Jakopää ongelmat oulun seudulla olevissa autoissa.
Valvoja: ffp jäsenet
Jakopää ongelmat oulun seudulla olevissa autoissa.
Audifinssin puolellakin ollut keskustelua, että oulun seudulla olevissa autoissa on ollut jakopäämurheita, varsinkin TDI koneissa kuluttaa hammaspyörät huonoon kondikseen liian aikaisin..
Ite koin tuon tiistaina kun BKD koneesta hajos hihna täyskaasukiihdytyksessä. Hajalle meni kaikki pakokeinuvivut, venttiilit ovat ok. Alkuperäinen hihnasarja, ajettu 100 tonnia / vajaa kolme vuotta. vaihtoväli on 120 tonnia. Auto ollut uutena tampereella mutta myöhemmin oulun suunnalla sittemmin.
En löytänyt keskustelua täältä, tässä linkki audifinssiin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=109981
Onko tullut vastaan?
Kuvia vahingosta
https://plus.google.com/u/0/photos/1061 ... 8706489409
Ite koin tuon tiistaina kun BKD koneesta hajos hihna täyskaasukiihdytyksessä. Hajalle meni kaikki pakokeinuvivut, venttiilit ovat ok. Alkuperäinen hihnasarja, ajettu 100 tonnia / vajaa kolme vuotta. vaihtoväli on 120 tonnia. Auto ollut uutena tampereella mutta myöhemmin oulun suunnalla sittemmin.
En löytänyt keskustelua täältä, tässä linkki audifinssiin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=109981
Onko tullut vastaan?
Kuvia vahingosta
https://plus.google.com/u/0/photos/1061 ... 8706489409
Mahtaa olla kuun asennosta kiinni ennemmin tuo jakopään lasahtaminen kun auton fyysisesti Oulussa sijaitseminen. :)
Minun TDI on rullannut 240tkm Oulun/Oulunseudun turveteitä ja on huollettu paperitehtaan nurkilla ja motarinvarressa merkkarilla, joten kai tuon olisi pitänyt jo räjähtää ja paukahtaa isostikin jos olisi ruvetakseen. Noh... pitää kurkata kurillaan hihnakoppaan kun seuraavan kerran rymyää konehuoneessa.
Minun TDI on rullannut 240tkm Oulun/Oulunseudun turveteitä ja on huollettu paperitehtaan nurkilla ja motarinvarressa merkkarilla, joten kai tuon olisi pitänyt jo räjähtää ja paukahtaa isostikin jos olisi ruvetakseen. Noh... pitää kurkata kurillaan hihnakoppaan kun seuraavan kerran rymyää konehuoneessa.
Omaan A4:seen vaihdatin ensimmäisen remmin 120tkm kohilla. Olin just auton hommannut joten sillä ajeltu ensin etelä suomessa/ruottissa.
Mutta nyt jonkin aikaa sitten käytin tuota pajalla ja olivat siellä tarkistaneet remmin kuntoa niin suosittelivat vaihtoa runsaan hihnapölyn takia.
Remmi tosiaan vaihdettiin sitten varaosatakuuseen jolloin sillä oli ajettu 60tkm ja vähän vajaa kaks vuotta. Samalla vaihdettiin myös kaikki hihnapyörät niiden kulumisen takia.
Ajelen päivittäin näillä Oulun seudun turveteillä eli oisko jotain osuutta asiaan??? Tiiä sitten..
Niin sattu muuten myös hauskasti kun tuossa viime viikonloppuna kateltiin serkkupojan 2.0 TDI Jetan jakohihna koteloon.
Remmi ja hihnapyörät siihenkin vaihdettu 90 tkm kohilla jonka jälkeen ajettu 35 tkm. Koppa oli sisältä sen näköinen kuin sinne olisi kaadettu sankollinen "turvetta". Hihnakin oli pinttynyt ihan ruskeaksi. Mistähän se tuo johtuu?
Mutta nyt jonkin aikaa sitten käytin tuota pajalla ja olivat siellä tarkistaneet remmin kuntoa niin suosittelivat vaihtoa runsaan hihnapölyn takia.
Remmi tosiaan vaihdettiin sitten varaosatakuuseen jolloin sillä oli ajettu 60tkm ja vähän vajaa kaks vuotta. Samalla vaihdettiin myös kaikki hihnapyörät niiden kulumisen takia.
Ajelen päivittäin näillä Oulun seudun turveteillä eli oisko jotain osuutta asiaan??? Tiiä sitten..
Niin sattu muuten myös hauskasti kun tuossa viime viikonloppuna kateltiin serkkupojan 2.0 TDI Jetan jakohihna koteloon.
Remmi ja hihnapyörät siihenkin vaihdettu 90 tkm kohilla jonka jälkeen ajettu 35 tkm. Koppa oli sisältä sen näköinen kuin sinne olisi kaadettu sankollinen "turvetta". Hihnakin oli pinttynyt ihan ruskeaksi. Mistähän se tuo johtuu?
Kyllä tämä on ihan totta ainakin T5GP kohdalla. Jopa tehtaan miehet ovat käyneet tätä Oulun ihmettä tutkimassa ja pari portteria on seurannassa eli kaikki työt raportoidaan ja kaikki vaihdetut osat lähetetään tehtaalle takaisin.
Nimenomaan remmit ja hammaspyörät ovat mennet erittäin nopeasti ja tästä on aiheutunut aika isoja remontteja takuunalaisille autoille.
Epäviralliset veikkaukset syyllisestä ovat tällä hetkellä turvepöly ja/tai tielle levitettävät liukkaudentorjuntakemikaalit (ei ole pelkkää suolaa, sisältää eri paikkakunnalla eriaineita. Oulussa kuulemma muurahaishappoa).
Lisäksi uusien koneiden entistä avonaisempi remmikotelo edesauttaa tätä ongelmaa.
Nimenomaan remmit ja hammaspyörät ovat mennet erittäin nopeasti ja tästä on aiheutunut aika isoja remontteja takuunalaisille autoille.
Epäviralliset veikkaukset syyllisestä ovat tällä hetkellä turvepöly ja/tai tielle levitettävät liukkaudentorjuntakemikaalit (ei ole pelkkää suolaa, sisältää eri paikkakunnalla eriaineita. Oulussa kuulemma muurahaishappoa).
Lisäksi uusien koneiden entistä avonaisempi remmikotelo edesauttaa tätä ongelmaa.
Joo oman leonin remminvaihdon yhteydessä merkkiliikkeessä vaihtoivat myös molemmat hihnapyörät.
Työnjohtaja puhui ongelmasta nimenomaan Oulun alueella ja mahdollisesti afrikassa. Tehdas kuulemma on tutkinut asiaa.
Ihmettelin asiaa ja pyysin vanhat mukaan ja ne todellakin ovat kuin kevyesti hiekkapuhalletut ulospäin, mutta tuskin nyrkkipajat olisivat asiaan huomiota kiinnittäneet.
Tästä tuli n. 100e lisäkulut, mutta onpahan ainaki varman päälle.
Työnjohtaja puhui ongelmasta nimenomaan Oulun alueella ja mahdollisesti afrikassa. Tehdas kuulemma on tutkinut asiaa.
Ihmettelin asiaa ja pyysin vanhat mukaan ja ne todellakin ovat kuin kevyesti hiekkapuhalletut ulospäin, mutta tuskin nyrkkipajat olisivat asiaan huomiota kiinnittäneet.
Tästä tuli n. 100e lisäkulut, mutta onpahan ainaki varman päälle.
Minkälainen homma on kurkata tuonne jakoremmikoppaan? Täytyykö purkaa paljon tavaraa tieltä pois?
Muutenkin mietityttää hihnan kunto, kun tehtaan ilmoittama hihnanvaihtoväli on 180tkm. Nyt kun nykyisellä hihnalla on ajettu 90tkm, niin voisi tarkistaa miltä se näyttää tässä vaiheessa.
Auto on poikittaiskoineinen Passat 3C 2.0TDI CR ja oulun seudulla liikkuu :)
Muutenkin mietityttää hihnan kunto, kun tehtaan ilmoittama hihnanvaihtoväli on 180tkm. Nyt kun nykyisellä hihnalla on ajettu 90tkm, niin voisi tarkistaa miltä se näyttää tässä vaiheessa.
Auto on poikittaiskoineinen Passat 3C 2.0TDI CR ja oulun seudulla liikkuu :)
Commonrailissa on vähän ahtaampaa, eli ei mikään 5 minuutin homma valitettavasti... Siitä kopan päältä vähän tavaraa pois ni kyl sinne kuitenki näkkee. On klipsuilla kii.
BKD kesti hihnan hajoamisen, ainoastaan pakoventtiilien keinuvivut meni vaihtoon, venttiilit ei vuoda. Vaikka oli kierroksia 3500 ja kaasu pohjassa
BKD kesti hihnan hajoamisen, ainoastaan pakoventtiilien keinuvivut meni vaihtoon, venttiilit ei vuoda. Vaikka oli kierroksia 3500 ja kaasu pohjassa
Ei kuulemma mitään uutta tietoa ongelmasta ja edelleen näitä poksahtelee. Viimeksi ku pörhöllä kävin niin amarokkia purkivat kun oli tästä syystä mennyt koko kone vaihtokuntoon.
Ovat kokeilleet tiiviimpiä ja avonaisempia kotelointeja remmille mutta ainoa mikä on auttanut on tiheä puhdistus paineilmalla, tarkastus tiheään ja riittävän usein vaihtaa osia.
Ovat kokeilleet tiiviimpiä ja avonaisempia kotelointeja remmille mutta ainoa mikä on auttanut on tiheä puhdistus paineilmalla, tarkastus tiheään ja riittävän usein vaihtaa osia.
mun golffi pyörii päivittäin Oulussa enkä viime kesänä huomannut kulumista 90tkm ajetussa remmissä.
varmaan kaikki ostaa jotakin halpaa osaa ni hajoaa ;)
luulis muutenkin hiekan yms olevan normi ilmassa leijuvaan partikkeliin nähden kuluttavampaa ja sitä hiekkapölyä varmaan maaseudun miehiltä löytyy konehuoneista.
varmaan kaikki ostaa jotakin halpaa osaa ni hajoaa ;)
luulis muutenkin hiekan yms olevan normi ilmassa leijuvaan partikkeliin nähden kuluttavampaa ja sitä hiekkapölyä varmaan maaseudun miehiltä löytyy konehuoneista.
Käytin passattia 120tkm huollossa ja samalla vaihdettiin nokkaremmi. Huollosta kuitenkin soittivat kesken huollon, koska kaikki hammaspyörät olivat kuluneet sen verran että pitäisi vaihtaa.
Huollossa sanoivat, että tämä ulkoinen tekijä joka kuluttaa hammaspyöriä näkyy Raahe - Kemi välillä. Hammaspyörän hampaista alkaa pinta lähtemään, ja sitten hampaiden ja hammashihnan kuluminen vain nopeutuu. Itse ajan päivittäin Oulu - Ii väliä, ja varmastikin kuluminen on johtunut juuri tuosta mysteeritekijästä. Edellisessä AKL koneisessa borassa oli myös kampiakselin hammaspyörä kulunut, mutta en tiedä johtuiko samasta asiasta. Samaa väliä silläkin on ajettu.
Olisipahan kiinnostava tietää mistä tuo oikein johtuu.
Huollossa sanoivat, että tämä ulkoinen tekijä joka kuluttaa hammaspyöriä näkyy Raahe - Kemi välillä. Hammaspyörän hampaista alkaa pinta lähtemään, ja sitten hampaiden ja hammashihnan kuluminen vain nopeutuu. Itse ajan päivittäin Oulu - Ii väliä, ja varmastikin kuluminen on johtunut juuri tuosta mysteeritekijästä. Edellisessä AKL koneisessa borassa oli myös kampiakselin hammaspyörä kulunut, mutta en tiedä johtuiko samasta asiasta. Samaa väliä silläkin on ajettu.
Olisipahan kiinnostava tietää mistä tuo oikein johtuu.
Käytin 230tkm ajetun BKD koneen hihnan vaihdossa Oulussa. Kyllähän ne suoraan pelotteli, että mahdollisesti menee myös hihnapyörät vaihtoon! Pikkuisen tuli tunne, että mitenhän tässä nyt yritetään viilata linssiin. Mielessä kävi, että käsken laittamaan koneen kasaan vanhoilla pyörillä, jos soittavat perään. Autoa hakiessa sanoivat, että hihnapyörät oli hyvässä kunnossa. Mutta autohan on ollut ikänsä Etelä-Suomessa.
Ilmeisesti tähän hihnapyörien kuluneisuuteen kiinnitetään kuitenkin Oulussa erityistä huomiota.
Ilmeisesti tähän hihnapyörien kuluneisuuteen kiinnitetään kuitenkin Oulussa erityistä huomiota.
Käytin oman AFN:n Pörhöllä remmin vaihdossa parisen vuotta sitten. 270tkm tuolla on ajettu etelämpänä, nyt noin 130tkm Oulun seudulla, josta ennen remminvaihtoa 90tkm näillä nurkilla. Eivät maininneet epänormaalista kulumisesta, vaikka se tuli puheeksi, kun viereisellä palvelupisteellä juuri pohdittiin tässäkin ketjussa mainittuja jakopään ongelmia ja mahdollisia syitä. En ajele Raahen suuntaan, enkä Kuusamontietä juurikaan, Tornion suuntaankin vain Haukiputaan ja Iin korkeuksille, joten en liene potentiaalisimpia turvepölyn kerääjiä kuten en myöskään rautaromua kahmi kyytiini. Voisihan tuon jakopään suojan käyttää auki ja katsoa mitä sinne on kertynyt kertynyt viimeisen 40tkm aikana ja onko kulumista näkyvissä.
Sikäli hyvä tuuri, että Pörhöltä sain edullisimman jakopään remonttitarjouksen, niin tuli käytettyä merkkiliikkeessä, jossa varmaan on osaamista arvioida epänormaali kuluminenkin, varsinkin kun tapauksia oli jo silloin esiintynyt. Jossakin muussa verstaassa olisi voinut tilanne mennä ohitse?
Mielenkiintoista olisi tietää, että koskeeko tämä vain tiettyjä koneita, vai yleisemmin konsernikulkineita vai esiintyykö samoja vikoja myös muissa merkeissä?
Sikäli hyvä tuuri, että Pörhöltä sain edullisimman jakopään remonttitarjouksen, niin tuli käytettyä merkkiliikkeessä, jossa varmaan on osaamista arvioida epänormaali kuluminenkin, varsinkin kun tapauksia oli jo silloin esiintynyt. Jossakin muussa verstaassa olisi voinut tilanne mennä ohitse?
Mielenkiintoista olisi tietää, että koskeeko tämä vain tiettyjä koneita, vai yleisemmin konsernikulkineita vai esiintyykö samoja vikoja myös muissa merkeissä?
tekki: Meinaatko että se metallipöly hihnapyöristä päätyy sinne ilmanpuhdistimen koteloon? Kokeilkaa nyt joku sitä magneetti kikkaa ja laittakaa kuva magneetista tänne, niin ymmärrätte mitä ajan takaa...
Kuulemma vaivaa esiintyy muillakin merkeillä, mutta jostain syystä asiasta vaietaan lähes täysin. Kuka suojelee ja ketä?
Kuulemma vaivaa esiintyy muillakin merkeillä, mutta jostain syystä asiasta vaietaan lähes täysin. Kuka suojelee ja ketä?
Kyllä parasta foliohattu tekstiä, että olisi paikkakunta kohtaista. Jos ei ole isompi erä samaa autoa tullut jälleenmyyjälle, jotka on myyty pohjoiseen. Muuten ihan mythbusters settiä ja tutkimaan.
Vai että teiden kiviaineesta ja teollisuuden päästöistä. Varmaan Stora Enson rahanhaju aiheuttaa jakohihnan kulumista ja samaa kiviainesta käytetään asvaltissa ympäri Suomen.
Sen tiedän faktana rauta ruukista ihan Isän osalta, että siellä joskus tuota paskaa laskeutuu, mutta kyllä vika on vag:ssa jos tuo syö jakopään. Ei ole muissa automerkeissä kuullut tällaista juttua.
Vai että teiden kiviaineesta ja teollisuuden päästöistä. Varmaan Stora Enson rahanhaju aiheuttaa jakohihnan kulumista ja samaa kiviainesta käytetään asvaltissa ympäri Suomen.
Sen tiedän faktana rauta ruukista ihan Isän osalta, että siellä joskus tuota paskaa laskeutuu, mutta kyllä vika on vag:ssa jos tuo syö jakopään. Ei ole muissa automerkeissä kuullut tällaista juttua.
Periaatteessa 100% samaa mieltä Karppa nimimerkin kanssa. Mutta yksi juttu pistää miettimään. Kävin 2 kk sitten lounaalla työkaverin ja tämän kaverin kanssa. Tämä työkaverin kaveri kertoi että hänellä on 3-4 autosta lauennut jakopää ennen aikojaan ja nämä olivat kaikki erimerkkisiä autoja, yksi näistä oli VAG. Kaveri asui muistaakseni Oijärvi-II paikkeilla jossain ja ajelee sieltä päivittäin Ouluun, eli tuo turvetuotantoalue on käsittääkseni juurikin kohtuu lähellä missä tää kaveri asuu.. Eli jotain perää tossa saattaa olla, mutta jään seuraamaan tilanteiden kehittymistä :)
Kyse ei ole pelkästään VAG:n ongelmasta, vaan automerkkejä joilla ongelmaa esiintyy on useita. Ja kyllä se että Oulun alueella (100km säteellä Oulusta) hajoaa koneita on ihan tilastoihin perustuva fakta, eikä foliohattujen höpinä.
Pitäiskö ylläpidon siirtää tämä keskustelu "yleistä autoilusta" -osioon, niin saataisiin aiheesta laajempaa keskustelua?
Pitäiskö ylläpidon siirtää tämä keskustelu "yleistä autoilusta" -osioon, niin saataisiin aiheesta laajempaa keskustelua?
Huollossa sanoivat, että tehtaalta kuulemma ovat käyneet jopa ottamassa tiestä näytteitä. Omasta mielestä tosin tuntuisi että, asfaltti tehdään samalla tavalla ja samoista aineista joka puolella suomea? En tosin ole tienrakentamisen ammattilainen, joten arvailuksi menee.
Huollossa näyttivät minulle yhtä hammaspyörää, joka oli kulunut sen ylimääräisen kuluttajatekijän takia. Hammaspyörä nätti siltä niinkuin se olisi laelta ruostunut, ja siitä hampaan laelta lähtenyt sitten semmoisia pieniä palasia pois. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua...
Huollossa näyttivät minulle yhtä hammaspyörää, joka oli kulunut sen ylimääräisen kuluttajatekijän takia. Hammaspyörä nätti siltä niinkuin se olisi laelta ruostunut, ja siitä hampaan laelta lähtenyt sitten semmoisia pieniä palasia pois. Harmi kun ei tullut kuvaa otettua...
Käsittämätön homma.
Hihnan- tai ylipäätään jakopään kestoikää ei kyllä lasketa niin pienillä marginaaleilla, että pieni olosuhdemuutos muuttaisi aiheuttaisi mitään ongelmia ja jos esim. ulkoilmassa olisi suuria poikkeavuuksia muihin alueisiin nähden, näkyisivät ne kyllä muissakin asioissa.
Oulun alueella ei pitäisi olla mitään sen suurempaa perässäroikkumiskulttuuriakaan kuin mitä muuallakaan. :D
Hihnan- tai ylipäätään jakopään kestoikää ei kyllä lasketa niin pienillä marginaaleilla, että pieni olosuhdemuutos muuttaisi aiheuttaisi mitään ongelmia ja jos esim. ulkoilmassa olisi suuria poikkeavuuksia muihin alueisiin nähden, näkyisivät ne kyllä muissakin asioissa.
Oulun alueella ei pitäisi olla mitään sen suurempaa perässäroikkumiskulttuuriakaan kuin mitä muuallakaan. :D
Kyllä täsä on nyt urbaanilegendaa varmaan osittain ilmassa. Omaan vaihdettiin remmiä viimeksi 240tkm huollossa ohjelman mukaan, ja hyvin pelaa. Ei myöskään mainittu mistään erikoisesta, eikä ole mistään muusta tutun autostä tällä seudulla hihna mennyt alle vaihtovälin kuin isäukon hiace 4d4:sta, siinäkin oli vain joku hammas murtunut, ei totaalituhoa, kiristimen laakeri leikannut kiinni. Paremman puoliskon Opel Corsassa aikoja sitten oli samaa vaivaa, hihna vaihdettiin 57tkm ajon jälkeen, kiristäjän laakeri oli sylkenyt rasvat ulos ja oli väljä, tosin vaihtoväli 60tkm ja opelin jakohihnallalla tehdyt jakopäät nyt ei ole kuuluisia kestävyydestään, tässä ei ollut vapaastipyörivä kone.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 3.12.2011 6:22
Viime viikolla kaveri joutui vaihdattamaan uutena ostamaansa 7-paikkaiseen Touraniin jakopään ennenaikojaan, kun hihna näytti ihan kamalalta. Mielenkiintoinen juttu tämä. Täytyy heti huomenna koittaa vilkuilla oman pasuunan hihnoja kun vaihto alkaisi lähestyä mutta pelottaa tämmöiset jutut täällä. Täytynee taitella hieno foliohattu ja kiskaista syvälle korville :)
Edit: Ja pyörät myös...
Edit: Ja pyörät myös...
Näitä tarinoita kun lueskelee, niin onko se oikeasti liian hankalaa varmistua ja tarkistaa myös jakohihnan kunto ja kireys esimerkiksi 10 tuhannen kilometrin välein tai edes öljynvaihdon yhteydessä?
Säästää aika monelta murheelta, enkä ymmärrä mitä pelkäämistä on jakohihnan kunnon tarkistamisessa. Ei siinä foliohattua tarvita jos jossain kamppeissa hihna kuluu enemmän kun toisissa, vaikka syytä ei varsinaisesti olisikaan tiedossa.
Itse hajin oulusta kans hetki sitten 3BG:n johon oli vaihdettu hihna + hihnapyörät 2 vuotta ja 50tkm sitten Oulun Autotyössä, huollosta kuuleman mukaan hihnapyörät olivat olleet merkittävän kuluneet jonka takia ne oli uusittu. Edellinen omistaja sanoi ettei ollut tarkistanut hihnan kuntoa remontin jälkeen, joten kannattipa tarkistaa sillä hihna oli todella, todella löysällä ja ihan viittävaille ettei jako ollut hypännyt. 50k ajetut hihnapyörät olivat kuitenkin OK joten kirimisellä matka jatkuu taas.
Säästää aika monelta murheelta, enkä ymmärrä mitä pelkäämistä on jakohihnan kunnon tarkistamisessa. Ei siinä foliohattua tarvita jos jossain kamppeissa hihna kuluu enemmän kun toisissa, vaikka syytä ei varsinaisesti olisikaan tiedossa.
Itse hajin oulusta kans hetki sitten 3BG:n johon oli vaihdettu hihna + hihnapyörät 2 vuotta ja 50tkm sitten Oulun Autotyössä, huollosta kuuleman mukaan hihnapyörät olivat olleet merkittävän kuluneet jonka takia ne oli uusittu. Edellinen omistaja sanoi ettei ollut tarkistanut hihnan kuntoa remontin jälkeen, joten kannattipa tarkistaa sillä hihna oli todella, todella löysällä ja ihan viittävaille ettei jako ollut hypännyt. 50k ajetut hihnapyörät olivat kuitenkin OK joten kirimisellä matka jatkuu taas.
Sama homma täällä, hihna vaihdettiin n. 110 tkm kohdalla. Kaikki pyörät vaihtoon, nokka-akselin hihnapyörä on kulunut keskeltä kuopalle n. 0,2 mm verran. Pinta oli sen näköistä, kuin sitä olisi harjattu teräsharjalla.
Hirveä läjä oli moskaa kotelon pohjalla ja kaikki suojat ihan pölyssä. Minun mielestä kyseinen moska on hihnapölyä ja suojissa oleva pöly on ruostunutta metallipölyä, mikä on peräisin hihnapyöristä tai mikäli hihnan vahvikkeena on käytetty metallia, niin sitä.
Onko kellään kokemusta, miten tarvikehihnat kuluttaa pyöriä?
Minusta tuntuu, että alkuperäinen hihna on kovaa tavaraa tai sitten vahvikkeena käytetään liian kovia materiaaleja. Hihnan vaihdon jälkeen tarkistin kireyden n. 1000 km jälkeen, ja uusissa pyörien pinnoissa oli jo jälkiä, jotka näytti siltä kuin olisi teräsharjalla pyyhitty.
Oma teoriani on seuraava: Hihnan vahvikkeena käytetty materiaali alkaa kuluttaa pyöriä tietyista kohdista, mikä aiheuttaa kyseisille kohdille naarmuja. Nämä naarmut kuluttavat hihnaa toisista kohdista, missä ei ole vahviketta. Mistä taas paljastuu vahvikekuituja, jotka taas kuluttavat pyörää erilailla. jne..
Tämä vain on ristiriidassa sen asian kanssa, että miksi hihnapyörät eivät kulu muualla kuin Oulun aluella.
Toinen asia mikä kuluttaa pyöriä/hihnaa on ainakin nokka-akselin pyörien epäkeskeisyys/vinous. Ne ovat tarkkuusvaluosia, joita ei ole koneistetty ollenkaan. Joten ne ovat valun jäljiltä mitä ovat. Omassa autossa uudet ja vanhat pyörät vipottivat sivuttaissuunnassa auton käydessä. Radiaaliheittoa ei pystynyt näkemään, mutta saattaa sitäkin olla, vaikkei se niin vaarallista ole kuin vipottaminen.
Vipottaminen aiheuttaa ihan varmasti ylimääräistä kulumista osissa, koska se aiheuttaa hihnan moottorin suuntaista liukumista pyörien päällä.
Auto on aina ollut Oulun alueella ja tosiaan BKD.
Hirveä läjä oli moskaa kotelon pohjalla ja kaikki suojat ihan pölyssä. Minun mielestä kyseinen moska on hihnapölyä ja suojissa oleva pöly on ruostunutta metallipölyä, mikä on peräisin hihnapyöristä tai mikäli hihnan vahvikkeena on käytetty metallia, niin sitä.
Onko kellään kokemusta, miten tarvikehihnat kuluttaa pyöriä?
Minusta tuntuu, että alkuperäinen hihna on kovaa tavaraa tai sitten vahvikkeena käytetään liian kovia materiaaleja. Hihnan vaihdon jälkeen tarkistin kireyden n. 1000 km jälkeen, ja uusissa pyörien pinnoissa oli jo jälkiä, jotka näytti siltä kuin olisi teräsharjalla pyyhitty.
Oma teoriani on seuraava: Hihnan vahvikkeena käytetty materiaali alkaa kuluttaa pyöriä tietyista kohdista, mikä aiheuttaa kyseisille kohdille naarmuja. Nämä naarmut kuluttavat hihnaa toisista kohdista, missä ei ole vahviketta. Mistä taas paljastuu vahvikekuituja, jotka taas kuluttavat pyörää erilailla. jne..
Tämä vain on ristiriidassa sen asian kanssa, että miksi hihnapyörät eivät kulu muualla kuin Oulun aluella.
Toinen asia mikä kuluttaa pyöriä/hihnaa on ainakin nokka-akselin pyörien epäkeskeisyys/vinous. Ne ovat tarkkuusvaluosia, joita ei ole koneistetty ollenkaan. Joten ne ovat valun jäljiltä mitä ovat. Omassa autossa uudet ja vanhat pyörät vipottivat sivuttaissuunnassa auton käydessä. Radiaaliheittoa ei pystynyt näkemään, mutta saattaa sitäkin olla, vaikkei se niin vaarallista ole kuin vipottaminen.
Vipottaminen aiheuttaa ihan varmasti ylimääräistä kulumista osissa, koska se aiheuttaa hihnan moottorin suuntaista liukumista pyörien päällä.
Auto on aina ollut Oulun alueella ja tosiaan BKD.
Omassa ex-ALH:ssa eka hihna oli ennen omistustani 60tkm ja kun ostin sen, niin mittarissa oli 150tkm. Tuli hoksattua vasta 170tkm:ssä tuo ekan vaihdon olleen (alkuperäisen vaihtovälin mukainen) 60tkm eikä 90tkm kohdalla. Äkkiä kamat kasaan ja vaihtamaan ja vaihtoväliksi tulikin siis 110tkm tuossa kohtaa. Kaikki oli kunnossa. Tuon jälkeen vaihdoin vielä pariin kertaan hihnan 90tkm välein. Ei mitään kulumia hihnapyörissä. Rullat, kiristin ja vesipumppu olivat aina hyväkuntoisia autosta poistettuinakin eli vaihtovälin käytön jälkeen.
Tämä yksilö kulki Helsinki-Tampere -väliä sekä pyöri pääkaupunkiseudulla nurkka-ajoa.
Jotain siellä Oulun seudulla on kummallista.
Tämä yksilö kulki Helsinki-Tampere -väliä sekä pyöri pääkaupunkiseudulla nurkka-ajoa.
Jotain siellä Oulun seudulla on kummallista.
Joka puolellla Suomea käytetään turvetta=Fakta
VW:llä ongelmia jakohihnojen kanssa myös ilman turvetta=Fakta (Lyhennetty hihnanvaihtoväli)
Ja jos hihnanvaihtoväliä on mm lyhennetty, niin helppohan se on laittaa mm turpeen tai jonkun muun urbaaninlegendan piikkiin entä myöntää, että vika on esimerkiksi siinä että paskaa pääsee tuonne jakopäähän, kun ei ole tarpeeksi hyvin suojattu ja asiakas maksaa.
Juttelin erään pitkänlinjan katsastusinssin kanssa tästä aiheesta viime perjantaina Oulussa, kun katsastin autoa ja totesi että juuri saman teorian olevan todennäköisempää.
Niin ja noita hihnosarjojakin on tarvikkeena kahdenlaisia ohuempi ja paksumpi. Toisella vaihtoväli 60tkm ja toisella 90tkm ;).
Ai niin ja onhan näissä vag:ssa enemmän "ominaisuuksia" mitä muissa autoissa ;).
VW:llä ongelmia jakohihnojen kanssa myös ilman turvetta=Fakta (Lyhennetty hihnanvaihtoväli)
Ja jos hihnanvaihtoväliä on mm lyhennetty, niin helppohan se on laittaa mm turpeen tai jonkun muun urbaaninlegendan piikkiin entä myöntää, että vika on esimerkiksi siinä että paskaa pääsee tuonne jakopäähän, kun ei ole tarpeeksi hyvin suojattu ja asiakas maksaa.
Juttelin erään pitkänlinjan katsastusinssin kanssa tästä aiheesta viime perjantaina Oulussa, kun katsastin autoa ja totesi että juuri saman teorian olevan todennäköisempää.
Niin ja noita hihnosarjojakin on tarvikkeena kahdenlaisia ohuempi ja paksumpi. Toisella vaihtoväli 60tkm ja toisella 90tkm ;).
Ai niin ja onhan näissä vag:ssa enemmän "ominaisuuksia" mitä muissa autoissa ;).
Varmistan tuota Oulu-kytköstä omalta osaltani. A6 2.0 TDI , rattaat että hihnat vaihtoon vajaa 2 vuoden välein 90tkm ja 150tkm. Hampaita irronnut. Suurin osa ajoa Oulun seudulla.
Tuttavaani vaivaa samat viat A5 2.0 TDI:n kanssa. Merkkihuolto kertoo vian olevan paikallinen ja tehdas on asiaa tutkinut. Jotain muutosta nyt koteloon, mutta on tässä kyllä jollekkin väitöskirjalle aihetta.
Tuttavaani vaivaa samat viat A5 2.0 TDI:n kanssa. Merkkihuolto kertoo vian olevan paikallinen ja tehdas on asiaa tutkinut. Jotain muutosta nyt koteloon, mutta on tässä kyllä jollekkin väitöskirjalle aihetta.
tässähän tuli melkoista essonbaari puhetta. nuo lyhennetyt hihnanvaihtovälit on normaalia joka automerkille suomessa. syy: kylmät ja vaikeat kelit autoille.
ja miksi noita ongelmia sattuu olemaan juuri oulun seudulla? sitä ei vissiin tiedetä mutta joku sitä aiheuttaa.
ja katsastusinssihän se joutuukin päivittäin noiden jakopäiden kanssa tekemisiin ;)
ja miksi noita ongelmia sattuu olemaan juuri oulun seudulla? sitä ei vissiin tiedetä mutta joku sitä aiheuttaa.
ja katsastusinssihän se joutuukin päivittäin noiden jakopäiden kanssa tekemisiin ;)
Tarkennetaan nyt asiaa vielä hieman. Käsitykseni mukaan kysinen ongelma on alkanut Oulun alueella vasta muutama vuosi sitten.
Se pitää paikkansa että Suomessa on pakkasten takia joissain autoissa lyhyemmät hihnanvaihtovälit. MUTTA Oulussa ne on vielä siitäkin puolitettu.
Huvittavaa kun näköjään muutama jääräpää Oulusta ei halua millään tätä asiaa uskoa todeksi. :) Myös luetun tekstin ymmärtäminenkin tuntuu olevan haastavaa näille muutamalle Oululaiselle, joten selvyyden vuoksi: KYSEISTÄ ONGELMAA ON MUILLAKIN MERKEILLÄ KUIN VAIN VAG:LLA.
Ongelma on Oulussa todellinen, sille ei foliohatut, essonbaarit tai edes kaikki tietävä katsastusmies mitään mahda...
Se pitää paikkansa että Suomessa on pakkasten takia joissain autoissa lyhyemmät hihnanvaihtovälit. MUTTA Oulussa ne on vielä siitäkin puolitettu.
Huvittavaa kun näköjään muutama jääräpää Oulusta ei halua millään tätä asiaa uskoa todeksi. :) Myös luetun tekstin ymmärtäminenkin tuntuu olevan haastavaa näille muutamalle Oululaiselle, joten selvyyden vuoksi: KYSEISTÄ ONGELMAA ON MUILLAKIN MERKEILLÄ KUIN VAIN VAG:LLA.
Ongelma on Oulussa todellinen, sille ei foliohatut, essonbaarit tai edes kaikki tietävä katsastusmies mitään mahda...
Nämä ongelmat kohdistuukin enimmäkseen näihin uudempiin tdi moottoreihin. En ole urani aikani nähnyt yhtä surkeaa jakajapumppu moottorin jakopäätä kuin esim 60000 ajetuissa commonraileissa näkee. Eikä tämä ongelma taida koskea ainoastaan vag konsernin autoja. Olempa nähnyt vierestä 60000km ajetun "oulu" jakopään ja vieressä 120000km ajettu etelän auto samalla moottorilla jossa jakopää kuin uusi.
Kuljukka kiitoksia. Eli jos VAG:n tekee sontaa, niin se on paikkakunnan syy ;). Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut on näissä saatanantekeleissä enemmän ominaisuuksia, kuin monessa muun merkkisessä autossa. Tehdas ei myönnä mitään tai tee suurempaa takaisinkutsua, vaan maksattaa sen asiakkailla.
Soitan piruuttani parille tutulle ja yhden isälle ovatko he törmänneet tähän urbaaniinlegendaan. Oulun lähellä on kemissä isompaa teoillisuutta, Oulussa Stora Enso, Toppilan voimala ja Raahessa Rautaruukki.
Yleisö vaatii kuvia noista jakopäistä minkä näköisiä ne on!
Soitan piruuttani parille tutulle ja yhden isälle ovatko he törmänneet tähän urbaaniinlegendaan. Oulun lähellä on kemissä isompaa teoillisuutta, Oulussa Stora Enso, Toppilan voimala ja Raahessa Rautaruukki.
Yleisö vaatii kuvia noista jakopäistä minkä näköisiä ne on!
Se on muuten käsittämätön määrä metallia mitä terästehdas puskee ympäristöönsä, ihan monen millin halkaisijalla olevaa kökkärettä. Ja varmasti kauemmaksi leviää pienempää hiukkasta. Mulla meni kakkosgolfista maalipinta ihan pilalle, kun ei kerenny pesemään muutamaan kuukauteen, kun kuljin terästehtaalla töissä. Ouluhan jää juuri Raahen ja Tornion terästehtaiden väliin, joten voisiko olla vaikutusta?
Kukaan ei ole ottanut huomioon, että olisiko esimerkiksi VW:n nuo kiilapyörät jakohihnalle tehty liian pehmeästä materiaalista ja ne antaa periksi?
Piruuttani soitan vielä jussin aikana pari puhelua, kun kiinnostaa nämä urbaanitlegendat autopalstoilla.
Sama homma VAG:sten kanssa noiden etujarrulevyjen kanssa ettei kukaan muka tiedä syytä miksi ne menee kieroksi...
Piruuttani soitan vielä jussin aikana pari puhelua, kun kiinnostaa nämä urbaanitlegendat autopalstoilla.
Sama homma VAG:sten kanssa noiden etujarrulevyjen kanssa ettei kukaan muka tiedä syytä miksi ne menee kieroksi...
Tuossapa muuta kuva BKD jakopäästä. Nokka-akselin hihnapyörät oli kans kuluneet, joka ei ihan täysin näy kuvassa. Naarmut kyllä näkyy.
http://aijaa.com/DyksnU
http://aijaa.com/Mxb6UW
http://aijaa.com/x6u9Pz
http://aijaa.com/WBJl2o
http://aijaa.com/DyksnU
http://aijaa.com/Mxb6UW
http://aijaa.com/x6u9Pz
http://aijaa.com/WBJl2o
Laitetaanpas omastakin projektista muutemia kuvia.
Remmillä ajettu muutemaa sataa kilometriä vaille 50tkm. Viimeksi vaihdettiin uudet hammaspyörät ja samalla remmi varaosatakuuseen.
Mottina tuo BRD
Oulun seudulla ajellaan joo...
http://aijaa.com/9gyoHI
http://aijaa.com/IvDEp7
http://aijaa.com/6Lp4mS
http://aijaa.com/tyCks9
http://aijaa.com/a3GDtc
http://aijaa.com/vhDm4B
Remmillä ajettu muutemaa sataa kilometriä vaille 50tkm. Viimeksi vaihdettiin uudet hammaspyörät ja samalla remmi varaosatakuuseen.
Mottina tuo BRD
Oulun seudulla ajellaan joo...
http://aijaa.com/9gyoHI
http://aijaa.com/IvDEp7
http://aijaa.com/6Lp4mS
http://aijaa.com/tyCks9
http://aijaa.com/a3GDtc
http://aijaa.com/vhDm4B
Kaikki alkuperäiset panssarit paikallaan ja keula tukittu kokonaan talvella. Mutta tuo musta paska kotelon pohjalla on minun mielestä hihnapölyä, sillä hihnasta näkyi jo vahvikekuidut, joten tavaraa on lähtenyt. Ja tuo ruskea töhnä on minun mielestä ruostunutta hihnapyörän pölyä, sillä niistäkin tavaraa oli lähtenyt paljon. Kuten aikaisemminkin mainitsin, niin 0,2 mm pyörät oli keskeltä kuopalla.
edit: Vielä lisäyksenä, etten ite usko siihen että ulkopuolelta tavaraa sinne tulee, koska mulla ainakin konehuone on kaikkialta puhdas ja missään ei näy tuollaista tavaraa, mitä tuolla hihnakotelossa on. Ilmanputsarissakaan ei näy mitään ylimääräistä eikä raitisilmasuodattimessa. Mikäli sinne jotain pölyä ulkopuolelta kertyisi, niin sitä pölyä olisi aivan taatusti ilmansuodattimissa.
edit: Vielä lisäyksenä, etten ite usko siihen että ulkopuolelta tavaraa sinne tulee, koska mulla ainakin konehuone on kaikkialta puhdas ja missään ei näy tuollaista tavaraa, mitä tuolla hihnakotelossa on. Ilmanputsarissakaan ei näy mitään ylimääräistä eikä raitisilmasuodattimessa. Mikäli sinne jotain pölyä ulkopuolelta kertyisi, niin sitä pölyä olisi aivan taatusti ilmansuodattimissa.
Näillä mennään...
Ensimmäinen kuva on 180tKM ajettuna loput 2kuvaa 220tKM mittarissa.
Oulussa tullut suhailtua ainakin nuo viimeiset 80tKM, Ouluun myyty uutena joten ekkä suurin osa kilometreistä on näiltä seuduilta. BKD koneesta kyse...
tarvikeremmi 40tKM
orkkisremmi 40tKM
kulumaa rattaissa 220tKM mittarissa
Ensimmäinen kuva on 180tKM ajettuna loput 2kuvaa 220tKM mittarissa.
Oulussa tullut suhailtua ainakin nuo viimeiset 80tKM, Ouluun myyty uutena joten ekkä suurin osa kilometreistä on näiltä seuduilta. BKD koneesta kyse...
tarvikeremmi 40tKM
orkkisremmi 40tKM
kulumaa rattaissa 220tKM mittarissa
Vm 2008 1.9 diesel moottorin Passatiin jouduttiin vaihtamaan hihna 60 000km ajon jälkeen ja hihna vaihdettu edellisen kerran 1v 10kk sitten.
Vaihto varaosatakuuseen.
Auto ajossa Oulussa.
Kovasti nyt merkin vaihto mielessä, mutta täytynee selvitellä onko ongelmaa vähemmän
jollain muulla merkillä, kun ei nyt muuttaakkaan viitsisi ;)
Vaihto varaosatakuuseen.
Auto ajossa Oulussa.
Kovasti nyt merkin vaihto mielessä, mutta täytynee selvitellä onko ongelmaa vähemmän
jollain muulla merkillä, kun ei nyt muuttaakkaan viitsisi ;)
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
^Hetkinen siis 15% saa laittaa kierrätysasfalttia uuden massan sekaan ilman, että siitä tarvii erikseen mainita kenellekkään. Sitten kun tehdän ihan rehellistä RC massaa käytetään kierrätysasfalttia 15-60% massakoneen ominaisuuksista ja massalaadusta riippuen. Uutisissa olleessa tapauksessa ilmeisesti ELY keskukselle oli ilmoitettu käyttöprosentit paljon alakanttiin. Nytkin asfalttiasemalla jossa olen töissä käytetään normaalisti 25% RC massoissa kierrätysasfalttia ja siitä on ihan CE merkinnät ja todistukset. Kilpailu ajaa tilanteeseen jossa kierrätysasfaltin käyttö vain lisääntyy kun bituminkin hinta nousee ja jostain pitää saada säästöjä. Todennäköisesti meillekin tulossa tulevaisuudessa asfalttiasema jolla voi käyttää jopa 60% kierrätysasfalttia. Tällöinkin massan laatua tutkitaan vähintään 2000 tonnin välein ja kiviaineksen ja bitumin arvoja muutetaan siten, että kaikki on normien mukaisissa raja-arvoissa.
Hain autoni saksasta ~2v sitten, jakopäällä oli ajettu huoltokirjan mukaan 78tkm ja kun apuhihnan kiristin petti, vaihdatin samalla jakopään. Nyt ajettu ~50tkm uudella jakopäällä ja epäilyttävää pölyä koko jakopäänkoppa täynnä. Aikaisemmin oli ihan puhdas, myös rattaissa havaittavissa kulumaa jota pitää seurata. Pitäskö muutta lappiin...:)
Myös tutun 1.9 tdi golv iv petti jakopää ennen vaihtoväliä, hampaita irti ~90tkm kohdalla, mäihällä ei hajonnut mitään.
Oulussa siis 90% ajosta.
Myös tutun 1.9 tdi golv iv petti jakopää ennen vaihtoväliä, hampaita irti ~90tkm kohdalla, mäihällä ei hajonnut mitään.
Oulussa siis 90% ajosta.
Tämän päivän Helsingin Sanomissa on juttua Oulun jakopää ongelmista:
http://www.hs.fi/paivanlehti/#21102013/ ... 2244570802
http://www.hs.fi/paivanlehti/#21102013/ ... 2244570802
Pakko se on uskoa:
http://www.hs.fi/autot/VTT+ihmettelee+m ... a6f6fa2eaa
http://www.hs.fi/autot/Mystinen+p%C3%B6 ... 50d5db17d7
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288611795407.html
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Aika paljon saanut julkisuutta ja nyt syytellään toisia. Olisi kiva saada VTT:n testit tuosta pölystä, mutta miksi kukaan ei ole niitä vaatinut/ostanut?
http://www.hs.fi/autot/VTT+ihmettelee+m ... a6f6fa2eaa
http://www.hs.fi/autot/Mystinen+p%C3%B6 ... 50d5db17d7
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288611795407.html
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Aika paljon saanut julkisuutta ja nyt syytellään toisia. Olisi kiva saada VTT:n testit tuosta pölystä, mutta miksi kukaan ei ole niitä vaatinut/ostanut?
VW:llä vika selvinnyt:
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakoh ... b5b229a009
Eihän vika voi olla noissa hammaspyörissä ja niiden metallissa.
http://www.hs.fi/autot/Volkswagen+Jakoh ... b5b229a009
Eihän vika voi olla noissa hammaspyörissä ja niiden metallissa.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314615/304
Vai että koko Suomen ongelma? Kuka tämän lystin maksaa?
Vai että koko Suomen ongelma? Kuka tämän lystin maksaa?
Eilisessä paperi-Kalevassa VV-Auton edustaja totesi, että ongelma on heillä ollut tiedossa viime keväästä saakka. Merkkiliikkeessä asiasta oli puhetta jo reilu pari vuotta sitten kun oman auton jakopään huollossa käytin. Taisi maahantuojan edustaja puhua muunneltua totuutta, jos kerran tehdaskin on ollut asiasta kiinnostunut huomattavasti aikaisemmin.
Mielenkiinnolla odotan mikä on lopullinen syy ja muuttuvatko huolto-ohjeet asiakkaalle kalliimpaan suuntaan.
Mielenkiinnolla odotan mikä on lopullinen syy ja muuttuvatko huolto-ohjeet asiakkaalle kalliimpaan suuntaan.
http://www.talouselama.fi/uutiset/myste ... n/a2237306
En vain ymmärrä tuota että miten suola on rautapitoista? EIkös oktomurske nimenomaan ole?
En vain ymmärrä tuota että miten suola on rautapitoista? EIkös oktomurske nimenomaan ole?
Täällä jakohihna meni 82tkm ja alle 3vuoden jälkeen. 1.9 Tdi BJB, -05, hihnanvaihtoväli 120tkm.
Auto sammahti kun kakkosvaihteelta vaihdoin kolmoselle ja kuului sellainen vaimea jysähdys ja sitten sammui. Arvasin samantien mitä tapahtui ja mielessä kävi että nyt lähti Skoda konevikaisena myyntiin. Varovasti yritin käyntiin, ei startannut, mutta ei myöskään mitään ihmeempiä ääniä kuulunut. Hinasin vekottimen korjaamolle ja siellä totesivat että ei suurempaa remppaa tartte tehä, jakopääremontti ja todella kuluneet rattaat vaihtoon. Tuuria siis matkassa, mutta käsittämätöntä että ei hihna kestä edes 90tkm!
Oulun seudulla ajettu viimeiset reilu 100tkm. Ihmetyttää, että eivät edellisessä hihnan vaihdossa maininneet että nuo hammaspyörät on kulunut.
Auto sammahti kun kakkosvaihteelta vaihdoin kolmoselle ja kuului sellainen vaimea jysähdys ja sitten sammui. Arvasin samantien mitä tapahtui ja mielessä kävi että nyt lähti Skoda konevikaisena myyntiin. Varovasti yritin käyntiin, ei startannut, mutta ei myöskään mitään ihmeempiä ääniä kuulunut. Hinasin vekottimen korjaamolle ja siellä totesivat että ei suurempaa remppaa tartte tehä, jakopääremontti ja todella kuluneet rattaat vaihtoon. Tuuria siis matkassa, mutta käsittämätöntä että ei hihna kestä edes 90tkm!
Oulun seudulla ajettu viimeiset reilu 100tkm. Ihmetyttää, että eivät edellisessä hihnan vaihdossa maininneet että nuo hammaspyörät on kulunut.
Tarina jatkuu:
"Oulun automysteeri selvisi vihdoin
Torstai 22.5.2014 klo 13.59
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014052218331328_au.shtml
Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen mukaan autojen hammashihnat rikkoutuvat todennäköisesti korroosion ja moottoritilaan kertyvän sekä siellä kehittyvän hankaavan pölyn yhteisvaikutuksesta."
Eli vika on vag:ssa ja pesevät varmana kätensä tästä.
EDIT:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 147292/304
"Kaikki tietävät että tiesuola ruostuttaa, ja kyllä se vaikuttaa hammaspyöriinkin. Ei kuitenkaan voi päätellä, että suola olisi se syntipukki, kertoo Timo Kauppi Lapin ammattikorkeakoulusta.
Hammaspyörien kestävyydessä paljastui suuria eroja, kun Kauppi työtovereineen testasi ne viideltä eri autonvalmistajalta. Sekä kovuuksissa että maantiesuolan kestävyydessä oli selvät erot. Tutkijat eivät kuitenkaan paljasta, miten eri automerkit pärjäsivät kokeissa. "
"Oulun automysteeri selvisi vihdoin
Torstai 22.5.2014 klo 13.59
Oulun seudulla tiepäällysteissä käytetty oktomurske ei ole syypää autojen jakohihnaongelmiin.
http://www.iltalehti.fi/autot/2014052218331328_au.shtml
Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen mukaan autojen hammashihnat rikkoutuvat todennäköisesti korroosion ja moottoritilaan kertyvän sekä siellä kehittyvän hankaavan pölyn yhteisvaikutuksesta."
Eli vika on vag:ssa ja pesevät varmana kätensä tästä.
EDIT:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 147292/304
"Kaikki tietävät että tiesuola ruostuttaa, ja kyllä se vaikuttaa hammaspyöriinkin. Ei kuitenkaan voi päätellä, että suola olisi se syntipukki, kertoo Timo Kauppi Lapin ammattikorkeakoulusta.
Hammaspyörien kestävyydessä paljastui suuria eroja, kun Kauppi työtovereineen testasi ne viideltä eri autonvalmistajalta. Sekä kovuuksissa että maantiesuolan kestävyydessä oli selvät erot. Tutkijat eivät kuitenkaan paljasta, miten eri automerkit pärjäsivät kokeissa. "
Syy tuohon miksei sitä sanota suoraan ja selkeästi on että näin vältetään vikavastuu.
Ei ne ole tyhjästä todenneet että hihnapyörä ja suola reagoi keskenään ja lähteneet muuttamaan kotelointia vähentääkseen ongelman haitallisuutta.
Oikea ratkaisuhan olisi vaihtaa hihnapyörämateriaalia ja korvata asiakkaille syntyneet menetykset sekä menneet että tulevat. Tuntuu olevan saksalainen tapa hoitaa näitä asioita tällä tavoin. VW ja BMW tuntuu olevan surkeimpia kantamaan vastuunsa asioissa vaikka tunnistaisivat ongelman.
Mitkähän kaikki merkit käyttävät noita tuosta materiaalista tehtyjä hihnapyöriä? Kaverin Lanciassakin mikä on tuotu saksasta ei ollut pölyä kopan sisäpuolella kun vaihtoi hihnan ekan kerran huolto-ohjelman mukaan mutta kun kurkisti 40tkm myöhemmin muutama kuukausi sitten niin sitäpä oli kertynyt..
Kukaan ei varmaankaan halua kertoa autoilijoille totuutta koska se tulisi todella kalliiksi.. Itseäni ainakin vituttaisi jos osuisi omalle kohdalle ja valmistaja saisi kuulla huutia. Ihmettelen eniten miten tämä(kin) haudataan hiljaiseksi sen sijaan että siitä pidettäisiin meteliä jonka se ansaitsee. Lehdistökin on hiljaa koska niiden mainosrahat on riippuvaisia autovalmistajien, maahantuojien ja myyjien mainosrahoista. Eikä varmaan tule enää kutsuja uusien autojen julkaisutilaisuuksiinkaan.. hohhoijaa.. Mutta mikä kuluttajia vaivaa??
Ei ne ole tyhjästä todenneet että hihnapyörä ja suola reagoi keskenään ja lähteneet muuttamaan kotelointia vähentääkseen ongelman haitallisuutta.
Oikea ratkaisuhan olisi vaihtaa hihnapyörämateriaalia ja korvata asiakkaille syntyneet menetykset sekä menneet että tulevat. Tuntuu olevan saksalainen tapa hoitaa näitä asioita tällä tavoin. VW ja BMW tuntuu olevan surkeimpia kantamaan vastuunsa asioissa vaikka tunnistaisivat ongelman.
Mitkähän kaikki merkit käyttävät noita tuosta materiaalista tehtyjä hihnapyöriä? Kaverin Lanciassakin mikä on tuotu saksasta ei ollut pölyä kopan sisäpuolella kun vaihtoi hihnan ekan kerran huolto-ohjelman mukaan mutta kun kurkisti 40tkm myöhemmin muutama kuukausi sitten niin sitäpä oli kertynyt..
Kukaan ei varmaankaan halua kertoa autoilijoille totuutta koska se tulisi todella kalliiksi.. Itseäni ainakin vituttaisi jos osuisi omalle kohdalle ja valmistaja saisi kuulla huutia. Ihmettelen eniten miten tämä(kin) haudataan hiljaiseksi sen sijaan että siitä pidettäisiin meteliä jonka se ansaitsee. Lehdistökin on hiljaa koska niiden mainosrahat on riippuvaisia autovalmistajien, maahantuojien ja myyjien mainosrahoista. Eikä varmaan tule enää kutsuja uusien autojen julkaisutilaisuuksiinkaan.. hohhoijaa.. Mutta mikä kuluttajia vaivaa??
Paskat sillä lisätiivistyksillä oo mitään virkaa. Hyvin nuo remmit ja rattaat on viimevuosiin asti kestäneet. Kyllä niissä hihnapyörien materiaaleissa on pakko olla jotaki. Jos sitä "kuluttavaa" pölyä nyt yht´äkkiä tulis jostaki, nii näkyis se ilmasudattimissaki. Mutta kummasti ne on ollu samanlaista tavaraa täynnä jo viimeset 15 vuotta.
Virhevastuu on oikea termi.
Olen itse huomanut tänä päivänä sen suurten autovalmistajien kohdalla, että pakoilevat vastuuta niin kauan kuin mahdollista ja pimittävät tietoa. Onneksi on keskustelupalstoja missä nämä asiat tulee esille eikä noita vain salamyhkäisesti korjailla salaa merkkihuollossa perushuoltojen yhteydessä.
Esimerkkinä uusissa volvoissa partikkelisuodattimen lämpötila-anturi. Kun ajetaan 2.0 softa, niin joku menee vikaan ja tuo lämpötila-anturi sanoo sopimuksen irti. Korjausarvio on 300 euroa jota yritetään maksattaa asiakkaalla. Itsellä meni se 37tkm kohdalla ja auto oli 2.5 vuotta vanha. Onneksi samaan aikaan useampi tuttu osti samanlaisen auton ja sama vika oli tullut tuon päivityksen jälkeen. Ei tarvinnut maksaa centtiäkään, kun tein asian selväski. Yksi tutuista oli tuon 300 euroa maksanut, kun oli muka mennyt takuun yli. Itse totesin että tuon anturin tulee kestää enemmän, kuin 37tkm ja 2.5 vuotta.
Suomessakin pitäisi oli mahdollista ajaa näitä tapauksia joukkokanteena ja pistää valmistaja maksamaan/korjamaan myymänsä epäkurantit vehkeet. Toki vika voi olla myös hihnoissa tia vastaavissa minkä materiaali tekee vaurion, mutta kyllä tuollainen pitäisi reilusti selvittää ja tiedottaa ihmisiä.
Olen itse huomanut tänä päivänä sen suurten autovalmistajien kohdalla, että pakoilevat vastuuta niin kauan kuin mahdollista ja pimittävät tietoa. Onneksi on keskustelupalstoja missä nämä asiat tulee esille eikä noita vain salamyhkäisesti korjailla salaa merkkihuollossa perushuoltojen yhteydessä.
Esimerkkinä uusissa volvoissa partikkelisuodattimen lämpötila-anturi. Kun ajetaan 2.0 softa, niin joku menee vikaan ja tuo lämpötila-anturi sanoo sopimuksen irti. Korjausarvio on 300 euroa jota yritetään maksattaa asiakkaalla. Itsellä meni se 37tkm kohdalla ja auto oli 2.5 vuotta vanha. Onneksi samaan aikaan useampi tuttu osti samanlaisen auton ja sama vika oli tullut tuon päivityksen jälkeen. Ei tarvinnut maksaa centtiäkään, kun tein asian selväski. Yksi tutuista oli tuon 300 euroa maksanut, kun oli muka mennyt takuun yli. Itse totesin että tuon anturin tulee kestää enemmän, kuin 37tkm ja 2.5 vuotta.
Suomessakin pitäisi oli mahdollista ajaa näitä tapauksia joukkokanteena ja pistää valmistaja maksamaan/korjamaan myymänsä epäkurantit vehkeet. Toki vika voi olla myös hihnoissa tia vastaavissa minkä materiaali tekee vaurion, mutta kyllä tuollainen pitäisi reilusti selvittää ja tiedottaa ihmisiä.
Puuttuu enään kuunasento ja maanvetovoima mikä aiheuttaa:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 158359/304
Miksi vanhempien autojen jakopäissä ja nastoissa ei ole ollut vastaavanlaisia ongelmia.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 158359/304
Miksi vanhempien autojen jakopäissä ja nastoissa ei ole ollut vastaavanlaisia ongelmia.
karppa: Onhan tuossa yksi selitys esitetty, eli huokoisemmat materiaalit hihnapyörissä. Harmi, että "tutkivat" vähän miten sattuu, ainakin lausunnoista päätellen. Ottaisivat kunnon otannat ja vertailuotannat, eivätkä arvailisi. Jos nyt on verrattu joitain hihnapyöränäytteitä yhteen vanhan Mondeon hihnapyörään, niin siitä ei vielä ehkä hirveän suuria johtopäätöksiä kannattaisi vetää...
Melko uskottavaa on se, että kyseessä on monen tekijän summa. Olisi kuitenkin ihan kiva, jos saataisiin evidenssiä siitä, mitä ne oleellisimmat tekijät ovat eli mitkä erottavat Oulun seudun muusta Suomesta.
Jään odottamaan vertaisarvioitua julkaisua aiheesta.
Melko uskottavaa on se, että kyseessä on monen tekijän summa. Olisi kuitenkin ihan kiva, jos saataisiin evidenssiä siitä, mitä ne oleellisimmat tekijät ovat eli mitkä erottavat Oulun seudun muusta Suomesta.
Jään odottamaan vertaisarvioitua julkaisua aiheesta.
Kannattaisi tämän ketjun "tietäjien" mennä takaisin sinne merkkihuollon tiskille kyselemään varaosahintoja vanhaan tapaan, mikäli materiaalitekniikka on tuota luokkaa... Valurautaako niiden nokkapyörien pitäs olla? Kaverin tutun tutun tutun tojota´ssa kun on jotain alumiinivalua, niin se ei missään nimessä ole samaa, kuin missään muussa.
Jeesus sentään, että hävettää omistaa ylipäätään kansanauto, ja osata vielä korjata se, kun samalla lueskelee, kuinka nippu kyrpiä muistelee riisikippojensa kestävyyttä. Kellään ei ole edes tietoa, millä polttoaineella se oma kulkine kulkee?? Vittu ihan oikeesti. Teinit menee nurkkaan runkkaan, ja ne joilla on jotain tuloja, pitäköön turpansa visusti kiinni. Ette te vitun luupäät näistä kuitenkaan mitään ymmärrä!!!
Jeesus sentään, että hävettää omistaa ylipäätään kansanauto, ja osata vielä korjata se, kun samalla lueskelee, kuinka nippu kyrpiä muistelee riisikippojensa kestävyyttä. Kellään ei ole edes tietoa, millä polttoaineella se oma kulkine kulkee?? Vittu ihan oikeesti. Teinit menee nurkkaan runkkaan, ja ne joilla on jotain tuloja, pitäköön turpansa visusti kiinni. Ette te vitun luupäät näistä kuitenkaan mitään ymmärrä!!!
Ja tänne myös tojotalukko, ainaki ku tässä ketjussa lukee rivien välistä tuota edellisen kirjoittajan sanomaa :)
Nastarenkaita on tosiaanki muuallaki ku Oulussa käytössä, mutta yhteisvaikutus vois tosiaan olla tuolla meleko roimalla liikennemäärällä "pohjosittain" sekä pitemmällä nastarengaskauella, ja osin myös tuolla tienpinnan materiaalilla joka Raahe-Tornio välillä kerta on omaa luokkaansa. Tämän oktomurskeen ja tiesuolan yhteisvaikutusta vois olla syytä tutkia tarkemmin.. mutta eipä ne materiaalivahvuuksien pienentämiset uutta ole tässä(kään) asiassa.
Onneksi en viihdy Oulussa koska Vw on hyvä auto ;)
Nastarenkaita on tosiaanki muuallaki ku Oulussa käytössä, mutta yhteisvaikutus vois tosiaan olla tuolla meleko roimalla liikennemäärällä "pohjosittain" sekä pitemmällä nastarengaskauella, ja osin myös tuolla tienpinnan materiaalilla joka Raahe-Tornio välillä kerta on omaa luokkaansa. Tämän oktomurskeen ja tiesuolan yhteisvaikutusta vois olla syytä tutkia tarkemmin.. mutta eipä ne materiaalivahvuuksien pienentämiset uutta ole tässä(kään) asiassa.
Onneksi en viihdy Oulussa koska Vw on hyvä auto ;)
Tämä ei ole edes mikään uusi tieto, että autojen osat ja autojen kesto on ihan laskelmoitu lopputulos. Esimerkiksi: Opel ilmoittaa autojensa elinkaareksi 8 vuotta ja 160tkm. Suomalaiset haukkuu sitten ne paskaksi, kun ei kestä 15 vuotta ja 300tkm.
Yleensäkkin tänä päivänä pyritään siihen, että osat/autot eivät kestä niin pitkään, kuin ennen juuri edellä mainituista syistä. Tuohon on myös toinen syy, että tällä haetaan myös kustannussäästöjä. Ja on valitettavan surullista ja kuuluisaa, että VAG:ssa näitä vikoja siis ominaisuuksia on enemmän, kuin joissain muissa valtamerkeissä ja valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä on hyvin nihkeä näistä tiedottamaan ja korvauskäytäntö riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka kovaa asiakas kiljuu A:Tiskillä B:Somessa tai jotain muuta kanavaa pitkin. Eli tuota jälkimarkkinointia ei osata tai haluta tehdä kunnolla (Tiedän usean merkin, joka hoitaa sen paljon paremmin).
Ja kyllä omistan Vag:n auton, kun en kerrasta uskonut.
Yleensäkkin tänä päivänä pyritään siihen, että osat/autot eivät kestä niin pitkään, kuin ennen juuri edellä mainituista syistä. Tuohon on myös toinen syy, että tällä haetaan myös kustannussäästöjä. Ja on valitettavan surullista ja kuuluisaa, että VAG:ssa näitä vikoja siis ominaisuuksia on enemmän, kuin joissain muissa valtamerkeissä ja valmistaja/maahantuoja/jälleenmyyjä on hyvin nihkeä näistä tiedottamaan ja korvauskäytäntö riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka kovaa asiakas kiljuu A:Tiskillä B:Somessa tai jotain muuta kanavaa pitkin. Eli tuota jälkimarkkinointia ei osata tai haluta tehdä kunnolla (Tiedän usean merkin, joka hoitaa sen paljon paremmin).
Ja kyllä omistan Vag:n auton, kun en kerrasta uskonut.
Joo tuolleenhan se menee nykyaikana, kun maksimaalinen voittojen tavoittelu menee pian kaiken edelle. Eikös volkkarilla ole muutenki ollu jotain ongelmia organisaation sisällä viime aikoina, muistelen jostain lukeneen kuinka sieltä Wolfsburgista oli potkittu hieman isompaa tuotantopäällikköä/vastaavaa pihalle, eri asia sitten oliko syyt tuohon tietyissä laatuvaihteluissa vai missä.. mutupuhetta tässä kohden tämä, lienekö jollain tarkempaa haisua / notkeampi google käytössä.
Valtamerkeillä kun toiminta on tuota, olisi kuluttajanki ehkä syytä suosia pienempiä merkkejä. Jotka taas toisaalta saattaa nuita jo mainittuja "ominaisuuksia" sisältää ihan ilman harkittuakin(?) toimintaa :)
Vag-konserni suoltaa kuitenki sellasen määrän kamaa pihalle, että niiden viat nyt tuntuu pursuavan näinkin isossa maassa silmille, vaikka näilläki sääskien ja porojen korkeuksilla ei ole päivää etteikö näkyis jotain vaggilaista ja myös niitä kirottuja TSI-laitteita. Kun kymmenestä volkkarista hajoaa kolme (todennäköisin VW TDI joilla oikeasti _ajetaan_), niin onhan siinä kaveriporukassa se ainokainen tojotamies (vanha corolla millä kulkee 5km työmatkaa suolattuja pätkiä vältellen välillä kaljakaupan kautta poiketen) vahvoilla, mutta jostainhan ne tilastotki muodostuu ja tuuri/sattuma on vaihtelevaa :)
Miksi lienee sattumaa sitte että Oulun seudussa tätä jakopäätautia on muillaki merkeillä, mutta volkkari siihen on ainaki tiedotusvälineitten mukaan eniten puuttunut. Sanosin että vaikka käsiään mielellään asiasta pesisivät, niin on siellä ainakin herätty asiaan vaikka kärpäsenpaskan kokoiselta myyntialueelta huudellaankin.
Valtamerkeillä kun toiminta on tuota, olisi kuluttajanki ehkä syytä suosia pienempiä merkkejä. Jotka taas toisaalta saattaa nuita jo mainittuja "ominaisuuksia" sisältää ihan ilman harkittuakin(?) toimintaa :)
Vag-konserni suoltaa kuitenki sellasen määrän kamaa pihalle, että niiden viat nyt tuntuu pursuavan näinkin isossa maassa silmille, vaikka näilläki sääskien ja porojen korkeuksilla ei ole päivää etteikö näkyis jotain vaggilaista ja myös niitä kirottuja TSI-laitteita. Kun kymmenestä volkkarista hajoaa kolme (todennäköisin VW TDI joilla oikeasti _ajetaan_), niin onhan siinä kaveriporukassa se ainokainen tojotamies (vanha corolla millä kulkee 5km työmatkaa suolattuja pätkiä vältellen välillä kaljakaupan kautta poiketen) vahvoilla, mutta jostainhan ne tilastotki muodostuu ja tuuri/sattuma on vaihtelevaa :)
Miksi lienee sattumaa sitte että Oulun seudussa tätä jakopäätautia on muillaki merkeillä, mutta volkkari siihen on ainaki tiedotusvälineitten mukaan eniten puuttunut. Sanosin että vaikka käsiään mielellään asiasta pesisivät, niin on siellä ainakin herätty asiaan vaikka kärpäsenpaskan kokoiselta myyntialueelta huudellaankin.
Paljon on spekulointia asiasta, mutta menee noita jakopäitä muuallakin kuin Oulussa.
Esimerkiksi ns. Yläperän ambulanssi ja taksi, joilla molemmilla ajetaan oikeasti pitkää matkaa, eikä suolasta tietoakaan. Toisessa kesti jakopää 11 kk / 95 tkm ja toisessa 8 kk / 60 tkm. Yhteistä oli tarvikejakopää, ja molemmat jäivät asiakkaan vastuulle.
Oma käsitykseni on, että huoltokulujen pienentämiseksi tehty hammashihnan vaihtovälin pidennys on johtanut materiaalimuutoksiin; hihnat ovat kovempia kuin ennen, ja aiheuttavat hihnapyörien kulumista. 180 tkm tai 210 tkm voivat olla ihan ok jossain keski-Euroopassa, mutta meidän lämpötilavaihteluilla tulee ongelmia.
Commonrailin jakohihna on paljon keveämmällä kuormalla kuin pumppusuutinkoneen; kuitenkin niitä on mennyt suhteessa paljon enemmän.
Esimerkiksi ns. Yläperän ambulanssi ja taksi, joilla molemmilla ajetaan oikeasti pitkää matkaa, eikä suolasta tietoakaan. Toisessa kesti jakopää 11 kk / 95 tkm ja toisessa 8 kk / 60 tkm. Yhteistä oli tarvikejakopää, ja molemmat jäivät asiakkaan vastuulle.
Oma käsitykseni on, että huoltokulujen pienentämiseksi tehty hammashihnan vaihtovälin pidennys on johtanut materiaalimuutoksiin; hihnat ovat kovempia kuin ennen, ja aiheuttavat hihnapyörien kulumista. 180 tkm tai 210 tkm voivat olla ihan ok jossain keski-Euroopassa, mutta meidän lämpötilavaihteluilla tulee ongelmia.
Commonrailin jakohihna on paljon keveämmällä kuormalla kuin pumppusuutinkoneen; kuitenkin niitä on mennyt suhteessa paljon enemmän.
Kun katsoo Kiinassa ja muualla päin maailmaa noita joukkokanteita VAG-konsernia kohtaan, niin ei nuo ongelmat TSI ja DSG:n osalta ole hatusta tempaistuja.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... juongelmat
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... orjaukseen
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volk ... g-ongelmia
JA Jak3 haluan muistuttaa, että Toyota on suurempi valmistaja, kuin VAG-konserini.
http://www.hs.fi/autot/a1305919807102
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... juongelmat
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... orjaukseen
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volk ... g-ongelmia
JA Jak3 haluan muistuttaa, että Toyota on suurempi valmistaja, kuin VAG-konserini.
http://www.hs.fi/autot/a1305919807102
Ei kai tässä tullut väitettyäkään, että TSI ja DSG ongelmattomia olisivat, vaikka näkyy niitä toimiviakin liikenteessä. Saati mitään tojota vs. vag. Mutta jos laseissa on senverran sumeaa että kaikki pitää väkisin kääntää taas siihen perinteiseen japsi vs. sakemanni -tinkaan, niin lienee olla viisainta hiljaa siltäosin ja pysyä aiheessa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hihnapyörien valmistusmenetelmä on muuttunut sitten hammashihnajakopään synnyn. Nyt ne pyörät tehdään kustannusten halpuuttamisen takia jauhemetallista sintraamalla. jolloin tarvitaan vain minimikoneistus, jos sitäkään. Lujuusopillisesti saadaan riittävän luja pyörä, mutta hihnan aiheuttama hiertymä ja kosteuden sekä suolasumun aiheuttama korroosia vaan rapauttavat sitä pyörän pintaa.
Jos tolllanen hihnapyörä tehtäis kunnon teräksestä koneistamalla, niin maksaisi maltaita.
Kumma, ettei tuota ilmiötä saada kunnolla tutkittua ja silleä oikeata selitystä.
Jos tolllanen hihnapyörä tehtäis kunnon teräksestä koneistamalla, niin maksaisi maltaita.
Kumma, ettei tuota ilmiötä saada kunnolla tutkittua ja silleä oikeata selitystä.
Aikoinaan mulla oli 1.9 SDI Polo, jakopäänremmin vaihdoin 60tkm välein ja aina piti alaratas uusia koska oli remmin syvyinen ura siinä..
Laitoin lopuksi TDI:n rattaan jota sorvattiin 4mm matalammaksi että oli linjassa, tämän jälkeen kuluminen loppui. tästä aikaa 10vuotta.
Nyt ajanut yhteensä +300tkm työmatkoja nelostietä oulussa VAG dieseleillä ja eipä ole mitään kulumisia vaihtovälille näkynyt...
Laitoin lopuksi TDI:n rattaan jota sorvattiin 4mm matalammaksi että oli linjassa, tämän jälkeen kuluminen loppui. tästä aikaa 10vuotta.
Nyt ajanut yhteensä +300tkm työmatkoja nelostietä oulussa VAG dieseleillä ja eipä ole mitään kulumisia vaihtovälille näkynyt...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa