golf iv tuulilasin alamuovin irroitus ja jumivat pyyhkimet

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

golf iv tuulilasin alamuovin irroitus ja jumivat pyyhkimet

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 2.4.2013 18:13

Miten tuulilasin alamuovi lähtee golf iv:stä irti?
Kerran sitä muovia jo yritin irti, mutta onko siinä joku kikka kolmonen?

Pyyhkimet meinaa välillä jumia kylmällä kelillä, niin pitäisi päästä tekemään diaknoosia mikä tuon aiheuttaa. Pyyhkimissä on kyllä voimaa paljonkin mutta joku vika siellä välillä on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.4.2013 19:32

A3:ssa sitä pitää vetää yllättäen melkein suoraan lasista poispäin eikä lasin suuntaisesti alaspäin. Tai no ehkä ihan vähän pitää ensin saada rakoa sen suuntaan.

ttompp
-
Viestit: 10
Liittynyt: 23.2.2013 19:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja ttompp » 2.4.2013 19:45

Muistaakseni tuollaisessa on tuulilasin alareunasssa kiinteänä "lista".
Siinä menee semmoinen hahlo ja vastaavasti taas siinä alamuovissa menee ura mikä on vaan painamalla kiinni.

Eli jommasta kummasta päästä kun saat alulle niin pitäisi lähteä suoraan ylöspäin.
Jollain pienellä ruuvarilla saa ehkä avitettua alulle, pois sieltä hahlostaan.

Mestari
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.7.2004 11:39

ViestiKirjoittaja Mestari » 2.4.2013 22:16

Juu suoraan ylöspäin pitäis lähteä se muovi irti.. voi olla hankala saada alulle (ehjänä) ilman oikeanlaisia kikkoja muttei mikään mahdottomuus kuitenkaan.

Pyyhkimet jumii todennäköisesti akselin ja vivustorungon väliin päässeen veden aiheuttamasta ruosteesta ja muusta liasta. Vivusto pöydälle, kevyellä hiomisella ruosteet akseleista pois, vahvasti vaseliinia väliin ja uudet O-renkaat perään.. näillä toimenpiteillä alkoi ainakin itsellä pelittämään hyvin.

Jos ei halua liata käsiä niin voi myös ostaa kokonaan uuden vivuston, ei muistaakseni ollut esim. motonetin tarvikkeena ihan mahdottoman hintainen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.4.2013 22:30

Ja koneharjauksen jälkeen siinä varressa on tommosta jälkeä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.4.2013 22:36

"Tuulilasinpyyhkimien vivuston jumiutuminen on tyyppivika kaikissa Golf IV- pohjaisissa autoissa. Vivuston rasvaaminen tarjoaa usein vain hetkellisen avun jumiutumiseen ja ainoa vaihtoehto on koko vivuston vaihtaminen."

http://www.slamit.net/product/5389/tuul ... octavia-a3

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.4.2013 22:46

Ja pitää varmistaa että uusi osa on "evoluutio", eli sillä viimeisimmällä osanumerolla :)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 2.4.2013 23:00

Tuo sama ongelma on myös 3B Passat ja syy on kahden eri metallin yhteensopivuusongelma. Suosittelen vaihtamaan kerralla uuteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.4.2013 23:06

Mulla on toiminut -97 asennettu osa huollon jälkeen jo kuusi vuotta. Mutta kyllä sitä hiottiin ja rasvattiinkin jonkin aikaa. Toisaalta ehkä tuli myös välystä uudelle ruosteelle ettei oireile niin nopeasti?

Mutta oikeasti; Kun tuon tein niin ei käsittääkseni ollut uutta osaa vielä tarjolla.

Esit: Ai nii, sillä muovilla on taipumus murtua päiden läheltä.

Mestari
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.7.2004 11:39

ViestiKirjoittaja Mestari » 3.4.2013 7:32

"Tuulilasinpyyhkimien vivuston jumiutuminen on tyyppivika kaikissa Golf IV- pohjaisissa autoissa. Vivuston rasvaaminen tarjoaa usein vain hetkellisen avun jumiutumiseen ja ainoa vaihtoehto on koko vivuston vaihtaminen."

http://www.slamit.net/product/5389/tuul ... octavia-a3


Myyntipuhetta ;)

Sanoisin että rasvaamista tärkeämpää on uusien O -renkaiden vaihtaminen, entiset oli mulla ainakin täysin loppuun kuluneet. Ruosteen määrästä johtuen pyyhkijät itseasiassa lämpöleikkautuivat kiinni aika-ajoin.

Väittäisin että huolellisesti tehtynä tuo "tekohengitys" kestää saman ajan kuin uusikin vivusto, mutta eipä tuo uusi vivustokaan tosiaan pahan hintainen ole.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 3.4.2013 8:04

Alaspäin vetämällä kokeilin joten ei ihme kun muovi ei irronnut.

Pyyhkimen vivuston akselleissa joihin pyyhivarret tulee on välystä, joten vika tuskin on niissä. Samoin luulisi että jos vivusto on ruosteen vuoksi jumissa, olisi toiminta kokoajan tahmeaa?
Täytyy purkaa rasvailla, sekä uusia o-renkaat. Luulisi sen noinkin toimivan taas aika pitkään.

Pidempi aikainen korjaus ja ainoa vaihtoehto voisi olla että vaihtaa koko auton.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 3.4.2013 8:16

jos nyt oletetaan että tuo uus osa kestää sen 10 vuotta täydellisesti ilman mitään tekohengitystä niin ei luulis olevan ylitsepääsemättömän kallista vaihtaa uuteen

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 3.4.2013 8:30

Omakohtaisella kokemuksella Golffista hirtti kaksi vuotta sitten vivusto eikä pyyhkijät liikkuneet ollenkaan. Silloin purkaessa tuo tuulilasin alamuovi lähti kyllä ihan ilman mahdotonta väkivaltaa irti. Kootessa piti vain tarkistella, ettei muovin ja tuulilasin väliin jäänyt mitään sinne kuulumatonta shaissea väliin.

Aikoinaan ne omat liukutapit oli hitsautuneet aivan juntturaan, joten ilta meni ensinnäkin niitä irrotellessa. Sitten kunnollinen hionta ja vaseliinia perään, niin kyl nuo nyt ovat kaksi vuotta ja n. 40 tkm toimineet.

Eli jos eivät ole aivan jumissa ja harrastusmieltä riittää, niin purkaisin ja huoltaisin osat ensin. Muussa tapauksessa helpommalla pääsee kun ostaa kerralla uuden vivuston, maksaahan se vaseliini ja hiomistarpeetkin lähes saman verran.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 4.4.2013 10:07

Onko tuo Motonetin vivusto laadultaan hyvä?

Mikähän mahtaa olla se "uudempi" osa numero ja mistä tunnistaa päivittyneen osan?

Mestari
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.7.2004 11:39

ViestiKirjoittaja Mestari » 4.4.2013 10:37

En nyt välttämättä sanois että hyvä, varsinkaan jos vertaa vaikka alkup. varaosaan.. Oikeampi ilmaisu vois olla riittävä, ainakin silloin jos autolla ei ole todennäköisesti yhtä paljon kilometrejä edessä kuin on takana :)

Paljonko on muuten hintaa motonetin vivustolla näinä päivinä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2013 12:25

Mikähän mahtaa olla se "uudempi" osa numero ja mistä tunnistaa päivittyneen osan?
Osanumerosta 1J1 955 603 B

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 4.4.2013 12:39

Motonetin vivusto 50€

Onko tuo slamitin laadultaan parempi?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.4.2013 13:00

Slamitin on alkuperäinen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2013 13:50

Tepolla hinta 57,82 €.

mikaellaine
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 30.4.2013 12:44

ViestiKirjoittaja mikaellaine » 30.4.2013 12:49

Homma hoidettu; vivusto 98-Golfissa oli ilmeisesti alkuperäinen, ja tosi hyvän näköinen. Ei ruostetta pahemmin näkynyt, mutta kuljettajan puoleinen liukutappi oli täysin jämähtänyt, sain vasaroida sen ulos. Vähän hiekkapaperia ja viilaa, sitten joka paikkaan MoSO-rasvaa ja takaisin kiinni. Hyvin toimii taas!

Ainut ongelma oli, että huomasin seuraavana päivänä että tuulilasiin oli tullut halkeama. Yritin painella tuulilasin alamuovia varovaisesti, enkä huomannut silloin mitään jälkiä lasissa, mutta ilmeisesti en ollut tarpeeksi varovainen.

Pyyhkimet oli myös vaikea saada irti; mutterit lähtee helposti, mutta pyyhkimien varsia saakin vetkutella aikansa ennenkuin irtoaa! Kaikki muu oli helppoa.

rasvapeukalo
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 3.8.2012 7:52

ViestiKirjoittaja rasvapeukalo » 26.11.2014 9:05

"Juu suoraan ylöspäin pitäis lähteä se muovi irti.. voi olla hankala saada alulle (ehjänä) ilman oikeanlaisia kikkoja muttei mikään mahdottomuus kuitenkaan.
Pyyhkimet jumii todennäköisesti akselin ja vivustorungon väliin päässeen veden aiheuttamasta ruosteesta ja muusta liasta. Vivusto pöydälle, kevyellä hiomisella ruosteet akseleista pois, vahvasti vaseliinia väliin ja uudet O-renkaat perään.. näillä toimenpiteillä alkoi ainakin itsellä pelittämään hyvin. "

Tein juuri noin ja alkoi toimimaan. Eka raitisilmasuodattimen suojamuovi irti ja varsinainen muovikate lähti nätisti irti, kun varovasti kampesi yläreunasta jääraapalla suoraan ylöspäin.

Kuskin puolen akseli oli todella jumissa. Ihme ettei moottori ole palanut... Ruuvipenkki helpotti irroitusta. Korjaus/putsaus oli loppuviimmeks todella helppo. Vielä helpompaa on tietysti vaihtaa kokonaan uusi vivusto.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 26.11.2014 9:57

Jaa, meillä taasen vika ei ollu mekaanisessa jumituksessa vaan moottorin sisällä olevassa "asenoittimessa". Aluksi pysähteli ja lopulta loppui kokonaan. Vaihdoin käytetyn moottorin tilalle...

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 26.11.2014 13:38

Sellanen muovikahvalla varustettu maalipensseli jossa on suikula muovikahva on näppärä sen muovin irrottamiseen. väliin vaan ja lähtee työntämään lasia vasten muovin alla.

Kuva

omastakin ehdin muovin halkaista ennenkun hoksasin miten se irtoaa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 27.11.2014 5:01

Eukon golffiin vaihettiin kaverin kanssa tuo vivusto ja voin sanoa että oli aivan saatanan tiukassa se muovi. Mutta kyllä se siitä vetämällä kuitenki irtos mutta menikö aivan täydellisesti enää paikalleen, no eipä tietenkään menny. Muutaman millin rako jäi sinne sun tänne. Sinänsä tuolla muovin 100 % istuvuudella ei nyt ole niin hirveää seksuaalista merkitystä kun ei vaikuta lasin tiiveyteen millään tavalla. Oli se muovi kyllä sen näkönenki että sitä oli joku irroitellut ennenkin kun aika mahdotonta sanoa että monesko tuulilasi tuossa puoli miljoonaa ajetussa kotterossa on menossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa