Golf3 1.8i -92 sytytysennakko.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Natsikoppi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 4.11.2004 9:20

Golf3 1.8i -92 sytytysennakko.

ViestiKirjoittaja Natsikoppi » 27.11.2012 13:27

haulla etsitty vastausta huonoin tuloksin ( tai sitten olen sokea) jossain oli jotain ennakoita, mutta samassa lauseessa oli sanat "vissiin" ja "kait".
koneen tyypistä ei ole tietoa, kun en harrasta näin fuhrerbunkkereita, toimii vain käyttöautona, tallissa rahat syö toinen saksalais valmisteinen auto.

Joten jos tähän sais suoran vastauksen, ennakko ja millä kierrosalueella?


kiitosta!

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.11.2012 14:38

Perusennakko 6 astetta.

Säätötoimenpide tapahtuu kutakuinkin näin:
1) moottori lämpimäksi (veden lämpötila 80 + astetta)
2) moottorin käydessä irroita sinisen lämpötila-anturin johto
3) säädä perusennakko n.2000rpm kierroksilla arvoon 6 (+/- 1) astetta
4) kiinnitä sinisen lämpötila-anturin johto takaisin

Voilá - olet juuri asettanut sytytyksen perusennakon kohdalleen.

Tuo kierrosten pitäminen siellä parissa tonnissa säätötoimenpiteen ajan vaatii kaverin apua, mutta se nyt ei lienee se suurin ongelma. :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.11.2012 15:54

Mikä taika tuossa on että pitää lämpöanturi irroittaa? Miksei tuota voi säätää jonkun tietyn ennakon mukaan vaikka tyhjäkäynnillä?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.11.2012 18:19

ECU ei ymmärrä tallentaa perusennakkoa, jos lämpöanturi on kytkettynä. Eli kun säädät ennakkoa anturin johto kiinni, niin ECU lähtee korjaamaan ennakkoa samantien ja näinollen ennakko on päin mäntyä hetken kuluttua. Joskus Corradon ennakkoa säätelin tuo anturi kytkettynä ja hetken kuluttua oli sytytys noin 30 astetta myöhäisellään.
Eli anturi irti -> säätö -> anturi takaisin kiinni = ECU tallentaa ko. hetkellä olevan ennakon arvon perusennakoksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.11.2012 18:25

Kuulostaa ihan "loogiselta".

Enää hämmästyttää miksei tyhjäkäyntinopeudella säätö ole kelvannut VW:n insinööreille :) Ehkä se ei sitten ole tarpeeksi vakaa tai jotain.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 27.11.2012 18:31

tämä on ihan hyvä painaa mieleen kun ihan perstuntumalta n90% autokorjaamoista suorittaa tuon sytytyksen säätämisen ihan päin v*#¤%a.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.11.2012 18:31

Niin, paha mennä sanomaan. 2000rpm muistaakseni on se ohjeen mukainen perusennakon säätönopeus. Itseltä tosin aikoinaan säätelin varmaan vähän allekin tuon (yksin kun sääteli, niin ei tuota kierroslukumittaria paljon päässyt katselemaan) ja hyvin näytti tallentuvan joutokäynnin ennakoksi.

Edit: ja joo, paikallisessa VW-merkkihuollossa mm. säätivät Corradon ennakon maltilliset 40 astetta metsään, kun siellä sitä joskus käytin...

Natsikoppi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 4.11.2004 9:20

ViestiKirjoittaja Natsikoppi » 27.11.2012 19:10

kiitos erittäin hyvästä rautalankaohjeesta!

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 27.11.2012 19:21

Onkos nuo merkit vauhtipyörällä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.11.2012 19:57

Kyllä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.11.2012 23:35

Ainakin PG-moottorissa oli mun mielestä paremmat merkit jakopään puolella kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 28.11.2012 10:02

Säätö tapahtuu eri periaatteella Mono-Jetroniceissa ja Mono- Motroniceissa. Epäilen että kolmoskopat ovat kaikki jälkimmäisiä.

Natsikoppi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 4.11.2004 9:20

ViestiKirjoittaja Natsikoppi » 7.12.2012 17:05

jaahas ja vituilleenhan meni. mikä merkki siellä vauhtipyörällä on mihin se pitää säätää? sellanen silee "nasta" vai joku viiva. kuva olis kiva :)
ja jako on kohillaan kun korjasin sen entisen omistan jäljiltä

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 7.12.2012 17:16

Bemaristeja ei tällä foorumilla oo ruukattu auttaa.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 7.12.2012 17:50

Häh...? Ja onhan tämä foorumi avoin joka merkille mutta meitä kaikkia yhdistää mielenkiinto vw:n laitteisiin :)

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 7.12.2012 17:58

Kuva

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.12.2012 18:01

Tuossa 6 asteen merkki:

Kuva

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.12.2012 18:15

Tuossa 6 asteen merkki:

Kuva

Ja tuossa selitykset kaikille merkeille vauhtipyörällä:

Kuva

Natsikoppi
-
Viestit: 23
Liittynyt: 4.11.2004 9:20

ViestiKirjoittaja Natsikoppi » 7.12.2012 20:36

kiitos kuvasta! voin kertoo että hieman on nyt sytkä perseellään :D noh huomenna uusiks.

_AMIS_ juu kyllä olen bemaristi, ja rakennan bemariani vielä sellaisessa kimppatallissa missä on pari tyyppiä mitkä ajaa 2 koppasella radalla ffp ratapäivillä, hurjaa eikö?
olen vain todennut että nämä vanhat volkkarit toimittavat erittäin hyvin kauppakassin virkaa, osat ei maksa mitään, hytissä tarkenee ja nämä saattaa toimiakkin jos osais sytkän säätää kerralla kuntoon.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 7.12.2012 20:50

Öhöm. Tässä taannoin, asiaan paremmin perehtymättä, säädin minäkin tuon sytkän tuon nastan kohdille ja ihmettelin hieman heikkoa käynnistystä. Täytyypä korjata asia.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.12.2012 21:34

Höh, itsekin laittanut jakopään hihnan ton loven mukaan, ihmekös kun se sattu aina puoli hammasta vituiksi xD


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa