3bg passat -02 painetta jäähdytysjärjestelmässä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rrinne
-
Viestit: 85
Liittynyt: 11.3.2004 16:08

3bg passat -02 painetta jäähdytysjärjestelmässä

ViestiKirjoittaja rrinne » 17.3.2013 0:07

Eli Passat tekee painetta jäähdytysjärjestelmään. kun nyt talvella käynnistelee niin STOP lukee isolla ajotietokoneessa. jäähdytinneste on alhaalla ja kun korkkia raottaa hitaasti niin porisee hetken ja melkein puoleen väliin paisuntasäiliötä nousee nesteen raja.

Mitä muut on tehny?

Auto myös pissaa alleen, ainakin kovalla pakkasella.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 17.3.2013 10:42

Jos vuotaa alleen kuskinpuolen etukulmasta, niin tulee melko varmasti syylärin päässä olevasta tyhjennys venttiilistä. Mulla teki justiin samaa. Lämpöisessä ei vuotanut yhtään mutta pakkasella vuoti sieltä. Vaihtoi vain uuden o-renkaan, niin vika korjaantui.

Tähän venttiiliin pääsee käsiksi kun ottaa siitä kuskinpuolen nurkasta puskurista sen sumarinkohdan verkkopalan pois paikaltaan ja kaivaa sieltä muovien takaa näkyviin sen hanan.

Tuosta paine hommasta ei oo kokemuksia.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.3.2013 11:02

Paisarin korkki kunnossa? Vesiletkut ehjät? Etsi vuotokohtia katselemalla punaisen jäähdytinnesteen vuotoja. Tätä varten joudut kyllä nappaamaan moottorin suojamuovit pois.

rrinne
-
Viestit: 85
Liittynyt: 11.3.2004 16:08

ViestiKirjoittaja rrinne » 18.3.2013 9:20

paisarin korkki on uusi, vaihdoin sen ekana.
Vuoto tulee maahan noin 30cm kuskin puolen eturenkaasta keskellepäin. Ja pohjapanssaria ei ole paikallaan. Kuitenkin sehän voi lorottaa nestettä jotakin letkuja pitkin että aika vaikea metsästää kohtaa.

Lämpöisellä siis ei vuoda ja taas tänään -25c pakkasella rupesi STOPpia soittamaan.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 18.3.2013 12:11

Se stoppi johtuu paisuntasäiliön anturista, puhdista se, kiukuttelee kovemmilla pakkasilla.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 18.3.2013 13:34

Sulla todnä'k. vuotaa pieni letkuhässäkkä, yks menee kanteen, yks tandemillej ayks muistaakseni paisariin, n. sormenpään pakuiset letkut. Murtuu aokojen saatossa, marmorilta uus n.25e... onnistuu vaihto ihan missävain, letkut on niillä puriste lemmareilla kiinni, imuilmatorvin muistaakseni piti irrottaa tieltä pois.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 18.3.2013 16:31

Tämä vaikuttaisi enemmän kyllä kansipahvin palamiselta. Miten normi ajossa kerää painetta ja häviääkö neste? Vaiko ajatko pitkiä matkoja 80-100km/h nopeuksilla? Kokeile kuinka kovat on syylärin letkut!

Itselläni oli vuoto kansipahvissa. Normi ajossa ei kerännyt painetta mutta jo motarilla (talvella) 100km/h nopeuksilla meni aivan kovaksi jäähdyttäjän letkut. Kusi alleen lätäkön letkunliittimeltä kennon alaosasta eli sieltä mistä helpoiten pääsi.

Eli paine tulee kun liekkirenkaan kautta pääsee sylinterin puristuspaineet karkaamaan jäähdyttäjän kanaviin.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 18.3.2013 19:08

Joo unohin kokonaan että painetta tulee järjestelmään.... kansipahvihan se siellä oireilee.

rrinne
-
Viestit: 85
Liittynyt: 11.3.2004 16:08

ViestiKirjoittaja rrinne » 19.3.2013 12:14

Laitoin paisarin "ylivuotonippeliin" (korkin alle) letkun ja 0.5l muovipullon.
Kovemmassa rasituksessa (4000kierrosta) sinne kertyi nestettä eli painetta tekee?
Työmatkani muutenkin on 10km matkalta 100-120km/h ajamista ja toinen mokoma jäähdyttelyä.

Mikä on remontin kustannusarvio?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2013 20:50

Kyllähän lämpimällä koneella järjestelmässä on painetta, mutta onko sulla siis ylenmäärin?

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 19.3.2013 22:22

Testaappa se miten kovat ne jäähärin letkut ovat. Jos ovat niin kovat ettet saa niitä puristettua kädellä silloin on vuoto siellä kansipahvilla ja paine purkautuu sieltä mistä se helpoiten pääsee.

Kuusi6
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.8.2009 13:12

ViestiKirjoittaja Kuusi6 » 20.3.2013 8:09

Moi.

Mulla on omassa ihan samat oireet.
STOP lukee kojetaulussa vähän väliä. Nesteet "vetäytyy" paisuntasäiliöstä ja lorisee takaisin, kun avaa paisuntasäiliön korkin.Kerran viikossa joutuu lisäilemään nesteitä.
Lisäksi lämppärin kenno pitää lorinaa ja puhaltaa lämmintä vaihtelevasti.

Itsellä oli ainakin lämmityslaitteen letkuissa kudokset rikki ja ne veti palloksi, kun järjestelmään tuli paine. Ne on nyt vaihdettu, mutta sama homma jatkuu vieläkin. Eli muitakin letkuja pääsee turpoamaan. Jonnekkin sen "vetäytyvän" nesteen on mentävä.

Se että letkuista on kudokset mennyt rikki voi johtua kannentiivisteen painevuodoista jäähdytysjärjestelmään. Tai sitten ne pettävät vain vanhuuttaan.

________________________


Nyt kun täällä useammat ovat käskeneet puristelemaan letkuja ja testaamaan että ovatko ne kovana. Niin pystyykö tällä toimenpiteellä muka testaamaan jotain?
Aluksi letkut ovat löysät, jos paissarin korkki on ollut auki. Sitten kun koneessa on kierroksia, niin sinne järjestelmään tulee vasta painetta. Paisuntasäiliön korkissa on jousikuormitteinen paineventtiili? Kun järjestelmä ylittää 1bar:n paineen niin korkki pihauttelee ylimääräiset paineet pihalle?
Niin eikö maalaisjärjen mukaan järjestelmässä ole silloin se max 1bar:n paine ja niistä letkujen puristelusta ei saa muuta kuin mielihyvää?

Ja sieltä se oma ritsakin ruiskuttelee nesteitä pihalle ajossa. Eli vahva veikkaus on, että kannentiiviste vuotaa paineita järjestelmään. Jos säkäpossutuuri käy, niin vika saattaa johtua vain niistä rikkinäisistä letkuista.

PS. Kun auto on yön yli seissyt pihassa, niin letkut ovat edelleen kovina. Toisin sanoen se 1bar:n paine pysyy järjestelmässä, eikä siis mitään suurempia vuotoja ole missään.

Trally
-
Viestit: 12
Liittynyt: 27.2.2009 7:21

ViestiKirjoittaja Trally » 20.3.2013 21:27

Millainen homma kannentiivisteen vaihto on AVB koneessa? Joutuuko purkaa syylärit jne edestä, että pääsee irrottaa jakohihnaa? Entä pakosarjan irroitus, onko hankala saada purettua? Tarviiko erikoistyökaluja? Onko jollakin omakohtaista kokemusta kommentoida asiaa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.3.2013 20:56

Muistakaa myös plaanata kansi suoraksi. Jos huolto-ohjeen mukaisesti mennään niin kaikki pultit ja suuttimien tiivisteet tulee uusia samalla kun ne joutuu käyttämään irtaallaan, pelkästään näistä tulee useamman satasen kustannukset jos ostaa osat suomesta. Samallahan siinä toki uusii nostajat ja nokankin jos on alkavia kulumia havaittavissa. Pumppariin tahtoo olla tuo kansijumppailu aika paljo kalliimpaa ku jakariin.

Nyrkkisääntönä sanoisin että jos letkut ovat pinkeät vielä moottorin kylmettyäkin, päästää kannentiiviste painetta vesitilaan. Ehjällä tiivisteellä myös kuumana letkut eivät ole läheskään niin pinkeät, kuin vuotavalla tiivisteellä. Jos asiasta on tuntuma, antaa letkun rutistaminen yleensä osviittaa mahdollisesta painevuodosta. Ehjällä tiivisteellä letkun jaksaa yleensä juuri rutistaa lyttyyn asti, vuotavalla tiivisteellä letku on niin pinkeä että puristusvoima saa olla melkonen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa