VW Lupo 3L --> 2L
Valvoja: ffp jäsenet
VW Lupo 3L --> 2L
Tässä olen monta vuotta käynyt tälläkin foorumilla tutkimassa viritysohjeita tms ja nyt on oma volkkari niin laitan tännekkin vähän päivitystä mitä olen rakentamassa. Autohan on saksasta haettu VW Lupo 3L erikoismalli, jonka yhdistetty kulutus on kolme litraa.
Autoa on tarkoitus ekotuunata niin pitkään, että se menee 2 litraan 100 km/h nopeudessa. Vakiona auto menee kolmeen litraan tuossa nopeudessa. Muutoksien tekeminen on jo aloitettu ja tällä hetkellä autoon on asennettu:
- pienemmät peilit
- tasainen pohjalevy
- uusi pakoputki
- "DRL" ledi parkit
- keula tukittu melkein kokonaan
- vähän kevennetty jo painoa
- Välityksiä pidennetty rengastuksella
Autoon yritän keventää noin 130 kg + 20 kg kuskista
Ilmanvastuskerroin pitäisi saada alle 0.24
moottorista pitäisi ottaa noin 90 heppaa ja 200 Nm
+ kaikkea muuta pientä ja vähän isompaa...
Noilla muutoksilla autoon sekä taloudellisella ajotavalla autolla on tarkoitus päästä kahden litran laskettuun kulutukseen. Toistaiseksi olen päässyt 2.55 l/100km kun ajonopeus pyöri 80-88 km/h välillä yli 400 km tankilla.
Kuvia autosta löytyy täältä:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.260828010597758.84063.163711023642791
Autoa on tarkoitus ekotuunata niin pitkään, että se menee 2 litraan 100 km/h nopeudessa. Vakiona auto menee kolmeen litraan tuossa nopeudessa. Muutoksien tekeminen on jo aloitettu ja tällä hetkellä autoon on asennettu:
- pienemmät peilit
- tasainen pohjalevy
- uusi pakoputki
- "DRL" ledi parkit
- keula tukittu melkein kokonaan
- vähän kevennetty jo painoa
- Välityksiä pidennetty rengastuksella
Autoon yritän keventää noin 130 kg + 20 kg kuskista
Ilmanvastuskerroin pitäisi saada alle 0.24
moottorista pitäisi ottaa noin 90 heppaa ja 200 Nm
+ kaikkea muuta pientä ja vähän isompaa...
Noilla muutoksilla autoon sekä taloudellisella ajotavalla autolla on tarkoitus päästä kahden litran laskettuun kulutukseen. Toistaiseksi olen päässyt 2.55 l/100km kun ajonopeus pyöri 80-88 km/h välillä yli 400 km tankilla.
Kuvia autosta löytyy täältä:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.260828010597758.84063.163711023642791
Nii nämä vai -> http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6427_n.jpg ;)
Ei sitä kaikkea muista mitä on jo tehty, kun kiireessä kirjoittaa.
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.260828010597758.84063.163711023642791#!/photo.php?fbid=264902766856949&set=a.260828010597758.84063.163711023642791&type=1&theater
Nuo mustat kapselit lähtee pois kun saan tilalle 145/80R14 Bridgestone B381 ecopiat ja tilalle tulee vähän tuon tyyliset kapselit, mutta toivottavasti vielä paljon hienommat jos kaikki menee putkeen. Samalla saa nuo orkkis magnesium vanteet käyttöön joka nurkkaan. Orkkis 155/65R14 rengas vanteen kanssa painaa 10 kg...
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.260828010597758.84063.163711023642791#!/photo.php?fbid=264902766856949&set=a.260828010597758.84063.163711023642791&type=1&theater
Nuo mustat kapselit lähtee pois kun saan tilalle 145/80R14 Bridgestone B381 ecopiat ja tilalle tulee vähän tuon tyyliset kapselit, mutta toivottavasti vielä paljon hienommat jos kaikki menee putkeen. Samalla saa nuo orkkis magnesium vanteet käyttöön joka nurkkaan. Orkkis 155/65R14 rengas vanteen kanssa painaa 10 kg...
Lupon tämän hetkiseen projektitilaan voi tulla tutustumaan tarkemmin x-treme tuning showssa 24-25.9.2011.Samalla voin kertoa tarkemmin miksi autoon on tehty mikäkin muutos ja niiden oletetut vaikutukset polttoaineen kulutukseen.
Autoon on tullut paljon muutoksia lisää ja ulkonäköäkin on vähän "tuunattu" huomiota herättävämpään suuntaan. kaikkea mitä halusin saada valmiiksi en kerinnyt tekemään, mutta tavoitteena on kuitenkin joku pokaali. Auto nimittäin eroaa varmasti massasta aika selvästi ja ehkä jopa positiivisella tavalla. Tämän hetkisillä muutoksilla auton pitäisi kuitenkin jo mennä 2.5 litraan satasen vauhdissa. Tätä en kuitenkaan kerkeä testaamaan ennen messuja sateesta johtuen.
Autoon on tullut paljon muutoksia lisää ja ulkonäköäkin on vähän "tuunattu" huomiota herättävämpään suuntaan. kaikkea mitä halusin saada valmiiksi en kerinnyt tekemään, mutta tavoitteena on kuitenkin joku pokaali. Auto nimittäin eroaa varmasti massasta aika selvästi ja ehkä jopa positiivisella tavalla. Tämän hetkisillä muutoksilla auton pitäisi kuitenkin jo mennä 2.5 litraan satasen vauhdissa. Tätä en kuitenkaan kerkeä testaamaan ennen messuja sateesta johtuen.
Ihan hyvä kuvahan tuo on ;). Siitä oli vaikea saada messuilla hyviä kuvia ainakin omalla kameralla, kun kattolamppuja oli kolme rikki juuri auton edessä niin heti tuli kauhea varjo tuohon etupuolelle.
Itse kun poistui aina auton vierestä niin heti tuli enemmän katselijoita ja auton kuvaajia paikalle.
Itse kun poistui aina auton vierestä niin heti tuli enemmän katselijoita ja auton kuvaajia paikalle.
http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_ ... ber=553825
Teeppäs proto ja korvaa laturi peltiereillä :)
Teeppäs proto ja korvaa laturi peltiereillä :)
Tämä onkin jo varmaan entuudestaan tuttu prokkis ? http://www.aerocivic.com/
Joo siinä oli toistaiseksi paras artikkeli mitä yrityksestäni on toistaiseksi kirjoitettu. Tällä hetkellä on testissä tuommoinen 60 cm pitkä takaspoileri. Pitäisi tehdä high speed testi, että näkisi vaikutuksen kulutukseen. Tuolla pitäisi pudota noin 5% kulutus taas lisää. Eli nyt pitäisi olla siellä -20% paikkeilla verrattuna vakioon.
Spoileri tekee pakottavan tarpeen kanssautoilijoille ottaa autostani kuvia ja jopa videoita kamerakännyköillä... Sivutuuliherkkyys kasvoi aavistuksen tuon spoilerin myötä, mutta muita negatiivisia asioita en ole huomannut toistaiseksi. Ulkonäköhän on makuasia.
Rahat on vaan taas kortilla niin ei pysty loppuja muutoksia viemään loppuun ennen kuin rahatilanne paranee. Jäljellä siis enää coilover madallus 80mm maavaraan. Uusi ECU 90 hp ja 200Nm ja sit kevennystä ja muita pieniä parannuksia. Ei olla enää kaukana, mutta katsotaan miten paljon aikaa palaa noihin loppuihin muutoksiin. Tämähän on siis myynnissäkin jos joku haluaa tämmöisen peli itselleen niin tämänhetkisessä kunnossa hinta on 6000€.
Spoileri tekee pakottavan tarpeen kanssautoilijoille ottaa autostani kuvia ja jopa videoita kamerakännyköillä... Sivutuuliherkkyys kasvoi aavistuksen tuon spoilerin myötä, mutta muita negatiivisia asioita en ole huomannut toistaiseksi. Ulkonäköhän on makuasia.
Rahat on vaan taas kortilla niin ei pysty loppuja muutoksia viemään loppuun ennen kuin rahatilanne paranee. Jäljellä siis enää coilover madallus 80mm maavaraan. Uusi ECU 90 hp ja 200Nm ja sit kevennystä ja muita pieniä parannuksia. Ei olla enää kaukana, mutta katsotaan miten paljon aikaa palaa noihin loppuihin muutoksiin. Tämähän on siis myynnissäkin jos joku haluaa tämmöisen peli itselleen niin tämänhetkisessä kunnossa hinta on 6000€.
Omaan lupoon ei ole kauheasti mitään muuta tehty kuin ajettu kovasti eli kilsoja rupeaa olemaan jo 20 tkm omaa ajoa. Hain asiakkaalleni saksasta samanlaisen 2001 niin se paljasti omassa lupossani olevan alkavan laatikkovian. Eli jos robottimanuaali pelaa ongelmitta auton pitäisi lähteä melkein heti tulille. Omani pumppaa hydraulikka järjestelmään paineita välillä yli 20 sekuntiakin.
Autolliikkeessä oli 7kpl 3L Lupoja ja yksi oli ostamisen arvoinen. Yksi savutti, pari ei lähtenyt edes käyntiin, konehuone oli parissa ihan öljyn peitossa, vaihteistot ei toimineet ja takaluukkuja oli pariin vaihdettu tavan Lupoista ja autot oli kolaroimattomia jne. Yksi oli kuitenkin helmi ekalta omistajalta josta ei paljastunut VAG comillakaan mitään vikaa ja kaupat tuli 3600€ hintaa 202 tkm ajetusta 2001 vm luposta.
Aion kokeilla RVS käsittelyä hydraulikkajärjestelmään jos siitä olisi jotain apua nesteen vajoamiseen ja paineiden säilymiseen.
Autolliikkeessä oli 7kpl 3L Lupoja ja yksi oli ostamisen arvoinen. Yksi savutti, pari ei lähtenyt edes käyntiin, konehuone oli parissa ihan öljyn peitossa, vaihteistot ei toimineet ja takaluukkuja oli pariin vaihdettu tavan Lupoista ja autot oli kolaroimattomia jne. Yksi oli kuitenkin helmi ekalta omistajalta josta ei paljastunut VAG comillakaan mitään vikaa ja kaupat tuli 3600€ hintaa 202 tkm ajetusta 2001 vm luposta.
Aion kokeilla RVS käsittelyä hydraulikkajärjestelmään jos siitä olisi jotain apua nesteen vajoamiseen ja paineiden säilymiseen.
Ebayssa myydään korjaussarjaa tuolle vaihteston hydraulikoneikolle. Sisältä lähinnä tiivistesarjan, RVS ei auta tiivistevikoihin.
Nuo paineongelmat voi lopulta aiheuttaa isommankin remontin, jos vaihteisto vaihtaa väärin.
Eräältä VAG vaihteistogurulta kuulin, että vaihteistoon kannattaa laittaa jostain yläkautta enemmän öljyä (n.1L), kuin mitä normipropusta mahtuu. Kuulemma tekee vaihtestosta huomattavasti kestävämmän. Ei tosin liity tuohon mainitsemaasi hydrauliongelmaan.
Nuo paineongelmat voi lopulta aiheuttaa isommankin remontin, jos vaihteisto vaihtaa väärin.
Eräältä VAG vaihteistogurulta kuulin, että vaihteistoon kannattaa laittaa jostain yläkautta enemmän öljyä (n.1L), kuin mitä normipropusta mahtuu. Kuulemma tekee vaihtestosta huomattavasti kestävämmän. Ei tosin liity tuohon mainitsemaasi hydrauliongelmaan.
Tänään tilasin saksata tuon paineakun. Kovilla pakkasilla pumppasi paineita minuutin ja joka vaihdon jälkeen lähti pumppu päälle.
Paineakun toimintaa voi testata siitä miten monta vaihtoa pystyy tekemään tiptronic asennossa virrat päällä auto sammuksissa. Lisäksi se miten pitkään auto pumppaa paineita kun auton käynnistää pitkän seisonnan jälkeen. Toimiva järjestelmä ei pumppaa kuin viitisen sekuntia. Omani syksyllä 10-15 ja pakkasella aika kasvoi puoleen minuuttiin ja kovilla pakkasilla minuuttiin.
Kova pumpun käyminen aiheutti sen, että akussa ei riitä virtaa enää tehdä starttausta joten meni akku vaihtoon. Nyt ostin pumppuun redlinen hydrauliikka öljyä, mutta hävittää edelleen sitä jonnekkin, kun saa lisäillä kokoajan.
Kulutus on noussut talven tultua neljän litran tuntumaan ja suurin kulutus viime tankilla 4.45l/100km.
Paineakun toimintaa voi testata siitä miten monta vaihtoa pystyy tekemään tiptronic asennossa virrat päällä auto sammuksissa. Lisäksi se miten pitkään auto pumppaa paineita kun auton käynnistää pitkän seisonnan jälkeen. Toimiva järjestelmä ei pumppaa kuin viitisen sekuntia. Omani syksyllä 10-15 ja pakkasella aika kasvoi puoleen minuuttiin ja kovilla pakkasilla minuuttiin.
Kova pumpun käyminen aiheutti sen, että akussa ei riitä virtaa enää tehdä starttausta joten meni akku vaihtoon. Nyt ostin pumppuun redlinen hydrauliikka öljyä, mutta hävittää edelleen sitä jonnekkin, kun saa lisäillä kokoajan.
Kulutus on noussut talven tultua neljän litran tuntumaan ja suurin kulutus viime tankilla 4.45l/100km.
Tässä on kevään mittaan projekti edennyt.
Autoon tullut
- uusi pohjalevy
- Uusi pakoputki takaulostulolla
- WS2 kitkanalentajaa vaihteistoon ja moottoriin
- kevennystä noin 20 kg
Asennusta odottaa:
- Lasikuitupenkki kahdella tuulettimella
- lasikuituinen konepelti
Työtilannekkin omalla kohdalla vähän parempi niin saa nuo loput muutokset tehtyä eli. Custom ohjelmointiin on yritetty saada aikaa. Säädettäviä alustasarjoja tutkittu netistä
Tänään on kojelautaa purettu ja asennettu ahtopaine ja pakopainemittareita
Nykykunnossa on menty 2.5 litraan satasen keskinopeudella.
Kuvat löytyy edelleen:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=420576877956203&set=a.260828010597758.84063.163711023642791&type=3&theater
Autoon tullut
- uusi pohjalevy
- Uusi pakoputki takaulostulolla
- WS2 kitkanalentajaa vaihteistoon ja moottoriin
- kevennystä noin 20 kg
Asennusta odottaa:
- Lasikuitupenkki kahdella tuulettimella
- lasikuituinen konepelti
Työtilannekkin omalla kohdalla vähän parempi niin saa nuo loput muutokset tehtyä eli. Custom ohjelmointiin on yritetty saada aikaa. Säädettäviä alustasarjoja tutkittu netistä
Tänään on kojelautaa purettu ja asennettu ahtopaine ja pakopainemittareita
Nykykunnossa on menty 2.5 litraan satasen keskinopeudella.
Kuvat löytyy edelleen:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=420576877956203&set=a.260828010597758.84063.163711023642791&type=3&theater
Pohjalevyn kanssa tuskin tulee ongelmia, vaikka se ei ollutkaan katsastuksessa paikoillaan kaiken varalta. Ei huvita maksaa uusintanäytöstä turhaan...
Takalokarit oli ummessa katsastuksessa. Katsastus miehet on aika tiukkoja noiden muutosten hyväksymisessä, koska heidän pitää noudattaa lakipykäliä niin kuin ne ovat.
Tien päällä ihme kyllä ollaan sitten ymmärtäväisempiä noita muutoksia kohtaan ja osataan nähdä mistä tässä autossa on oikein kyse.
Äsken tein pikaisen testiajon ja tulos on auton paras tähän astisista eli 2.24 l/100km 80 km/h keskinopeudella. Tuossa ei olla ajeltu rekan peesissä, kuten edellisellä parhaalla tankilla oli tilanne. Eli muutokset ovat auttaneet
Tuolla auton tankkaushistoria:
http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=5341
Takalokarit oli ummessa katsastuksessa. Katsastus miehet on aika tiukkoja noiden muutosten hyväksymisessä, koska heidän pitää noudattaa lakipykäliä niin kuin ne ovat.
Tien päällä ihme kyllä ollaan sitten ymmärtäväisempiä noita muutoksia kohtaan ja osataan nähdä mistä tässä autossa on oikein kyse.
Äsken tein pikaisen testiajon ja tulos on auton paras tähän astisista eli 2.24 l/100km 80 km/h keskinopeudella. Tuossa ei olla ajeltu rekan peesissä, kuten edellisellä parhaalla tankilla oli tilanne. Eli muutokset ovat auttaneet
Tuolla auton tankkaushistoria:
http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=5341
Lupoon on tullut paljon muutoksia viimeisen kuukauden aikana. Painoa on lähtenyt reilusti noin 50kg.
Sekä viimein saatu alulle tekniikan hiominen. Eli turbo on vaihtunut BV35 ja ohjelmaa säädetään pikkuhiljaa oikeaan suuntaan:
Lauantaina 7.7 Lupon voi bongata joensuusta speed partysta:
http://www.youtube.com/watch?v=j0xvKauPVhY&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA&index=1&feature=plcp
Laiskahan se on vieläkin, mutta suunta on oikea.
Sekä viimein saatu alulle tekniikan hiominen. Eli turbo on vaihtunut BV35 ja ohjelmaa säädetään pikkuhiljaa oikeaan suuntaan:
Lauantaina 7.7 Lupon voi bongata joensuusta speed partysta:
http://www.youtube.com/watch?v=j0xvKauPVhY&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA&index=1&feature=plcp
Laiskahan se on vieläkin, mutta suunta on oikea.
Tuo 210+ huippunopeus ei ole mailin loppunopeus, vaan auton huippunopeus jos matkaa ei ole rajoitettu. Siinäkin voi olla toki virheitä, koska se on laskettu netistä löydetyllä laskurilla.
Tavoite mailille oli 181 km/h mikä on nopein lupo ollut tuolla tähän mennessä. Siitä jäätiin siis jonkin verran, mutta syksymmällä uudestaan.
Tavoite mailille oli 181 km/h mikä on nopein lupo ollut tuolla tähän mennessä. Siitä jäätiin siis jonkin verran, mutta syksymmällä uudestaan.
Vakio vaihdelaatikko löytyy. Siinä on aika pitkät välitykset jos sitä ihmettelet. Laatikko on siis manuaali, mutta vaihteiden vaihdoista vastaa hydrauliikka järjestelmä, eli vaihdoissa kestää noin 1.2 sekuntia per pykälä.
Softasta versio 2 menossa joka vaatii parannusta. Noin 80 hp ja 180 Nm käytössä tällä hetkellä.
vakio pumppusuuttimet on joista loppuu hönkä tuossa 90 hp tienoilla.
Kannattaa kelata 4.05 niin alkaa itse ajo.
http://www.youtube.com/watch?v=zUAxlQpahvE&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA&index=2&feature=plcp
Softasta versio 2 menossa joka vaatii parannusta. Noin 80 hp ja 180 Nm käytössä tällä hetkellä.
vakio pumppusuuttimet on joista loppuu hönkä tuossa 90 hp tienoilla.
Kannattaa kelata 4.05 niin alkaa itse ajo.
http://www.youtube.com/watch?v=zUAxlQpahvE&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA&index=2&feature=plcp
Nyt on ohjelmasta otettu joku esto pois mikä aiheutti noita ongelmia. Nyt käyrää jouduttu tasottelemaan luistavan kytkimen takia ja noiden liian korkeiksi nousevien pakopaineiden.
60-120 km/h menee nyt noin 7 sekkaan eli parannusta tullut ihan kivasti.http://www.youtube.com/watch?v=wMWC5zrwlDw&feature=youtu.be
Jos jollain PD130 suuttimian olisin kiinnostunut ostamaan jos hinta on kohdillaan. Jäykemman kytkin asetelman joutuu myös hankkimaan.
Lappeenranttaan olisi tarkoitus mennä 1.9 koittamaan taas seisovaa mailia.
60-120 km/h menee nyt noin 7 sekkaan eli parannusta tullut ihan kivasti.http://www.youtube.com/watch?v=wMWC5zrwlDw&feature=youtu.be
Jos jollain PD130 suuttimian olisin kiinnostunut ostamaan jos hinta on kohdillaan. Jäykemman kytkin asetelman joutuu myös hankkimaan.
Lappeenranttaan olisi tarkoitus mennä 1.9 koittamaan taas seisovaa mailia.
Projekti etenee ja pilarit lyhenee ;)
http://app.wizehive.com/voting/view/knovel2013/12435/1108824/0
Käykäähän antamassa ääni Lupolle.
Tosiaan tässä talvella auto on ollut pukeilla ja autoon tullut uutta turbopakosarjaa, manuaaliksi muutto boksia vaille valmis ja tällä hetkellä katosta on otettu noin 70 milliä korkeutta pois ja takasin päin hitsaus käynnissä.
Tuon jälkeen sit turvakaaret sisälle ja säätöjä tekemään, että sieltä tulis se 120 heppaa ja 250 Nm. Vähän huippunopeuttakin yritetty laskea niin 266 pitäs suurinpiirteen ottaa.
Tavoite olisi, että auto olisi iskussa kun kesärengas kausi alkaa, eli kiirettä pitää.
http://app.wizehive.com/voting/view/knovel2013/12435/1108824/0
Käykäähän antamassa ääni Lupolle.
Tosiaan tässä talvella auto on ollut pukeilla ja autoon tullut uutta turbopakosarjaa, manuaaliksi muutto boksia vaille valmis ja tällä hetkellä katosta on otettu noin 70 milliä korkeutta pois ja takasin päin hitsaus käynnissä.
Tuon jälkeen sit turvakaaret sisälle ja säätöjä tekemään, että sieltä tulis se 120 heppaa ja 250 Nm. Vähän huippunopeuttakin yritetty laskea niin 266 pitäs suurinpiirteen ottaa.
Tavoite olisi, että auto olisi iskussa kun kesärengas kausi alkaa, eli kiirettä pitää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaa kelata 4.05 niin alkaa itse ajo.
http://www.youtube.com/watch?v=zUAxlQpa ... ature=plcp
-linkin voi myös ajoittaa alkamaan kyseisestä kohdasta:
http://www.youtube.com/watch?v=zUAxlQpa ... p#t=04m05s
ja sen voi julkaista näin: ajo alkaa
Mitens Lupon käyttö tällaisten korimuutosten jälkeen tieliikenteessä?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998 ... Lid1883000 Tuolta löytyy aika paljon tietoa :)
Kyllähän niitä jotain laskemiakin on asiasta tehty:
Voidaan laskea myös muitten maililla käyneiden tiedon perusteella. Jos tavoite on se 200, mikä olisi tarkoitus maililla rikkoa niin :
http://www.speedconcept.fi/speedparty/tulokset/150-2012
Tuolla Ford Focus 2.5T specsit:
Paino: 1392 kg
Teho: 221 bhp
Teho/paino=0,1587hp/kg
otsapinta-ala: 2.26 m²
Ilmanvastuskerroin 1.8 bensasta: 0.324
CdxA=0,732
Lasikuidusta on tulossa puskurit, konepelti joka on jo raakavalmis ja kenties tuo takaluukku.
Lupon tiedot:
Paino: 700kg
Teho:120hp
Teho/paino:0,1714hp/kg
Otsapintaala:1,8772m2
Ilmanvastuskerroin:0.20 arvio tässä vaiheessa, voi olla jopa 0.18. Paljoa yli 0.20 ei millään laskutavalla
CdxA=0,37544
No ford menee just päälle kaksataa maililla:
teho=cdxAxV^3xilman tiheysx0,5
Eli Ford=0,324x2,26x55,55x55,55x55,55x1.204x0,5=75561w=75,561Kw=101,3 hv
Lupo=0,20x1,8772x55,55x55,55x55,55x1,204x0,5=38,742Kw=51,9hv
Tehopainosuhde 200 vauhdissa:
Ford=119,7/1392kg=0,08599hv/kg
Lupo=68,1/700kg=0,09728 hv/kg
Lupolla nollasta 8% parempi tehopainosuhde
Lupolla 200 vauhdissa 13.1% parempi tehopainosuhde
Eli lupon pitäisi saavuttaa keskiarvona noin 10,55% suurempi loppunopeus kuin fordilla tuolla mailin matkalla. Toki tuo loppuosa on vähän ehkä yleistystä, kun pitoa ei välttämättä ole tarvittavaa määrää saatavilla niin se kompensoi 100 jälkeen tulevaa eroa lupon hyväksi.
Sitten vielä siihen huippunopeuteen niin jos taas oletetaan niin focus ottaa 241 km/h ja tuo tehopaino suhde muuttuu kokoajan lupolle suotuisammaksi niin oletan että loppunopeus on varmaan noin 20 kilsaa suurempi. Tuota nyt tuskin tullaan testaamaan, mutta se 200 pitäisi olla ihan mahdollinen maililla. Laskelmissa voi olla virheitä, mutta itse voi noista tiedoista laskeskella jos on tylsää. Myös noiden fordien tehot ovat mysteerejä, mutta muistaisin, että joku joensuussa mainitsi sen toisen fordin olleen vakion josta tippui se spoileri.

Voidaan laskea myös muitten maililla käyneiden tiedon perusteella. Jos tavoite on se 200, mikä olisi tarkoitus maililla rikkoa niin :
http://www.speedconcept.fi/speedparty/tulokset/150-2012
Tuolla Ford Focus 2.5T specsit:
Paino: 1392 kg
Teho: 221 bhp
Teho/paino=0,1587hp/kg
otsapinta-ala: 2.26 m²
Ilmanvastuskerroin 1.8 bensasta: 0.324
CdxA=0,732
Lasikuidusta on tulossa puskurit, konepelti joka on jo raakavalmis ja kenties tuo takaluukku.
Lupon tiedot:
Paino: 700kg
Teho:120hp
Teho/paino:0,1714hp/kg
Otsapintaala:1,8772m2
Ilmanvastuskerroin:0.20 arvio tässä vaiheessa, voi olla jopa 0.18. Paljoa yli 0.20 ei millään laskutavalla
CdxA=0,37544
No ford menee just päälle kaksataa maililla:
teho=cdxAxV^3xilman tiheysx0,5
Eli Ford=0,324x2,26x55,55x55,55x55,55x1.204x0,5=75561w=75,561Kw=101,3 hv
Lupo=0,20x1,8772x55,55x55,55x55,55x1,204x0,5=38,742Kw=51,9hv
Tehopainosuhde 200 vauhdissa:
Ford=119,7/1392kg=0,08599hv/kg
Lupo=68,1/700kg=0,09728 hv/kg
Lupolla nollasta 8% parempi tehopainosuhde
Lupolla 200 vauhdissa 13.1% parempi tehopainosuhde
Eli lupon pitäisi saavuttaa keskiarvona noin 10,55% suurempi loppunopeus kuin fordilla tuolla mailin matkalla. Toki tuo loppuosa on vähän ehkä yleistystä, kun pitoa ei välttämättä ole tarvittavaa määrää saatavilla niin se kompensoi 100 jälkeen tulevaa eroa lupon hyväksi.
Sitten vielä siihen huippunopeuteen niin jos taas oletetaan niin focus ottaa 241 km/h ja tuo tehopaino suhde muuttuu kokoajan lupolle suotuisammaksi niin oletan että loppunopeus on varmaan noin 20 kilsaa suurempi. Tuota nyt tuskin tullaan testaamaan, mutta se 200 pitäisi olla ihan mahdollinen maililla. Laskelmissa voi olla virheitä, mutta itse voi noista tiedoista laskeskella jos on tylsää. Myös noiden fordien tehot ovat mysteerejä, mutta muistaisin, että joku joensuussa mainitsi sen toisen fordin olleen vakion josta tippui se spoileri.
Painolla ei ole merkitystä siihen huippunopeuteen, en kait sitä väittänytkään?. Huippununopeuteen vaikuttaa vain teho ja ilmanvastus sekä jossain määrin välitykset eli millä kierroslukualueella maksimi teho on käytettävissä. Tuo paino vaikuttaa kiihtyvyyteen siellä kovemmmissakin nopeuksissa vaikka sillä on siellä pienempi merkitys kuin ilmanvastuksella.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_218.pdf
Tuolta voi käydä lukemassa lisätietoa perus kolme ällästä. Jos rupeaaa polttelemaan niin kakkosluponi on myynnissä ;) Samaa versiota on myös audi A2, joka ei ruostu.
Vakiotekniikalla saa lastulla ulos 90 hp ja 230 Nm jolla kerkeää hyvin tuolla liikenteen seassa. Suurin ongelma on luistava kytkin, joka ei tykkää kaikissa siirtää tuota määrää vääntöä pyörille.
Omassa punaisessa on pitävämmän kytkimen valinta edessä.
Eli siis auto painaa tehtaalta lähtiessä 830kg ja tankki täynnä ajokunnossa 890 kg, oli tuo punainen.
Syksyllä oli punaisesta autosta otettu pois:
Actual savings
Dashboard 10,3
Dashboard smaller parts 5,8
Interior heater assy 6
Interior carpet 3,5
Interior sound insulation 3,5
Passenger seat 12,5
Water cooling fluid 1
Radio 2,5
Window lifting mechanism 1 pcs 1
Door speaker 1 pcs 0,6
Door panel 1
trunk panel 1
Rear wiper motor system 1
Exhaust pipe 7
Spare wheel stuff 2
Total 58,7kg
Tällä hetkellä pyöritään jo -100 kg tuntumassa
Tuolta voi käydä lukemassa lisätietoa perus kolme ällästä. Jos rupeaaa polttelemaan niin kakkosluponi on myynnissä ;) Samaa versiota on myös audi A2, joka ei ruostu.
Vakiotekniikalla saa lastulla ulos 90 hp ja 230 Nm jolla kerkeää hyvin tuolla liikenteen seassa. Suurin ongelma on luistava kytkin, joka ei tykkää kaikissa siirtää tuota määrää vääntöä pyörille.
Omassa punaisessa on pitävämmän kytkimen valinta edessä.
Eli siis auto painaa tehtaalta lähtiessä 830kg ja tankki täynnä ajokunnossa 890 kg, oli tuo punainen.
Syksyllä oli punaisesta autosta otettu pois:
Actual savings
Dashboard 10,3
Dashboard smaller parts 5,8
Interior heater assy 6
Interior carpet 3,5
Interior sound insulation 3,5
Passenger seat 12,5
Water cooling fluid 1
Radio 2,5
Window lifting mechanism 1 pcs 1
Door speaker 1 pcs 0,6
Door panel 1
trunk panel 1
Rear wiper motor system 1
Exhaust pipe 7
Spare wheel stuff 2
Total 58,7kg
Tällä hetkellä pyöritään jo -100 kg tuntumassa
Autoa käyty ulkoiluttamassa maililla ja tulos oli 199.7 km/h max 100 hepalla (autossa 360 vakiosuuttimet), mikä ei ole yhtään paha tulos. Tarkoitus on ottaa 20 hp vielä lisää tässä lähiviikkoina kun isommat suuttimet saa paikoilleen ja säätöihin. Ahdot vedossa 1.5-1.3 baria.
http://www.youtube.com/watch?v=SqAxJvdcyPQ&feature=youtu.be
Myös kulutus alkaa olla pelottavan lähellä tavoitetta. Tänään kiteeltä-joensuuhun meni 2.1 litraan ja takaisin iltasilla 2.2 vähän reippaammalla keskinopeudella.
Ens viikolla yritetään saada seoksia kuntoon kulutustestiä varten, eli 500 kilsaa yritän päästä alle 10 litralla, 100 keskinopeudella.
60-120 aika on tuolla mailin asetuksilla oli noin 6-7 sekan välissä niin se pitäisi saada puristettua reilusti alle 6 aikoihin niin oltaisiin kiihtyvyydenkin puolesta tavoitteessa, eli kutos GTI golfia nopeampia.
http://www.youtube.com/watch?v=SqAxJvdcyPQ&feature=youtu.be
Myös kulutus alkaa olla pelottavan lähellä tavoitetta. Tänään kiteeltä-joensuuhun meni 2.1 litraan ja takaisin iltasilla 2.2 vähän reippaammalla keskinopeudella.
Ens viikolla yritetään saada seoksia kuntoon kulutustestiä varten, eli 500 kilsaa yritän päästä alle 10 litralla, 100 keskinopeudella.
60-120 aika on tuolla mailin asetuksilla oli noin 6-7 sekan välissä niin se pitäisi saada puristettua reilusti alle 6 aikoihin niin oltaisiin kiihtyvyydenkin puolesta tavoitteessa, eli kutos GTI golfia nopeampia.
Tänään oli vuorossa taloudellista ulkoiluttamista ja tulos on oma ennätys 2.158 litraa sataselle 92.7 km/h keskinopeudella. Ajoin 497 km ja soppaa kului 10,73 litraa. Auton oma mittari näytti kyllä kahta litraa mutta tankkauksessa tuli pikkuisen liikaa.
Auto menee jo kahteen litraan satasen vauhdissa, mutta liikenteessä on aina tunareita jotka änkee eteen tai ei osaa käyttää vilkkua tms mikä vaikeuttaa ajoa. lisäksi ohitukset on vaikeita, kun ei kannata kiihdyttää kortin lähtörajalle ja jos ajaa letkassa 80 kilsaa tunnissa tuo keskinopeus rupeaa laskemaan hyvin nopeasti.
Tuolla Kulutuksella olisi vuonna 2010 voittanut Xprize kilpailusta 5 miljoonaa dollaria.
Auto menee jo kahteen litraan satasen vauhdissa, mutta liikenteessä on aina tunareita jotka änkee eteen tai ei osaa käyttää vilkkua tms mikä vaikeuttaa ajoa. lisäksi ohitukset on vaikeita, kun ei kannata kiihdyttää kortin lähtörajalle ja jos ajaa letkassa 80 kilsaa tunnissa tuo keskinopeus rupeaa laskemaan hyvin nopeasti.
Tuolla Kulutuksella olisi vuonna 2010 voittanut Xprize kilpailusta 5 miljoonaa dollaria.
Kakkos tavoite saavutettu, eli 60-120 km/h menee nyt sekkarilla mitattuna keskiarvona kuuteen sekkaan.
http://www.youtube.com/watch?v=bVXMxEEwt2A&feature=youtu.be
kierrosluku=Pakopaineet=lambda =ahtoja
2000=1.9=15.3=1.5
2500=2.0=15.8=1.6
3000=2.2=15.3=1.6
3500=2.4=14.6=1.5
4000=2.5=14.7=1.4
4500=2.6=14.7=1.3
Ens viikolla käydään dynossa mittaamassa mitä moottorista tulee oikeasti ulos ja samalla ens viikolla tavoite päästä tuohon kahden litran tavoitteeseen.
http://www.youtube.com/watch?v=bVXMxEEwt2A&feature=youtu.be
kierrosluku=Pakopaineet=lambda =ahtoja
2000=1.9=15.3=1.5
2500=2.0=15.8=1.6
3000=2.2=15.3=1.6
3500=2.4=14.6=1.5
4000=2.5=14.7=1.4
4500=2.6=14.7=1.3
Ens viikolla käydään dynossa mittaamassa mitä moottorista tulee oikeasti ulos ja samalla ens viikolla tavoite päästä tuohon kahden litran tavoitteeseen.
Taitaa joutua laittamaan ison kaveriksi rinnalle, kun puutuu kierroksilla ;).
Dynossa käyty ja tulos oli hyvä 119.3 hp ja 284.8 Nm
http://www.youtube.com/watch?v=TfLkrMTnuOk&feature=youtu.be
Alas ei ole pystytty laittamaan vääntöä kun 085 loota ei kestä.
Dynossa käyty ja tulos oli hyvä 119.3 hp ja 284.8 Nm
http://www.youtube.com/watch?v=TfLkrMTnuOk&feature=youtu.be
Alas ei ole pystytty laittamaan vääntöä kun 085 loota ei kestä.
Kyllä se kulutus on samoilla kintturoilla, kuin aikasemmin ellei jopa laskenut. Kaksi testiä tehty ja 2.05 ja tänään 2.08 litraa ja ennakoihin ei olla vielä koskettu. tänään olisi jo varmaan mennyt alle kahteen, mutta oli paljon turhia jarrutuksia, traktoreiden, rekkojen ja autojen kääntymisten takia.
Toki autoon tehty lisää muutoksiakin, mutta ei ole ainakaan kauheasti noussut suuttimien takia.
http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=5341
Toki autoon tehty lisää muutoksiakin, mutta ei ole ainakaan kauheasti noussut suuttimien takia.
http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=5341
199.8 km/h tais olla virallinen mittaustulos. Laskin tuon 201 vag comin logitietojen perusteella kierrosluvusta ja mitä gps näyttää nopeutta tietyllä kierrosluvusta vitosella mistä laskin sit nopeuden.
Lappeenrannassa pitäisi mennä 200 km/h rikki kirkkaasti jos auto vielä silloin ehjä. Periaatteessa pitäisi nyt ottaa sen 207-208 km/h jos kelit on suotuisat. Viime vuonna oli ei ollut paras keli lappeenrannassa, mutta jos tänä vuonna olisi parempi tuuri sään suhteen.
Jousituista kuvailisin pers tuntumalla tarkaksi, eli yksikään kivi ei jää huomaamatta.
Lappeenrannassa pitäisi mennä 200 km/h rikki kirkkaasti jos auto vielä silloin ehjä. Periaatteessa pitäisi nyt ottaa sen 207-208 km/h jos kelit on suotuisat. Viime vuonna oli ei ollut paras keli lappeenrannassa, mutta jos tänä vuonna olisi parempi tuuri sään suhteen.
Jousituista kuvailisin pers tuntumalla tarkaksi, eli yksikään kivi ei jää huomaamatta.
Itse olen kuumempi on parempi keli kannattajia. Ahtoilman saa kylmäksi vesiruiskulla missä jäävettä ja ilmanvastus on pienempi kuumalla kelillä. Lupon koneen lämmöt ei nouse vedon aikana liian korkeiksi niin ei ole koneen lämpöongelmia muitakaan.
Minusta ainakin tuuli viime vuonna lappeenrannassa edestä oikealta?
Minusta ainakin tuuli viime vuonna lappeenrannassa edestä oikealta?
Tänään se meni eka kerran kaks litraa rikki. Tulos oli 1.94 l/100km @ 86.9 km/h keskinopeudella. Suurin ero edellisiin tankkeihin, oli että rullasin pisimmät alamäet sammuksissa.
Lappeerantaan ollaan edelleen tulossa, eli pelit on kestäneet testit toistaiseksi. http://www.youtube.com/watch?v=vxjeITWD1Wc
Lappeerantaan ollaan edelleen tulossa, eli pelit on kestäneet testit toistaiseksi. http://www.youtube.com/watch?v=vxjeITWD1Wc
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja ihmiset ajelee Priuksillakin joka on tehnyt samaa jo tehtaalta lähtiessä yli 10 vuoden ajan. Moottorin sammutus on täysin normaalia ja sellaisia järjestelmiä tulee 100% todennäköisyydellä myös sarjatuotantoautoihin lisää. Nyt tulee ensin vapaalla rullaukset ja sen jälkeen sammutukset samaan yhteyteen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
300-500km testilenkkiin on vaikea löytää pelkkää alamäkeä tai edes myötätuulta, etenkin kun tankkaus tapahtuu aina samalla asemalla. Rekan imussa roikkuminen ei tuota tuollaista keskinopeutta, vaikka ne tasamaalla ja alamäkeen sen 89km/h kulkiskin. Hinauksessa saa lisätä sen vetoauton kulutuksen tuohon lukemaan.
Moniko pääsee omalla autollaan tehtaan ilmoittamiin lukemiin nopeus- ja matkamittarivirheet huomioiden, ajotyyli vapaa?
Moniko pääsee omalla autollaan tehtaan ilmoittamiin lukemiin nopeus- ja matkamittarivirheet huomioiden, ajotyyli vapaa?
Suurin ongelmahan näissä tien päällä testaamisissa on
A: Kun ajetaan tiellä niin lupolla jokainen kiihdytys 0-100 syö noin 0.1 litraa soppaa, eli sinne ei pysty kauheasti tulemaan muita risteyksistä alle ilman että se näkyy heti kulutuksessa. Jos ajetaan pitempi testi kuten noin 400 kilsaa niin voit olla varma, että sille matkalle sattuu tähän aikaan vuodesta. Rekkoja kiihdyttelemässä tai poistumassa, traktoreita ja puimureita, mopoautoja ja tietenkin muita autoilijoita, joiden toimia on välillä hyvin vaikea ennakoida kun vilkkua säästetää turhan takia. Jotta ainetta ei menisi hukkaan pitäisi traktori pystyä havaitsemaan lupon kohdalla 500- 700 metriä etukäteen, että vauhti olisi hidastunut ilmanvastuksen avulla tarpeeksi. No monen mielestä riittää, että kerkeää tielle eteen niin se on vielä ihan ok. Tämä on ehkä isoin ongelma. Eli ensin jarrutat jonkin perään ja keskinopeus rupeaa tippumaan todella nopesti jos se on ollut jossain 95 paikkeilla ennen tilannetta.
B: suomen nopeusrajoitukset, eli ei ole montaa sataa kilsaa suoraa tietä missä on kokoajan satasen nopeusrajoitus. Eli ennemmin tai myöhemmin tie vaihtuu pienempään tai on risteyksiä joissa on pienempi rajoitus. Risteyksien ohi voi vielä ajaa satasta, mutta jos joudut kääntymään niin keskinopeus laskee heti. Risteyksiin tulot voi aika hyvin ennakoidan kun tietää minne joutuu kääntymään eli jarruihin ei tarvitse koskea
C: Kun joudut kääntymään takaisin niin keskinopeus putoaa, kun yleensä joudut pysähtymään paikoilleen. Nykyisellä reitilläni on myös kolmet liikennevalot joensuussa ja se on sitten taitolaji ettei joudu seisomaan paikoillaan.
Noiden syiden takia testejä ei ajeta kenenkään perässä, koska se nostaa aina kulutusta enemmän kuin se laskee sitä pikkuteillä ajettaessa. motarilla vielä jotenkin onnistuu, mutta siinäkin keskinopeus laskee ja nousee ja et pysty päättämään itse mitä teet niin paljon alamäissä ja muissa tilanteissa kuin olisi kulutuksen kannalta parasta.
Peesaaminen isommilla kulutuksilla on sitten toinen asia kun se hukattu jarrutusenerguia ei ole niin iso osa kulutuksesta.
Se ottaa noin 50-70 kilsaa, että kuoletat yhden turhan pysätymisen kun ollaan tuolla kahden litran tuntumassa. tuo tarkoittaa sitä, että keskikulutus menee siihen samaan missä se oli ennen kiihdytystä. periaatteessa se että joudut jarruttamaan niin on aina hukattua polttoainetta ja sitä ei saa takaisin, kun ajat tarpeeksi niin sen vaikutus häviää minimaalikseksi.
Voitte varmaan kuvitella että olet ajanut ensin 400 kilsaa testiajoa ilman ongelmia ja sitten tulee peräkanaa eteen kaksi törttöä eteen eri risteyksistä. Tajuat, että sait juuri 4 tunnin edestä ajoharjoittelua, etkä uutta omaa ennätystä joka olisi muuten tullut. Tankatessa tulos on vain 2.2 litraa joita en enää jaksa edes kirjata lupon tankkaushistoriaan.
Tällä hetkellä auto on sellaisessa iskussa, että yli kolmen litran tankki kulutukseen on mahdotonta päästä ilman että saa sakot. Eli tankilla pääsee yli 1300 kilsaa ja pitää ajaa yli 130 matkavauhteja.
A: Kun ajetaan tiellä niin lupolla jokainen kiihdytys 0-100 syö noin 0.1 litraa soppaa, eli sinne ei pysty kauheasti tulemaan muita risteyksistä alle ilman että se näkyy heti kulutuksessa. Jos ajetaan pitempi testi kuten noin 400 kilsaa niin voit olla varma, että sille matkalle sattuu tähän aikaan vuodesta. Rekkoja kiihdyttelemässä tai poistumassa, traktoreita ja puimureita, mopoautoja ja tietenkin muita autoilijoita, joiden toimia on välillä hyvin vaikea ennakoida kun vilkkua säästetää turhan takia. Jotta ainetta ei menisi hukkaan pitäisi traktori pystyä havaitsemaan lupon kohdalla 500- 700 metriä etukäteen, että vauhti olisi hidastunut ilmanvastuksen avulla tarpeeksi. No monen mielestä riittää, että kerkeää tielle eteen niin se on vielä ihan ok. Tämä on ehkä isoin ongelma. Eli ensin jarrutat jonkin perään ja keskinopeus rupeaa tippumaan todella nopesti jos se on ollut jossain 95 paikkeilla ennen tilannetta.
B: suomen nopeusrajoitukset, eli ei ole montaa sataa kilsaa suoraa tietä missä on kokoajan satasen nopeusrajoitus. Eli ennemmin tai myöhemmin tie vaihtuu pienempään tai on risteyksiä joissa on pienempi rajoitus. Risteyksien ohi voi vielä ajaa satasta, mutta jos joudut kääntymään niin keskinopeus laskee heti. Risteyksiin tulot voi aika hyvin ennakoidan kun tietää minne joutuu kääntymään eli jarruihin ei tarvitse koskea
C: Kun joudut kääntymään takaisin niin keskinopeus putoaa, kun yleensä joudut pysähtymään paikoilleen. Nykyisellä reitilläni on myös kolmet liikennevalot joensuussa ja se on sitten taitolaji ettei joudu seisomaan paikoillaan.
Noiden syiden takia testejä ei ajeta kenenkään perässä, koska se nostaa aina kulutusta enemmän kuin se laskee sitä pikkuteillä ajettaessa. motarilla vielä jotenkin onnistuu, mutta siinäkin keskinopeus laskee ja nousee ja et pysty päättämään itse mitä teet niin paljon alamäissä ja muissa tilanteissa kuin olisi kulutuksen kannalta parasta.
Peesaaminen isommilla kulutuksilla on sitten toinen asia kun se hukattu jarrutusenerguia ei ole niin iso osa kulutuksesta.
Se ottaa noin 50-70 kilsaa, että kuoletat yhden turhan pysätymisen kun ollaan tuolla kahden litran tuntumassa. tuo tarkoittaa sitä, että keskikulutus menee siihen samaan missä se oli ennen kiihdytystä. periaatteessa se että joudut jarruttamaan niin on aina hukattua polttoainetta ja sitä ei saa takaisin, kun ajat tarpeeksi niin sen vaikutus häviää minimaalikseksi.
Voitte varmaan kuvitella että olet ajanut ensin 400 kilsaa testiajoa ilman ongelmia ja sitten tulee peräkanaa eteen kaksi törttöä eteen eri risteyksistä. Tajuat, että sait juuri 4 tunnin edestä ajoharjoittelua, etkä uutta omaa ennätystä joka olisi muuten tullut. Tankatessa tulos on vain 2.2 litraa joita en enää jaksa edes kirjata lupon tankkaushistoriaan.
Tällä hetkellä auto on sellaisessa iskussa, että yli kolmen litran tankki kulutukseen on mahdotonta päästä ilman että saa sakot. Eli tankilla pääsee yli 1300 kilsaa ja pitää ajaa yli 130 matkavauhteja.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu, älä ota mun mielipidettä pahasti. Kaikki kunnioitus siitä mitä olet koneelle tehnyt, ja jatka samaa rataa.
Tarkoitin vaan että sammuttelu on vähän kun kääntäisi päänsä ongelmakohdista ja katsoisi taas eteenpäin kun näyttää valoisalta. Out of sight, out of mind, toisin sanoen... Ja tässäkään en tarkoita tätä autoa, vaan yleisellä tasolla. Kyllähän kaikki autot kuluttaa satasella vähemmän kun sammuttaa alamäissä. Eli tästä pitäisi saada EU-kulutus mitattua niin sillä saisi kaikki hölösuut tukkoon :)
E: ↓ My thoughts exactly... :)
Tarkoitin vaan että sammuttelu on vähän kun kääntäisi päänsä ongelmakohdista ja katsoisi taas eteenpäin kun näyttää valoisalta. Out of sight, out of mind, toisin sanoen... Ja tässäkään en tarkoita tätä autoa, vaan yleisellä tasolla. Kyllähän kaikki autot kuluttaa satasella vähemmän kun sammuttaa alamäissä. Eli tästä pitäisi saada EU-kulutus mitattua niin sillä saisi kaikki hölösuut tukkoon :)
E: ↓ My thoughts exactly... :)
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 24.8.2013 0:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No mut hei, annetaan semmoinen tasoitus että samalla ajotavalla mitataan kulutus ennen ja jälkeen modifioinnin. Se mun mielestä kertoo tilanteen parhaiten. Mittaa onnistumista aika aukottomasti, eikö?
Edit: Ominaiskulutus taitaa olla se tekninen termi mitä haen. Eli litraa polttoainetta per kW/h, ja siitä päästään mutkittelemalla hyötysuhteeseen.
Edit: Ominaiskulutus taitaa olla se tekninen termi mitä haen. Eli litraa polttoainetta per kW/h, ja siitä päästään mutkittelemalla hyötysuhteeseen.
Tarkoittanet l/kWh? (=montako litraa polttoainetta kuluu yhden kilowattitunnin energian muodostamiseen) Tämä kertoo esim. polttomoottorin hyötysuhteen, jonka voi mitata vaikka penkissä. Auton ajokulutukseen vaikuttaa mm. ilmanvastus, renkaiden vierintävastus sekä massa, joka vaikuttaa etenkin jos testin aikana on tapettava saavutettua liike-energiaa jarruttelemalla. Näin ollen tuo l/kWh ei minun mielestäni ole sopivin yksikkö, kun verrataan autoja, eikä pelkästään moottoreita.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Reaper
Golf IV AGR TDI -00
Uusi viestiLähetetty: 25.8.2013 16:01 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Mitenkäs tuo vauhdista sammuttelu, onkohan turbolle ihan terveellistä? Eikös jarrutehostin ole myös pois pelistä kun kone sammuksissa?
Tuollaiseille ns. nykyturpoille aivan sama, kuni eivät immeiset oppineet jäähdyttelemään :D
Tiisselillä sellaisella pystylamppumersullakin on tullut aikoinan tullut säästeltyä polttoainetta sammuttamalla ja strattaamalla ;)
ps. meinasi polttoaine loppua pohjoosessa. johna ei joka nurkalla tankkailla... Ainakin silloin kahdeksankymmentä luvuilla, eikä ainakaan täällä susien kotimaassa ole tilenteet muuttunna ... En tiedä onko Laphissa tilanne muutunna.
Ei se turbo sen kuumempana ole kun ahdot on miulla nollassa matka-ajossa, eli turbo ei pyöri silloin kun on tarvetta ja jos sitä on käytetty eli tehty ripeä kiihdytys syystä tai toisesta niin ei voi tietenkään ihan heti sammuttaa.
Jarrutehostin on poissa pelistä, mutta siellä on varaa tehdä se kolmisen hätäjarrutusta ilman pumpun käyntiä.
Kävin eilen Ahvenistollakin kääntymässä ennen mailia:
http://www.youtube.com/watch?v=7_ZgntxNvMY&feature=c4-overview&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA
Maililla meni 191 km/h ja varttimaili 15.310s
http://www.youtube.com/watch?v=_mZIzaHtYZw&feature=youtu.be
Jarrutehostin on poissa pelistä, mutta siellä on varaa tehdä se kolmisen hätäjarrutusta ilman pumpun käyntiä.
Kävin eilen Ahvenistollakin kääntymässä ennen mailia:
http://www.youtube.com/watch?v=7_ZgntxNvMY&feature=c4-overview&list=UUvRmfkuNqLFi1W1LiTfIAFA
Maililla meni 191 km/h ja varttimaili 15.310s
http://www.youtube.com/watch?v=_mZIzaHtYZw&feature=youtu.be
No korjaan turbon siivet pyörii tyhjäkäynnilläkin ja ilman ahtopainetta, mutta ei eroa millään tavalla normaalista ajosta sammuttamisesta kun tulet parkkiin. Vakionahan näissä TDI on ahtoja se noin puoli baria satasen vauhdissa, eli kierrokset on turbon akselilla vähän toista luokka kun ilman ahtoja.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Sebastian
Golf GTi -99
LähetäLähetetty: 23.8.2013 22:30 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Täytyy virtuaalilakkia nostaa jos oikeasti ton näkösellä virityksellä ihan julkisesti liikut.
Onko Lupoja ilman turvatyynyjäkin?
Foliolakki täälläkin nousee, kuni tuollainen vastaan tulee ;)
Mietin itsekin, kuinka nuiden turvalaitteiden purkaminen vaikuttaa tieliikennekelpoisuuteen ?
[Edit]
Toun tekniikan kun ymppäisi ensimmäisen korimallin ploploon tahi viiskymmpiseen diudiin...
[/Edit]
Kyllä testit on ajeltu tältä erää. Paras kulutus 1.94 l/100km @ 86.9 km/h nopeudella ja toinen kahden litran alitus oli 1.99 l/100km 90 km/h keskinopeudella. Eli 100 keskinopeudesta jäätiin, mutta kelitkin rupesivat olemaan viileitä eli nuo ennätykset ajettu +22 asteen lämpötiloissa.
Auton ilmanvastuskertoimeksi testattiin 0.221 mikä oli pieni pettymys, mutta selittää vähän tuota kulutustakin.
Tämä projekti jää omalta osaltani jäihin ainakin vuodeksi, mutta auto tullaan näkemään myös ensi vuoden mailin kisoissa.
Minusta on hienoa laittaa seuraavaksi tuo 1.2 TDI tekniikka Audi A8, mutta siitä tulee lisätietoja myöhemmin.

Auton ilmanvastuskertoimeksi testattiin 0.221 mikä oli pieni pettymys, mutta selittää vähän tuota kulutustakin.
Tämä projekti jää omalta osaltani jäihin ainakin vuodeksi, mutta auto tullaan näkemään myös ensi vuoden mailin kisoissa.
Minusta on hienoa laittaa seuraavaksi tuo 1.2 TDI tekniikka Audi A8, mutta siitä tulee lisätietoja myöhemmin.
Re: VW Lupo 3L --> 2L
Lupolla on mailin kiihdytysajot tältä erää ajeltu. Harmi ettei saatu yhtään ehjää ajoa aikaiseksi niin jäi ennätykset tekemättä tältä erää ainain.
Auto tulee omaan talliin tällä viikolla. Nyt pitäisi sit alkaa miettiä minä moottorin ja laatikon sinne keulalle laittaa.
Kaarethan autoon on asennettu, eli enimmäkseen tästä tulee oma rata-auto tästä eteenpäin ja noin 200hp kerkeää enemmän kuin hyvin muiden radalla ajajien mukana.
Auto tulee omaan talliin tällä viikolla. Nyt pitäisi sit alkaa miettiä minä moottorin ja laatikon sinne keulalle laittaa.
Kaarethan autoon on asennettu, eli enimmäkseen tästä tulee oma rata-auto tästä eteenpäin ja noin 200hp kerkeää enemmän kuin hyvin muiden radalla ajajien mukana.
Re: VW Lupo 3L --> 2L
Oisko liikaa vaadittu linkki muualla olevaan topiciin jos sinne päivitellään.
Re: VW Lupo 3L --> 2L
Onko kukaan testannu että vaikuttaako kapeampi rengas kulutukseen enemmän vsi vähemmän kun vanteen ja renkaan paino jos halkaisija pysyy samana?
Nyt alla 155/80r13 peltivanteella ja mietin miten vaikuttaisi 135/70r15 peltivanteella
Nyt alla 155/80r13 peltivanteella ja mietin miten vaikuttaisi 135/70r15 peltivanteella
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa