Mk3 lämppärin kennon vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Mk3 lämppärin kennon vaihto
Eli tällanen projekti pitäis toteuttaa..Kenno poksahti ja pitäis nyt sit purkaa kojetaulu ja kattoo menikö pahasti. Ajattelin itse hoitaa ku on nii pirun kallis. Tai puran kojetaulun ja sit vien kennon korjattavaks jos sen voi korjata. Eli onko miten iso homma purkaa kojetaulu et pääsee kennoon käsiks..? Kiitos jo etukäteen.
Kennoa ei kyllä kannata korjata missään nimessä. Uusi kenno maksaa volkkarilla noin 80 € ja motonetissä 40 €. Ei kannata ottaa riskiä uudelleen hajoamisesta vaan suosiolla vaihtaa uuteen. Tein tuon homman passattiin muutama viikko takaperin, ja seuraavat piti ainakin siinä irrottaa autosta:
-keskikonsoli
-ratti
-kojetaulu kaikkine hiluineen
Sitten katkaista ilmastoinnin kotelot lämpötilaläpän vierestä, missä on sauma klipseineen, ottaa toinen puoli autosta ulos ja vaihtaa kenno. Meni siinä pari päivää kun samalla vähän kikkaili ylimääräistä kun kaikki oli purettuna.
-keskikonsoli
-ratti
-kojetaulu kaikkine hiluineen
Sitten katkaista ilmastoinnin kotelot lämpötilaläpän vierestä, missä on sauma klipseineen, ottaa toinen puoli autosta ulos ja vaihtaa kenno. Meni siinä pari päivää kun samalla vähän kikkaili ylimääräistä kun kaikki oli purettuna.
Tuolla on vaihto-ohje Golf mk2:een: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=100
Golf mk3:sta varten saa kirjoittaa vastaavan ohjeen ja lähettää minulle, kiitokseksi saa kauheesti mainetta ja kunniaa.
Golf mk3:sta varten saa kirjoittaa vastaavan ohjeen ja lähettää minulle, kiitokseksi saa kauheesti mainetta ja kunniaa.
Viimeksi muokannut Tuomas, 12.4.2014 7:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite oon vaihtanu kakkoskoppaseen aikanaan ja tän kesän alussa tohon kolmoskoppaseen. Ja helpoimmalla pääsee kun purkaa kaiken eli kojelauta irti
ja kojelaudan tukirauta.
Haluaisinpa nähdä kuvasarjan kuinka sen kenno vaihdetaan irroittamatta kojetaulua ja sen tukirautoja. Ongelmana on se, että kennosta lähtevät putket tulevat sen verran sivuun ettei kennoa saa kovin kapeasta välistä paikalleen.
ja kojelaudan tukirauta.
Haluaisinpa nähdä kuvasarjan kuinka sen kenno vaihdetaan irroittamatta kojetaulua ja sen tukirautoja. Ongelmana on se, että kennosta lähtevät putket tulevat sen verran sivuun ettei kennoa saa kovin kapeasta välistä paikalleen.
Viimeksi muokannut Jarmo, 18.6.2009 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ainakin corron vaihto onnistuu kojelauta paikallaa, eilen sain oman kennon vaihdon valmiiks :) tilaahan ei kauheasti ylimääräistä ole, mutta kyllä se sieltä tulee, itkonen miksi ihmeessä kenno pitäisi nostaa kojelaudan sisällä pois paikoiltaan??? ottaa koko pömpelin helvettiin niin onnistuu helpommin ja voi vielä pestä kennosta valuneet paskat kunnolla pois, uskosin että 3 golffissakin onnistuu, jos corrossain. Niin ja ite oon sitä mieltä että on nopeempaa tehä homma kojelauta paikallaan kun uhrata huomattava määrä aikaa kojelaudan purkamiseen irti. Tod näk se hantin puolelta mahtuu sieltä ulos tulemaan, vois tänään vaikka koittaa kurkistaa ton pihassa makaavan kolmosen tilannetta että mitenhän sieltä kenno pois tulisi.
Sen mää sanon etttä voi ristuksen v**un v**un v***u! Paskinta hommaa mitä tiiän tuo kennon vaihto. Aattelin et kojelauta lähtöö irti jos en purkaasi viiksiä ja ratin ympärys muoveja, onnistuun sitte hajottaa ne ympärys muovit ja vilkkuviiksen.. tana. Mitään ei pitäisi tehdä vittuuntuneena ja väsyneenä. Sitten taas entisen omistajan jäljiltä oli sellaasetkin rca-johto ja kaijutinpiuha helvetit, että justiinsa. Piti lopettaa tuo räppääminen etten riko tai poista sieltä mitään olennaista, joten jatketaan huomenna. Saa nähdä miten tuo itte kennon vaihto onnistuu..
No mikähän ihme siinä sitte oikeen on.. saakeli loodan kyljes lukoo notta käypi kolmos kolperoon. Mut ku alkasin asenteleen ventoon niin on vähäsen ahdas ja se jää noin kaks senttiä yli siitä lovestansa. Kun sitten mittailin vanhan ja uuden kennon pituuksia, niin tuo uus kenno on just tuon kaks senttiä pitempi. Saakeli ja kaupatkin aukee vasta tiistaina, etten pääse niitä ad:n herroja jututtamaan. Niin tuos uuden kennon loodan kyljes lukoo myös notta se sopis myös kakkos ja nelos kolhveihin ja myös corradoon, voiko tämä pitää kutinsa, eli käytetäänkö niissäkin samoja kennoja?
On samat kennot. Osanumero on muuten 1H1 819 031A jos joku sitä kaipaa.
ETKAn kuvissa ne letkuille tulevat putket kyllä näyttää hiukan erilaisilta esim. vanhimmissa Passateissa kuin monissa muissa. Osanumero on silti kuitenkin sama, liekö tuo ero johtuu vain piirtäjän taiteellisesta näkemyksestä.
Golf -97 kennot, ylempi ilmastoimaton ja alempi ilmastoituun
Passat -88 kenno, ilmastoimaton
ETKAn kuvissa ne letkuille tulevat putket kyllä näyttää hiukan erilaisilta esim. vanhimmissa Passateissa kuin monissa muissa. Osanumero on silti kuitenkin sama, liekö tuo ero johtuu vain piirtäjän taiteellisesta näkemyksestä.
Golf -97 kennot, ylempi ilmastoimaton ja alempi ilmastoituun
Passat -88 kenno, ilmastoimaton
Kennon vaihto itselläkin menossa. Nyt on kojelauta kokonaan irti. Ongelma onkin että miten sen kennon ympärillä olevan kotelon saa pois? Sekä kennon siinä samalla? Missä niitten kiinnitykset on?
Pitääkö siitä muovikopasta ottaa ne kiiltävät klipsit auki jotta sen saa halkaistua, vai lähteekö koko paketti irti?
Niin, auto on siis VR6 syncro mk3 ja climatronic löytyy.
Pitääkö siitä muovikopasta ottaa ne kiiltävät klipsit auki jotta sen saa halkaistua, vai lähteekö koko paketti irti?
Niin, auto on siis VR6 syncro mk3 ja climatronic löytyy.
Siellähän ne konehuoneen puolella majailee.
Ei sitä muovikoppaa varmaankaan kannata halkaista vaan vetää kokonaisena sen siitä irti ja vaihtaa kennon niin.
Tai ainakin itse tein niin kun tuohon corradoon kennon viime viikolla vaihdoin, kun ne taaimmaiset klipsitkin on niin hankalassa paikassa että ei niitä oikeen saa auottua.
Siinä se koko mötikkä lähti irti kun avasi sielä konehuoneen puolelta 2 mutteria koneen takaa (kolmatta ei tuossa ollut lainkaan vaan reikä oli tulpattu, lienee siis ilmastoidussa erilainen) ja 2 mutteria siitä mistä ilmastoinnin putket menee tulipellistä läpi. Ja tietysti ne ilmastoinnin putket piti irroittaa samasta kohtaa.
En sitten tiedä onko tuo kolmos golffi kovinkin erilainen. Tosin luulisin olevan melko sama.
Ei sitä muovikoppaa varmaankaan kannata halkaista vaan vetää kokonaisena sen siitä irti ja vaihtaa kennon niin.
Tai ainakin itse tein niin kun tuohon corradoon kennon viime viikolla vaihdoin, kun ne taaimmaiset klipsitkin on niin hankalassa paikassa että ei niitä oikeen saa auottua.
Siinä se koko mötikkä lähti irti kun avasi sielä konehuoneen puolelta 2 mutteria koneen takaa (kolmatta ei tuossa ollut lainkaan vaan reikä oli tulpattu, lienee siis ilmastoidussa erilainen) ja 2 mutteria siitä mistä ilmastoinnin putket menee tulipellistä läpi. Ja tietysti ne ilmastoinnin putket piti irroittaa samasta kohtaa.
En sitten tiedä onko tuo kolmos golffi kovinkin erilainen. Tosin luulisin olevan melko sama.
Jaa, tuosta kylmäaine jutusta en kyllä tiedä yhtikäs mitään, mulla nimittäin ilmastointi on ollut niistä tyhjä jo tovin aikaa, kiitos katkenneen kompuralle johtavan putken...
Voihan se tosiaan olla että ne aineet sieltä karkaa jos putket irroittaa ;D
Ne 2 muuta on siellä koneen takana, jotakuinkin keskellä tulipeltiä muistaakseni. Ovat samanlaisia kun ne 2 mitä jo löysit. Toinen on edestäpäin katsottuna niistä kennon putkista aavistus vasemmalle ja oliskohan ollut joku 10cm alaspäin. Seuraava on samassa linjassa n. 30cm sen alapuolella. Toi alempi on aikas vittumaisessa paikassa ja sinne joutuu vähän kurottamaan että yltää.
(mitat ei kyllä välttämättä ole ihan tarkkoja kun ihan (huonon)muistin varassa mennään)
Voihan se tosiaan olla että ne aineet sieltä karkaa jos putket irroittaa ;D
Ne 2 muuta on siellä koneen takana, jotakuinkin keskellä tulipeltiä muistaakseni. Ovat samanlaisia kun ne 2 mitä jo löysit. Toinen on edestäpäin katsottuna niistä kennon putkista aavistus vasemmalle ja oliskohan ollut joku 10cm alaspäin. Seuraava on samassa linjassa n. 30cm sen alapuolella. Toi alempi on aikas vittumaisessa paikassa ja sinne joutuu vähän kurottamaan että yltää.
(mitat ei kyllä välttämättä ole ihan tarkkoja kun ihan (huonon)muistin varassa mennään)
ei se ainakaan kokonaisena sieltä tule pois jos niitä putkia ei irroita.
Mutta jos sen saisi halkaistua puoliksi niiden klipsien kohdalta niin sittenhän se varmaankin onnistuisi ilman niiden putkien irroittamista?
Mulla tosin oli ne taaimmaiset klipsit melko hankalassa paikassa, mutta jospa ne sieltä jotenkin saisi auki. Itse pystyin tosiaan huoletta ne putket irroittamaan kun siellä ei niitä aineita ole sisällä lainkaan.
Mutta jos sen saisi halkaistua puoliksi niiden klipsien kohdalta niin sittenhän se varmaankin onnistuisi ilman niiden putkien irroittamista?
Mulla tosin oli ne taaimmaiset klipsit melko hankalassa paikassa, mutta jospa ne sieltä jotenkin saisi auki. Itse pystyin tosiaan huoletta ne putket irroittamaan kun siellä ei niitä aineita ole sisällä lainkaan.
Onkos se syylärinnestettä? Maistamalla selviää helpoiten.
Jos se kenno on puhki niin koneen ollessa lämmin sen taatusti huomaa, koska puhaltimen suuttiimista puskee höyryä. Kylmänä ei vielä luonnollisestikaan näin käy.
Kyllä mä veikkaan että sulla kenno vuotaa. Tosin ei sillä puhaltimella pitäisi olla vaikutusta hirveemmin siihen veden tuloon, kyllä se vuotaa vaikka puhallin ei olisikaan päällä.
Voihan se tietysti olla että sulla on päässyt jostain ihan sadevettäkin sinne. Mutta tosiaan kun sitä nestettä kielenpäähän vähän ottaa niin tietää onko siinä glygolia (imelää silloin).
Jos se kenno on puhki niin koneen ollessa lämmin sen taatusti huomaa, koska puhaltimen suuttiimista puskee höyryä. Kylmänä ei vielä luonnollisestikaan näin käy.
Kyllä mä veikkaan että sulla kenno vuotaa. Tosin ei sillä puhaltimella pitäisi olla vaikutusta hirveemmin siihen veden tuloon, kyllä se vuotaa vaikka puhallin ei olisikaan päällä.
Voihan se tietysti olla että sulla on päässyt jostain ihan sadevettäkin sinne. Mutta tosiaan kun sitä nestettä kielenpäähän vähän ottaa niin tietää onko siinä glygolia (imelää silloin).
No voi saamari, nyt meni täälläkin kenno ja juuri kun vesipumpun vaihdon jälkeen olin päässyt ajamaan 30km. Onko nyt ihan varmaa että kojetaulu ja ratti ja viikset on pakko purkaa, vai pääsisikö vaihtamaan irroittamatta? Ketju hajos jotenkin, että varmuutta oli vaikea tästä saada. Auto on Golf III -92 1.8
Kiitti,
Risto
Kiitti,
Risto
Totta puhut Eemeli. En tiedä millainen se kennon ympärillä olevan kotelon rakenne on tuossa, kun ei taida olla bägejä, eikä ilmastointia yms, mutta jokatapauksessa helpoin ja järkevin ratkaisu on purkaa pois kojelauta, sekä kojelaudan runkoa vähän siirtää pois edestä.. Eikä se kyllä loppupeleissä vaativa homma ollutkaan, aikaa siinä kyllä vierähtää..
Ja kiitos Eemeli kun neuvoit meikäläistä tuossa tovi sitten samassa asiassa :)
Ja kiitos Eemeli kun neuvoit meikäläistä tuossa tovi sitten samassa asiassa :)
joopa
ei se kyllä nyt niin vaikeaa ole, tuon kennon vaihdon tein itse viiteen tuntiin purkamatta kojelautaa, harvinaisen helppo itseasiassa, en ymmärrä mikä siinä niin ylitsepääsemätöntä on. purkaa vaan huolella kaiken niin koko lämmityslaite tulee nätisti pois..
Osaisko joku nyt vähän antaa vinkkiä mitä pitäs tehä kun se puhallin on otettu pois ja kennokotelon mutterit irrotettu. Keskellä kaikki kyllä liikahtelee kuin ei olisi mistään enää kii, mutta en saa mitään revittyä apukuskin jalkatilan kautta. Ilmeisesti pitäs saada pakkaa liikutettua ulospäin tulipellistä mutta eihän se millään mahu liikkumaan tarpeeksi...
E: jalkatilan kanavat on nyt irti muttei siltikään liikuu se pömpeli. Alkaa pian usko loppumaan tohon myyttiin että kennon saisi vaihdettua ilman kojelaudan purkua.
E2: Purin koko p**kan niin pääsi huomattavasti helpommin käsiks kaikkeen.
E: jalkatilan kanavat on nyt irti muttei siltikään liikuu se pömpeli. Alkaa pian usko loppumaan tohon myyttiin että kennon saisi vaihdettua ilman kojelaudan purkua.
E2: Purin koko p**kan niin pääsi huomattavasti helpommin käsiks kaikkeen.
lasit huurussa..
Lueskelin näitä keskusteluja tästä lämppärin kennosta ja tuli mieleen oisko kolvissa menny se.. Piru jos on. Elikkäs mul sellai ongelma et lasit puskee aivan huuruun vaik laskee kylmää ilmaa jasit ku käännät kuumalle ni tulee sellast kitkerälle haisevaa höyryä kabiiniin.. Kertokaapa fiksummat onko se menny paskaksi.
Ei ole ilmastoitu malli.
Ei ole ilmastoitu malli.
Päivän aherrus takana itsellä ja kenno saatu vaihdettua. Joutui purkamaan kojelaudan ja osan noita muoveja mitä pitkin ilma sitten kulkuee eripuolelle autoa. Itsellä juuri samallailla ilmeny kuin Juho_K:lla, eli kun lähdin talven jälkeen ajamaan niin puski täysin huuruun ja haisevaa höyryä tuli niin kuumalla että kylmällä. Aikamoinen homma tuon irroitus kyllä ja päälle tunti meni kun saatiin tuo kenno sitten puoliksi puretusta golffisita irrotettua.
*ittumainen homma, ei voi muuta sanoo. Huomenna sitten edessä auton kokoominen taas. Muutaman kuvankin kävin tuosta nappaamassa, tosin vasta kun kenno vaihdettu, mutta toivottavasti niistä nyt jotakin hyötyä jollekin on. Juuri homman tehneenä täytyy hattua niille nostaa, jotka sen kennon sieltä kojelautaa irroittamatta ovat saaneet vaihdettua.
Kuvissa tuossa näkyykin tuo alkukesän ollut "patentti", eli otettu kennolle menevät letkut irti ja pätkä alumiini putkea väliin ja letkut yhteen. Toiminut moitteettomasti. Ja sisältä olevissa kuvissa näkyy nahkahousumiesten tekemiä sähköjohtohelvettejä.
Täältä kuvat: http://yfrog.com/6pp6170027tjx
*ittumainen homma, ei voi muuta sanoo. Huomenna sitten edessä auton kokoominen taas. Muutaman kuvankin kävin tuosta nappaamassa, tosin vasta kun kenno vaihdettu, mutta toivottavasti niistä nyt jotakin hyötyä jollekin on. Juuri homman tehneenä täytyy hattua niille nostaa, jotka sen kennon sieltä kojelautaa irroittamatta ovat saaneet vaihdettua.
Kuvissa tuossa näkyykin tuo alkukesän ollut "patentti", eli otettu kennolle menevät letkut irti ja pätkä alumiini putkea väliin ja letkut yhteen. Toiminut moitteettomasti. Ja sisältä olevissa kuvissa näkyy nahkahousumiesten tekemiä sähköjohtohelvettejä.
Täältä kuvat: http://yfrog.com/6pp6170027tjx
Akun napa irti. Jos haluat varmanpäälle pelata, niin odota navan irroituksen jälkeen 30 min, ennenkuin alat irrottelemaan airbägiä. Tuo sellanen yleinen ohje noiden bägien kanssa, mutta olen kuullu puhuttavan, että kolmoskoppasessa voi ottaa bägin irti vaikkei akun napaa irrottaisikaan. Suosittelen kuitenkin irrottamaan ja odottamaan puolituntia.
Ei tuossa itellä ainakaa mennyt g3 vr6:ssa kuin se yksi ilta kuin räpelsi kaverin kanssa. Eniten päänvaivaa taisi tuottaa tuo vanhan kennon saaminen pois sieltä, piti juuri oikeassa asennossa kiskoa että suostui tulemaan. Sai aikansa kääntää ja vääntää että löysi asennon. Ja ilmastoitu malli vielä. Sekin taitaa jonkin verran hankaloittaa projektia?
enää on kiinno kojelaudan tuki runko ja se ei lähe irti mitenkäs se täytyis irottaa se ohjaus pylväs hässäkkä siitä runkosta että se runko irtois ja sais kenno vaihettua pe***le että voi olla v*ttumaista hommaa
Muistelen, että itsekin tuon kanssa tuskailin. Muistaakseni ohjauspylväs on kiinni siinä kojelaudan rungossa sellaisilla pulteilla joissa on pyöreät päät, eli niihin ei käy mikään hylsy/lenkki, mutta lyömällä noi omat avattiin.
Sen jälkeen homma helpottuukin jo:D
Tänään tuli vastaus kaikkiin rukouksiini ja kenno sanoi sopimuksen irti kesken kuumimpien helteiden.
Mistähän tuo puski tuota nestettä ku ajelin vielä ~1km kämpille ja nyt se valutti tuohon pihallekin sitä nestettä? Öljyn lämmöt oli kokoajan 94 joten tuskin kone ainakaan kovin siitä kärsi? Ei kai se auta ku lähtee purkaa,eka kertaa pägejä purkamaan niin himppasen jännittää.
Mistähän tuo puski tuota nestettä ku ajelin vielä ~1km kämpille ja nyt se valutti tuohon pihallekin sitä nestettä? Öljyn lämmöt oli kokoajan 94 joten tuskin kone ainakaan kovin siitä kärsi? Ei kai se auta ku lähtee purkaa,eka kertaa pägejä purkamaan niin himppasen jännittää.
Korjaamolla (vaikka eihän volkkareita korjata,niitä vain huolletaan) sanoivat remonttiajaksi 4,2tuntia. Kyllä se aika liki totta on,aikalailla tasan 2 tuntia meni ja romut on irti. Tein peräti jonkinmoisia muistiinpanojakin niin vois jälkipolville jättää hieman jotain tietoa.
Huomenna jos sais nippuun vielä.
Huomenna jos sais nippuun vielä.
Tässä jonkunnäköistä kertomusta.
Ei välttämättä loogisin järjestys kun silloin tällöin laittelin muistiin.
Kohteena -95 GTi,airbägeillä ja manuaali-ilmastoinnilla.
-Apurin hyllykkö/lokero irti, 5 ruuvia
-Kuskinpuolen alamuovit pois,5 ruuvia joista ylhäällä 2 peitelevyn alla
-Takatuhkakuppi pois,lähtee nostamalla. Alta paljastuvat ruuvit (2kpl) irti jolloin käsijarrun kehys lähtee irti. Alta paljastuu 10mm muovinen mutteri,sekin irti.
-Vaihdekepin pussi irti,lähtee kehyksineen kun nostaa ja pyörittää kepistä irti. Alta paljastuu 2kpl 10mm muovisia muttereita.Nekin irti. Vielä keskikonsolin sivuilta edestä ruuvit molemmin puolin irti niin keskikonsoli on purettu.
-Ratin ympärysmuovit,altapäin kahdella ruuvilla kiinni
-Radion purku,säätöpaneelin kehys irti jonka alla ruuvit,kaksi muuta tuhkakupin alla.Mahdolliset kytkimet irroittaa,itsellä oli penkinlämppäri.Myös peitelevyt pois,alta paljastuu kehyksen kiinnitysruuveja lisää.
-Ratin takaa 2kpl 5mm kuusiokoloja irti jolla irtoaa airbag.(MUISTA AKUN NAPOJEN IRROITUS 30MIN AIKAISEMMIN!!!) Liitin irti varovasti bägistä vaikka pienellä meisselillä kampeamalla.
-Apurin puolen airbäg irti,alapuoleta 3kpl 8mm pulttia ja liitin irti taas bägistä.
-Ratti irti,24mm hylsyllä.kannattaa merkata akseliin ja rattiin merkki että sattuu suunnilleen oikeaan kohtaan.
-Viikset irti,3 ruuvilla ja 5 liittimellä
-llmasuulakkeet irti,ritilät irtoaa vetämällä jonka alla ruuvit.Lisäksi mittariston kehys irti.
-Valokatkaisin irti
-Mittaristo irti,2 ruuvia ja liitin(onko joissain malleissa lisäksi vaijeri?)
-Kojetaulu 8 pulttia(muistaakseni 10mm) irti kabiinin puolelta,kolme kuskin puolella,kolme apurin ja kaksi keskellä kohtuu "piilossa". Lisäksi konehuoneen puolelta sadevesikaukalosta 2kpl 10mm mutteria irti. Kuskin puolella on kaks päällekkäin,toinen pitää poikittaispalkkia kiinni. Voi senkin irroittaa.
-Nyt kojetaulu pitäisi olla siirrettävissa ulos,johtoja joutuu irroittelee kiinnikkeistään.
-Ovien välistä torxit(?)T40 irti 2kpl puoleltaan ja se sadevesikaukalon kolmas mutteri irti(jos et jo irroittanut)
-Poikittaispalkin kannatin irti keskikonsolista,4kpl 13mm pultteja
-Nyt pitäis poikittaispalkki olla liikuteltavissa taaksepäin. Itse en ainakaan sen enempää sitä irroittanut vaan sain tarpeeksi tilaa jo noin.
-Puhaltimesta jalkasuulakket yms irti sekä se ala"pömpeli" lähtee kans irti.
-Keskisuuttimille puhaltava pömpeli irti,oli itsellä väriltään valkoinen ja kiinni 2kpl 10mm muovimuttereilla ja alhaalta sellaisella "kiskon" tapaisella.
-Konehuoneesta pakosarjan kohdilla alumiiniläppien alla 2kpl 10mm muttereita irti jolla irtoaa kotelo jossa kenno on. Omassa autossani ilmastoinnin kotelo siis jäi paikoilleen sillä kotelo katkeaa puoliksi auton pituussuunnassa. Jos sen haluaa irroittaa niin sille kans löytyy mutteri konehuoneen puolelta ilmastoinnin liittimien alapuolelta.
-Seuraavaksi tukipalkkia taaksepäin,vedin kennon koteloa taaksepäin ja käänsin vasemmalle jolloin se sopii kääntymään niin että kenno nostettavissa ylös.
En ota vastuuta mahdollisista vaurioista mitä ohjeista voi seurata. Itse onnistuin purkamaan systeemin ilman että mitään rikkoontui.
Ei välttämättä loogisin järjestys kun silloin tällöin laittelin muistiin.
Kohteena -95 GTi,airbägeillä ja manuaali-ilmastoinnilla.
-Apurin hyllykkö/lokero irti, 5 ruuvia
-Kuskinpuolen alamuovit pois,5 ruuvia joista ylhäällä 2 peitelevyn alla
-Takatuhkakuppi pois,lähtee nostamalla. Alta paljastuvat ruuvit (2kpl) irti jolloin käsijarrun kehys lähtee irti. Alta paljastuu 10mm muovinen mutteri,sekin irti.
-Vaihdekepin pussi irti,lähtee kehyksineen kun nostaa ja pyörittää kepistä irti. Alta paljastuu 2kpl 10mm muovisia muttereita.Nekin irti. Vielä keskikonsolin sivuilta edestä ruuvit molemmin puolin irti niin keskikonsoli on purettu.
-Ratin ympärysmuovit,altapäin kahdella ruuvilla kiinni
-Radion purku,säätöpaneelin kehys irti jonka alla ruuvit,kaksi muuta tuhkakupin alla.Mahdolliset kytkimet irroittaa,itsellä oli penkinlämppäri.Myös peitelevyt pois,alta paljastuu kehyksen kiinnitysruuveja lisää.
-Ratin takaa 2kpl 5mm kuusiokoloja irti jolla irtoaa airbag.(MUISTA AKUN NAPOJEN IRROITUS 30MIN AIKAISEMMIN!!!) Liitin irti varovasti bägistä vaikka pienellä meisselillä kampeamalla.
-Apurin puolen airbäg irti,alapuoleta 3kpl 8mm pulttia ja liitin irti taas bägistä.
-Ratti irti,24mm hylsyllä.kannattaa merkata akseliin ja rattiin merkki että sattuu suunnilleen oikeaan kohtaan.
-Viikset irti,3 ruuvilla ja 5 liittimellä
-llmasuulakkeet irti,ritilät irtoaa vetämällä jonka alla ruuvit.Lisäksi mittariston kehys irti.
-Valokatkaisin irti
-Mittaristo irti,2 ruuvia ja liitin(onko joissain malleissa lisäksi vaijeri?)
-Kojetaulu 8 pulttia(muistaakseni 10mm) irti kabiinin puolelta,kolme kuskin puolella,kolme apurin ja kaksi keskellä kohtuu "piilossa". Lisäksi konehuoneen puolelta sadevesikaukalosta 2kpl 10mm mutteria irti. Kuskin puolella on kaks päällekkäin,toinen pitää poikittaispalkkia kiinni. Voi senkin irroittaa.
-Nyt kojetaulu pitäisi olla siirrettävissa ulos,johtoja joutuu irroittelee kiinnikkeistään.
-Ovien välistä torxit(?)T40 irti 2kpl puoleltaan ja se sadevesikaukalon kolmas mutteri irti(jos et jo irroittanut)
-Poikittaispalkin kannatin irti keskikonsolista,4kpl 13mm pultteja
-Nyt pitäis poikittaispalkki olla liikuteltavissa taaksepäin. Itse en ainakaan sen enempää sitä irroittanut vaan sain tarpeeksi tilaa jo noin.
-Puhaltimesta jalkasuulakket yms irti sekä se ala"pömpeli" lähtee kans irti.
-Keskisuuttimille puhaltava pömpeli irti,oli itsellä väriltään valkoinen ja kiinni 2kpl 10mm muovimuttereilla ja alhaalta sellaisella "kiskon" tapaisella.
-Konehuoneesta pakosarjan kohdilla alumiiniläppien alla 2kpl 10mm muttereita irti jolla irtoaa kotelo jossa kenno on. Omassa autossani ilmastoinnin kotelo siis jäi paikoilleen sillä kotelo katkeaa puoliksi auton pituussuunnassa. Jos sen haluaa irroittaa niin sille kans löytyy mutteri konehuoneen puolelta ilmastoinnin liittimien alapuolelta.
-Seuraavaksi tukipalkkia taaksepäin,vedin kennon koteloa taaksepäin ja käänsin vasemmalle jolloin se sopii kääntymään niin että kenno nostettavissa ylös.
En ota vastuuta mahdollisista vaurioista mitä ohjeista voi seurata. Itse onnistuin purkamaan systeemin ilman että mitään rikkoontui.
Edit
Jouduin ottamaan rattiakselin irti sieltä raidetangon päästä, jotta poikittaispolkkia sai taaksepäin tarpeeksi o_O
Eli siis kuskin jalkotilasta kumisuojan sisältä putken kyljestä kaks 13mm kantaista pulttia löysälle ja nykäsy irti
Tuntuu kyllä että nää kolmoskoriset on suunniteltu niin, että ensin lämppärinkenno, ja sen ympärille alettu rakentaan autoa ...
Jouduin ottamaan rattiakselin irti sieltä raidetangon päästä, jotta poikittaispolkkia sai taaksepäin tarpeeksi o_O
Eli siis kuskin jalkotilasta kumisuojan sisältä putken kyljestä kaks 13mm kantaista pulttia löysälle ja nykäsy irti
Tuntuu kyllä että nää kolmoskoriset on suunniteltu niin, että ensin lämppärinkenno, ja sen ympärille alettu rakentaan autoa ...
Kyllä saa ilman poikkiraudan irroitusta vaihdettua. Joutuu vain sen puhallinmoottorin jälkeisen "tunnelin" katkaisemaan siitä kohdin mistä se on yhdistetty kenno-osaan niillä pelti-klipsuilla. Tuon "tunnelin" eli pääkanavan kun saa pois sieltä niin pienellä purkamisella saa sitä kenno-osaa sen verran venkslattua että pääsee kennon vetämään pois paikaltaan. Kenno-osasta pitää se valkoinen osa ottaa pois, niin antaa huomattavasti lisää tilaa.
Hieman epäselvä sepostus mutta tulipahan itse ainakin tuo purkuvaihe kuvattua mutteri-mutterilta perusteellisesti, joten tarkempi faktakin löytyy ja materiaali DIY-oppaaseen kun vaan jaksaisi kirjotella. :)
Hieman epäselvä sepostus mutta tulipahan itse ainakin tuo purkuvaihe kuvattua mutteri-mutterilta perusteellisesti, joten tarkempi faktakin löytyy ja materiaali DIY-oppaaseen kun vaan jaksaisi kirjotella. :)
Tukiraudan irroitus on kuitenkin nopea ja helppo homma, niin miksi sitä ei ottaisi irti?
Mulla oli joku jo aikasemmin kalvanut toisen niistä rattiakselin luona olevista muttereista huonoksi enkä tätä huomannut -> avatessa sitten lipsahti se niin koko mutteri pyöreänä. Muuten olisinkin ottanut sen pois edestä.
onko muuten väellä ollut kennon vaihdon jälkeen ongelmaa veden kierron kanssa? kun tuntuu että kennossa olis ilmaa eikä vesi kierrä välillä vaikka lämmöt säädetty paneelista täysille niin joskus tulee ihan ok "kuumaa" toisinaan haaleaa. letkuja kun painelee niin alkaa puhaltamaan normaalisti. letkut ovat oikein päin en tosin tiedä onko sillä merkitystä.
ite oon testannu ihan kompressorilla ja ilmapistoolilla, pätkällä 8mm? letkua ja muutama pieni klemmari.
vähän kerrallaan lisää paisarin nipasta ilmaa sisään, kunnes korkki alkaa viheltämään ilmaa ulos.
oikeaa rajapainetta en tähän hätään kyllä muista/tiedä.
vähän kerrallaan lisää paisarin nipasta ilmaa sisään, kunnes korkki alkaa viheltämään ilmaa ulos.
oikeaa rajapainetta en tähän hätään kyllä muista/tiedä.
Viimeksi muokannut Tekno, 9.1.2013 22:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo ite taistelen saman ongelman kanssa, kohde on kyllä vähän vanhempi. Eli -84 golf 2:nen. Johon uusittu sisäkenno, jäähdytin ja termari. Sinällään lämmitti mieltä (siis vain mieltä) ku sai releet kasaan ja luulin ilmanneeni järjestelmän. Ni lämppäriltä tulee sellainen lehmän henkäys... no pari päivää palelleena (150km) koettanu sitä ilmailla.
Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.
No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...
Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.
Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?
Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.
Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...
No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.
Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...
Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.
No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...
Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.
Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?
Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.
Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...
No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.
Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...
Joo ite taistelen saman ongelman kanssa, kohde on kyllä vähän vanhempi. Eli -84 golf 2:nen. Johon uusittu sisäkenno, jäähdytin ja termari. Sinällään lämmitti mieltä (siis vain mieltä) ku sai releet kasaan ja luulin ilmanneeni järjestelmän. Ni lämppäriltä tulee sellainen lehmän henkäys... no pari päivää palelleena (150km) koettanu sitä ilmailla.
Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.
No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...
Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.
Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?
Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.
Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...
No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.
Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...
Ihmettelin kyllä ku tuntuis kennolta tulevan kokoajan ilmaa, paluuletkua ku puristeli ni lotina kävi, ja alkoi kuumenee, autokin jo vähän lämpeni.
No.... ku starttas kylmän auton niin eikös mitä... havaisen istuvani ikkunoilla ja renkailla varustetussa jääkaapissa... koneen lämmöt ei taaskaan meinaa nousta (10km), ennen kun yhtäkkiä 500m matkalla min->normaaliin. Ja taas tulee haaleeta...
Puristelempa sitten letkuja paisarinkorkki auki niin ilmaa sielt pikkuhiljaa tulee ja kas, kabiini alkaa "lämmetä" jotenkin.
Google ollut kovassa käytössä, niin jonkinlainen diagnoosikin jo asiaan ja puolittainen ratkaisu... paisarin korkki?
Tänään saikin jo tulemaan kuumaa... taas oli puristelu talkoot, ni siinä juolahti mieleen mitä tuli googlesta luesketua. (Kyse on kokoajan autosta :) jätin paisarin korkin hieman löysälle, niin alkoi lämpiämään kunnolla.
Eli ku siinä kennossa on se paineventiili joka ohittaa kierron kennolta jos on liikaa painetta(kylmä auto). Epäilen että tuo 29vuotta vanha 153tkm paikallaan ollu paisarin korkki ei toimi niinkuin pitäisi, aiheuttaa paineiden karkaamisen jolloin neste ohittaa kennon. Ilmaaminen hankalempaa, niin ja kylmä auto...
No huomenna meen laittaa uuden vesipumpun ( alko pitää ääntä) laitan talvitermarin (poraan siihen sen reijän) ja uus paisarin korkki a'la motonet.
Pitää sitten informoida osuko diagnoosi...
No joo... lämpiää hyvin ku paisarin korkin jättää löysälle. By the way motonetin korkki on ihan roskiskamaa... no kumminkin... ku korkki on kiinni ni lämpiää hitaasti. Ja vaikuttas alkavan kerääämään ilmaa sisäkennolle.
Ku puristelee letkuja ni alkaa sisäkennon paluupuoleltakin tulee kuumaa. Kuumaa tulee aikansa. Alkaa sitte ajossa viilenemään.
Ja vaikuttais ilmaa tulevan järjestelmään kun pitää kierroksia 2500-3000 välissä.
Eli luultavimmin tarttee uusia tuo kannentiiviste tässä omassa tapauksessa...
Ku puristelee letkuja ni alkaa sisäkennon paluupuoleltakin tulee kuumaa. Kuumaa tulee aikansa. Alkaa sitte ajossa viilenemään.
Ja vaikuttais ilmaa tulevan järjestelmään kun pitää kierroksia 2500-3000 välissä.
Eli luultavimmin tarttee uusia tuo kannentiiviste tässä omassa tapauksessa...
Omasta ventostani huurtuu ikkunat vaikka puhallus olisi täysillä, mistäköhän ongelma johtuisi? Kyseessä siis -96 Vento, jossa ei ole ilmastointia.
Kun ikkunaa piti auki ajaessa, niin huurtumista ei tapahtunut eli onko näissä jotkin ulostuloaukot auton takana, josta ilma pääsee ulos eikä jäisi kiertämään kabiinaan? Mielessä myös kävi, että lämppärin kennossa olisi vikaa.
Kun ikkunaa piti auki ajaessa, niin huurtumista ei tapahtunut eli onko näissä jotkin ulostuloaukot auton takana, josta ilma pääsee ulos eikä jäisi kiertämään kabiinaan? Mielessä myös kävi, että lämppärin kennossa olisi vikaa.
Vento huurtuu, jos matot on huomattavan kosteat. Jos ajaa pientä matkaa, niin matto ei kerkeä kuivua.
Jalat kannattaa kopistella lumesta auton ulkopuolella. Matot kuiviksi.
Muita syitä, jotka juohtuu mieleen...
Sisäilmansuodatin puuttuu, kenno täynnä möhnää, koivunsiemeniä ym.
Puhaltimen ilmanottokaukalon vedenpoisto tukossa.
Ruostereikä korissa. Etukulmat sisälokarin takaa tai pohjan kumitulpan ympäriltä.
Kattoluukun vedenpoistoputket tukossa.
Nämä siis jos huurre on vettä. Jos lämppärin kenno vuotaa, huurre on sitkeää töhnää.
Jalat kannattaa kopistella lumesta auton ulkopuolella. Matot kuiviksi.
Muita syitä, jotka juohtuu mieleen...
Sisäilmansuodatin puuttuu, kenno täynnä möhnää, koivunsiemeniä ym.
Puhaltimen ilmanottokaukalon vedenpoisto tukossa.
Ruostereikä korissa. Etukulmat sisälokarin takaa tai pohjan kumitulpan ympäriltä.
Kattoluukun vedenpoistoputket tukossa.
Nämä siis jos huurre on vettä. Jos lämppärin kenno vuotaa, huurre on sitkeää töhnää.
Kennon vaihto näköjään edessä ventoon.
Pieni kysymys ennen kuin aloitan purkamisen. Joutuuko irroittamaan tuollaisia http://www.ecstuning.com/ES470261/ pultteja ratin alta http://farm5.static.flickr.com/4005/417 ... f908_b.jpg vai liikkuuko poikittaispalkki tarpeeksi ilman noiden irroittamista?
Pieni kysymys ennen kuin aloitan purkamisen. Joutuuko irroittamaan tuollaisia http://www.ecstuning.com/ES470261/ pultteja ratin alta http://farm5.static.flickr.com/4005/417 ... f908_b.jpg vai liikkuuko poikittaispalkki tarpeeksi ilman noiden irroittamista?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa