Pyöränlaakeri ujeltaa
Valvoja: ffp jäsenet
Pyöränlaakeri ujeltaa
Korjaamolla totesivat, että vasemman etupyörän pyöränlaakeri on vaihtokunnossa. Aluksi piti aika hiljaista ääntä. Nyt tarvii jo melkein kuulosuojaimia. Aavistuksen laskee meteli jos kääntää vähän oikealle. 380e olisi ollut osan kanssa vaihto VV Autossa. Huh! Kuulemma siinä menee kulmatkin. Säätö 150e. Laakeri oli 75 euroa. Taidan hakea Motonetistä tarvikeosan ja viedä jonnekin pikkupajalle vaihdettavaksi. Varmaan kantsii vaihtaa edessä molemmat samalla kun kulmat laitetaan.
Onko tiedossa tapauksia, että laakeri olisi keittänyt kiinni? Olen ajanut vajaa 1000 km. Pakko saada pian vaihdettua.
Onko tiedossa tapauksia, että laakeri olisi keittänyt kiinni? Olen ajanut vajaa 1000 km. Pakko saada pian vaihdettua.
Kovat on taas veloitukset kuningasliikkeissä. Mutta itse olen taakse vaihtanut ihan tarvikelaakerit ja semmoinen 20 tuhatta kilsaa tullut sen jälkeen vedeltyä ja hyvin on kestänyt. Hintaa taisi olla 40e parilta, eli ei kovin paha + n. tunnin verran aikaa uhrasi hommaan.
Mutta suosittelen kyllä suosiolla hakemaan jostain tarvikeosat ja viemään jollekkin pikkupajalle vaihtoon.. Ja jos suuntauksen vaatii, niin vie jonnekkin muualle se, koska tuo 150e on suhteellisen törkeä hinta. Mitä itse olen käyttänyt, niin 60-70e ollut nuo suuntaukset ja kulmien tarkistus.
Mutta suosittelen kyllä suosiolla hakemaan jostain tarvikeosat ja viemään jollekkin pikkupajalle vaihtoon.. Ja jos suuntauksen vaatii, niin vie jonnekkin muualle se, koska tuo 150e on suhteellisen törkeä hinta. Mitä itse olen käyttänyt, niin 60-70e ollut nuo suuntaukset ja kulmien tarkistus.
Se on sattumaa mitä motonetin hyllystä löytyy mutta jos jollakin on heittää laakerin numerosarjaa niin voi löytyä ihan laakeriliikkeen hyllystä, SKF ja TIMKEN ovat ainakin laadukkaita.
Golffissa myös taitaa etulaakerit hurrata, on niin kova meteli hytissä että ei tuosta tiedä mikä siellä loppupeleissä hurisee.
Golffissa myös taitaa etulaakerit hurrata, on niin kova meteli hytissä että ei tuosta tiedä mikä siellä loppupeleissä hurisee.
Säätö 150e. Laakeri oli 75 euroa
Ilmeisesti laakerin pystyy vaihtamaan ettei sitä myydä pakettina pyörännavan kanssa kun on noin halpa. Audi 80 malliin maksoi tarvikeosakin 40-80e riippuen merkistä joten pitäisin tuota merkkiliikkeen hinnaksi aika halpana. Säätö on sen sijaan n. 2x normihinta. Työveloitus varmaan 2h ajalta eli jos käytät muualla niin n.100-150e saattaa säästää kaikkiaan...
Hain Motonetistä laakerin 33,50e. Made in Germany. Hans jotain.. Toivottavasti kestää muutaman vuoden.
Vien Räsäselle Keravalle huoltoon ensi viikolla. Ei mene kulmat uusiksi. VV-Auto väitti muuta. Räsäsellä on mielestäni hoidettu hyvin ja sain kohtuulliseen hintaan laakerinvaihdon, kulmat (varmuuden vuoksi kun on uudet kesänakit pian alla) ja teräksisen pohjapanssarinasennuksen. Muovinen oli ihan riekaleina ja on nyt tippunut matkalle.
Se laakerin meteli on pahentunut siitä aivan alusta, mutta tuskin vielä mitään pahempaa on käynyt. Ajan mahdollisimman vähän enää ennen huoltoa.
Vien Räsäselle Keravalle huoltoon ensi viikolla. Ei mene kulmat uusiksi. VV-Auto väitti muuta. Räsäsellä on mielestäni hoidettu hyvin ja sain kohtuulliseen hintaan laakerinvaihdon, kulmat (varmuuden vuoksi kun on uudet kesänakit pian alla) ja teräksisen pohjapanssarinasennuksen. Muovinen oli ihan riekaleina ja on nyt tippunut matkalle.
Se laakerin meteli on pahentunut siitä aivan alusta, mutta tuskin vielä mitään pahempaa on käynyt. Ajan mahdollisimman vähän enää ennen huoltoa.
Laakeri hurraa täälläkin neloskopassa. Koska noita näyttäisi menneen muiltakin, niin ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä paljonko muilla kohtalotovereilla on mittarissa ? Meillä on tällä hetkellä noin 137 tkm. Mielestäni etupyörien laakerit pitäisi kestää kauemmin.
Jos koko joustintuen ottaa irtii ylhäältä iskarin yläpäästä sekä alhaalta pallonivelen tapista ja raidetangon päätä ei irrotellessa pyörittele, niin mihin säädöt tuosta voisi muuttua ? Vai onko jotain jäänyt huomaamatta ?
Jos koko joustintuen ottaa irtii ylhäältä iskarin yläpäästä sekä alhaalta pallonivelen tapista ja raidetangon päätä ei irrotellessa pyörittele, niin mihin säädöt tuosta voisi muuttua ? Vai onko jotain jäänyt huomaamatta ?
Mun käsittääkseni ei kulmat muutu vaikka ottaa tuon jousitolpan alapäästäkin irti, kun sehän on semmoinen putken ympärille tuleva puristin millä on alapää kiinni ja ku viä mittaa samalle kohdalle sen syvyyden niin ei pitäs kulmien muuttua.
tuos on viä DIY miehelle ohjeet jos haluaa autoon päin aheltää...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1722551
ite ainaki otin navan irti kokonaan ja prässillä painelin laakerit pois ja paikoilleen...
tuos on viä DIY miehelle ohjeet jos haluaa autoon päin aheltää...
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1722551
ite ainaki otin navan irti kokonaan ja prässillä painelin laakerit pois ja paikoilleen...
Mä jouduin ottaa alapallon irti tukivarresta. Ei lähtenyt irti olka-akselista. Ennen irroitusta merkkasin alkuperäisen paikan ja laitoin takasin samalle paikalle.
Tee-se-itse vaihtajalle pari vinkkiä työkaluista. Vetoakseli on kiinni 12-kulmaisella 30mm mutterilla. Sellaista ei ihan jokapaikasta (esim. Motonet) löydy. Alustasta löytyy 16mm ja 18mm kannalla olevia pultteja ja muttereita. Jarrusatulatuloiden liukupulttien avaukseen tarvii 7mm kuusiokoloavaimen.
Tee-se-itse vaihtajalle pari vinkkiä työkaluista. Vetoakseli on kiinni 12-kulmaisella 30mm mutterilla. Sellaista ei ihan jokapaikasta (esim. Motonet) löydy. Alustasta löytyy 16mm ja 18mm kannalla olevia pultteja ja muttereita. Jarrusatulatuloiden liukupulttien avaukseen tarvii 7mm kuusiokoloavaimen.
Golffiin sain ruuvattua kesänakit alle ja joku tuossakin ujeltaa kovempaa ajaessa.
Kulmat näyttää olevan taas päin mettää kun hakee kuin ajokoira, mikä hitto näissä rimpuloissa on kun ei vuotta pysy kulmat suorassa?
Se on taas 60e kun nosturilla käydään säädättämässä.
Tuore leima lapussa eli alustan palikat on kunnossa eikä etuiskarin yläpään kumit + laakeritkaan ole paria vuotta vanhempia ja on laatuosia.
Kulmat näyttää olevan taas päin mettää kun hakee kuin ajokoira, mikä hitto näissä rimpuloissa on kun ei vuotta pysy kulmat suorassa?
Se on taas 60e kun nosturilla käydään säädättämässä.
Tuore leima lapussa eli alustan palikat on kunnossa eikä etuiskarin yläpään kumit + laakeritkaan ole paria vuotta vanhempia ja on laatuosia.
Boran laakeri
Minulla myös laakeri ujeltaa Borassa. Tilasin vaihdon Kajaaniin Laakkoselle, osa 75 € + työtä reilu tunti. Sanokaa viisaammat, onko syytä tehdä myös pyörien suuntaus laakerin vaihdon jälkeen.
Itse merkkasin paikat ennen irrotusta ja asensin huolellisesti kaikki takasin samoihin paikkoihin. En säädättänyt kulmia, eikä vetele urissa. Jos työn teettää jossain nyrkkipajassa, joka ei vastaa myöhemmin mistään mitään, niin ehkäpä se kulmien tarkastus voisi olla hyvä asia. Merkkikorjaamon pitäisi joko suorittaa kasaus niin, ettei kulmat muutu tai sitten tarkistaa kulmat laakerin vaihdon jälkeen. Asiasta kannattaa varmasti jutella korjaamolla ja sopia etukäteen kuinka toimitaan.
En ole koskaan säädättänyt omassa etupyörän kulmia. Nyt on mittarissa noin 140tkm ja kaikki osat tuota yhtä etupyörän laakeria lukuun ottamatta ovat alkuperäisiä. Renkaat kuluvat edelleen täysin tasaisesti ja mitään ongelmia urien kanssa ei ole koskaan ollut. Rengaskoot ja vanteet ovat alkuperäiset (käyttöauto) ja ajan vain laadukkailla renkailla. Kiinalaisia tai muita vastaavia halpisrenkaita en autoihini suostu laittamaan.
En ole koskaan säädättänyt omassa etupyörän kulmia. Nyt on mittarissa noin 140tkm ja kaikki osat tuota yhtä etupyörän laakeria lukuun ottamatta ovat alkuperäisiä. Renkaat kuluvat edelleen täysin tasaisesti ja mitään ongelmia urien kanssa ei ole koskaan ollut. Rengaskoot ja vanteet ovat alkuperäiset (käyttöauto) ja ajan vain laadukkailla renkailla. Kiinalaisia tai muita vastaavia halpisrenkaita en autoihini suostu laittamaan.
Kaverilla tuollainen -98 volvo v70, etupyöränlaakeri motonetissa 99e/kpl, autotarvikeliikkeessä 129e ja 179e, eli melkoinen hintahaitari.
Pyysin tuomaan vanhan laakerin näytille, kiinnostaa nähdä mikä hitto tuossa maksaa.
Aikoinaan mersuun takapyöränlaakerit vaihdoin ja hintaa oli 300mk/kpl joka jo tuntui kovalta.
Pyysin tuomaan vanhan laakerin näytille, kiinnostaa nähdä mikä hitto tuossa maksaa.
Aikoinaan mersuun takapyöränlaakerit vaihdoin ja hintaa oli 300mk/kpl joka jo tuntui kovalta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikäs vitos-Golfin etupyörän laakereissa on erikoista, kun Motonetissäkin maksaa yli 100 euroo kipale ?
Laakereiden hintaan taitaa yleisesti vaikuttaa eniten valmistajan (=laadun) lisäksi volyymi. Mesen takapyörän laakeri voi olla tehty vain Mersulle. Voi olla, ett kiinalaiset ei tee siitä merkittömiä kopioita, mikä pitää ne hinnan kiroissa. Porschen vaihdelaatikoista löytyy laakereita, joita ei oikein edes taida saada muualta kuin Porschelta. Ja hinnan voi jo arvatakin...
Laakereiden hintaan taitaa yleisesti vaikuttaa eniten valmistajan (=laadun) lisäksi volyymi. Mesen takapyörän laakeri voi olla tehty vain Mersulle. Voi olla, ett kiinalaiset ei tee siitä merkittömiä kopioita, mikä pitää ne hinnan kiroissa. Porschen vaihdelaatikoista löytyy laakereita, joita ei oikein edes taida saada muualta kuin Porschelta. Ja hinnan voi jo arvatakin...
Alapäästä napa heiluu noin sentin poikittaissuunnassa. Laakeri mennyt ? Auto kun on hinattu pihaan, niin ei osaa sanoa. Mitään ujellusta en hinatessa älynnyt kuunnella. Sama juttu myös toisella puolella. Kyse siis Golf 2 korisen etunavoista. Kaiken järjen mukaan laakeri syynä, mutta onko se normaalia ?
Vetari ei ole kiinni enää. Heiluu tosiaan laakerista, eli rikki ne siis on. Autossa oli edellisen omistajan täysin väärän kokoiset renkaat, tämä kai rikkonut laakerit. Heiluu ainakin sentin verran joka suuntaan.. paskempi juttu. Veemäinen tottakai vaihtaa ilman prässiä.
Minusta heilui myös renkaan ollessa paikallaan.
Minusta heilui myös renkaan ollessa paikallaan.
Seat Leon -07 takapyörän laakeri oli vaihdon tarpeessa.
Pyörä ei heilunut yhtään, mutta laakeri piti jo ääntä. Ääni alkoi kuulua renkaiden vaihdon jälkeen, joten oletin sen ensin tulevan uusista renkaista, mutta kun ääni vaan voimistui, oli aika nostaa takapää ylös ja pyoritellä renkaita, jolloin oik takarengas piti pyöriessään ylimääräistä ääntä.
Hommaan meni noin 4 tuntia, sisältäen remontin aikana XZN avaimien haun lähimmästä Fixuksesta sekä takajarrupalojen vaihdon sekä jarrusylinterien sisään puristustyökalun tekemisen. Kaikki pultit aukesi helposti, onhan auto vasta reilun 6 v vanha / 170 tKm ajettu.
Fixuksesta FAG-laakeri, XZN M17 sekä sarja jossa XZN M14, M16 ja M18 yht 130 €

Pyörä ei heilunut yhtään, mutta laakeri piti jo ääntä. Ääni alkoi kuulua renkaiden vaihdon jälkeen, joten oletin sen ensin tulevan uusista renkaista, mutta kun ääni vaan voimistui, oli aika nostaa takapää ylös ja pyoritellä renkaita, jolloin oik takarengas piti pyöriessään ylimääräistä ääntä.
Hommaan meni noin 4 tuntia, sisältäen remontin aikana XZN avaimien haun lähimmästä Fixuksesta sekä takajarrupalojen vaihdon sekä jarrusylinterien sisään puristustyökalun tekemisen. Kaikki pultit aukesi helposti, onhan auto vasta reilun 6 v vanha / 170 tKm ajettu.
Fixuksesta FAG-laakeri, XZN M17 sekä sarja jossa XZN M14, M16 ja M18 yht 130 €




Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa