Seat Cordoba Vario "savukone"

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

Seat Cordoba Vario "savukone"

ViestiKirjoittaja mrannikko » 23.5.2012 18:20

Tämä taitaa olla monellekkin tuttu kulkine ffp.n foorumi historialtaan. Elikkä alkujaan palvellut Kilpijoen ja Snowmanin kulkineena. Josta Snowman jalosti hieman pirteämmän pakettiauton.

Tämä piti ostaa jo kolmisen vuotta sitten kakkosautoksi mutta päätyikin sitten ykkösautoksi puolitoista vuotta sitten. Itselläni Vario on ollut aivan arki käytössä ja tyytyväinen kulkineeseen olen ollut. Mitä nyt pientä ongelmaa ollut katoavan jäähdyttäjännesteen kanssa ja vielä hetki sitten sakkaavan ahtimen kanssa. Tämä korjaantui kuitenkin isommalla välijäähdyttimellä.

Kuva

Samalla pistettiin lankomiehen kanssa tuo badboy pelti ja puskuri kiinni vauhdittamaan maalausta normi hopealla. Tähän tulee melko suurella todennäköisyydellä lopulta hieman erikoisempi hopea väri. Suunnitteilla olisi myös tuo jyrkempi nokka-akseli availemaan venttiileitä ja uudelleen ohjelmointi. Joten jatkoa seuraa.

Tuossa alla olevista linkeistä löytyy vielä muutama kuva ja vanha kulkineenikin.
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... atama2.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... va0051.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... ukuva3.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... eat/SX.jpg

Tuosta vanhasta autostani kolahti keula kiveen ja lopuksi kärysi vielä moottorinohjaus yksikkökin. Joten Variolle tuli todellinen tarve. Vuoden verran oli auto raatona ja käymättä. Lopulta myytiin käyntikunnossa Mikkelin seudulle jossa jatkaa elämäänsä.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 24.5.2012 6:54

Lokin rannassa käyty kuvaamassa? :)

Tähän sopi kivasti ne Snowmanilla olleet porkket :)

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 24.5.2012 10:18

:D Joo ja autolle tuplaten lisää hintaa! Kyllä tuohon jotain vannetta on suunnitteilla. Mutta ei nyt ihan toisen auton hintaista vanne settiä. Barzetalla olis ainakin omaan silmään istuvia.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.5.2012 5:28

Käyt hakemassa minulta Kerscher carmoonat tähän alle koossa 9x16, ja voit vielä tässä vaiheessa päättää hiotko vai maalaatko eli projeksti vanteet tällä hetkellä... Laita yv:tä jos kiinnostaa ;)

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 26.5.2012 23:08

Tekisi kovasti mieli käyttää rullilla ja kokeilla kulkuakin vielä kentällä tutkaan mutta pelkona on että kansi ei oikein tosiaan kestä. Normi ajossa paisarilla pysyy nesteet tallessa mutta heti kun raapasee motarin nopeuksiin oikein pelottaa nuo jäähdyttäjän letkut. Joten kannentiiviste on nyt ainakin mennyt mutta onko pahempaa vaurioo itse kannessa.

Mikä nyt sitten olis järkevin? Hommata uusi ja hieman kilkettä istuttaa venttiileitä availeen. Vaiko työstää tuo kansi kuntoon ja siihen kanssa tuo virinokka? Mikä sitten olisi se edullisempi vaihtoehto?? Ja mites tuota AHU.n kantta kannattaisi jalostaa? Kun tosiaan autohistoriani ensinmäinen turbo ja vielä diesel!!

Niin tosiaan! Kun oli komea kesäpäivä niin tuli imuroitua kabiini puhtaaksi ja puhdisteltua kaikki koetaulusta kaikkiin muovi osiin kajuutassa. Muutamat naarmut käytiin Fareclan G10 tökötillä läpi. Maaliahan tuo jo kipeästi huutaisi. Samaten hionnan takalasiin ja kiilloitusta. Mutta mikäs olisi hyvä myrkky kiilloitella noita mustia muoveja itse korissa? Mitä suosittelisitte?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.5.2012 7:26

Häviääkö nesteet tai työntääkö niitä paisuntasäiliön sivusta ulos?

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 27.5.2012 10:53

Nestettä lähtee vain kunnolla poljettaessa. Silloin nuo letkutkin on lähellä räjähtämistä. Alaletkulla oli vielä vanha puristettava klemmari ja sieltä taisi välillä tulla oikein kunnollakin tavaraa. Nyt sinne laitettiin semmonen kiristettävä malli ihan vaan silläkin ettei lähde koko letku vahingossakaan irti.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 27.5.2012 11:01

Edullisin vaihtoehto olisi tietysti irrottaa tuo nykyinen. Koeponnistaa ja plaanata kansi sekä kiillottaa kanavat ja uusia nostajat ja ohjurikumit. Mielestäni tuo Akin porttaus ei ole todellakaan kallis joten pane harkintaan. Jos haluat tehdä kunnolla niin helposti sen puolikkaan touhutonnin saat varata kansiremonttiin.

Hommaat siis toisen kannen varalle jos kerran tuo venaremppaa kaipaisi jokatapauksessa. Laitat sen kuntoon ja eikun lennossa kiinni. Tai sitten jos auto kärsii seistä otat tuon auki ja tsekkaat kannen kunnon. Itsellä homma maksoi about tän verran: käytetty kansi täydellisenä 200. Akin porttaus muistaakseni noin vuosi sitten 250. Koneistukset 130 ja nokan hionta 150 (vielä tekemättä). Tuohon sitten vielä uudet kumit ja tiivisteet sekä nostajat niin tuleehan kannelle hintaa, mutta jos haet + 200 tehoja tai aiot pitää auto pidempään niin kannattaa teettää.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 3.6.2012 13:30

Löytyi tuossa alkuviikosta sitten kaiken hädän varalle kansi. Elimenluovuttaja oli purkutuomion saanut kylkipusun ottanut Seat. Huollossa vieraillut 230tkm lukemalla noin 4kk sitten. Ja ilona myös mittaristossa TOTAL tallessa. Täytyy vain tarkastuttaa se ja koeponnistaa. Takuuna oli kuitenkin rahat takaisin jos ei ole ehjä. Kansi tulee täydellisenä ja myös mukaan lähtee tehostimenpumpun korvake. On muuten törkeen hintanen tiskiltä ostettaessa tuo korvake!!

Katsotaas nyt sitten tuon oman kannen kunto ja tehdään päätökset kumpi saa olla työstön kohteena. Vaihto ajankohta on tosin vielä hieman auki. Tulevina suunnitelmina olisi sovittaa tuo uusi puskuri kunnolla. Vaatii hieman työstöä jotta istuu nätisti. Sitten tuolla Lamin-X Smoked kalvolla vetästä tuo takaluukun paneeli tummaksi. Ja muutamia muitakin ideoita on herännyt. Yhtenä roipeli tuonne takaluukkuun.

Nättejä vanteitakin tarjottiin mutta ongelmaksi tuli että eipä paljoa pyöri renkaat enään kun karraa kiinni joka paikkaan. Myöskin ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan mielellään!!

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 5.6.2012 17:25

Tosiaan torstaina haen kannen ja sitten lähteekin tarkastukseen. Lahden Kansityö Ky saa tehdä sille koeponnistuksen ja tarkastuksen. 80€ pyytelivät kyseisestä hintaa. Jos kansi havaitaan hyväksi niin tekevät plaanauksen, kanavien puhdistuksen, ohjurinkumit ja tuon virinokan (sisältää myös jäykemmät jouset) laittaa tilalle ja tästä joutuu kärsimään 130€ yhteensä.

Katsotaan nyt kuka tuon kanavien avarruksen tekee ja missä. Ajatuksena oli tämän jälkeen tarkastuttaa/kunnostaa tuo vanha kansi ja pistää se sitten myyntiin tarkastettuna. Ja ainoastaan kunnossa olevana valmiina osakokonaisuutena. Myös tuo oma vanha nokka-akseli löytyisi sitten nurkista semmoista tarvitsevalle.

Tällä hetkellä laskettu menevän noin 330€ tuohon kansiprojektiin mutta hieman tulee vielä kustannukset nousemaan. Tuo vanhan kannen (täydellisenä Bolt On) saa kuitenkin myytyä tarkastettuna/kunnostettuna lappujensa kanssa helposti eteenpäin suht hyvään hintaan.

Linkittelen tänne sitten kuvatuksia kannesta ja kilkkeistä.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 11.6.2012 16:08

Tuli sitten viime viikolla otettua vahingossa väärä ohjaustehostajan korvake. Kiitokset H. Jormalaiselle räjäytyskuvasta niin oikea kiinnityskorvake tuli tänään matkaani.

Samalla reissulla kävin tuota työstön kohteena olevaa kantta vilkaisemassa ja toimittamassa tuon virinokan jousineen. Suurin kysymysmerkki oli juuri tuon kannen kunto mutta oli kuulema hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Joten kilometrit ilmeisesti pitivät paikkansa purkuautossa.

Ja kiitokset myös Powerille ja Eerop.lle parista täsmentävästä vastauksesta.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 21.6.2012 22:32

Ja sitten tuo kansi nokalla varustettuna viimeinkin kotona. Sitten odotellaankin asennusta!

Onkos se nytten varmasti kunnossa??Kuva

On siellä stefa sentään!

http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... /Kansi.jpg

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 12.7.2012 16:45

Eilen saatiin auto kuntoon ja koeajot suoritettu! Nesteet kiertää nyt niin kuin pitääkin, eikä auto enään pössäytä käynnistäessä savuja. Tuosta lievästä kannen porttauksesta ja viri nokasta seurasi kyllä suupieliä ylös nostava reaktio! Hieman märällä asfaltilla pitoja ei löydy enään 3-vaihteellakaan kun ahdot pääsee yli 1.barin. Eikä alla ole kaljuja kumeja vaan uudet! Ja kuivalla pinnallakin tuntuu että alusta olisi vakio kun vetelee.

Hieman pelolla odottelin että mitä tuosta irtiotettusta kannesta löytyy. Öljyt oli onneksi nestemäisenä venttiilikoneistolla ja pieni vuotokohta oli havaittavissa kannessa. Myöskin ahdin tuli samalla putsattua ja sekin oli onneksi suhteellisen puhdas!

Mielenkiinnolla odottelin tuota vaihtoa että kuinka moinen dieselissä vaikuttaa. Ja oli kyllä iloinen yllätys. Nytten pitäisi päästä rullille ja näkemään että missä mennään! Tietääkös kukaan noitten vaihdelaatikoista? Tuossa vain mietityttää tuo kun välitykset ovat aika lyhyet mielestäni. 120km/h on noin 3600 kierrosta 5-vaihteella.

Ja vaihdosta tuli liuta käyttökelpoisia osia niitä tarvitseville ja ne löytyy tuolta!!
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169589

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.7.2012 16:57

Mikä on nykyinen rengastus? Tietäisi noita välityksiä laskeskella...

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 12.7.2012 18:12

Rengastuksena on Michelin Energy koossa 195/50 15" ja tälle kesälle pakasta vedetyt. En ole mitään noita testejä lehdistä lukenut mutta mielestäni varsin oivat gummit jotka toimii vesikelilläkin.

Pystytkö Jukka antaan mitään suuntaa antavaa noista??

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.7.2012 18:50

Normaali välitys normi rengastuksella on cordobassa mittari 100kmh ja 2000-2200rpm. Kuulostaisi että sulla on tiuhempi laatikko.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 23.7.2012 17:43

Nytten menneenä v.loppuna tuli hieman testattua tositoimessa paketin nyky kuntoa Radalle.com festareilla Motoparkissa. Sunnuntaina mentiin kokeilemaan tuota varttimailia jotta saatiin hieman tietoa kulkupuolesta.
Ja tuli siinä samalla nähtyä vanhaa SäXää ja hieman hippasta ajeltua sen kanssa.

Muutama kuva sunnuntailta.
http://s509.photobucket.com/albums/s334 ... /Motopark/

Itsekseni arvelin tuota varttimailin aikaa tuonne 15-16 sekunnin aikoihin mutta ainakin aikakortin perusteella alittuisi niukasti tuo 15 sekuntiakin! Ainoa hidastava tekijä kun oli ratin ja penkin välissä. Lähtöjen reaktioaika oli 1,189 - 1,527 välillä. Ja paraskin lähtö tapahtui tihkusateessa. Ajat olivatkin sitten 15,704 - 17,123 välillä. Mutta varsin tyytyväinen olen pakettiin tällä hetkellä!

Vaimoni kuvaamaa videon pätkää.
http://www.youtube.com/watch?v=Da4KkW3Svrg&feature=plcp
Kuvattu digikamerapokkarilla joten pahoittelen paikoitellen kuvan laatua!

Mukava oli nähdä tuon SäXän liikahtavan vielä noinkin ripeästi kun ottaa huomioon että nykyinen moottorinohjausyksikkö ei ole oikein sovelias moottorille. Kärsii hieman tehon notkahduksesta ja kierroshaluttomuudesta. Mielenkiintoista olisi tietää miten vanha Motorsportin yksikkö olisi kyydittänyt SäXää.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 15.10.2012 21:06

Eipäs ole mitään kummempia tapahtunut. Toiminut on kuin junan vessa.

Nyt on Vario talvihuollossa ja pistetään hehkut uusiksi, öljyjen vaihto ja mittarivalot toimimaan talven pimeisiin.

Nyt kun aloitti koululaisen elämän niin eipä hirveitä sijoituksia oikein voikkaan tehdä. Koulussa olisi tarkoitus sorvailla piakkoin joko 6mm tai 10mm spacerit taakse näyttötyönä. Ja laittaa ne lopulta jarrurummulle kiinteäksi.

Tarvii linkittää kuvia kun lastuaminen alkaa.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 29.10.2012 17:03

No nytten on spacerit tehty! Lopulta niistä tuli 9.25mm eli taka-akselin leveys kasvoi huimalla 18.5mm mitalla.

Ongelmaksi tuli että jarrurummun keskiökupin huulake oli 9mm ja keskiökupin 58.8mm! Vanteissa taas tuo keskiöreikä sen 59.1mm niin ei pystynyt tekemään keskittävää tuolla leveydellä ja noilla toleransseilla. Mutta laipat on kuitenkin tarpeeksi naftit tuohon rummun keskiökupille. Kaikki sorvaukset ja porautukset sain menemään +/-0.02 toleranssiin.

http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... /aihio.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... Kesken.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... lmiina.jpg

Että tämmöistä askartelua tälle kertaa!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.10.2012 17:08

Olisit tehnyt spacerit taka-akselin ja navan väliin.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 29.10.2012 19:59

Saatkos tehtyä siellä vielä lisääkin noita? :) mä voisin ottaa ainakin yhet jos saa :)

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 5.11.2012 8:09

No nytten on spacerit taakse pultattu! Eihän se paljoa levittänyt mutta ajovakavuuttahan sillä haettiin!
Ja sen kyllä huomasi välittömästi aivan normi ajossa. Urat ei häiritse tiessä ja mutkat menee vakaammin.

Ennen
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... lman-1.jpg
Jälkeen
http://i509.photobucket.com/albums/s334 ... 00inen.jpg

Pahottelen pikkusen pas...ta kärryä!!!

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 21.2.2013 17:37

Talvi on taas mennyt kilometrejä rullaten ja taas olisi huollon aika! V.loppuna jätän savustimen taas VeSu ky:n hellään huomaan kun itse olen jääradalla touhuamassa Rokkirallia koko v.lopun!

Niin ja kesäksi tuli ilmottauduttua sitten viimeinkin Hallin nopeusmittaus päiville! Pääsee vihdoinkin kokeilemaan että mitä tuo kulkee. Tosin olen aivan varma siitä että rajoitin tulee vastaan ennen kuin voima loppuisi. Mutta tässä avautuu oiva tilaisuus poiketa sinne LTRälle hieman säätelemään ohjelmaa!

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 3.7.2013 17:07

Kirjoitellaas taas tännekkin päivityksiä.

Mitään eriskummallista ei ole tapahtunu. Yritettiin Powerin kanssa puuhata softaa uusiksi tuossa muutama kuukausi sitten. Löytyi siinä samalla semmoinen kiva 10mm anturinreikä ahtimesta ihan vahingossa. Sinänsä hauska että moni on alkujaankin ihmetellyt tuon auton erikoista puhinaa. Ja aivan kasaamisvaiheista lähtien. No tosiaan syy löytyi! :D

No siinähän sitten mossahti myös dp poikki ja tämäkin oli taas semmoinen touhu että! Dp oli rosteria ja se hitsattiin ihan ammattimiehen (hieman humalikkaan sellaisen) toimesta ja siinä samalla hieman pieleen! No putki irti, poikki ja uudelleen kohdistus mutta tällä kertaa ihan kohdilleen ja ilman kiroiluita takaisin paikoilleen.

Ja taas mentiin!

Lauantaina (29.6) oltiinkin sitten kotoseudulla ja tuolla Kuoreveden lentokentällä kokeilemassa mailille nopeuksia. Ihan mukavasti oli porukkaa ja täältäkin tuttuja henkilöitä siellä. Ainoa tavoite oli että päästäisiin 200km/h yli ja onneksi niin menikin.

Eka yritys menikin pipariksi kun huomasin heti lähdössä että ahdot piikkaa rajusti! Puolella kaasulla oltiin 2,0bar:in tuntumassa ja limppihän siellä meni päälle. Taisi olla maililla tutkaan joku 130km! :D
http://www.youtube.com/watch?v=t4L66JtjIzI

Toinen lähtö onnistuikin jo ilman ongelmia varovaisella kiihdytyksellä ja poiki sitten sen tavoitteen! Joten ihan tyytyväinen olin tulokseen vaikkakin se olisi jopa hiukkasen parempikin jos ahdin olisi oikein säädetty ja softa siinä kylkiäisenä.
http://www.youtube.com/watch?v=YInsqXT9NAo
ja ulkoa kaverini kuvaamana.
http://www.youtube.com/watch?v=y4-V0an65n0

Olihan siellä sitten semmoinen tuhnunpuoleinen Vettekin vetelemässä nopeuksia! Kuuleman mukaan ei edes käyttänyt vielä hassuakaasua apuna! Ja pyöriäkin nopeampi tulos!
http://www.youtube.com/watch?v=ppiImYv7io4


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa