Passat 1.9 TDI (AFN) ei käynnisty

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

Passat 1.9 TDI (AFN) ei käynnisty

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 15:11

Eli -97 AFN starttauksessa ongelmaa. Pyörittää nätisti mutta ei edes lupaa.

Eilen toimi vielä täysin normaalisti kun pakkasta oli n.-8C. Kaadoin eilen pullollisen dieselin jäänestoa tankkiin, joten epäilin ensin että se on saanut tankista veden liikkeelle ja putkiin tai suodattimeen on kertynyt hyhmää joka estää polttoaineen virtauksen, pakkanen kun kuitenkin on kiristynyt noin -12C. Käytin kuitenkin webastolla koneen käyntilämpöiseksi ja annoin lämmön levitä suodattimeen yms, ei vaikutusta starttiin. Avasin myös tankilta tulevan polttoaineputken ja koitin puhaltaa, ilma liikkuu nätisti, eli putki ei ole tukossa. Irroitin myös suodattimen, suodatin oli täynnä dieseliä ja mielestäni pohjalta ei tullut edes vettä lainkaan.

Hehkuvalo palaa ja sammuu normaalisti, mutta starttauksen aikana vilkuttelee ABS valoa? mielestäni ei tehnyt tätä aluksi, mutta nyt kun akku jo hieman vajaampi ABS valo vilkahtelee.

Yritin nopeasti etsiä tuota mystistä relettä 109, mutta en ainakaan siitä sulakeboxin reiästä ko. relettä nähnyt. Voiko olla että sitä ei tässä mallissa ole?

Vikakoodejakaan en vielä ehtinyt lukea. Pitää yrittää kaivaa jostain vagcom esiin ja lukea.

Edit: onko tässä ko mallissa muuten siirtopumppua tankissa? Ei nimittäin putkesta tullut mitään startatessa kun jatkos oli auki (rintapellissä oleva jatko,n.metri suodattimelta tankille päin.) Ja ensimmäistä kertaa avatessakin putki näytti aivan tyhjältä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.12.2012 16:03

Mun mielestä on siirtopumppu tankissa? Ja ootko nyt tsekannut sen tärkeimmän, eli onhan sulla ihan varmasti polttoainetta tankissa riittävästi?

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 16:09

Tankki on täynnä... oiskos 40km ajettu tankkauksen jälkeen. Ja webasto toimii loistavasti (ottaa dieselin omalla pumpullaan ja putkellaan tankista asti). Pitänee siis kaivaa tuo tankin luukku auki ja katsoa löytyykö siirtopumppua ja pyöriikö se...

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 2.12.2012 16:18

Ei oo siirtopumppua

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 2.12.2012 16:31

rele 109 toimii kun hehkun valo kerran syttyy, suutinputkiä löysälle ja kahtomaan liikkuuko aine ollenkaan.

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 16:41

Pitää yrittää löysäillä putkia illemmalla.

Ainakin tankilta tuleva putki oli tyhjä ja suodatinkin nyt vajaa kun avasin vedenpoistoruuvia. Miten tuo siis ilmataan oikeaoppisesti vai pitäisikö ilmaantua automaattisesti?

HEHT
-
Viestit: 167
Liittynyt: 30.8.2010 21:03

ViestiKirjoittaja HEHT » 2.12.2012 18:37

parhaiten saa ilmattua tosiaan löysäämällä suutinputkia ja antaa dieselin roiskua niin kauan että kaikista 4:stä tulee tasaisesti.

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 20:09

Nyt on vaihdettu uusi suodatin joka täytetty aivan piripintaan, ei apua.

Kokeilin myös löysätä suutinputkia, ei tule pisaraakaan dieseliä startatessa sieltä.

Ilmeisesti sammutussolenoidi on se siinä pumpun päälipuolella? Sellainen johon menee yksi johto joka kiinnitetty rengasliittimellä mutterin alle? Siihen tulee 12V ja solenoidi naksahtaa kun virran kytkee päälle, Startatessa jännite tippui 8-9V välille, mutta akkukin alkaa jo olla tyhjähkö. Kun starttauksen lopettaa kuulee kun että jokin solenoidi pitää sellaista "TRRRR" ääntä, mutta en tiedä onko se tuo solenoidi, vahvasti veikkaan ettei ole.

Jos joku viitsisi vahvistaa että tuo on se oikea solenoidi, niin sen ilmeisesti saa tuosta ruuvattua pois ja otettua sieltä karan ja jonkun jousen pois? Ja tällöin jos auto käynnistyy, sitä voi käyttää, mutta sammutus pitää hoitaa muuten kuin avaimesta?

Sitten vielä tyhmä kysymys... Jos tuossa vehkeessä ei ole muuta pumppua kuin tuo itse jakajapumppu, miksi suodattimelta menee paluuputki tankkiin? Ilmeisesti se on siis vain jokin "ylivuotoputki" eikä siellä ole jatkuvaa takaisin virtausta kuten esim. bensaruisku-koneissa?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 2.12.2012 20:14

Kyllä se virtaa takaisin päin tankkiin ja siinä samalla lämmittää sitä suodatinta. Onko sen suodattimen päällä olevan muovijutskan tiiviste ehjä, siitä tuppaa hörppimän ilmaa mukavasti jos ei ole tiivis.

Eli on se jonkin sortin ylivuotolinja takaisin tankkiin päin.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 2.12.2012 21:00

Onko sen suodattimen päällä olevan muovijutskan tiiviste ehjä, siitä tuppaa hörppimän ilmaa mukavasti jos ei ole tiivis.

Se on ns .lämpökytkin/termostaatti. Kun polttoaine on vielä kylmää, paluu menee heti takaisin suodattimelle ja siitä pumpulle. Kun polttoaineen lämpötila nousee tarpeeksi, ylimääräinen polttoaine kiertää suoraan tankkiin.

Koitas ottaa vielä se lämpökytkin/termostaatti irti, ja täytä suodatin vielä kerran. Olihan se nuoli siinä lämpökytkimessä/termostaatissa moottoriin päin ?

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 21:18

Otin tuon "muovijutskan lämpökytkimen" irti. Siis en ollut ottanut sitä vielä aiemmin irti, ikinä, ja auto on toiminut käytössäni noin 3vuotta... Siinä oleva nuoli osoittaa moottorilta tulevalta letkulta tankille palavaa letkua kohti....? Tiiviste tuossa näytti täysin ehjältä. Täytyy vielä koittaa kaataa suodatin tuosta reiästä täyteen dieseliä, mutta kai tuo nuoli siis nyt on oikeinpäin?

Vikakooditkin katsoin.. Ei vikakoodeja moottorilta... ainoastaan ABS:ilta löytyi
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 - -

Ilmeisesti tuo tulee siitä kun jännite on nyt ollut alhaalla vajaasta akusta johtuen niin ABS yksikkö resetoituu startatessa... vai pitäisikö huolestua?

Edit: itse itselleni vastaten.. Tuossa lämpökytkimen paikallaan pitävässä peltilirpakkeessa on nuoli, ja tuo pelti ei sovi paikoilleen kuin yhdessä asennossa, eli voisin 99% todennäköisyydellä väittää että lämpökytkin on oikeassa asennossa koska nuolen suunta täsmää kiinnityspellissä olevan nuolen kanssa.

Nyt on suodatin täytetty aivan piripintaan tuostakin reiästä, ei silti edes lupausta. Ilmeisesti siis vika siinä sammutussolenoidissa tai koko jakajapumppu on entinen.

Autolla ajettu 510tkm... Ihmetyttää kyllä tämä vika koska ei ole ikinä ennen ollut minkäänlaisia käynnistymis tai kulkuvaikeuksia, aina lähtenyt laakista käymään vaikka pakkasta olisi ollut -25C eikä esilämmitystä.

Pitänee seuraavaksi yrittää purkaa tuo sammutussolenoidi pois, on vaan hieman ikävässä paikassa, varsinkin kun ei sormet kestä kerralla montaa minuuttia työskennellä tuolla -17C pakkasessa.

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 23:13

Nyt on sitten sammutussolenoidinkin kara ja jousi poistettu... Silti ei edes lupaa...

Pitäisikö tuota pumppua yrittää täyttää jostain? Vai pitäisikö sen jaksaa imeä polttoainetta suodattimelta asti vaikka pumppu olisi aivan tyhjä?

Jotenkin tuntuu että ongelmat kuitenkin johtuu kylmästä...Onko kuitenkin tankin meno tai paluuputkessa on jotain hilettä joka estää polttoaineen vapaan virtaamisen... luulisi tosin että silti kävisi ainakin hetken koska suodatin on täynnä?

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 2.12.2012 23:18

Auto lämpimään niin pitkäksi aikaa, että varmasti sulaa joka paikka. Starttaus ja jos käynnistyy niin sehän sen kylmän syyksi laittaa. Jossain kondenssivettä, joka jäätyy ja tukkii putket? Tuli vaan pumppu mieleen, ettei ois jo tolla iällä sen verran ollut kosteutta sisällä, että jäätyy ja tukkii tai estää jotain pumpussa toimimasta.

andyks
-
Viestit: 25
Liittynyt: 20.9.2010 18:44

ViestiKirjoittaja andyks » 2.12.2012 23:29

Auto lämpimään niin pitkäksi aikaa, että varmasti sulaa joka paikka. Starttaus ja jos käynnistyy niin sehän sen kylmän syyksi laittaa. Jossain kondenssivettä, joka jäätyy ja tukkii putket? Tuli vaan pumppu mieleen, ettei ois jo tolla iällä sen verran ollut kosteutta sisällä, että jäätyy ja tukkii tai estää jotain pumpussa toimimasta.


Niin... Webastohan tuossa toimii ja sillä olen nyt käyttänyt koneen kahdesti normaaliin käyttölämpötilaan ja antanut webaston hurista molemmilla kerroilla noin tunnin. Sen luulisi sulattavan jos jokin on jäässä konehuoneessa.
Ellei sitten ole ollut jäätä esim. pumpussa ja se on startin aikana rikkonut pumpun... Yritin nimittäin tänään ensimmäisen kerran startata kun pakkasta oli n. -12 ja auto ollut vain n.45min letkulämppärin perässä.

Jos auton saisi johonkin lämpimään niin sen toki olisin sinne jo laittanut... ei kai tässä auta kuin etsiä jokin halpa auto talveksi ja odottaa tuon kanssa kevättä...

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 22.12.2012 13:49

Mulla oli samanlaisia ongelmia omassa passatissa ei muuta kun pumppu irti ja täys putsaus ja takas kiinni niin rupes tulee tavaraa mutta nyt ei lähde vielä käyntiin vaan lupailee jatkuvasti ja kauhee savupilvi perässä savu on sellasta vaaleenharmaan mustan sekotusta ja haiskahtaa oudolle? vikakoodi sano että ei tunnista jotain mäntää tai jotain? ja jos ei akku oo hyvä niin ei edes lupaa jaksaa kyllä ilosesti pyörittää mutta ei lupaa akun vaihdoin 100a akkuun ja rupes lupailee mutta ei käy? oisko visioita?:)

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 22.12.2012 13:50

Mulla oli samanlaisia ongelmia omassa passatissa ei muuta kun pumppu irti ja täys putsaus ja takas kiinni niin rupes tulee tavaraa mutta nyt ei lähde vielä käyntiin vaan lupailee jatkuvasti ja kauhee savupilvi perässä savu on sellasta vaaleenharmaan mustan sekotusta ja haiskahtaa oudolle? vikakoodi sano että ei tunnista jotain mäntää tai jotain? ja jos ei akku oo hyvä niin ei edes lupaa jaksaa kyllä ilosesti pyörittää mutta ei lupaa akun vaihdoin 100a akkuun ja rupes lupailee mutta ei käy? oisko visioita?:)

MikaL
-
Viestit: 224
Liittynyt: 29.7.2003 22:30

ViestiKirjoittaja MikaL » 22.12.2012 16:58

^ Pumpun ajoitus meni täysin persiilleen asennuksessa? Ootko tarkistanut?

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 22.12.2012 18:06

kyllä on yritetty pitäis olla oikein mutta oisko kenelläkään ideaa kumpaan suuntaan kannattaa lähtee kääntää pumpun pyörää ja kuinka monta hammasta?:D

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 22.12.2012 19:12

Tulee se vikakoodi jos sopivasti on pari hammasta myöhäsellä jako. Siirrä eteen päin hammas. Lähtee käyntiin. Jos laittaa ihan liikaa ennakkoa niin lyö vastaan, eli tulee takapotku. Jos siitä vielä lisää on ennakkoa niin ei tapahdu mitään. Sulla on myöhäsellä se.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 22.12.2012 19:17

Niin monta hammasta kuin se on pielessä.
Merkit ensin kohdalleen, ja sen jälkeen hienosäätöä pumppua/hihnapyörää kääntämällä. VCDS:llä näkee kumpaan suuntaan on pielessä, kun alkaa olla suunnilleen oikealla hehtaarilla, alkuun voi helpoin kokeilla kääntää vaan arvalla toiseen suuntaan.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 24.12.2012 12:11

Jos siellä järjestelmässä on kunnolla ilmaa, niin aika tavalla saa startilla jurnuttaa, että ilmaantuu... Joskus olen joutunut ilmaamaan siten, että olen laittanut imun siihen ykkössuuttimen(muistaakseni?) ylivuotoon, ja imenyt niin kauan kunnes tulee ainetta. Eli kun ne ylivuodot on sarjassa, niin siihen viimeiseen imu, niin koko linja ilmaantuu....

Lataa akku/anna virtaa. Jos startti ei tuota rarpeeksi kierroksia, niin ruiskutusta ei tapahdu...

^^^^Mitä enemmän pumpulla on ennakkoa, sen paremmin käynnistyy kylmänä... Eli tuo köhiminen ja savutus viittaa mielestäni siihen, että pumppu on myöhällä. Ja yhden hampaan siirto tuossa on jo tosi paljon, kokeile ottaa pumpulta ne kolme pulttia löysälle ja sit käännät pumpun akselia siitä keskipultista hiukan. Pultit kinni ja kokeilet. Hyvin pienet liikkeet vaikuttaa jo paljon!

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 24.12.2012 20:15

Oma afn teki seuraavan: kylmällä -25 ilman roikkaa lupaili mutta hyyty, sitte ei enää edes lupaillu. Lämmitin moottorin lohkolämmittimellä ja koko konehuoneen puhaltimella. Ei silti yrittänykkään, suihkujen putket auki ja starttailin märäksi, sitte kiinni ja starttaamaan niin YES ;) Ei vissiin lähde ilmat pois ilman suihkuputkien löysäämistä... Hinkailin useamman päivän aikana muutamia kertoja käyntiin, ei yrittänytkään ennen suihkuputkien löysäämistä..

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 27.12.2012 16:47

Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 27.12.2012 16:48

Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 27.12.2012 16:49

Nyt lähti passatti käyntiin todella hyvin! :D käänsin pumppua aika reippaasti moottoriin päin ja ilmaus ja laakista käyntiin mutta nyt kun ajaa ja kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta niin sammuu ja startilla joutuu käynnistää? Ja jos paikallaan polkasee kaasua niin sammuu jos nostaa nopeeta kaasun? Hyvin hämärää?:o ahdot ei nouse kun 0.5 vaikka on lastu? :o ja pitää sellasta suhinaa että huhhu? Mikäs nyt vaivaa? Pumppua käänsin vaan ihan tuurilla toiseen suuntaan :D meniköhän liikaa? vetoja ei oo paljoo paskaakaan aivan laiska? eikä pölläytä yhtään? :o oisko vinkkejä kellään :) ja kiitos kaikille avuista :)) pikkuhiljaa alan olee tyytyväinen vag omistaja :) mitä nyt ajanu vasta 5km ja omistanu 4-5 kk passatin :D

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 27.12.2012 16:52

Aivan ja kun auto on käynnissä niin vilkuttaa hehkun valoo kokoajan? :o vikakoodit anto imuilmanlämpötilaanturi ja egr venttiili jumissa? muuta ei ollu :o

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 27.12.2012 17:20

Saattaa vilkuttaa sitä hehkunvaloa siksi, että ennakko on niin pielessä, ettei sähköisesti sitä saa ohjelman pyytämiin arvoihin säädettyä. Vag-comilla ennakon tarkastus/säätö siis edessä.

Onkos ahtovuodot tarkistettu, jos suhisee ja ei ahda enempää? Kaikki liitokset kiinni ja pitävät?

niksi91
-
Viestit: 42
Liittynyt: 27.9.2012 16:51

ViestiKirjoittaja niksi91 » 27.12.2012 18:12

Tänään tarkistan nuo ja ilmotan tänne arvot sun muut ja kiitos :)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 27.12.2012 20:51

Jos saa pumpun speksien mukaan kohdalleen ilman VCDS:n apua, niin kannattaa tehdä myös lottorivi ensi lauantain arvontaan. 1 rivi riittää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa