Transporter T5 2.5TDI ja turbo viheltää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

Transporter T5 2.5TDI ja turbo viheltää

ViestiKirjoittaja Zeni » 30.1.2013 16:35

Transponderissa on alkanut turbo viheltää tietyillä kierroksilla. En ole ennen turbo-vehkeitä joutunut korjaamaan ja on vähän homma hakusessa.

Kannattaako ennemmin korjata nykyinen turbo (uudelleen laakerointi?) vai tilata kokonaan uusi möykky ? Ebayta ajattelin ellei täältä tule parempia ehdotuksia. Merkkiliikkeessä homma oletettavasti maksaa hunajaa, mutta onneksi kaveri on ammatiltaan automekaanikko ja vielä harvinaisen pätevä sellainen. Asennuksen kanssa ei siis oletettavasti tule ongelmia kunhan tietää mitä tilaa/hankkii.

Wikipedia antoi konekoodille kaksi vaihtoehtoa; AXD ja BNZ. Mistähän tunnistaa kumpi versio on kyseessä ? Auto on siis -06 ja 2.5TDi 130heppainen versio. Laatikko on automaatti mikäli vaikuttaa asiaan.

Kiitoksia ja pahoittelut jos kyselen tyhmiä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.1.2013 17:38

BNZ on muistikuvan mukaan hiukkasloukkukone aja axd ilman, eli se vähän vaikuttaa turbaaniin...

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 30.1.2013 18:04

Tää taitais olla AXD motti. Onko tuo kaiverrettu/merkitty jonnekin josta sen voisi helposti tarkastaa ?

En ainakaan muista/ole huomannut mitään hiukkasloukun puhdistusta jne.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.1.2013 18:33

Huoltokirjassa valkoses tarras lukee.

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 31.1.2013 18:00

Okei, onkos raadilla mielipiteitä että kannattaako tilata suoraan uusi turbo vai korjata/huollattaa vanha ? Tuossa on joskus ollut tehottumuutta/turbon myöhään heräämistä eli siivet taitavat myös jumitella.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 31.1.2013 18:52

Sehän on ihan hinnasta kiinni. Mitä noi sit ebayssa maksaa....

http://www.ebay.de/itm/VW-T5-Turbolader ... 2a0ec6197a

tuolla hinnalla en korjauttais

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 31.1.2013 19:52

Minkä verran ajettu peli tuo on? Ja eihän siinä ole painepuolella ilmavuotoa. Oma pihisi turbolta lähtevän putken juuresta kun putken kiinnikekynnet ja kiinnitysokka olivat kulahtaneet. Turbo oli tosin silloin KKK, nyt iso Garretti tilalla.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 31.1.2013 20:00

Ja jos uuden ostaa niin kannattaisiko katsella axe:n ahtimia? Eli sen 170 heppasen ahdin ja ohjelma vaikkapa findieseliltä..

Zeni
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.9.2007 22:24

ViestiKirjoittaja Zeni » 31.1.2013 20:48

Ei ole/ollut käsitystä mitä vanhan huollattaminen maksaa, siksi kyselin. Täytynee vielä kysyä ihan noista firmoista ellei täällä ole tietoa, mikä kylläkin kertoisi siitä ettei noita ole tapana korjailla :) Joku Fin-Turbo tms. niminen firma ainakin oli.

Porterilla on ajettu päälle 220tkm. En tiedä onko turbolle tehty jotain, mutta ei ainakaan minun aikanani. Tsekkailen viikonloppuna nuo tex102:n vinkit, epäilen kuitenkin laakereita kun "vihellys" ei kuulu koko ajan, vain tietyillä kierroksilla.

170heppaisen ahdin ja ohjelma ? Eikö niillä muuta eroa ole ? Miten käy kestävyyden ja kulutuksen. Tämä on kuitenkin 110% työkone.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 31.1.2013 22:18

Kannattaa samalla katsoa pakosarjan laippa kanteen ja turboon, yleensä kierossa ja vuotaa liitoksista (mustassa karstassa). Useimmiten tulee noilla imu ja pako puolen tiivistyksillä kuntoon.

peeki
-
Viestit: 1313
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 31.1.2013 22:50

Suuttimet ovat myös isommat 170 hp mallissa mutta muuten peruskone on kuulemma sama. Itse etsiskelen vieläkin axe moottoria mutta taidan ostaa axd:n kun sopivan hintainen tulee vastaan ja voi vielä koekäyttää. Jossain t5 foorumilla oli tuosta pakosarjan parantamisesta juttua, muistaakseni rälläköitiin pakosarjasta nuo "putkien" väliset liitokset auki niin että kesti ilmeisimmin lämmönvaihteluita enemmän. Orginaalina oli vissiin niin että koko pakosarja yhtä puuta ja lämpölaajeneminen sitten halkaisee pakosarjan?..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa