Vaihtoehto G60:lle... (Dynovideoo lisätty)
Valvoja: ffp jäsenet
Itse samanlaisen muutoksen toteuttaneena arvostan kyllä kovasti sitä mitä tässä on tehty ja myös sitä miten se on tehty. Tässä on tehty itse semmoisia asioita, jotka olisivat muuten maksaneet helposti hunajaa. Esimerkiksi itsellä meni vetareihin ja vauhtipyörään jo yhteensä yli tonni. Toki tuo kytkimen toteutus on hieman makuasioita, jousittamatonta sintterilevyä ei varmasti luonnehdi kiinteän vauhtipyörän kaverina sanalla Mukava.
Miltä muuten vaihdelaatikko kuulostaa? Laitoitko ne ohjeen mukaiset VAG ohuet kurat sinne vai jotain ihan muuta? Itsellä kuulostaa kyllä ihan betonimyllyltä.
Mites ne perän välitykset meneekään? Tuliko tuosta nyt harvoilla välityksillä varustettu lyhyt laatikko vai tiheävälitteinen pitkä laatikko? ;) Kasasit varmaan lopuista osista vielä ehjän 02M:n kasaaan, se sopinee välityksiltään sitten johonkin Diisseliin?
Miltä muuten vaihdelaatikko kuulostaa? Laitoitko ne ohjeen mukaiset VAG ohuet kurat sinne vai jotain ihan muuta? Itsellä kuulostaa kyllä ihan betonimyllyltä.
Mites ne perän välitykset meneekään? Tuliko tuosta nyt harvoilla välityksillä varustettu lyhyt laatikko vai tiheävälitteinen pitkä laatikko? ;) Kasasit varmaan lopuista osista vielä ehjän 02M:n kasaaan, se sopinee välityksiltään sitten johonkin Diisseliin?
Oon tottunu ajamaan tollasella kytkin paketilla jo viimesen 6-7v, että en nää sitä ongelmaks :)
Laatikko on hiljanen ja öljyiks valitsin Castrolin TAF-X., sillä oli joku uus nimikin, mut samaa kamaa...
Tähän askiin tuli 62:16 & 62:20 perävälitys. Dieselissä 68:21 & 68:26. En tiiä millä nimityksellä tota pitäis kutsua :D Toinen aski on vielä palasina... Jos tulee vaikka intoo muuttaa jonkun tietyn vaihteen välitystä.
Laatikko on hiljanen ja öljyiks valitsin Castrolin TAF-X., sillä oli joku uus nimikin, mut samaa kamaa...
Tähän askiin tuli 62:16 & 62:20 perävälitys. Dieselissä 68:21 & 68:26. En tiiä millä nimityksellä tota pitäis kutsua :D Toinen aski on vielä palasina... Jos tulee vaikka intoo muuttaa jonkun tietyn vaihteen välitystä.
Pikku testilenkkiä heitetty ja näyttäs pysyvän nipussa :D
Kaveri hoiti mittariston vaihtoon liittyvät sähkötyöt ja nyt toimis kaikki näytöt. Kierroksia moottorissa 100km/h 2200r. Kulutusta matka-ajossa mittailtu pikkusen ja kierrosten tippumisen vuoksi näyttäis aikaa höyryillä kulkevan vanhaan verrattuna.
Kaveri hoiti mittariston vaihtoon liittyvät sähkötyöt ja nyt toimis kaikki näytöt. Kierroksia moottorissa 100km/h 2200r. Kulutusta matka-ajossa mittailtu pikkusen ja kierrosten tippumisen vuoksi näyttäis aikaa höyryillä kulkevan vanhaan verrattuna.
Kilsoja tullu n.2000km. Loota pelaa hienosti ja kytkin pitää.
Pieniä päivityksiä on tapahtunu ja rautaa on saatu rikki. Meinasin laatia pientä raporttia joku päivä... Kamera vaan hukku johonkin ja osa projektikuvista on siellä.
Mutta seuraavaa on tapahtunu:
-kuskin puolen vetoakseli meni korkkiruuville ja katkes. Se aikasempi putki oli n.4mm paksua ja nyt reilut 6mm. Nyt on kestäny.
-turbo vaihtu testi mielessä Master poweriin.
-karalalla kävin päivittämässä softaa ja nostamassa pikkusen boostia. Vääntö kohos 650nm tuntumaan.
-Hallin lentokentällä oli tarkotus kokeilla kulkupuolta, mutta keskeytys tuli ekassa vedossa. Tutka näytti 1000m kohdalla 237km/h, eli kaippa loppunopeus olis kuumasta kelistä huolimatta ollu kohtuullinen. keskeytyksen syyks paljastu 3syl sulanut tulppa ja yks pakoventtiili. Oli vaan puhaltanu liekkiä sen verran voimalla pakokanavaan, että kanava suli pahasti ja reikä ohjurin vieressä ja vesitilaan. Sylinteriin pieniä hankaumia, jotka lähti 0,02mm hoonauksella pois. Mäntä renkaineen säily onneks ehjänä. Nyt on uus kansi odottamassa asennusta. Teetätin siihen täyden rempan, eli uudet ohjurit, venavarren kumit ja uudet pakovenat. Vanhat imuvenat sai jäädä.
Keli hallissa oli todella kuuma ja muutaman harrastaja kaverin imulämpötilat näytti aika hurjia lukuja vedon alussa ja lopussa. Ilmeisemmin kone pääs pikkusen nakuttamaan ja siks suli. Männissä tosin ei ollu jälkeä nakutuksesta. Meinasin kaikesta huolimatta isontaa välijäähyä ja ruveta tekemään rajuja nakutestauksia, jos saatais vielä helle kelejä. Karalan penkki ei pysty kuormittamaan tota moottoria enää tarpeeks eikä se vastaa oikeeta kuormitusta.
Kuvia laitan joskus...
Pieniä päivityksiä on tapahtunu ja rautaa on saatu rikki. Meinasin laatia pientä raporttia joku päivä... Kamera vaan hukku johonkin ja osa projektikuvista on siellä.
Mutta seuraavaa on tapahtunu:
-kuskin puolen vetoakseli meni korkkiruuville ja katkes. Se aikasempi putki oli n.4mm paksua ja nyt reilut 6mm. Nyt on kestäny.
-turbo vaihtu testi mielessä Master poweriin.
-karalalla kävin päivittämässä softaa ja nostamassa pikkusen boostia. Vääntö kohos 650nm tuntumaan.
-Hallin lentokentällä oli tarkotus kokeilla kulkupuolta, mutta keskeytys tuli ekassa vedossa. Tutka näytti 1000m kohdalla 237km/h, eli kaippa loppunopeus olis kuumasta kelistä huolimatta ollu kohtuullinen. keskeytyksen syyks paljastu 3syl sulanut tulppa ja yks pakoventtiili. Oli vaan puhaltanu liekkiä sen verran voimalla pakokanavaan, että kanava suli pahasti ja reikä ohjurin vieressä ja vesitilaan. Sylinteriin pieniä hankaumia, jotka lähti 0,02mm hoonauksella pois. Mäntä renkaineen säily onneks ehjänä. Nyt on uus kansi odottamassa asennusta. Teetätin siihen täyden rempan, eli uudet ohjurit, venavarren kumit ja uudet pakovenat. Vanhat imuvenat sai jäädä.
Keli hallissa oli todella kuuma ja muutaman harrastaja kaverin imulämpötilat näytti aika hurjia lukuja vedon alussa ja lopussa. Ilmeisemmin kone pääs pikkusen nakuttamaan ja siks suli. Männissä tosin ei ollu jälkeä nakutuksesta. Meinasin kaikesta huolimatta isontaa välijäähyä ja ruveta tekemään rajuja nakutestauksia, jos saatais vielä helle kelejä. Karalan penkki ei pysty kuormittamaan tota moottoria enää tarpeeks eikä se vastaa oikeeta kuormitusta.
Kuvia laitan joskus...
Bensaa ruiskitaan, ei muuta :) (jos nyt ymmärsin ton sun W/M ruiskutuksen oikein???)
Juuri kyseinen R545-2 Masteri on kiinni. Auton luonne ei muuttunu Mitsun fööniin verrattuna paljoakaan. Ehkä ihan pikkusen ylempänä huipputeho. Se oikeestaan oli tavotekkin, jos tulevaisuudessa siirryn re85:een. Tohon on aika huonosti pakopesä vaihtoehtoja, että joutuu varmaan turvautumaan esim. Garrettin custom pesään. Viinallahan tehoalue siirtyy alemmas ja pakopesä menis entistä helpommin tukkoon.
Samaan huipputehoon tarvittiin 0.2bar enempi boostia kuin Mitsulla. Tosin paineen kasvaessa vääntöä tuli se 40nm lisää. Tosin se Karalan penkki ei tällähetkellä kerro koko totuutta, että pers-dyno jää oikeestaan ainooks viralliseks mittaus tavaks
Aika mukava ajaa nyt, kun ei perseessä tunne eroa ajaako yksin vai onko kolme kaveria kyydissä :D
Juuri kyseinen R545-2 Masteri on kiinni. Auton luonne ei muuttunu Mitsun fööniin verrattuna paljoakaan. Ehkä ihan pikkusen ylempänä huipputeho. Se oikeestaan oli tavotekkin, jos tulevaisuudessa siirryn re85:een. Tohon on aika huonosti pakopesä vaihtoehtoja, että joutuu varmaan turvautumaan esim. Garrettin custom pesään. Viinallahan tehoalue siirtyy alemmas ja pakopesä menis entistä helpommin tukkoon.
Samaan huipputehoon tarvittiin 0.2bar enempi boostia kuin Mitsulla. Tosin paineen kasvaessa vääntöä tuli se 40nm lisää. Tosin se Karalan penkki ei tällähetkellä kerro koko totuutta, että pers-dyno jää oikeestaan ainooks viralliseks mittaus tavaks
Aika mukava ajaa nyt, kun ei perseessä tunne eroa ajaako yksin vai onko kolme kaveria kyydissä :D
Juu siis vesi/metanoli -ruiskutusta tarkoitin, jotenkin aattelin että se hyvinkin yleistä näissä enemmän viritetyissä bensa koneissa. Ilmeisesti ainakin nakutusherkkyyttä vähentäisi. Mutta eikös RE85:lla noi palo ja pakolämpötilat jää alhaisemmaksi, joten W/M -ruiskutus jäisi varmaan siinä vaiheessa tarpeettomaksi.
Sain muutama päivä sitten kannen koneistamolta ja eilen kasailin siihen nostajat ja nokat paikalleen. Mitä noita kansia olen aikasemmin kasannut jää muutama venttiili kantamaan kun nokat kiristää paikalleen. Nostajakuppi painuu pohjille muutaman kierroksen kun pyörittää nokkia, mutta kappas vaan eipä painunutkaan nyt. Pyöritin vielä varmasti kymmenen rundia ja sama tilanne, muutama venttiili jää auki. ->nokat ylös ja puristin nostimet ruuvipenkissä pohjaan -> nokat takas ja muutama pyöräytys. Kantaa edelleen! Rupesin painelemaan nostajia ja mittailin rakotulkilla välyksiä. Kappas vaan 4 pakopuolen ja 6 imupuolen nostajaa jumissa. Siis näillä nostimilla oli ajettu reilut 30tkm, eli käytännössä "uudet". Rupesin kelailemaan mielessä hajoomis hetkeä ja mieleen tuli, että olin muuten tehny neloselta vitoselle vaihtaessa vaihtomissin ja kierrokset käväs korkeella. Vitosella meno olikin tahmeempaa kuin yleensä ja sittenhän veto loppui kokonaan. Eli taiskin tulpan ja venttiilin sulamisen syy olla nostajavika, joka jätti venttiilin auki. Tätä puoltaa vielä se ettei auto käynnistynyt varikolla. ->syy kantavat imuventtiilit.
Voiskos tää mun teoria pitää paikkaansa?
No nyt on hajonneiden nostajien tilalle laitettu uudet ja kansi on paikallaan. Auto tulille heti kun seuraava vapaapäivä joskus koittaa...
Voiskos tää mun teoria pitää paikkaansa?
No nyt on hajonneiden nostajien tilalle laitettu uudet ja kansi on paikallaan. Auto tulille heti kun seuraava vapaapäivä joskus koittaa...
Voihan se periaatteessa pitääkkin, rajoitin kuitenkin aika ylhäällä. Millaset venajouset? Meinaan venan "leijuminen" löysien jousien takia tekis tollasen hydr "nostajassa" isolla rundilla.. Ei ne kupit toisaalta aina kylmänä pelkästä öljystä muutenkaan ihan helpolla tyhjene, Vaikka ihan toimivia oliskin. Tapana ollu vähän lämmittää ja sitten pumpata tyhjäksi ennen asennusta. Noinkin paljon ajetut on toisaalta ihan hyvä uusia muutenkin..
Siinähän se sit olis selitys että miksi. Nyt olis oikeesti peliveto purkaa hattu kuitenkin ja tarkistaa jousipaineet kaikista. Ne perkuleen vieäterit kun tahtoo kans väsyä käytössä.. Vaikkakin ei kierroksia o ton enempää niin näkisin et nää kaikki kun laskee yhteen niin lopputulos o tolviisiin komia käkikello..
Tänään Motestin penkissä pientä pettymystä, mutta samalla hymyn virettä. Kadulla tuo auto nostaa paineen 2.1-2.2bar ja tänään yritti tehdä sen myös dynossa hitaassa vedossa kovalla kuormituksella. Auto menee paineen noustessa johonkin vikatilaan. Menee hieman laihalle ja mahollisesti nakuanturi reagoi. (vai liittyykö tämä mappi-anturiin tai maffiin) Ei kyllä kuulu nakutusta kuulokkeilla kadullu lämpösemmälläkään kelillä ja isommalla kuormalla ylämäkeen. Mutta enivei käyrissä näkyy heti. Tehokäyrän nousu loivenee(3700r/min) kohdalla ja 700r myöhemmin lähtee laskuun, eli 4500r/min kohdalla. Vääntökäyrän nousu loppuu 3700r ja 800-900r/min myöhemmin lähtee sekin laskuun, eli suunnilleen samalla kohtaa kuin tehokin :(
Ahtopaine nousee siihen samaan 3700r/min ja lähtee laskuun. Painetta 1.9bar. Samassa kohdassa seokset painuu raakasti rikkaalle. Eli pahemman luokan vikatila/suoja menee päälle.
Hauskintahan tuossa on se, että ajossa tota ei sillei huomaa kun 1-4 vaihteet toi sutii ja sitten alkaa olla vauhtia aika reippaasti, ettei ole tullut kiinnitettyä asiaan huomiota. No pitää käydä joku päivä Karalalle esittelemässä lappuja ja kysymässä, mitä tehdään vai ostetaanko Motec...
Niin ja jos jotain kiinnostaa, niin siinä 3700r/min vääntö 611nm ja loivenevassa käyrässä teho 4500r/min 400hv, eli se miks jäi pieni hymy huulille oli se, että viimeks paras vääntö saavutettiin 4200r/min ja huipputeho 6000r/min...
Ahtopaine nousee siihen samaan 3700r/min ja lähtee laskuun. Painetta 1.9bar. Samassa kohdassa seokset painuu raakasti rikkaalle. Eli pahemman luokan vikatila/suoja menee päälle.
Hauskintahan tuossa on se, että ajossa tota ei sillei huomaa kun 1-4 vaihteet toi sutii ja sitten alkaa olla vauhtia aika reippaasti, ettei ole tullut kiinnitettyä asiaan huomiota. No pitää käydä joku päivä Karalalle esittelemässä lappuja ja kysymässä, mitä tehdään vai ostetaanko Motec...
Niin ja jos jotain kiinnostaa, niin siinä 3700r/min vääntö 611nm ja loivenevassa käyrässä teho 4500r/min 400hv, eli se miks jäi pieni hymy huulille oli se, että viimeks paras vääntö saavutettiin 4200r/min ja huipputeho 6000r/min...
Tässä olis käyrä, eli hyvin huomaa miten ruisku viheltää pelin poikki 3700r/min kohdalla. http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 02811d.jpg
Karalan kanssa asiasta juttelin ja toi johtuu liiallisesta ahtopaineesta. Se on ohjelmoinnu turvarajan sinne karvan alle 2bar ja se ylittyy isoilla kuormilla. Ei vaan tullu esiin sen penkissä, koska siinä ei saatu painetta nousemaan yli 1.8bar.
Tässä on aikoinaan otettu käyrä sen penkissä. Tässä oli vielä se Mitsun pienempi turbo (1mm pienempi kompura ja pienempi pakopesä) Muilta osin moottoria ei ole muutettu. Ahtopainetta nostettu ja hieman soppaa lisää.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 4622c7.jpg
Tässä dynovedossa ei ole läheskään niin paljon kuormitusta ja tehokäyrän kuoppa johtuu sutimisesta. Mutta kun pers-dynossa vertaa vanhaa ja uutta turboa niin uudella auto vetää ylemmille kierroksille. Vaikka tosta ekasta käyrästä vois veikata ihan jotain muuta. Olis siis kiva tietää millaset noi käppyrät olis ollu, jos ruisku olis sietäny ahtopainetta...
Tässä käyrässä näkyy ahtopaineen tippuminen. Sahaava käyrä on pakopaine. Siihenkin olen tyytyväinen, koska se ei nouse rikkaallakaan seoksella lähellekkään ahtopainetta. Eli pakopesä tuntuis olevan pienestä koostaan huolimatta riittävä.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... aecae5.jpg
Karalan kanssa asiasta juttelin ja toi johtuu liiallisesta ahtopaineesta. Se on ohjelmoinnu turvarajan sinne karvan alle 2bar ja se ylittyy isoilla kuormilla. Ei vaan tullu esiin sen penkissä, koska siinä ei saatu painetta nousemaan yli 1.8bar.
Tässä on aikoinaan otettu käyrä sen penkissä. Tässä oli vielä se Mitsun pienempi turbo (1mm pienempi kompura ja pienempi pakopesä) Muilta osin moottoria ei ole muutettu. Ahtopainetta nostettu ja hieman soppaa lisää.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... 4622c7.jpg
Tässä dynovedossa ei ole läheskään niin paljon kuormitusta ja tehokäyrän kuoppa johtuu sutimisesta. Mutta kun pers-dynossa vertaa vanhaa ja uutta turboa niin uudella auto vetää ylemmille kierroksille. Vaikka tosta ekasta käyrästä vois veikata ihan jotain muuta. Olis siis kiva tietää millaset noi käppyrät olis ollu, jos ruisku olis sietäny ahtopainetta...
Tässä käyrässä näkyy ahtopaineen tippuminen. Sahaava käyrä on pakopaine. Siihenkin olen tyytyväinen, koska se ei nouse rikkaallakaan seoksella lähellekkään ahtopainetta. Eli pakopesä tuntuis olevan pienestä koostaan huolimatta riittävä.
http://s1240.photobucket.com/albums/gg4 ... aecae5.jpg
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9109378018
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9109378018
Kelkoin ton raadon pihalle, että pääsee katteleen kauempaa kattolinjaa... Ton takaluukun joutuu pilkkomaan ihan palasiks, koska c-pilarit taipuu nyt sisäänpäin ja muodostaa typeriä kulmia luukun ja pilarin väliin. Pahasti näyttää siltä, että takalasi menee uusiks myös tai sitten olis katosta otettava sentin siivu pois. Siihen en mielelläni lähtis. Nyt näyttäis siltä, että b-pilarin pituus on oikea ja katto ja takaluukku muodostaa "kulmattoman kaaren". Toi takaluukun yläosa vaan hämää...
Mittasin huvikseni auton korkeimman kohdan ja näytti olevan noilla Brockin vanteilla 123cm :D (eli 9cm alkuperäisestä ollaan tultu tonttia kohti)
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9109378018
Kelkoin ton raadon pihalle, että pääsee katteleen kauempaa kattolinjaa... Ton takaluukun joutuu pilkkomaan ihan palasiks, koska c-pilarit taipuu nyt sisäänpäin ja muodostaa typeriä kulmia luukun ja pilarin väliin. Pahasti näyttää siltä, että takalasi menee uusiks myös tai sitten olis katosta otettava sentin siivu pois. Siihen en mielelläni lähtis. Nyt näyttäis siltä, että b-pilarin pituus on oikea ja katto ja takaluukku muodostaa "kulmattoman kaaren". Toi takaluukun yläosa vaan hämää...
Mittasin huvikseni auton korkeimman kohdan ja näytti olevan noilla Brockin vanteilla 123cm :D (eli 9cm alkuperäisestä ollaan tultu tonttia kohti)
Hämää toi monttu tossa tiessä ja kun ei oo ovia paikallaan. Kyllä se ihan suorassa on :) Eihän toi pääsis muualta nitkahtamaan kuin oven takaosan kohdalta ja sen näkee sit kun pistää oven paikalleen...
Niin ja täähän ei ole se mun Corrado millä ajelen vaan tyhjä hylsy, jonka hyvänä vitsinä ostin. Tästä leikellystä siirretään katto ja turvakaaret myöhemmin, jos ne miellyttää silmää. Toivottavasti kukaan ei menettäny yöuniaan ja luullu, että pilkoin sen mun mustan Corradon hetken mielijohteesta...
Niin ja täähän ei ole se mun Corrado millä ajelen vaan tyhjä hylsy, jonka hyvänä vitsinä ostin. Tästä leikellystä siirretään katto ja turvakaaret myöhemmin, jos ne miellyttää silmää. Toivottavasti kukaan ei menettäny yöuniaan ja luullu, että pilkoin sen mun mustan Corradon hetken mielijohteesta...
Takaluukun muokkaaminen tuottaa tuskaa... On väärään suuntaan kaareva vähän joka puolelta. Kuvassa luukun alaosa oikeassa paikassa ja näkyy kuinka paljon katto tippuu: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html
Palotteluks menee ja luukun reunoja joutuu taivuttelemaan vielä, koska ei seuraa c-pilarin muotoa. Sama homma ylhäällä verrattuna kattoon. http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
Tinaa sit joskus... http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html
Ovenkarmit poikki http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
Huomenna jatkuu hitsailu...
Palotteluks menee ja luukun reunoja joutuu taivuttelemaan vielä, koska ei seuraa c-pilarin muotoa. Sama homma ylhäällä verrattuna kattoon. http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
Tinaa sit joskus... http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html
Ovenkarmit poikki http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
Huomenna jatkuu hitsailu...
Tais tuo kuvablogi kaatua ja kuvat mänt sinne. Saishan ne näkyville, jos vaan jaksais laittaa ne kaikki uudelleen johonkin muualle. Yritän tässä joskus laittaa, kun kiireet hellittää. On duunirintamalla kiirusta ja tallissa neljä 1.8t mottia odottaa kasaamista... Yleensä, kun pääsee sisälle tuppaa nukkumatti tulla... Corrado projektikin täysin jäissä.
Tuli vietettyä taas muutama päivä tallissa. Ulkopeltien hitsaukset alkais oleen valmiit: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
Seuraavana olis sisäpuolet. Pitäis kait nekin tehä oikein huolella, vaikka taitaa olla aikamoista palapeliä luvassa: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
Kun nuo hitsaukset on kaikki tehty tulee peltiseppä kaveri naputtelemaan lommolle tai patille menneet ulkopellit mahollisimman suoraks ja vetää tinat päälle.
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
Seuraavana olis sisäpuolet. Pitäis kait nekin tehä oikein huolella, vaikka taitaa olla aikamoista palapeliä luvassa: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
Kun nuo hitsaukset on kaikki tehty tulee peltiseppä kaveri naputtelemaan lommolle tai patille menneet ulkopellit mahollisimman suoraks ja vetää tinat päälle.
PAKKO MAINOSTAA!
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... anguage=fi
Tollasia Mastereita kuin mulla on hyllyssä vielä. On vaan niin passeli turbo 1.8t:n virittämiseen, että suosittelen hakemaan nyt, kun noita näyttää saavan tosi halvalla.
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... anguage=fi
Tollasia Mastereita kuin mulla on hyllyssä vielä. On vaan niin passeli turbo 1.8t:n virittämiseen, että suosittelen hakemaan nyt, kun noita näyttää saavan tosi halvalla.
Noniin taas on tallilla vietetty muutama ilta...
Sisäpuoliset pellit hitsattu loppuun:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
Happomaalia pensselillä saumojen päälle:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=3
Sitten ulkopeltien isoimpia kuoppia täyteltiin tinalla.
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=7
Homma oikeestaan etenee seuraavasti. Alue, jota tinataan vedetään puhtaalle pellille reilulta alueelta, puhdistetaan rasvan poistajalla. Tämän jälkeen päälle levitetään tartunta pasta:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
Sulatellaan pastaa kunnes se muuttuu sulan tinan näköiseksi ja kuona nousee ruskeina täplinä pinnalle. Pyyhkäistään pois rätillä:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12
Tämän jälkeen kohdan päälle sulatellaan tinatankoa reilusti:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=5
Levitetään öljyllä kyllästetyllä lastalla sinnepäin muotoon:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 3.jpg.html
"valmista" pintaa:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=11
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12
Lopuks suihkin pari purkkia kotelosuojaa joka raosta mistä vain sain menemään. Porasin jopa muutaman lisäreijän, että varmasti kaikki piiloon jäävät hitsisaumat sais suojaavan kerroksen:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
---Palstalla on varmasti ammatti peltiseppiä ja kuvien touhu näyttää amatöörien käpistelyltä. Se olikin juuri sitä. Toivotaan, että lopullinen pinta olis halutun kaltainen---
Sisäpuoliset pellit hitsattu loppuun:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
Happomaalia pensselillä saumojen päälle:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=3
Sitten ulkopeltien isoimpia kuoppia täyteltiin tinalla.
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=7
Homma oikeestaan etenee seuraavasti. Alue, jota tinataan vedetään puhtaalle pellille reilulta alueelta, puhdistetaan rasvan poistajalla. Tämän jälkeen päälle levitetään tartunta pasta:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
Sulatellaan pastaa kunnes se muuttuu sulan tinan näköiseksi ja kuona nousee ruskeina täplinä pinnalle. Pyyhkäistään pois rätillä:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12
Tämän jälkeen kohdan päälle sulatellaan tinatankoa reilusti:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=5
Levitetään öljyllä kyllästetyllä lastalla sinnepäin muotoon:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 3.jpg.html
"valmista" pintaa:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=11
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=12
Lopuks suihkin pari purkkia kotelosuojaa joka raosta mistä vain sain menemään. Porasin jopa muutaman lisäreijän, että varmasti kaikki piiloon jäävät hitsisaumat sais suojaavan kerroksen:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
---Palstalla on varmasti ammatti peltiseppiä ja kuvien touhu näyttää amatöörien käpistelyltä. Se olikin juuri sitä. Toivotaan, että lopullinen pinta olis halutun kaltainen---
Viikonlopun hinkkauksia. Eka karkeella raspilla ja loput 60:llä hiomapaperilla. (ei ollu panssariviilaa...)
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 1.jpg.html
Jos intoo riittää, niin torstaina alkais turvakaariprojekti ja kaveri tulee vetämään ensimmäiset kitti kerrokset... Pitää tehdä joku uskonvahvistus kittaus, että näkee valmiimpaa pintaa, että voi tehdä lopullisen päätöksen katon vaihdosta. Vaikka eiköhän se päätös oo jo tehty :)
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 1.jpg.html
Jos intoo riittää, niin torstaina alkais turvakaariprojekti ja kaveri tulee vetämään ensimmäiset kitti kerrokset... Pitää tehdä joku uskonvahvistus kittaus, että näkee valmiimpaa pintaa, että voi tehdä lopullisen päätöksen katon vaihdosta. Vaikka eiköhän se päätös oo jo tehty :)
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 8.jpg.html
Ei voi kyllä taas pajasta erehtyä kun kattoo tota työvaloo. :D
Ei voi kyllä taas pajasta erehtyä kun kattoo tota työvaloo. :D
Onko se ny COUPE ?!?!
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
Turvakaari urakka saatu myös alulle:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
Turvakaari urakka saatu myös alulle:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
Tälläset sieltä tuli: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=6
Ja sit asennushommiin: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=5
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=3
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=2
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
Huomenna jatkuu... Toivottavasti kaveri ehtii ens viikonloppuna hitsaileen noi kaikki saumat ticillä... Pääsis sit katon vaihtoon ;)
Ja sit asennushommiin: http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=5
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=4
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=3
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=2
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
Huomenna jatkuu... Toivottavasti kaveri ehtii ens viikonloppuna hitsaileen noi kaikki saumat ticillä... Pääsis sit katon vaihtoon ;)
Jatkuu... Takaosan "risti" tulee pulttiliitoksella...
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 9.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 2.jpg.html
Ja viimeiset putket. Voin sanoo, että ton ristin teko ei ollu mikää parin minuutin homma...
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=16
Kaveri kävi hitsaileen ticillä saumat:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=15
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=14
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=13
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=16
Kaveri kävi hitsaileen ticillä saumat:
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=15
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=14
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=13
Mä ajan prätkällä, jos Suomessa sattuu oleen +25 ja aurinko paistaa... Mutta kaaret käväs aamusta soraruiskun alla ja nyt ne oottelee Muuramessa pulverimaalausta. Jos jotakuta kiinnostaa mitä makso kaaret, niin: taivutetut putket lähetyskuluineen 245e, suorat putket 100e, lattaraudat 15e, hiekkapuhallus 70e ja maalaus 70e. Eli tasaraha. Työtunnit n.50h multa, hitsaus 4h. Rälläkän laikat yms materiaalit sponsoroi työpaikka.
Viimenen katsaus ennenkuin kastan rälläkän tohon...
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 7.jpg.html
Jatketaan..
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 7.jpg.html
Jatketaan..
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... 5.jpg.html
Seuraavilla vapailla irrottelen tosta lasit irti, puran sisustan ja leikkaan katon pois. Yritin leikata on irrallaan olevan katon tiettyjä kiintopisteitä käyttäen, että sais leikattua ton katon mahollisimman tarkasti. Nyt ei ole enää aikomusta hitsata saumakohtaa kokonaan, vaan pistehitsata vaan ja vetää railo tinaa täyteen.
Moottori olis kanssa irrotettava. Perustarkistus alakerralle ja kannesta reilu milli pois, että sais puristukset 11.5:1 päälle. Kova olis yritys saada toi kesäkuuhun mennessä valmiiks. Yritän lomauttaa itteni huhtikuuks, niin olis aikaa rakentaa tota täyspäiväsesti.
Moottori olis kanssa irrotettava. Perustarkistus alakerralle ja kannesta reilu milli pois, että sais puristukset 11.5:1 päälle. Kova olis yritys saada toi kesäkuuhun mennessä valmiiks. Yritän lomauttaa itteni huhtikuuks, niin olis aikaa rakentaa tota täyspäiväsesti.
Valmiit kaaret
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
Sit läks homma käyntiin :D
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
Sit läks homma käyntiin :D
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=1
http://s1240.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0
Elikkä korihommat on edistyny... Seuraavaks tinaan saumat ja pakkeloin noi vähemmän taitoa vaativat kohdat. Sitten saakin osaavammat kaverit jatkaa.
Sit nappasin kannen pois. No mitään yllättävää ei onneks löytyny. Sylinterit ja männät näytti samalta kuin viimeks. En muistanu kuinka paljon mäntä/venttiili välys oli, niin tein perinteisen sinitarratestin. Näytti välykseks karkeesti 4mm. Kannentiiviste olikin iloiseks yllätykseks 1.6mm paksu, eli se vaihtuu seuraavassa kasauksessa 0.9mm paksuun. Kansi meni plaanaukseen ja pinnasta sipastiin 1.6mm pois, eli niin paljon kuin keskimmäisen imuvenan seeti anto myöten. Pitäis nyt mitata palotila ja laskea paljonko noilla muutoksilla puristussuhde muuttu. Jos ei tarpeeks lähtee männät ja lohko plaanaukseen.
Sit nappasin kannen pois. No mitään yllättävää ei onneks löytyny. Sylinterit ja männät näytti samalta kuin viimeks. En muistanu kuinka paljon mäntä/venttiili välys oli, niin tein perinteisen sinitarratestin. Näytti välykseks karkeesti 4mm. Kannentiiviste olikin iloiseks yllätykseks 1.6mm paksu, eli se vaihtuu seuraavassa kasauksessa 0.9mm paksuun. Kansi meni plaanaukseen ja pinnasta sipastiin 1.6mm pois, eli niin paljon kuin keskimmäisen imuvenan seeti anto myöten. Pitäis nyt mitata palotila ja laskea paljonko noilla muutoksilla puristussuhde muuttu. Jos ei tarpeeks lähtee männät ja lohko plaanaukseen.
Siitä vielä boostin mallit sinne Hallin suoralle ;)
http://youtu.be/EZ8li98ZSsQ
http://youtu.be/EZ8li98ZSsQ
Nyt on tullu niin monta eri tulosta niin haluaisin ihan omaks tiedokseni selkeyttää miten ottee laskenu tulokset? Ite laskin siten että Sylinterin halkaisijan sädeToiseen*pii*sylinterinkorkeus+palotilavuudet 35+15+kannentiivisteen sädeToiseen*pii*kannentiivisteen paksuus/palotilavuudet 35+15+kannentiivisteen sädeToiseen*pii*kannentiivisteen paksuus
Eli lukuina kaavassa
(17,015625*3,14159*9,28+(35+15+(17,015625*3,14159*0,09)))/(35+15+(17,015625*3,14159*0,09))
Eli tuloksina vaiheittain
496+54,8/54,8
Eli tulos10,051
Eli sylinterin koko on vain iskunpituuden verran ja palotilaa on myös kansipahvin paksuus joka meni mulla pieleen ekassa. Korjailkaa väärin menneet kohdat oikein :) Ite tosiaan ekaa kertaa laskin tommosen laskun harjotuksen vuoks.
Eli lukuina kaavassa
(17,015625*3,14159*9,28+(35+15+(17,015625*3,14159*0,09)))/(35+15+(17,015625*3,14159*0,09))
Eli tuloksina vaiheittain
496+54,8/54,8
Eli tulos10,051
Eli sylinterin koko on vain iskunpituuden verran ja palotilaa on myös kansipahvin paksuus joka meni mulla pieleen ekassa. Korjailkaa väärin menneet kohdat oikein :) Ite tosiaan ekaa kertaa laskin tommosen laskun harjotuksen vuoks.
Joo siis ajatuskatkos. :D
(Btw, ton tiivisteen mitan voi lisätä suoraan tohon iskuun laskutoimituksessa, jossa lasketaan kokonaistilavuutta eli 17,016*pii*93,7mm.)
Laskutoimitus oli mulla muuten aivan täysin oikein, mutta en ees kehtaa sanoo et mikä meni pieleen... :DDD
35+15 on todellakin 50. EI 45, niinkuin päässäni näppärästi laskin... Eli siis sun pitää täyttää 5cm^2 palotiloja (ei taida olla kyllä mahdollista, mutta kuitenkin... ;) )
(Btw, ton tiivisteen mitan voi lisätä suoraan tohon iskuun laskutoimituksessa, jossa lasketaan kokonaistilavuutta eli 17,016*pii*93,7mm.)
Laskutoimitus oli mulla muuten aivan täysin oikein, mutta en ees kehtaa sanoo et mikä meni pieleen... :DDD
35+15 on todellakin 50. EI 45, niinkuin päässäni näppärästi laskin... Eli siis sun pitää täyttää 5cm^2 palotiloja (ei taida olla kyllä mahdollista, mutta kuitenkin... ;) )
Tosta lohkosta pitäis sipaista milli pois, että sais puristukset sinne 11:1. Pitäisin ihan minimi paljealueena 0.6mm, että mäntien sorvailuks menis. Taidan kasata koneen nyt tolla puristuksella ja kattoa mitä tapahtuu. Uus tiiviste ja pultit ei maksa kuin 50e, niin otetaan sit ens talvena auki, jos siltä tuntuu.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa