Omavalmiste moottori
Valvoja: ffp jäsenet
Omavalmiste moottori
Meneekö moottori omavalmisteiseksi jos ahtopainetta laskee?
Ei kait tuollaista termiä olekaan missään lakitekstissä ku omavalmistemoottori. Jos vaihdettavasta moottorista täytyy todistaa päästöt esim vähäpäästöiseen aihioon, moottorin täytyy olla täysin vakio, ja siitä tulee olla valmistajan todistus vähäpäästöisyydestä. Tuolloin moottorin tiedoista ilmenee myös teho. Ja jos teho ylittää muutoskatsastuksessa sallittavan 120 prosenttia vertailumoottorin tehosta, niin silloin muutos vaatii erikoisluvan.
Jos taas rakennettava aihio ei ole vähäpäästöinen, onnistuu homma helposti virittämällä vertailumoottoria siten ettei teho ei nouse yli 20 prosenttia. Viritystapojahan on monia. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon esim toisen kannen vaihto ja pakokaasuahtimen asennus.
Jos taas rakennettava aihio ei ole vähäpäästöinen, onnistuu homma helposti virittämällä vertailumoottoria siten ettei teho ei nouse yli 20 prosenttia. Viritystapojahan on monia. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon esim toisen kannen vaihto ja pakokaasuahtimen asennus.
120% prosenttia tuo on. 100 + 20 =? :)
Eikös omavalmistemoottoriksi ole aken/trafin mielestä yleensä laskettu vähä radikaallimin muutetut moottorit, kuin pelkästään ahtoja muuttamalla? Mutuilua vaan joskus jostain vanhojen keskustelujen pohjalta. Muistelisin et on ollut vähä häilyvä tuo et mikä lasketaan ja mikä ei ja sit on viel pari muutaki muuttujaa, kuten aina kun katsurille mennää. :)
Eikös omavalmistemoottoriksi ole aken/trafin mielestä yleensä laskettu vähä radikaallimin muutetut moottorit, kuin pelkästään ahtoja muuttamalla? Mutuilua vaan joskus jostain vanhojen keskustelujen pohjalta. Muistelisin et on ollut vähä häilyvä tuo et mikä lasketaan ja mikä ei ja sit on viel pari muutaki muuttujaa, kuten aina kun katsurille mennää. :)
Viimeksi muokannut diffas, 23.10.2012 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omavalmistemoottorin "etu" on se, että voi käyttää melkein mitä moottorin osia tahansa, ja kuitenkin vertailumoottoriksi käy auton korin mukaan määrittyvä tehokkain alkuperäismoottori.
Kuten esimerkiksi juuri ykkös-Golfiin asennettaessa PG-moottori.
Tätä moottoriasennustahan ei Suomen lain mukaan saa tehdä, koska moottori on jo vakiona liian tehokas.
Jos moottoria kuitenkin muuttaa tarpeeksi, että se voidaan katsoa omavalmistemoottoriksi, niin silloin ei enää ole olemassa vastaavaa vakiomoottoria, ja katsastustehoksi voidaan silloin hyväksyä pienempi, dynamometrissä todistettu teho.
Esimerkki.
Ykkös-Golfissa saa lain mukaan olla enintään 134.4 hv tehoa ( 112 hv X 1.2 )
PG-moottorissa on kuitenkin 160 hv, eli ei mene katsastuksesta läpi.
Nykyisin vakiomoottorin tehon pienentäminen ei kumoa tätä sääntöä,
siis jos moottori luetaan PG-moottoriksi, niin sitä ei saa kyseiseen autoon
asentaa, vaikka teho olisikin laskettu esim. 134:ään hevosvoimaan.
(Ennenhän riitti pelkkä tehotodistus)
Niinpä siis moottoria on muutettava niin paljon, että katsastusmies hyväksyy
sen omavalmistemoottoriksi. Tällöin sen tehoksi voidaan hyväksyä dynon
todistama 134 hv, ja leima tulee.
Yleensä omavalmistemoottorin vaatimus on, että ainakin kansi ja lohko ovat
todistetusti eri paria siten, että tehtaalta ei kyseistä yhdistelmää ole tullut.
Sisuskaluja muuttamalla sama tavoite olisi saavutettavissa muuten, mutta
sisäisten muutosten todistaminen katsastusmiehelle onkin jo vaikeampi juttu.
PG:n kohdalla saattaisi omavalmistemerkintään kenties riittää ahtimen
vaihtaminen pakokaasutoimiseksi, mutta vahvasti epäilen auttaisiko sekään.
Kuten esimerkiksi juuri ykkös-Golfiin asennettaessa PG-moottori.
Tätä moottoriasennustahan ei Suomen lain mukaan saa tehdä, koska moottori on jo vakiona liian tehokas.
Jos moottoria kuitenkin muuttaa tarpeeksi, että se voidaan katsoa omavalmistemoottoriksi, niin silloin ei enää ole olemassa vastaavaa vakiomoottoria, ja katsastustehoksi voidaan silloin hyväksyä pienempi, dynamometrissä todistettu teho.
Esimerkki.
Ykkös-Golfissa saa lain mukaan olla enintään 134.4 hv tehoa ( 112 hv X 1.2 )
PG-moottorissa on kuitenkin 160 hv, eli ei mene katsastuksesta läpi.
Nykyisin vakiomoottorin tehon pienentäminen ei kumoa tätä sääntöä,
siis jos moottori luetaan PG-moottoriksi, niin sitä ei saa kyseiseen autoon
asentaa, vaikka teho olisikin laskettu esim. 134:ään hevosvoimaan.
(Ennenhän riitti pelkkä tehotodistus)
Niinpä siis moottoria on muutettava niin paljon, että katsastusmies hyväksyy
sen omavalmistemoottoriksi. Tällöin sen tehoksi voidaan hyväksyä dynon
todistama 134 hv, ja leima tulee.
Yleensä omavalmistemoottorin vaatimus on, että ainakin kansi ja lohko ovat
todistetusti eri paria siten, että tehtaalta ei kyseistä yhdistelmää ole tullut.
Sisuskaluja muuttamalla sama tavoite olisi saavutettavissa muuten, mutta
sisäisten muutosten todistaminen katsastusmiehelle onkin jo vaikeampi juttu.
PG:n kohdalla saattaisi omavalmistemerkintään kenties riittää ahtimen
vaihtaminen pakokaasutoimiseksi, mutta vahvasti epäilen auttaisiko sekään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa