Pyöränlaakeri ujeltaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

Pyöränlaakeri ujeltaa

ViestiKirjoittaja sonnygti » 6.4.2010 11:43

Korjaamolla totesivat, että vasemman etupyörän pyöränlaakeri on vaihtokunnossa. Aluksi piti aika hiljaista ääntä. Nyt tarvii jo melkein kuulosuojaimia. Aavistuksen laskee meteli jos kääntää vähän oikealle. 380e olisi ollut osan kanssa vaihto VV Autossa. Huh! Kuulemma siinä menee kulmatkin. Säätö 150e. Laakeri oli 75 euroa. Taidan hakea Motonetistä tarvikeosan ja viedä jonnekin pikkupajalle vaihdettavaksi. Varmaan kantsii vaihtaa edessä molemmat samalla kun kulmat laitetaan.

Onko tiedossa tapauksia, että laakeri olisi keittänyt kiinni? Olen ajanut vajaa 1000 km. Pakko saada pian vaihdettua.

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 6.4.2010 13:39

Kovat on taas veloitukset kuningasliikkeissä. Mutta itse olen taakse vaihtanut ihan tarvikelaakerit ja semmoinen 20 tuhatta kilsaa tullut sen jälkeen vedeltyä ja hyvin on kestänyt. Hintaa taisi olla 40e parilta, eli ei kovin paha + n. tunnin verran aikaa uhrasi hommaan.
Mutta suosittelen kyllä suosiolla hakemaan jostain tarvikeosat ja viemään jollekkin pikkupajalle vaihtoon.. Ja jos suuntauksen vaatii, niin vie jonnekkin muualle se, koska tuo 150e on suhteellisen törkeä hinta. Mitä itse olen käyttänyt, niin 60-70e ollut nuo suuntaukset ja kulmien tarkistus.

käyttäjä
-
Viestit: 141
Liittynyt: 13.4.2008 20:07
Viesti:

ViestiKirjoittaja käyttäjä » 6.4.2010 16:08

Katto vähän sitä motonetin laakeripakettia,jos on joku anonyymi/blankko valkonen paketti niin jätä ostamatta,polossa kesti kyseinen laakeri 3kk.
GMB tai joku muu ns.laatulaakeri tilalle.

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 6.4.2010 16:31

Senkin homman jos tekee oikein niin ei tarvii pyöränkulmia säätää, ja ei kannata hirmu pitkään sillä vioittuneella laakerilla ajella nimittäin näin töissä yhden nelosgolffin missä oli laakeri menny lopullisesti niin se olikin jos vähän kalliimpi paukku..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.4.2010 17:50

Jep. Laakeri kun leipoo kiinni ja pyöräyttelee koolia vähän aikaa, niin menee pyörännapa hyvällä tuurilla vaihtoon...

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 6.4.2010 20:25

Onkos tietoa mitä laakerimerkkiä motonet myy/ kestääkö?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.4.2010 20:34

Se on sattumaa mitä motonetin hyllystä löytyy mutta jos jollakin on heittää laakerin numerosarjaa niin voi löytyä ihan laakeriliikkeen hyllystä, SKF ja TIMKEN ovat ainakin laadukkaita.
Golffissa myös taitaa etulaakerit hurrata, on niin kova meteli hytissä että ei tuosta tiedä mikä siellä loppupeleissä hurisee.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 6.4.2010 20:49

Säätö 150e. Laakeri oli 75 euroa


Ilmeisesti laakerin pystyy vaihtamaan ettei sitä myydä pakettina pyörännavan kanssa kun on noin halpa. Audi 80 malliin maksoi tarvikeosakin 40-80e riippuen merkistä joten pitäisin tuota merkkiliikkeen hinnaksi aika halpana. Säätö on sen sijaan n. 2x normihinta. Työveloitus varmaan 2h ajalta eli jos käytät muualla niin n.100-150e saattaa säästää kaikkiaan...

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 7.4.2010 9:22

Hain Motonetistä laakerin 33,50e. Made in Germany. Hans jotain.. Toivottavasti kestää muutaman vuoden.

Vien Räsäselle Keravalle huoltoon ensi viikolla. Ei mene kulmat uusiksi. VV-Auto väitti muuta. Räsäsellä on mielestäni hoidettu hyvin ja sain kohtuulliseen hintaan laakerinvaihdon, kulmat (varmuuden vuoksi kun on uudet kesänakit pian alla) ja teräksisen pohjapanssarinasennuksen. Muovinen oli ihan riekaleina ja on nyt tippunut matkalle.

Se laakerin meteli on pahentunut siitä aivan alusta, mutta tuskin vielä mitään pahempaa on käynyt. Ajan mahdollisimman vähän enää ennen huoltoa.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 7.4.2010 16:48

Laakeri hurraa täälläkin neloskopassa. Koska noita näyttäisi menneen muiltakin, niin ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä paljonko muilla kohtalotovereilla on mittarissa ? Meillä on tällä hetkellä noin 137 tkm. Mielestäni etupyörien laakerit pitäisi kestää kauemmin.

Jos koko joustintuen ottaa irtii ylhäältä iskarin yläpäästä sekä alhaalta pallonivelen tapista ja raidetangon päätä ei irrotellessa pyörittele, niin mihin säädöt tuosta voisi muuttua ? Vai onko jotain jäänyt huomaamatta ?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.4.2010 17:39

Ulospäin levittävät vanteet kuluttaa laakereita reilusta tavallista enemmän.
Jos iskari pitää irroittaa alapäästä niin kulmat muuttuu, ja mun mielsestä näissä rimpuloissa muuttuu muutenkin, välillä mennään suoraan, välillä vetää milloin mihinkin suuntaan.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 7.4.2010 22:08

137tkm veivattu 2003.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.4.2010 22:38

:)

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 8.4.2010 10:03

Eikun 136 =)

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 8.4.2010 19:28

itellä meni octaviasta etupyöränlaakeri 90tkm...maksoi alkuperäisosana n.45e,josta puolet meni vaihtoautotakuuseen...

Manos
-
Viestit: 65
Liittynyt: 5.4.2006 19:47

ViestiKirjoittaja Manos » 9.4.2010 8:45

Mun käsittääkseni ei kulmat muutu vaikka ottaa tuon jousitolpan alapäästäkin irti, kun sehän on semmoinen putken ympärille tuleva puristin millä on alapää kiinni ja ku viä mittaa samalle kohdalle sen syvyyden niin ei pitäs kulmien muuttua.

tuos on viä DIY miehelle ohjeet jos haluaa autoon päin aheltää...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1722551

ite ainaki otin navan irti kokonaan ja prässillä painelin laakerit pois ja paikoilleen...

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 11.4.2010 12:50

alapallonivelen kolme kiinnityspulttia tukivarteen on soikeilla reijillä,joten camber muuttuu jos niistä irroittaa.toinen vaihtoehto on irroittaa alapallo olka-akselista.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 11.4.2010 15:01

Itse vaihdoin molemmat kun mittarissa oli 184tkm. Orkkisosana ostin, FAG:n laakeri näytti olevan.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 14.4.2010 8:19

Mä jouduin ottaa alapallon irti tukivarresta. Ei lähtenyt irti olka-akselista. Ennen irroitusta merkkasin alkuperäisen paikan ja laitoin takasin samalle paikalle.

Tee-se-itse vaihtajalle pari vinkkiä työkaluista. Vetoakseli on kiinni 12-kulmaisella 30mm mutterilla. Sellaista ei ihan jokapaikasta (esim. Motonet) löydy. Alustasta löytyy 16mm ja 18mm kannalla olevia pultteja ja muttereita. Jarrusatulatuloiden liukupulttien avaukseen tarvii 7mm kuusiokoloavaimen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.4.2010 16:36

Golffiin sain ruuvattua kesänakit alle ja joku tuossakin ujeltaa kovempaa ajaessa.
Kulmat näyttää olevan taas päin mettää kun hakee kuin ajokoira, mikä hitto näissä rimpuloissa on kun ei vuotta pysy kulmat suorassa?
Se on taas 60e kun nosturilla käydään säädättämässä.

Tuore leima lapussa eli alustan palikat on kunnossa eikä etuiskarin yläpään kumit + laakeritkaan ole paria vuotta vanhempia ja on laatuosia.

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 15.4.2010 19:46

Laakeri vaihdettiin Räsäsellä. Vähän yli huntti. Motonetin 33,50e laakeri. Ihana hiljaisuus =)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.4.2010 12:31

Pitää kans soitella tuonne "vakiokorjaamoon" että tilaavat laakerin ja sopia vaihtoaika, tässä on muutama pitempi reissu edessä ja ei kiva jos tuo leipoo jumiin jossakin matkalla.
Samalla pitää soittaa aika kulmiensäätöön, taas.

Opa80
-
Viestit: 10
Liittynyt: 6.3.2009 14:16

Boran laakeri

ViestiKirjoittaja Opa80 » 23.4.2010 7:58

Minulla myös laakeri ujeltaa Borassa. Tilasin vaihdon Kajaaniin Laakkoselle, osa 75 € + työtä reilu tunti. Sanokaa viisaammat, onko syytä tehdä myös pyörien suuntaus laakerin vaihdon jälkeen.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 23.4.2010 9:16

Itse merkkasin paikat ennen irrotusta ja asensin huolellisesti kaikki takasin samoihin paikkoihin. En säädättänyt kulmia, eikä vetele urissa. Jos työn teettää jossain nyrkkipajassa, joka ei vastaa myöhemmin mistään mitään, niin ehkäpä se kulmien tarkastus voisi olla hyvä asia. Merkkikorjaamon pitäisi joko suorittaa kasaus niin, ettei kulmat muutu tai sitten tarkistaa kulmat laakerin vaihdon jälkeen. Asiasta kannattaa varmasti jutella korjaamolla ja sopia etukäteen kuinka toimitaan.

En ole koskaan säädättänyt omassa etupyörän kulmia. Nyt on mittarissa noin 140tkm ja kaikki osat tuota yhtä etupyörän laakeria lukuun ottamatta ovat alkuperäisiä. Renkaat kuluvat edelleen täysin tasaisesti ja mitään ongelmia urien kanssa ei ole koskaan ollut. Rengaskoot ja vanteet ovat alkuperäiset (käyttöauto) ja ajan vain laadukkailla renkailla. Kiinalaisia tai muita vastaavia halpisrenkaita en autoihini suostu laittamaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.4.2010 10:41

Kaverilla tuollainen -98 volvo v70, etupyöränlaakeri motonetissa 99e/kpl, autotarvikeliikkeessä 129e ja 179e, eli melkoinen hintahaitari.
Pyysin tuomaan vanhan laakerin näytille, kiinnostaa nähdä mikä hitto tuossa maksaa.

Aikoinaan mersuun takapyöränlaakerit vaihdoin ja hintaa oli 300mk/kpl joka jo tuntui kovalta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.4.2010 11:52

Ei jossain ovlovissa tullu pyörän napa mukana?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.4.2010 12:35

Muistaakseni 400 -sarjassa tuli koko takapyörän napa.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 23.4.2010 13:32

Mikäs vitos-Golfin etupyörän laakereissa on erikoista, kun Motonetissäkin maksaa yli 100 euroo kipale ?

Laakereiden hintaan taitaa yleisesti vaikuttaa eniten valmistajan (=laadun) lisäksi volyymi. Mesen takapyörän laakeri voi olla tehty vain Mersulle. Voi olla, ett kiinalaiset ei tee siitä merkittömiä kopioita, mikä pitää ne hinnan kiroissa. Porschen vaihdelaatikoista löytyy laakereita, joita ei oikein edes taida saada muualta kuin Porschelta. Ja hinnan voi jo arvatakin...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.4.2010 18:16

Kyllä mersuun sai ihan laakerikaupasta mutta hinta sama, Timken oli merkki ja samoja laakereita käytetään kuulemma jossakin työkoneissa. Ottakaa joku ylös tuo laakerin koko ja malli ja kysykää laakeriliikkeestä, voi saada saman laakerin puoleen hintaan.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 25.6.2010 18:26

Alapäästä napa heiluu noin sentin poikittaissuunnassa. Laakeri mennyt ? Auto kun on hinattu pihaan, niin ei osaa sanoa. Mitään ujellusta en hinatessa älynnyt kuunnella. Sama juttu myös toisella puolella. Kyse siis Golf 2 korisen etunavoista. Kaiken järjen mukaan laakeri syynä, mutta onko se normaalia ?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.6.2010 10:06

Laakeri sökö tai vetarin pään mutteri auki, jolloin kaksiosainen laakeri ei pysy kasassa. Kuulostaa aika oudolta, että olisi molemmilta puolilta mennyt samaan aikaan.

Pari laakeria vaihtaneena yleensä nuo alkavat hitaasti väljistymään eivätkä kerrasta hajoa.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 26.6.2010 11:05

Vetari ei ole kiinni enää. Heiluu tosiaan laakerista, eli rikki ne siis on. Autossa oli edellisen omistajan täysin väärän kokoiset renkaat, tämä kai rikkonut laakerit. Heiluu ainakin sentin verran joka suuntaan.. paskempi juttu. Veemäinen tottakai vaihtaa ilman prässiä.
Minusta heilui myös renkaan ollessa paikallaan.

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 7.9.2013 18:59

Seat Leon -07 takapyörän laakeri oli vaihdon tarpeessa.
Pyörä ei heilunut yhtään, mutta laakeri piti jo ääntä. Ääni alkoi kuulua renkaiden vaihdon jälkeen, joten oletin sen ensin tulevan uusista renkaista, mutta kun ääni vaan voimistui, oli aika nostaa takapää ylös ja pyoritellä renkaita, jolloin oik takarengas piti pyöriessään ylimääräistä ääntä.

Hommaan meni noin 4 tuntia, sisältäen remontin aikana XZN avaimien haun lähimmästä Fixuksesta sekä takajarrupalojen vaihdon sekä jarrusylinterien sisään puristustyökalun tekemisen. Kaikki pultit aukesi helposti, onhan auto vasta reilun 6 v vanha / 170 tKm ajettu.

Fixuksesta FAG-laakeri, XZN M17 sekä sarja jossa XZN M14, M16 ja M18 yht 130 €

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa