Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja lodettaja » 8.9.2010 3:17

Ihan älytöntä tämä poliisien tietämättömyys, pysäyttivät viime lauantaina kun autossani ei palanut kun huomiovalot edessä.
Sanoivat että sulla on takapää aivan pimeä, miksi ei ole parkit päällä?
Kyseisille asiallisille poliisimiehille sain selitettyä että lain mukaan ei tarvitse palaa kuin pelkät huomiovalot päiväsaikaan.

Eikö sitten heti sunnuntai-iltapäivällä pysäytetty uudestaan ratsian yhteydessä, sanoi että katsotaan kohta noita sun valoja.
Kyseinen noin 50-vuotias poliisimies alkoi valittamaan että miksi sulla ei ole parkit päällä noiden kanssa?
Sanoi myöskin että valot täytyisi MUUTOSKATSASTAA?!? jotta saisi ajella ilman muita valoja ja että niistä täytyisi olla merkintä rekisteriotteessa.
Parkit päällä kyseiset huomiovalot olisivat aivan kelvolliset, silloin ei tarvitsisi muutoskatsastaa.
Tuli vielä puheeksi uusien autojen takavalojen palamattomuus ja niissä kuulemma ei tarvitse palaa, ja kun kerroin että olen aika paljon pelkät huomiovalot päällä ajavia nähnyt liikenteessä niin siihen poliisi tuumasi että "niin no, on niitä laittomia valoja aika paljon liikenteessä".
Uhkasi sakon kirjottaa jos vielä intän vastaan.

Teen huomenna kyseisestä poliisista kantelun poliisihallitukseen.

Sain vielä varmistuksen liikenneturvallisuusvirastosta että ei tarvitse mitään muita valoja palaa huomiovalojen kanssa, riippumatta miltä vuosikymmeneltä ovat, EU-säännön mukaan ei saisi edes palaa, mutta suomessa kun ennen vaadittiin parkkien palaminen huomiovalojen kanssa niin molemmat kytkennät ovat laillisia kaiken ikäisissä autoissa ja valaisimissa. Ja valoja ei todellakaan täydy muutoskatsastaa eikä niistä tule merkintää rekisteriotteeseen.

Kuva
http://img843.imageshack.us/img843/4717/huomiovalot.jpg

Ja kyllä, on aivan sama onko kyseessä päiväajovalot (DRL), huomiovalot, RLE-merkinnällä varustetut valaisimet tai RL-merkinnällä varustetut valaisimet, kaikki edellämainitut lasketaan huomiovaloiksi eikä niiden kanssa tarvitse käyttää muita valaisimia. Ajovalojen ja sumuvalojen kanssa huomiovalojen käyttö on kielletty.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 8.9.2010 8:54

Ne on kato nää LP:t omasta mielestään jumalia ja heidän sana on laki.

Hump
-
Viestit: 41
Liittynyt: 28.3.2006 7:39

ViestiKirjoittaja Hump » 8.9.2010 9:59

Ihme ettei poliisi tiedä minkälaisia valomääräyksiä on olemassa.
Eikö tuo ole hyvin yksiselitteinen, eli päiväajovalot saavat palaa yksin, ilman parkkeja...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 8.9.2010 12:06

Uhkasi sakon kirjottaa jos vielä intän vastaan.

Ja sittenkö sä nielit koko asian? Oisit ottanu sakon vastaan, kiistänyt sen ja vienyt käräjille :)

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 8.9.2010 12:23

Ja sittenkö sä nielit koko asian? Oisit ottanu sakon vastaan, kiistänyt sen ja vienyt käräjille :)

Mitä toi kiistäminen hyödyttää? Itse olen kiistänyt ainakin parit sakot "mitkä muistan" ja niistä ei ole kuulunut mtn 5-6vuoteen. Ensimmäinen oli virtsaaminen yleisellä paikalla kioskin takana mitä poliisi ei voinut edes nähdä ellei ole röntgen katse mikä näillä näemmä oli kun näki kioskin taakse sakko:20€, Toinen oli häiriökäyttäytyminen... menin ilmottamaan parkissa olleille poliiseille että baarin edessä riehuu känninen nainen niin pisti mut maijan kyytiin ja veivät koppiin ja putsas vielä lompakonkin samalla reissulla "just oltiin käyty automaatilla" noin 240€ ja aamulla kun päästi pois kirjotti vielä 84€ sakon häiriökäyttäytymisestä. Sakon joutu silti maksamaan kummastakin. Että tuskimpa kukaan noteeraa mitään jos muutamasta lampusta tekee valituksen...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.9.2010 12:31

^eli menit allekirjoittaa sen sakkolapun?

Kun et allekirjoita sitä niin sitten kuuluu ja varmasti.
Tottakai itsekin olen aina ylinopeuden kiistänyt vaikka tiesin niin tekeväni ja allekirjoitan sakon. Ei niistä mitään ikinä kuulu.

Eli jos oikeasti haluat kiistää niin et allekirjoita saamaasi sakkoa.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 8.9.2010 12:41

En ole varma tuliko allekirjotettua mutta silti kirjotti tai ei niin kyllä se silti pitäis käräjille mennä kun ruksi on ruudussa että kiistätkö vai et.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 8.9.2010 13:18

Eikö tuo ole hyvin yksiselitteinen, eli päiväajovalot saavat palaa yksin, ilman parkkeja...


Suomessa ei tunneta päiväajovaloja, kaikki lasketaan huomiovaloiksi
Tässä lainauksia trafilta saamastani vastauksesta:

"Valojen kytkentäsäädökset ovat valitettavasti varsin monimutkaiset ja aiheuttavat välillä sekaannuksia. Valokytkentöjen tulee olla auton käyttöönottoajankohdan vaatimusten tai uudempien mukaiset. 2008 voimaantulleessa E-sääntö 48:n uudistuksessa määrätään, ettei huomiovalojen kanssa saa palaa mitkään muut valot. Vanhassa kansallisessa lainsäädännössä määrättiin, että huomiovalojen kanssa tulee palaa etuvalojen (parkit), takavalojen ja rekisterikilven valon. Molemmat kytkentävaihtoehdot ovat sallittuja kaiken ikäisissä autoissa Suomessa. Huomiovalot eivät saa palaa koskaan ajovalojen tai sumuvalojen kanssa samanaikaisesti.

Autoon tehtäviä valomuutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa, eikä niistä tehdä merkintää rekisteritietoihin katsastuksessa."

"Kytkentäsäännöt ovat samat kaikille huomiovaloille valaisimen iästä riippumatta. "Uusi kytkentä tapa" missä mitkään muut valaisimet eivät pala huomiovalojen kanssa samanaikaisesti annetaan E-sääntö 48 revisio5 lisäys2 mitkä on tullut voimaan 7.8.2008. Tuosta päivämäärästä lähtien on valot saanut kytkeä "uuden tavan" mukaisesti."

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2010 13:31

Muista sitten tuoda esiin että kyseinen p*lakki ei toiminut "hienotunteisesti ja asianmukaisesti virkatehtävää hoitaessaan" mitä poliisilaki (vai mikä se oli) edellyttää.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.9.2010 14:53

Itse kun laitoin parivuotta sit tohon Golffiin noi huomiovalot. Niin katsastuksessa sanoin inssille suoraan että takavalot ei pala, niin se sano ettei tarvitsekkaan.
Kerran pn pysäytetty, kun luulivat että ne on sumarit.
Aika monessa mersussa palaa ledirivistö alhaalla kun on ajovalot päällä.

Tosin nyt kun laitoin ton T4 transun punaisillavaloilla olevan niin valokytkimen, niin apukuskin parkki ja takavalo palaa 0 asennossa :(

Sakari75
-
Viestit: 124
Liittynyt: 25.8.2008 20:31

ViestiKirjoittaja Sakari75 » 8.9.2010 20:32

Outoa puhetta poliisilta. Kirjottaa nyt sakko jos on jostain asiasta erimieltä. AIka kekkoslovakia meininkiä..
Innolla jään seuraamaan mitä asiassa tapahtuu.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 8.9.2010 20:59

Tuo on kyllä aika valitettavaa.. Näköjään pitäis joka asiasta olla aina lakipykälät ja asetukset mukana niin voisi todistaa olevansa oikeassa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 8.9.2010 21:13

Mulle on mussutettu kun minissä on parkit samassa umpiossa sumareiden kanssa, että ajan sumuvalot päällä..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.9.2010 21:21

Valitettava tosiasiahan on että Poliisin palveluksessa on jonkun verrankin pienenä kiusattuja ja päähänpotkittuja, jotka sitten tuossa jumalaisessa ammatissa purkaa traumojaa. Itsellä ei ole mitään Poliiseja varsinaisesti vastaan, työtäänhän he tekevät. Mutta tässä tapauksessa metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan, mikä minut ajaa välillä ojasta allikkoon. Tuo pieni osuus vain pilaa koko ammattikunnan maineen (kuten kuulemma mustalaistenkin tapauksessa on ;) )

Viimeisimmän poliisin kanssa asioinnin johdosta jouduin jättämään rikosilmoutuksen toiminnasta, täytyy kyllä myöntää että heidän sisäinen tutkinta teki ihan pätevää työtä, eikä tarvinnut siviilikannetta loppujen lopuksi nostaa. Hauskaa oli että netissä jätettyyn rikosilmoitukseen ei koskaan ole minulle kukaan vastannut mitään (esim kun autoon on tullut reilut vahingot parkkipaikalle, eikä tietenkään sellaisesta jätetä lappua). Tuohon poliisin osoitettuun ilmoitukseen kuitenkin heidän sisäinen tutkinta soitti tunnin pästä, kysyen viedäänkö heidän kautta vai siviilikanteena :D

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 8.9.2010 22:35

Noniin, vein tänään kirjeen postiin, katsotaan mitä tästä seuraa.

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 9.9.2010 8:56

Otetaan mikä tahansa ihmisryhmä ammattiin, ikään, sukupuoleen tai uskonnolliseen kantaan katsomatta, niin kusipäiden suhteellinen määrä on vakio. Sama pätee työpaikkoihin ja jalkapalloseuroihin. Myös poliisiin...

Itsehän olen sitä mieltä, että poliisien ammattikunta on yksi tekopyhimmistä koko maassa. Itse ajelevat/pysäköivät holtittomasti, mutta kuitenkin hommana olisi vahtia toisten toimintaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.9.2010 11:02

Onkos nämä Audien ledirivistöt umpioissa päiväajovalot?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.9.2010 13:09

Nythän kannattaa vielä muistaa, ettei kaikkia jälkiasennusledirivistöjä ole E hyväksytty päiväajovaloksi (tai virallisesti kai lakitekstissä huomiovaloksi) Vaan esim joissain tuninki umpioissa olevat ledirivistöt ovat parkkivaloja, joiden käyttö pelkästään ei suomessa ole tieliikenteessä sallittua.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.9.2010 13:53

Onkos nämä Audien ledirivistöt umpioissa päiväajovalot?

On.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 9.9.2010 14:30

Miten "päivävalot" määritellään?
Mikä on niiden virallinen paikka?
Täytyykö kytkennän olla täysin automaattinen eli pelkällä auton starttaamisella on valot päiväasennossa?
Voiko entiset sumuvalot muuttaa päivävaloiksi tai voiko sumuvalojen paikalle vaihtaa päivävalot?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 9.9.2010 16:34

Direktiivin ja E-säännön 87 mukaan päiväajovaloja ovat RL-merkinnällä varustetut e-hyväksytyt valaisimet. Sijoitus on määritelty aken valomääräysohjeessa http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf kohdassa huomiovalaisimet.

Vaihtoehtoinen kytkentä tosiaan on se että takana ei tarvitse samanaikaisesti palaa mitään, mutta sitä ei ole tuohon ohjeeseen päivitetty.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 9.9.2010 18:04

RL-merkinnällä varustetut valaisimet ovat ns. päiväajovaloja muualla euroopassa.
Huomiovalot ovat olleet suomessa käytössä montakymmentä vuotta, suomen lain mukaan huomiovalojen kanssa tarvitsi käyttää myös parkkivaloja edessä ja takana samanaikaisesti.
EU:n "uusi" vuonna 2008 voimaan tullut direktiivi kuitenkin sanoo että huomiovalojen kanssa ei saa palaa mikään muu valaisin samanaikaisesti, suomessa päiväajovalot ja huomiovalot = sama asia = ei tarvitse pitää mitään muita valaisimia päällä, tämä koskee myös vanhoja huomiovaloja joissa ei välttämättä ole RL-merkintää, vaan jokin muu hyväksyntä.

Suomessa on siis valinnaista että käyttääkö parkkivaloja vai ei, muissa euroopan maissa joissa ei ennen huomiovalo- tai päiväajovalo-käsitettä tunnettu on siis kiellettyä pitää parkkivaloja samanaikaisesti päällä.

kuten liikenneturvallisuusvirasto ilmoittaa:
Kytkentäsäännöt ovat samat kaikille huomiovaloille valaisimen iästä riippumatta. "Uusi kytkentä tapa" missä mitkään muut valaisimet eivät pala huomiovalojen kanssa samanaikaisesti annetaan E-sääntö 48 revisio5 lisäys2 mitkä on tullut voimaan 7.8.2008. Tuosta päivämäärästä lähtien on valot saanut kytkeä "uuden tavan" mukaisesti.

Huomiovalojen kytkennästä sen verran että jos valot asentaa uuden tavan mukaisesti, pitää niiden syttyä kun auto käynnistetään ja sammua kun ajovalot tai sumuvalot kytketään päälle.

lisäystä vielä:
Autoihin jotka on rekisteröity ennen 10/1994 saa asentaa keltaiset huomiovalot
esim. Talmun. Vanhemmissa autoissa ei tarvitse olla e-merkkejä.
Eli siis keltaiset ja valkoisetkin talmut saa kytkeä uuden tavan mukaisesti, eikä niiden kanssa tarvitse palaa muita valoja.

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 9.9.2010 22:50

Siis mun kaaliin ei sitten mee noi huomiovalot/päivävalot sitten ei millään......
Siis miksi ajaa ilman valoja? Vaikka nyt päiväsaika onkin, niin on paljon tilanteita jolloin auton huomaa vain valoista, monetkaan huomiovalot eivät kauempaa edes näy.
Mä en vaan ymmärrä mikä ihmeen hohto noissa pikkuledeissä oikein on...? Kauhee homma olla laittamatta jotain valoja päälle, siinä mitää häviäkään...:D

andre_
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.8.2010 4:13

ViestiKirjoittaja andre_ » 9.9.2010 23:25

Eikös just kunnollisissa ja hyvissä E-hyväksytyissä päiväajovaloissa ole heijasin suunniteltu sellaiseksi, että sen huomaa muu liikenne paremmin kuin tavalliset ajovalot?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 9.9.2010 23:45

niin on paljon tilanteita jolloin auton huomaa vain valoista

Mä luulen, että nykyään tilanne onkin se, että autoja ei (tajuta) huomata muusta kuin valoista, johtuen juurikin tosta valopakosta. Kas kummaa, kun 20vuotta sitte autot huomattiin ihan yhtä hyvin ja keskieuroopassa ja muualla maailmaa ne nähdään vieläkin ihan hyvin vaikkei niissä poltettu/polteta valoja :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.9.2010 0:03

ja kas kummaa ulkomaillakin tulee pakollisiksi päivänvalot/ajovaloautomatiikka. Näin esim englannissa.
Ja muissa maissa on yhtä palikoita liikenteessä kuin suomessa?

Benqqu
-
Viestit: 17
Liittynyt: 11.2.2010 14:14

ViestiKirjoittaja Benqqu » 10.9.2010 10:49

Itselleni tulossa päiväajovalot kumpaankin autoon (on jo hankittu mutta odottavat uuden puskurin maalausta yms) Ideana se että säästän normivaloissa olevia polttimoita päiväsaikaan - ovat sitten iskussa kun niitä tarvitaan. Kun on jännittet kunnossa ja käyttää kunnon polttimoita (mulla Osram Nightbreaker) valoteho on ihan ok mutta kestävyys hieman heikko- turha noita on kuluttaa päiväsaikaan.
Kunnon päiväajovalot näkyvät paremmin kuin puolikkaat koska niiden valokeila pitää nousta selvästi yli vaakatason (toisin kuin puolikkaiden tai sumareiden keila)
Audeissa nuo ledirivistöt vielä ovat tuplavirassa- kun muut valot ei ole päällä ne ovat DRL:t , muut valot päällä himmenenvät ja ovat hyväksytyt parkit.
Onhan nuo muotiasia mutta mielestäni myöskin ihan perustellut - ei tuossa laiskuudesta ole kyse- ihan yhtä hyvin voisi olla puolikkaat valoautomatiikan perässä (jos ei jaksa valovipua liikauttaa liikkeellelähdettäessä)
Ja laitetaan sitten ihan ne ajovalot päälle kun on esim lumipyry- aika heikosti näkyy auto jossa perse ihan lumessa eikä valon valoa takana päällä.
Syksyksi tulee noiden lisäksi uusien umpioiden pariksi 4 lisäpitkät jolloin referenssiluvuksi tulee tasan 100. 6 H3:sta ja 4 H1:stä keulilla ja haussa mutkateille/ruuhkasuomeen sopiva leveä valokeila

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 10.9.2010 10:53

^ :D niimpä....
Ja 20vuotta sitten autoilla ajettiinkin vähän erityyliin kuin tänä päivänä.

Siltikään mä en vain saa kuuppaani mahtumaan niitä valoja.....Mikä siinä on niin vaikeeta käyttää sitten ajovaloja jolloin valo palaa edessä ja takana..? Useimmiten auto on jopa hienompi ilman niitä ristuksen ledejä! :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 10.9.2010 11:16

Koska oikeat ja hyväksytyt huomiovalot näkyy kauemmas ja paremmin kuin lyhkäset.
Huomiovalojen tarkoitus on näkyä ja lyhkästen vain näyttää tietä.

Ja jos ei havaitse edellä menevää autoa ilman takavaloja normaalikelissä, suosittelen viemään ajokortin poliisilaitokselle tai varaamaan ajan optikolle.
Lumipyryssä yms, ei niitä normaalitakavalojakaan sieltä erota, siksi autoissa on takasumuvalot.

Ja miksi polttaa 2 x 55w lamppuja kun paremman näkyvyyden saa 5-21w lampuilla. Tai paljon noissa ledeissä nyt sit on..

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 10.9.2010 13:00

Ja miksi polttaa 2 x 55w lamppuja kun paremman näkyvyyden saa 5-21w lampuilla. Tai paljon noissa ledeissä nyt sit on..


Suhde taitaa olla 130W / 10W ledivalojen eduksi koko autossa. Teholedit 1 watin luokkaa mutta pienemmilläkin pärjää jos on hyvä linssi. Ja puhumattakaan xenon-lyhkäsistä. Jokainen poltettu tunti käsittääkseni heikentää valotehoa ja polttimoiden uusiminen ei ole aivan helppoa ja ilmaista vaikka pitkäikäisiä ovatkin. Lisäksi nykyää löytyy autoja joihin perusajovalopolttimon vaihtaminen on ammattimiehelle tunnin homma. Tällaisten autojen omistajat varmaan pitävät ajatuksesta että suurin osa ajoista tehdään muilla valoilla ja tietä valaisevia valoja käytetään vain kun todella tarvii.

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 10.9.2010 13:48

No kyllä täytyy mennä autoilunkin hankalaksi jos pitää lisätä autoon valoja että säästää lampun vaihtoja... ja kW...
Siis sitä mäkään en nykyautoissa ymmärrä että lampun vaihto pitää tehdä niin prkl vaikeaksi.

Ja sitten että niitä lisäillään autoihin joissa niitä ei alunperin tarvita....?

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 10.9.2010 14:19

No kyllä täytyy mennä autoilunkin hankalaksi jos pitää lisätä autoon valoja että säästää lampun vaihtoja... ja kW...
Siis sitä mäkään en nykyautoissa ymmärrä että lampun vaihto pitää tehdä niin prkl vaikeaksi.

Ja sitten että niitä lisäillään autoihin joissa niitä ei alunperin tarvita....?


Jokainen tekee autolleen mitä haluaa ja lisäilee siihen mieleisiään varusteita

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 10.9.2010 14:37

Nykyisten päivävalojen takana on kaksi perusideaa:

A: Kuluttavat vähemmän energiaa kuin ajovalot --> (marginaalisesti) pienempi polttoaineen kulutus --> kukkahattutädit iloitsevat

B: Pienen valaisutehon vuoksi ne voidaan säätää "häikäsemään" vastaantulija, jolloin auto huomataan paremmin. Nykyvalot antavat vähän hajavaloa sivuille jolloin niistä ei ole havaitsemisen kannalta hyötyä kuin suoraan edestäpäin katsottaessa.

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 10.9.2010 14:45

lodettaja veti herneet...:'D

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 10.9.2010 15:12

Timotein oma kommentointi on sitä tasoa että en ihmettele vastausten tasoa yhtään. Kenenkään ei ole pakko ostaa autoa päiväajovaloilla tai asentaa siihen omaan autoonsa sellaisia, jos ei halua. Omassa autossa on ainakin erittäin hyvällä syyllä päiväajovalot laitettu tehtaalla paikalleen. Ei tarvitse sytytellä/sammutella päivänvalossa xenoneita turhaan, eikä sitä kautta maksaa uusia kalliita xenon-polttimoita ihan niin usein.

Tällä hetkellä aikalailla kaikki autovalmistajat asentavat päiväajovalot uusiin malleihinsa ja melko moni auton omistaja asentaa ne myös itse. Samalla tavalla moni auton omistaja asentelee muitakin lisävarusteita ja ulkonäköosia, ilman mitään syvällisempää tarkoitusta. Turha näistä päiväajovaloista on alkaa sen enempää kohkaamaan.

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 10.9.2010 17:41

Tasoa....?
Mä oon herranjestas sanonut että en ymmärrä niitä valoja, se on ristus mun mielipide! Ihan kuin en ymmärrä lasikuituhirviöitä enkä alumiinispoilereitakaan....
Sain paljon vakuuttavia faktoja siitä miksi niitä on uusissa autoissa, eihän varmasti ole hauskaa vaihdattaa asentajalla uusia lamppuja...
Kun se kerran tehdään uusiin autoihin niin prkl vaikeaksi vaihtaa. :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.9.2010 18:54

^ ymmärrän että sanoo mielipiteensä, mutta pitääkö sitä jäädä jankkaamaan? Jos ei jotain ymmärrä, niin voi olla ymmärtämättä.
Vois melkein kaivaa valkoiset talmut tuolta kaapin perältä ja laittaa ne keulille... :D

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.9.2010 22:51

LED päivänajovalojen käytölle onkin aiemmin jo kerrottu melko hyvät pääperusteet.
Lisäksi on huomioitava että kantavana ideana on: LED päivänajovalot kestävät auton eliniän (Skandinavia rankkoine ilmastovaatimuksineen on marginaali alue) joten valoja ei tarvitse koskaan vaihtaa. Autoilla ajetaan suurimmaksi osaksi valoisaan aikaan, joten kuluvia yövalaisimia voidaan säästää paljon.
Polttoaineen kulutus pienenee per auto erittäin vähän, mutta päästöt pienevät tonneja kun kaikki autot lasketaan yhteen.
Turvallisuus paranee koska auton havaittavuus paranee. Takavalojen palamattomuus selittyy: A. säästetään takapolttimoita ja polttoaine kulutusta B: Jarruvalot näkyvät selkeämmin.
LED tekniiikka on vasta aluillaan ja kehitys asteita tuodaan enemmän ja enemmän. Kymmenen vuoden päästä ei tarvitse kirota hankalaa polttimon vaihtoa, koska polttimoa ei tarvitse koskaan enää vaihtaa.

Hape
-
Viestit: 180
Liittynyt: 30.9.2009 2:43

ViestiKirjoittaja Hape » 11.9.2010 3:58

Tekniikan Maailma otti kiinni justiin tuohon samaan asiaan huomiota vuosi sitten. JA uudestaan viimeisssä numerossa. Ketään ei kiinnostanut.

TM:hän on tunnetusti väsyneiden neljäkymppisten demareiden kerhon tapa tappaa kaikki kiva autoharrastus suomesta,

:)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 11.9.2010 5:42

Minä tuossa ajattelinkin juuri hankkia A6 2,7 V6 TDI quattro A:n ja nyt pitää enää varmistaa, että siinä on nuo päivävalot, jotta säästän luultavasti huomattavia summia xenoneissa ja takavalon polttimoissa, puhumattakaan polttoaineesta ja luonnosta.

Timotei_
-
Viestit: 291
Liittynyt: 19.5.2009 23:15

ViestiKirjoittaja Timotei_ » 12.9.2010 17:26

Kun kyllähän nää foorumit yleisesti on tuota miettimistä ja mielipiteiden jakamista varten. kyllähän noita turhempiakin ketjuja ja jahkailijoita täällä on näkynyt joten ei nyt jokaisen kannata hernettä vetää syyttä suotta..? kuten sanoin, sain selvyyttä ja faktoja asiaan jota en ymmärrä...
^babar....:D (peukut)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.9.2010 9:44

Yksi huono homma tuossa takavalopakon poistumisessa on Suomen oloja ajatellen: jos autossa on perinteinen takavalon polttimo, siitä kehittynyt lämpö pitää umpion sulana. Jos valo ei toimi tai se on uutta ns. leditekniikkaa, saattaa perä olla päiväsaikaankin lumipöllyssä pelkkää valkoista massa. Viime talvena pisti oikein merkille joku uusi merkki, jossa on leditakavalot, että hyvin oli perä muurautunut umpeen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 13.9.2010 10:22

^ ihmiset ei tunnu paljon välittävän että näkyykö siellä perässä mitään valoja. Lumi ja kunnon rapakelillä näkee melkoisia suorituksia. Eikä tarvi olla edes modernit ledivalot takana, yhtä hyvin ne perinteisillä polttimoilla varustetut valot lakkaa näkymästä jos niitä ei väliin putsaa esille.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.9.2010 13:01

Kymmenen vuoden päästä ei tarvitse kirota hankalaa polttimon vaihtoa, koska polttimoa ei tarvitse koskaan enää vaihtaa.


... tai kirotaankun niitä kirottuja LEDejä joita ei VOIDA vaihtaa ilman älytöntä hommaa sitten KUN ne sattuvat kärähtämään :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.9.2010 13:18

Jos ne ledit, mitä noissa käytetään on samaa kuraa, mitä olen kaukoidästä tulleissa ledipolttimoissa nähnyt, ei voi odottaa kovin pitkää kestoikää.

Ikävää sekin, jos ledirivistöstä on yksi ledi pimeänä ja katsastusmies sanoo, että valo ei toimi oikein, mistä edes saat vastaavan valaisimen kymmenen vuoden päästä.

Jenkkivehkeissä käytettiin aikanaan ns. sealed beam -umpiota, jonka rikkoutuminen vanhemmassa autossa saattoi harmittaa.

lodettaja
-
Viestit: 77
Liittynyt: 12.10.2009 16:01

ViestiKirjoittaja lodettaja » 23.10.2012 10:54

Tähän nyt on pakko vihdoin kirjottaa että poliisihallitukselta tuli yli vuoden päästä tästä kantelukirjeen lähetyksestä selvitys jossa pahoiteltiin poliisimiehen toimintaa ja liikkuvan poliisin koulutusta näissä asioissa lisätään (niin varmasti) nyt kun siitäkin päästiin eroon.

Monisivuisessa selvityskirjeessä oli mukana kyseisen konstaapelin (Esko Eronen) anteeksipyyntö/pahoittelu että hän ei ollut ottanut asioista selvää ja todella luuli että takavalottomia huomiovaloja ei saa jälkiasentaa.

On tuo kirje tallessa ja sitä lukiessa tulee aina hymy huulille kun poliisin on pakon edessä myönnettävä virheensä kirjallisessa muodossa.

jarir86
-
Viestit: 50
Liittynyt: 2.10.2012 1:54

ViestiKirjoittaja jarir86 » 6.11.2012 20:08

Idioottimainen juttu on kyllä nuo takavalottomat päivävalot, ei niissä ledihärpäkkeissä siinä edessä mitään vikaa ihan ok, itsekkin voisin asentaa moiset, mutta kun ne takavalot ei pala, niin sumulla/sateella ne normi takavalot näkyy aika pirun paljon paremmin kuin ei mitkään takavalot, ja kun se takasumari on ilmeisen vaikea laittaa päälle kun sitä tarvitaan. Tämäpä onkin yksi näitä EU:n idioottimaisia keksintöjä. Siitä vaan takavalottomat päivävalot ottamaan hernettä, ei haittaa :)

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 6.11.2012 20:26

Lähes OT:nä täytyy sanoa, että typeriä ovat nuo ledit takavaloina talviaikaan. Eivät jaksa pysyä sulana, jos vähänkään lumi pöllyää. Onneksi ei oo tullu seitsemää oikein eikä tarvii uutta autoa ostaa, niin ei ole tätäkään riesaa omalla kohdalla. :D

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 6.11.2012 21:43

Itse kummaksuin myös aikanaan tuota takavalojen puuttumista noissa alkuperäisissäkin päivävaloissa, mutta kun nyt tarkemmin vähän myöhemmin ajattelee niin todella harvoin kukaan on peruuttanut risteyksessä tai muussakaan liikenteessä syliin. Kyllä ne autot usein etuperin tulee kun ne jää huomaamatta ja vahinko sattuu. Muutamia automalleja on tullut jo vastaan jossa syttyvät normaali ajovalot lumi- tai vesisateen alkaessa mikä on jo jonkinlainen edistys. Tosin ei sekään korvaa ihmisten puuttuvaa järjenkäyttöä vaan ajetaan tuiskuissa ja hämyissä päivävalot päällä tai huonosta näkyvyydestä huolimatta aivan edelläajavan tappituntumassa josta esimerkkinä nuo etelä-suomen joka talviset tapahtumat ja ketjukolarit vaikkakin olosuhteissakin on eroa harvemmin asuttuihin paikkoihin. Monenlaista kulkijaa näkee mm. ohituksissa joilla ei voiteta ajassa mitään kun ei se edessä ollut ajanutkaan alinopeutta vaan itsellä oli hetkellisesti vähän yli. Seuraavaksi se on itse tukkona ohitetun edessä kun päättää kääntyä vasemmalle parin kilometrin jälkeen tai kihisee vieressä kun olette vieretysten ryhmittyneinä eri kaistoille. Toinen hieno ryhmä on ne jotka tulevat lievää yli nopeutta tappituntumaan eivät kuitenkaan tule ohi vaan jäävät siihen roikkumaan etenkin pimeässä saa alkaa välillä veivaamaan peilejä uusiin asetuksiin ettei takapuskurin lähettyvillä olevat ajovalot häikäise jatkuvasti. Ainakin omasta mielestä on mukavampi jättää sen verran väliä ettei tuulilasi tahreennu syyskeleissä :D(säästyy pesuainetta ja useita euroja). Olen katsonut paremmaksi kun yrittää keskittyä siihen omaan tekemiseen ja muistaa että siellä joukossa on monenlaista menijää niin osaa vähän varautua. Omat ledit nakkasin jo edellisen auton aikana mäkeen kun se markkamarketti daylight villitys meni ohi, mutta jos tuohon passattiin löytäisi jotkut fiksun näköiset pyöreät tuikut sumarien tilalle niin miksi ei niitä kesä aikaan käyttäisi ja vaihtaisi talven pimeille sumuvaloja.
Aika rankkaa OT:ta, mutta menköön :D

Itse sinivuokkoihin niin kyllä sieltä suunnalta aika paljon hyvääkin asennetta on tullut nähtyä. Sitten on se pieni paskalakkiryhmä joiden kaikki lelut on olleet pyöreitä ja nekin patterin välissä onneksi niitä ei ole kaikki, mutta välillä niihin samoihin törmää liian usein. Yksi esimerkki tapaus on kun ohitin 60 alueella(ei taajamassa tms.) 40-50 ajaneen tunnuksettoman poliisiauton. Aavistus tuosta auton 'kuormasta' oli rekisterin perusteella joten tein ohituksen mahdollisimman nätisti eli vauhti ei noussut ja keskiviiva oli valkoinen ja katkonainen, mutta punaiset syttyi ja käskettiin rauhoittua. Itse vääryyttä ei tapahtunut, mutta kyllä se vähän ihmetytti ja vieläkin huvittaa. Heillä tosin ei tainnut olla kiire kun mondeolla ajaessa on taivaspaikkakin varattuna.
Kiitos ja anteeksi :D

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 6.11.2012 21:48

Pöllyävä, valoja umpeen muuraava lumi vaivaa ehkä 5% autoilijoista ehkä noin 5% ajoajasta. Muun ajan ne kuulemma säästävät sähköä eli energiaa.

Pimeäturvallisuus on sitten eri puute joka on varmaan insinöörien ratkaistavissa.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 6.11.2012 22:02

Totta, pöllyävä lumi on aika special case Suomen, ja varsinkin EU:n, mittakaavassa. Mut kaikista uusista teknologioista löytyy huonoja puolia, kun tarkkaan miettii. :P Yleensä ne ovatkin tällaisia vahingossa vanhaan teknologiaan sisältyneiden ominaisuuksien, kuten hukkalämmön, puutteesta johtuvia ongelmia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja Levis » 7.3.2016 18:36

Ihan suoraan ei poliisiin tämä liity, mutta..
Mitenkä noiden e-hyväksyttejen drl valojen kanssa mahtaa olla, jotka ovat ketjussa. Eli useampi irtoledi, jotka yhdessä muodostavat valaisimen. Katsastusmiehen mielestä valoja saa olla vain kaksi. Tuli huomautus.

Tämäntyyliset, mutta yhteensä 4 lediä.
http://osanetti.fi/led-ajovalosarja-irt ... 17636.html

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.3.2016 23:11

Kysymys lienee siitä että mikä on kenenkin mielestä valaisin ja valo. Onhan takavalaisimissakin montaa lamppua.

Vai onko mulla kymmenen jarruvalaisinta? ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja Levis » 8.3.2016 1:15

Näköjään Hella valmistaa myös tuollaista irtoledeistä koostuvaa sarjaa. Taitaa olla katsarilla väärää tietoa? Kyseinen herra laittoi myös merkinnät peruutusvaloista ja parkkipolttimoista näkemättä edes umpioiden sisään mitä siellä on. Kyse siis led polttimoista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2016 2:06

Mitä se niistä huomautti?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja Levis » 8.3.2016 14:38

Etuvalo, ei hyväksyttyä tyyppiä edessä. Korjauskehotus.
Peruutusvalo, ei hyväksyttyä tyyppiä. Korjauskehotus.
Etuvalo, lukumäärä virheellinen, edessä. Korjauskehotus.
Jarrulevyt liian ohuet edessä. Hylätty.
Viimeksi oli takana levyt katsarin mielestä ohuehkot ja suositteli vaihtamaan. Sain leiman ja vaihdoin levyt. Nyt tuli hylky suoraan. K1 katsastus. En asioi tuolla toiste. Syy ei ole hylkäyksessä miksi asema vaihtuu.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.3.2016 17:50

3.1 Useamman eri valaisimen katsominen yhdeksi valaisimeksi (5.7.2)
Jos yksittäisen valaisimen näkyvä pinta muodostuu kahdesta tai useammasta erillisestä osasta,
sen on täytettävä vähintään toinen seuraavista vaatimuksista:
• Erillisten osien projektion kokonaisala tasolla, joka sivuaa ulkolinssin ulkopintaa ja joka
on kohtisuorassa vertailuakseliin nähden, peittää vähintään 60 prosenttia kyseistä pro-
jektiota ympäröivästä pienimmästä suorakulmiosta, tai etäisyys kahden vierekkäisen /
toisiaan sivuavan erillisen osan välillä on enintään 15 mm mitattuna kohtisuorasti ver-
tailuakseliin nähden.
• Jos on kyse toiminnallisesti integroiduista valaisimista (tyypin D-valaisimet, hyväksyn-
tämerkinnässä kirjain D), kahden vierekkäisen näkyvän pinnan välinen etäisyys vertai-
luakselin suunnassa on enintään 75 mm mitattuna kohtisuoraan vertailuakseliin näh-
den.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... 6kodev1oJQ

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja Levis » 8.3.2016 17:58

Hui hitto ku on vaikealukuista tekstiä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja pete73 » 8.3.2016 18:32

Niinhän nuo lait ja asetukset tuppaa olemaan. Saa parikin kertaa koota ajatuksia että mitä niissä oikeen sanotaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.3.2016 18:41

Ois pitäny sitä suikkapäätä vaatia esittämään miksi toi sääntö ei toteudu. :D

Levyn paksuus alle mitan on suoraan hylkäysperuste.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja Levis » 12.3.2016 19:55

Vaimo kävi autoa näyttämässä. Itse olisin kyllä kysynyt nuo valoasiat selväksi samantie.

Oli ekakerta ku jäi leima saamatta peruskatsastuksessa meikällä. Ja tosiaan olen saanut parempaa palvelua aiemmin noiden levyjenkin osalta. Nytkin etulevyissä vain n. 1,5 mm reunus ulkokehässä. Pahemmillakin leiman saanut. Kuinka paksut uutena mahtaneet olla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Poliisien tietämättömyys / Huomiovalot /Selvennystä asiaan

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.3.2016 1:41

Kulumisraja on omassa 3 mm. Että olikohan mulla 22 mm levyt ja raja 19 mm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa