Pohjola ei korvaa HTPC:t

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-

Pohjola ei korvaa HTPC:t

ViestiKirjoittaja Levis » 5.4.2013 18:01

Fujitsu Siemens Activy media center 570 hajosi. Kyseinen laite on tallentava digiboxi kahdella virittimellä, dvd-soitin, dvd-poltin, mediaplayer jne.
Laite näyttää tavalliselta olohuone boxilta eikä myöskään käyttöjärjestelmää havaitse mistään.

Laite on ostettu 2006 ja hintaa näillä oli n. 1300e. Nyt activyä verrataan pc-tietokoneeseen ja tämä saa 70 % vähennykset osakseen. Ongelmaksi tekee se asia, että tälläisia laitteita ei valmisteta enää ollenkaan.
Lähinnä tätä oleva laite on fujitsulla Esprimo Q510. Ominaisuudet eivät ole lähelläkään. Eikä myöskään hinta. Onko reilua verrata laitteita jotka eivät ole sinne päinkään? Onko perusteltua mielestänne reklamoida päätöksestä?
Joku Bonar oy päätti asia. Soitan kyllä tuonne maanantaina ja jos jollain vinkkejä, kiitos.

Tympii kun osti yhdistelmä laitteen eikä erikseen polttavaa dvd-soitinta, tuplavirittimällä olevaa 250gb tallenninta, mediaplayeria, pientä pc:tä jolla pääsee sohvalta nettiin, verkkopalvelin systeemiä joka jakaa tallenteet kotiverkkoon josta niitä voi katsoa missä vaan, videokameran tallenteiden editoija ohjelmistoa, vhs-kasettejen digitoija jne. Eikä tarvi edes ajureiden tai minkään ohjelmistojen kanssa kikkailla...

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.4.2013 18:24

Mitä tuosta sitten pitäisi korvata? Laitteen arvohan on nykyään jotain 100-200€ välissä korkeintaan.
Tosta olis lähtenyt reilulla satkulla.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 5.4.2013 18:32

^ Tuollainen myyty huudossa? Mitä sitten? Pointti ei ole siinä mihin hintaan joku on laitteen saanut tuolta.

Vaan Perusteet joilla kaikki korvaukset evätään, eivät minusta kohtaa lainkaan siihen, mitä korvausehdoissa on. Vähennykset vastaavasta uudesta laitteesta = korvausumma. Vastaavaa laitetta ei ole tai se koostuisi useammasta erillislaitteesta. Kivaahan se on aina maksaa vakuutuksia saamatta korvauksia sen kerran kun jotain hajoaa.

Vai onko taas joku pykälä, joka määrääkin että katsotaan laitteen arvo myydään palstalta? Tästä ei ainakaan vakuutustäti mitään maininnut.

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 5.4.2013 18:41

Minkä verran mielestäsi sun Levis sitten kuuluisi saada vakuutusyhtiöltä korvausta tuosta hajonneesta elektroniikka tuotteesta? Jos 2006 olet siitä maksanut n.1300e.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.4.2013 18:49

No sitä määkin mietin.
Ethän sä ton ikäisestä ja hintaisesta pesukoneestakaan saa kuin pullakahvit vakuutusyhtiön konttorilla.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.4.2013 18:49

No siihen en ota kantaa voiko kokonaan evätä korvauksen, mutta korvaus voisi olla varmaan tuolla 100-200€ välissä, jos oikein häveli vakuutusvirkailija sattuu kohdalle. Paljonko omavastuu, jääkö mitään.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 5.4.2013 18:52

No vaikka tuon 120e.

Koska ei tällaista saa uutena ja verrokkilaitteet ovat selkeästi erityyppisiä ja halvempia tuotteita. 1300e x 0,3 = 490e ja tuosta 150e omavastuu pois. Korvattavaa 360e. Jos siis uutta tuollaista saisi.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.4.2013 18:57

Eli 7 vuotta vanhaa ektroniikkaa. Mietitäänpä, korvaako vakuutus miten paljon muiden 7 vuotta vanhojen elektronisten laitteiden hajoamisissa? 7 vuotta vanah älypuhelin? Varmaan nauravat ja tapouttavat olalle. 7 vuotta vanha TV, vaikka olisi ollut kalliskin, niin satasen ehkä saat.
Joitain poikkeuksia voi olla, missä saat 7v vanhasta laitteesta vielä rahaakin. Esim. hifi-vahvistimet, kaiuttimet jne. Mut näiden arvo/hinta pitää varmasti itse todistaa vakuutusyhtiölle.

Niin se vaan menee. Valitettavaa mutta totta, mutta elektroniikan arvo tippuu kuin lehmän häntä, monesti jo ekan vuoden-parin aikana täysin olemattomaksi...

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.4.2013 18:57

No ei se voi olla se 1300€ mistä se 70% otetaan pois. Koska tänä päivänä ominaisuuksiltaan vastaava laite ei varmasti maksaisi niin paljoa. Tuo tekniikka kun on kehittynyt ja halventunut aikalailla tuon reilun 6 vuoden aikana. Kun ei vastaavaa enää ole niin täytyy varmaan arvioida mitä voisi maksaa tänä päivänä samoilla ominaisuuksilla ja suorityskyvyllä oleva laite.

Paanu
-

ViestiKirjoittaja Paanu » 5.4.2013 19:13

Ei olis kyllä itellä tullu mielenkään, että noin vanhoista vehkeistä olis edes voinu saanu jotain... Pitänee alkaa opiskelemaan vakuutussopimuksia.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 5.4.2013 19:53

Mulla ei taas käynyt mielessä, että keksivät verrata tuota johonki 600e kikottimeen mikä ei ole edes sinne päin ominaisuuksiltaan. On meillä liesikin 5 vuoden vanhana laitettu vakuutuksiin ja siitä sai jotain alle 200e vielä ikävähennyksineen Tapiolasta. Samoin astianpesukone.
Siksi tämä yllätti pohjolassa.

Vaikka siis laitteen nykyarvo uutena olisi vain 650 niin 650 × 0,3 - 150e = 45e.
Tuo ei ole läheskään sama laite.

Kyllä mä vielä soitan tuonne firmaan josta ovat ulkoistaneet tuon arvioinnin. Ei ole mitään menetettävää.

Jos joku auttaa viitsii, niinkuin pyysin, niin verrokkilaite olisi kiva löytää edes joku.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 6.4.2013 1:11

If korvasi 4 vuotta vanhasta hajonneesta PS3:sta 119e ja 7 vuotta vanhasta tietokoneesta 315e

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.4.2013 1:52

Näissä on yhtiöiden välillä todella suuria eroja. Esim Fennia korvaa matkapuhelimet yms. elektroniset laitokset 2v ikään saakka ilman ikävähennyksiä, joka tuli itselle täytenä yllärinä, kun aikoinaan matkapuhelinta kyselin vakuutuksen piikkiin korvattavaksi.

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 6.4.2013 2:13

Näissä on yhtiöiden välillä todella suuria eroja.

Näin on! Fennialla on kiistämättä tällähetkellä kotivakuutuksen kilpailukykyisimmät korvausperusteet ja edullisissa vakuutushinnoissakin neuvotteluvaraa. Vahingoista ja niiden korvauksista ei vaan ole omakohtaisia kokemuksia, muut on toki mainostaneet.

If:n kanssa vahinkojen käsittelyt ja korvaukset on menneet yhtä ulkomailla varastettua matkapuhelinta mukaanlukematta hienosti, vakuutushinnat vaan on mitä on, mutta palvelu on pelannut hienosti.

Pohjolan kanssa olen yhden kerran onnistunut neuvottelemaan heidän jo "arvottomaksi" ilmoittamansa moottoriajoneuvon muutaman satasen arvoiseksi, mutta muuten kaikki vahingonkorvaukset onkin laskettu 0€:ksi omavastuun jälkeen, vakuutushinnat on kyllä olleet "kilpailukykyiset", mutta korvaukset ei. Pohjolaan en siis vakuuta enää mitään.

e:
If korvasi 4 vuotta vanhasta hajonneesta PS3:sta 119e ja 7 vuotta vanhasta tietokoneesta 315e

Vaikka If:ssä on tämänhetkinen kotivakuutus, niin ei tullut mieleenkään hakea "normaalisti" korkanneesta, juurikin 7v vanhasta tietokoneesta korvausta (emo kaput?). Miten ne edes hinnoittelee noita? Oliko nämä lattialle pudonneita, vai ihan takuuajan umpeuduttua toimintansa päättäneitä laitteita?

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 6.4.2013 11:18

Miten ne edes hinnoittelee noita? Oliko nämä lattialle pudonneita, vai ihan takuuajan umpeuduttua toimintansa päättäneitä laitteita?

PS3 koki yleisen ns. (YLOD) -kuoleman. Ostin tilalle uuden laitteen ja sen hinnan mukaan korvattiin. Ensimmäisestä vuodesta ei mene ikävähennystä, eli kolmen vuoden ikävähennyksen ja omavastuun/omavastuuedun jälkeen korvasivat tuon verran.
Tietokoneesta porsi emolevyn konkat, vein koneen korjattavaksi, jolloin noin vanhaan koneeseen jouduttiin vaihtamaan emolevy, prosessori, muistit ja kovalevy.
Esitin korjauslaskun vakuutusyhtiölle ja ikävähennystä ei tullut ollenkaan ilmeisesti koska laite korjattiin, eikä heitetty roskiin ja ostettu kokonaan uutta.
Eiköhän tuossakin kuitenkin joku raja ole kuinka kalliit vaihto-osat hyväksyvät. Itse korjautin budjettiosilla, eikä tuolloin tullut mieleenkään että siitä jotain voitaisiin korvata. Jälkikäteen vain tein vahinkoilmoituksen, koska eipä siinä mitään häviäkään.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.4.2013 13:17

Täytyy alkaa itselläkin ilmoittelee kaikesta hajoavasta, eihän siinä tosiaan mitään menetä.
Puhelin jos rikkoontuu niin se on ainakin Pohjolassa järkevin laittaa matkavakuutukseen, siinä kun ei ole omavastuuta.

malfean
-

ViestiKirjoittaja malfean » 6.4.2013 14:41

No voi hemmetti.

Eipä ole tullut mieleen, että normaalisti ja käytössä hajoavia laitteita voisi korvata vakuutuksella.

Ensikerralla kun jokin kodinkone tai laite hajoaa takuun jälkeen, pitääpä kysyä vakuutusyhtiöstä. Ei ihme että vakuutukset maksaa.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 6.4.2013 16:32

Minkälaisen meteorin putoamisen tms. worst-case scenarion varalta porukka irtaimistoaan vakuuttaa ja vakuutuksia maksaa, jos ei kuitenkaan minkään vahingon tapahtuessa tee vahinkoilmoitusta?
Tokihan koti- ja irtaimistovakuutuksessa on yleensä monia erilaisia tasoja, eikä pelkkä palovakuutus mitään laitteiden rikkoutumisia korvaa.
Ilmeisesti vain autovakuutuksiin perehdytään tarkemmin ja kotivakuutukset vain otetaan ja maksetaan perehtymättä ollenkaan vakuutuskirjoihin ja siihen mitä se kyseinen vakuutus korvaa.
Useimmat ns. laajat irtaimistovakuutukset korvaavat omista hölmöilyistä johtuneet vahingotkin. Vaikkapa sen kännisten hiihtoreissulla lapin laavulle unohtuneen digijärkkärin tai seinätelineelle asentaessa pudotetun 65" taulutelevision.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 6.4.2013 19:27

Unohtaminen korvataan vain omasta lompakosta, ei muualta, varkaus on sitten aivan toinen asia. Samoin alkoholi + vahinkotapahtuma usein johtaa "ei niin mieluiseen" päätökseen.

Jos mielestään esineen hinnoitteluperuste ei ole oikein, niin ensiksi katsot onko hinnoittelu tehty vakuutusehtojen mukaisesti, jos ei niin sitten valitus sisään perusteluineen ja päätös muuttuu. Muuten valitus on melko turha.

Kannattaa myös miettiä, esittääkö vaatimuksen jossa haetaan tietty korvaus vaiko jätetään korvauksen määrä auki. Jos kuluttajansuojavirastoon valittaa ja esittää euromääräisen valituksen, valitus käsitellään kyseisen euromäärän mukaan, eikä niin että olisiko enempi tai vähempi oikea summa. Jos taas jättää summat auki, kuluttajavirasto suosittaa korvauksen määrän. Eli tarkkuutta siihen mitä vaaditaan ja millä perustein.

malfean
-

ViestiKirjoittaja malfean » 6.4.2013 20:40

Minkälaisen meteorin putoamisen tms. worst-case scenarion varalta porukka irtaimistoaan vakuuttaa ja vakuutuksia maksaa, jos ei kuitenkaan minkään vahingon tapahtuessa tee vahinkoilmoitusta?

Minkälaiseksi VAHINGOKSI lasket esim yllämainitun Ps3 rikkoutumisen?

PS3 koki yleisen ns. (YLOD) -kuoleman.

Mielestäni tuo on käytöstä johtuvaa ja normaalia kulumista.
Sama koskee pesukonetta, telkkaria jne.

Itse olen pitänyt vahinkona muutossa tai siirtäessä hajonnutta laitetta tai pesukoneen aiheuttamaa vesivahinkoa jne. Mutta kaikenlaista näköjään menee vakuutukseen läpi.

Itselle ei tulisi mieleenkään laittaa korvausvaatimusta vakuutusyhtiölle yli 6v vanhasta tietokoneesta, vaikka olisikin ollut kuinka hyvä.

EDIT: Viitaten tuohon tietokoneeseen, siis jos siitä luonnollisesti taikasavut häipyisivät, eikä esim tippunut, kaatunut vettä sisälle, palanut tms. Mutta jo muutama satanen olisi lottovoitto tuollaisen koneen korvauksena.

Defeat
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 6.4.2013 22:22

Minkälaiseksi VAHINGOKSI lasket esim yllämainitun Ps3 rikkoutumisen?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahinko

Se on äkillinen ja ennalta arvaamaton tapahtuma, ihan kuten vakuutusehdoissa sanotaan.
http://www.if.fi/web/fi/sitecollectiond ... sehdot.pdf
En minä ainakaan osannut ennalta arvata, että laite yhtäkkiä kesken käytön sanoo "piip, piip, piip" ja sammuu, eikä enää käynnisty.
Tästä ennalta arvaamattomasta tapahtumasta aiheutui minulle vahinkoa, jonka kotivakuutus korvasi.

Minkälaiseksi vahingoksi itse lasket golf-pelissä tapahtuneen hole-in-onen?
If LaajaPlus irtaimistovakuutus kattaa senkin.
LaajaPlus -turvasta korvataan vakuutetun hole-in-one lyönnistä aiheutuva kirjoittamattoman herrasmiessäännön mukainen samppanjatarjoilu kentän klubiravintolassa välittömästi kyseisen kierroksen jälkeen. Turva on voimassa kaikkialla maailmassa. Enimmäiskorvausmäärä on 850 euroa ilman omavastuuta.

muutama satanen olisi lottovoitto tuollaisen koneen korvauksena.

Kyllähän tuo sikäli on lottovoittoon verrattavissa, jos vakuutuksia makselee ~1600e vuodessa ja sieltä kerran kymmenessä vuodessa pari satasta tulee takaisin.

malfean
-

ViestiKirjoittaja malfean » 6.4.2013 23:46

Se on äkillinen ja ennalta arvaamaton tapahtuma, ihan kuten vakuutusehdoissa sanotaan.

Hehe, no ilmeisesti minulla on ollut väärä käsitys vahingosta ja tuotteen rikkoutumisesta.
Eipä ole ikinä tullut mieleen että vanhemman laitteen voi laittaa vakuutuksen piiriin,
kun se kulutustuotteena tulee tiensä päähän. Itse olen rinnastanut tämän samaan
kategoriaan moottoririkon kanssa, eikä sitäkään vakuutus korvaa (toki eri vakuutukset).

Hienoa jos homma toimi näin.

EDIT:
Kyllähän tuo sikäli on lottovoittoon verrattavissa, jos vakuutuksia makselee ~1600e vuodessa ja sieltä kerran kymmenessä vuodessa pari satasta tulee takaisin.

Lähinnä viittasin siihen, että mistään ei tuota hintaa enää siitä tavarasta saa.
Mutta samaan syssyyn voi todeta, että itse maksan 300e vuodessa kotivakuutuksesta
85e omavastuulla, ja nimenomaan iffistä ilman mitään keskitys tms alennuksia.
Omalla kohdalla tuollaisia 2-6v laitteiden rikkoutumisia sattuu joka vuosi.
Pesukonetta, tietokoneen komponentteja jne. Mutta joo, hienoa että joku muistutti tästäkin.

Sitten ihan kommentti tuohon itse aloitusviestiin.
Jos vertasivat nykyiseen Fujitsun malliin, niin määritä optioilla kyseinen malli
vastaamaan alkuperäistä. Digitv-kortti (kahdella virittimellä), DVD, mahdollinen äänikortti
jne on kaikki lisättävissä siihen perusmalliin, ja niiden kustannukset nostavat vertailumallin
korvaussummaa.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.4.2013 0:22

Fennialla on kiistämättä tällähetkellä kotivakuutuksen kilpailukykyisimmät korvausperusteet ja edullisissa vakuutushinnoissakin neuvotteluvaraa. Vahingoista ja niiden korvauksista ei vaan ole omakohtaisia kokemuksia, muut on toki mainostaneet.

Mulla on ollut aina vakuutukset Fenniassa (porukoiden kautta jostain 80-luvun alkupuolelta saakka, henkilökohtaisia vakuutuksia vuodesta 1997), eikä ole IKINÄ tarvinnut taistella mistään korvauksista. Aina ovat korvanneet kaiken niinkuin pitääkin, joskus vähän jopa päällekin.

Esim. tässä viime syksynä mun autoa oli kolhittu. Täyttä varmuutta ei ollut itselläni, että missä tai millä, mutta autolla ei oltu ainakaan oltu asialla.
SVT:n vakuutustarkastaja oli sitä mieltä että noi on voitu tehdä millä vaan, vaikka pyörällä, autolla, peräkärrillä tms. Mä olin eri mieltä ja väitin että kylkeen on heitetty tai lyöty jollain, mutta milläs todistan.
SVT:n ukko kirjasi vakingon kaskovahingoksi, vaikka kuinka intin. Seuraavana päivänä soitti Fennian täti mulle, että kyllä tämä heidän mielestään menee ilkivaltaiseksi vahingoksi.
Että tällainen palvelu. Taas.

Fennian autovakuutuksista vielä sen verran, että on tällä hetkellä AINOA firma, joka korvaa hirvivahinkovakuutuksesta hirveä väistettäessä tapahtuneet vahingot. Eikä tarvii todistella eikä selitellä, että joojoo oli siellä hirvi ja vainukoirien kanssa etsiä hirven jälkiä.
Aika iso plussa mun mielestä.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 7.4.2013 21:29

Löysin nyt itse viimeinkin suht samantyyppisen htpc:
koodinvuoksi.net/kv-htpc-j2-atom330-4gb-gf9400-20tb-dvd-2xdvb-wlan-p-3062.html

Pyysin tarjousta tuosta, jotta siinä olisi kaukosäädin, käyttöjärjestelmä jne. , ja että se vastaisi ominaisuuksiltaan hajonnutta laitetta. Katsotaan laittavatko tarjouksen ja mihin hintaan.

oneill
-

ViestiKirjoittaja oneill » 8.4.2013 8:13

Itse sain 6v vanhasta ja uutena 1370€ maksaneesta Sonyn 50" taustaprojusta 530€.
Eipä juuri harmittanut, koska sain 699€ uuden LG:n 50" full hd plasman.
Pointti on että hinnat vaan noissa putoaa ihan törkeästi ja vukuutusyhtiöt vetää aina kotiinpäin ;-)

Jultsu
-

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.4.2013 10:10

Tuo on kyllä ihan helvetin kova hinta noin vanhasta vehkeestä. Noita 50" taustaprojikkatelkkareita on mennyt viimeaikoina 100 euron hintaan kaupaksi.

...että ei se vakuutusyhtiön hintakaan nyt aina niin kovin huono ole :)

slate
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 21.4.2013 9:51

Mä en kanssa ymmärrä, että 7v vanhaa kulutuselektroniikkaa tuupataan vakuutusyhtiön (meidän muiden) maksettavaksi.

marcou
-

ViestiKirjoittaja marcou » 2.6.2013 9:28

Mä en kanssa ymmärrä, että 7v vanhaa kulutuselektroniikkaa tuupataan vakuutusyhtiön (meidän muiden) maksettavaksi.

No eiköhän jokainen maksa omat vahinkonsa kyllä ihan itse niiden vakuutusmaksujen muodossa :)

Kielletään nyt sitten samantien vielä vaikka 10v vanhojen autojen kaskot, romujahan ne tuon ikäiset jo on.

slate
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 2.6.2013 21:49

En osaa mielessäni pitää kulutuselektroniikkaa ja autoa yhdenveroisina. Sitä että miksen, lienee turha sinulle perustella, kun tuon äskeisen jaksoit kirjoittaa.

Muille: Onko mielestänne auton ja kulutuselektroniikan elinkaaret nyky-yhteiskunnassa toistensa vertaiset?

Wolder
-

ViestiKirjoittaja Wolder » 8.6.2013 18:37

itellä käytössä Samsung 40'' taulu tv joka on ensimmäisiä taulu tv:itä maksoi 2200€ eikä ole edes full hd. jos se ottais ja hajoais en edes ilkeis vakuutusyhtiöltä pyytää mitään korvauksia. koska se on jo aikansa elänyttä tekniikkaa. toimii silti moitteettomasti.

Autoa ja kodin elektroniikkaa ei voi millän tavalla verrata toisiinsa. perusteena hinnat. 5000€ kodinelektroniikka laite uutena on helvetin kallis. Mutta 5000€ auto uutena on halpa ku saippua. Täts truu!!!

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.6.2013 21:55

Itse olin yllättynyt kun Pohjola korvasi itse vahingossa rikkomani iPhonen ilman omavastuita.

Toinen kerta eläessäni kun vakuutukseen jotain laitoin ja korvauksia sain.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 8.6.2013 22:43

Itse olin yllättynyt kun Pohjola korvasi itse vahingossa rikkomani iPhonen ilman omavastuita.

Tainnut olla niin, että sulla oli sitä "omavastuuetua" tms..

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.6.2013 14:40

Meni matkatavaravakuutuksesta jossa ei omavastuuta, "reissussa" kun sattui.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”