Vedenlämpömittari ei nouse tarpeeksi, Golf iv AGR/ALH

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Vedenlämpömittari ei nouse tarpeeksi, Golf iv AGR/ALH

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 17:53

Kyseessä 280 tkm ajettu AGR, Nyt ilmojen viilennettyä koneen vedenlämpömittari ei nouse enää 90' asteeseen vaan jää pikkuisen alle. Autoon vaihdettiin nesteet elokuussa jakohihnan vaihdon yhteydessä. Muina talvina on lämpö noussut tasan 90 asteeseen mittarin mukaan.

Katselin noita vanhoja topiceja mutta niissä mainittiin että mittari alkaa heitellä rajusti eri suuntiin jos lämpötila-anturi rikki.

Voiko olla myös ylhäällä mainittu vika jos anturi menossa rikki? Onko erilaisia lämpötila-antureita vedelle enemmänkin vain pelkästään yksi? Yhtään lämpötila-anturia ei ole vaihdettu ikinä.

EDIT: Muokkasin otsikkoa niin että joku muukin hakua käyttävä löytää helpommin tiedon.
Viimeksi muokannut Reaper, 8.11.2012 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.11.2012 17:57

Tai sitten termostaatti horottaa auki... kuumiaako alavesiletku?
Jos lämpömittari näyttää vähän alle 90 niin oikeet lämmöt on sillon luokkaa 60

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 18:01

Pitää vielä kokeilla tuota letkua kunhan ehtii. Termostaatti myös alkuperäinen. Anturi varmaan näkyy vikakoodeissa, mutta entäs termostaatti?

Puhaltaa kyllä lämmintä ilmaa sisälle ainakin näillä pikkupakkasilla.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 7.11.2012 18:07

Termostaatti ei näy vikakoodeissa. Pahvia keulalle ja kato sitten lämpeneekö paremmin?

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 7.11.2012 18:08

termari siitä on paskana noilla kilsoilla. uus maksaa vajaan 20€ + uudet nesteet ja aikaa vaihtoon menee vartti, kannattaa aloittaa sen vaihdolla.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 18:14

Tuo termostaatti kannattaa vissiin vaihtaa OEM osana? Noista tarvike mallisista itsellä huonoja kokemuksia muista autoista.
Viimeksi muokannut Reaper, 7.11.2012 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.11.2012 18:20

Aivan oikein. Merkkiliikettä edemmäs ei kannata kalaan mennä, tai tarvikkeena jos tietää saavansa esim Wahlerin niin voi luottaa saavansa laatua. Hinta vaan tuppaa oleen sellaisella tarvikkeella mikä kestää viikon enemmän, sama kuin merkkitiskin termarilla.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.11.2012 18:45

Anturia voi kattoa testerillä, ensin moottorin puolelta; mitä arvoa se näyttää... sitten mittariston puolelta. Jos lukemat eriävät paljon, on anturi paskana


Niin ja vinkkivinkkinä erivärisiä (oem punasta) pakkasnesteitä ei saa sekottaa vihertäviin/sinisiin

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 19:01

Paras vaihtoehtohan olisi kun vaihtais molemmat kerralla. Taidan kuitenkin vaihtaa ensin sen termostaatin ja sitten anturin jos tarvetta. Ei paljon muita vikakohtia voi enää olla. EGR on myös käytössä, joten siitä ei alilämpö johdu.
erivärisiä (oem punasta) pakkasnesteitä ei saa sekottaa vihertäviin/sinisiin

Tuota punaista nestettä olen joutunutkin jo aiemmin muina talvina lisäilemään kun vuotaa letkulämmittimen liitos hieman lämmitintä käytettäessä.

Paljon muuten maksaa OEM osana termostaatti?

EDIT: Termostaatti (044121113) 42,20 e, o-rengas (038121119B) 3,80 e.
Viimeksi muokannut Reaper, 8.11.2012 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 7.11.2012 20:22

Motonettikin myy wahlerin termostaatteja, joten ei välttämättä tarvi käydä marmoritiskillä. Motonetin hinnan näkee verkkosivuilta.

Ja tuo punasen/sinisen/vihreen jäähdytysnesteiden puuroutuminen sekoittaessa on vanhaa tietoa nykyään.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 20:36

http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/t ... engine.htm
Tuossa ohjeessa varoitetaan että saattaa katketa tuo mustan muoviputken kaksi kiinnikettä jotka pitävät termostaattia kiinni, jos termostaatti ei irtoa helposti koneen kyljestä. Onko tuo miten varma skenaario vai oletko ehjänä saaneet osat irti?

Pee_Pee
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.3.2008 12:23

ViestiKirjoittaja Pee_Pee » 7.11.2012 20:54

Melko varmasti nuo lirvakkeet katkeaa ku irroitat sen termarikotelon. ite oon suosiolla vaan repässy sen irti ja sit leikkonu ne muovit helvettiin sieltä, paljo helpompi asennella se kotelo paikoilleen ku ei tartte värkätä niiden muovien kans. Ne on kaiketi vain sitä varten olemassa että termarin sais lykätä paikoilleen sillä kotelolla, mut hyvin se termari pysyy siellä reijässään ilman noitakin.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 21:05

Niinhän nuo klipsit tosiaan taitaa olla pelkästään avustamassa paikalleen laittoa. Ajattelin että niillä olisi jokin tärkeämpi tehtävä :) .

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 7.11.2012 22:38

Mitäpä haittaa jos viisari on alle 90?. Anturissa on itellä vikaa kun väliin ei nouse ja väliin nousee (antura kaput) mutta tosiaan kiinnostaa viallisen termarin mahdolliset haitta vaikutukset..onko sellaisia?

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 7.11.2012 23:56

Kone kuluu turhaan nopeammin ajettaessa liian kylmällä koneella jatkuvasti. Oikea lämpötila saattaa olla aivan eri kuin mitä tuo mittariston lämpömittari näyttää. Mittaristo näyttää 90 astetta kun oikea lämpö välillä 80-100 astetta.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 8.11.2012 9:01

1-koppa Octaviassa lämpömittari alkaa nousta 50:stä kun koneen lämpö on 55, ja näyttää 90 kun kone on vasta 75-asteinen. Pelkästään tuolla mittarilla olisi mahdoton arvioida termostaatin kuntoa, ennenkuin se on tosiaan hajalla. Hyvä välillä tarkistaa obd-liitännästä että mihin lämmöt oikeasti nousevat.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 8.11.2012 13:04

http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... 20&t=13404
Löysin tämän topicin ja tuo minun lämpömittari näyttää juuri samaa kuten tuossa kuvassa ja kone tosiaan tuntuu lämpenevän hitaammin kuin ennen. Uusi OEM termari ja o-rengas ostettu, pitää viikonloppuna laittaa paikalleen.

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 8.11.2012 14:30

vaiha samalla se lämpötila-anturi. Se on muuten kaks piirinen, toinen ohjaa mittariston neulaa ja toisesta menee tieto eculle. Jos ecun tieto reisillä niin saattaa syödä yllättävän paljon polttoainetta :D

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 8.11.2012 17:42

Polttoaineen kulutus on mielestäni pysynyt kohtuu normaalina. Hehkuttaa kylmällä koneella myös normaali ajan. Lämpömittarin neula ei tipu tai seilaa. Pitää tarkkailla kulutusta kun vaihtaa tuo termostaatin. MAF on myös alkuperäinen, senkin vaihto voisi olla kohta puoliin ajankohtaista. N75 on ainut mikä on noista "normi" huolto osista vaihdettu.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 8.11.2012 23:46

Meneekö afn tieto eculle samallalailla? Vai miten siinä toimii? Ois tarkotus vaihtaa anturi mittarille kun ei taaskaan värähtänyt kokopäivänä

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 9.11.2012 0:16

afn on kans kaks piirinen. Toinen menee eculle ja toinen mittaristo/hehku

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 9.11.2012 7:21

Kannattaisko myös ecun anturi vaihtaa varmuuden vuoksi? (kulutus n. 1l ylä kantissa)
Eikös nämä sijainnut afn siinä koneeseen menevän muovisen vesi letku liitännän vieressä?

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 10.11.2012 18:08

Nyt termostaatti vaihdettu. Lämmöt nousee mittarin mukaan tasan 90 asteeseen ja kestää siinä. Siitä termostaatin kansiosasta katkesi irroittaessa nuo muovitapit. Termostaatti piti vetää pihdillä irti erikseen.

Uusi termostaatti kesti yksinään paikallaan kolossaan mutta o-renkaan kanssa joutui vähän säätämään että kesti oikealla paikalla kun laittoi sen kansiosan takaisin. Tuo kansi maksaa OEM osana n. 8 e. Sen vaihtaminen uuteen helpottaa termostaatin takaisin laittoa koska myös o-rengas kestää kiinni kannessa niiden klipsujen pitäessä termostaattia paikallaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa