-96 Golf 1.9 td nykimistä JA muuta huoltoa
Valvoja: ffp jäsenet
-96 Golf 1.9 td nykimistä JA muuta huoltoa
Tuli ostettua ensimmäinen dieseliauto työmatka-ajoon, yleistä tietoa diesel koneista ei pahemmin löydy. Auto on vm 96 td golf farmari, tarkempaa tietoa koneen mallista ym en tiedä.
Eli vika on seuraavanlainen, moottori nykii tasaisesti kiihdyttäessä ja jää nykimään tasakaasulla. Joskus nykiminen häviää kiihdytyksen jälkeen. Ajoittaista nakutusta joka kuitenkin häviää kun painaa hieman reippaammin poljinta. Kun jalan nostaa kaasulta ja painaa uudestaan nykäisee selvästi, mitä korkeammat kierrokset niin sitä pahempi nykäisy on.
Edellisen omistajan mukaan syöttöä on pienennetty joskus. Itse tein hieman huoltoa, öljyt, pa-suodatin, ilman suodatin ja kumiletkut suuttimilta toiselle ja pumpulle.
Mistä vikaa kannattaisi ensimmäisenä alkaa etsimään? Pumpuista ym en tiedä oikeastaan mitään, aikaisemmin tosiaan ollut vain bensavehkeitä.
Eli vika on seuraavanlainen, moottori nykii tasaisesti kiihdyttäessä ja jää nykimään tasakaasulla. Joskus nykiminen häviää kiihdytyksen jälkeen. Ajoittaista nakutusta joka kuitenkin häviää kun painaa hieman reippaammin poljinta. Kun jalan nostaa kaasulta ja painaa uudestaan nykäisee selvästi, mitä korkeammat kierrokset niin sitä pahempi nykäisy on.
Edellisen omistajan mukaan syöttöä on pienennetty joskus. Itse tein hieman huoltoa, öljyt, pa-suodatin, ilman suodatin ja kumiletkut suuttimilta toiselle ja pumpulle.
Mistä vikaa kannattaisi ensimmäisenä alkaa etsimään? Pumpuista ym en tiedä oikeastaan mitään, aikaisemmin tosiaan ollut vain bensavehkeitä.
Viimeksi muokannut tdpaku, 22.10.2012 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän käynnissä ollessa polttoainelinjassa kulje ilmaa? Näkyy siinä suodattimelta pumpulle menevässä putkessa.
Millähän perusteella sitä syöttöä on pienennetty, kun ei siellä ole juuri mitään alunperinkään. Muistaakseni jossain asetuksessa mullakin oli aikanaan vähän samaa ongelmaa. Vähän lisää soppaa, niin pitäisi tuonkin ongelman ratketa. =)
Ja taas kerran ne säätöohjeet.
Millähän perusteella sitä syöttöä on pienennetty, kun ei siellä ole juuri mitään alunperinkään. Muistaakseni jossain asetuksessa mullakin oli aikanaan vähän samaa ongelmaa. Vähän lisää soppaa, niin pitäisi tuonkin ongelman ratketa. =)
Ja taas kerran ne säätöohjeet.
Edellinen omistaja sanoi että on varttikierroksen verran säätänyt pienemmälle. Kulutuksen tippumisen takia.
Jos putkessa menee ilmaa, mistä johtuu. Aikaisemmin kun olen vaihtanut dieselin suodattimia, niin olen kaatanut ennen asennusta suodattimen täyteen polttoainetta. Voiko sinne olla jäänyt ilmaa, tällä kertaa pyörittelin sen aikaa että lähti käymään?
Kiitos hyvistä säätöohjesivuista, ei ole tullut vastaan vaikka tätä vikaa olen yritänyt googletella.
Jos putkessa menee ilmaa, mistä johtuu. Aikaisemmin kun olen vaihtanut dieselin suodattimia, niin olen kaatanut ennen asennusta suodattimen täyteen polttoainetta. Voiko sinne olla jäänyt ilmaa, tällä kertaa pyörittelin sen aikaa että lähti käymään?
Kiitos hyvistä säätöohjesivuista, ei ole tullut vastaan vaikka tätä vikaa olen yritänyt googletella.
Se ilma menee lähinnä sen suodattimen päällä olevan muoviliittimen kautta. Lisäksi jos pumpun kaasuakselin tiivisteet alkaa olemaan väljät, niin se työntää ilmaa takaisin suodattimelle. Veikkaan kuitenkin että varovasti pumppua ruuvailemalla tuo ongelma poistuu. Aloita nyt sillä syötön säädöllä. Puoli kierrosta lisää nykytilanteeseen nähden.
Lisäsin syöttöä puoli kierrosta ja löysäsin tuota ”myöhäisemmälle pohjaennakolle” ruuvia n. kierroksen verran.
Tyhjäkäynti nousi 100rpm 950->1050 ja nyt savuttaa hieman kiihdytyksess. Aikaisemmin ei savua peilistä näkynyt.
Ajo parani hieman pikaisella lenkillä mutta ainakin tuo nykäisy moottorijarrutuksen jälkeen pysyi.
Tyhjäkäynti nousi 100rpm 950->1050 ja nyt savuttaa hieman kiihdytyksess. Aikaisemmin ei savua peilistä näkynyt.
Ajo parani hieman pikaisella lenkillä mutta ainakin tuo nykäisy moottorijarrutuksen jälkeen pysyi.
Moottorijarrutus -> kiihdytys -tilanteessa nykäisy (jos siis kertaluontoinen terävä nykäisy kyseessä) johtuu erittäin suurella todennäköisyydellä löysistä moottorin ja laatikon kannatinkumeista. Katselepa miten paljon se motti heiluu ja vaihtele kannatinkumeja tarpeen mukaan. Uusillakin kumeilla kyllä vähän heiluu ja nykii, kyseessä on ns. ominaisuus, ei vika. :P
Jatketaan samaan aiheeseen.
Eli kone tosiaan aivan outo itselle ja seuraavat toimenpiteet pitäisi suorittaa.
Kytkimen vaihto, onko jotain työkaluja/menetelmää joilla saisi hoidettua parhaiten tunkin varassa? Ja mitä tarkistaa/vaihtaa samalla? Miten selvitän oikean kytkin vaihtoehdon mätänetistä, vaihtoehdot ovat
moottorino:sta 301957 1.6/1.9d 94-
moottorino:on ->301956 golf diesel 90-
Moottorin numeroa en löytänyt konetilasta, mikä vastaisi jompaa kumpaa.
Jakohihnan vaihto pitäisi myös suorittaa, onkohan tämä oikea siihen?
Jakohihna+rullasrj VAG1,9D 97-
III Diesel/TurboD-1,9 95-> (ø67mm AUTOMAATTIkiristin) [1995-1998]
Löysin jotain juttua kampiakselinpultista, kannattaako vaihtaa myös?
Muuta tietoa mitä kannattaa työhön varata?
Eli kone tosiaan aivan outo itselle ja seuraavat toimenpiteet pitäisi suorittaa.
Kytkimen vaihto, onko jotain työkaluja/menetelmää joilla saisi hoidettua parhaiten tunkin varassa? Ja mitä tarkistaa/vaihtaa samalla? Miten selvitän oikean kytkin vaihtoehdon mätänetistä, vaihtoehdot ovat
moottorino:sta 301957 1.6/1.9d 94-
moottorino:on ->301956 golf diesel 90-
Moottorin numeroa en löytänyt konetilasta, mikä vastaisi jompaa kumpaa.
Jakohihnan vaihto pitäisi myös suorittaa, onkohan tämä oikea siihen?
Jakohihna+rullasrj VAG1,9D 97-
III Diesel/TurboD-1,9 95-> (ø67mm AUTOMAATTIkiristin) [1995-1998]
Löysin jotain juttua kampiakselinpultista, kannattaako vaihtaa myös?
Muuta tietoa mitä kannattaa työhön varata?
Jos sun auto on vuosimallia '96, niin osta listalta uudempi kytkinpaketti. Tosin ehdottamaasi versio on 200mm. Uudempi on Motonetin 84-1848 ja kokoa 210mm. Vauhtipyörä on hiukan eri, mutta vanhakin käy ristiin. Tosin suosittelen vakavasti hankkimaan Sachsin paketin jostain varaosaliikkeestä. Tässäkin tapauksessa kannattaa ottaa se uudemman koneen numerolla.
Kytkimen vaihtoon en juuri kommentoi. Korjaamolla tekevät sen siten, että tipauttavat laatikon pois tieltä. Itsellä oli moottorin vaihto samalla, joten ähellystieto on vähäistä. =)
Jakohihnasarja näyttäis olevan oikea, eli 25-9268 automaattikiristäjällä. Suosittelen vakavasti tutustumaan myös syöttöpumpun ennakon säätöön, tai sitten viemään sen jonnekin tarkastettavaksi. 0,9 ennakko on aika passeliksi todettu. Pelkillä kiiloilla tai nippusiteillä ennakko ei pysy.
Kampuranpultti tulee jakohihnasarjassa mukana. Tuskin tarvii kertoa, että se täytyy ehdottomasti vaihtaa.
Kytkimen vaihtoon en juuri kommentoi. Korjaamolla tekevät sen siten, että tipauttavat laatikon pois tieltä. Itsellä oli moottorin vaihto samalla, joten ähellystieto on vähäistä. =)
Jakohihnasarja näyttäis olevan oikea, eli 25-9268 automaattikiristäjällä. Suosittelen vakavasti tutustumaan myös syöttöpumpun ennakon säätöön, tai sitten viemään sen jonnekin tarkastettavaksi. 0,9 ennakko on aika passeliksi todettu. Pelkillä kiiloilla tai nippusiteillä ennakko ei pysy.
Kampuranpultti tulee jakohihnasarjassa mukana. Tuskin tarvii kertoa, että se täytyy ehdottomasti vaihtaa.
Kytkimen vaihtoon olis hyvä olla nosturi tai korkeat pukit. Itse hommassa ei mitään ihmeellistä. Kampuran ja askin stefat kannattaa olla varalla. Noin 3 tunnin homman osaavalta.
Ajoitus pysyy samassa missä se on ollutkin lukitustyökaluilla. Lattarauta nokalle ja poranterä tms. pumpulle. Kampuran pulttia ei tarvitse vaihtaa, jos sitä ei avata ja pelkkää hihnan vaihtoa varten sitä ei tarvitse avata.
Ajoitus pysyy samassa missä se on ollutkin lukitustyökaluilla. Lattarauta nokalle ja poranterä tms. pumpulle. Kampuran pulttia ei tarvitse vaihtaa, jos sitä ei avata ja pelkkää hihnan vaihtoa varten sitä ei tarvitse avata.
Kiitoksia vastauksista, täytyy tutustua tuohon ennakon säätöön/tarkistukseen.
Täytyykö konetta kallistaa ja tiputtaa vaihdelaatikon päästä että laatikko mahtuu pois?
Siksi kyselen että työkalut(laina) ym ovat 100km päässä remonttitallista, osaisi ottaa kerralla tarpeelliset mukaan. Ei viitsisi kuitenkaan autollista raahata mukana :)
Täytyykö konetta kallistaa ja tiputtaa vaihdelaatikon päästä että laatikko mahtuu pois?
Siksi kyselen että työkalut(laina) ym ovat 100km päässä remonttitallista, osaisi ottaa kerralla tarpeelliset mukaan. Ei viitsisi kuitenkaan autollista raahata mukana :)
No niin ollut niin paljon kiireitä että ehdin nyt vasta aloittamaan kytkin remontin.
Homma stoppasi kytkimen pultteihin, joihin ei ollutkaan sopivaa hylsyä, milläköhän nimellä ja koolla tuon löydän mätänetistä?
Ja toinen asia tuo uusi kytkin näyttää hieman eriskummalliselta, onko ihan oikea?
Kuva myös paikoillaan olevasta
Ja ainakin laatikon akselin stefa täytyy uusia, ei ollut työntömittaa mukana joten osaisiko joku kertoa koon tai mistä löydän tarvikkeena. Vai haenko marmoritiskiltä?
Homma stoppasi kytkimen pultteihin, joihin ei ollutkaan sopivaa hylsyä, milläköhän nimellä ja koolla tuon löydän mätänetistä?
Ja toinen asia tuo uusi kytkin näyttää hieman eriskummalliselta, onko ihan oikea?
Kuva myös paikoillaan olevasta


Ja ainakin laatikon akselin stefa täytyy uusia, ei ollut työntömittaa mukana joten osaisiko joku kertoa koon tai mistä löydän tarvikkeena. Vai haenko marmoritiskiltä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 20 vierailijaa