Passat 1.9 TDI (AFN) ei käynnisty
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.9 TDI (AFN) ei käynnisty
Eli -97 AFN starttauksessa ongelmaa. Pyörittää nätisti mutta ei edes lupaa.
Eilen toimi vielä täysin normaalisti kun pakkasta oli n.-8C. Kaadoin eilen pullollisen dieselin jäänestoa tankkiin, joten epäilin ensin että se on saanut tankista veden liikkeelle ja putkiin tai suodattimeen on kertynyt hyhmää joka estää polttoaineen virtauksen, pakkanen kun kuitenkin on kiristynyt noin -12C. Käytin kuitenkin webastolla koneen käyntilämpöiseksi ja annoin lämmön levitä suodattimeen yms, ei vaikutusta starttiin. Avasin myös tankilta tulevan polttoaineputken ja koitin puhaltaa, ilma liikkuu nätisti, eli putki ei ole tukossa. Irroitin myös suodattimen, suodatin oli täynnä dieseliä ja mielestäni pohjalta ei tullut edes vettä lainkaan.
Hehkuvalo palaa ja sammuu normaalisti, mutta starttauksen aikana vilkuttelee ABS valoa? mielestäni ei tehnyt tätä aluksi, mutta nyt kun akku jo hieman vajaampi ABS valo vilkahtelee.
Yritin nopeasti etsiä tuota mystistä relettä 109, mutta en ainakaan siitä sulakeboxin reiästä ko. relettä nähnyt. Voiko olla että sitä ei tässä mallissa ole?
Vikakoodejakaan en vielä ehtinyt lukea. Pitää yrittää kaivaa jostain vagcom esiin ja lukea.
Edit: onko tässä ko mallissa muuten siirtopumppua tankissa? Ei nimittäin putkesta tullut mitään startatessa kun jatkos oli auki (rintapellissä oleva jatko,n.metri suodattimelta tankille päin.) Ja ensimmäistä kertaa avatessakin putki näytti aivan tyhjältä?
Eilen toimi vielä täysin normaalisti kun pakkasta oli n.-8C. Kaadoin eilen pullollisen dieselin jäänestoa tankkiin, joten epäilin ensin että se on saanut tankista veden liikkeelle ja putkiin tai suodattimeen on kertynyt hyhmää joka estää polttoaineen virtauksen, pakkanen kun kuitenkin on kiristynyt noin -12C. Käytin kuitenkin webastolla koneen käyntilämpöiseksi ja annoin lämmön levitä suodattimeen yms, ei vaikutusta starttiin. Avasin myös tankilta tulevan polttoaineputken ja koitin puhaltaa, ilma liikkuu nätisti, eli putki ei ole tukossa. Irroitin myös suodattimen, suodatin oli täynnä dieseliä ja mielestäni pohjalta ei tullut edes vettä lainkaan.
Hehkuvalo palaa ja sammuu normaalisti, mutta starttauksen aikana vilkuttelee ABS valoa? mielestäni ei tehnyt tätä aluksi, mutta nyt kun akku jo hieman vajaampi ABS valo vilkahtelee.
Yritin nopeasti etsiä tuota mystistä relettä 109, mutta en ainakaan siitä sulakeboxin reiästä ko. relettä nähnyt. Voiko olla että sitä ei tässä mallissa ole?
Vikakoodejakaan en vielä ehtinyt lukea. Pitää yrittää kaivaa jostain vagcom esiin ja lukea.
Edit: onko tässä ko mallissa muuten siirtopumppua tankissa? Ei nimittäin putkesta tullut mitään startatessa kun jatkos oli auki (rintapellissä oleva jatko,n.metri suodattimelta tankille päin.) Ja ensimmäistä kertaa avatessakin putki näytti aivan tyhjältä?
Nyt on vaihdettu uusi suodatin joka täytetty aivan piripintaan, ei apua.
Kokeilin myös löysätä suutinputkia, ei tule pisaraakaan dieseliä startatessa sieltä.
Ilmeisesti sammutussolenoidi on se siinä pumpun päälipuolella? Sellainen johon menee yksi johto joka kiinnitetty rengasliittimellä mutterin alle? Siihen tulee 12V ja solenoidi naksahtaa kun virran kytkee päälle, Startatessa jännite tippui 8-9V välille, mutta akkukin alkaa jo olla tyhjähkö. Kun starttauksen lopettaa kuulee kun että jokin solenoidi pitää sellaista "TRRRR" ääntä, mutta en tiedä onko se tuo solenoidi, vahvasti veikkaan ettei ole.
Jos joku viitsisi vahvistaa että tuo on se oikea solenoidi, niin sen ilmeisesti saa tuosta ruuvattua pois ja otettua sieltä karan ja jonkun jousen pois? Ja tällöin jos auto käynnistyy, sitä voi käyttää, mutta sammutus pitää hoitaa muuten kuin avaimesta?
Sitten vielä tyhmä kysymys... Jos tuossa vehkeessä ei ole muuta pumppua kuin tuo itse jakajapumppu, miksi suodattimelta menee paluuputki tankkiin? Ilmeisesti se on siis vain jokin "ylivuotoputki" eikä siellä ole jatkuvaa takaisin virtausta kuten esim. bensaruisku-koneissa?
Kokeilin myös löysätä suutinputkia, ei tule pisaraakaan dieseliä startatessa sieltä.
Ilmeisesti sammutussolenoidi on se siinä pumpun päälipuolella? Sellainen johon menee yksi johto joka kiinnitetty rengasliittimellä mutterin alle? Siihen tulee 12V ja solenoidi naksahtaa kun virran kytkee päälle, Startatessa jännite tippui 8-9V välille, mutta akkukin alkaa jo olla tyhjähkö. Kun starttauksen lopettaa kuulee kun että jokin solenoidi pitää sellaista "TRRRR" ääntä, mutta en tiedä onko se tuo solenoidi, vahvasti veikkaan ettei ole.
Jos joku viitsisi vahvistaa että tuo on se oikea solenoidi, niin sen ilmeisesti saa tuosta ruuvattua pois ja otettua sieltä karan ja jonkun jousen pois? Ja tällöin jos auto käynnistyy, sitä voi käyttää, mutta sammutus pitää hoitaa muuten kuin avaimesta?
Sitten vielä tyhmä kysymys... Jos tuossa vehkeessä ei ole muuta pumppua kuin tuo itse jakajapumppu, miksi suodattimelta menee paluuputki tankkiin? Ilmeisesti se on siis vain jokin "ylivuotoputki" eikä siellä ole jatkuvaa takaisin virtausta kuten esim. bensaruisku-koneissa?
Onko sen suodattimen päällä olevan muovijutskan tiiviste ehjä, siitä tuppaa hörppimän ilmaa mukavasti jos ei ole tiivis.
Se on ns .lämpökytkin/termostaatti. Kun polttoaine on vielä kylmää, paluu menee heti takaisin suodattimelle ja siitä pumpulle. Kun polttoaineen lämpötila nousee tarpeeksi, ylimääräinen polttoaine kiertää suoraan tankkiin.
Koitas ottaa vielä se lämpökytkin/termostaatti irti, ja täytä suodatin vielä kerran. Olihan se nuoli siinä lämpökytkimessä/termostaatissa moottoriin päin ?
Otin tuon "muovijutskan lämpökytkimen" irti. Siis en ollut ottanut sitä vielä aiemmin irti, ikinä, ja auto on toiminut käytössäni noin 3vuotta... Siinä oleva nuoli osoittaa moottorilta tulevalta letkulta tankille palavaa letkua kohti....? Tiiviste tuossa näytti täysin ehjältä. Täytyy vielä koittaa kaataa suodatin tuosta reiästä täyteen dieseliä, mutta kai tuo nuoli siis nyt on oikeinpäin?
Vikakooditkin katsoin.. Ei vikakoodeja moottorilta... ainoastaan ABS:ilta löytyi
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 - -
Ilmeisesti tuo tulee siitä kun jännite on nyt ollut alhaalla vajaasta akusta johtuen niin ABS yksikkö resetoituu startatessa... vai pitäisikö huolestua?
Edit: itse itselleni vastaten.. Tuossa lämpökytkimen paikallaan pitävässä peltilirpakkeessa on nuoli, ja tuo pelti ei sovi paikoilleen kuin yhdessä asennossa, eli voisin 99% todennäköisyydellä väittää että lämpökytkin on oikeassa asennossa koska nuolen suunta täsmää kiinnityspellissä olevan nuolen kanssa.
Nyt on suodatin täytetty aivan piripintaan tuostakin reiästä, ei silti edes lupausta. Ilmeisesti siis vika siinä sammutussolenoidissa tai koko jakajapumppu on entinen.
Autolla ajettu 510tkm... Ihmetyttää kyllä tämä vika koska ei ole ikinä ennen ollut minkäänlaisia käynnistymis tai kulkuvaikeuksia, aina lähtenyt laakista käymään vaikka pakkasta olisi ollut -25C eikä esilämmitystä.
Pitänee seuraavaksi yrittää purkaa tuo sammutussolenoidi pois, on vaan hieman ikävässä paikassa, varsinkin kun ei sormet kestä kerralla montaa minuuttia työskennellä tuolla -17C pakkasessa.
Vikakooditkin katsoin.. Ei vikakoodeja moottorilta... ainoastaan ABS:ilta löytyi
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 - -
Ilmeisesti tuo tulee siitä kun jännite on nyt ollut alhaalla vajaasta akusta johtuen niin ABS yksikkö resetoituu startatessa... vai pitäisikö huolestua?
Edit: itse itselleni vastaten.. Tuossa lämpökytkimen paikallaan pitävässä peltilirpakkeessa on nuoli, ja tuo pelti ei sovi paikoilleen kuin yhdessä asennossa, eli voisin 99% todennäköisyydellä väittää että lämpökytkin on oikeassa asennossa koska nuolen suunta täsmää kiinnityspellissä olevan nuolen kanssa.
Nyt on suodatin täytetty aivan piripintaan tuostakin reiästä, ei silti edes lupausta. Ilmeisesti siis vika siinä sammutussolenoidissa tai koko jakajapumppu on entinen.
Autolla ajettu 510tkm... Ihmetyttää kyllä tämä vika koska ei ole ikinä ennen ollut minkäänlaisia käynnistymis tai kulkuvaikeuksia, aina lähtenyt laakista käymään vaikka pakkasta olisi ollut -25C eikä esilämmitystä.
Pitänee seuraavaksi yrittää purkaa tuo sammutussolenoidi pois, on vaan hieman ikävässä paikassa, varsinkin kun ei sormet kestä kerralla montaa minuuttia työskennellä tuolla -17C pakkasessa.
Nyt on sitten sammutussolenoidinkin kara ja jousi poistettu... Silti ei edes lupaa...
Pitäisikö tuota pumppua yrittää täyttää jostain? Vai pitäisikö sen jaksaa imeä polttoainetta suodattimelta asti vaikka pumppu olisi aivan tyhjä?
Jotenkin tuntuu että ongelmat kuitenkin johtuu kylmästä...Onko kuitenkin tankin meno tai paluuputkessa on jotain hilettä joka estää polttoaineen vapaan virtaamisen... luulisi tosin että silti kävisi ainakin hetken koska suodatin on täynnä?
Pitäisikö tuota pumppua yrittää täyttää jostain? Vai pitäisikö sen jaksaa imeä polttoainetta suodattimelta asti vaikka pumppu olisi aivan tyhjä?
Jotenkin tuntuu että ongelmat kuitenkin johtuu kylmästä...Onko kuitenkin tankin meno tai paluuputkessa on jotain hilettä joka estää polttoaineen vapaan virtaamisen... luulisi tosin että silti kävisi ainakin hetken koska suodatin on täynnä?
Auto lämpimään niin pitkäksi aikaa, että varmasti sulaa joka paikka. Starttaus ja jos käynnistyy niin sehän sen kylmän syyksi laittaa. Jossain kondenssivettä, joka jäätyy ja tukkii putket? Tuli vaan pumppu mieleen, ettei ois jo tolla iällä sen verran ollut kosteutta sisällä, että jäätyy ja tukkii tai estää jotain pumpussa toimimasta.
Auto lämpimään niin pitkäksi aikaa, että varmasti sulaa joka paikka. Starttaus ja jos käynnistyy niin sehän sen kylmän syyksi laittaa. Jossain kondenssivettä, joka jäätyy ja tukkii putket? Tuli vaan pumppu mieleen, ettei ois jo tolla iällä sen verran ollut kosteutta sisällä, että jäätyy ja tukkii tai estää jotain pumpussa toimimasta.
Niin... Webastohan tuossa toimii ja sillä olen nyt käyttänyt koneen kahdesti normaaliin käyttölämpötilaan ja antanut webaston hurista molemmilla kerroilla noin tunnin. Sen luulisi sulattavan jos jokin on jäässä konehuoneessa.
Ellei sitten ole ollut jäätä esim. pumpussa ja se on startin aikana rikkonut pumpun... Yritin nimittäin tänään ensimmäisen kerran startata kun pakkasta oli n. -12 ja auto ollut vain n.45min letkulämppärin perässä.
Jos auton saisi johonkin lämpimään niin sen toki olisin sinne jo laittanut... ei kai tässä auta kuin etsiä jokin halpa auto talveksi ja odottaa tuon kanssa kevättä...
Mulla oli samanlaisia ongelmia omassa passatissa ei muuta kun pumppu irti ja täys putsaus ja takas kiinni niin rupes tulee tavaraa mutta nyt ei lähde vielä käyntiin vaan lupailee jatkuvasti ja kauhee savupilvi perässä savu on sellasta vaaleenharmaan mustan sekotusta ja haiskahtaa oudolle? vikakoodi sano että ei tunnista jotain mäntää tai jotain? ja jos ei akku oo hyvä niin ei edes lupaa jaksaa kyllä ilosesti pyörittää mutta ei lupaa akun vaihdoin 100a akkuun ja rupes lupailee mutta ei käy? oisko visioita?:)
Mulla oli samanlaisia ongelmia omassa passatissa ei muuta kun pumppu irti ja täys putsaus ja takas kiinni niin rupes tulee tavaraa mutta nyt ei lähde vielä käyntiin vaan lupailee jatkuvasti ja kauhee savupilvi perässä savu on sellasta vaaleenharmaan mustan sekotusta ja haiskahtaa oudolle? vikakoodi sano että ei tunnista jotain mäntää tai jotain? ja jos ei akku oo hyvä niin ei edes lupaa jaksaa kyllä ilosesti pyörittää mutta ei lupaa akun vaihdoin 100a akkuun ja rupes lupailee mutta ei käy? oisko visioita?:)
Jos siellä järjestelmässä on kunnolla ilmaa, niin aika tavalla saa startilla jurnuttaa, että ilmaantuu... Joskus olen joutunut ilmaamaan siten, että olen laittanut imun siihen ykkössuuttimen(muistaakseni?) ylivuotoon, ja imenyt niin kauan kunnes tulee ainetta. Eli kun ne ylivuodot on sarjassa, niin siihen viimeiseen imu, niin koko linja ilmaantuu....
Lataa akku/anna virtaa. Jos startti ei tuota rarpeeksi kierroksia, niin ruiskutusta ei tapahdu...
^^^^Mitä enemmän pumpulla on ennakkoa, sen paremmin käynnistyy kylmänä... Eli tuo köhiminen ja savutus viittaa mielestäni siihen, että pumppu on myöhällä. Ja yhden hampaan siirto tuossa on jo tosi paljon, kokeile ottaa pumpulta ne kolme pulttia löysälle ja sit käännät pumpun akselia siitä keskipultista hiukan. Pultit kinni ja kokeilet. Hyvin pienet liikkeet vaikuttaa jo paljon!
Lataa akku/anna virtaa. Jos startti ei tuota rarpeeksi kierroksia, niin ruiskutusta ei tapahdu...
^^^^Mitä enemmän pumpulla on ennakkoa, sen paremmin käynnistyy kylmänä... Eli tuo köhiminen ja savutus viittaa mielestäni siihen, että pumppu on myöhällä. Ja yhden hampaan siirto tuossa on jo tosi paljon, kokeile ottaa pumpulta ne kolme pulttia löysälle ja sit käännät pumpun akselia siitä keskipultista hiukan. Pultit kinni ja kokeilet. Hyvin pienet liikkeet vaikuttaa jo paljon!
Oma afn teki seuraavan: kylmällä -25 ilman roikkaa lupaili mutta hyyty, sitte ei enää edes lupaillu. Lämmitin moottorin lohkolämmittimellä ja koko konehuoneen puhaltimella. Ei silti yrittänykkään, suihkujen putket auki ja starttailin märäksi, sitte kiinni ja starttaamaan niin YES ;) Ei vissiin lähde ilmat pois ilman suihkuputkien löysäämistä... Hinkailin useamman päivän aikana muutamia kertoja käyntiin, ei yrittänytkään ennen suihkuputkien löysäämistä..
Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D
Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D
Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa