3bg passat -02 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Valvoja: ffp jäsenet
3bg passat -02 painetta jäähdytysjärjestelmässä
Eli Passat tekee painetta jäähdytysjärjestelmään. kun nyt talvella käynnistelee niin STOP lukee isolla ajotietokoneessa. jäähdytinneste on alhaalla ja kun korkkia raottaa hitaasti niin porisee hetken ja melkein puoleen väliin paisuntasäiliötä nousee nesteen raja.
Mitä muut on tehny?
Auto myös pissaa alleen, ainakin kovalla pakkasella.
Mitä muut on tehny?
Auto myös pissaa alleen, ainakin kovalla pakkasella.
Jos vuotaa alleen kuskinpuolen etukulmasta, niin tulee melko varmasti syylärin päässä olevasta tyhjennys venttiilistä. Mulla teki justiin samaa. Lämpöisessä ei vuotanut yhtään mutta pakkasella vuoti sieltä. Vaihtoi vain uuden o-renkaan, niin vika korjaantui.
Tähän venttiiliin pääsee käsiksi kun ottaa siitä kuskinpuolen nurkasta puskurista sen sumarinkohdan verkkopalan pois paikaltaan ja kaivaa sieltä muovien takaa näkyviin sen hanan.
Tuosta paine hommasta ei oo kokemuksia.
Tähän venttiiliin pääsee käsiksi kun ottaa siitä kuskinpuolen nurkasta puskurista sen sumarinkohdan verkkopalan pois paikaltaan ja kaivaa sieltä muovien takaa näkyviin sen hanan.
Tuosta paine hommasta ei oo kokemuksia.
paisarin korkki on uusi, vaihdoin sen ekana.
Vuoto tulee maahan noin 30cm kuskin puolen eturenkaasta keskellepäin. Ja pohjapanssaria ei ole paikallaan. Kuitenkin sehän voi lorottaa nestettä jotakin letkuja pitkin että aika vaikea metsästää kohtaa.
Lämpöisellä siis ei vuoda ja taas tänään -25c pakkasella rupesi STOPpia soittamaan.
Vuoto tulee maahan noin 30cm kuskin puolen eturenkaasta keskellepäin. Ja pohjapanssaria ei ole paikallaan. Kuitenkin sehän voi lorottaa nestettä jotakin letkuja pitkin että aika vaikea metsästää kohtaa.
Lämpöisellä siis ei vuoda ja taas tänään -25c pakkasella rupesi STOPpia soittamaan.
Sulla todnä'k. vuotaa pieni letkuhässäkkä, yks menee kanteen, yks tandemillej ayks muistaakseni paisariin, n. sormenpään pakuiset letkut. Murtuu aokojen saatossa, marmorilta uus n.25e... onnistuu vaihto ihan missävain, letkut on niillä puriste lemmareilla kiinni, imuilmatorvin muistaakseni piti irrottaa tieltä pois.
Tämä vaikuttaisi enemmän kyllä kansipahvin palamiselta. Miten normi ajossa kerää painetta ja häviääkö neste? Vaiko ajatko pitkiä matkoja 80-100km/h nopeuksilla? Kokeile kuinka kovat on syylärin letkut!
Itselläni oli vuoto kansipahvissa. Normi ajossa ei kerännyt painetta mutta jo motarilla (talvella) 100km/h nopeuksilla meni aivan kovaksi jäähdyttäjän letkut. Kusi alleen lätäkön letkunliittimeltä kennon alaosasta eli sieltä mistä helpoiten pääsi.
Eli paine tulee kun liekkirenkaan kautta pääsee sylinterin puristuspaineet karkaamaan jäähdyttäjän kanaviin.
Itselläni oli vuoto kansipahvissa. Normi ajossa ei kerännyt painetta mutta jo motarilla (talvella) 100km/h nopeuksilla meni aivan kovaksi jäähdyttäjän letkut. Kusi alleen lätäkön letkunliittimeltä kennon alaosasta eli sieltä mistä helpoiten pääsi.
Eli paine tulee kun liekkirenkaan kautta pääsee sylinterin puristuspaineet karkaamaan jäähdyttäjän kanaviin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Moi.
Mulla on omassa ihan samat oireet.
STOP lukee kojetaulussa vähän väliä. Nesteet "vetäytyy" paisuntasäiliöstä ja lorisee takaisin, kun avaa paisuntasäiliön korkin.Kerran viikossa joutuu lisäilemään nesteitä.
Lisäksi lämppärin kenno pitää lorinaa ja puhaltaa lämmintä vaihtelevasti.
Itsellä oli ainakin lämmityslaitteen letkuissa kudokset rikki ja ne veti palloksi, kun järjestelmään tuli paine. Ne on nyt vaihdettu, mutta sama homma jatkuu vieläkin. Eli muitakin letkuja pääsee turpoamaan. Jonnekkin sen "vetäytyvän" nesteen on mentävä.
Se että letkuista on kudokset mennyt rikki voi johtua kannentiivisteen painevuodoista jäähdytysjärjestelmään. Tai sitten ne pettävät vain vanhuuttaan.
________________________
Nyt kun täällä useammat ovat käskeneet puristelemaan letkuja ja testaamaan että ovatko ne kovana. Niin pystyykö tällä toimenpiteellä muka testaamaan jotain?
Aluksi letkut ovat löysät, jos paissarin korkki on ollut auki. Sitten kun koneessa on kierroksia, niin sinne järjestelmään tulee vasta painetta. Paisuntasäiliön korkissa on jousikuormitteinen paineventtiili? Kun järjestelmä ylittää 1bar:n paineen niin korkki pihauttelee ylimääräiset paineet pihalle?
Niin eikö maalaisjärjen mukaan järjestelmässä ole silloin se max 1bar:n paine ja niistä letkujen puristelusta ei saa muuta kuin mielihyvää?
Ja sieltä se oma ritsakin ruiskuttelee nesteitä pihalle ajossa. Eli vahva veikkaus on, että kannentiiviste vuotaa paineita järjestelmään. Jos säkäpossutuuri käy, niin vika saattaa johtua vain niistä rikkinäisistä letkuista.
PS. Kun auto on yön yli seissyt pihassa, niin letkut ovat edelleen kovina. Toisin sanoen se 1bar:n paine pysyy järjestelmässä, eikä siis mitään suurempia vuotoja ole missään.
Mulla on omassa ihan samat oireet.
STOP lukee kojetaulussa vähän väliä. Nesteet "vetäytyy" paisuntasäiliöstä ja lorisee takaisin, kun avaa paisuntasäiliön korkin.Kerran viikossa joutuu lisäilemään nesteitä.
Lisäksi lämppärin kenno pitää lorinaa ja puhaltaa lämmintä vaihtelevasti.
Itsellä oli ainakin lämmityslaitteen letkuissa kudokset rikki ja ne veti palloksi, kun järjestelmään tuli paine. Ne on nyt vaihdettu, mutta sama homma jatkuu vieläkin. Eli muitakin letkuja pääsee turpoamaan. Jonnekkin sen "vetäytyvän" nesteen on mentävä.
Se että letkuista on kudokset mennyt rikki voi johtua kannentiivisteen painevuodoista jäähdytysjärjestelmään. Tai sitten ne pettävät vain vanhuuttaan.
________________________
Nyt kun täällä useammat ovat käskeneet puristelemaan letkuja ja testaamaan että ovatko ne kovana. Niin pystyykö tällä toimenpiteellä muka testaamaan jotain?
Aluksi letkut ovat löysät, jos paissarin korkki on ollut auki. Sitten kun koneessa on kierroksia, niin sinne järjestelmään tulee vasta painetta. Paisuntasäiliön korkissa on jousikuormitteinen paineventtiili? Kun järjestelmä ylittää 1bar:n paineen niin korkki pihauttelee ylimääräiset paineet pihalle?
Niin eikö maalaisjärjen mukaan järjestelmässä ole silloin se max 1bar:n paine ja niistä letkujen puristelusta ei saa muuta kuin mielihyvää?
Ja sieltä se oma ritsakin ruiskuttelee nesteitä pihalle ajossa. Eli vahva veikkaus on, että kannentiiviste vuotaa paineita järjestelmään. Jos säkäpossutuuri käy, niin vika saattaa johtua vain niistä rikkinäisistä letkuista.
PS. Kun auto on yön yli seissyt pihassa, niin letkut ovat edelleen kovina. Toisin sanoen se 1bar:n paine pysyy järjestelmässä, eikä siis mitään suurempia vuotoja ole missään.
Muistakaa myös plaanata kansi suoraksi. Jos huolto-ohjeen mukaisesti mennään niin kaikki pultit ja suuttimien tiivisteet tulee uusia samalla kun ne joutuu käyttämään irtaallaan, pelkästään näistä tulee useamman satasen kustannukset jos ostaa osat suomesta. Samallahan siinä toki uusii nostajat ja nokankin jos on alkavia kulumia havaittavissa. Pumppariin tahtoo olla tuo kansijumppailu aika paljo kalliimpaa ku jakariin.
Nyrkkisääntönä sanoisin että jos letkut ovat pinkeät vielä moottorin kylmettyäkin, päästää kannentiiviste painetta vesitilaan. Ehjällä tiivisteellä myös kuumana letkut eivät ole läheskään niin pinkeät, kuin vuotavalla tiivisteellä. Jos asiasta on tuntuma, antaa letkun rutistaminen yleensä osviittaa mahdollisesta painevuodosta. Ehjällä tiivisteellä letkun jaksaa yleensä juuri rutistaa lyttyyn asti, vuotavalla tiivisteellä letku on niin pinkeä että puristusvoima saa olla melkonen.
Nyrkkisääntönä sanoisin että jos letkut ovat pinkeät vielä moottorin kylmettyäkin, päästää kannentiiviste painetta vesitilaan. Ehjällä tiivisteellä myös kuumana letkut eivät ole läheskään niin pinkeät, kuin vuotavalla tiivisteellä. Jos asiasta on tuntuma, antaa letkun rutistaminen yleensä osviittaa mahdollisesta painevuodosta. Ehjällä tiivisteellä letkun jaksaa yleensä juuri rutistaa lyttyyn asti, vuotavalla tiivisteellä letku on niin pinkeä että puristusvoima saa olla melkonen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa