-96 Golf 1.9 td nykimistä JA muuta huoltoa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

-96 Golf 1.9 td nykimistä JA muuta huoltoa

ViestiKirjoittaja tdpaku » 17.10.2012 19:32

Tuli ostettua ensimmäinen dieseliauto työmatka-ajoon, yleistä tietoa diesel koneista ei pahemmin löydy. Auto on vm 96 td golf farmari, tarkempaa tietoa koneen mallista ym en tiedä.

Eli vika on seuraavanlainen, moottori nykii tasaisesti kiihdyttäessä ja jää nykimään tasakaasulla. Joskus nykiminen häviää kiihdytyksen jälkeen. Ajoittaista nakutusta joka kuitenkin häviää kun painaa hieman reippaammin poljinta. Kun jalan nostaa kaasulta ja painaa uudestaan nykäisee selvästi, mitä korkeammat kierrokset niin sitä pahempi nykäisy on.

Edellisen omistajan mukaan syöttöä on pienennetty joskus. Itse tein hieman huoltoa, öljyt, pa-suodatin, ilman suodatin ja kumiletkut suuttimilta toiselle ja pumpulle.

Mistä vikaa kannattaisi ensimmäisenä alkaa etsimään? Pumpuista ym en tiedä oikeastaan mitään, aikaisemmin tosiaan ollut vain bensavehkeitä.
Viimeksi muokannut tdpaku, 22.10.2012 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.10.2012 20:27

Eihän käynnissä ollessa polttoainelinjassa kulje ilmaa? Näkyy siinä suodattimelta pumpulle menevässä putkessa.

Millähän perusteella sitä syöttöä on pienennetty, kun ei siellä ole juuri mitään alunperinkään. Muistaakseni jossain asetuksessa mullakin oli aikanaan vähän samaa ongelmaa. Vähän lisää soppaa, niin pitäisi tuonkin ongelman ratketa. =)

Ja taas kerran ne säätöohjeet.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 17.10.2012 20:39

Edellinen omistaja sanoi että on varttikierroksen verran säätänyt pienemmälle. Kulutuksen tippumisen takia.

Jos putkessa menee ilmaa, mistä johtuu. Aikaisemmin kun olen vaihtanut dieselin suodattimia, niin olen kaatanut ennen asennusta suodattimen täyteen polttoainetta. Voiko sinne olla jäänyt ilmaa, tällä kertaa pyörittelin sen aikaa että lähti käymään?

Kiitos hyvistä säätöohjesivuista, ei ole tullut vastaan vaikka tätä vikaa olen yritänyt googletella.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 17.10.2012 21:21

Se ilma menee lähinnä sen suodattimen päällä olevan muoviliittimen kautta. Lisäksi jos pumpun kaasuakselin tiivisteet alkaa olemaan väljät, niin se työntää ilmaa takaisin suodattimelle. Veikkaan kuitenkin että varovasti pumppua ruuvailemalla tuo ongelma poistuu. Aloita nyt sillä syötön säädöllä. Puoli kierrosta lisää nykytilanteeseen nähden.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 18.10.2012 9:55

Lisäsin syöttöä puoli kierrosta ja löysäsin tuota ”myöhäisemmälle pohjaennakolle” ruuvia n. kierroksen verran.

Tyhjäkäynti nousi 100rpm 950->1050 ja nyt savuttaa hieman kiihdytyksess. Aikaisemmin ei savua peilistä näkynyt.

Ajo parani hieman pikaisella lenkillä mutta ainakin tuo nykäisy moottorijarrutuksen jälkeen pysyi.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 18.10.2012 13:17

Moottorijarrutus -> kiihdytys -tilanteessa nykäisy (jos siis kertaluontoinen terävä nykäisy kyseessä) johtuu erittäin suurella todennäköisyydellä löysistä moottorin ja laatikon kannatinkumeista. Katselepa miten paljon se motti heiluu ja vaihtele kannatinkumeja tarpeen mukaan. Uusillakin kumeilla kyllä vähän heiluu ja nykii, kyseessä on ns. ominaisuus, ei vika. :P

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.10.2012 14:16

Ja vetareissa jos mukavasti väljää niin voimistuu nykäsy kivasti. Focuksessa oli paljon löysää vetareissa (eivät kuitenkaan kurveissa kolisseet) niin tuli aika miehekkäätkin nykäsyt välillä kun pisti vedon päälle moottorijarrutuksen jälkeen.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 18.10.2012 17:25

Täytyy nuo tarkastaa. Huomasin äsken että kytkin luistaa aika mukavasti kun 80 lähtee kiihdyttämään vitosella. Siinä samalla katsoo kumit ja vetarit kuntoon.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 22.10.2012 19:12

Jatketaan samaan aiheeseen.
Eli kone tosiaan aivan outo itselle ja seuraavat toimenpiteet pitäisi suorittaa.

Kytkimen vaihto, onko jotain työkaluja/menetelmää joilla saisi hoidettua parhaiten tunkin varassa? Ja mitä tarkistaa/vaihtaa samalla? Miten selvitän oikean kytkin vaihtoehdon mätänetistä, vaihtoehdot ovat
moottorino:sta 301957 1.6/1.9d 94-
moottorino:on ->301956 golf diesel 90-
Moottorin numeroa en löytänyt konetilasta, mikä vastaisi jompaa kumpaa.

Jakohihnan vaihto pitäisi myös suorittaa, onkohan tämä oikea siihen?

Jakohihna+rullasrj VAG1,9D 97-
III Diesel/TurboD-1,9 95-> (ø67mm AUTOMAATTIkiristin) [1995-1998]

Löysin jotain juttua kampiakselinpultista, kannattaako vaihtaa myös?
Muuta tietoa mitä kannattaa työhön varata?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.10.2012 21:25

Jos sun auto on vuosimallia '96, niin osta listalta uudempi kytkinpaketti. Tosin ehdottamaasi versio on 200mm. Uudempi on Motonetin 84-1848 ja kokoa 210mm. Vauhtipyörä on hiukan eri, mutta vanhakin käy ristiin. Tosin suosittelen vakavasti hankkimaan Sachsin paketin jostain varaosaliikkeestä. Tässäkin tapauksessa kannattaa ottaa se uudemman koneen numerolla.

Kytkimen vaihtoon en juuri kommentoi. Korjaamolla tekevät sen siten, että tipauttavat laatikon pois tieltä. Itsellä oli moottorin vaihto samalla, joten ähellystieto on vähäistä. =)

Jakohihnasarja näyttäis olevan oikea, eli 25-9268 automaattikiristäjällä. Suosittelen vakavasti tutustumaan myös syöttöpumpun ennakon säätöön, tai sitten viemään sen jonnekin tarkastettavaksi. 0,9 ennakko on aika passeliksi todettu. Pelkillä kiiloilla tai nippusiteillä ennakko ei pysy.

Kampuranpultti tulee jakohihnasarjassa mukana. Tuskin tarvii kertoa, että se täytyy ehdottomasti vaihtaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.10.2012 21:34

Kytkimen vaihtoon olis hyvä olla nosturi tai korkeat pukit. Itse hommassa ei mitään ihmeellistä. Kampuran ja askin stefat kannattaa olla varalla. Noin 3 tunnin homman osaavalta.

Ajoitus pysyy samassa missä se on ollutkin lukitustyökaluilla. Lattarauta nokalle ja poranterä tms. pumpulle. Kampuran pulttia ei tarvitse vaihtaa, jos sitä ei avata ja pelkkää hihnan vaihtoa varten sitä ei tarvitse avata.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 22.10.2012 21:55

Kiitoksia vastauksista, täytyy tutustua tuohon ennakon säätöön/tarkistukseen.

Täytyykö konetta kallistaa ja tiputtaa vaihdelaatikon päästä että laatikko mahtuu pois?
Siksi kyselen että työkalut(laina) ym ovat 100km päässä remonttitallista, osaisi ottaa kerralla tarpeelliset mukaan. Ei viitsisi kuitenkaan autollista raahata mukana :)

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 23.10.2012 6:30

Siinäpä sen tippuu mitä tarvitsee kun etummaisen ja toisen takimmaisen korvakon joutuu päästämään irti.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 27.11.2012 21:24

No niin ollut niin paljon kiireitä että ehdin nyt vasta aloittamaan kytkin remontin.
Homma stoppasi kytkimen pultteihin, joihin ei ollutkaan sopivaa hylsyä, milläköhän nimellä ja koolla tuon löydän mätänetistä?

Ja toinen asia tuo uusi kytkin näyttää hieman eriskummalliselta, onko ihan oikea?
Kuva myös paikoillaan olevasta

Kuva

Kuva

Ja ainakin laatikon akselin stefa täytyy uusia, ei ollut työntömittaa mukana joten osaisiko joku kertoa koon tai mistä löydän tarvikkeena. Vai haenko marmoritiskiltä?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 28.11.2012 16:35

Normaali 12-kanttinen hylsy käy. Olikohan se avainväli 13 mm?

Siinä laatikon puolella on muuten kaksikin stefaa, ja itse en edes harkitsisi muita kuin merkkiosia. Ketuttaa nimittäin niin ankarasti kun se motonetin hyvä ja halpa rupee vuotamaan ja pilaa kytkimen... sama pätee kampiakselin stefaan.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 28.11.2012 21:02

Koko oli jotain 9mm ja 10mm hylsyn väliltä. Ei ollut tallilla kuin 6 kulmaisia jotka eivät sopineet.

tdpaku
-
Viestit: 21
Liittynyt: 17.10.2012 19:16

ViestiKirjoittaja tdpaku » 27.1.2013 17:14

Mitenkäs tuo kampuran ajoitusmerkki laatikon päässä? Laitoin pumpun ja nokan lukkoon jolloin kampiakseli oli hieman edellä. Reijästä näkyy pultin kanta ei merkki. Eikös tuon merkin/loven pitäisi tuosta reijästä näkyä, kun kampiakseli on kohillaan?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.1.2013 9:47

Avain on 9mm. Pitäis merkin näkyä.

Pienempi stefa tais löytyy pienellä heitolla tarvikkeena. Isompi merkkitiski kamaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa