey-modasin etuvalot, jolloin päästäänkin jo nykyhetkeen.
Muutamia muitakin pikkujuttuja tuohon on tehty, mutta ne jääkööt katsojan havaittaviksi. =)
Pahoittelen topic:n kuvamäärää, mutta ainakin itse koen että on paljon mukavampi katsoa kuvia näin, kuin linkittää niitä erikseen avautuviksi välilehdiksi tai linkeiksi. Kuvien laatu on mitä on, kun kuvaaja on aivan noviisi ja kuvat on otettu jollakin kivikauden laitteella...
Kiitoksia kommenteista.
Rascal:
On kyllä totta että noita kalvoja sumareissa on nykyään aika monessa autossa, mutta toivoin niiden tuovan hieman kontrastia tuohon muuten tummaan ilmeeseen ja samalla olisi muitakin vanteiden väriä osittain tukevia osia. Voisihan ne tietty vetää tummaksikin, kun tuota tummennuskalvoakin olisi tuossa tarjolla...? =)
nani:
Tulet ostamaan tämän pois minulta, niin saan uuden projektin työstettäväksi. =D
Unohtui tuossa aloitusviestissä vielä mainita tuosta ratista, että ennen asennusta purin sen atomeiksi ja vaihdoin VW:n värimaailmaa toteuttavat LED:t vihreisiin vastaaviin, jotta sopivat paremmin kabiinin muuhun valaistukseen. Jos olisin etukäteen tiennyt, kuinka pieniä ne LED:t siellä piirilevyllä on, en ehkä olisi alkanut niitä vaihtamaan. Muutaman kerran meinasi hermot mennä niiden kanssa, mutta sain kuitenkin lopulta kaikki vaihdettua.
Rascal:
On kyllä totta että noita kalvoja sumareissa on nykyään aika monessa autossa, mutta toivoin niiden tuovan hieman kontrastia tuohon muuten tummaan ilmeeseen ja samalla olisi muitakin vanteiden väriä osittain tukevia osia. Voisihan ne tietty vetää tummaksikin, kun tuota tummennuskalvoakin olisi tuossa tarjolla...? =)
nani:
Tulet ostamaan tämän pois minulta, niin saan uuden projektin työstettäväksi. =D
Unohtui tuossa aloitusviestissä vielä mainita tuosta ratista, että ennen asennusta purin sen atomeiksi ja vaihdoin VW:n värimaailmaa toteuttavat LED:t vihreisiin vastaaviin, jotta sopivat paremmin kabiinin muuhun valaistukseen. Jos olisin etukäteen tiennyt, kuinka pieniä ne LED:t siellä piirilevyllä on, en ehkä olisi alkanut niitä vaihtamaan. Muutaman kerran meinasi hermot mennä niiden kanssa, mutta sain kuitenkin lopulta kaikki vaihdettua.
RS on vakiona aika karu ilmestys, mutta todella komea muutosten jälkeen. Sisustankin muutokset todella hienoja, varsinkin tuo soittimen vaihto. Jäin kaipaamaan sivuprofiilista kuvaa, nyt kun kattokaiteet on poistettu. Niiden poisto muutti ulkonäköä yllättävän oleellisesti. Voin tarjoutua ottamaan sellaisia kuvia joista saadaan vanteidenkin väri esiin :)
Katsotaan niitä sivuprofiilin kuvia sitten, jos ja kun tähän saadaan miedot tummennokset laseihin, jotta poistuu tuo pieni akvaario efekti ja samalla saadaan vähän lisättyä perheen pienimmän matkustusmukavuutta takapenkillä. Mitään jätesäkkejä laseihin ei ole tulossa, vaan mennään niidenkin osalta hillityllä linjalla.
Nupin vaihto ei ole kovin kummoinen juttu. Kehys, jossa vaihdekepin pussi on kiinni, nostetaan irti, jolloin päästään kääntämään vaihdekepin nupin paikallaan pitävä puristuspanta irti. Tuon jälkeen nuppi, pussi ja kehys lähtevät irti. Vanha nuppi irroitetaan pussista ja uusi nuppi kiinnitetään vanhaan pussiin ja kasaus tietty käänteisessä järjestyksessä. Puristettavan pannan korvasin tavallisella letkuklemmarilla, niin sen saa tarvittaessa taas helposti auki.
Tuohon pitäisi kai käydä kaikki 5-korimallin konsernin johdannaisten nupit, eli esimerkiksi V GTI Golf:n nupin tuohon voisi laittaa. Sellaista katselinkin, mutta A3 S-Linen nuppia kalliimpi hinta sai vaakakupin kääntymään Audi:n puollelle.
Tuohon pitäisi kai käydä kaikki 5-korimallin konsernin johdannaisten nupit, eli esimerkiksi V GTI Golf:n nupin tuohon voisi laittaa. Sellaista katselinkin, mutta A3 S-Linen nuppia kalliimpi hinta sai vaakakupin kääntymään Audi:n puollelle.
Kiva, että muutkin tykkää noista pienistä modeista, vaikka itsellehän näitä tehdään... Vai miten se oli? =)
Torstaille on nyt varattu aika lasien tummennukseen. Katsotaan nyt meneekö ulkonäön osalta ihan metsään niiden kanssa, kun olen alkanut suunnitelmien suhteen kääntymään laillisen ratkaisun puolelle.
Jos jollain muuten sattuisi olemaan noihin Audi:n vanteisiin tuollainen keskikuppi ylimääräisenä, niin voisin ostaa sellaisen pois kuljeksimasta. Yhdestä vanteesta on nimittäin sen kupin ympärillä oleva kromirinkula mystisesti kadonnut...
Torstaille on nyt varattu aika lasien tummennukseen. Katsotaan nyt meneekö ulkonäön osalta ihan metsään niiden kanssa, kun olen alkanut suunnitelmien suhteen kääntymään laillisen ratkaisun puolelle.
Jos jollain muuten sattuisi olemaan noihin Audi:n vanteisiin tuollainen keskikuppi ylimääräisenä, niin voisin ostaa sellaisen pois kuljeksimasta. Yhdestä vanteesta on nimittäin sen kupin ympärillä oleva kromirinkula mystisesti kadonnut...
Nyt on lasit tummennettu 3M:n kalvoilla siten että takaoviin laitettiin 50% ja takakontin laseihin 35%. Ei mikään järin radikaali muutos, mutta kuitenkin. Ohessa pari räpsyä, joista ei kylläkään saa todellista kuvaa kalvoista, mutta sanotaan näin, ettei ne kyllä livenäkään varsinaisesti hyppää silmille.
Ompas kyllä komia Ocu! Rupiaa tässä itelläkin rakentelu-hammasta kolottamaan, kun katselee noita kuvia :) Olikos noiden valojen irrotus Joey-modia varten kova homma? Tekis itekkin mieli maalata noita pohjia ja mietiskelinkin, että paljonko pitää projektiin varata aikaa? Oliko lasit tiukan uunituksen takana vai irtosikos helposti? Olikos tässä xenonit?
Tuossa on xenonit. Lasit oli jostain syystä todella kovassa kiinni ja avaamiseen vierähtikin tunti per umpio. Liima noissa on aika kovaa tavaraa ja avaaminen ilman että siitä jää jälkiä muoveihin on lähes mahdotonta. Onneksi ne reunat jää suurimmaksi osaksi piiloon muiden korin osien alle, joten minua se ei ainakaan haittaa. Jouduin avaamaan nuo vielä toiseenkin kertaan, kun ensimmäisellä kerralla tiivistys ei onnistunut ihan täydellisesti ja umpioiden sisään pääsi kosteutta...
Ei mennyt suoraan paikalleen. Vaatii ajovalojen kulmien alla olevien kohtien kokonaan uudelleen muotoilemisen. Ja mitään Pre-FL puskurin osia ei pysty käyttämään hyväksi FL puskurin asennukseen. Osalistaan kuuluu puskurin kuori, kaikki ritilät, DRL:t, ajovalojen pesimet ja niiden peitelätkät, sumuvalot ja kiinnitysmuovit, joihin sumuvalot ja DRL:t kiinnittyvät. Ainoastaan puskurin kuoren löysin Saksan nettivaraosasta käytettynä ja kaikki loput osat jouduin hakemaan marmoritiskiltä.
buubaa: Kyllä ne paremman näköiset oli, sitä en kiellä. Niitä vaan ei oikein millään saanut täysin keskitettyä ja pientä tärinää oli havaittavissa aina ~70 km/h nopeudessa. Vanteet oli kyllä varmasti suorat eikä renkaissakaan ollut vikaa kun ne nykyisten vanteiden päällä toimivat ok. Niiden repsujen keskireikä oli jotenkin hieman omituisen kokoinen ja mistään ei löytynyt tasan sopivia soviterenkaita ja ilmeisesti pulttien reiätkin oli sinnepäin, eikä ne hoitaneet lopullista keskitystä kunnolla vaikka kuinka kiristeli pultit ristiin. Kaiken lisäksi ne vaati eteen spacerit, jotta sai kaivettua ne kaarien uumenista esiin, joka ei varmaankaan ainakaan parantanut sitä tärinäongelmaa. Nuo Speedline:t kun on valmiiksi oikealla keskireiällä ja tulevat ET:n ja leveyden puolesta jo sopivasti kaarelle, niin ei tarvitse tapella noiden edellä mainittujen asioiden kanssa. Jos olisi rahaa pistää pari tonnia vanteisiin kiinni, niin laittaisin heti tulemaan aidot BBS:t... =)
FaaBo: Sivulasien kalvotus kävi kyllä mielessä, mutta luovuin sitten siitä ajatuksesta kun vaimokin tuolla autolla yksin ajaa. Ei jaksa kuunnella sitten sitä valitusta kun kissalan pojat on pysäyttänyt ja käskeneet repimään ne pois ennenkuin ajo saa jatkua...
sokota: Kattokaiteiden poistolla on yllättävän suuri vaikutus optisen madalluksen osalta... ;) Ja tarvikkeet siihen ei maksaneet paljoa + ne kaiteet saa kymmenessä minuutissa takaisin katolle tarvittaessa.
FaaBo: Sivulasien kalvotus kävi kyllä mielessä, mutta luovuin sitten siitä ajatuksesta kun vaimokin tuolla autolla yksin ajaa. Ei jaksa kuunnella sitten sitä valitusta kun kissalan pojat on pysäyttänyt ja käskeneet repimään ne pois ennenkuin ajo saa jatkua...
sokota: Kattokaiteiden poistolla on yllättävän suuri vaikutus optisen madalluksen osalta... ;) Ja tarvikkeet siihen ei maksaneet paljoa + ne kaiteet saa kymmenessä minuutissa takaisin katolle tarvittaessa.
Kiitoksia vaan kehuista. Yritetään jatkaa tuolla ns. OEM+ linjalla tämän rakentelun kanssa. =)
Lydes: En tiedä missä kylällä normaalisti liikut, mutta tämä kapistus pyörii enimmäkseen Kanta-Hämeen puolella.
ps. Uudet Audi:n keskimerkit saapui Saksasta, joten yhden rikkinäisen merkin epäkohta on korjattu ja jäi vielä varalle kolme merkkiä, jos nuo kromirinkulat vielä karkailevat.
Lydes: En tiedä missä kylällä normaalisti liikut, mutta tämä kapistus pyörii enimmäkseen Kanta-Hämeen puolella.
ps. Uudet Audi:n keskimerkit saapui Saksasta, joten yhden rikkinäisen merkin epäkohta on korjattu ja jäi vielä varalle kolme merkkiä, jos nuo kromirinkulat vielä karkailevat.
Päivitellään tätäkin taas, kun sisustaa ehostin hieman uudemmilla osilla.
Climatronic:n ohjauspanelin vaihdoin FL:n vastaavaan, jolloin lämpötilan ja puhallussuuntien "animaatiot" saa näkymään Columbuksen ruudulla. Samalla vaihdoin kaikki sisustan koristelistat L&K varustelutasosta löytyviin Piano Black -mallisiin. Mielestäni ne ovat tyylikkäämmät kuin alkuperäiset alumiinisomistelistat ja tuovat auton sisustaa hieman lähemmäs tätä päivää. Makuasiahan tuokin tietty on.
Huono kuva likaisesta sisustasta, kun siivoaminen ei oikein nappaa 15 asteen pakkasella:
Ainoa pieni vika tuossa on se että tuo uusi paneli ei suostu tekemään ilmastoinnin kompuran sopeutusta. Sisäilmankierron läppien kalibraation se kyllä teki. Vikakoodit VCDS:llä luettuna ovat tällaiset:
Kaksi ensimmäistä koodia veikkailtiin Briskoda:n forumin puolella tulevan siitä että tuossa panelissa olisi Component Protection, joka vaatisi siis sen että se synkataan autoon tehtaan tietokannan kanssa. Käytin autoa paikallisella marmoritiskillä, jotka puolentoistatunnin tunnin yrityksen jälkeen totesivat, etteivät saa VAS:lla yhteyttä paneliin. Itse kyllä pääsen siihen kiinni VCDS:llä ongelmitta... Olivat vielä kaiken lisäksi sitä mieltä että tuo komponenttisuojaus olisi näihin Skodiin tullut vasta viime vuoden malleihin ja osiin, joten eivät uskoneet koodien tulevan siitä.
Pitää tässä koittaa jostain löytää vanhempi versio tuosta panelista ja toivoa että sen kanssa koodit poistuisi. Mikään kiire sillä ei kuitenkaan ole, koska muuten tuo toimii ongelmitta, mutta kesällä kylmän ilman saaminen kabiiniin taitaa vaatia sen kalibroinnin.
Viimeinen vikakoodi tulee siitä etten ole tuohon asentanut sitä ilman laatua haistelevaa sensoria. Katsotaan nyt jaksaako sen asentaa, kun ei sen puuttuminen vaikuta tuohon muuten kuin siten että tuo ei automaattisesti pistä sisäilmankiertoa päälle.
OEM linjasta jouduin sen verran poikkeamaan, että ovipanelien listat on Superskodan valmistamat peitelistat, jotka siis liimattiin originellien listojen päälle. Ei vaan pankkitili oikein anna myöden ostaa neljää ovipahvia noiden listojen takia. Niitä kun ei käytettynäkään oikein liiku edes saksan nettivaraosassa...
Climatronic:n ohjauspanelin vaihdoin FL:n vastaavaan, jolloin lämpötilan ja puhallussuuntien "animaatiot" saa näkymään Columbuksen ruudulla. Samalla vaihdoin kaikki sisustan koristelistat L&K varustelutasosta löytyviin Piano Black -mallisiin. Mielestäni ne ovat tyylikkäämmät kuin alkuperäiset alumiinisomistelistat ja tuovat auton sisustaa hieman lähemmäs tätä päivää. Makuasiahan tuokin tietty on.
Huono kuva likaisesta sisustasta, kun siivoaminen ei oikein nappaa 15 asteen pakkasella:
Ainoa pieni vika tuossa on se että tuo uusi paneli ei suostu tekemään ilmastoinnin kompuran sopeutusta. Sisäilmankierron läppien kalibraation se kyllä teki. Vikakoodit VCDS:llä luettuna ovat tällaiset:
Koodi: Valitse kaikki
13701424 - Function Restricted due to Missing Message(s)
U1111 00 [009] - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00000000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 0
Reset counter: 0
Mileage: 239 km
Date: 2000.00.00
Time: 13:48:43
13701456 - Function Restricted due to Missing Message(s)
U1111 00 [009] - -
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 43
Mileage: 105199 km
Date: 2000.00.00
Time: 13:48:43
9479189 - Signal Line for Air Quality Sensor
B10A4 15 [009] - Open or Short to Plus
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 43
Mileage: 105199 km
Date: 2000.00.00
Time: 13:48:43
Kaksi ensimmäistä koodia veikkailtiin Briskoda:n forumin puolella tulevan siitä että tuossa panelissa olisi Component Protection, joka vaatisi siis sen että se synkataan autoon tehtaan tietokannan kanssa. Käytin autoa paikallisella marmoritiskillä, jotka puolentoistatunnin tunnin yrityksen jälkeen totesivat, etteivät saa VAS:lla yhteyttä paneliin. Itse kyllä pääsen siihen kiinni VCDS:llä ongelmitta... Olivat vielä kaiken lisäksi sitä mieltä että tuo komponenttisuojaus olisi näihin Skodiin tullut vasta viime vuoden malleihin ja osiin, joten eivät uskoneet koodien tulevan siitä.
Pitää tässä koittaa jostain löytää vanhempi versio tuosta panelista ja toivoa että sen kanssa koodit poistuisi. Mikään kiire sillä ei kuitenkaan ole, koska muuten tuo toimii ongelmitta, mutta kesällä kylmän ilman saaminen kabiiniin taitaa vaatia sen kalibroinnin.
Viimeinen vikakoodi tulee siitä etten ole tuohon asentanut sitä ilman laatua haistelevaa sensoria. Katsotaan nyt jaksaako sen asentaa, kun ei sen puuttuminen vaikuta tuohon muuten kuin siten että tuo ei automaattisesti pistä sisäilmankiertoa päälle.
OEM linjasta jouduin sen verran poikkeamaan, että ovipanelien listat on Superskodan valmistamat peitelistat, jotka siis liimattiin originellien listojen päälle. Ei vaan pankkitili oikein anna myöden ostaa neljää ovipahvia noiden listojen takia. Niitä kun ei käytettynäkään oikein liiku edes saksan nettivaraosassa...
Olisit teipannut/teippauttanut alkuperäiset listat. Lopputuloskin olisi ollut parempi kuin päälle liimattavissa listoissa.
Alkuperäiset on kyllä melkoinen vitsi sen "alumiinin" suhteen. Ihan kuin sprayllä maalattu :)
Itse teippailin Superbin jalomuoviset listat harjatun alumiinin näköisiksi. Tuli ihan hyvät ja oli halpa.
Tuolla jotain kuvia, jos kiinnostaa http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14561.0
Tyylikäs Octavia.
Alkuperäiset on kyllä melkoinen vitsi sen "alumiinin" suhteen. Ihan kuin sprayllä maalattu :)
Itse teippailin Superbin jalomuoviset listat harjatun alumiinin näköisiksi. Tuli ihan hyvät ja oli halpa.
Tuolla jotain kuvia, jos kiinnostaa http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14561.0
Tyylikäs Octavia.
Komeaa jälkeä kyllä! Itsekin olen tässä kaavaillut Jetan alumiinisten listojen teippausta, en vain ole päässyt itseni kanssa vielä yhteisymmärrykseen, että millä teipillä ne vedän. Matta puujäljitelmä tai kiiltävä tumma (musta) marmori on ne vaihtoehdot, mutten nyt oo ihan varma että kumpi olisi sitten paikallaan parempi...
Olikos sulla alunperin ne näytölliset lämpötilasäätimet, niinkuin mk5 Golfissa? Ja 5-asentoiset penkinlämppärit? Jostain luin joskus, että penkit ei ymmärtäisi sitä 5- asentoisesta kolmiasentoiseen muutosta penkinlämppärin säätimissä..? Toimiiko kaikki niinkuin pitääkin? Itsekin olen tuota "facelift" lämmönsäätöpanelia kuolannut Jettaan...
Olikos sulla alunperin ne näytölliset lämpötilasäätimet, niinkuin mk5 Golfissa? Ja 5-asentoiset penkinlämppärit? Jostain luin joskus, että penkit ei ymmärtäisi sitä 5- asentoisesta kolmiasentoiseen muutosta penkinlämppärin säätimissä..? Toimiiko kaikki niinkuin pitääkin? Itsekin olen tuota "facelift" lämmönsäätöpanelia kuolannut Jettaan...
jabajee:
Ehkä se teippaaminen olisi ollut vaihtoehto, mutta hieman varmaan olisi hankala löytää noiden piano black listojen kanssa yhteensopivaa vaihtoehtoa. Nuo Superskoda:n listat ovat kuitenkin pinnaltaan identtiset noiden OEM listojen kanssa, joita tuossa siis on kojelaudan listat ja soittimen / climatronic:n kehys.
Markku M.:
Oli alunperin ne näytölliset säätimet ja 5 asentoiset penkinlämmittimen katkaisijat. Uusi kolmiasentoinen nappula toimii kyllä mielestäni niinkuin pitääkin. Kyllä se takapuolta lämmittää, eikä tuonne mitään vikakoodeja siitä tullut.
Ehkä se teippaaminen olisi ollut vaihtoehto, mutta hieman varmaan olisi hankala löytää noiden piano black listojen kanssa yhteensopivaa vaihtoehtoa. Nuo Superskoda:n listat ovat kuitenkin pinnaltaan identtiset noiden OEM listojen kanssa, joita tuossa siis on kojelaudan listat ja soittimen / climatronic:n kehys.
Markku M.:
Oli alunperin ne näytölliset säätimet ja 5 asentoiset penkinlämmittimen katkaisijat. Uusi kolmiasentoinen nappula toimii kyllä mielestäni niinkuin pitääkin. Kyllä se takapuolta lämmittää, eikä tuonne mitään vikakoodeja siitä tullut.
Joo meinasinkin, että kaikki listat olisi pitänyt tietenkin siinä tapauksessa teipata kuten itsekin tein. Mutta ihan hyvä noinkin, jos kerran saatavilla on peitelistojakin.
Usein ne ei vaan ole ihan täysin peittäviä, kuten Skodiin saatavat ikkunapilaripeitelistat on ja sitten paistaa ikävästi vanha väri sieltä alta. Siinä tapauksessa teippi on parempi ja usein halvempikin. Eikä teippi paksunna pintaa kuten listat tekee.
Usein ne ei vaan ole ihan täysin peittäviä, kuten Skodiin saatavat ikkunapilaripeitelistat on ja sitten paistaa ikävästi vanha väri sieltä alta. Siinä tapauksessa teippi on parempi ja usein halvempikin. Eikä teippi paksunna pintaa kuten listat tekee.
Siinä olet kyllä oikeassa, että noiden listojen peittävyyden kanssa on tehty kompromisseja. Vanhaa listaa ei tosin näe alta, jollei osaa oikeasta kohdasta ja kulmasta katsoa. Jouduin niitä listoja hieman dremelöimään sopivammaksi, koska niissä oli hieman liikaa valupurseita jäänyt ja eivät olisi niinollen suoraan paketista otettuna istuneet kunnolla. Sen siitä saa, kun ei osta OEM:ää. =)
Lähtikö toi paneeli siis toimimaan suoriltaan, plug'n'pray periaatteella, vai vaatiko jotain sopeutuksia VCDS:llä? Siis muuta kuin noi läppien kalibroinnit?
Kerrohan sitten, jos ja kun saat toimimaan, että mitä piti tehdä ilmastoinnin kompuran sopeutukseen..
2010 mk5 Jetassa olisi kanssa tuo uudemman mallinen säätöpaneeli: http://cdn.caradvice.com.au/wp-content/ ... loth_S.jpg (joo ja valkopunanen mk6-tyylinen mittaristo & mk6 ratti jne... :D). Sähköja on sen verran uusittu tuohon 2010:iin mk6 suuntaan, että en yhtään ihmettelisi, jos ei ihan suoriltaan toimisi tuo Jetankaan paneeli täysin. Mittaristo ei ainakaan ihan suoriltaan toimi, kuten ei rattikaan... Ohjainlaitetta, vilkun viiksetä ja vaikka mitä sai vaihtaa, kun jostain lueskelin tästä aiheesta. :D
Kerrohan sitten, jos ja kun saat toimimaan, että mitä piti tehdä ilmastoinnin kompuran sopeutukseen..
2010 mk5 Jetassa olisi kanssa tuo uudemman mallinen säätöpaneeli: http://cdn.caradvice.com.au/wp-content/ ... loth_S.jpg (joo ja valkopunanen mk6-tyylinen mittaristo & mk6 ratti jne... :D). Sähköja on sen verran uusittu tuohon 2010:iin mk6 suuntaan, että en yhtään ihmettelisi, jos ei ihan suoriltaan toimisi tuo Jetankaan paneeli täysin. Mittaristo ei ainakaan ihan suoriltaan toimi, kuten ei rattikaan... Ohjainlaitetta, vilkun viiksetä ja vaikka mitä sai vaihtaa, kun jostain lueskelin tästä aiheesta. :D
Yksi johto pitää siirtää (poikki ja kolvaus) paneliin tulevassa johtosarjassa olevassa isosta mustasta liittimestä pinnistä 16 pinniin 20, johtuen siitä että jatkuvan virran syöttö tuohon uuteen paneliin on eri paikassa kuin vanhassa.
Sopeutuksia vaatii tosiaan vaan tuon läppien kalibroinnin (Basic settings) ja ilmastoinnin sopeutuksen, jotka pystyy hoitamaan ilman VCDS:ääkin. Ensimmäinen hoituu painamalla yhtäaikaa AC + 3 nappi vasemmalta ylimmästä nappirivistä (yläpuolen suoran puhalluksen symboli) ja toinen tapahtuu yhdistelmällä AC + takaikkunan lämmitysnappi, joita saa ilmeisesti pitää aika pitkään pohjassa että alkaa suorittamaan sopeutusta. Tuota kakkosvaihetta ei siis tuo minun paneli suostu suorittamaan ja tuota en pääse oikein uudelleen lähiaikoina kokeilemaan, koska lämpötilan ulkona pitäisi olla yli 5 astetta, jotta ilmastointi ylipäätään toimii.
Koitan jos satun jostain saamaan edullisesti hieman vanhemman version tuosta panelista, koska nyt ongelma saattaa olla se että paneli on liian uusi noille nykyisille muille ohjainlaitteille, joita autossa on.
Sopeutuksia vaatii tosiaan vaan tuon läppien kalibroinnin (Basic settings) ja ilmastoinnin sopeutuksen, jotka pystyy hoitamaan ilman VCDS:ääkin. Ensimmäinen hoituu painamalla yhtäaikaa AC + 3 nappi vasemmalta ylimmästä nappirivistä (yläpuolen suoran puhalluksen symboli) ja toinen tapahtuu yhdistelmällä AC + takaikkunan lämmitysnappi, joita saa ilmeisesti pitää aika pitkään pohjassa että alkaa suorittamaan sopeutusta. Tuota kakkosvaihetta ei siis tuo minun paneli suostu suorittamaan ja tuota en pääse oikein uudelleen lähiaikoina kokeilemaan, koska lämpötilan ulkona pitäisi olla yli 5 astetta, jotta ilmastointi ylipäätään toimii.
Koitan jos satun jostain saamaan edullisesti hieman vanhemman version tuosta panelista, koska nyt ongelma saattaa olla se että paneli on liian uusi noille nykyisille muille ohjainlaitteille, joita autossa on.
Joo, tätä mä just mietin itsekin, kun Jetassa noita tuon näköisiä paneleita on vain vuosimallissa 2010 (joka on siis suunnilleen täydellisillä mk6 golfin sähköillä). Eli sitä ei varmuudella saa ikinä toimimaan kunnolla... Mites, minkä ohjainlaitteen päivityksen tuo vaatisi, keskuselektroniikan? "Mukavuusboksin"? Vai oliko AC:lle omansa? Vaiko useammankin? Sori, kyselyikä iski :D
Edit: Mietin muuten et oliko se niin, että tolla 3-asentoisella penkinlämppärillä penkinlämmitin menisi vain asentoon 3/5, eli ei täysille saakka? Tai sitten tuo(kin) oli vain jokin "urbaani fakta", jonka joku on keksinyt... Mulla kuitenkin olisi tärkeää tuo täysille saaminen. Nahkajakkara meinaa olla vähän hitaanlainen lämpenemään näillä keleillä, etenkin jos penkinlämppäriä ei saa täysille.
Edit: Mietin muuten et oliko se niin, että tolla 3-asentoisella penkinlämppärillä penkinlämmitin menisi vain asentoon 3/5, eli ei täysille saakka? Tai sitten tuo(kin) oli vain jokin "urbaani fakta", jonka joku on keksinyt... Mulla kuitenkin olisi tärkeää tuo täysille saaminen. Nahkajakkara meinaa olla vähän hitaanlainen lämpenemään näillä keleillä, etenkin jos penkinlämppäriä ei saa täysille.
Vaatisi ilmeisesti sen BCM, eli mukavuusohjausyksikön vaihtamisen ja Briskoda:n puolella sanoivat myös Cluster:n liittyvän jotenkin samaan. En nyt kyllä ihan satavarmaksi tiedä mitä tuolla Cluster:lla tarkoittavat tässä yhteydessä, kun ainoa mitä tuosta minulle mieleen tulee on mittaristo (Instrument Cluster). Näin ollen lienee helpompaa ja halvempaa yrittää löytää jostain käytettynä saman panelin aikaisempi versio ja toivoa että se toimii.
Ovathan nuo tätä samaa swappia harrastaneet V-korimallin Golf:iinkin, joten en näe syytä miksei tuo toimisi Jetta:ssakin.
Huoltomies jutteli että jokaiselle verhoilutyypille on olemassa omanlaisensa versio tuosta Climatronic:n panelista, koska niissä penkeissä on erilaiset vastukset. Eli kangasverhoilussa on vain penkin keskiosassa vastukset, puolinahkapenkeissä olisi sekä keskellä, että sivuttaistuissa pienet vastukset ja koko nahkapenkeissä olisi vielä järeämmät vastukset niissä sivuttaistuissa. Tiedä sitten puhuiko vaan lämpimikseen...
Vanhemmissa 2007 ja sitä ennen tehdyissä V-korimallin johdannaisissa on ilmeisesti oma erillinen ohjainlaite noille penkinlämmittimille kojelaudan sisällä jossain. Näissä uudemmissa se taas on penkin yhteydessä.
En huomannut tehdä perstuntumatestiä lämmitystehosta viisi asentoisella vanhalla säätimellä VS. uusi kolmiasentoinen säädin, että olisiko nopeudessa ja tehossa ollut jotain eroa... En kyllä osaa sanoa, käyttääkö tuo 3 asentoinen sitä nyt sitten täydellä vai 3/5 teholla, kun ei ole tuon toimintalogiikasta sen parempaa tietoa.
Ovathan nuo tätä samaa swappia harrastaneet V-korimallin Golf:iinkin, joten en näe syytä miksei tuo toimisi Jetta:ssakin.
Huoltomies jutteli että jokaiselle verhoilutyypille on olemassa omanlaisensa versio tuosta Climatronic:n panelista, koska niissä penkeissä on erilaiset vastukset. Eli kangasverhoilussa on vain penkin keskiosassa vastukset, puolinahkapenkeissä olisi sekä keskellä, että sivuttaistuissa pienet vastukset ja koko nahkapenkeissä olisi vielä järeämmät vastukset niissä sivuttaistuissa. Tiedä sitten puhuiko vaan lämpimikseen...
Vanhemmissa 2007 ja sitä ennen tehdyissä V-korimallin johdannaisissa on ilmeisesti oma erillinen ohjainlaite noille penkinlämmittimille kojelaudan sisällä jossain. Näissä uudemmissa se taas on penkin yhteydessä.
En huomannut tehdä perstuntumatestiä lämmitystehosta viisi asentoisella vanhalla säätimellä VS. uusi kolmiasentoinen säädin, että olisiko nopeudessa ja tehossa ollut jotain eroa... En kyllä osaa sanoa, käyttääkö tuo 3 asentoinen sitä nyt sitten täydellä vai 3/5 teholla, kun ei ole tuon toimintalogiikasta sen parempaa tietoa.
Penkinlämmittimien "ohjainlaite" on penkissä itsessään, siellä on boksi, johon menee 12v "jäykkä karva" ja ohjainlaitteelle tulee ilmastoinnin säätöpanelilta vain ohuet johdot, joita pitkin tulee tieto että missä asennossa penkinlämmittimen katkaisija on. Juuri tuossa omaan autooni tein sisustaswapin, niin piti vähän koittaa perehtyä noihin. :D
Hyvin ainakin nahkajakkaroiden lämmitys toimii autossa, jossa oli aikaisemmin kangaspenkit.
Jetassa on mun mielestä sisustasta riippumatta aina sama climatronicin säätöpaneli, siis jos climatronicci löytyy.
Mitä noita nopeasti googlailin, niin jotkut ovat saaneet kaiken toimimaan paria johtoa siirtämällä, joillain ei toimi ollenkaan kompura, joillain ei toimi mikään... Taitaa olla vähän turhan arvokasta arpapeliä ostella noita paneleita ja toivoa että joku toimisi. :D
Hyvin ainakin nahkajakkaroiden lämmitys toimii autossa, jossa oli aikaisemmin kangaspenkit.
Jetassa on mun mielestä sisustasta riippumatta aina sama climatronicin säätöpaneli, siis jos climatronicci löytyy.
Mitä noita nopeasti googlailin, niin jotkut ovat saaneet kaiken toimimaan paria johtoa siirtämällä, joillain ei toimi ollenkaan kompura, joillain ei toimi mikään... Taitaa olla vähän turhan arvokasta arpapeliä ostella noita paneleita ja toivoa että joku toimisi. :D
Guys im having a nightmare with this just now i have changed the flap to one motor(behind the glovebox)added the air quality sensor,done the 2 basic settings but my compressor will not start,i have a message that says-compressor shut-off requirement shut-off from engine control module(ECM)via can
i have also had the dealer VAS plugged in but it cannot read the climate panel because it's from a mk6
You need different Climatronic module. I have two, one works just fine, one does not.
Toimituskuluineen karvan alta 400€. Toimituskuluja tuollaiselle tulee noin 60€, johtuen noiden painosta, jonka takia ainakin saksasta tulevat kahdessa paketissa.
Mitä noita toistakymmentä huutokauppaa seurasin, niin yleensä noiden hinnat karkasi vähintään 400 €:n paremmalle puolelle. Tuossa huutamassani setissä kävi tuuri, kun ei ollut kuin yksi toinen huutaja, joka ei ollut hereillä viime sekunneilla.
Noita löytyy Ebay.de osoitteesta esimerkiksi hakusanalla RS3 bremse tai TTRS bremse.
Mitä noita toistakymmentä huutokauppaa seurasin, niin yleensä noiden hinnat karkasi vähintään 400 €:n paremmalle puolelle. Tuossa huutamassani setissä kävi tuuri, kun ei ollut kuin yksi toinen huutaja, joka ei ollut hereillä viime sekunneilla.
Noita löytyy Ebay.de osoitteesta esimerkiksi hakusanalla RS3 bremse tai TTRS bremse.
Tänään yritin asentaa tuota uutta jarrusettiä paikalleen, mutta eihän se onnistunut. En tuota settiä ostaessa huomannut tarkistaa levyjen varaosanumeroita ja nehän ovatkin RS3 mallista, jotka eivät ole Plug&Pray tuohon autoon. TTRS:n vastaavat taas ovat. Nyt sitten pitää alkaa metsästämään oikeita levyjä jostain...
Nyt olisi vihdoin ja viimein jarrut laitettu paikalleen ja ihan kivasti ne kyllä täyttää vanteet:
Parempi kuvia vähän myöhemmin. Edestä alustan ruuvasin joutessani niin alas kuin se menee ja takaa on pari milliä vielä vara madaltaa. Alemmas pääsisi tietty poistamalla edestä toisen säätömutterin ja takaa sama homma, mutta sitten auto alkaa olla jo siinä korkeudessa, ettei sitä oikein uskalla antaa hallitukselle ajoon... =)
Parempi kuvia vähän myöhemmin. Edestä alustan ruuvasin joutessani niin alas kuin se menee ja takaa on pari milliä vielä vara madaltaa. Alemmas pääsisi tietty poistamalla edestä toisen säätömutterin ja takaa sama homma, mutta sitten auto alkaa olla jo siinä korkeudessa, ettei sitä oikein uskalla antaa hallitukselle ajoon... =)
Jatketaan tarinointia. Takaa tämä Octavia:n farmarivariaatio on ehkä hieman pliisu, joten siihen haettiin lääkettä Superskoda:n valikoimasta. Ostoskoriin tarttui RS+ Concept mallin diffuusori ja lastauslaiturin suoja. Molempiin vedin mattamustan maalin päälle, jotta osat hieman erottuvat muusta puskurista. Korinvärissä ne olisi varmaan hukkuneet tuohon, kun musta muutenkin piilottaa muotoja. Sitten pari räpsyä perunalla nykykunnosta:
Hinauslenkin suoja on kuvien oton jälkeen aseteltu paremmin paikalleen, joten siinä ei ole enää tuota kuvassa näkyvää rakoa.
Hinauslenkin suoja on kuvien oton jälkeen aseteltu paremmin paikalleen, joten siinä ei ole enää tuota kuvassa näkyvää rakoa.
Talvivanteiden metsästys ollut jo toista kuukautta käynnissä ja neljännellä kerralla vihdoin tärppäsi. Nuo nykyiset etujarrusatulat ovat hieman nirsot vanteiden muodon ja ET:n osalta. Kokeilin 8x18" ET45 kiinatinoja, joissa otti puolat kiinni satuloihin. Sama ilmiö toistui 8x18" ET41 VW Sciroccon alkuperäisten vanteiden kanssa. Sitten testattiin kaksiosaisia OZ Michelangelo 8,5x18 ET32, joissa puolestaan ongelmaksi muodostui liian pieni vanteiden sisäkehä. Lopulta löysin saksan nettivaraosasta sarjan mersun oem vanteita, jotka sitten tilasin hieman riskillä. Tälläiset sieltä sitten posti kuljetti:
Speksit talvivanteiksi ehkä hieman vaatimattomat 8,5x18" ET43 ja 9,5x18" ET43. Satuloiden ja puolien väliin jää ruhtinaalliset 5mm, joten kerrankin oli tuuria matkassa heräteostoksen kanssa. Seuraavaksi sitten vierailua rengasliikkeeseen, jos saisivat Vagarenan kautta löydetyt renkaat heitettyä noille vanteille. Jostain pitää vielä löytää keskimerkit noihin, kun eivät kuuluneet kauppaan ja pikkuisen pidemmät pultit pitää myös ostaa, kun skodan alkuperäiset pultit ovat sentin liian lyhyet. Tästä on hyvä jatkaa ja ehkä nuo saadaan kuntoon ennen kuin ensimmäinen lumisade yllättää... =)
Speksit talvivanteiksi ehkä hieman vaatimattomat 8,5x18" ET43 ja 9,5x18" ET43. Satuloiden ja puolien väliin jää ruhtinaalliset 5mm, joten kerrankin oli tuuria matkassa heräteostoksen kanssa. Seuraavaksi sitten vierailua rengasliikkeeseen, jos saisivat Vagarenan kautta löydetyt renkaat heitettyä noille vanteille. Jostain pitää vielä löytää keskimerkit noihin, kun eivät kuuluneet kauppaan ja pikkuisen pidemmät pultit pitää myös ostaa, kun skodan alkuperäiset pultit ovat sentin liian lyhyet. Tästä on hyvä jatkaa ja ehkä nuo saadaan kuntoon ennen kuin ensimmäinen lumisade yllättää... =)
Tuohon lumen keräämiseen on jo totuttu edellisten talvivanteiden kanssa, jotka olivat alkuperäiset Zenith:t. Pari kertaa talvessa sai vanteet ottaa pois auton alta että sai sulaneesta lumesta muodostuneen jään otettua pois aiheuttamasta täristystä.
Ei auta tässä tilanteessa nirsoilla noiden vanteiden kanssa, kun alle sopivien löytäminen oli työn ja tuskan takana. =)
Ei auta tässä tilanteessa nirsoilla noiden vanteiden kanssa, kun alle sopivien löytäminen oli työn ja tuskan takana. =)
Tässä yksi ratkaisu lumiongelmaan
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg305891
http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg305891
Pienen päivityksen paikka taasen, kun talvifillarit on ruuvattu alle.Fitmentti nyt ei ole täydellisimmästä päästä, mutta periaatteestakaan en ala leikkimään enää spacereiden kanssa.
Ebay:n ihmeellistä maailmaa kun tuossa tutkailin ja yhden Jyväskyläläisen Jetta:n projektitopic:ia, sain hullun idean sovittaa tähän skodillaciin Passat CC:n peilit, kun ne näyttivät huomattavasti paremmilta kuin originaalit peilit. Päätöstä saattoi myös vauhdittaa pieni incident, kun tallin ovi hyökkäsi peilin kylkeen tuulen takia, kun peruutin autoa ulos. Kuorihan siitä halkesi, joten jotain asialle piti tehdä. Peilit sain kohtuu edullisesti ja postikustin toimituksen jälkeen alkoi rälläkkä laulamaan ja Passat:n peilin alumiinirunko ja peilikolmion muovit sorvautui Skoda:an sopivaksi. Kiinnikkeet joutui miettimään kokonaan uusiksi, mutta ne on toteutettu niin että tarvittaessa originaalit peilit saa takaisin puolessa tunnissa ja oven pelteihin ei ole tehty lisää reikiä. Vähän sähköhommia, Puddle lights:n retrofitti LED modulein ja VCDS:llä aktivointi.
Ebay:n ihmeellistä maailmaa kun tuossa tutkailin ja yhden Jyväskyläläisen Jetta:n projektitopic:ia, sain hullun idean sovittaa tähän skodillaciin Passat CC:n peilit, kun ne näyttivät huomattavasti paremmilta kuin originaalit peilit. Päätöstä saattoi myös vauhdittaa pieni incident, kun tallin ovi hyökkäsi peilin kylkeen tuulen takia, kun peruutin autoa ulos. Kuorihan siitä halkesi, joten jotain asialle piti tehdä. Peilit sain kohtuu edullisesti ja postikustin toimituksen jälkeen alkoi rälläkkä laulamaan ja Passat:n peilin alumiinirunko ja peilikolmion muovit sorvautui Skoda:an sopivaksi. Kiinnikkeet joutui miettimään kokonaan uusiksi, mutta ne on toteutettu niin että tarvittaessa originaalit peilit saa takaisin puolessa tunnissa ja oven pelteihin ei ole tehty lisää reikiä. Vähän sähköhommia, Puddle lights:n retrofitti LED modulein ja VCDS:llä aktivointi.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29.12.2014 18:47
Kiitoksia. =)
Ensi kesälle on jo uutta vannetta varastossa odottamassa ja nyt joutuu valitettavasti tinkimään edellä mainitusta spacer -periaatteesta... Katsotaan nyt tuleeko tuosta ylipäätään mitään, kun pienen mallailun perusteella eteen tarvitsee 30mm leeput, että vanteiden puolat eivät ota kiinni jarruihin ja tällöin vanteiden ET olisi 32 leveyden ollessa 9"... Voi olla että joutuu nyppäämään nuo TTRS:n satulat ja levyt pois ja laittamaan vakiohilut takaisin, että saa nuo vanteet kaaria tuhoamatta pyörimään alla. Palataan asiaan taas kun suunnitelmat selkenee ja vanteisiin saa uuden värin päälle.
Ensi kesälle on jo uutta vannetta varastossa odottamassa ja nyt joutuu valitettavasti tinkimään edellä mainitusta spacer -periaatteesta... Katsotaan nyt tuleeko tuosta ylipäätään mitään, kun pienen mallailun perusteella eteen tarvitsee 30mm leeput, että vanteiden puolat eivät ota kiinni jarruihin ja tällöin vanteiden ET olisi 32 leveyden ollessa 9"... Voi olla että joutuu nyppäämään nuo TTRS:n satulat ja levyt pois ja laittamaan vakiohilut takaisin, että saa nuo vanteet kaaria tuhoamatta pyörimään alla. Palataan asiaan taas kun suunnitelmat selkenee ja vanteisiin saa uuden värin päälle.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29.12.2014 18:47
Totta, mutta hullun on pakko ensin kokeilla itse, ennenkuin puhetta ymmärtää. ;)
215/35R19 kumilla ajattelin lähteä kokeilemaan, vaikka siinä ei kantavuus taida ihan riittää tuolle autolle.
Edit: Puhuuko muuten Markku M. nyt kokemuksesta Ocu II osalta, vai vertaatko asiaa viitos korimallin Jetta:n kannalta? Pikaisen googletuksen perusteella Jetta:n leveys näyttäisi olevan kaarien uloimmista kohdista 1755mm kun taas Octavia II on 1769mm...?
215/35R19 kumilla ajattelin lähteä kokeilemaan, vaikka siinä ei kantavuus taida ihan riittää tuolle autolle.
Edit: Puhuuko muuten Markku M. nyt kokemuksesta Ocu II osalta, vai vertaatko asiaa viitos korimallin Jetta:n kannalta? Pikaisen googletuksen perusteella Jetta:n leveys näyttäisi olevan kaarien uloimmista kohdista 1755mm kun taas Octavia II on 1769mm...?
Kyllä munkin mielestä Speedlineillä näytti paremmalta. Oli ehdottomasti yks makeimpia tän korimallin Ocuja mitä oon nähnyt.
Näistä uusista vanteista tulee mieleen joku Vianorin tma. katalogin halpis vannemalli. Voi johtua osittain tosta värityksestäkin.
Mutta, kunhan kuskin silmää miellyttää niin muulla ei oo väliä.
Näistä uusista vanteista tulee mieleen joku Vianorin tma. katalogin halpis vannemalli. Voi johtua osittain tosta värityksestäkin.
Mutta, kunhan kuskin silmää miellyttää niin muulla ei oo väliä.
Omaan silmään parhaimmat olivat nuo mersun talvivanteet, joten makuja on monia.
Nykyinen kesävannesetti näyttää sellaiselta halvalta ja väkisintehdyltä setiltä, joka ampuu itsensä liikaa silmille eikä istu kokonaisuuteen.
Eikä ole väliä, että onko ne merkkiä xxx ja hintaa xxxx euroa, sillä niissäkin niitä outouksia ja hirvityksiä on vaikka kuinka paljon.
Jokaisella on oma maku ja livenä kaikki näyttää vielä erilaiselta kuin kuvaruudun välityksellä. Ja minulla ei aina ole se paras maku
Nykyinen kesävannesetti näyttää sellaiselta halvalta ja väkisintehdyltä setiltä, joka ampuu itsensä liikaa silmille eikä istu kokonaisuuteen.
Eikä ole väliä, että onko ne merkkiä xxx ja hintaa xxxx euroa, sillä niissäkin niitä outouksia ja hirvityksiä on vaikka kuinka paljon.
Jokaisella on oma maku ja livenä kaikki näyttää vielä erilaiselta kuin kuvaruudun välityksellä. Ja minulla ei aina ole se paras maku
Tästähän tulikin kunnon shitstorm niskaan. =) Tosin itsehän tämän tänne laitoin näytille, niin kai tuo negatiivinen palautekin pitää kestää. Väriä en sen enempää miettinyt, miten istuu tuohon kokonaisuuteen. Audi:n Samoa Orange vaan kuvissa näytti kivalta väriltä ja toivoin ettei se hyppää liikaa silmille, kun kiillotan puolien etupuolen. Toisin kuitenkin ilmeisesti kävi...
Tämän auton osalta tosin on motivaatio nyt loppu, kun hommat hieman vastustaa. Toinen eturengas ei pidä ilmaa vieläkään sisällään ja on nyt jo kolmannen kerran Vianor:lla tutkittavana. Ekalla kerralla asentaja ei ollut huomannut että uuden renkaan kyljessä oli koko matkalla valupurse ja sen takia ilmat tuli suhinalla pihalle. Toisella kerralla se hiottiin vinkun kanssa pois ja laitettiin vähän jotain liimaa päälle. Toivon tässä nyt vaan että ilma ei karkaa lipan ja takakannun välistä, jotta ei tarvitse alkaa uudestaan tiivistämään tuota vannetta. Toisesta takaiskarista oli talven aikana irronnut suojamuovi ja iskunvaimennin oli sitten päättänyt päästää nesteet pihalle, kun lika on päässyt väärään paikkaan. Jos nuo nyt saisi korjattua, niin ajellaan nykykuosilla kesä ja syksyllä sitten auto toivottavasti vaihtuu johonkin tuoreempaan.
Tämän auton osalta tosin on motivaatio nyt loppu, kun hommat hieman vastustaa. Toinen eturengas ei pidä ilmaa vieläkään sisällään ja on nyt jo kolmannen kerran Vianor:lla tutkittavana. Ekalla kerralla asentaja ei ollut huomannut että uuden renkaan kyljessä oli koko matkalla valupurse ja sen takia ilmat tuli suhinalla pihalle. Toisella kerralla se hiottiin vinkun kanssa pois ja laitettiin vähän jotain liimaa päälle. Toivon tässä nyt vaan että ilma ei karkaa lipan ja takakannun välistä, jotta ei tarvitse alkaa uudestaan tiivistämään tuota vannetta. Toisesta takaiskarista oli talven aikana irronnut suojamuovi ja iskunvaimennin oli sitten päättänyt päästää nesteet pihalle, kun lika on päässyt väärään paikkaan. Jos nuo nyt saisi korjattua, niin ajellaan nykykuosilla kesä ja syksyllä sitten auto toivottavasti vaihtuu johonkin tuoreempaan.
Joo siis kyllähän Jettaankin menee ET35 helposti alle, mutta ajattelin että meinasit madaltaakin tämän... ;) Silämääräisesti saman levyisellä ja samalla ET:llä vanne jää Jetassa ja Octaviassa aikalailla samoille kohdille. Toki jos tuo mitta on etukaaresta ja pitää paikkaansa, niin eroa on vain se 7mm/puoli. No, oli miten oli...
Ja vanteista: kokonaan hopeisena / vähän hopeaa tummempana keskiö toimisi pirun hienosti. Nyt näyttää joltain Esson vannehyllystä napatulle markettivanteelle. Tuo väri/kiiltävä naama-combo vaan näyttää aina halvalle, oli se väri mikä tahansa. Mutta tämähän on vain minun mielipide. :)
Ja vanteista: kokonaan hopeisena / vähän hopeaa tummempana keskiö toimisi pirun hienosti. Nyt näyttää joltain Esson vannehyllystä napatulle markettivanteelle. Tuo väri/kiiltävä naama-combo vaan näyttää aina halvalle, oli se väri mikä tahansa. Mutta tämähän on vain minun mielipide. :)
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa